Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Предпринимательское право, 20 апреля 2022, вопрос №62461 700₴

Індивідуальна консультація з питань, пов'язаних діяльністю ФОП, з сплатою податків при перебуванні за кордоном та одночасним здійсненням професійної діяльності в Україні (віддалено).

Доброго дня.
Прохання надати Індивідуальну консультацію з питань, пов'язаних діяльністю ФОП, з сплатою податків при перебуванні за кордоном та одночасним здійсненням професійної діяльності в Україні (віддалено).

Я зареєстована як ФОП (група оподаткування: 3; ставка податку: 5%), здійснюю свою професійну діяльність (КВЕД 62.01, 62.02) в Україні згідно договору про надання послуг у сфері інформатизації,
який укладений з товариством з обмеженою відповідальністю (ТзОВ), яке є платником податку на прибуток на загальних підставах.

На поточний момент, в зв'язку з веденням бойових дій на території України, я знаходжусь за кордоном, в Туреччині.
Мій роботодавець (вищевказане підприємство) не має філій, представництв тощо в країні перебування (Туреччині).
Я співпрацюю тільки з вищевказаним роботодавцем в Україні, не маю економічних чи трудових відносин з громадянами чи підприємствами Туреччини.
Відповідно вчасно подаю "Податкову декларацію платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця" та сплачую податки в Україні.

Прохання проконсультувати:

1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки,
за умови, що термін перебування за кордном (в країні Туреччина) буде перевищувати півроку (183 дні)?
2) Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)?
3) Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)?
4) Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище?

За необхідності можу надати додаткову інформацію.
Дякую.

Ответы юристов (14)

    Винограденко Антон Анатолійович
    8.6%
    Винограденко Антон Анатолійович 2 года назад

    Юрист, г. Харьков, 13 лет опыта

    Доброго дня!

    1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки, за умови, що термін перебування за кордном (в країні Туреччина) буде перевищувати півроку (183 дні)?

    Так, ви можете безперешкодно здійснювати господарську діяльність незалежно від місця перебування/проживання і незалежно від строкв перебування закордоном.

    2) Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)?

    Так, ви будете вважатися податковим резидентом України.

    3) Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)?

    Ні, законодавством України таке призупинення/скасування не передбачено.

    4) Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище?

    Жодних негативних наслідків для вашого "Роботодавця" не передбачено. Так як він не є вашим роботодавцем згідно трудового законодавства України. Такі відносини є сугубо господарськими, тому відсутність вас на "робочому місці" не є підставою для розторгнення договору між Вами та вашим так званим "Роботодавцем".

    Пользователь не активен
    8.6%
    Пользователь не активен 2 года назад

    Адвокат, г. Киев

    1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки,

    Беззаперечно, головне виконувати свої зобов'язання за договором, та перед державою

    2.Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)?

    Для того, щоб уникнути подвійного оподаткування, податковий резидент України повинен підтвердити статус податкового резидента України і платника податків в Україні. Довідку-підтвердження статусу податкового резидента України може отримати юридична чи фізична особа, що підпадає під дію міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування.

    Подати заяву на отримання послуги заявник може особисто або через законного представника, шляхом відправлення документів поштою (рекомендованим листом) чи заповнивши заяву на отримання послуги онлайн на сайті: https://cabinet.tax.gov.ua/login.

    3. Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)?

    Ні, законодавець такого не передбачив

    4. Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище?

    Абсолютно ніяких наслідків для сторін не буде

    Айвазян Юрий Климентьевич
    10%

    Добрий день, Ельвіра!

    1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки,

    Можете, оскільки Ви громадянка України, зареєстрували ФОП також в Україні й знаходитесь на податковому обліку там же. Між Україною та Туреччиною є угода про подвійне оподаткування.

    Згідно з Угодою між Урядом України і Урядом Турецької Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і майно { Угоду ратифіковано Законом N 37/98-ВР від 16.01.98 }

    пункт а) особа вважається резидентом тільки тієї Держави, де вона має постійне житло, якщо вона має постійне житло в обох Державах, вона вважається резидентом тієї Держави, де вона має більш тісні особисті й економічні зв'язки (центр життєвих інтересів);

    за умови, що термін перебування за кордном (в країні Туреччина) буде перевищувати півроку (183 дні)?

    Термін перебування в Туреччині не має значення у Вашому випадку

    2) Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)?

    Так, лишаєтесь. Див. відповід на пит. № 1.

    3) Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)?

    Ні, примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні поза Вашим бажанням бути не може, якщо Ви вчасно подаєте декларацію до ДПС та сплачуєте податки. Це можливо лише у разі змін в українському законодавстві.

    4) Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище?

    Я їх не бачу, якщо Вашою угодою з работодавцем не передбачене інше.

    Якщо є питання, зверніться особисто.

    Промський Євгеній Сергійович
    8.6%
    Промський Євгеній Сергійович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 4 года опыта

    Вітаю!

    1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки, за умови, що термін перебування за кордном (в країні Туреччина) буде перевищувати півроку (183 дні)?

    Звичайно. Жодних обмежень у даному випадку немає. Ви подаєте декларації та сплачуєте податки так само, як і сплачували до цього.

    2) Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)?

    Так, це прямо передбачено Угодою між Україною та Туреччиною про уникнення подвійного оподаткування https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/792_002#Text. Так як ФОП зареєстрований в Україні, то ви залишитесь резидентом України незалежно від строку перебуваня в Туреччині.

    Стаття 4 Резидент

    1. У цілях цієї Угоди вираз "резидент однієї Договірної Держави" означає особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місцеперебування, зареєстрованого офісу, місця реєстрації, місцезнаходження керівного органу або будь-якого іншого аналогічного критерію. Цей термін, разом з тим, не включає будь-яку особу, яка підлягає оподаткуванню в цій Державі, тільки якщо ця особа одержує доходи з джерел в цій Державі або стосовно майна, що в ній міститься.

    3) Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)?

    Законодавство цього не передбачає. Такого не буде. Україна тільки зацікавлена у тому, щоб ви сплачували в Україні побільше податків :)

    4) Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище?

    Жодних наслідків. Між вами з юридичної точки зору немає відносин роботодавець-працівник. Ви є рівнозначні суб'єкти господарювання: ФОП та ТОВ. Тому ваше місце знаходження жодним чином не впливатиме.

    Як тільки виникнуть питання - звертайтесь! Буду радий допогти.

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Ельвіра!

    Додатково з цієї ж угоди. Це пункт надає право на оскарження дій праціників податкових органів Туреччини:

    Процедура взаємного узгодження

    1. Якщо резидент Договірної Держави вважає, що дії однієї або обох Договірних Держав призводять або призведуть до його оподаткування не відповідно до положень цієї Угоди, він може, незалежно від засобів захисту, передбачених податковим законодавством цих Держав, подати свій випадок для розгляду до компетентних органів Договірної Держави, резидентом якої він є, або, якщо його випадок підпадає під дію пункту 1 статті 24, тієї Договірної Держави, національною особою якої він є. Заява має бути представлена протягом періоду, встановленого національними законодавствами Договірних Держав.

    2. Компетентний орган прагнутиме, якщо він буде вважати заперечення обгрунтованим і якщо він сам не в змозі дійти до задовільного рішення, вирішити випадок за взаємною згодою з компетентним органом другої Договірної Держави з метою уникнення оподаткування, не відповідного Угоді. Будь-яка досягнута домовленість повинна виконуватись протягом періоду, встановленого національними законодавствами Договірних Держав.

    Карпенко Андрей Владимирович
    14.3%
    Карпенко Андрей Владимирович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    Здравствуйте!

    1. Украинские работодатели для того, чтобы сэкономить на налогах, не оформляют нанятых сотрудников, а заключают с ними договоры как с ФЛП.

    Отношения в рамках трудового договора предполагают соблюдение работодателем массы законов и подзаконных актов. На страже интересов работника стоят не только контролеры, но и суды. Поэтому желание работодателя вырваться из круга «обязан — должен — следует» вполне понятно.

    Зарегистрировав на себя ФОП, основную ответственность за уплату налогов теперь лежит на самом предпринимателе. Кроме того, ответственность за правильность подачи отчетов, выплаты налогов, даже если это должен был выполнять бухгалтер работодателя, все равно лежит на предпринимателе.

    Если вы вдруг поссорились с работодателем, перестали с ним работать, то на вас не распространяется законодательство о труде. Вы, с точки зрения законодательства, выступаете контрагентом, а не наемным сотрудником. С вами просто разрывают договор о сотрудничестве и на этом взаимоотношения с работодателем заканчиваются.

    Права доступа ведения вашего ФОПа вы можете доверить бухгалтеру предприятия усеченно (контролируемо).

    В большинстве банков (клиент-банков) это даже предусмотрено/дается как бухгалтеру.

    Это позволит вам дать четкие права: оплатить налоги на оговоренную и выделенную сумму заранее, так и видеть что бухгалтер сделал по вашему счету.

    Это полностью ваш ФОП и ответственность за все будет лежать именно на Вас. Будьте внимательны и аккуратно вычитывайте документы, которые будете подписывать.

    Никаких правовых последствий для "Работодателя"(как Вы его называете), от того что Вы за границей не будет.

    2. Будете получать доход в Украине и платить налоги, то никаких вопросов со стороны налоговых органов к Вам не будет, даже если Вы за границей.

    3. Инструкции по выяснению «налогового подданства» содержатся в 14-й статье Налогового Кодекса (в пунктах 14.1.213 и. 14.1).

    В них сказано, что обязанность выплачивать налоги в Украине (то есть резидентство) получают:

    а) Созданные и работающие в Украине юридические лица, даже если в данный момент они не находятся на украинской территории;

    б) Налоговыми резидентами определяются дипломатические представительства, консульства и иные зарубежные представительства Украины, которым предоставляется дипломатический иммунитет и привилегии;

    в) Также резидентом Украины считается физическое лицо, имеющее здесь постоянное место жительства.

    Эти три пункта не дают исчерпывающий ответ на вопрос «Кто является налоговым резидентом Украины». Кодекс содержит «дополнительные» факторы для определения резидентов.

    Так, физлицо, проживающее за границей, остается резидентом Украины, если:

    • Его постоянное место жительства лица находится в Украине.
    • Если в Украине у физлица есть «центр жизненных интересов» (под центром жизненных интересов имеются в виду тесные личные и экономические связи со страной). К примеру, признаками «ЦЖИ» считаются проживающие на территории Украины родственники или регистрация физлица как предпринимателя в Украине. При этом, как сказано в Налоговом Кодексе, эти два фактора важные, но не определяющие в выяснении юрисдикции с ЦЖИ человека.
    • Если невозможно определить юрисдикцию с местом постоянного проживания и центром жизненных интересов, тогда лицо считается резидентом Украины, если проживает здесь 183 дня в году.
    • Если и это не поддается выяснению, тогда резидентство определяется гражданством.

    Вы являетесь НАЛОГОВЫМ РЕЗИДЕНТОМ УКРАИНЫ, Т.К.:

    - ВАШЕ ПОСТОЯННОЕ МЕСТО ЖИТЕЛЬСТВА В УКРАИНЕ (БЕЖЕНСТВО НЕ ВЛИЯЕТ НА ВАШЕ ПОСТОЯННОЕ МЕСТО ЖИТЕЛЬСТВА);

    - ВАШИ ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ИНТЕРЕСЫ В УКРАИНЕ;

    - ВЫ ГРАЖДАНКА УКРАИНЫ.

    3. НИКТО, КРОМЕ УКРАИНСКОГО СУДА, НЕ МОЖЕТ ПРЕКРАТИТЬ ВАШУ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ КАК ФОП (ДЛЯ ЭТОГО НЕТ НИКАКИХ ОСНОВАНИЙ).

    УДАЧИ!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    Поки ви є громадянином України ви можете здійснювати діяльність ФОП звідки завгодно , аби вчасно сплачували податки через кабінет платника , інша держава не цікавиться доходами громадян України.

    За ФОП ви сплачуєте в Україні, закордоном ви . є безробітним іноземцем , або ж працюєте та сплачуєте за законами тієї держави.

    Потім берете довідку у податковому органі країни іноземної , про сплачені податки , об єкт, ставку та суму податку , аби подати її в Україні для уникнення подвійного оподаткування та підтвердження легальності походження отриманих коштів закордоном.

    Але якщо ви я громадянин України станете засновником компанії закордоном з доходів такої компанії треба буде сплатити і у державі реєстрації і в Україні. подавши декларацію про майновий стан та доходи фіз особи.

    Кожна особа може мати декілька рахунків у бвнках , якщо Ви ФОП то оплату від діяльності зараховуєте на рахунок ФОП та адмініструєте платтежі через кабінет платника.

    Ваша особиста чи інша(самозайнятої особи ) картка - це інше про неї податківці України , дізнаються лише в тому випадку , якщо банк передать інформацію їм про те , що на особисту таку картку фіз особи зайшла сумма яка не ідентифікована і не підтверджена її походження(400 тис грн в місяць.) банк блокує такі кошти згідно процедур фінмоніторингу і подає інформацію через фін моніторинг в податкову і вони починають спільно вимагати від Вас підтвердження походження коштів і подання декларації про майновий стан та доходи як фізичної особи.

    Декларація про майновий стан та доходи подається переважно фізичними особами, котрі мали дохід від передачі майна в оренду, отримували коштовні подарунки чи спадок , або інший дохід від іноземних держав у вигляді інвестицій та іншого , такий дохід підлягає оподаткуванню по ставці ПДФО - 18% ТА ВЗ -1,5% ДЛЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ без ФОП , НЕОБХІДНО ПОДАТИ ДЕКЛАРАЦІЮ ПРО МАЙНОВИЙ СТАН І ДОХОДИ ТА ЗАЗНАЧИТИ У НІЙ ОТРИМАННЯ ВКАЗАНИХ ВИДІВ ДОХОДІВ ДОДАВШИ ДОКАЗИ ПРО ЇХ ОТРИМАННЯ( ДОГОВІР ПРО ПЕРЕКАЗ ІНВЕСТИЦІЙ ТА ВИПИСКУ З БАНКУ. Подати вказані документи разом з декларацією за місцем реєстрації в податкову для розрахунку сум податків.

    Якщо Ви отримували фінанси як ФОП на ФОПівський рахунок то необхідно відобразити вказаний дохід у декларації ФОП(ІНШУ ПОДАВАТИ НЕ ТРЕБА.)

    АЛЕ якщо Ви паралельно з діяльністю ФОП , ОТРИМАЛИ ІНВЕСТИЦІЙНУ фінансову ДОПОМОГУ чи іншу , на свій рахунок , ЯК ФІЗ. ОСОБА ТО НЕОБХІДНО ПОДАВАТИ ВКАЗАНІ ДЕКЛАРАЦІЇ ОКРЕМО: ФОП окремо , фіз особа окремо і сплачувати також окремо. в податкову України.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Гончаренко Константин
    14.3%
    Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    Щодо КОНТРОЛЬОВАНОЇ КОМПАНІЇ

    ФОП можете припинити лише ви своїм рішенням, якщо не встигнете сплатити податки нарахують штрафи , їх потім треба , або сплатити , або оскаржити у суді України.

    Ви як громадянка України( маючи документ, що посвідчує особу - паспорт громадянина України), маєте повне право займатися підприємницькою діяльністю в Україні, сплачуючи обов язкові платежі в органи ДФС. Це можна робити з будь-якого місця використовуючи онлайн -кабінет підприємця. Доки у Вас є дійсний паспорт України - Ви вважаєтесь пріоритетно громадянкою України, незалежно від наявності інших документів про громадянство інших держав.(поки особисто не відмовились письмово від громадянства України)

    Також можете виступати засновником іноземної компанії за законами тієї країни де вона відкрита.

    В Україні з такого доходу від іноземної компанії де Ви є засновником необхідно сплатити податки ПОДАВШИ ДЕКЛАРАЦІЮ ПРО МАЙНОВИЙ СТАН ТА ДОХОДИ У ЯКІЙ СЕРЕД ІНШОГО ВКАЗАТИ ДОХОДИ ОТРИМАНІ ВІД КОМПАНІЇ ЗАКОРДОНОМ ( НЕЗАЛЕЖНО ВІД ЗВІТНОСТІ ПО ФОП)

    Щодо сплати податків в Україні за контрольовану іноземну компанію(далі - КІК), ТОБТО ЗАСНОВНИКОМ ЯКОЇ Є ВИ ЗАКОРДОНОМ:

    ЯКІ НЕРЕЗИДЕНТИ ВІДНОСЯТЬСЯ ДО Контрольованої Іноземної Компанії?2.1. В першу чергу це нерезиденти, в статутному капіталі яких ваша частка становить понад 50% (при чому володіння може бути опосередкованим через інших осіб: в цьому випадку частка розраховується за формулою наведеною в 392.1.4 ПКУ).

    2.2. Також вважається, що у вас є КІК, якщо ваша частка навіть трохи більше 10%, але є інші резиденти (фіз або юр), також володіють частками в цьому нерезиденті, і, при цьому, частка всіх разом резидентів перевищує 50%. Зверніть увагу, що ці інші резиденти не обов'язково повинні бути з вами пов'язаними.

    2.3. Ви можете не мати офіційно частку в статутному капіталі нерезидента, але при цьому здійснюєте фактичний контроль над нерезидентом (самостійно або спільно з іншими пов'язаними особами). При цьому не важливо, який контроль - прямий або опосередкований через інших осіб. Що таке фактичний контроль докладно розписано в пунктах 392.1.3, 392.1.5.2, 392.1.6 ПКУ.

    Слід звернути увагу, що до поняття юрособи потрапляють всі можливі форми співпраці, як зареєстровані, так і незареєстровані як юрособи (наприклад, трасти, фонди та партнерства). В якому випадку вважається відсутність фактичного контролю в таких утвореннях, детально зазначено в п.392.1.5.1 ПКУ.

    Обов'язок доказування наявності фактичного контролю покладається на контролюючий орган. Але якщо податківці знайдуть доручення на управління банківським рахунком, на здійснення платежів, на підписання договорів або на прийняття рішень, то можна вважати, що податківці довели наявність фактичного контролю. Крім того, у податківців є можливість отримати докази фактичного контролю з відкритих реєстрів інших країн про зареєстровані компанії та їх бенефіціарів або за допомогою системи автоматичного обміну даними з іншими країнами.

    ЯК РОЗРАХУВАТИ ПОДАТОК НА КІК?3.1. Беремо базу для розрахунку податку з річної фінансової звітності КІК (окремо по кожному нерезиденту): прибуток КІК до оподаткування за звітний рік.

    3.2. Коригуємо на розрахункові значення так званих податкових різниць, якщо вони є (вказуємо основні):

    - додаємо або зменшуємо базу оподаткування на результат від операцій з цінними паперами, іншими корпоративними правами, деривативами;

    - витрати від уцінки необоротних активів включати виключно в момент їх реалізації;

    - доходи і витрати слід корегувати за операціями із пов'язаними нерезидентами та нерезидентами зі Переліків КМУ із дотриманням принципу «витягнутої руки», як за українським трансфертним ціноутворенням (якщо дохід або витрати з таким нерезидентом перевищують 10 млн.грн, а загальний дохід окремого КІК перевищує 150 млн.грн). На такі операції потрібно заздалегідь підготувати окрему документацію з трансфертного ціноутворення, тому що її підготовка вимагає багато часу і коштує така документації не дешево. Причому надати її потрібно на вимогу податківців протягом 60 днів, а її підготовка може займати як мінімум 90 днів. Якщо документації не буде, або податківці прийдуть до висновку, що документація не підтверджує відповідність цін, то вони мають право збільшити базу оподаткування на 30% від вартості цих операцій;

    - витрати на нарахування процентів враховувати виключно у сумі не більшої 30% суми EBITDA звітного періоду (сума фінрезультату до оподаткування плюс фінансові витрати плюс амортизаційні відрахування);

    - не враховуються витрати на формування резервів за сумнівною заборгованістю;

    - не враховуються витрати на списання безнадійної заборгованості, якщо не відповідає цьому терміну згідно п.14.1.11 ПКУ (зокрема, минув строк позовної давності, боржника визнано банкрутом або ліквідовано);

    - база оподаткування зменшується на дохід, отриманий через постійне представництво в Україні;

    - база оподаткування зменшується на дохід від участі в капіталі в українських юрособах, та на суму нарахованих дивідендів від таких юросіб;

    3.3. Отриманий скоригований прибуток зменшуємо на суму нарахованих дивідендів, що підлягають отриманню резидентом - контролюючою особою в межах суми скоригованого прибутку. Зверніть увагу, що зменшення здійснюється не на отриману суму дивідендів від КІК, а на нараховану, тобто зменшення потрібно здійснювати навіть якщо дивіденди не отримані. Головне, щоб вони були нараховані та оподатковані податком на дивіденди:

    - 9% + 1,5% при нарахуванні на користь фізособи безпосередньо від КІК;

    - 5% + 1,5% при нарахуванні на користь фізособи через українську юрособу - платника податку на прибуток;

    - 9% + 1,5% при нарахуванні на користь фізособи через українську юрособу - платника єдиного податку.

    Слід звернути увагу, що іноді дивіденди не перераховуються на рахунок резидента в Україні, а йдуть на відритий за кордоном картковий рахунок резидента. Чи впливає це на розрахунок податку на КІК? На нашу думку, не впливає. Головне, щоб дивіденди були задекларовані і по ним було сплачено податок на дивіденди в Україні. Тут можливо виникає тільки порушення валютного законодавства.

    3.4. Для юросіб - контролерів: розраховану суму скоригованого прибутку множимо на частку контролюючої особи в КІК і до отриманого результату застосовуємо ставку 18% податку на прибуток. Цей розрахунок відображається у річній декларації з податку на прибуток.

    Для фізосіб - контролерів: розраховану суму скоригованого прибутку множимо на частку контролюючого особи в КІК і до отриманого результату застосовуємо ставку 18% ПДФО і 1,5% військового збору. Цей розрахунок відображається у річній декларації з ПДФО.

    Звертаємо увагу на окремі нюанси, пов'язані з розрахунком податку компанії КІК.

    • Якщо у компанії КІК річний період не збігається з календарним, то за поточний рік у резидента буде обкладатися річний період нерезидента КІК, який закінчується протягом річного періоду резидента.
    • Якщо компанія КІК не складає фінзвітність, то резидент повинен забезпечити складання такої звітності відповідно до МСФЗ. Крім того, потрібно бути готовим на вимогу податківців надати аудиторський висновок за результатами аудиту фінансової звітності КІК, причому не українською аудиторською компанією, а тієї, яка має право проводити аудити в країні реєстрації КІК. З огляду на те, що таким правом податківці точно скористаються (оскільки навряд чи українські податківці добре розбираються в особливостях ведення обліку в інших країнах, щоб самостійно взятися за перевірку фінзвітності нерезидента), бажано про це потурбуватися заздалегідь.
    • Якщо ваша компанія - резидент знаходиться на єдиному податку (не є платником податку на прибуток), то це не означає, що вам не потрібно робити розрахунок податку з компанії КІК, оскільки до платників податку на прибуток додали також платників єдиного податку, які мають компанії КІК.
    • Оподатковується не весь нерозподілений прибуток КІК за попередні роки, а тільки за звітний рік. На нашу думку, з огляду на те, що ця норма вступає в силу з 2021 року, то і першим роком, за який буде обкладатися прибуток КІК є 2021 рік.
    • У разі якщо скоригований прибуток окремої КІК має від'ємне значення, такий збиток не зменшує прибуток інших КІК, однак може буті врахованій у зменшення прибутку цієї самої КІК у майбутніх роках.
    • Серед норм, які передбачають коригування прибутку компанії КІК, немає норми, що дозволяє зменшити прибуток до оподаткування на сплачений податок в країні реєстрації КІК (якщо такий є). Це було б логічно і обгрунтовано, адже сплачений податок за кордоном, це по суті витрати КІК. Зменшувати ж на підставі угоди про уникнення подвійного оподаткування з відповідною країною не обгрунтовано, оскільки в цьому випадку податок на КІК стягується не з нерезидента, а з резидента України (на нашу думку, на таке оподаткування ці угоди не поширюються). Скоріше, це одна з помилок, допущених при прийнятті цього закону, яку бажано було б надалі виправити, щоб не переплачувати податок.

    ХТО НЕ ПЛАТИТЬ ПОДАТОК НА КІК?Податок розраховувати потрібно не з усіх КІК. Перелічимо основні умови, при яких податок не розраховується, але звіт однаково потрібно представляти.

    4.1. Загальний сукупний дохід всіх КІК не більше 2 млн.євро. Що мається на увазі під сукупним доходом і де брати це значення? Оскільки в Законі немає окремого визначення, то потрібно керуватися стандартами з обліку ПСБО (або національними стандартами країни реєстрації КІК або стандартами МСФЗ). Так, згідно форми фінансової звітності «Звіт про фінансові результати (Звіт про Сукупний дохід)», затвердженої українськими стандартами ПСБО, сукупний дохід вказується в рядку 2465 і включає в себе прибуток після оподаткування збільшений на інший сукупний дохід (в тому числі дооцінка необоротних активів, курсові різниці). Іншими словами, сукупний дохід - це не дохід КІК (як часто пишуть в консультаціях на цю тему), а фінрезультат + інший сукупний дохід. Від правильності визначення цього показника залежить необхідність сплати податку на КІК.

    4.2. КІК зареєстрована в країні, з якою укладено угоду про уникнення подвійного оподаткуваннята за умови, що виконується одна з наступних умов:

    - компанія КІК фактично платить податок на прибуток за ефективною ставкою не нижче 13%. Тільки не потрібно плутати номінальну ставку з ефективною, яка фактично сплачується компанією КІК (визначається виходячи з фактичної суми сплаченого податку з прибутку). Наприклад, в Гонконзі номінальна ставка 16.5%, а фактичний податок може становити 0%, якщо немає доходів із джерелом з Гонконгу;

    - або більше 50% всіх доходів КІК є активними, а не пасивними (тобто не є процентами, роялті, дивіденди). Якщо ж пасивні доходи перевищують 50%, то ще не все втрачено, якщо можна довести наявність у компанії «substance»: має необхідні ресурси (кваліфікований персонал, основні засоби, достатній власний капітал тощо), виконує суттєві функції і несе ризики для отримання активних доходів. Якщо ж активні доходи більше 50%, то доказувати наявність у КІК «substance» не потрібно.

    4.3. КІК є публічною компанією, акції якої котуються на визнаній фондовій біржі. Звільнення поширюється на всі КІК, включені до консолідованої звітності публічної КІК та інші КІК, пов'язані з публічною КІК в частині дивідендів.

    4.4. КІК веде благодійну діяльність і не розподіляє прибуток серед засновників.

    ЧИ Є ЗАКОННІ ВАРІАНТИ УНИКНУТИ ПОДАТКУ НА КІК?5.1. Найпростіший спосіб - це направляти весь нерозподілений прибуток КІК за рік на виплату дивідендів своїй контрольованій особі в Україну. При цьому потрібно врахувати, що це не звільняє від необхідності подавати звіт про КІК, робити розрахунок скоригованого прибутку і навіть якщо КІК направив всю суму прибутку на дивіденди, але після розрахунків може виявитися, що все ж таки є податок за рахунок коригувань. Крім того, це не скасовує надати на вимогу податківців аудиторський висновок і за певних умов документацію про трансфертне ціноутворення (в яких випадках потрібно мати цю документацію зазначено вище).

    5.2. Перевести компанію КІК в юрисдикцію, з якою є угода про уникнення подвійного оподаткування та при цьому забезпечити фактичну сплату податку на прибуток в країні реєстрації КІК не нижче 13% або якщо сплачується ставка податку за фактом нижче 13%, то порятунком буде наявність пасивних доходів менше 50% від всієї суми доходів. Це звільняє від необхідності здійснювати будь-які розрахунки скоригованого прибутку на відміну від попереднього пункту. Крім того, немає необхідності мати документацію про трансфертні ціни, але потурбуватися про наявність аудиторського висновку все ж доведеться, так як потрібно буде підтвердити фактичне дотримання зазначених тут відсотків. Також потрібно врахувати, що звіт про КІК все одно необхідно буде представити.

    5.3. Якщо сукупний дохід ваших компаній КІК перевищує 2 млн.євро (наприклад, становить 2,4 млн євро), то перевести (продати) корпоративні права однієї з компаній КІК (наприклад, дохід становить 900 тис.євро) іншій вашій компанії-резиденту (наприклад, вашої дочірньої компанії в Україні). В цьому випадку контролюючою особою щодо такої КІК вже буде ваша дочірня компанія – резидент, хоча ви можете залишатися кінцевим берефіціаром. Таким чином, привести загальний сукупний дохід ваших компаній КІК до суми 1,5 млн.євро. При цьому ваша дочірня компанія теж буде контролюючою особою стосовно однієї з компаній КІК з сукупним доходом 900 тис.євро. В результаті ви і ваша дочірня компанія - резидент звільняєтесь від розрахунку податку на компанії КІК, а також від необхідності представлення документації про трансфертні ціни. Але при цьому потрібно буде мати аудиторські висновки по всім КІК для підтвердження того, що сукупний дохід за вашим КІК і вашої дочірньої компанії окремо не перевищує 2 млн.євро.

    Описана в цьому пункті можливість законного відходу від сплати податку на КІК передбачена п.392.1.2 ПКУ: «Фізична особа - резидент України або юридична особа - резидент України не визнаються контролюючими особами, якщо їх володіння часткою у контрольованій іноземній компанії реалізовано через пряме або опосередковане володіння в іншій юридичній особі - резиденті України, за умови якщо остання визнається контролюючою особою згідно з цим пунктом та на неї покладається зобов'язання щодо оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії».

    Вище в цій консультації вже було зазначено, що сукупний дохід кожної з КІК визначається на підставі її фінзвітності і це не загальний валовий або операційний дохід, а прибуток збільшений на інший сукупний дохід. У підрахунок відповідності критерію 2 млн.євро потрібно включати всі компанії КІК, щодо яких ви є контролюючою особою, в тому числі, які відносяться до публічних, неприбутковим або які зареєстровані в країні з якої є угода про уникнення подвійного оподаткування та виконуються умови, що дозволяють не обкладати їх прибуток (але при розрахунку сукупного доходу їх потрібно враховувати).

    5.4. Можна не обкладати дохід КІК, якщо КІК буде отримувати свій дохід через постійне представництво на території України. Але це не звільняє від необхідності подавати звіт про КІК, робити розрахунок скоригованого прибутку. Крім того, це не скасовує надання на вимогу податківців аудиторського висновку і за певних умов документацію про трансфертне ціноутворення (в яких випадках потрібно мати цю документацію зазначено вище). До того ж дохід, який отримується КІК з постійного представництва вже буде обкладений в Україні «по повній програмі». Тому такий варіант мало кого влаштує.

    5.5. Якщо є «сплячі» КІК, у яких немає ніяких оборотів, нульова фінансова звітність, то незважаючи, що податку немає, але по ним все одно потрібно звітувати. Є два варіанти: або закрити, або згідно з п.133.1.5 ПКУ визнати таку компанію податковим резидентом України (подати відповідну заяву у податковий орган). Якщо є формальні труднощі з закриттям компанії, то краще зробити таку компанію податковим резидентом (по «сплячій» компанії податків в Україні все одно не буде) ніж кожного року звітувати по ній або отримувати великі штрафи за порушення, пов’язані із звітуванням. Але таке визнання податковим резидентом неможливо, якщо з країною реєстрації є угода про уникнення подвійного оподаткування згідно якої така компанія визнається податковим нерезидентом. Слід звернути увагу, що дохід такої іноземної компанії із джерел за межами України не буде об’єктом оподаткування в Україні.

    5.6. Передбачена можливість (170.13 1 ПКУ) ліквідувати КІК без податкових наслідків для фізичної особи - резидента, яка отримає доходи від КІК в результаті ліквідації. Таке звільнення від оподаткування застосовуватиметься, якщо рішення про ліквідацію прийняте у період з 1 січня 2020 року до 30 червня 2020 року (включно), а ліквідацію завершено до 31 грудня 2020 року (або в окремих випадках до 31 грудня 2021 року).

    5.7. Передати компанію КІК в дискреційний безвідкличний траст, щоб відповідати умовам згідно п.392.1.5.1 ПКУ. Але цей варіант мало кому підійде, тому що дискреційний траст надає необмежені права управління майном керуючому трастом. Головна особливість безвідкличного трасту полягає в наступному: після передачі активів в такий траст засновник більше не є їх власником і не може контролювати їх розподіл. Але якщо у засновника виникають будь-які сумніви щодо того, чи буде керуючий здійснювати діяльність на свій розсуд належним чином, засновник може вказати в акті про створення трасту, що розпорядчі повноваження керівника не можуть реалізовуватися без письмової згоди третьої особи, так званого піклувальника (протектора).

    5.8. Змінити своє податкове резидентство, так щоб не потрапляти під визначення резидента України, зазначеного в п. 14.1.213 ПКУ, але на практиці це не завжди можливо.

    ХТО ПОВИНЕН ПОДАВАТИ ЗВІТ ПРО КІК І ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ЗМІНИ В СКЛАДІ ВАШИХ КІК?При наявності у резидента компаній КІК за календарний рік до податкової потрібно подати звіт (тільки в електронній формі) разом з річною декларацією з податку на прибуток (для юросіб) або разом з річною декларацією з ПДФО (для фізосіб). Причому в звіті зазначаються дані по всіх компаніях КІК, навіть тим, за якими не потрібно платити податок (зокрема по всім компаніям КІК, які перераховані в 4 розділі даної консультації).

    Якщо у нерезидента КІК річний період не збігається з календарним, то в звіті за поточний рік повинні бути приведені дані за звітний рік нерезидента, який закінчується протягом цього звітного року.

    Дані, які повинні бути вказані в звіті, перераховані в п.392.5.3 ПКУ. Якщо у строк здачі декларації ще не буде готова фінзвітність КІК, то разом з декларацією здається звіт в скороченому вигляді і без фінзвітності КІК, а вже до кінця наступного календарного року, після звітного року потрібно в будь-якому випадку подати повний звіт з додатком фінзвітності КІК.

    Звертаємо увагу, що якщо ви не встигли або не змогли закрити «сплячу» компанію КІК, то її теж обов'язково потрібно відобразити в звіті. Також рекомендується перевірити компанії, які ви вважаєте вже давно закритими, чи дійсно вони виключені з реєстру компаній відповідної країни, оскільки на практиці зустрічаються випадки, коли такі компанії продовжують «висіти» в реєстрі. Якщо вони будуть продовжувати значитися в реєстрі, то їх обов'язково доведеться показати в звіті інакше «на порожньому місці» можна нарватися на величезний штраф.

    До звіту потрібно докласти фінзвітність по кожній компанії КІК, зазначеної в звіті. Всі інші документи потрібно бути готовим пред'явити податківцям при перевірці (первинні документи, аудиторські висновки, документації за трансфертним ціноутворенням).

    В Законі немає чіткої норми коли ж подавати перший звіт з КІК в 2021 за 2020 або в 2022 за 2021. На нашу думку, перша подача звіту повинна бути у 2022 році за результатами 2021.

    Крім звіту, потрібно буде обов'язково направляти до податкової повідомлення про будь-які зміни у складі ваших КІК (придбання нових КІК, зміна частки в існуючих, ліквідації, продажу КІК, отримання або припинення контролю над КІК). Повідомлення потрібно надсилати протягом 60 днів після зазначених змін. Виняток зроблено тільки для публічних КІК - по ним повідомлення не потрібно направляти. Слід звернути увагу, що норма про повідомлення так прописана, що можна зробити висновок про необхідність надання повідомлення не тільки про зміни КІК, а також про всі інші (але сподіваємося, що до цього не дійде).

    ЯКІ ШТРАФИ?Штрафи за порушення, пов’язані з компаніями КІК розраховуються з прожиткового мінімуму (ПМ), який, наприклад, на початок 2020 року становить 2102 гривні:

    - неподання звіту: штраф в розмірі 100 ПМ за кожен факт неподання;

    - несвоєчасне подання звіту: штраф в розмірі 1 ПМ за кожен день неподання, але не більше 50 ПМ;

    - невідображення в звіті операцій / інформації: штраф в розмірі 3% суми доходу КІК або 25% скоригованого прибутку КІК за відповідний рік, які не відображені в звіті про КІК, в залежності від того, яке значення більше, але не більш як 1000 ПМ, за кожен факт не відображення КІК і / або за всі невідображені суми;

    - неподання повідомлення про будь-які зміни в складі КІК: штраф в розмірі 300 розмірів ПМ за кожен факт неподання;

    Як бачимо, санкції дуже великі і можуть досягати 630 тис.грн. за ненадання повідомлення, 2 млн.грн за невідображення окремих операцій у звіті, 210 тис.грн. за ненадання звіту.

    Розмір штрафів говорить про те, що приховувати наявність КІК досить небезпечно, особливо з урахуванням того, що реєстри компаній і їх бенефіціари багатьох країн будуть у відкритому доступі, буде працювати автоматичний обмін даними між податковими органами, а також з урахуванням збільшеного терміну давності для податкових перевірок до 7 років і того, що перевірка по суті може тривати 12 місяців (6 місяців на перевірку + на 6 місяців можливе продовження).

    У перші два роки зроблено послаблення: за результатами 2021-2022 років санкції не будуть застосовуватися під час визначення та обчислення прибутку, і не буде кримінальної та адміністративної відповідальності за будь-які порушення, пов'язані із застосуванням норм статті 39 2 ПКУ.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Вець Орися (Аріна) Ігорівна
    11.4%
    Вець Орися (Аріна) Ігорівна 2 года назад

    Юрист, г. Киев, 9 лет опыта

    Ви є податковим резидентом України.

    Почну з того, що питання визначення статусу податкового резидента врегульовано:

    • Податковим кодексом України (далі - ПКУ) та
    • Чинними в Україні міжнародними конвенціями про уникнення подвійного оподаткування.

    Згідно з п. 3.2 ПКУ, міжнародні конвенції про уникнення подвійного оподаткування мають перевагу над чинним законодавством України. Тому спочатку треба ознайомитися з правилами, які визначені у відповідній конвенції про уникнення подвійного оподаткування з тією країною, де ви зупинилися та отримали право на тимчасовий захист.

    Конвенції про уникнення подвійного оподаткування

    Більшість чинних конвенцій про уникнення подвійного оподаткування розроблені за модельною конвенцією ОЕСР та мають дуже схожі правила. Зокрема, статтею 4 «Резиденція» конвенцій передбачено:

    По-перше, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є. Простими словами, якщо ви є громадянином України та тимчасово переїхали до Польщі і тимчасово там проживаєте, ви не отримуєте автоматично статус податкового резидента Польщі. Навіть якщо під час реєстрації в країні, з метою отримання права тимчасового захисту, вам видали місцевий податковий номер. Ви залишаєтеся податковим резидентом України.

    По-друге, в разі, якщо неможливо чітко визначити, податковим резидентом якої країни є фізична особа, компетентні органи обох держав вирішують питання оподаткування такого резидента за взаємною згодою. Простими словами, ДПС України вирішуватиме це питання не з вами, а з податковим органом країни вашого тимчасового перебування.

    По-третє, чинними конвенціями передбачена процедура взаємного узгодження, яка передбачає прагнення компетентних органів позбавитися за взаємною згодою будь-яких труднощів або сумнівів, що виникають при тлумаченні або застосуванні угоди. До речі, аналогічна процедура передбачена статтею 1081 ПКУ. Тобто саме компетентні органи мають консультуватися один з одним з метою уникнення подвійного оподаткування.

    Податковий кодекс України

    Згідно з п. 14.1.213 в ПКУ, загальне правило визначення статусу податкового резидента визначено наступним чином: фізична особа-резидент — це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    Податковим кодексом також передбачено наступне:

    По-перше, у разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні.

    По-друге, якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні.

    По-третє, у разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    По-четверте, якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    І найголовніше — достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території Україниу порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    Тобто, з точки зору українського законодавства, ви маєте право самостійно визначити основне місце проживання на території України та залишитися податковим резидентом України. На додаток до цього, ви маєте право звернутися до ДПС України із запитом та протягом 10-ти робочих днів отримати довідку — підтвердження статусу податкового резидента України.

    Мене часто питають, а що робити, якщо тимчасове проживання в іншій країні буде перевищувати 183 дні, податковим резидентом якої країни я вважатимуся?

    Я переконана, що навіть за цих умов фізичні особи, які проживали в Україні на постійній основі і виїхали з країни щоб уникнути війни, отримали право на тимчасовий захист в країні реєстрації, в тому числі дозвіл на проживання, мають право залишатися податковими резидентами України. Мої аргументи на користь цієї позиції наступні:

    По-перше, українці отримують статус тимчасового захисту за спеціальною процедурою згідно Директиви ЄС 2001/55/ЄС, яка була вперше активована Рішенням Ради ЄС 2022/382 від 04.03.2022 року саме для українців. Тобто, українці не отримують право на постійне проживання в країні реєстрації, процедурою передбачено надання тимчасового захисту громадян України на період військових дій в т. ч. дозвіл на проживання.

    По-друге, вимушене проживання громадян України в іншій країні за процедурою тимчасового захисту не можна вважати центром життєвих інтересів, оскільки ми маємо більш тісні особисті й економічні зв’язки саме в України, де знаходиться наше постійне житло та перебувають члени наших родин, які мужньо боронять кордони України.

    По-третє, конвенцією передбачено, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є — тобто України.

    По-четверте, ви маєте право отримати довідку про підтвердження статусу податкового резидента України та надати її за місцем витребування. Ви не можете вважатися одночасно податковим резидентом України та іншої країни, в якій ви тимчасово проживаєте. В кінці кінців саме компетентні органи за процедурою взаємного узгодження проведуть консультації один з одним та приймуть рішення.

    Мені зрозуміло, чому іноземні податкові консультанти рекомендують вам отримувати статус податкового резидента та подавати податкові декларації, сплачувати податки в країні реєстрації та отримання статусу тимчасового захисту, в разі вашого перебування там понад 183 дні. Нічого особистого, це ж бізнес.

    Навіть якщо ви погодитеся на це та сплачуватиме податки в іноземній країні, за правилом статті конвенції «Усунення подвійного оподаткування», ви зможете врахувати сплачені в іноземній країні податки під час декларування доходів в Україні.

    Фізичним особам — приватним підприємцям України

    Якщо ви — фізична особа, яка зареєстрована приватним підприємцем в Україні, отримуєте доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності, декларуєте та сплачуєте податки в Україні, ви беззаперечно є податковим резидентом України.

    На підтвердження статусу податкового резидента України ви також маєте право звернутися до податкових органів за місцем своєї реєстрації із запитом про надання довідки — підтвердження статусу податкового резидента фізичної особи — приватного підприємця. На жаль, поки не передбачено надання такої довідки в електронній формі, лише в паперовій. Сподіваюся, наша податкова це питання швидко врегулює.

    Савченко Олександр
    12.9%
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Доброго дня, Ельвіра Вячеславівна!

    1) Чи можу я надалі безперешкодно здійснювати свою професійну діяльність (згідно з договором з Роботодавцем в Україні), продовжувати як раніше подавати декларації та сплачувати податки за умови, що термін перебування за кордном (в країні Туреччина) буде перевищувати півроку (183 дні)? - так, Ви можете продовжувати вести підприємницьку діяльність з-за кордону. Однак, Ви повинні розуміти, що друга сторона має статус Замовника, а не вашого Роботодавця (адже, Ви не працевлаштовані по трудовому договору, а здійснюєте свою діяльність згідно договору про надання послуг у сфері інформатизації).

    На оподаткування термін перебування за кордоном також не вплине.

    2) Чи лишаюсь я податковим резидентом України, якщо перебуваю в Туреччині більше півроку (183 днів)? - так.

    Ознайомтеся зі статтею - https://biz.nv.ua/ukr/experts/yak-prodovzhiti-plat...

    3) Чи може бути примусово призупинено або скасовано ФОП в Україні, якщо я перебуваю за кордоном більше півроку (183 днів)? - ні, не може.

    Припинення діяльності ФОП можливе або в добровільному порядку (за власним рішенням шляхом подання заяви) або в примусовому:

    • визнання банкрутом (за рішенням суду);
    • смерть фізичної особи;
    • визнання фізичної особи безвісно відсутньою або померлою (за рішенням суду);
    • обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання її недієздатною (за рішенням суду).

    Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для анулювання реєстрації ФОП платником єдиного податку.

    Так п. 299.10 ПК України передбачає, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

    1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

    2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

    3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

    4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

    5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

    Вказаний перелік є вичерпним та розширенню на розсуд контролюючого органу не підлягає. Як бачите в переліку такої підстави для анулювання реєстрації платника ЄП як проживання ФОП в іншій країні протягом тривалого часу ПК не передбачено.

    Таким чином, якщо ви ведете діяльність та звітність у відповідності до ПК, вчасно сплачуєте податки, не порушуюєте вимог які ставляться до ФОП 3 група ЄП (ліміт, форма розрахунків) то в контролючого органу відсутні підстави для анулювання реєстрації платником ЄП.

    Ви надалі можете вести діяльність свого ФОП на ЄП в Україні та проживати за її межами без періодичного відвідування країни.

    4) Які можливі наслідки, зобов'язання у зв'язку з моїм тривалим перебуванням (більше півроку) за кордоном для мене та для Роботодавця, зазначеного вище? - повторюсь, що друга сторона договору про надання послуг у сфері інформатизації не є вашим Роботодавцем.

    Обидві сторони цього договору є суб'єктами господарювання (Ви - ФОП, а ваш замовник - ТОВ), відносини яких регулюються нормами Господарського та Цивільного кодексів України, а не трудового законодавства.

    Як ФОП Ви самостійно платите за себе податки.

    Якби Ви уклали договір як звичайна фізична особа, а не ФОП, тоді б податки за Вас мав би платити замовник, як ваш податковий агент.

    Ознайомтеся:

    1) https://journal.ostapp.com.ua/articles/post/valutn...

    2) https://journal.ostapp.com.ua/articles/post/predpr...

    Якщо виникнуть додаткові питання, звертайтеся через кнопку "Звернутися" і я відповім на них в індивідуальному порядку.

    При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!

    Крикун Сергій  Павлович
    11.4%
    Крикун Сергій Павлович 2 года назад

    Юрист, г. Днепр, 30 лет опыта

    Закон України "Про міжнародне приватне право" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2709-15#Text):

    "Стаття 1. Визначення термінів

    1. Для цілей цього Закону терміни вживаються в такому значенні..

    2) іноземний елемент - ознака, яка характеризує приватноправові відносини, що регулюються цим Законом, та виявляється в одній або кількох з таких форм:

    хоча б один учасник правовідносин є громадянином України, який проживає за межами України,...

    об’єкт правовідносин знаходиться на території іноземної держави;

    юридичний факт, який створює, змінює або припиняє правовідносини, мав чи має місце на території іноземної держави;...

    Стаття 16. Особистий закон фізичної особи

    1. Особистим законом фізичної особи вважається право держави, громадянином якої вона є...

    Стаття 19. Право фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності

    1. Право фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності визначається правом держави, у якій фізична особа зареєстрована як підприємець. За відсутності в державі вимог щодо обов’язкової реєстрації застосовується право держави основного місця здійснення підприємницької діяльності...".

    "Угода між Урядом України і Урядом Турецької Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і майно" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/792_002#Text):

    "Стаття 2 Податки, на які поширюється Угода

    1. Ця Угода застосовується до податків на доходи і майно, що стягуються від імені Договірної Держави або її політико-адміністративних підрозділів, або місцевих органів влади, незалежно від способу їх стягнення...

    Стаття 4 Резидент

    1. У цілях цієї Угоди вираз "резидент однієї Договірної Держави" означає особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місцеперебування, зареєстрованого офісу, місця реєстрації, місцезнаходження керівного органу або будь-якого іншого аналогічного критерію. Цей термін, разом з тим, не включає будь-яку особу, яка підлягає оподаткуванню в цій Державі, тільки якщо ця особа одержує доходи з джерел в цій Державі або стосовно майна, що в ній міститься...".

    Податковий кодекс України (ПК; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text):

    "Стаття 14. Визначення понять

    14.1. У цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні:...

    14.1.213. резиденти - це:...

    в) фізична особа - резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності..."

    Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text):

    "I. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) такі зміни:...

    3. Статтю 102 доповнити пунктом 102.9 такого змісту:

    "102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи"...

    11. У розділі XX "Перехідні положення":..

    5) підрозділ 8 доповнити пунктом 9 такого змісту:

    "9. Установити, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Податкового кодексу України застосовуються з урахуванням таких особливостей:

    9.1. Фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок.

    При цьому такими особами декларація платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого цього підпункту єдиний податок не сплачувався.

    9.2. Платниками єдиного податку третьої групи можуть бути фізичні особи - підприємці та юридичні особи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень.

    До таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.

    9.3. Платниками єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, без урахування обмежень, встановлених пунктом 291.5 статті 291 цього Кодексу, не можуть бути:

    1) суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють:

    діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора);

    обмін іноземної валюти;

    виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин);

    видобуток, реалізацію корисних копалин;

    2) страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів;

    3) представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;

    4) фізичні та юридичні особи - нерезиденти.

    9.4. Відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, встановлюється у розмірі 2 відсотки доходу.

    9.5. Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на додану вартість з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

    9.6. Податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, є квартал.

    Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал із зазначенням суми помісячного доходу у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.

    Такі платники єдиного податку щомісяця до 15 числа сплачують авансовий внесок єдиного податку за підсумками попереднього календарного місяця.

    9.7. Платники єдиного податку третьої групи розраховують суму податку за звітний квартал та здійснюють сплату задекларованих сум з урахуванням авансових внесків єдиного податку, сплачених протягом звітного кварталу.

    9.8. Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником з особливостями, встановленими цим пунктом, суб’єкт господарювання до останнього числа місяця, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву.

    Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

    9.9. Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.

    Платник податку має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення...".

    Закон України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2136-20#Text):

    "Стаття 2. Особливості укладення трудового договору в умовах воєнного стану

    1. У період дії воєнного стану сторони за згодою визначають форму трудового договору...

    Стаття 4. Особливості розірвання трудового договору з ініціативи працівника

    1. У зв’язку з веденням бойових дій у районах, в яких розташоване підприємство, установа, організація, та існування загрози для життя і здоров’я працівника він може розірвати трудовий договір за власною ініціативою у строк, зазначений у його заяві...

    Стаття 13. Призупинення дії трудового договору

    1. Призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.

    Дія трудового договору може бути призупинена у зв’язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

    Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

    2. Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.".

    ---

    По-перше, відповідно до Закону пр міжнародне приватне право до застосування підлягає право України.

    По-друге, відповідно до ПК та Угоди між Україною та Турецькою Республікою Ви є податковий резидент України.

    По-третє, оскільки в Туреччині Ви не здійснюєте якої-небудь діяльності з метою отримання доходу ("Я співпрацюю тільки з вищевказаним роботодавцем в Україні, не маю економічних чи трудових відносин з громадянами чи підприємствами Туреччини."), не маєте доходу походженням з Туреччини. то дана Угода про застосування подвійного оподаткування до застосування не підлягає - нічого "усувати".

    По-четверте, відповідно до наведеного Закону про внесення змін, зокрема, до ПК у зв'язку з воєнним станом в Україні "На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи" - тобто скасовуються негативні наслідки пропущення строків за зобов'язаннями платників податків, тобто перебування у Туреччині понад півроку не є, не може бути порушенням податкового законодавства.

    По-п'яте, щодо Ваших стосунків з "Роботодавцем" - ТОВ. Одна справа, коли між Вами, як ФОП, та ТОВ укладено договір про надання послуг, який виконується Вами віддалено - тобто діють господарські відносини і ТОВ не є Вашим "Роботодавцем". Інша справа, якщо Ви оформлені в ТОВ по трудовому договору, як найманий працівник, але який виконує свої функції як ФОП (що є поширеною незаконною практикою) - у цьому випадку в нагоді є, може бути наведений Закон про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, зокрема, щодо призупинення трудового договору поданням, направленням заяви про це "у будь-який доступний спосіб" (якщо необхідно врегулювати відустність на робочому місці).

    По-шосте, наведеним Законом про внесення змін до ПК передбачено спрощення оподаткування на час воєнного стану для, зокрема, ФОП третьої групи, на що звертаю увагу.

    Рибінцев Сергій Сергійович
    Рибінцев Сергій Сергійович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 15 лет опыта

    Доброго дня!

    Між Україною та Туреччиною є двохстороння угода про співпрацю в сфері оподаткування.

    Але необхідно розуміти суть вашої діяльності, та що відображено в договорах. Територія надання послуг - що значиться?

    Звертайтесь для обговорення ситуації.

    Иваненко Мария Владимировна
    Иваненко Мария Владимировна 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 27 лет опыта

    1. так

    2.так

    3. ні

    4. Якщо послуги надаєте як ФОП, то здійснюєте підприємницьку діяльність на власний ризик згідно умов договору.

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр год назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Ельвіра Вячеславівна!

    Якщо навіть тимчасове проживання в іншій країні перевищуватиме 183 дні, фізичні особи, які проживали в Україні на постійній основі та виїхали з країни, рятуючись від війни, отримали право на тимчасовий захист у країні реєстрації, у тому числі дозвіл на проживання, мають право залишатися податковими резидентами України. Мої аргументи на користь цієї позиції наступні:

    По-перше, українці отримують статус тимчасового захисту за спеціальною процедурою згідно Директиви ЄС 2001/55/ЄС, яка була вперше активована Рішенням Ради ЄС 2022/382 від 04.03.2022 року саме для українців. Тобто, українці не отримують право на постійне проживання в країні реєстрації, процедурою передбачено надання тимчасового захисту громадян України на період військових дій в т. ч. дозвіл на проживання.

    По-друге, вимушене проживання громадян України в іншій країні за процедурою тимчасового захисту не можна вважати центром життєвих інтересів, оскільки ми маємо більш тісні особисті й економічні зв’язки саме в України, де знаходиться наше постійне житло та перебувають члени наших родин, які мужньо боронять кордони України.

    По-третє, конвенцією передбачено, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є — тобто України.

    По-четверте, ви маєте право отримати довідку про підтвердження статусу податкового резидента України та надати її за місцем витребування. Ви не можете вважатися одночасно податковим резидентом України та іншої країни, в якій ви тимчасово проживаєте. В кінці кінців саме компетентні органи за процедурою взаємного узгодження проведуть консультації один з одним та приймуть рішення.

    Мені зрозуміло, чому іноземні податкові консультанти рекомендують вам отримувати статус податкового резидента та подавати податкові декларації, сплачувати податки в країні реєстрації та отримання статусу тимчасового захисту, в разі вашого перебування там понад 183 дні. Нічого особистого, це ж бізнес.

    Навіть якщо ви погодитеся на це та сплачуватиме податки в іноземній країні, за правилом статті конвенції «Усунення подвійного оподаткування», ви зможете врахувати сплачені в іноземній країні податки під час декларування доходів в Україні.

    Фізичним особам — приватним підприємцям України:

    Якщо ви — фізична особа, яка зареєстрована приватним підприємцем в Україні, отримуєте доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності, декларуєте та сплачуєте податки в Україні, ви беззаперечно є податковим резидентом України.

    На підтвердження статусу податкового резидента України ви також маєте право звернутися до податкових органів за місцем своєї реєстрації із запитом про надання довідки — підтвердження статусу податкового резидента фізичної особи — приватного підприємця. На жаль, поки не передбачено надання такої довідки в електронній формі, лише в паперовій. Сподіваюся, наша податкова це питання швидко врегулює.

    Закордонні рахунки громадян України — це власні банківські рахунки фізичних осіб, а не приватних підприємців. Тому отримання доходів на закордонні рахунки слід розглядати як іноземні доходи фізичної особи (не приватного підприємця) та оподатковуватимуться вони залежно від того, податковим резидентом якої країни ви є.

    Сподіваюся, Міністерство фінансів України разом з Державною податковою службою України незабаром розпочнуть консультації з компетентними органами країн, до яких тимчасово виїхали громадяни України аби уникнути війни, та захистять інтереси громадян України та нашої державної скарбниці.

    Припинення діяльності ФОП можливе або в добровільному порядку (за власним рішенням шляхом подання заяви) або в примусовому:

    • визнання банкрутом (за рішенням суду);
    • смерть фізичної особи;
    • визнання фізичної особи безвісно відсутньою або померлою (за рішенням суду);
    • обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання її недієздатною (за рішенням суду).

    Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для анулювання реєстрації ФОП платником єдиного податку.

    Так п. 299.10 ПК України передбачає, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

    1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

    2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

    3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

    4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

    5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

    Вказаний перелік є вичерпним та розширенню на розсуд контролюючого органу не підлягає. Як бачите в переліку такої підстави для анулювання реєстрації платника ЄП як проживання ФОП в іншій країні протягом тривалого часу ПК не передбачено.

    ВИСНОВОК: якщо ви ведете діяльність та звітність у відповідності до ПК, вчасно сплачуєте податки, не порушуюєте вимог які ставляться до ФОП 3 група ЄП (ліміт, форма розрахунків) то в контролючого органу відсутні підстави для анулювання реєстрації платником ЄП.

    Ви надалі можете вести діяльність свого ФОП на ЄП в Україні та проживати за її межами без періодичного відвідування країни.

    Якщо ваше питання було вирішено, Ви можете закрити його оплатою (оцінивши консультацію юриста, яка Вам найбільше допомогла).

    Якщо виникнуть додаткові питання, звертайтеся через кнопку "Звернутися" і я відповім на них в індивідуальному порядку.

    При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України