Задайте вопрос юристу

829 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Для бизнеса, 11 ноября 2021, вопрос №51251 150₴

Хто має повноваження перевіряти магазини на нелегальне торгування тютюном та алкоголем?

Хто має повноваження перевіряти магазини на нелегальне торгування тютюном та алкоголем?
І чи має таке повноваження поліція?

Ответы юристов (12)

    Шишкин Алексей Юрьевич

    Відповідно до положень ст. 2 Закону Ураїни "про національну поліцію" до завдань національної поліції належать: 1. Завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах:

    1) забезпечення публічної безпеки і порядку;

    2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави;

    3) протидії злочинності;

    4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

    Нелегальна торгівля тютюном та алкоголем, тоб то без належної ліцензії, є правопорушенням, а в окремих випадках злочином.

    Таким чином, у поліції є усі повноваження на перевірку.

    Пользователь не активен
    Пользователь не активен 2 года назад

    Юрист, г. Славянск, 13 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня!

    Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", Державний нагляд за додержанням органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    Право здійснювати контроль за наявністю ліцензії на провадження окремих видів підприємницької діяльності органами державної податкової служби передбачено Податковим Кодексом України.

    Згідно ч.1 ст.23 Закону України "Про національну поліцію України", поліція відповідно до покладених на неї завдань:

    1) здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень;

    2) виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення;

    3) вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення.

    Тобто поліція маї усі права на перевірку магазину на питання легального продажу тютюну та алкоголю.

    З повагою,

    юрист Гусак Юлія Михайлівна

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Доброго дня!

    Як правило саме поліція і здійснює такі перевірки.

    Перевірка здійснюється, як правило, співробітниками поліції під час перевірки торгівельних закладів на предмет дотримання правил торгівлі підакцизними товарами.

    Успіхів!

    Адвокат Евгений Александрович
    26.7%

    Добрий день, Соломія!

    Такі перевірки мають право проводити працівники податкової служби та працівники поліції.

    Так, працівники поліції мают право складати протоколи про скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Кодекс України про адміністративні правопорушення:

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text

    "Стаття 164. Порушення порядку провадження господарської діяльності

    Провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення передбачена законом, або без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, або у період зупинення дії ліцензії, у разі якщо законодавством не передбачені умови провадження ліцензійної діяльності у період зупинення дії ліцензії, або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.

    Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення, або пов'язані з отриманням доходу у великих розмірах, -

    тягнуть за собою накладення штрафу від двох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.

    Надання суб'єктом господарювання органу ліцензування, дозвільному органу або адміністратору недостовірної інформації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, не зазначеними у митних деклараціях при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України, або в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, або в заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією пального або спирту етилового та транспортних засобів.

    Зберігання та/або реалізація на митній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, -

    тягнуть за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією пального або спирту етилового, транспортних засобів, ємностей та обладнання, що використовувалися для зберігання та/або реалізації такого пального або спирту етилового, грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.

    Порушення ліцензіатом установленого законом строку повідомлення органу ліцензування про зміну відомостей, зазначених у заяві та документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Невиконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов -

    тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Надання суб’єктом господарювання недостовірної або не в повному обсязі інформації у повідомленні про початок провадження господарської діяльності, необхідність подання якої встановлена законом для певного виду господарської діяльності, -

    тягнуть за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Порушення суб’єктом господарювання встановленого законом строку для подання повідомлення про зміну відомостей, зазначених у повідомленні про початок здійснення господарської діяльності, -

    тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Примітка. Отримання доходу у великих розмірах має місце, коли його сума у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян".

    "Стаття 255. Особи, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення

    1) уповноважені на те посадові особи:

    органів Національної поліції (частина перша статті 44, стаття 44-1, частина перша статті 44-3, статті 46-1, 46-2, 51, 51-2, 51-4, 88-1, 89, 92, частина перша статті 106-1, стаття 106-2, частини четверта, сьома - дев’ята статті 121, частини п’ята і сьома статті 122, частина перша статті 122-2, статті 122-2, 122-4, 122-5, частини друга і третя статті 123, стаття 124, частина третя статті 126, частина четверта статті 127, статті 127-1, 130, частина третя статті 133, стаття 135-1, стаття 136 (про порушення на автомобільному транспорті), стаття 139, частина четверта статті 140, статті 148, 151, 152, частина восьма статті 152-1, статті 154, 155, 155-2-156, частини перша - четверта статті 156-1, статті 156-2, 156-4, 159, 160, 162, 162-3, частина перша статті 163-17, статті 164 - 164-11,... ".

    Всього доброго!

    Гончаренко Константин
    23.3%

    Доброго дня.

    перелік служб, які найбільш часто приходять з візитами до роздрібного бізнесу.

    1. Один з найголовніших перевіряючих – Державна служба з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів (Держпродспоживслужба). Особливо актуальні перевірки цього органу для продуктового магазину. Що перевіряє: дотримання законодавства про захист прав споживачів; про харчові продукти, корма, побічні продукти тваринного походження, здоров'я і благополуччя тварин; законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
    2. Державна служба України з надзвичайних ситуацій. Прийти контролер може як до продуктового магазину, так і до торгової точки з непродовольчими товарами. Що перевіряє: дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та інших форм розпорядчих документів.
    3. Пенсійний фонд України. Перевірка цього органу актуальна для будь-якої сфери роздрібного бізнесу. Що перевіряє: дотримання магазином вимог законодавства у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, та інших організаційно-розпорядчих документів.
    4. Державна служба з питань праці. Що перевіряє: дотриманням законодавства в сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
    5. Державна податкова служба. Податкові перевірки можливі в будь-якій сфері бізнес-діяльності, в тому числі і в роздрібному магазині. Що перевіряє: правильність, своєчасність сплати податків; дотримання вимог про застосування РРО, оформлення трудових відносин., реалізація підакцизних товарів
    6. поліція також мають такі повноваження .

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Рибінцев Сергій Сергійович

    Доброго дня!

    Поліція та Управління Державної податкової служби по відділу роботи з підакцизною продукцією.

    І то в період мараторію за певних обставин, визначених законом.

    Що саме у вас за ситуація?

    Телефонуйте.

    Карпенко Андрей Владимирович

    Добрый вечер!

    Лицензия на право розничной торговли алкогольными напитками и табачными изделиями выдается СХ на один год. Плата за лицензию вносится ежеквартально равными частями. Переоформлять лицензию необходимо в случае изменения информации, указанной в выданной лицензии (кроме изменений, связанных с реорганизацией СХ). О местах хранения алкогольных напитков и табачных изделий следует сообщать в орган ГФС. Однако если СХ хранит их только в месте торговли, то адрес места хранения не нужно вносить в Единый реестр.

    Положениями ст. 17 Закона № 481 предусмотрена ответственность субъектов хозяйствования за производство, хранение, транспортировку, реализацию алкогольных напитков и табачных изделий с нарушением законодательства (фальсифицированных, без марок акцизного сбора установленного образца или с поддельными марками акцизного сбора) с применением финансовых санкций.

    Согласно ст. 16 Закона № 481 контроль за соблюдением норм этого Закона осуществляют органы, выдающие лицензии, и другие органы в пределах компетенции, определенной законами Украины.

    Контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України. Контроль за дотриманням вимог відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

    Как правило такие проверки проводит налоговая.

    Участковый и другие полицейские проверок СПД не проводят, а проводят исключительно оперативно-розыскные мероприятия в рамках оперативно-розыскных дел, а ещё принимают меры для выявления и пресечения админправонарушений (письма Нацполиции от 03.06.2016 г. № 5211/39/03-2016 и от 22.06.2016 г. № 6601/01/26-2016).

    Так, участковый, как и другой сотрудник полиции, может прийти к предпринимателю в магазин, кафе или жилое помещение только по решению суда или в неотложных случаях (ст. 38 ЗУ «О Национальной полиции»). Вот эти случаи:

    • чрезвычайная ситуация, когда есть угроза жизни людей и надо спасти их и ценное имущество. То есть если в вашем магазине что-то будет угрожать жизни и здоровью людей, может пожаловать участковый;
    • преследование лиц, подозреваемых в совершении преступления;
    • предотвращение преступления, когда есть угроза жизни людей, которые находятся в жилом помещении или другом владении.

    В таких случаях полицейский обязательно составляет протокол.

    Другими словами, участковый не может просто так прийти проверять, используете ли вы РРО при торговле алкоголем, оформлены ли ваши работники, есть ли документы на товары и пр., — это не в его компетенции.

    У работников Нацполиции есть право получить от предпринимателя документы, материалы и информацию, если, к примеру, ведётся досудебное расследование уголовного преступления по вашей деятельности (пп. 2 п. 6 Положения о Нацполиции). Их вы предоставляете, только если есть решение следственного судьи о временном доступе к документам (ст. 165 УПК).

    Без оснований полиция прийти и проверять документы в магазине не может.

    Полномочия контролирующих органов, которые могут прийти с проверкой к СПД, перечислены в ЗУ № 877-V и Указе Президента № 817/98. Нацполиции среди них нет.

    Пуха Наталія ТендерОк
    20%

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    Місце торгівлі – це місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

    Відповідно до Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити стан приміщень для роздрібної торгівлі алкогольними напоями згідно із санітарно-технічними, санітарно-гігієнічними, технологічними, протипожежними та іншими нормами, а також можливість використання електронних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за продані товари відповідно до законодавства. Суб’єкт господарювання повинен мати торговельне приміщення (будівлю) площею не менш як 20 кв. метрів, обладнане відповідним торговельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією, а у випадках, передбачених законодавством, забезпечити умови для застосування реєстраторів розрахункових операцій, зберігання матеріальних цінностей.

    Згідно з п. п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом, зокрема, щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів.

    Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених ПКУ, та за умови пред’явлення таких документів:

    - направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку;

    - копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

    - службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

    Таким чином, перевірка місця торгівлі суб’єкта господарювання, що здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями на відповідність правилам роздрібної торгівлі алкогольними напоями здійснюється при проведенні фактичної перевірки такого суб’єкта господарювання.

    Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення фактичної перевірки за умови пред’явлення таких документів: направлення на проведення такої перевірки, копії наказу про проведення перевірки, службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

    Успіхів

    Будаков Валерій Миколайович

    Добрий день, Соломія. Відповідно до п.215.1. ст.215 Податкового кодексу України тютюн та алкогольні вироби є підакцизними товарами. Згідно п.п.80.2.5. п.80.2. ст.82 Податкового кодексу України у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, територіальні підрозділи податкового аудиту Державної податкової служби мають право проводити фактичні перевірки суб'єктів господарювання. Обставиною, що спонукає контролюючий (податковий) орган до призначення таких фактичних перевірок, можуть слугувати рапорти або повідомлення начальників управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДФС певної області та їх прохання провести фактичну перевірку у зв’язку з тим, що за результатами аналізу господарської діяльності суб'єкта господарювання згідно з базами даних Автоматизованої інформаційної системи «Податки» встановлено, що даний суб'єкт господарювання не сплачує акцизний податок з роздрібної реалізації підакцизної продукції. Щодо правомірності проведення перевірки працівниками поліції легальної торгівлі тютюном та алкоголем, то Законом України "Про національну поліцію" не передбачено повноважень для органів поліції по проведенню фактичних перевірок щодо легальної торгівлі тютюновими та алкогольними (підакцизними) товарами, тобто законом не передбачено повноважень для органів поліції щодо проведення таких перевірок. Поряд з цим, посадові особи податкового (контролюючого) органу можуть залучати під час перевірки працівників поліції щодо виявлення факту продажу алкогольних або тютюнових виробів неповнолітнім. Бажаю Вам успіху, з повагою адвокат Валерій Будаков.

    Костромина Виктория

    Хто має повноваження перевіряти магазини на нелегальне торгування тютюном та алкоголем? І чи має таке повноваження поліція?

    Відповідно до норм діючого законодавства України суб’єкти підприємництва до початку ведення господарської діяльності з роздрібного та оптового продажу алкогольних та тютюнових виробів зобов’язані отримати відповідну ліцензію та мати реєстратор розрахункових операцій.

    Відповідно до норм діючого законодавства України суб’єкти підприємництва до початку ведення господарської діяльності з роздрібного та оптового продажу алкогольних та тютюнових виробів зобов’язані отримати відповідну ліцензію та мати реєстратор розрахункових операцій.

    торгівля алкоголем або тютюновими виробами без ліцензії тягне за собою також і адміністративну відповідальність посадових осіб підприємства. Згідно з ст.156 Кодексу України про адміністративні правопорушення

    перевірки проводить - Державна податкова служба

    але може залучати і поліцію

    також ознайомтесь - https://zkg.ua/yakii-shtraf-yaka-vidpovidalnist-ya...

    Крикун Сергій  Павлович
    30%

    Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/481/95-%D0%B2%...):

    "Стаття 16. Органи контролю за виробництвом і торгівлею спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним

    Контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України...".

    Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19#n397):

    "Стаття 19. Нагляд і контроль у сфері ліцензування...

    3. Контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування,...шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом...".

    Закон України "Про Національну поліцію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text):

    "Стаття 23. Основні повноваження поліції

    1. Поліція відповідно до покладених на неї завдань:...

    1) здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень;

    2) виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення;

    3) вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення;...

    ( у цій частині наведені повноваження органи поліції є загальними, тому не підлягають до застосування з метою нагляду та контролю за діяльністю у сфері торгівлі алкогольними та тютюновими виробами - прим. авт.)...

    Стаття 24. Додаткові повноваження поліції

    1. Виконання інших (додаткових) повноважень може бути покладене на поліцію виключно законом...".

    Конституція України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...):

    "Стаття 19...Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України." -

    тобто, для органів публічного права (органів державної влади) діє спеціальний дозвільний принцип: "Заборонено все, що прямо не дозволено законом".

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Соломія!

    Повноваження поліції встановлені Законом України «Про Національну поліцію». Стаття 23 наділяє поліцейських превентивною функцією і дозволяє запобігати вчиненню правопорушень.

    На даний момент всі громадяни та підприємці повинні дотримуватися обмежень карантину, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 р. № 641. Найбільше такі обмеження відчувають підприємці зі сфери послуг, які володіють розважальними центрами, ресторанами, тренажерними залами, шоурумами. Вони повинні забезпечити свої приміщення усіма необхідними засобами для запобігання поширенню вірусу, працювати в чітко встановлений час, контролювати кількість людей на 1 квадратний метр і так далі.

    У той же час, в статтею 44-3 Кодексу України про адміністративні порушення (КУпАП) та статтею 325 Кримінального кодексу України (КК України) передбачена відповідальність за недотримання правил карантину, встановлених актами законодавства.

    Тобто, складається наступний ланцюжок:

    1. Є нормативний акт, який зобов’язує підприємців в умовах карантину діяти певним чином.
    2. Є положення, які встановлюють відповідальність за порушення таких правил.
    3. Є закон, який дозволяє запобігати таким правопорушення.
    4. Є правоохоронний орган — поліція, яка законом наділена функціями запобігання правопорушень.

    Таким чином, всі обставини складаються так, що. якщо в суботу підприємствам заборонено працювати, а вони працюють і поліція це бачить, то закон дозволяє їй зайти і запобігти правопорушенню з чітким алгоритмом дій: відібрати пояснення у посадових осіб, скласти протокол, розпочати кримінальне провадження, і це буде законно.

    Які документи поліція може вимагати і які з них потрібно буде пред’явити:

    Той же Закон України «Про Національну поліцію» уповноважує поліцейських перевіряти документи, які підтверджують відповідне право особи (стаття 32).

    По суті, для складання протоколу, поліція попросить у продавця/ директора/ адміністратора документи, які підтверджують їх особу, і документи, які підтверджують їх право працювати в закладі.

    Якщо ви бачите, що поліція фіксує порушення карантину, але вимагає документи, які стосуються господарської діяльності підприємства, податкової звітності або інших документів, які не мають відношення до справи, вам слід відмовитися надавати таку інформацію і вказати на це в зауваженнях до протоколу.

    Треба пам’ятати, що сам по собі складаний протокол не матиме наслідком накладення штрафу. Такий протокол повинен бути переданий до суду для прийняття рішення.

    А закон виписаний таким чином, що доводити факт правопорушення повинен буде поліцейський, який склав протокол. Тобто, саме на поліцію покладається обов’язок знайти свідків, вказати який саме пункт нормативного акту був порушений, прописати які саме дії призвели до порушення, довести, що ви можете нести відповідальність за згаданими раніше статтями і так далі.

    Права підприємця. Як себе поводити з поліцією. Чи можна не допускати правоохоронців до приміщення:

    Під час комунікації з поліцією рекомендуємо діяти максимально спокійно.

    З приводу можливості не допускати правоохоронців до приміщення, є сумніви, що це зіграє вам в плюс.

    По-перше, якщо мова йде про підприємство зі сфери послуг, то двері завжди відкриті і поліція вільна у пересуванні.

    По-друге, як показує практика, порушення правил карантину часто фіксуються поліцейськими за допомогою фото- та відео фіксації, збираються відеозаписи з найближчих камер спостереження (можна побачити, що заклад обслуговував людей, коли це було заборонено), відбираються пояснення у свідків.

    Якщо ж з боку поліції будуть відбуватися грубі дії по відношенню до вас, відвідувачів або майна, потрібно відреагувати і зателефонувати «102», щоб ваша спроба зупинити незаконні дії була офіційно зафіксована. Надалі ви зможете використовувати це в суді при розгляді протоколу.

    Протокол. На що звернути увагу. Чи можна не підписувати, відповідальність за відмову від підписання:

    Що стосується інформації, яка повинна бути вказана в протоколі, тут підхід формальний. Кодекс України про адміністративні правопорушення у статті 256 чітко встановлює реквізити протоколу:

    • дата і місце складання;
    • прізвище, ім’я, по батькові поліцейського і особи, яка притягається до відповідальності;
    • місце, час і суть порушення;
    • закон, який передбачає відповідальність за порушення;
    • інформація про свідків;
    • пояснення особи, яка притягається до відповідальності;
    • підтвердження роз’яснення особі, яка притягається до відповідальності, її прав і обов’язків;
    • підписи поліцейського, особи, яка притягається до відповідальності і свідків.

    Право не підписувати протокол передбачено для осіб, які притягуються до адміністративної відповідальності (ст. 256 КУпАП). Це як гарантія того, що, якщо реального порушення немає і з боку поліції відбувається явний рейд, то особа може відреагувати на це шляхом відмови підписувати протокол. Але, факт такої відмови поліцейські обов’язково зазначать у самому протоколі, тому рекомендуємо скористатися правом написати в протоколі свої зауваження, причини незгоди з ним і мотиви не підписання.

    Коли матеріали протоколу будуть розглядатися в суді, простіше буде довести свою позицію. Інакше, ситуація буде виглядати так, що під час підписання протоколу ви не усвідомлювали, що доведеться заплатити штраф, і тільки в суді зрозуміли, що будете відстоювати свої права.

    Штрафи під час карантину, судова практика:

    Штрафи за порушення правил карантину можуть накладатися в рамках притягнення до адміністративної чи кримінальної відповідальності.

    Різниця між адміністративною та кримінальною відповідальністю полягає в тому, що для складання адміністративного протоколу достатньо одного порушення постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 р. № 641: проведення масових заходів більше, ніж на 20 осіб; факт роботи ресторанів, кафе, барів з 22:00 до 07:00 і тому подібне. Для порушення кримінального провадження за статтею 325 КК України необхідна наявність загрози поширення інфекції в результаті порушення правил карантину.

    Адміністративна відповідальність:

    Штраф: від 17 до 34 тисяч грн. — для фізичних осіб; від 34 до 170 тисяч грн. — для юридичних осіб.

    Виходячи з актуальної судової практики, варіанти розвитку подій зводяться до наступного:

    • суд вказує на невідповідність протоколу вимогам закону і закриває провадженняУ Постанові Деснянського районного суду від 05.11.20 у справі № 754/13307/20 вказано відразу на три пункти, які не були дотримані при складанні протоколу: відсутність свідків, відсутність пояснень особи, яка притягається до відповідальності, не конкретизовано в чому саме було порушення умов карантину. Провадження у справі було закрито;
    • суд не знаходить в діях осіб складу правопорушення і закриває провадженняПостановою Солом’янського районного суду міста Києва від 08.09.20 у справі № 760/18243/20 закрито провадження щодо притягнення до відповідальності продавця, який торгував на ярмарку не розфасованим товаром, без упаковки, не використав маску, рукавички, засоби дезінфекції, не вимірював температуру. Оскільки поліція не надала суду докази того, що продавець був суб’єктом господарювання, то суд вирішив, що він не є суб’єктом правопорушення за ст. 44-3 КУпАП і не може нести відповідальність;
    • суд може обмежитись усним зауваженнямПостановою Голосіївського районного суду міста Києва від 15.09.20 у справі № 752/13669/20 громадянина, який продавав каву без маски, звільнено від відповідальності у зв’язку з малозначністю порушення і відсутністю негативних наслідків такого порушення.

    Кримінальна відповідальність:

    Штраф від 17 до 51 тисячі грн. або арешт до 6 місяців або обмеження/позбавлення волі до 2 років.

    Незважаючи на існування стереотипу, що правоохоронці розслідують злочини дуже повільно, з початку карантину суди вже встигли винести вироки за статтею 325 КК України за порушення правил карантину.

    Серед обвинувачених, як правило, посадові особи розважальних закладів, ресторанів, барів і кафе. У більшості випадків, укладається угода зі слідством, де між правоохоронцями і обвинуваченими узгоджується кваліфікація злочину і покарання (як правило, штраф). Чому це вигідно для того, хто притягується до відповідальності? Тому що факт злочину очевидний, брати участь в слідчих діях не хочеться і в угоді можна узгодити тяжкість покарання.

    Із викладеної інформації можна зробити висновок, що суди часто приймають рішення на користь потенційного порушника, не обов’язково звільняють від відповідальності, а накладають мінімальний штраф. Але, як правило, це відбувається, не через невинуватість особи, а тому що правоохоронці недопрацьовують докази, коли передають справу до суду/

    Всього доброго!

    Щасти Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України