Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Спадщина, 06 серпня 2021, питання №46513 600₴

Право на постійне користування земельною ділянкою для сг потреб після смерті власника

У 1992 було засноване фермерське господарство далі(фг), на правах постійного користування земельною ділянкою(є акт). Після смерті у 2014р засновника який був головою фг, право управління фг перейшло до мене як до прямого нащадка у 2015р (є документ який це посвідчує). З моменту заснування фг не було реорганізоване, не розпайоване, не припиняло свою роботу. Зараз почався продаж землі, чи мяю я право дану землю на пілюгових умовах, і чи не відберуть її у мене? Є кадастровий номер. Земля використовується за прямим призначення. Вивчав дану справу, але однозначного висновку не дійшов. Зараз прийнятий Закон 1423 (проєкт 2194) – нова «Земельна Конституція». Який повинен вирішити це питання на користь землевласників і дати ім можливість викупити на пільгових умовах дану землю. Але я в цьому не дуже розбираюсь, тому звертаюсь до вас. Можливо є інші закони на користь землевласників, які дали б право викупити землю. А також які є законні причини відмовити мені у викупу землі, і чи не суперечать вони законам.

Відповіді юристів (7)

    Пуха Наталія ТендерОк
    13.3%

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    Згідно зі ст. 92 ЗКУ, право постійного користування земельною ділянкою — це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває в державній чи комунальній власності, без встановлення строку. Чинне земельне законодавство обмежує коло суб’єктів, які можуть використовувати на праві постійного користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Натомість відповідно до законодавства, чинного до 1 січня 2002 року, право постійного користування земельними ділянками могли набувати й інші суб’єкти, зокрема громадяни для ведення селянського (фермерського) господарства.

    Законодавством одержання земельної ділянки було передбачене як обов’язкова умова для набуття правосуб’єктності. Водночас одержання громадянином державного акта, яким посвідчувалося право на земельну ділянку для ведення СФГ, зобов’язувало таку фізособу надалі подати необхідні документи до відповідної місцевої ради для державної реєстрації СФГ.

    Підставою для припинення права постійного користування земельною ділянкою, наданою громадянину для ведення фермерського господарства, є припинення діяльності такої юридичної особи як СФГ (фермерського господарства).

    28 квітня 2021 року на засіданні Верховної Ради України прийнято законопроект № 2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який реформує систему управління у сфері земельних відносин, зокрема в частині пільгового викупу фермерами земельних ділянок, що отримані ними на праві постійного користування, довічного успадковуваного володіння, а також, які переоформили ці права у право оренди землі.

    Право на пільговий викуп можна реалізувати з 01 липня 2021 року у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31 березня 2020 року № 552-IX.

    Пільговими умовами передбачено:

    набуття у власність без проведення аукціону;

    викупна ціна – на рівні нормативної грошової оцінки ділянки;

    можливість розстрочки викупного платежу на 10 років;

    отримання права власності після сплати 1-го платежу.

    Цей викуп буде відбуватися через територіальні громади, в межах яких знаходяться відповідні землі.

    Право на пільговий викуп земельних ділянок мають громадяни України, які набули земельні ділянки для селянського (фермерського) господарства:

    на праві довічного успадкованого володіння землею (1991 рік);

    на праві постійного користування (1992-2002 роки);

    та з 2002 року переоформили такі права у право оренди землі;

    Право на викуп землі мають створенні (зареєстровані) селянські (фермерські) господарства або фермерські господарства, на підставі:

    державного акту на право довічного успадкованого володіння землею;

    державного акту на право постійного користування землею;

    договору оренди ділянки, якщо право оренди набуто шляхом переоформлення права постійного користування до 2010 року;

    заяви землекористувача про викуп земельної ділянки, поданої до відповідної ради громади;

    ВИКУП ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

    Після отримання дозволу відповідної ради громади на викуп земельної ділянки:

    необхідно замовити у сертифікованого інженера-землевпорядника виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

    інженер-землевпорядник погоджує зазначену документацію з органами влади та передає її державному кадастровому реєстратору для реєстрації ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру;

    Для отримання витягу з кадастру з відомостями про земельну ділянку фермер звертається до ЦНАП із заявою про надання витягу з кадастру та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку ділянки або замовляє ці витяги онлайн через Публічну кадастрову карту;

    Для викупу ділянки подається заява до ради громади. До неї додаються такі документи:

    витяг із кадастру про земельну ділянку;

    витяг із документації про нормативну грошову оцінку ділянки;

    державний акт на право довічного успадковуваного володіння землею, право постійного користування землею або договір оренди землі;

    Рада громади приймає рішення про продаж ділянки, обраховує її вартість та готує проект договору про викуп;

    Договір підписується сторонами та посвідчується нотаріально;

    Фермер сплачує 1-й платіж за земельну ділянку;

    Нотаріус реєструє право власності фермера на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав

    Успіхів

    Карпенко Андрей Владимирович
    10%
    Карпенко Андрей Владимирович 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    Добрый день!

    Право постоянного пользования земельным участком — разновидность пользования землей и заключается во владении, пользовании участком, находящимся в государственной или коммунальной собственности без установления срока, и может приобретаться лишь ограниченным кругом лиц.

    Самые распространенные категорий споров, возникающих в контексте правоотношений касательно права постоянного пользования земельным участком:

    • когда местные советы прекращают право постоянного пользования юридических лиц и в дальнейшем распоряжаются участками;

    • споры, связанные с прекращением права постоянного пользования лиц, но уже в связи с нецелевым использованием участка, неуплатой земельного налога и т.д. (согласно ст. 141–143 Земельного кодекса Украины);

    • когда лица, считающие, что они обладают правом постоянного пользования, обращаются с иском о признании этого права за собой;

    • когда прокуроры или местные советы обращаются с иском о прекращении права постоянного пользования лицами, которые, по их мнению, этим правом не обладают, поскольку не произошло правопреемства;

    • споры об изъятии земельных участков у постоянных пользователей (когда местный орган самоуправления решает, что права постоянного пользования нет);

    • споры о переходе права постоянного пользования в случае перехода права на здание, сооружение или жилой дом;

    • споры, связанные с фермерскими хозяйствами.

    Право постоянного пользования имеет еще "советский"характер. Есть много общих признаков с правом собственности, но есть и ограниченность в распоряжении объектом пользования, и в понимании британского права это не freehold. С другой стороны, земля в постоянном пользовании по определению является имуществом, мирное владение которым не может ограничиваться. В 2005 году Конституционный Суд Украины уже дал определение того, что никоим образом не может сужаться положение факта пользователя (или владельца, если право собственности будет установлено законно). Будет ли установлена тождественность постоянного пользования и права собственности, будет ли проведена какая-то его трансформация, должен решить законодатель. Особенно актуально это после открытия свободного оборота земель сельскохозяйственного назначения. В утвержденном законопроекте №2194 должны быть узаконены процессы регистрации земельных участков государственной формы собственности, возможности права выкупа такой земли и перевода ее в другую форму собственности.

    Также существует законопроект 5385: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf35...

    Согласно пояснительной записке к документу, до 2002 года земельные участки могли предоставляться в постоянное пользование как юридическим, так и физическим лицам. Граждане могли таким образом получить землю для ведения фермерского или личного подсобного хозяйства.

    После 2002 года (когда вступил в силу новый Земельный кодекс) из перечня субъектов, которые имеют право постоянного пользования земельным участком, были исключены физические лица. Тогда же закон обязал украинцев переоформить землю либо на право собственности, либо на право аренды. Однако в 2005 году Конституционный суд признал эту норму недействительной на том основании, что она сужает содержание и объем существующих прав и свобод граждан.

    Такое судебное решение привело к тому, что тысячи украинцев, которые приобрели право постоянного пользования землей до 2002 года, фактически стали заложниками ситуации – с одной стороны, согласно действующей редакции Земельного кодекса, они не могут быть субъектами такого права, а с другой – этот запрет не есть основанием для прекращения права постоянного пользования земельным участком.

    Сложившаяся ситуация вызывает многочисленные конфликты землепользователей с органами власти. В частности, гражданам массово отказывают во внесении сведений о земельных участках в Государственный земельный кадастр, государственной регистрации права постоянного пользования.

    Урегулировать существующую проблему народные избранники предлагают путем исключения из главного земельного закона термина "постоянное пользование". Если законопроект будет поддержан депутатами, то украинцы, которые владеют земельными участками на праве постоянного пользования, смогут трансформировать такое право двумя способами:

    ● оформить землю в аренду сроком на 50 лет;

    ● выкупить участок с рассрочкой осуществления выплат на протяжении 30 лет.

    Вместе с тем, как следует из документа, граждане и дальше смогут владеть своими участками на правах постоянного пользования (хоть и без возможности свободно распоряжаться ими). Однако проектом Закона предлагается норма, которая, очевидно, "простимулирует" граждан все же переоформить право на землю – документ наделяет местные органы полномочиями изымать участки, находящиеся в постоянном пользовании, для общественных нужд.

    Примечательно, что законопроектом не предусматривается отдельного порядка заключения договора аренды в случае переоформления права постоянного пользования земельным участком. Соответственно, в данном случае будет применятся общий порядок, установленный Законом "Об аренде земли", который предусматривает платность аренды. То есть, если проект документа будет принят в представленной редакции, то дополнительных расходов гражданам в любом случае не избежать.

    В настоящее время Вы и члены Вашей семьи можете приватизировать по 2 га земли.

    Это вся информация на сегодняшний день. Пока ситуация тупиковая.

    Надо ждать, какое решение примет законодатель.

    Танача Юлія  Антонівна
    15%
    Танача Юлія Антонівна 2 роки тому

    Адвокат, 17 років досвіду

    Добрый день, Роман!

    В 2020-2021 г.г. изменилась судебная практика и сейчас такую землю можно унаследовать ( кроме возможности выкупа земли). Согласно правовой позиции БП ВС такой земельный участок входит в состав наследственной массы после смерти главы ФХ и наследуется наследниками наравне с другим имуществом/имущественными правами.

    По затратам оформление наследства будет менее затратно, нежели выкуп.

    Если после смерти главы ФХ было открыто наследственное дело - стоит обратиться в нотариальную контору с гос. актом для получения свидетельства о праве на наследство.

    Удачи Вам и всех благ!

    Савченко Олександр
    15%
    Савченко Олександр 2 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Доброго дня, Романе!

    “Перехідні положення” Земельного кодексу України та безперервні зміни до Постанови ВР України “Про земельну реформу” від 18 грудня 1990 року N 563-XII і справді зобов’язували громадян, підприємства, установи й організації, які мають у користуванні земельні ділянки оформити право власності або право користування землею.

    При цьому крайні терміни щоразу продовжували: спочатку до 15 березня 1994 р., далі до 1 січня 1998 р., пізніше до 1 січня 2004 р. та до 1 січня 2008 р.

    Водночас невизначеним залишилося вжите законодавцем словосполучення “переоформити у встановленому порядку”, адже вказівок на такий спеціально встановлений порядок не було це може означати оформлення за такими ж умовами, що й раніше, а також за новими, іншими, часто дискримінаційними умовами.

    !Тобто, нав’язаний обов’язок переоформлення прав не гарантує постійним землекористувачам можливість зміни законно набутого права зі збереженням розміру площ та конфігурації ділянки, не гарантує він і встановлення тривалого терміну оренди.

    Відтак, замість чіткого дотримання припису ст. 19 Конституції України (згідно з яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України), на практиці реалізація переоформлення прав відбувається довільно, а спільний знаменник часто знаходять лише у процесі довгих судових розглядів.

    Рішенням Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 р. №5-рп, норми згаданих вище законодавчих актів України щодо зобов’язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди визнані такими, що не відповідають Конституції України, відповідно не можуть застосовуватися. Зворотної сили рішення Конституційного суду не мають, однак діють на перспективу.

    !Це означає, що чинність раніше виданих державних актів на право постійного користування зберігається, а особи, які їх отримали, продовжують правомірно користуватися земельними ділянками.

    Чинний Земельний кодекс України у статті 141 містить вичерпні підстави припинення права користування ділянкою:

    а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

    б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

    в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;

    г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;

    ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

    д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;

    е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

    є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини;

    ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об’єктом державно-приватного партнерства або об’єктом концесії.

    !Непереоформлення права користування в оренду чи власність серед таких підстав відсутнє.

    У ст. 143 Земельного кодексу прописані також умови, за якими можливе примусове припинення прав на земельну ділянку через суд:

    – використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

    – неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель, засмічення земель, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об’єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем;

    – конфіскація земельної ділянки;

    – примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності;

    – примусове звернення стягнень на земельну ділянку за зобов’язаннями власника ділянки;

    – невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

    Отож, якщо користувач землі використовує ділянку за цільовим призначенням, його дії не призводять до шкоди й немає суспільної необхідності у відчуженні ділянки (наприклад, для прокладення доріг, будівництва лікувальних чи спортивних закладів, промислових об’єктів тощо), то державні акти на право постійного користування землею підлягають заміні виключно у випадку добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

    Викуп з розтермінуванням:

    Постійні користувачі ділянок не мають права розпоряджатися землею, зокрема, продавати її чи передавати у користування, тому фермер може мати власну зацікавленість у легалізації права користування у власність. Найбільш законодавчо визначеним способом для цього є викуп земельної ділянки.

    NB: Відповідно до ст.128 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи, які є користувачами ділянок та зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, мають можливість подати заяву (клопотання) до відповідної ради. У заяві (клопотанні) зазначають місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площу, а також згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Рішення відповідної ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.

    Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.

    Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2009 р. N 381. Згідно з цим документом, розстрочення платежу можливе на термін не більше п’яти років.

    Розстрочка надається покупцям за двох умов: здійснення мінімум 50-відсоткового першого внеску частини платежу, який зараховується до державного та місцевого бюджетів; встановлення заборони на продаж або інше відчуження покупцем земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу.

    Розрахунок з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки здійснюється шляхом погашення суми рівними частинами не рідше одного разу у три місяці, згідно з графіком, який є невід’ємною частиною договору купівлі-продажу. Також можливе одноразове погашення суми розстрочки у повному обсязі у термін, який не перевищує трьох місяців після внесення першого або чергового платежу.

    У Верховній Раді України зареєстровано проєкт ЗУ “Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо скасування інституту права постійного користування земельними ділянками” (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf35...).

    Метою цього документу по суті є логічне завершення розпочатої у 1990 році земельної реформи із визначенням необхідних механізмів для реальної зміни права постійного користування без шкоди для інтересів приватних користувачі (фізичних/юридичних осіб). Цікавим є те, що цим проєктом пропонується також скасувати й право постійного користування, що належало державним структурам та, на жаль, часто зумовлювало корупційні схеми.

    Порядок переоформлення існуючих прав постійного користування на інші речові права для фізичних та юридичних особи на приватне право передбачає або право переоформити право постійного користування на право оренди строком на 50 років, або право викупу земельної ділянки із 30-річним розстроченням платежу.

    Загалом цей проєкт передбачає вигідніші умови викупу земельної ділянки, аніж нині чинні. Окрім значно довшого розстрочення оплати вартості ділянки, перший внесок становить не менш як 25% суми договору купівлі-продажу. При цьому, якщо у складі земель, що перебувають у постійному користуванні, є землі, які не можуть бути у приватній власності, постійний користувач, володілець земельної ділянки, на праві довічного успадкованого володіння нею позбувається не всієї ділянки, а здійснює поділ земельної ділянки із виділенням частини, на якій розміщені такі землі, в окрему земельну ділянку та відповідну решту ділянки переоформлятиме в обраний ним спосіб.

    Всього доброго!

    Щасти Вам!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    15%

    Доброго дня, Романе!

    Дійсно, з 01 липня поточного року законодавство передбачає таке поняття, як пільговий викуп земельних ділянок.

    ХТО МОЖЕ ВИКУПИТИ ЗЕМЛЮ?

    Громадяни України, яким належить

    – право постійного користування земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства,

    – право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства,

    – право оренди землі набуте шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до 2010 року;

    Спадкоємцям громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства (крім випадків, коли такі земельні ділянки були передані у власність чи користування фізичним або юридичним особам).

    Оскільки процедура доволі нова і ще немає якісної сформованої практики з цього питання, деякі експерти визначають такий покроковий шлях, який підійде у тому числі і для Вас.

    По-перше. необхідно отримати рішення відповідного органу місцевого самоврядування про викуп земельної ділянки.

    До ради відповідної територіальної громади треба подати такі документи:

    1. документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

    2. копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина – копія документа, що посвідчує особу;

    3. копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України – для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави;

    4. заява про викуп земельної ділянки. Викупна ціна визначатиметься за даними нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що підтверджується витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку ділянки.

    По-друге, отримати рішення про продаж земельної ділянки.

    Після подачі заяви і усіх документів, рада громади: – приймає рішення про продаж ділянки, – готує проєкт договору про викуп. У разі затвердження Типового договору викупу земельної ділянки для ведення фермерського господарства має використовуватись така форма.

    1. Цей договір підписується сторонами та посвідчується нотаріусом.

    2. Після цього ви сплачуєте перший платіж за земельну ділянку.

    3. Нотаріус реєструє право власності на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав.

    Звичайно, цей алгоритм здається на перший погляд простий і на практиці не все так просто. Тому у першу чергу раджу Вам з'явитись до відповідної територіальної громади, на якій знаходиться земельна ділянка, для отримання детальної консультації.

    Гончаренко Константин
    15%
    Гончаренко Константин 2 роки тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    28 квітня 2021 року на засіданні Верховної Ради України у другому читанні та в цілому прийнято законопроект № 2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який реформує систему управління у сфері земельних відносин, зокрема в частині пільгового викупу фермерами земельних ділянок, що отримані ними на праві постійного користування, довічного успадковуваного володіння, а також, які переоформили ці права у право оренди землі.

    Право на пільговий викуп можна реалізувати з 01 липня 2021 року у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31 березня 2020 року № 552-IX.

    Пільговими умовами передбачено:

    • набуття у власність без проведення аукціону;
    • викупна ціна – на рівні нормативної грошової оцінки ділянки;
    • можливість розстрочки викупного платежу на 10 років;
    • отримання права власності після сплати 1-го платежу.
    • викуп буде відбуватися через територіальні громади, в межах яких знаходяться відповідні землі.

    Право на пільговий викуп земельних ділянок мають громадяни України, які набули земельні ділянки для селянського (фермерського) господарства:

    • на праві довічного успадкованого володіння землею (1991 рік);
    • на праві постійного користування (1992-2002 роки);
    • та з 2002 року переоформили такі права у право оренди землі;

    Для викупу ділянки подається заява до ради громади.

    ДОКУМЕНТИ ПІДЛЯГАЮТЬ НОТАРІАЛЬНОМУ ПОСВІДЧЕННЮ.

    Серед іншого якщо голова ФГ помер , то земельну ділянку можуть успадкувати спадкоемці за заповітом, або за законом.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Рибінцев Сергій Сергійович
    16.7%
    Рибінцев Сергій Сергійович 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 15 років досвіду

    Доброго дня, Роман!

    З огляду на опис Вами ситуації, ви точно маєте право успадкувати право постійного користування зем.ділянки, але от питання "викупити" я б не ставив саме так у вашій ситуації.

    Набути права власності, а не користування, але (!), з огляду на прийняті законодавчі акти та останню судову практику, я б для відповіді все ж таки обов'язково ознайомився з усіма тими документами, про які ви згадуєте.

    Тому, прошу Вас через контакти на сайті зв'язатися зі мною.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України