Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Налоговое право, 12 февраля 2022, вопрос №56000 150₴

Як пояснити податковій походження подарованих грошей від близької людини?

Доброго дня! Батьки подарували чоловіку гроші для купівлі нерухомості в новобудові. Нотаріально ми цей подарунок не засвідчували. Оформили договір про купівлю на чоловіка й на подаровані гроші вже зробили внесок, приблизно за рік плануємо внести 100% і отримати нашу нерухомість. Яка вірогідність того, що податкова буде цікавитися походженням коштів і як пояснити звідки вони? Батьки накопичували їх з офіційних доходів, що можна довести, взявши довідку з роботи. А як нам, у випадку питань, пояснити податковій, що гроші чоловіку подарували батьки? Адже, наскільки мені було відомо раніше, подарунок від рідної людини, тим паче від матері, оподатковувати і завіряти у нотаріуса не потрібно. А тепер нам юрист сказав, що для фінмоніторингу це не аргумент і вони можуть нас зобов'язати пояснювати, звідки такі доходи на купівлю майна.

Ответы юристов (11)

    Савченко Олександр
    33.3%
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Доброго дня, Тереза!

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):

    Стаття 657. Форма окремих видів договорів купівлі-продажу

    1. Договір купівлі-продажу земельної ділянки, єдиного майнового комплексу, житлового будинку (квартири) або іншого нерухомого майна укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню, крім договорів купівлі-продажу майна, що перебуває в податковій заставі.

    Стаття 1087. Форми розрахунків

    1. Розрахунки за участю фізичних осіб, не пов'язані із здійсненням ними підприємницької діяльності, можуть провадитися у готівковій або в безготівковій формі за допомогою розрахункових документів у електронному або паперовому вигляді.

    3. Граничні суми розрахунків готівкою для фізичних та юридичних осіб, а також для фізичних осіб - підприємців відповідно до цієї статті встановлюються Національним банком України.

    ПОЛОЖЕННЯ про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0148500-17#Te...):

    7. Фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:

    2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50 000 (п'ятдесяти тисяч) гривень уключно.

    Платежі на суму, яка перевищує 50 000 гривень, здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).

    ВИСНОВОК: якщо вартість квартири перевищуватиме 50 тис. грн, то розрахунки по договору купівлі-продажу повинні будуть здійснюватися в безготівковій формі з поточного рахунку покупця на поточний рахунок продавця.

    Якщо в договорі буде прописано, що розрахунки між сторонами здійснюються в готівковій формі, то нотаріус його не посвідчить (у протилежному випадку це буде порушенням законодавства зі сторони нотаріуса).

    Крім того, за операцією купівлі-продажу нерухомого/рухомого майна між фізичними особами нотаріус/юридична особа – посередник виконує функції податкового агента в частині надання інформації контролюючим органам про суму отриманого платником податку доходу і суму сплаченого до бюджету податку на доходи фізичних осіб, та у податковому розрахунку за ф. 1ДФ заповнює такі графи:

    графа 1 – порядковий номер кожного рядка, що заповнюється;

    графа 2 – податковий номер або серія та номер паспорта;

    графа 3а – сума доходу платника податку, отриманого від продажу нерухомого/рухомого майна;

    графа 4а – сума податку, що підлягає сплаті до бюджету;

    графа 4 – сума фактично перерахованого податку;

    графа 5 – код ознаки доходу («104» – у разі отримання доходів від операцій з продажу об’єктів нерухомого майна та «105» – у разі продажу рухомого майна).

    Крім цього, нотаріусам необхідно відображати у податковому розрахунку за ф. 1ДФ військовий збір щодо посвідчених ними договорів з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна між фізичними особами, а також виданих свідоцтв про право на спадщину та/або посвідчення договорів дарування. При цьому в рядку «Військовий збір» розд. 2 податкового розрахунку за ф. 1ДФ проставляються загальні суми доходу та фактично утриманого (перерахованого) військового збору.

    Порядок оподаткування операцій з продажу об’єктів нерухомого/рухомого майна регулюється ст.ст. 172 - 173 розд. IV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ).

    Відповідно до п. 172.4. ст. 172 та п. 173.4 ст. 173 ПКУ нотаріус щокварталу подає до контролюючого органу за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса інформацію про посвідчені договори купівлі-продажу (міни) нерухомого майна (за наявності оціночної вартості такого нерухомого майна (зареєстрованої відповідно до п. 172.3 ст. 173 ПКУ) та/або рухомого майна, про вартість кожного договору та про суму сплаченого податку на доходи фізичних осіб у порядку, встановленому розд. ІV ПКУ для податкового розрахунку.

    При цьому, фізичною особою – платником податку визначається сума податку на доходи фізичних осіб та самостійно сплачується до бюджету через банківські установи (п. 172.5 ст. 172 та п. 173.4 ст. 173 ПКУ).

    Форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (ф. 1ДФ) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4.

    Крім того, зверніть увагу на наступне.

    Закон України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20/conv#n2...):

    Стаття 6. Система та суб’єкти фінансового моніторингу

    2. Суб’єктами первинного фінансового моніторингу є:

    1) банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи;

    ґ) нотаріуси;

    Стаття 8. Завдання, обов’язки та права суб’єкта первинного фінансового моніторингу

    2. Суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний:

    8) повідомляти спеціально уповноважений орган про:

    а) порогові фінансові операції, що відповідають ознакам, визначеним абзацами другим та третім частини першої статті 20 цього Закону, - протягом п’яти робочих днів з дня їх проведення (спроби проведення);

    б) порогові фінансові операції, що відповідають ознакам, визначеним абзацами четвертим та п’ятим частини першої статті 20 цього Закону, - не пізніше п’ятого робочого дня місяця, наступного за місяцем, в якому фінансові операції були здійснені;

    Стаття 10. Особливості діяльності спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу

    1. Виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується:

    1) адвокатськими бюро, адвокатськими об’єднаннями та адвокатами, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, нотаріусами, суб’єктами господарювання, що надають юридичні послуги, якщо вони беруть участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, у будь-якій фінансовій операції та/або допомагають клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо:

    купівлі-продажу нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;

    Стаття 20. Порогові фінансові операції

    1. Фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, - 55 тисяч гривень) або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, - 55 тисяч гривень), за наявності однієї або більше таких ознак:

    зарахування або переказ коштів, надання або отримання кредиту (позики), здійснення інших фінансових операцій у разі, якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції має відповідну реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення (в тому числі дипломатичне представництво, посольство, консульство такої іноземної держави), або однією із сторін - учасників фінансової операції є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому в зазначеній державі (юрисдикції);

    фінансові операції політично значущих осіб, членів їх сім’ї та/або осіб, пов’язаних з політично значущими особами;

    фінансові операції із переказу коштів за кордон (в тому числі до держав, віднесених Кабінетом Міністрів України до офшорних зон);

    фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів).

    ВИСНОВОК: банк та нотаріус як суб'єкти первинного фінансового моніторингу будуть зобов'язані повідомити Держфінмоніторинг України про порогові фінансові операції, сума яких дорівнює чи перевищує 400 тис.гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 400 тис. гривень.

    А тому Вам необхідно мати підтвердження джерела походження коштів. Однак, якщо зазначена сума вже є на вашому банківському рахунку, то Ви можете не хвилюватися, так як це означає, що операція з внесення даної суми вже пройшла належну перевірку і банк не буде запитувати підтвердження джерела походження коштів.

    Якщо ж такої суми на вашому рахунку немає, то при її внесенні банк дійсно запитає у Вас документи, які підтверджують походження та законність коштів.

    Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через кнопку "Звернутися" біля фото (при зверненні вказуйте свою e-пошту).

    Всього доброго!

    Щасти Вам!

    Савченко Олександр
    20%
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    ДОДАТКОВО:

    Постановою Правління Національного банку від 19 травня 2020 року № 65 затверджено нове Положення про здійснення банками фінансового моніторингу. Саме на підставі її норм банки збирають інформацію про клієнтів та блокують, за потреби, рахунки. І саме останнє особливо хвилює багатьох. Адже попри суттєве збільшення межі для фінмоніторингу (до 400 тис. грн) банки почали активно впроваджувати передбачений Законом про фінмоніторинг ризико-орієнтований підхід. Тобто оцінювати комплексно клієнтів та їх дії, роблячи висновки про блокування рахунків.

    Додатком 20 до Положення № 65 йде перелік ознак, які Нацбанк пропонує використовувати як підозрілі для блокування рахунків (так звані Індикатори підозрілості фінансових операцій). І саме на них банки й орієнтуються. Звісно, кожен банк має ще власні внутрішні документи з приводу фінмоніторингу, але вони базуються на Законі про фінмоніторинг та Положенні № 65.

    Індикатори підозрілості фінансових операцій додаток 20 до Положення № 65 ділить на три групи:

    • що стосуються діяльності чи поведінки клієнта;
    • що стосуються фінансових операцій клієнта;
    • за різними видами продуктів (послуг).

    За нормами НБУ підозрілими слід вважати операції, якщо клієнт (його представник):

    • не може зрозуміло пояснити, у чому полягає його ділова діяльність (характер діяльності);
    • не бажає або відмовляється надавати інформацію або надає сумнівну інформацію, яку важко перевірити;
    • має велику кількість рахунків або платіжних карток, потреба у яких не є зрозумілою або не відповідає його бізнес-потребам;
    • нервує без видимих причин або проявляє нетипову поведінку;
    • демонструє незвичну зацікавленість вимогами законодавства у сфері фінмоніторингу чи внутрішніх документів банку з цих питань;
    • скасовує проведення запланованої фінансової операції після того, як банк запитав у нього відповідні підтвердні документи та/або роз'яснення;
    • наполягає на терміновості проведення фінансової операції, демонструючи нервову поведінку, без наявності очевидних на те причин (підстав);
    • пропонує гроші, подарунки або інший вид подяки працівникові банку за проведення фінансової операції у незвичний або підозрілий спосіб;
    • демонструє незнання інформації, що стосується фінансових операцій за його власним рахунком, та/або не може пояснити їх зміст;
    • незвично та надмірно виправдовує або пояснює фінансову операцію, підкреслюючи відсутність будь-яких зв'язків із незаконною діяльністю.

    Також НБУ радить банкам вважати підозрілим операції, якщо:

    • існують підстави підозрювати, що надані інформація/документи містять неправдиві або підроблені відомості;
    • неможливо зв'язатися із клієнтом (представником клієнта) за допомогою наданих ним даних, зокрема за адресою місцезнаходження, проживання або за зазначеним номером телефону та електронною поштою;
    • інформація, надана клієнтом (представником клієнта), суперечить тій, що міститься в публічних джерелах;
    • фінансові операції за рахунком фізичної особи не відповідають ризик-профілю клієнта (зокрема віку, професії, доходам);
    • за рахунком клієнта – суб'єкта господарювання не сплачено жодних або сплачено в незначному розмірі (у розмірі, що очевидно не відповідає обсягам проведених фінансових операцій) обов'язкових платежів, які притаманні звичайній господарській діяльності (наприклад, платежі за оренду приміщень, сплата комунальних послуг, податків до бюджету);
    • є очевидні ознаки того, що інші особи контролюють проведення фінансової операції (клієнт читає все з нотаток або телефону чи інші особи стежать за клієнтом у приміщенні відділення або залишаючись ззовні) тощо.

    Індикатори, що стосуються фінансових операцій клієнта:

    Ці показники зосереджені на аспектах операцій клієнтів, передусім — юридичних осіб. Треба зазначити, що чимало з них уже давно увійшли у вітчизняну бізнесову практику — і навіть тих підприємств, хто аж ніяк не планує порушувати закон. Приміром підозрілим, на думку НБУ, буде незвично швидке проходження коштів через рахунок, тобто незначне сальдо на початок та кінець дня та великі щоденні обороти коштів за рахунком. Або ж регулярні перекази коштів з рахунку клієнта — юридичної особи на особисті рахунки працівників або осіб, пов'язаних із працівниками, і навпаки (крім, безумовно, переказів, пов'язаних із виплатою заробітної плати, соціальних виплат та інших обов'язкових платежів).

    Чимало підозр викликатимуть у банкірів і зовнішньоекономічні операції, які, на думку НБУ, містять підозрілі елементи, як от здійснення попередньої оплати за наявності «інформації з відкритих джерел про невиконання нерезидентом своїх зобов'язань за іншими зовнішньоекономічними договорами».

    Підозрілим буде й те, що клієнт отримує на свій рахунок багато готівкових чи безготівкових платежів на незначні суми, які згодом агрегуються та великою сумою переказуються іншому клієнту. Або ж за рахунком клієнта неодноразово проводяться фінансові операцій за договорами відступлення прав вимоги (переведення боргу).

    Ну або така ось ознака, що може призвести до блокування рахунку: фізична особа отримує на свій рахунок грошові кошти як кредит на суму, що вочевидь суттєво перевищує її фінансові можливості в частині повернення такого кредиту.

    Індикатори за різними видами продуктів (послуг):

    Тут банкіри згрупували ознаки у п’ять пунктів, які, щоправда, містять доволі багато підпунктів. Скажімо, підозрілими будуть готівкові операції, в яких обсяг готівкових операцій за рахунком клієнта не відповідає обсягу, що є притаманним виду і масштабам діяльності клієнта. Або ж коли за рахунком клієнта здійснюються регулярні фінансові операції готівкою на великі округлені суми.

    Для відносин кредити/позики небезпечним буде, якщо клієнт не цікавиться істотними умовами кредитування (зокрема процентна ставка, штрафи) або витратами, пов'язаними із поверненням кредиту. Або коли клієнт використовує виданий кредит не у відповідності із затвердженими цілями позики, здійснюючи операції, що є нетиповими для діяльності клієнта. Чи якщо клієнт повертає довгостроковий кредит (зокрема іпотечний) у незвичайно короткий строк після його отримання.

    Та що там казати — банкірів буде насторожувати навіть те, що економічна доцільність отримання позики з їх точки зору не є зрозумілою. Наприклад, на рахунках клієнта розміщена значна сума коштів, а він просить про кредит.

    На власні набори індикаторів підозрілості заслужили від НБУ й операції із цінними паперами та іншими фінансовими інструментами, торговельне фінансування, послуги із зберігання цінностей/надання в оренду депозитного сейфа, онлайн-послуги.

    Для недопущення блокування грошових переказів бажано:

    1. Не допускати нетипове використання особистих розрахункових рахунків, яке не характерне для попереднього досвіду отримання або переказу коштів (як відносно періодичності, так і сум грошових коштів).
    2. При відкритті нового особистого рахунку у банку, клієнтом якого раніше не були, слід множити ризики запуску процедур фінмоніторингу на два. Проведення операцій на значні суми, активне використання особистих рахунків для отримання / переказу коштів без належних правових підстав, велика кількість ідентичних переказів / зарахувань, не характерних для використання особистих рахунків, – причини тимчасового блокування операцій банками до з’ясування всіх обставин, що стосуються сумнівних фіноперацій.
    3. Невідкладно надавати банку необхідні підтверджуючі документи.
    4. При наданні послуг нерезидентам виписувати у інвойсі детальний опис і найменування послуг, порядок надання та розрахунку загальної суми оплати (наприклад, 40$ за 1 годину консультації). При проведені оплати на суми від 3000 гривень рекомендуємо укладати договір, у якому прописувати характер послуг/товарів, порядок оплати та інші обов’язкові умови для відповідного виду договору. При проведенні / отриманні оплат на суми від 4000 гривень банк зажадає від Вас не тільки договір, а і всі додатки до нього, а також детальну інформацію про іншу сторону договору.
    5. У разі відсутності нагальної необхідності проводити (отримувати) оплату в розмірі від 4000 гривень одним платежем, та навіть і суттєво менші суми, рекомендуємо дробити суму на декілька менших платежів. Рекомендація стосується навіть тих випадків, коли оплата проводиться на підставі договору з актами та усіма додатками до нього. Якщо Ви не переходите граничну суму фінмоніторингу, то тим самим спрощуєте життя собі і банку.
    6. Мати можливість підтвердити наявність “чистого” (білого) доходу, який еквівалентний або більший за суми фінансових операцій щодо яких у банку виникли сумніви.

    Дотримання цих простих рекомендацій допоможе забезпечити вільне розпорядження коштами, які знаходяться на рахунку, та оминути блокування операцій банками.

    Порядок дій з розблокування коштів, заморожених через фінмоніторинг:

    1. З’ясувати деталі блокування. Дізнатися у працівника банку весь перелік причин, через які заблоковано операцію та відомості, які необхідно надати для розблокування. За необхідності скерувати на адресу банку письмовий запит.
    2. Повідомити банк про те, що всі необхідні відомості та документи будуть надані у найближчий час.
    3. Проаналізувати вимоги банку, обрати найкращий варіант підтвердження законності заблокованої операції та/або правомірності набуття відповідних коштів, наявності відповідного “білого” доходу. Наприклад, укласти зі стороною, від якої отримується або на користь якої здійснюється переказ, договір, акт чи інший підтверджуючий документ. У підтвердження наявності законного доходу, що дозволяє зробити переказ на користь іншої особи, може бути долучено копію декларації або довідку про нараховану заробітну плату з місця роботи. Це найвідповідальніший етап, який потребує індивідуального підходу.
    4. Вчасно надати банку копії необхідних документів та раціональні пояснення щодо заблокованої банком операції та/або підтвердження законності походження отриманих доходів.
    5. Підтримувати комунікацію з працівником банку аж до моменту розблокування коштів.
    6. Проаналізувати ситуацію, оцінити час і ресурси, які були витраченні на розблокування. Змінити спосіб оформлення отримання / переказу коштів з урахуванням отриманого досвіду та з метою недопущення аналогічних незручностей у майбутньом

    Документально підкріплені варіанти для підтвердження походження коштів клієнта банківської установи:

    Варіант №1 – Декларування доходів фізичної особи шляхом подання декларації про майновий стан і доходи.

    Граничний строк подання Податкової декларації про майновий стан і доходи – до першого травня року наступного за звітним. Тобто декларація за 2019 рік подається до першого травня 2020 року. Розрахований у декларації податок та військовий збір з задекларованої суми доходів необхідно сплатити до першого серпня 2020 року.

    Приклад застосування Варіанту №1 з документальним підтвердженням отриманих доходів – надання послуг або виконання робіт, наприклад з дизайну, за цивільно-правовим договором, за умови що обидві сторони фізичні особи. Наявні документи в частині можливого податкового контролю: договір про надання послуг (виконання робіт) з дизайну та створення на замовлення об’єкту авторського права; акт до договору.

    Наявні документи для безпечного проходження фінансового моніторингу (документального підтвердження походження коштів клієнта банківської установи): договір про надання послуг з дизайну та створення на замовлення об’єкту авторського права; акт до договору; копія податкової декларації (після її подання) та довідка податкової про отримані доходи і сплачені податки (можна отримати додатково, за бажанням).

    Податкові обов’язки за першим варіантом:

    • ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) – 18% від суми задекларованого доходу;
    • військовий збір – 1.5%.

    Переваги: мінімум податкових ризиків. Недоліки: сумарна ставка податку і збору – 19.5%; «відкладений ефект», тобто декларувати доходи, отримані за 2020 рік, слід у 2021 році. Відповідно, копія поданої декларації щодо доходів 2020 року буде у Вас на руках лише у 2021 році.

    Варіант №2 – Доходи отримані від податкових агентів та їх документальне підтвердження.

    До доходів отриманих від податкових агентів належать: заробітна плата; страхові виплати та платежі, у тому числі «лікарняні»; виплати за договорами про надання послуг та виконання робіт, які укладаються фізичною особою з юридичними особами та фізичними особами – підприємцями; дивіденди та проценти, у т.ч. за банківськими вкладами. У цьому випадку звіт про отриманні доходи подається податковим агентом, ним же сплачуються податки від Вашого імені.

    Документи про походження коштів за цим варіантом: трудова угода; договір про надання послуг або виконання робіт, акти до договору; довідка роботодавця про нараховану і виплачену заробітну плату; відомість про виплату заробітної плати та/або виписка з банківських рахунків щодо зарахування винагороди за згаданими договорами; відомості про виплату страхових платежів; також з вказаних у даному варіанті доходів Ви можете додатково отримати довідку з податкової.

    Якщо Ви маєте “чисту та білу” заробітну плату або великі гонорари за цивільно-правовими угодами з “податковими агентами”, то це безпечний і оптимальний спосіб збільшити ліміт розміру операцій за банківськими рахунками.

    Податкові обов’язки за другим варіантом (автоматично сплачуються податковим агентом від Вашого імені): військовий збір – 1.5% та ПДФО – 18% від суми отриманого доходу. Переваги: відсутність податкових ризиків; максимально оперативне отримання документального підтвердження доходів; відсутність необхідності самостійного декларування, розрахунку та сплати податків. Недоліки: зазвичай незначні суми доходів або відсутність можливості застосувати цей варіант.

    Варіант №3 – доходи, отримані за нотаріально посвідченими договорами дарування, угодами щодо відчуження нерухомого майна, а також у якості спадку.

    Доходи, отримані за нотаріально посвідченими договорами дарування. У минулому Ви могли укладати та можете у будь-який момент часу укласти нотаріально посвідчений договір дарування грошових коштів, у тому числі готівкових. На теперішній час залишається можливість обійти встановлене НБУ обмеження у 50.000 гривень. Суттєвою перевагою цього варіанту є значно менша ставка ПДФО або взагалі «нульова ставка». Іншою перевагою є відсутність обов’язку подавати декларацію особисто, оскільки нотаріус подає звіт про отримані доходи, нараховані та сплачені податки щодо кожної такої операції.

    Застосування нульової ставки має місце при укладені договору дарування між родичами, визначеними у статтях 1261 та 1262 Цивільного кодексу України, а саме: діти, другий з подружжя, батьки, рідні брати та сестри, баба та дід як з боку батька, так і з боку матері. В інших випадках для громадян України застосовується ставка у розмірі 5% та 1.5% військового збору.

    Практично все наведене вище щодо доходів, отриманих за нотаріально посвідченими договорами дарування, тотожне щодо отримання коштів у спадок. Документами для безпечного проходження фінансового моніторингу за наведеними варіантами є: договір дарування; свідоцтво про спадщину (якщо спадок включає у себе грошові кошти); також, з вказаних у даному варіанті доходів Ви можете додатково отримати довідку з податкової.

    Переваги: нульова або мінімальна ставка податку; мінімальні податкові ризики (за умови належного документального оформлення та наявності підтвердженого доходу у дарувальника); максимально оперативне отримання документального підтвердження отриманих доходів; відсутність необхідності самостійного декларування (хоча маєте право додатково подати декларацію), розрахунку та сплати податків. Недоліки: теоретична відсутність можливості застосувати цей варіант.

    Доходи, отримані за нотаріально посвідченими угодами щодо відчуження нерухомого майна. Діють ті самі правила в частині декларування, що і у випадку доходів, отриманих від дарунку коштів за нотаріально посвідченими угодами дарування. Тобто немає необхідності у самостійному декларуванні. В залежності від цілого ряду обставин на момент продажу застосовуються різні ставки податку, починаючи від «нульової». Переваги і недоліки аналогічні попереднім підваріантам. Документи, які Ви матимете для підтвердження походження коштів, за цим варіантом: договір купівлі-продажу об’єкту нерухомого майна; довідка з податкової (надається за Вашою заявою).

    Варіант №4 – здійснення господарської діяльності через реєстрацію фізичної особи – підприємця, декларування та отримання доходу від такої діяльності.

    Належним документальним підтвердженням отриманого доходу, у тому числі для того щоб збільшити ліміт розміру операцій за банківськими рахунками, є декларація платника єдиного податку щодо доходів, отриманих фізичною особою-підприємцем (ФОП) на спрощеній системі оподаткування. Оптимальним вибором для податкової оптимізації, якщо немає необхідності працювати з юридичними особами, є застосування 2 групи єдиного податку – щомісяця сплачуєте 20% від розміру мінімальної зарплати у якості єдиного податку та ЄСВ. Універсальний варіант – 3 група (5% від всіх доходів + ЄСВ).

    Зауважте – Варіант №4 передбачає фактичне здійснення підприємницької діяльності. Наприклад, продаж товарів через Інтернет-магазин, або надання дизайнерських послуг.

    Недостатній (поки що) контроль з боку податкової, фактично дозволяє вказувати у книзі обліку доходів підприємця на єдиному податку більший дохід, ніж отримано фактично. Цим нерідко користуються фізичні особи-підприємці, особливо на другій групі єдиного податку. Разом з тим, такі дії, де-факто і де-юре, є фіктивним підприємництвом. У разі виявлення, встановлення і доведення даного факту «підприємець» буде притягнутий до відповідальності. Рекомендуємо реєструвати ФОП виключно за прямим призначенням – для здійснення підприємницької діяльності. Такі дії нададуть можливість: законно декларувати доходи, отримані фізичною особою – підприємцем; мати документи про походження коштів та збільшити ліміт розміру операцій за рахунками на суму отриманих підприємцем доходів.

    Особливості декларування доходу. ФОП на 3 групі єдиного податку звітує раз на квартал – відповідно Ви матимете копію декларації кожен квартал. ФОП на 2 групі єдиного податку звітує раз на рік – відповідно Ви матимете копію декларації за рік. Однак, з метою отримання довідки з податкової є можливість подати Декларацію платника єдиного податку дочасно (до закінчення звітного періоду).

    Документи, які Ви матимете для підтвердження походження коштів, за цим варіантом: податкова звітність ФОП; довідка з податкової (отримується у податковій за Вашою заявою); документи первинного бухгалтерського обліку ФОП, включаючи угоди з замовниками та акти до них.

    Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через кнопку "Звернутися" біля фото (при зверненні вказуйте свою e-пошту).

    Всього доброго!

    Щасти Вам!

    • марта Клиент 2 года назад

      Щиро дякую за Вашу відповідь. Дозвольте уточнити дещо із Вашої відповіді: внесок за квартиру ми вже внесли (готівкою) і проблем із банком не виникло. Ми можемо зараз піти до нотаріуса і укласти договір про дарування коштів від батьків мого чоловіка до нього з нульовою ставкою?(і чи не буде підозрілим таке дарування "заднім числом" адже внесок вже зробили) Якщо все-ж вдасться це зробити -- потрібно щось декларувати? Додам також: перший внесок має трохи менше аніж 400тис.грн

      • Савченко Олександр
        Савченко Олександр 2 года назад

        Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

        Щиро дякую за Вашу відповідь. Дозвольте уточнити дещо із Вашої відповіді: внесок за квартиру ми вже внесли (готівкою) і проблем із банком не виникло. - тоді взагалі можете не оформлювати договір дарування подарованих коштів, так як операція з внесення даної суми вже пройшла належну перевірку і банк не буде запитувати підтвердження джерела походження коштів. Крім того, заднім числом оформити не вийде, а всю суму Ви вже витратили як перший внесок.

        Також зверніть увагу, що банк не перевіряє факт сплати податків та не передає у податкову інформацію про надходження на ваш особистий рахунок, оскільки така інформація про грошові операції фізичних осіб у банках України надійно захищена ст. 60-62 Закону України «Про банки та банківську діяльність». Банківська таємниця не дозволяє працівникам податкової служби довільно дізнатися про суми коштів, отримані власниками рахунків.

        Оцініть консультацію юриста, яка Вам найбільше допомогла.

        Всього доброго!

        Щасти Вам!

    Карпенко Андрей Владимирович
    23.3%
    Карпенко Андрей Владимирович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    Добрый день!

    Договор о дарении денег может пригодиться в том случае, если одаренному потребуется подтвердить источник получения средств в собственность. Также может возникнуть ситуация, когда необходимо будет доказать, что деньги были получены легальным, а не преступным путем.

    Такие ситуации могут возникать при декларировании доходов и расходов (добровольном или связанном с государственной службой). Кроме того, при открытии личного счета в иностранном банке (особенно европейском) обязательным условием является подтверждение происхождения средств.

    Не стоит забывать, что договор дарения денег между родственниками поможет избежать необходимости уплачивать налог с доходов. Налог на договор дарения денег такой же как и при оформлении наследства. А это означает, что согласно ст. 174 Налогового кодекса подаренное имущество не будет облагаться налогом, если оно было получено от близких родственников (родителей, детей, братьев/сестер, супругов, бабушек/дедушек или внуков).

    По нормам гражданского законодательства строго не оговорена форма договора дарения денег. Он может быть заключен:

    • устно;
    • письменно;
    • письменно с заверением нотариуса.
    1. Когда может быть заключен устный договор дарения денег? Когда желание дарителя высказывается прямо и осуществляется сразу же после этого. Если в момент передачи дара присутствовали свидетели, то факт заключения договора может быть подтвержден в суде, если в этом возникнет необходимость.
    2. Письменный договор дарения должен быть заключен, если даритель выражает свое желание подарить определенную сумму денег в будущем.
    3. Нотариальное заверение договора дарения денег необходимо, если сумма сделки превышает 50 необлагаемых налогом минимумов, т.е. 850 грн.

    Существует обязанность нотариусов предоставлять органам налоговой службы информацию о зарегистрированных сделках.

    Налог на дарение: ставки налога

    Размеры ставок налога на дарение (подоходного налога) зависят от того, кто получает подарок:

    • 0% от стоимости подарка или, попросту говоря, ничего не заплатят те, кто приходится дарителю родственниками первой степени родства. Родственниками первой степени родства являются родители, родители мужа или жены, муж или жена, дети, дети мужа или жены, а также усыновленные дети.

    В Вашем случае подаренные деньги будут положены в банк. В Положении об осуществлении банками финансового мониторинга указан перечень того, что может быть источником происхождения средств и активов физических лиц. Это заработная плата, доход, полученный от реализации продукции или за предоставленные услуги, доход от продажи имущества, получение наследства, получение страховой суммы по договору страхования, выигрыш в лотерею, приобретение прав на клад, иные выплаты по условиям гражданско-правовой сделки (договора).У Вас будет договор дарения и банк вряд ли будет особенно тщательно исследовать правомерность такой сделки.

    Проблем не будет - родители работали и откладывали - спокойно оформляйте договор дарения

    • марта Клиент 2 года назад

      Щиро дякую за допомогу!

    Гончаренко Константин
    23.3%
    Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    Є два шляхи:

    1. Нотаріально оформити договір дарування коштів між родичами 1 -го ступеню споріднення , податок 0%

    Договір є документом,що підтвердить походження коштів.

    2. Декілька меньших сум по 15-20 тис грн ,покласти на рахунок через пару днів інтервалом.

    Скласти договір позики з вказанням суми та дат коли кошти будуть зараховані. Підписати сторонами.

    Банки не уповноважені перевіряти сплату податків та реагувати на низько ризикові операції до 400 тис грн на місяць.

    Можете також скласти договір безповоротної фін.допомоги від родичів. Простої письмової форми.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    • марта Клиент 2 года назад

      Щиро дякую за допомогу!

    Адвокат Евгений Александрович
    Адвокат Евгений Александрович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 30 лет опыта

    Добрий вечір, Тереза!

    Рекомендую звернутися до нотаріуса для офіційного укладання договору дарування від батьків, за нульовою податковою ставкою.

    Податковий кодекс України:

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17?find=1...

    "Стаття 14. . Визначення понять

    14.1.263. членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення для цілей розділу IV цього Кодексу вважаються її батьки, її чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені.

    Членами сім’ї фізичної особи другого ступеня споріднення для цілей розділу IV цього Кодексу вважаються її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки".

    "Стаття 167. Ставки податку...

    167.3. Ставка податку може становити 0 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених цим розділом".

    "Стаття 174. Оподаткування доходу, отриманого платником податку в результаті прийняття ним у спадщину чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав

    174.1. Об'єкти спадщини платника податку поділяються з метою оподаткування на:...

    ґ) готівка або кошти, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банківських і небанківських фінансових установах, у тому числі депозитні (ощадні), іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з нерухомістю".

    "174.2.1. за нульовою ставкою:

    а) об’єкти спадщини, що успадковується членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення;...".

    "174.6. Об’єкти дарування, зазначені в пункті 174.1 цієї статті, подаровані платнику податку іншою фізичною особою, оподатковуються згідно з правилами, встановленими цим розділом для оподаткування спадщини".

    Всього доброго!

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    Правове регулювання вашого питання щодо фінмоніторингу зазначене у Цивільному кодексі України; Податковому кодексі України; нового Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», який діє з 28.04.2020 року; Постанови Правління НБУ «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні» №148 від 29.12.2017 року.

    Документами про походження коштів клієнта банку є: довідка з місця роботи про нараховані виплати; подана до податкової декларація; довідка з податкової про задекларовані доходи і сплачені податки; нотаріально посвідченні угоди дарування та купівлі-продажу; договір про отримання позики; цивільно-правові угоди про надання послуг, за якими клієнт банку отримував доходи; довідки з інших банків про нараховані відсотки за депозитними вкладами. Цей перелік документів не є виключним.

    Наявні документи для безпечного проходження фінансового моніторингу (документального підтвердження походження коштів клієнта банківської установи): договір про надання послуг з дизайну та створення на замовлення об’єкту авторського права; акт до договору; копія податкової декларації (після її подання) та довідка податкової про отримані доходи і сплачені податки (можна отримати додатково, за бажанням).

    Податкові обов’язки: ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) – 18% від суми задекларованого доходу; військовий збір – 1.5%.

    До доходів отриманих від податкових агентів належать: заробітна плата; страхові виплати та платежі, у тому числі «лікарняні»; виплати за договорами про надання послуг та виконання робіт, які укладаються фізичною особою з юридичними особами та фізичними особами – підприємцями; дивіденди та проценти, у т.ч. за банківськими вкладами. У цьому випадку звіт про отриманні доходи подається податковим агентом, ним же сплачуються податки від Вашого імені.

    Документи про походження коштів за цим варіантом: трудова угода; договір про надання послуг або виконання робіт, акти до договору; довідка роботодавця про нараховану і виплачену заробітну плату; відомість про виплату заробітної плати та/або виписка з банківських рахунків щодо зарахування винагороди за згаданими договорами; відомості про виплату страхових платежів; також з вказаних у даному варіанті доходів Ви можете додатково отримати довідку з податкової.

    Доходи, отримані за нотаріально посвідченими договорами дарування, угодами відчуження нерухомого майна, а також у якості спадку.

    Доходи, отримані за нотаріально посвідченими договорами дарування. У минулому Ви могли укладати та можете у будь-який момент часу укласти нотаріально посвідчений договір дарування грошових коштів, у тому числі готівкових. На теперішній час залишається можливість обійти встановлене НБУ обмеження у 50.000 гривень. Суттєвою перевагою цього варіанту є значно менша ставка ПДФО або взагалі «нульова ставка». Іншою перевагою є відсутність обов’язку подавати декларацію особисто, оскільки нотаріус подає звіт про отримані доходи, нараховані та сплачені податки щодо кожної такої операції.

    Застосування нульової ставки має місце при укладені договору дарування між родичами, визначеними у статтях 1261 та 1262 Цивільного кодексу України, а саме: діти, другий з подружжя, батьки, рідні брати та сестри, баба та дід як з боку батька, так і з боку матері. В інших випадках для громадян України застосовується ставка у розмірі 5% та 1.5% військового збору.

    Практично все наведене вище щодо доходів, отриманих за нотаріально посвідченими договорами дарування, тотожне щодо отримання коштів у спадок. Документами для безпечного проходження фінансового моніторингу за наведеними варіантами є: договір дарування; свідоцтво про спадщину (якщо спадок включає у себе грошові кошти); також, з вказаних у даному варіанті доходів Ви можете додатково отримати довідку з податкової.

    Переваги: нульова або мінімальна ставка податку; мінімальні податкові ризики (за умови належного документального оформлення та наявності підтвердженого доходу у дарувальника); максимально оперативне отримання документального підтвердження отриманих доходів; відсутність необхідності самостійного декларування (хоча маєте право додатково подати декларацію), розрахунку та сплати податків. Недоліки: теоретична відсутність можливості застосувати цей варіант.

    Доходи, отримані за нотаріально посвідченими угодами щодо відчуження нерухомого майна. Діють ті самі правила в частині декларування, що і у випадку доходів, отриманих від дарунку коштів за нотаріально посвідченими угодами дарування. Тобто немає необхідності у самостійному декларуванні. В залежності від цілого ряду обставин на момент продажу застосовуються різні ставки податку, починаючи від «нульової». Переваги і недоліки аналогічні попереднім підваріантам. Документи, які Ви матимете для підтвердження походження коштів, за цим варіантом: договір купівлі-продажу об’єкту нерухомого майна; довідка з податкової.

    Тобто у вашому варіанті позика у т. з безпроцентна з оформленням розписки або договір дарування є оптимальним варіантом.

    Успіхів

    Рибінцев Сергій Сергійович
    Рибінцев Сергій Сергійович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 15 лет опыта

    Доброго дня, Тереза!

    Передусім варто зауважити, що ви не є суб'єктом фін.монітрингу, тому у вас особисто Фінмон запитувати нічого не буде.

    Це може зробити податкова/нотаріус/забудовник, але не напряму Фінмон.

    Окрім того, з того, що ви описали, при умові легального шляху отримання коштів батьками, пояснення суб'єкту фін.моніторингу ви можете зробити у звичайній письмовій формі, з ідентифікацією батьків і цього буде достатньо.

    Звертайтесь, якщо залишились питання.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України