Задайте вопрос юристу

836 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Земельное право, 26 августа 2020, вопрос №27330

Правомерность отказа на разработку проектной документации на земельный участок

Добрый день!

Суть дела:
1. Подал заявление в Держгеокадастр з указанием конкретного места расположения участка.
2. Участок соответствует всем критериям для бесплатной приватизации:
- участок не сформирован,
- назначение - для сельского хозяйства,
- собственность - государственная
3. Получил отказ в связи с тем что проводится государственная инвентаризация земель!!!

"З метою недопущення невиконання заходів щодо проведення державноі інвентаризації земель державної власності на території Харківської області, керуючись Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 №53) наказую відмовити..."

4. Полный текст документа прилагается.
Подскажите, пожалуйста, правомерный отказ? есть смысл обращаться в суд?

Спасибо

Ответы юристов (4)

    Марусяк Андрій Романович
    Марусяк Андрій Романович 3 года назад

    Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта

    Доброго дня! відмова незаконна, однак за актуальною практикою дана відмова не оскаржується. Ви маєте право почати розробляти проекту документацію без згоди даного органу, оскільки вона мала бути надана однак мало хто візьметься робити даний проект. Зверніть увагу, що вам видано наказ про відмову. Даний документ частково може викликати проблеми.

    Ваше питання регулює стаття 118 Земельного кодексу.

    7. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. ВІДМОВА НЕЗАКОННА

    Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

    У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    1) Незаконна відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою за ст. 118 ЗК України НЕ оскаржується, бо не перешкоджає заявнику у розробці такого проекту (ВС/КАС у справі №420/5288/18 від 29 серпня 2019 р.)

    Судова практика про те, що відбувається далі, коли заявник після виготовлення проекту землеустрою намагається отримати рішення органу місцевого самоврядування про передачу з/д у власність без пред’явлення цьому органу його дозволу на розроблення проекту - поки що малочисельна. На практиці також складно знайти землевпорядну організацію , яка б погодилась псувати відносини з органом місцевого самоврядування і виготовляти проект землеустрою та вносити дані в кадастр про з/д без попереднього отримання замовником дозволу від цього органу місцевого самоврядування.

    Проте подібні постанови ВС вказують нам на те, що можливостей у заявників на безоплатні земельні ділянки побільшає. Слід процитувати базові положення із цієї постанови ВС, які стосуються усіх спорів цього типу.

    1. «Законний інтерес особи полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Відтак, в судовому порядку підлягає захисту саме право на отримання земельної ділянки у власність.» Тому, звертаючись із позовом до суду про зобов’язання органу місцевого самоврядування видати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення з/д, ми повинні визначити, що є об’єктом захисту права, і який спосіб захисту права ми обрали.

    2. Парадоксально, але колегія ВС КАС вважає, що «ЗК України не передбачає можливості оскарження відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.»

    3. І найголовніше: «відтак, оскільки протиправна бездіяльність у вигляді ненадання дозволу не перешкоджає розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то, на думку Суду, і протиправне рішення у вигляді незаконної відмови у наданні дозволу, теж не повинно бути перешкодою

    Тобто, за наведеною логікою судам слід відмовляти у задоволенні позовів про зобов’язання органу місцевого самоврядування (органу державної влади) видати дозвіл на розроблення проекту землеустрою за ст. 118 ЗК України.

    https://protocol.ua/ua/nezakonna_vidmova_u_nadanni_dozvolu_na_rozrobku_proektu_zemleustroyu/

    2) Суб’єкт владних повноважень НЕ наділений дискреційними повноваженнями, тобто не має право діяти на власний розсуд, коли відповідно до закону правомірним є лише один варіант рішення чи діяльності (ВС/КАС від 06 березня 2019р, №1640/2594/18)

    https://protocol.ua/ua/vs_ktss_sub_ekt_vladnih_povnovagen_ne_nadileniy_diskretsiynimi_povnovagennyami_tobto_ne_mae_pravo_diyati_na_vlasniy_rozsud_koli_vidpovidno_do_zakonu_pravomirnim_e_lishe_odin_variant_rishennya_chi_diyalnosti/

    3) Зобов’язати орган Держгеокадастру видати дозвіл на розробку проекту землеустрою є неправильним способом захисту порушеного права, у випадку якщо заявник отримав відписку, а не відмовний наказ (ВС/КАС, №806/2208/17 від 11 квітня 2018р)

    https://protocol.ua/ua/zobov_yazati_organ_derggeokadastru_vidati_dozvil_na_rozrobku_proektu_zemleustroyu_e_nepravilnim_sposobom/

    До речі слід підкреслити, що ВС погодився з судами першої та апеляційної інстанції, що перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою визначений ст. 118 ЗК України є вичерпним, тому дурня написана в листі – відмові органу Держгеокадастру є незаконною. ВС підкреслив, що право позивача порушене органом Держгеокадастру і підлягає захисту.

    Але спосіб захисту в розумінні цієї колегії ВС – Кравчук В. М., Гриців М. І, Стародуб О. П. є щонайменше дивним.

    Судді пропонують громадянину після отримання відповіді від органу Держгеокадастру на своє клопотання самостійно розбиратися у її юридичному змісті для правильного вибору способу захисту порушеного права. Так, якщо громадянин НЕ отримує «мотивовану відмову» у формі наказу органу Держкомзема, а отримує якісь нескінчені листи - відписки, то це і не є чітким рішенням, яке слід вважати «відмовою у наданні дозволу».

    Більш того, ВС наголошує, на тому, що частина 7, ст. 118 ЗК України не визначає точно, чи необхідно для відмови у наданні дозволу органу Держгеокадастру видавати наказ чи достатньо повідомлення громадянина про відмову у формі листа. Проте, далі ВС посилається на відомчий акт Держгеокадастру, який зобов’язує орган Держгеокадастру видавати у випадку відмови у наданні громадянину дозволу на розробку проекту землеустрою відповідний наказ. І оскільки у справі такий наказ відсутній, то ВС приходить до висновку, що зі сторони органу Держгеокадастру з приводу розгляду клопотання громадянина має місце банальна бездіяльність.

    4) https://alibi.dp.ua/1145-povtorna-vidmova-u-nadanni-dozvolu-na-vigotovlennya-proektu-zemleustroyu

    Марусяк Андрій Романович
    Марусяк Андрій Романович 3 года назад

    Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта

    Аналізуючи надану вам відмову, роблю висновок, що це є офіційним документом за підписом в.о. керівника, тому існує шанс оскаржити дане Рішення. Попередня судова практика стосується випадків, коли відмова надається не у формі рішення, а листа.

    Знайдено рішення, яке подібне до вашої ситуації.

    https://www.facebook.com/cdoslidzenna/posts/974500059632429/ пост Фесбук

    http://reyestr.court.gov.ua/Review/89035537?fbclid=IwAR09Eddc7DVYJa7qiaVOAaEPvXgPNBiGI-9sdxtakFwKxSGQmPsxchK14C4 реєстр рішень

    За даним рішенням, дійсно, ви можете оскаржити бездільність Держгеокадастру та зобов'язати їх видати вам дозвіл. Відмова незаконна і ви можете оскаржувати її в Окружному адміністративному суді.

    Прошу вас звернути увагу, що практика демонструє наступне: вам ймовірно відмовлятимуть у затвердженні проекту землеустрою, що знову ж таки, треба буде оскаржувати у суді.

    • Игорь Клиент 3 года назад

      Андрій Романович, дуже вдячний за надану відповідь.

      Скажіть будь-ласка, яка вартість, орієнтовні термніи оскарження і які шанси на позитивний результат?

      • Марусяк Андрій Романович
        Марусяк Андрій Романович 3 года назад

        Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта

        Згідно Рішення №17 розширеного засідання Ради адвокатів Харківської області від 21.03.2018 рекомендована вартість складання позовної заяви за КАС - 2000 грн., у разі виграшу дані кошти відшкодовуються за рахунок відповідача. Також сплаті підлягає судовий збір 840 грн. 80 коп.

        http://www.advokat.org.ua/pravova-nformac-ya/rekomendovan-m-n-maln-stavki-advokatskogo-gonoraru/rekomendovan-m-n-maln-stavki-advokatskogo-gonoraru.html

        Правилами сайту заборонено залишати свої контакти. Зверніться до мене особисто через функціонал сайту і я зможу надати вам інформацію. Також залишаю вам корисне посилання, яке може допомогти вам у вирішенні вашого питання https://erau.unba.org.ua/profile/76586


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України