Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

13 квітня 2022, питання №61779 250₴

Як легалізувати торгівлю криптовалютою

Займаюся торгівлею на криптовалютній біржі, щомісячний оборот близько 10 млн грн. Як легалізувати дану діяльність? Чи потрібно для цього оформлювати фоп чи тов?

Відповіді юристів (8)

    Промський Євгеній Сергійович
    40%
    Промський Євгеній Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 5 років досвіду

    Вітаю!

    Враховуючи ваш щомісячний оборот це може бути:

    1) діяльність як фізичної особи без реєстрації ТОВ чи ФОП. У такому випадку ви сплачуєте щорічно 19,5 % податку від отриманого доходу (18 % податок на доходи фізичних осіб + 1,5 % військовий збір).

    2) реєстрація ТОВ/ФОП на загальній системі оподаткуваня - 18 % від прибутку/доходу. Однак, якщо ТОВ або ФОП протягом року дотримує дохід більше 1 000 000,00 грн, законом встановлений обов'зок зареєструватись як платник податку на додану вартість, а це ще + 20 % податку.

    3) на мою думку, найбільш оптимальний варіант - реєстрації компанії за кордоном. Наприклад, при реєстрації компанії в Естонії податок від торгівлі криптовалюти дорівнює 0 %, а директору не обов'язково отримувати заробітну плату.

    Реєстрацію одного ФОП на спрощеній системі не рекомендую, оскільки навіть ФОП на 3 групі має ліміт на операції 7 млн грн. на рік, що менше вашого обороту на 1 місяць.

    Можливо, вам є сенс відкривати багато ФОПів, що не перевищувати лімітів, однак, таких ФОПів має бути дуже багато.

    Аналогічно можна працювати через декількох фізичних осіб за пунктом.

    При виникненні питань - звертайтесь! Буду радий допомогти.

    Карпенко Андрій Володимирович
    Карпенко Андрій Володимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду

    Здравствуйте!

    Парламент принял законопроект №3637 о виртуальных активах осенью прошлого года.

    Закон вступит в силу не сразу, а после принятия соответствующих изменений в Налоговый кодекс.

    Курировать крипту будет нацкомиссия по ценным бумагам - она займется лицензированием участников, регуляторной деятельностью, финмониторингом и другим.

    Пока нет конкретных изменений в Налоговый кодекс, нельзя точно сказать, сколько именно придется платить за биткойны. Но принцип налогообложения как с дохода от инвестиционного актива, который прописали в законе, означает, что платить нужно будет с заработанного вследствие обмена криптовалюты, изменений курса и др. Ставка - 18 процентов ГДФЛ плюс 1,5 процента военного сбора. Но непонятно, скажем, нужно ли будет платить от "виртуального" дохода, то есть если, к примеру, биткойн хранится в виртуальном кошельке, но дорожает вследствие роста цены, или же речь о налогах зайдет при выходе в реальные деньги.

    Ранее можно было работать через ФОП 3 группы, как будет работать сейчас непонятнл.

    Я вижу выход в открытии ФОП 3 группы, но не для работы с криптой, а для IT-индустрии.

    Делать переводы с криптобиржи на Pioneer, а затем уже выходить в фиат на счет ФОПа в Pioneer, при этом оплачивая 5% налога от суммы вывода + ЕСВ.

    Если есть дополнительные вопросы связывайтесь со мной через мой профиль на сайте.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Добрий день, Василю!

    Через високу волотильність бітокоїна, великі ризики подальшої заборони криптовалют, завеликі витрати електроенергії для майнінгу і розповсюджене шахрайство, криптоіндустрія має невеликий потенціал для розвитку в світі. Втім, Україна – одна з найактивніших країн в цій сфері – має шанс отримати користь від використання місцевої інфраструктури.

    Верховна Рада 17 лютого з другої спроби затвердила закон №3637 "Про віртуальні активи". Вперше Рада ухвалила його у вересні 2021 року. В ньому пропонувалося в окремих випадках визначити регулятором ринку Міністерство цифровізації.

    Але президент наклав на нього вето і повернув в парламент зі своїми пропозиціями.

    Закон є базовим. Він формує правове поле на ринку віртуальних активів, визначає його ключові визначення: правовий статус, класифікацію, права власності, а також адаптує рекомендації FATF з фінансового моніторингу ринку віртуальних активів.

    Важливо, що закон не легалізує криптовалюти як платіжний засіб. Вони також не можуть бути предметом обміну на товари, послуги, майно та роботу.

    Регуляторами цього ринку визначені Національний банк (НБУ) та Нацкомісія з регулювання цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР). Регулятори ліцензуватимуть учасників ринку – трейдерів та кріптобіржі.

    Повноцінно закон набуде чинності після внесення змін до Податкового кодексу щодо оподаткування операцій з віртуальними активами.

    Поки що в Раді зареєстрований лише один законопроєкт щодо оподаткування - №2461, який внесений в Раду ще у листопаді 2019 року.

    З огляду на такі обставини Ви можете поки що легалізувати свої операції в будь-якому форматі, який Вам вигідний. Це може бути, наприклад ФОП третья група оподаткування. Але кінцевої відповіді на те, як буде легалізовано цей бізнес державою (наприклад, як буде відбуватися видача ліцензій НБУ чи це буде Нацкоміссія з цінних паперів!) і як оподатковано, на жаль, поки що не маємо.

    Мєньков Андрій Васильович

    Доброго дня Василь.

    Чинне податкове законодавство не містить жодних спеціальних правил щодо оподаткування та декларування таких видів активів. Тобто дохід фізичних осіб від операцій із криптовалютами оподатковується за загальними правилами. Про це зазначають податкові органи в своїх індивідуальних податкових консультаціях на запити платників податків.

    Дохід, отриманий від продажу криптовалюти, оподатковується за загальними правилами – за ставкою 18% податку і 1,5% військового збору. Причому оподатковуваним доходом є вся сума коштів, отриманих у результаті продажу криптоактиву, а не позитивна різниця між сумою придбання криптоактиву та сумою його продажу (як в операціях з інвестиційним активом, під визначення якого криптовалюта не підпадає).

    Задекларувати доходи за минулий рік потрібно до 1 травня 2022 року, а останнім днем сплати податку та військового збору до бюджету є 1 серпня 2022 року. Коли дохід від продажу криптовалюти – іноземний, можна подати заяву до податкового органу про перенесення строку на подачу декларації до 31 грудня 2022 року, що відтермінує строк сплати до 10 січня 2023 року. Заповнити декларацію можна у своєму електронному кабінеті платника податків на спеціальному ресурсі.

    Адвокат  Євген Олександрович
    20%
    Адвокат Євген Олександрович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Добрий день, Василь!

    ТРЕБА ЗАРЕЄСТРУВАТИ ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ:

    На Ваш вибір всі організаційно-правові форми, які дозволяють вести підприємницьку діяльність. Якщо побачите у цьому доцільність, то цілком можливо зареєструвати навіть акціонерне товариство. Залишилось дочекатися обіцяних змін та спеціального КВЕДу для майнінгу.

    У практичній площині радимо розглядати такі варіанти: реєстрація фізичної особи-підприємця чи навіть декількох ФОП, створення товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) або приватного підприємства (ПП).

    Реєстрація ТОВ для майнінгу і криптобізнесу, розробка оптимального статуту.

    Реєструючи товариство з обмеженою відповідальністю пам’ятайте – Статут товариства має містити положення, що випливають з особливостей діяльності та обраних КВЕДів. Крім того, вкрай важливою є імплементація у Статуті товариства положень нового Закону України “Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю”.

    Правильне юридичне оформлення майнінгу криптовалют в Україні з оновленим 63.11:

    КВЕД для майнінгу – це простий спосіб узаконити підприємницьку діяльність з видобутку криптовалют в Україні. Це також потенційно добра новина для криптоспільноти та ринку криптовалют. Апгрейд коду 63.11 покладе край абсолютно безпідставним звинуваченням майнерів. Проте, і при оптимістичному варіанті правового регулювання, забувати про юридичну безпеку не варто. Організація законної підприємницької діяльності з видобутку криптовалют здійснюється за тими ж правилами, що і будь-яка інша, хоча і має свої особливості.

    Так, якщо Ви обрали для себе щось суттєвіше за ФОП, варто подбати про нюанси ведення бухгалтерського обліку, своєчасне подання податкової та статистичної звітності, безпечну договірну роботу з контрагентами (уважно перевіряйте договори на поставку обладнання) та інше.

    Запускаючи Інтернет-сайт для залучення потенційних інвесторів – забезпечте дотримання законодавства про захист персональних даних і виконання чинних вимог у сфері захисту прав споживачів. В іншому разі – суттєві штрафи, які можуть поставити хрест на бізнесі, у тому числі з видобутку криптовалют.

    Приймаєте на роботу найманих працівників? Законодавство про працю в Україні – одне з найсуворіших у світі для роботодавців. Тому обираючи “ТОВ + директор” замість декількох ФОП – уважно ставтесь до вимог Кодексу законів про працю України. Видобуток криптовалют у формі законної підприємницької діяльність дозволяє безпечно працювати “по білому” лише за умови, що така діяльність буде здійснюватися з дотриманням усіх існуючих нормативних правил.

    Що потрібно знати перед реєстрацією в інтернеті

    Охочим стати ФОП треба пам'ятати кілька важливих деталей:

    1. Для реєстрації ФОП онлайн потрібно обрати КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності) — для означення виду (чи видів) діяльності, яким ФОП і буде займатися. Список усіх КВЕДів є на офіційному сайті.
    2. Щоб зареєструвати ФОП, потрібно мати електронний цифровий підпис (ЕЦП) для онлайн-заяви.

    Реєстрація ФОП за допомогою "Дії"

    Реєстрація ФОПа у "Дії" - відносно новий і поки найшвидший спосіб відкрити індивідуального підприємця (ІП) в Україні. На це піде близько 10 хвилин. Дія дозволяє створити ФОП онлайн – без реєстрації у податковій.

    Покрокова інструкція відкриття ФОПа у "Дії":

    1. Зареєструйтеся чи авторизуйтеся (якщо вже зареєстровані) у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису.
    2. Заповніть форму на відкриття ФОП онлайн.
    3. Заповнену заяву на реєстрацію приватного підприємництва в Україні автоматично надішлють до реєстратора за місцем вашої реєстрації або за місцем реєстрації, що вказано в довідці переселенця.
    4. Статус заяви можна перевірити у кабінеті громадянина. Повідомлення про реєстрацію ФОП чи відмову також з'явиться у кабінеті – його надішлють електронною поштою.
    5. Витяг з реєстру в кабінеті громадянина можна отримати тоді, як тільки запис про відкриття ІП в Україні з'явиться в Єдиному державному реєстрі.

    Якщо ви обрали спрощену форму оподаткування, заяву на перехід до спрощеної системи буде також автоматично надіслано до податкового органу за місцем вашої реєстрації або за місцем реєстрації, яке вказано в довідці переселенця.

    Якщо обрали загальну систему оподаткування, то можете також подати заяву на реєстрацію платником податку на додану вартість (ПДВ).

    Крім того, кожен ПП є платником податку – звичайного для тих, хто обрав стандартну систему реєстрації ФОП, та єдиного податку, який передбачений для ФОПів, які обрали спрощену форму.

    Важливо, що витяг має юридичну силу – його можна видрукувати й користуватися як будь-яким іншим документом. Свідоцтво про реєстрацію ФОПів вже не потрібно – Верховна Рада скасувала цей документ для приватних підприємців та юридичних осіб.

    Які документи потрібні, щоб відкрити ФОП

    Відкрити ФОП можна лише за допомогою електронного підпису у додатку "Дія". Послуга є безплатною, тому за реєстрацію ФОПа у Дії платити не потрібно.

    Зазначимо, що з 1 січня 2021 року книгу обліку доходів ФОПу у податковій реєструвати не потрібно. Замість книги обліку тепер буде типова форма, яку можна буде вести онлайн.Скільки коштує оформити ФОП у Дії

    Як відкрити ФОП офлайн

    Не хоче онлайн, завжди можна прийти в податкову особисто. Для цього потрібно звернутися до державного реєстратора за місцем проживання з паспортом та ідентифікаційним кодом, надати копії цих документів.

    У держреєстратора потрібно буде заповнити реєстраційну картку, тобто форму 10. При цьому необхідно бути уважним при заповненні КВЕДів — якщо помилитесь, вас зареєструють (щоправда, ризикуєте замість, наприклад, надання послуг підписати на сільське господарство). А виправити цю помилку можна буде тільки шляхом перереєстрації.

    Подати документи держреєстратору також можна спеціалістом або через представника ФОП (оформивши на нього попередньо нотаріально посвідчену довіреність).

    Якщо все правильно і без помилок, то вас повинні внести до до державного реєстру протягом трьох робочих днів з моменту подання документації. За це ви отримаєте відповідну виписку. Якщо ви надсилали документи листом, то і виписку отримаєте поштою.

    Щоб отримати свідоцтво ФОП, необхідні документи треба додати до підрозділу податкової інспекції:

    • копію паспорта та ідентифікаційного коду;
    • заяву щодо застосування єдиного податку;
    • отриману вами раніше виписку з єдиного державного реєстру;
    • книгу обліку доходів;
    • заяву на ім'я начальника податкової інспекції або за Ф. 5-ОПП.

    Всього доброго!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Доброго дня!

    Верховна Рада ухвалила закон №3637 «Про віртуальні активи».

    Але як нещодавно встановлено Президент України повернув закон з підписом , але додав поправки , які потребують опрацювання комітету Митної та податкової політики

    проходження тут https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/2698

    Документ передбачає розв’язання таких проблем, пов’язаних з функціонуванням криптовалюти:

    • впорядкування нормативно-правового регулювання для ринку віртуальних активів;
    • визначення правового статусу віртуальних активів як об’єктів цивільних прав;
    • впорядкування цивільно-правових відносин між фізичними і юридичними особами, які виникають в процесі використання віртуальних активів;
    • визначення правового статусу учасників ринку і користувачів у сфері віртуальних активів;
    • встановлення основних принципів і принципів державної політики в сфері віртуальних активів;
    • державне регулювання і контроль на ринку віртуальних активів.

    Згідно із законом, віртуальний актив – це нематеріальне благо, що є об’єктом цивільних прав, має вартість та виражене сукупністю даних в електронній формі.

    Існування та оборотоздатність віртуального активу забезпечується системою забезпечення обороту віртуальних активів. Віртуальний актив може посвідчувати майнові права, зокрема права вимоги на інші об’єкти цивільних прав.

    Фінансовими віртуальними активами закон визначає:

    • емітований резидентом України забезпечений віртуальний актив, що забезпечений валютними цінностями – ЗВА (ВЦ);
    • емітований резидентом України забезпечений віртуальний актив, що забезпечений цінним папером або деривативним фінансовим інструментом ЗВА (ФІ).

    Водночас у документі прописано, що віртуальні активи не є засобом платежу в України та не можуть бути предметом обміну на майно (товари), роботи (послуги).

    Порядок обороту в Україні ЗВА (ВЦ) встановлює Нацбанк, а оборот ЗВА (ФІ) – Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку України.

    Ухвалений закон – це шаблон. Механізми та процедури з віртуальними активами не регламентовані, передбачається, що це буде зроблено на рівні підзаконних актів регуляторами. Тому все ще попереду, а як швидко – невідомо…

    II.

    Поки що все працює наступним чином.

    На сьогоднішній день виходити з тіні «криптовалютників» змушує фінансовий моніторинг банків, адже законодавство про фінансовий моніторинг визначає, що таке «віртуальний актив», а операції з ним, що перевищують 30 тис. грн є предметом аналізу та контролю з боку банків.

    Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон) належна перевірка здійснюється в разі проведення фінансової операції з віртуальними активами на суму, що дорівнює чи перевищує 30 тисяч гривень;

    Відповідно до ч.3 ст.13 Закону, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний, наскільки це можливо, проводити аналіз та вивчення підстав і цілей усіх фінансових операцій, що відповідають хоча б одній із таких ознак:

    є складними фінансовими операціями;

    є незвично великими фінансовими операціями;

    проведені у незвичний спосіб;

    не мають очевидної економічної чи законної мети.

    Даже если Вы откроете в банке специальный предпринимательский счет нет гарантии, что служба финансового мониторинга банка, пропустив пару платежей, не заблокирует очередную операцию по переводу крупной суммы денег посчитав ее рисковой.

    После блокировки банк может потребовать пояснить не только источники происхождения средств, но и цель и характер деловых отношений, наличие ресурсов и персонала для выполнения работ, оказания услуг, предоставить копии договоров с заказчиками или поставщиками, договора аренды, финансовую и налоговую отчетность и т.д.

    В случае приостановления операции по требованию банка подтвердить доходы необходимо будет позаботиться о документах: просмотреть анкету банка или другого субъекта финмониторинга, обратив внимание на тот доход, который у вас указан; доказать легальность доходов.

    Возможные источники:

    официальная зарплата,

    средства полученные от купли-продажи имущества,

    денежные средства за выполнение работ, оказание услуг гражданско-правовым договорам,

    средства от предпринимательской деятельности,

    подаренные средства, наследство, доходы от аренды и тому подобное.

    Нужно будет предъявить документы, связанные с данной деятельностью и получением этих средств.

    Правила финмониторинга достаточно сложны и неоднозначны. Вы можете попасть под блокировку счета.

    У статті Стаття 19. цього закону регулюються питання надання дозволу на виконання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів

    В ній говориться про те, що:.

    "Діяльність постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, провадиться за умови попереднього одержання дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів. Надання дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, здійснюється на платній основі.

    Розмір плати за видачу дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, для резидентів України становить:

    1) за видачу дозволу на зберігання або адміністрування віртуальних активів чи ключів віртуальних активів - вісім тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    2) за видачу дозволу на обмін віртуальних активів - п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    3) за видачу дозволу на переказ віртуальних активів - п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    4) за видачу дозволу на надання посередницьких послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - чотири тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Розмір плати за видачу дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, для нерезидентів України становить:

    1) за видачу дозволу на зберігання або адміністрування віртуальних активів чи ключів віртуальних активів - сорок тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    2) за видачу дозволу на обмін віртуальних активів - двадцять п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    3) за видачу дозволу на переказ віртуальних активів - двадцять п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    4) за видачу дозволу на надання посередницьких послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - двадцять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Дозвіл на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, видається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

    3. Видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, здійснюється у встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку порядку".

    Крім того, пред'являються серйозні вимоги до особи, яка провадить криптовалютні операції:

    "Заявник (особа, яка планує провадити діяльність постачальника послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів) повинен відповідати таким вимогам:

    1) засновники, власники істотної участі, кінцеві бенефіціарні власники та керівники постачальника послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, повинні мати бездоганну ділову репутацію відповідно до законодавства про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

    2) заявник зобов’язаний розкрити інформацію про свою структуру власності, яка дає змогу встановити кінцевих бенефіціарних власників заявника або їх відсутність, у порядку та за формою, встановленими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

    3) статутний капітал заявника не може бути сформовано за рахунок коштів, джерело яких неможливо підтвердити на підставі офіційних документів або їх копій, засвідчених у встановленому порядку.

    5. Подання особою, яка планує провадити діяльність постачальника послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, заяви про одержання (переоформлення, анулювання) дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, та відповідних документів, а також видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) їй такого дозволу здійснюються в паперовій або електронній формі через Єдиний державний веб-портал.

    6. Заявник (особа, яка планує провадити діяльність постачальника послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів) подає до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку заяву разом із документами, що додаються відповідно до вимог, встановлених цим Законом. Заява про видачу дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів,..."

    висновок:

    Поки що є нерозуміння , які кінцеві правові форми буде мати цей бізнес, особливо, що стосується його оподаткування. Для того держава повинна внести купу змін та доповнень до різних законів та підзаконних актів. Те що цікавить конкретно Вас, повинаа озвучити Податкова служба України, а вона ще цього не зробила, позаяк закон зовсім свіжий.

    Отже ви може зараз зареєструвати ФОП, наприклад, 3 групи й платити 2% від доходу (тим більше, що цю рнеєстрацію легко виконати через додаток Дія), на час воєнного стану буде 2% від доходу.

    ---

    Стаття 23 Закону України Про віртуальні активи, де йдеться про відповідальність постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів:

    1. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до осіб, які провадять діяльність у сфері обороту віртуальних активів, такі фінансові санкції:

    1) за провадження діяльності, що має ознаки діяльності постачальника послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, без одержання дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - штраф у розмірі від двох тисяч до семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    2) за здійснення постачальником послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, іншої діяльності, визначеної пунктом 7 частини першої статті 1 цього Закону, ніж та, на яку такому постачальнику надано дозвіл відповідно до відомостей Державного реєстру постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - штраф у розмірі від однієї тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    3) за надання завідомо неправдивої або недостовірної інформації у документах, що додаються до заяви про видачу дозволу на надання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - штраф у розмірі від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    4) за порушення строків подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку інформації про зміну відомостей, внесених до Державного реєстру постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, - штраф у розмірі до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    5) за неподання або подання не в повному обсязі постачальниками послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, звітності та інформації та/або подання недостовірної інформації до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - штраф у розмірі до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    за дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені повторно протягом року, - штраф у розмірі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    6) за невиконання або несвоєчасне виконання розпоряджень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про усунення порушень законодавства у сфері обороту віртуальних активів - штраф у розмірі від однієї тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    за дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені повторно протягом року, - штраф у розмірі від двох тисяч до шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    7) за невиконання вимог, встановлених статтею 15 цього Закону, - штраф у розмірі від однієї тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

    за дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені повторно протягом року, - штраф у розмірі від двох тисяч до шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ---

    2. Порядок розгляду справ про застосування відповідальності за порушення законодавства про віртуальні активи, у тому числі фінансових санкцій, передбачених частиною першою цієї статті, встановлюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

    Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються главою 1 розд. XIV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ).

    Згідно з п. 291.3 ст. 291 ПКУ фізична особа – підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1 розд. XIV ПКУ, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

    Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

    Перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи визначено п. 291.5 ст. 291 ПКУ.

    Так, відповідно до частини другої п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи – підприємці), які здійснюють діяльність з обміну іноземної валюти.

    Згідно з п. 5 частини першої ст. 1 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» зі змінами та доповненнями іноземна валюта це:

    а) грошові знаки грошових одиниць іноземних держав у вигляді банкнот, казначейських білетів, монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території відповідної іноземної держави або групи іноземних держав, а також вилучені або такі, що вилучаються з обігу, але підлягають обміну на грошові знаки, що перебувають в обігу;

    б) кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах, виражені у грошових одиницях іноземних держав і міжнародних розрахункових (клірингових)одиницях (зокрема у спеціальних правах запозичення), що належать до виплати в іноземній валюті;

    в) електронні гроші, номіновані у грошових одиницях іноземних держав та (або) банківських металах.

    На сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею.

    Разом з тим, з метою врегулювання правовідносин щодо обігу, зберігання, володіння, використання та проведення операцій за допомогою криптоактивів в Україні, а також визначення загальних засад функціонування та правового регулювання ринку віртуальних активів в Україні на сьогодні у Верховній Раді України зареєстровано відповідні проекти законів.

    Одночасно зауважуємо, що згідно ст. 99 Конституції України та ст. 192 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-ІV зі змінами та доповненнями законним платіжним засобом, обов’язковим до приймання за номінальною вартістю на всій території України, є грошова одиниця України – гривня. Іноземна валюта може використовуватися в Україні у випадках і в порядку, встановлених законом.

    Відповідно до ст. 44 Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України» зі змінами та доповненнями Національний банк діє як уповноважена державна установа при застосуванні валютного законодавства.

    Враховуючи викладене, фізична особа – підприємець може обрати спрощену систему оподаткування за умови дотримання вимог, визначених п. 291.4 ст. 291 ПКУ.

    Разом з тим оскільки на сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні та відсутня нормативна база для її класифікації і регулювання операцій з нею, то з метою уникнення порушень щодо застосування спрощеної системи оподаткування платник податків може звернутися до Національного банку України з питання віднесення криптовалюти до іноземної валюти.

    Детальніше, на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі ДПС України, категорія питання 107.01.02.

    ---

    Есть еще вариант подавать годовую декларацию физ лица по такой процедуре.

    законодательством не урегулировано определение понятия криптовалют, а такоже порядок их налогообложения и декларирования. процедура туманная временно.

    При этом, доходы от операций с криптовалютами подлежат налогообложению на общих основаниях как любой доход физического лица( в том числе иностранного происхождения), по ставке 18% налога на доходы физических лиц и 1,5% военного сбора.

    Согласно п.п. 162.1.1., 163.1.3. Налогового кодекса, плательщикам налога на доходы физических лиц являются: физическое лицо - резидент, получающее доходы как из источника их происхождения в Украине, так и иностранные доходы;

    Согласно п.п. 170.11.1 и 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Налогового кодекса, в случае если источник выплат любых налогооблагаемых доходов является иностранным, сумма такого дохода включается в общий годовой налогооблагаемый доход налогоплательщика - получателя, который обязан подать годовую налоговую декларацию об имущественном состоянии и доходах.

    Так, декларация об имущественном состоянии (Декларація про майновий стан фізичних осіб формы F0100211) подается до 01 мая года, следующего за отчетным (т.е. декларацию за 2022 год Вы должны подать до 01.05.2022г.) и оплатить налог со всего годового дохода до 02 августа 2022 года.

    Вместе с тем, хочу обратить Ваше внимание на то, что просто обменные операции с криптовалютой в электронном кошельке не будут считаться получением дохода ( к тому же, налоговая юридически и физически не может проконтролироваь движения средств на электронном кошельке).

    Моментом получения дохода будет считаться дата выведения средств из эл кошелька на расчетный счет в банке. Т.е. движения активов по Вашему банковскому счету будут считаться доходом.

    Так, в Декларации про майновий стан в колонке 10.7. указываются доходы иностранного происхождения в гривне по курсу НБУ, который действовал в день начисления (получения) такого дохода. Т.е. в день поступления средств на р/с в банке.

    Декларацию про майновий стан можно подать в электронном виде ч/з электронный кабинет плательщика налогов, если у Вас есть электронная цифровая подпись.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Савченко Олександр
    40%
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Здравствуйте, Василь!

    ГНС в ИПК от 30.11.2020 г. № 4907/ІПК/99-00-04-04-02-09 разъяснила некоторые вопросы налогообложения операций с криптовалютой и их декларирование. ГНС объясняет, что физические лица - резиденты, которые получают доходы как из источника их происхождения в Украине, так и иностранные доходы, являются плательщиками налога на доходы физических лиц и военного сбора.

    Базой налогообложения является общий облагаемый налогом доход - любой доход, который подлежит налогообложению, начисленный (выплаченный, предоставленный) в пользу плательщика налога в течение отчетного налогового периода.

    В другой ИПК от 02.12.2020 г. № 4928/ІПК/99-00-04-05-03-06 ГНС рассмотрела обращение относительно налогообложения дохода от продажи криптовалюты, и сообщает, что доход, полученный физическим лицом - резидентом от продажи криптовалюты другому физическому лицу - резиденту, включается в общий месячный (годового) облагаемый налогом доход как другой доход с соответствующим налогообложением. А если отмеченный доход выплачивается физическим лицом - нерезидентом, то такой доход считается иностранным и облагается НДФЛ и ВС на общих основаниях.

    Конечно же Вы можете зарегистрировать ФОП или вообще юрлицо (например, ТОВ). Но учитывая размер вашего ежемесячного дохода, Вам подойдет только общая система налогообложения, где ставки налогов такие же как и для обычного физлица: НДФЛ = 18%; военный сбор = 1,5%.

    Потому у вашем случае есть одно но...

    Если зарегистрировать ФОП, то все средства будут поступать на ваш предпринимательский счет (соответственно "скрыть" свои доходы не получиться). К тому же, придется заботится по поводу ведения деятельности, сдачи отчетности ФОП и проверок налоговой.

    Потому, если Вас не беспокоит банк (у рамках финансового мониторинга) советую продолжать работать как обычное физлицо (без регистрации субъектом хозяйствования).

    Можете спокойно принимать деньги на ваш личный счет, в том числе валютный. Банк не проверяет факт уплаты налогов и не передает в налоговую информацию о поступлениях на ваш личный счет, поскольку такая информация о денежных операциях физических лиц в банках Украины надежно защищена ст. 60-62 Закона Украины «О банках и банковской деятельности». Банковская тайна не позволяет работникам налоговой службы произвольно узнать о суммах денежных средств, полученных владельцами счетов.

    К тому, же согласно статье 41 Конституции Украины каждый имеет право владеть, пользоваться и распоряжаться своей собственностью, результатами своей интеллектуальной, творческой деятельности.

    Согласно ст. 1074 ГК Украины ограничение прав клиента по распоряжению денежными средствами, находящимися на его счете, не допускается, кроме случаев ограничения права распоряжения счетом по решению суда или в других случаях, установленных законом, а также в случае остановки финансовых операций, которые могут быть связаны. связаны с легализацией (отмыванием) доходов, полученных преступным путем, или финансированием терроризма или финансированием распространения оружия массового поражения, предусмотренных законом.

    По договору банковского счета банк обязуется принимать и зачислять на счет, открытый клиенту (владельцу счета), поступающие ему денежные средства, выполнять распоряжение клиента о перечислении и выдаче соответствующих сумм со счета и проведения других операций по счету (ч. 1 ст. .1066 ГКУ).

    Банк имеет право использовать денежные средства на счете клиента, гарантируя его право беспрепятственно распоряжаться этими средствами.

    Банк не имеет права определять и контролировать направления использования денежных средств клиента и устанавливать другие ограничения его права по распоряжению денежными средствами, не предусмотренные законом, договором между банком и клиентом или условиями обременения, предметом которого являются имущественные права на денежные средства, находящиеся на банковском счете .

    Банк вправе потребовать расторжения договора банковского счета:

    1) если сумма денежных средств, хранящихся на счете клиента, осталась меньше минимального размера, предусмотренного банковскими правилами или договором, если такая сумма не будет возобновлена в течение месяца со дня предупреждения банком об этом;

    2) в случае отсутствия операций по этому счету в течение года, если иное не установлено договором;

    3) в случаях, предусмотренных законодательством, регулирующим отношения в сфере предотвращения и противодействия легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, финансированию терроризма и финансированию распространения оружия массового поражения;

    4) в других случаях, установленных договором или законом.

    Остаток денежных средств на счете выдается клиенту или по его указанию или в порядке, установленном законом, перечисляется на другой счет в сроки и порядке, установленные банковскими правилами.

    Банк может отказаться от договора банковского счета и закрыть счет клиента в случае:

    1) отсутствие операций по счету клиента в течение трех лет подряд и отсутствия остатка денежных средств на этом счете;

    2) наличия оснований, предусмотренных Законом Украины "О предотвращении и противодействии легализации (отмыванию) доходов, полученных преступным путем, финансированию терроризма и финансированию распространения оружия массового поражения". При этом остаток денежных средств на счете клиента возвращается клиенту.

    ВЫВОД: если банк у рамках финмониторинга запросит у Вас документы, подтверждающие происхождение средств, а Вы не сможете их предоставить, то банк будет вправе заблокировать ваш счет или вообще разорвать с Вами договор (наложить штраф - нет).

    Но остаток денежных средств на счете выдается банком клиенту или по его указанию перечисляется на другой счет в сроки и порядке, установленные банковскими правилами.

    Главное - убедить банк, что средства легальные и поступают Вам из законных источников, тогда такие последствия Вам точно не будут грозить.

    А учитывая "присылают мне гривны через банк как рядовые физ. лица", то вопросов у банка вообще может не возникнуть.

    Закон України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text):

    Стаття 1. Визначення термінів

    1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

    17) джерело коштів, пов’язаних з фінансовими операціями - відомості про походження коштів, що використовуються для здійснення фінансових операцій (коштів, що використовувалися для набуття права власності на активи, що є предметом фінансових операцій) за допомогою суб’єкта первинного фінансового моніторингу, які дають розуміння про джерела їх походження, підстави володіння/розпорядження ними (прав на них) особою;

    ПОЛОЖЕННЯ про порядок здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції, затверджене постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 8 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0008500-19#Te...):

    2. У цьому Положенні терміни і поняття вживаються в таких значеннях:

    1) джерела походження коштів (активів) - документально підтверджені [на підставі офіційних документів, належним чином засвідчених їх копій або інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою)] відомості, що дають можливість зробити обґрунтований висновок щодо наявності достатніх фінансових можливостей суб’єкта валютної операції, адекватних його фінансовому стану та/або соціальному статусу;

    Оцените консультацию юриста, которая Вам наиболее помогла.

    Если у Вас остались дополнительные вопросы, обращайтесь через кнопку "Звернутися" возле фото (при обращении указывайте свою е-почту, по которой с Вами можно связаться).

    Всего доброго!

    Удачи Вам!

    Рибінцев Сергій Сергійович
    Рибінцев Сергій Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду

    Доброго дня, Василь!

    Певно ви знаєте прийнятий нещодавно Закон про криптовалюті. Саме з огляду на цей нормативний акт, і з урахуванням вашої бізнес моделі роботи, необхідно і випрацювати (виробити) найоптимальнішу структуру вашої юридичної особи.

    Але варто прорахувати.

    Звертайтесь.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України