Начните консультацию с юристом онлайн
Виїхали з України з чоловіком в грудні ще до війни в Польщу, біометрія ще не встигла закінчитись , ми поїхали в Німеччину до німецької сімї , німець попросив в нас паспортні дані і сказав що зробить нам документи щоб ми легально перебували в Німеччині, він зняв сканкопії паспорти і сказав що почекати 3 місяці (ніяких документів ми не підписували, ні до яких установ не їздили за цей період)
Через 3 місяці ми запитали за документи, він відповів,що з понеділка поїдим за адресой яку він надасть і будим робити документи. Ми думали що він надіслав кудись паспортні дані для §24 (тимчасовий захист) а виявилось що він хоче зробити нам туристичну візу на пів року. Подивившись в інтернеті ми зрозуміли що з цими документами ми невзмозі працювати і заробляти на хліб так як вона тільки для подорожей, тай сидіти в нього на шиї довго незможим
Ми вирішили самостійно звернутись в спеціальний відділ та оформити документи за §24претиндуючи на соц виплати. Але боїмось що із за цих документів які він подав в нас можуть бути проблеми, і чи ми зможим податись на тимчасовий захист. Щиро дякую за відповідь
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (8)
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Добрий день, Яна!
Таке оформлення не повинно Вас позбавити право на оформлення тимчасового захисту.
Так, Рада ЄС на засіданні в Брюсселі 4 березня, проголосувала за застосування Директиви від 20 липня 2001 року № 2001/55/EC про мінімальні стандарти надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та несення їх наслідків. Це рішення вже опублікували в Офіційному віснику Євросоюзу. Директива про тимчасовий захист обходить традиційно перевантажену процедуру надання притулку (отримання статусу біженця/додаткового захисту) і пропонує швидкий і спрощений шлях до доступу до захисту в усьому ЄС:
"32001Л0055
Директива Совета 2001/55/EC от 20 июля 2001 года о минимальных стандартах предоставления временной защиты в случае массового притока перемещенных лиц и о мерах, способствующих сбалансированности усилий государств-членов по приему таких лиц и несущих последствия этогоOfficial Journal L 212, 07/08/2001 P. 0012 - 0023
Директива Совета 2001/55/EC
20 июля 2001 года
о минимальных стандартах предоставления временной защиты в случае массового притока перемещенных лиц и о мерах, способствующих сбалансированности усилий государств-членов по приему таких лиц и ликвидации их последствий
СОВЕТ ЕВРОПЕЙСКОГО СОЮЗА,...
ПРИНЯЛ НАСТОЯЩУЮ ДИРЕКТИВУ:...
ГЛАВА III ПОЛОЖЕНИЕ В ОБЛАСТИ ПРАВ ЧЕЛОВЕКА
Обязательства государств-членов в отношении лиц, пользующихся временной защитой
Статья 8
1. Государства-члены принимают необходимые меры для предоставления лицам, пользующимся временной защитой, вида на жительство на весь срок защиты. Для этой цели выдаются документы или другие эквивалентные доказательства.
2. Каким бы ни был срок действия вида на жительство, указанного в параграфе 1, режим, предоставляемый государствами-членами лицам, пользующимся временной защитой, не может быть менее благоприятным, чем режим, установленный в статьях 9-16.
3. Государства-члены в случае необходимости предоставляют лицам, допускаемым на их территорию в целях временной защиты, все возможности для получения необходимых виз, в том числе транзитных. Формальности должны быть сведены к минимуму из-за неотложности ситуации. Визы должны быть бесплатными или их стоимость должна быть сведена к минимуму.
Статья 9
Государства-члены ЕС должны предоставить лицам, пользующимся временной защитой, документ на языке, который может быть понятен им, в котором четко изложены положения, касающиеся временной защиты и имеющие к ним отношение.
Статья 10
Для обеспечения эффективного применения Решения Совета, упомянутого в Статье 5, Государства-члены ЕС должны регистрировать персональные данные, указанные в пункте (a) Приложения II, в отношении лиц, пользующихся временной защитой на своей территории.
Статья 11
Государство-член ЕС должно принять обратно лицо, пользующееся временной защитой на своей территории, если указанное лицо остается или стремится въехать без разрешения на территорию другого государства-члена ЕС в течение периода, охватываемого Решением Совета, упомянутым в Статье 5. Государства-члены ЕС могут на основании двустороннего соглашения принять решение о том, что настоящая Статья не должна применяться.
Статья 12
Государства-члены ЕС должны разрешить на срок, не превышающий период временной защиты, лицам, пользующимся временной защитой, заниматься наемной или индивидуальной трудовой деятельностью в соответствии с правилами, применимыми к профессии, а также в таких видах деятельности, как образовательные возможности для взрослых, профессиональное обучение и практический опыт на рабочем месте. По соображениям политики на рынке труда государства-члены могут отдавать приоритет гражданам ЕС и гражданам государств, связанных Соглашением о Европейской экономической зоне, а также законно проживающим гражданам третьих стран, которые получают пособие по безработице. Применяется общее законодательство, действующее в государствах-членах ЕС, применимое к вознаграждению, доступу к системам социального обеспечения, относящимся к наемным или самозанятым видам деятельности, и другим условиям занятости.
Статья 13
1. Государства-члены ЕС должны обеспечить, чтобы лица, пользующиеся временной защитой, имели доступ к подходящему жилью или, при необходимости, получали средства для получения жилья.
2. Государства-члены ес обеспечивают лицам, пользующимся временной защитой, необходимую помощь в части социального обеспечения и средств к существованию, если они не располагают достаточными ресурсами, а также для медицинского обслуживания. Без ущерба для параграфа 4 помощь, необходимая для оказания медицинской помощи, должна включать, по крайней мере, неотложную помощь и основное лечение болезни.
3. В тех случаях, когда лица, пользующиеся временной защитой, занимаются наемной или самозанятой деятельностью, при установлении предлагаемого уровня помощи учитывается их способность удовлетворять свои собственные потребности.
4. Государства-члены ПРЕДОСТАВЛЯЮТ необходимую медицинскую или иную помощь лицам, пользующимся временной защитой, имеющим особые потребности, таким как несопровождаемые несовершеннолетние или лица, подвергшиеся пыткам, изнасилованиям или другим серьезным формам психологического, физического или сексуального насилия.
Статья 15
1. Для целей настоящей статьи в случаях, когда семьи уже существовали в стране происхождения и были разлучены вследствие обстоятельств массового притока, частью семьи считаются следующие лица:
(a) супруг спонсора или его/ее не состоящий в браке партнер в стабильных отношениях, если законодательство или практика соответствующего государства-члена ЕС рассматривает не состоящие в браке пары таким образом, чтобы это было сопоставимо с супружескими парами в соответствии с его законодательством, касающимся иностранцев; несовершеннолетние не состоящие в браке дети спонсора или его/ее супруга/супруги без различия того, родились ли они в браке или вне брака или усыновлены;
b) другие близкие родственники, которые жили вместе как часть семейной ячейки во время событий, приведших к массовому притоку, и которые в то время полностью или в основном зависели от спонсора.
2. В случаях, когда отдельные члены семьи пользуются временной защитой в разных государствах-членах ЕС, государства-члены ЕС должны воссоединить членов семьи, если они убеждены, что члены семьи подпадают под описание параграфа 1(a), принимая во внимание желание указанных членов семьи. Государства-члены могут воссоединять членов семьи, если они убеждены в том, что члены семьи подпадают под описание параграфа 1(b), принимая во внимание в каждом конкретном случае чрезвычайные трудности, с которыми они столкнутся, если воссоединение не состоится.
3. Если спонсор пользуется временной защитой в одном государстве-члене, а один или несколько членов семьи еще не находятся в государстве-члене, государство-член, в котором спонсор пользуется временной защитой, должно воссоединить членов семьи, которые нуждаются в защите, со спонсором в случае членов семьи, если оно убеждено, что они подпадают под описание параграфа 1(a). Государство-член ЕС может воссоединить членов семьи, которые нуждаются в защите, со спонсором в случае членов семьи, если оно убеждено, что они подпадают под описание параграфа 1(b), принимая во внимание в каждом конкретном случае чрезвычайные трудности, с которыми они столкнутся, если воссоединение не состоится.
4. При применении настоящей статьи государства-члены учитывают наилучшие интересы ребенка.
5. Заинтересованные государства-члены решают, принимая во внимание статьи 25 и 26, в каком государстве-члене ес должно произойти воссоединение.
6. Воссоединившимся членам семьи предоставляется вид на жительство под временной защитой. Для этой цели выдаются документы или другие эквивалентные доказательства. Перемещение членов семьи на территорию другого государства-члена ЕС в целях воссоединения в соответствии с параграфом 2 приводит к аннулированию выданного вида на жительство и прекращению обязательств перед заинтересованными лицами, связанных с временной защитой, в государстве-члене ЕС, в котором они находятся в отъезде.
7. Практическое осуществление настоящей статьи может предусматривать сотрудничество с заинтересованными международными организациями.
8. Государство-член ЕС по просьбе другого Государства-члена ЕС должно предоставить информацию, как указано в Приложении II, о лице, получающем временную защиту, которая необходима для рассмотрения вопроса в соответствии с настоящей Статьей.
Статья 34
Настоящая Директива адресована государствам-членам в соответствии с Договором, учреждающим Европейское сообщество.
Совершено в Брюсселе 20 июля 2001 года.
Для Совета
Президент
Ванде Ланотте
(1) OJ C 311 E, 31.10.2000, p. 251.
2) Заключение, вынесенное 13 марта 2001 года (еще не опубликовано в Официальном вестнике).
(3) OJ C 155, 29.5.2001, с. 21.
4) Заключение, вынесенное 13 июня 2001 года (еще не опубликовано в Официальном вестнике).
(5) OJ C 262, 7.10.1995, с. 1.
(6) О. Джей Л 63, 13.3.1996, с. 10.
(7) OJ C 19, 20.1.1999, с. 1.
(8) О.Д. Л 281, 23.11.1995, с. 31.
(9) О. Джей Л 252, 6.10.2000, с. 12.
ПРИЛОЖЕНИЕ I
>ПИК ФАЙЛ= "L_2001212EN.002102.TIF">
ПРИЛОЖЕНИЕ II
Информация, указанная в Статьях 10, 15 и 26 Директивы, включает в той мере, в какой это необходимо, один или несколько из следующих документов или данных:
(a) личные данные о заинтересованном лице (имя, гражданство, дата и место рождения, семейное положение, семейные отношения);
b) документы, удостоверяющие личность, и проездные документы соответствующего лица;
c) документы, подтверждающие родственные связи (свидетельство о браке, свидетельство о рождении, свидетельство об усыновлении);
d) другую информацию, необходимую для установления личности или семейных отношений лица;
(e) решения об отказе в выдаче вида на жительство, визы или вида на жительство, выданные заинтересованному лицу государством-членом, и документы, составляющие основу решений;
(f) заявления на получение вида на жительство и визы, поданные заинтересованным лицом и находящиеся на рассмотрении в государстве-члене, и стадия, достигнутая в их обработке.
Предоставляющее государство-член уведомляет о любой исправленной информации запрашивающее государство-член".
У разі наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".
Всього доброго!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Яна!
Вам не має за що переживати, бо отримання тичасового захисту і недооформлена віза - абсолютно не пов'язані правочини.
Тимчасовий захист оформлюється у відділах у справах іноземних громадян, у Німеччині вони називаються Ausländerbehörde, та надається на різні періоди, все залежить від землі, це як правило 1 рік, бувають окремі випадки на 6 місяців, або одразу ж на 2 роки, після закінчення цього терміну все залежить від поточної ситуації в Україні і рішення держави Німеччини можуть продовжити.
Що передбачає тимчасовий захист у Німеччині?
Оформлення тимчасового захисту надає право офіційно проживати, працювати і користуватись соціальною допомогою в Німеччині, а саме:• дозвіл на проживання на період тимчасового захисту (на 1 рік з можливістю продовження)• доступ до роботи (на відміну від процедури отримання статусу біженця, що передбачає очікування 6 місяців, в цьому випадку немає)• доступ до освіти• забезпечення житлом• соціальне забезпечення• доступ до медичного обслуговування• право на відповідну інформацію про тимчасовий захист• можливість отримати статус біженця у майбутньому• можливість повернутися в країну громадянства в будь-який моментХто може податися на тимчасовий захист?
Усі особи, які 24 лютого 2022 року були в Україні, можуть в’їжджати до Німеччини й перебувати на території країни без візи. Це правило діє попередньо до 23 травня 2022 р. Тобто не потрібні біометричний паспорт і шенгенська віза, щоб потрапити до Німеччини. Безвізовий в’їзд можливий для всіх людей незалежно від їхньої національності в тому випадку, якщо 24 лютого вони були в Україні.На тимчасовий захист можуть подаватися українці, які виїхали з України 24.02.2022 року і після. Також тимчасовий захист можуть отримати особи без громадянства, або іноземці, які мали в Україні політичний притулок. Тимчасовий захист оформлюється на місцях в Німеччині у відділах у справах іноземців.Разом з отриманням тимчасового посвідчення на проживання (Fiktionsbescheinigung), згідно з § 24, у відповідному відомстві у справах іноземців надається і дозвіл на працевлаштування. Доки немає документа з позначкою «Працевлаштування дозволено» — немає права працювати.Працювати в Німеччині можна за будь-якою спеціальністю, окрім лікарів, вчителів, вихователів — тут діють певні обмеження, потрібно визнання професійної кваліфікації.У подальшому також можна подати заяву в місцеве відомство у справах іноземців на отримання дозволу на перебування з метою працевлаштування або фахового навчання.Також громадянам України, які подались на тимчасовий захист, виділяють соціальні кошти в розмірі:
• 367 €/місяць на одного дорослого• 330 €/місяць, якщо подружжя, то така сума на кожного із них• 294 €/місяць на одного дорослого до 25 років, які мешкають з батьками• 326 €/місяць отримують підлітки віком 14-17 років• 326 €/місяць отримують діти віком 6-14 років• 249 €/місяць отримують діти віком до 6-ти років
Важливо враховувати той факт, якщо ви подаєтесь на тимчасовий захист не самостійно, а через роботодавця, тобто з метою працевлаштування, то вам може бути відмовлено у виплаті соціальної допомоги.
Які документи потрібно для в'їзду в Німеччину?
Необхідно мати один із документів, який посвідчує особу, тобто• паспорт громадянина України або• закордонний паспорт та• свідоцтво про народження дитиниАЛЕ основний документ — закордонний паспортБезпосередньо вже на місці під час реєстрації можуть відправити в Консульство для відкриття паспорта.
Як тільки людина приїжджає в Німеччину, вона має зареєструватися, щоб податись на тимчасовий захист. Як правило, термін очікування складає приблизно місяць часу, може бути й швидше, але це все залежить від федеральної землі, в якій ви подаєте документи.
Важливо розуміти, що якщо ви подались на тимчасовий захист, то не можна змінювати місце проживання і роботу до того часу, поки не отримаєте всі дозволи.
Якщо виникнуть питання, зверніться до мене персонально, натиснувши кнопку "звернутись".
Вдачи Вам!
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю, Яно!
"...Ми вирішили самостійно звернутись в спеціальний відділ та оформити документи за §24претиндуючи на соц виплати. Але боїмось що із за цих документів які він подав в нас можуть бути проблеми, і чи ми зможим податись на тимчасовий захист. Щиро дякую за відповідью..."
ВИ НЕ ПОВИННІ ПЕРЕЖИВАТИ ЧЕРЕЗ ТЕ, ЩО НІМЕЦЬ ПОДАВ ВАШІ ДОКУМЕНТИ НА ТУРИСТИЧНУ ВІЗУ.
ЦЕ У БУДЬ-ЯКОМУ ВИПАДКУ НЕ ПОЗБАВЛЯЄ ВАС ПРАВА ВИРІШИТИ ПИТАННЯ СВОГО ЛЕГАЛЬНОГО ПЕРЕБУВАННЯ В НІМЕЧЧИНІ. НИЖЧЕ НАВОЖУ ІНФОРМАЦІЮ ЩОДО ЦЬОГО:
...
До 31.08.2022 Bаше перебування в Німеччині дозволяється в будь-якому випадку.
За цей час Bи можете перевірити, які у вас є варіанти довгострокового права на проживання в Німеччині:
1. Ви подаєте заяву на отримання довгострокової візи. Як правило, заяву на довгострокову візу необхідно подати в посольствi Німеччини у Вашій рідній країні. Однак наразі існує виняток для всіх осіб, звільнених від візової вимоги. Дізнатися, чи належите Bи до нього, можна в розділі «Чи маю я право в’їхати в Німеччину?». Якщо Ви відповідаєте вимогам для отримання довгострокової візи (наприклад, студентська віза, віза за спеціальністю, возз’єднання сім’ї, тощо), Ви можете подати заяву на отримання візи безпосередньо до відповідального за Вас імміграційного органу. Імміграційний орган, до якого Ви повинні будете звернутися, це відомство у справах іноземців за Вашим місцем проживання. На bamf.navi Ви можете знайти його адресу. Детальніше про різні довгострокові візи Ви можете дізнатися в нашому розділі «Національна віза» англійською або російською мовами.
2. Ви подаєте заяву на отримання дозволу на перебування (Aufenthaltserlaubnis) відповідно до § 24 Закону про перебування (AufenthG). Детальніше про це ви можете дізнатися в розділі «Що таке „тимчасовий захист“ і хто може його отримати?» - НАЙКРАЩИЙ ВАРІАНТ ДЛЯ ВАС.
3. Ви подаєте заяву на отримання притулку (Asylantrag). На даний момент це не рекомендується.
ЯК Я ЗАЗНАЧИВ, РЕКОМЕНДУЮ ВАМ СПРОБУВАТИ ОФОРМИТИ ТИМЧАСОВИЙ ЗАХИСТ, ЯКИЙ НАДАСТЬ ВАМ ПРАВО ОТРИМУВАТИ СОЦІАЛЬНІ ВИПЛАТИ ТА ПРЕТЕНДУВАТИ НА РОБОТУ.
ЩО ТАКЕ ТИМЧАСОВИЙ ЗАХИСТ?
Тимчасовий захист це виняткова процедура надання міжнародного захисту великій кількості людей одночасно і автоматично (тобто без необхідності розгляду індивідуальних заяв). Це означає, що він можливий тільки у разі масового припливу або неминучого масового напливу переміщених осіб з третіх країн, які не можуть повернутися до країни свого походження.
У розумінні Директиви, переміщеними особами є громадяни третіх країн або осіб без громадянства, яким довелося покинути свою країну, і які не можуть повернутися через небезпечні умови у зв’язку із ситуацією, що панує в цій країні, зокрема:
Загалом, це визначення дуже схоже на визначення статусу біженця, яке передбачається міжнародним законодавством. Варто зазначити, що отримання тимчасового захисту не позбавляє особу права звернутись за статусом біженця. Тобто особа, що отримала такий захист може в будь-який момент звернутись за отриманням притулку. Але варто пам’ятати, що ці два статуси не можуть надаватись одночасно. Якщо особа звернулась за біженством та їй було відмовлено в наданні цього статусу, вона може користуватися або продовжувати користуватися тимчасовим захистом.
Тимчасовий захист дозволяє переміщеним особам користуватися гармонізованими правами в усьому ЄС. Це означає, що переміщені особи мають право на працевлаштування (як право бути найманим працівником, так і право на підприємницьку діяльність), можливості для освіти та професійної перепідготовки, а також доступ до системи соціального захисту в країні перебування, нарівні з громадянами цієї країни.
Такі особи забезпечуються доступом до житла, необхідної фінансової допомоги та медичного обслуговування (невідкладної допомоги та невідкладного лікування), зокрема, щодо осіб з особливими потребами.
ТЕРМІН ДІЇ ТИМЧАСОВОГО ЗАХИСТУ.
За загальним правилом, тривалість тимчасового захисту становить один рік. Він може бути автоматично продовжений по 6 місяців ще на один рік. Якщо підстави надання тимчасового захисту зберігаються, його може бути продовжено знову на період до одного року. Тобто загалом, тимчасовий захист може діяти максимум 3 роки. Так, Республіка Польща визначила, що надає тимчасовий захист українцям на 18 місяців, Республіка Чехія – строком на 1 рік з моменту подачі заяви, Словацька Республіка – до 31.12.2022, а Угорщина – до 01.06.2022 і рішення про подовження строку буде прийняте додатково.
Тимчасовий захист закінчується або скасовується, коли досягнуто максимальної його тривалості або в будь-який час, коли це погодить Рада ЄС (наприклад, коли підстав для надання захисту більше не існує). Також, тимчасовий захист припиняється, якщо особа набуває статусу біженця або ж змінює країну проживання.
Після закінчення тимчасового захисту, особа повинна добровільно покинути територію відповідної держави. У разі, якщо це не буде виконано, до неї може бути застосована процедура примусового повернення у країну походження.
ВСІ ЦІ ПИТАННЯ ПОТРІБНО УТОЧНЮВАТИ ПО МІСЦЮ!
Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною.Якщо є додаткові питання, звертайтесь індивідуально, натиснувши зелену кнопку «Звернутися»!
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Яна!
Відповідно до Листа Федерального міністерства внутрішніх справ Німеччини від 14.03.2022 року у більшості випадків для підтвердження громадянства України у Німеччині необхідно надати паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Додатково підкреслимо, що у циркулярі від 18.03.2022 року зазначено, що у зв’язку з в’їздом переміщених осіб з України виникли труднощі з ідентифікацією громадян без необхідних паспортних документів. З огляду на цей факт, Федеральне міністерство внутрішніх справ Німеччини повідомило про тимчасове визнання посвідчення особи зразка 2015 року як дійсного паспортного документа для перетину кордону й перебування в Німеччині та наголосило, що посвідчення особи моделі 2015 року може замінити інші паспортні документи на строк до 23.02.2023 року.
За загальним правилом, особи, які не є громадянами ЄС чи громадянами Ісландії, Ліхтенштейну, Норвегії чи Швейцарії, як правило, потребують дозволу для законного перебування в Німеччині. Цей дозвіл називається «Aufenthaltserlaubnis» (посвідка на проживання). Для того щоб отримати посвідку на проживання, необхідно подати відповідну заяву.
Водночас у зв’язку з критичною ситуацією, що виникла в Україні, Федеральне міністерство внутрішніх справ Німеччини видало постанову, якою тимчасово, до 31.08.2022 року, звільнило переміщених з України осіб від потреби отримання посвідки на проживання в Німеччині. Ця постанова набула чинності 09.03.2022 року, але діє починаючи з 24.02.2022 року.
Метою цієї постанови є полегшення для громадян України в’їзду та перебування на території Німеччини, а також надання можливості і часу для отримання посвідки на проживання на території Німеччини.
Громадянам України для проживання на території Німеччини не потрібні ані віза, ані посвідка на проживання виключно до 31.08.2022 року.
До 31.08.2022 року кожна переміщена особа повинна обрати один з наступних варіантів дій для подальшого законного перебування на території Німеччини:
1) подати заяву на отримання посвідки на проживання відповідно до ст. 24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території»;
Посвідка на проживання є не візою, а дозволом, який зазвичай потрібний громадянам, які планують залишитися в Німеччині і у яких немає візи. Громадяни України повинні подати заяву на отримання посвідки на проживання, якщо в них немає візи, але вони хочуть залишитися в Німеччині на тривалий період часу.
Так, відповідно до § 24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» іноземцю, якому надано тимчасовий захист на підставі рішення Ради Європейського Союзу відповідно до Директиви 2001/55/ЄС і який заявив про своє бажання бути допущеним на федеральну територію, надається дозвіл на проживання на період, визначений Директивою. Іноземець письмово інформується зрозумілою йому мовою про права та обов’язки, пов’язані з тимчасовим захистом.
В силу п. 8.1 Листа Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року імміграційні органи повинні забезпечити можливість подання спрощеної заяви. Заяву необхідно подати до місцевого імміграційного офісу – імміграційної служби за місцем проживання або за місцем перебування.
З огляду на те, що особи, які планують отримати тимчасовий захист та подали заяви з метою отримання дозволу на проживання, фактично не можуть пришвидшити строк обробки компетентними органами їх заяв, зазначені особи вважатимуться такими, що легально перебувають на території Німеччини з моменту подання заяв. Тобто, громадянин України в період з моменту подання заяви про дозвіл на проживання до моменту отримання самого дозволу є таким, що на законних підставах перебуває на території Німеччини.
Особі, що очікує на отримання посвідки на проживання, може бути видано так зване «умовне свідоцтво», «тимчасове посвідчення», «фіктивне посвідчення», «вигадана довідка», «вигадане свідоцтво» (Fiktionsbescheinigung).
Порядок отримання дозволу на проживання в Німеччині також врегульовано § 81 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», яким передбачено, що: «вид на проживання надається іноземцю лише за заявою, якщо не встановлено інше. Якщо іноземець, який законно проживає на федеральній території, не маючи дозволу на проживання, подає заяву на отримання дозволу на проживання, його перебування вважається дозволеним до прийняття рішення органом з питань іноземців. Якщо заява подана із запізненням, депортація вважається призупиненою з моменту подання заяви до прийняття рішення імміграційними органами. Якщо іноземець подає заяву про продовження свого дозволу на проживання або про надання іншого дозволу на проживання до закінчення терміну його дії, попередній дозвіл на проживання продовжує діяти з моменту закінчення терміну його дії до рішення органу з питань іноземців. Іноземцю видається довідка про дію його заяви (фіктивне посвідчення)».
При цьому згідно з Листом Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року тимчасовий захист та посвідку на проживання можуть отримати в тому числі особи, які станом на 24.02.2022 року були відсутні в Україні протягом короткого проміжку часу, наприклад, перебували у відпустці або працювали, але в цілому проживали в Україні. Наведене свідчить про наділення моряків – громадян України правом на отримання тимчасового захисту у Німеччині навіть у випадку, якщо на момент оголошення в Україні воєнного стану останні знаходились на борту судна.
В свою чергу, в ЛистіФедерального міністерства внутрішніх справ від 14.04.2022 року уточнено, що посвідку на проживання згідно з §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» також можуть отримати особи, які виїхали з України не більше ніж за 90 днів до 24.02.2022 року, а також українці, у яких закінчується термін дії дозволу на проживання в Німеччині.
Окремо зазначимо, що з 01.06.2022 року набрали чинності зміни до Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», враховуючи які:
– усі особи віком від 14 років, які подаватимуть заяву на отримання дозволу на проживання відповідно до параграфу 24 зазначеного Закону Німеччини, повинні бути ідентифіковані поліцією;
– «вигадане свідоцтво» згідно з параграфом 24 вказаного Закону Німеччини видається лише після того, як служба ідентифікації здійснить обробку даних в Центральному реєстрі іноземців.
Громадяни, які отримали дозвіл на проживання для тимчасового захисту наділяються необмеженим правом на працевлаштування. Крім того, правом на працевлаштування наділяються особи, які подали заяви про отримання дозволу на проживання та отримали «вигадане свідоцтво».
2) подати заяву на отримання посвідки на проживання з іншою метою, наприклад, для навчання або роботи. Відмітимо, що незалежно від того, чи отримала особа тимчасовий захист, вона може подати заявку на отримання дозволу на проживання за наявності професійної кваліфікації та оплачуваної пропозиції роботи, яка передбачає відповідну кваліфікацію, тобто отримати дозвіл з підстави іншої, ніж дія воєнного стану на території України.
Положення Листа Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року свідчать, що навіть після того, як дозвіл на проживання у Німеччині було видано громадянину України відповідно до §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», тобто як особі, яка отримала тимчасовий захист, немає жодних обмежень щодо зміни статусу проживання на інший.
В §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» не міститься положення, яке виключає подання заявки на отримання права на проживання, відмінного від того, яке передбачено §24.
3) звернутись за отримання притулку (водночас до моменту отримання притулку на громадян України поширюватимуться обмеження у працевлаштуванні та виборі місця проживання).
Якщо моряк має дозвіл на проживання відповідно до §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», він може проживати у власній квартирі.
При цьому служба соціального захисту може покрити витрати на оренду до певної суми і за умови дотримання певних вимог. Вартість оренди, що покривається, залежить від міста проживання, а також таких факторів, як тип опалення та розмір будівлі.
Кожне відділення соціального захисту покриває витрати на оренду та опалення на «розумно» велику квартиру. Як правило, квартира площею 45–50 квадратних метрів вважається достатньою для однієї людини. Цей ліміт збільшується на 10–15 квадратних метрів для кожної додаткової особи, яка вселяється в квартиру.
Усі громадяни України, які приїжджають до Німеччини для отримання тимчасового захисту, розподіляються по всій території Німеччини. Розподіл переміщених з України осіб здійснюється за допомогою програмного забезпечення «FREE» (спеціальний додаток для ведення реєстрів, обліку та первинного розподілу). При розподілі програмне забезпечення також враховує, серед іншого, чи є у особи родина або квартира в тому чи іншому німецькому місті.
Надалі зміна місця проживання шляхом від’їзду до іншого міста допускається лише в окремих випадках. Для зміни міста проживання необхідно подати «заявку на переїзд» до відповідального органу з питань іноземців, вказавши у заяві вагомі причини для від’їзду, наприклад, догляд за хворими членами сім’ї, початок професійної підготовки чи курсу навчання.
Інші права, якими наділяються громадяни України:
- Безкоштовні телефонні дзвінки
Значна частина телекомунікаційних компаній у Федеративній Республіці Німеччина дозволяє безкоштовно здійснювати телефонні дзвінки (Deutsche Telekom, Vodafone, O2/Telefonica, Pyur, NetCologne, M-net, EWE, 1&1 і Freenet Group з провайдерами Klarmobil і Mobilcom-Debitel).
- Безкоштовне перевезення осіб, яким надано тимчасовий захист
Громадяни України можуть в Нижній Саксонії, у Гамбурзі, Мюнхені та Ганновері безкоштовно користуватися місцевими потягами та багатьма автобусними маршрутами. Замість квитка громадянам можна використовувати паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Зокрема, пільги особам, яким надано тимчасовий захист, надають Транспортне об’єднання Бремена/Нижньої Саксонії, Nordwestbahn та приватні компанії Metronome, Erixx та Enno, Deutsche Bahn.
За наявності документа, що підтверджує особу, громадянин України може продовжити свою подорож до бажаного пункту призначення в межах Німеччини (bahn.de/info/helpukraine).
- Банківські перекази в Україну
Базовий рахунок у Федеративній Республіці Німеччина можна відкрити за наявності паспорта та заяви.
Станом на теперішній час перешкоди у платіжному обороті з Україною відсутні. Разом з тим, необхідно враховувати, що кожна транзакція інтенсивно перевіряється і в разі необхідності може бути призупинена та не виконана. На сьогодні жоден банк у Німеччині не може гарантувати, що кошти надійдуть до отримувача.
З огляду на постійні зміни у сфері банківського обслуговування рекомендуємо морякам та членам їх родин перед здійснення перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок, відкритий в банку України, отримати інформацію щодо можливості здійснення такої операції у менеджерів відповідного банку, а також про витрати які можуть виникнути внаслідок проведення операції.
При наличии вопросов обращайтесь индивидуально через кнопку "Звернутися".
Всего доброго!
Юрист, г. Днепр, 31 год опыта
"Директива Ради 2001/55/ЄС від 20 липня 2001 року про мінімальні стандарти для надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та відповідальності за наслідки такого прийому" (https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_f...):
"Стаття 81. Держави-члени вживають необхідних заходів для надання особам, які користуються тимчасовим захистом, дозволу на проживання на увесь термін дії захисту. З цією метою видаються документи або інші рівнозначні докази.2. Незалежно від терміну дії дозволів на проживання, зазначених у пункті 1, поводження держав-членів з особами, які користуються тимчасовим захистом, не може бути менш сприятливим, аніж те, що передбачено у статтях 9-16.3. У разі необхідності держави-члени забезпечують осіб, які допускаються на їхню територію з метою тимчасового захисту, усіма засобами для отримання необхідних віз, зокрема транзитних. З огляду на невідкладність ситуації, необхідно звести до мінімуму усі формальності. Візи мають бути безкоштовними або їх вартість зменшена до мінімуму.".
"ІМПЛЕМЕНТАЦІЙНЕ РІШЕННЯ РАДИ (ЄС) 2022/382 від 4 березня 2022 року що встановлює наявність масового напливу переміщених осіб з України у розумінні статті 5 Директиви 2001/55/ЄС та запроваджує тимчасовий захист" (https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_f...):
"Стаття 2Особи, до яких застосовується тимчасовий захист1. Це Рішення застосовується до наступних категорій осіб, переміщених з України, починаючи з 24 лютого 2022 року, в результаті військового вторгнення російських збройних сил, яке розпочалось в цей день:(a) громадяни України, які проживали на території України до 24 лютого 2022року;(b) особи без громадянства та громадяни третіх країн, крім України, яким було надано міжнародний захист або еквівалентний національний захист в Україні до 24 лютого 2022 року; та(c) члени сім’ї осіб, зазначених в пунктах (a) і (b)...".
---
Доброго дня, Яно! Наведена вище Директива Ради ЄС пунктом 3 статті 8 прямо передбачає оформлення оформлення необхідних віз, зокрема, громадянам України, які звернулись до держав-членів ЄС про надання тимчасового захисту, але оформлення віз є додатковим заходом тимчасового захисту, а не його заміною, оформлення візи не скасовує права на тимчасовий захист.
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Доброго дня!
Вам краще не оформлювати статус быженця на території ФРН Німеччина - це складна окрема процедура яка обмежить ваші права у пересуванні та виборі праці та місця проживання. вилучення документів передбачено таким статусом. Краще просити тимчасовий захист з правом ВНЖ на 1 рік , так буде більше прав , допомог і праця освіта дітям , якщо є. Дитина буде громадянином України та іноземцем для ФРН З Правом ВНЖ на рік з можливістю подовження на той же строк. порядок ФРН нижче детально Біженці з України можуть в будь-який час подати заяву на надання статусу біженця, АЛЕ термін дії вашої візи закінчується, коли ви подаєте заяву на надання статусу біженця. Якщо у вас є біометричний паспорт, термін вашого безвізового перебування закінчується, коли ви подаєте заяву на надання статусу біженця. Тоді ви, як правило, зобов’язані проживати в державному притулку для біженців протягом певного періоду часу і більше не можете вільно визначати своє місцезнаходження. Тому не рекомендується подавати заяву на надання статусу біженця! Загальна інформація про перебування Є дві можливості: Подовження терміну безвізу на 90 днів додатково. Ви можете обрати цей варіант, якщо у вас є житло (наприклад, у друзів і сім’ї) і вам не потрібні соціальні виплати (наприклад, медичне страхування). Щоб продовжити безвізовий термін ще на 90 днів, зареєструйте своє місце проживання у відомстві з питань громадян. Після того, як ви зареєструєте своє місце проживання, імміграційні органи можуть продовжити ваше перебування на 90 днів додатково. Для подовження надішліть листа на адресу ukraine.kvr@muenchen.de. Будь ласка, вкажіть в електронному листі своє повне ім’я та дату вашого в’їзду. Будь ласка, додайте копію паспорта (відскановану або сфотографовану). Вид на проживання на 1 рік (ВНЖ). Тільки якщо у вас немає приватного житла: будь ласка, зареєструйтеся для цього в центрі прибуття за адресою Maria-Probst-Straße 14, Мюнхен. Автобусна зупинка: Margot-Kalinke-Strasse, станція метро: Kieferngarten. Центр завжди відкритий, вдень і вночі. Після реєстрації ви маєте право на допомогу на проживання, харчування, одяг або при захворюванні («пільги відповідно до Закону про пільги для шукачів притулку»). Якщо у вас є приватне житло: Ви можете зв’язатися з центром прибуття електронною поштою за адресою (онлайн-реєстрація) ukraine.regierung-oberbayern@reg-ob.bayern.de з такими даними: Повне ім’я Дата народження Копія документа, що посвідчує особу Родичі (кількість супроводжуючих членів сім’ї) Адреса актуального житла Контактна інформація (номер телефону, адреса електронної пошти) Після цього вам буде надіслано реєстраційні форми. Якщо ви знаєте, де ви будете жити в Мюнхені (адреса приватного чи державного житла), зареєструйте своє місце проживання в відомстві з питань громадян (для регіоіну Розенхайм -> Імміграційне бюро Розенхайм). Якщо ви зареєстровані та зареєстрували своє місце проживання, імміграційні органи можуть надати вам дозвіл на проживання на 1 рік («дозвіл на проживання відповідно до розділу 24 Закону про проживання»). З цією посвідкою на проживання вам дозволено працювати. Відповідальний за подальші запитання або за подовження в регіоні Розенхайм: Імміграційне бюро Wittelsbacherstr. 53, 83022 Rosenheim 08031/392-01 Факс 08031/3929013 auslaenderwesen@lra-rosenheim.de Федеральне управління з питань міграції та біженців, відділ 53A Streitfeldstraße 39, 81673 München +49 911 943 81000 Факс +49 911 943 99 99846 service@bamf.bund.de Точніше тут: Axel Pohl +49 911 943 81462 Axel.Pohl@bamf.bund.de відповідальний за: місто Розенхайм, районний офіс Альтьоттінг, районний офіс Бад-Тельц, районний офіс Місбах, районний офіс Розенхайм, районний офіс Штарнберг, районний офіс Дінгольфінг-Ландау Гроші: Заявку на отримання соціальної допомоги необхідно подавати через відповідне управління соціального захисту населення. Що і скільки вирішується там. Це завжди залежить від кількості людей тощо. Це може бути оренда, додаткові витрати та, за певних обставин, готівка. Проживання: Відповідно до Закону про пільги для шукачів притулку, держава покриває орендну плату та додаткові витрати (також приватне житло) тільки у тому випадку, якщо люди не можуть оплачувати їх зі своїх активів. Субсидію на оренду необхідно подати до відповідного відділу соціальної допомоги. Робота: Так, можна працювати! Працевлаштування має бути дозволено імміграційними органами. Регіональна влада зобов’язана вказати в посвідці на проживання, що працевлаштування дозволено, коли видається посвідка на проживання, навіть якщо немає перспективи конкретного працевлаштування. Особи, які мають дозвіл на проживання для тимчасового захисту в Німеччині, також можуть отримати консультації та послуги з працевлаштування відповідно до SGB III від агенцій зайнятості. Партнерська програма для українських колег юристів Німецька асоціація юристів (DAV) запускає партнерську платформу для юристів з України, які виїхали у зв’язку з нападом Росії на Україну, й зараз шукають захисту в Німеччині. Вони встановлюють контакт з юридичними фірмами або місцевими колегами, щоб запропонувати колегам-біженцям (тимчасовий) другий професійний будинок. Шановні колеги з України, яким потрібна підтримка Німецької асоціації юристів (DAV), будь ласка заповніть форму нижче:https://dav-international.eu/en/ukraine#collapse_4... Освіта: Дитячий садок: У Німеччині вакцинація проти кору є обов’язковою для дітей, які потрапляють у дитячі садки. Щеплення проводять педіатри та медичні практики. Школа: В Німеччині усі діти віком від шести або семи років вважаються повинні ходити до школи. Більше інформації: Міграційна служба з питань дітей та молоді Розенхайм Diakonisches Werk Rosenheim e.V. Jugendhilfe Oberbayern Innlände 4a, 83022 Rosenheim Навчання: Академічні досягнення, здобуті в Україні, приймаються також у Німеччині. Зрештою, рішення про те, чи продовжувати навчання, приймає Університет або Вища професійна школа. Зверніться до місцевого вищого навчального закладу. Німецька служба академічних обмінів (DAAD) надає інформацію про навчання та можливості фінансування в Німеччині. Тут ви можете знайти інформацію про навчання в Німеччині німецькою та українською мовами. Страхування: Страхування цивільної відповідальності не покривається державою. Чи буде покриватися можлива шкода приватного житла, ще уточнюється. Медичне страхування / медична допомога: У невідкладних випадках можна звернутися до лікарень швидкої допомоги. Існують довідки на лікування, що надаються відділом соціальної допомоги. Тож зателефонуйте і скажіть, що вам необхідно до лікаря, і вам дадуть довідку на лікування. В Баварії наразі не видаються медичні картки. Вийняток: якщо ви не виконуєте роботу, яка підлягає обов’язковому страхуванню. У Мюнхені також є практики «Refudocs». Корисні посилання: Баварська рада у справах біженців (fluechtlingsrat-bayern.de) – юридична консультація, дуже корисний контакт з можливістю телефонної консультації Допомога в пошуку роботи www.uatalents.com Групи у соціальних мережах: www.facebook.com/groups/ukrainiansinFFM та www.t.me/deuhelpukraine Офіційна інформація землі Гессен для українців (українською) www.t.me/regierunghessen/186 Інформація від міста Франкфурт (DE) www.frankfurt-hilft.de/ukraine/ Інформаційна протримка шукаючим притулок у Німеччині тут www.t.me/germanyandukraine Тимчасове житло для українців у Німеччині https://wunderflats.com/uk Сайт де можна знайти житло або запропонувати своє, Німеччина www.unterkunft-ukraine.de Проєкт www.mapahelp.me – на карті можна знайти тих, хто пропонує допомогу, у тому числі житло Волонтери Франкфурта www.t.me/frankfurthelp Безкоштовний проїзд поїздами Deutsche Bahn для українців www.bahn.de/info/HelpUkraine Безкоштовний проїзд на всьому наземному транспорті в землі Гессен DE www.rmv.de/c/de/start#content Гуманітарна допомого та інформація щодо візи https://de.usembassy.gov/ukrainians-in-germany/ Інформація для українських біженців у Берліні https://www.berlin.de/ukraine/ru/pributie Інформація для українських біженців у Мюнхені https://stadt.muenchen.de/infos/ukraine.html Інформація щодо в’їзду та подорожей територією Німеччини https://www.bahn.de/info/helpukraine Автобусний трансфер, що доставляє українців з польсько-українського кордону до Фельберта https://ihla-verein.de/aktuell-ukraine/?fbclid=IwA... Міграційна служба з питань дітей та молоді Розенхайм Diakonisches Werk Rosenheim e.V. Jugendhilfe Oberbayern Innlände 4a, 83022 Rosenheim
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, 19 лет опыта
Доброго дня Яна.
Туристична віза не може Вам завадити отримати статус тимчасового захисту. Але можливо німець вам оформляє саме візу, бо тимчасовий захист вам не можна надати через те, що Ви приїхали до початку війни 24.02.2022 року.
Сподіваюсь наступна інформація буде для Вас корисною.
Тимчасовий захист чи статус біженця: в чому принципова різниця?Наразі існує три способи легального перебування українців на території держав ЄС: (1) в статусі туриста; (2) шляхом отримання тимчасового захисту; (3) шляхом отримання статусу біженця.
Турист по неволі
Варіант з туристичним перебуванням протягом 90 днів без права працевлаштування в країнах ЄС не зазнав змін і є актуальним для тих, хто покинув Україну до 24.02.2022 та залишився в ЄС після вказаної дати. Особи, які виїхали до ЄС 24.02.2022 та пізніше також можуть перебувати на території ЄС в статусі туриста, але на власному забезпеченні, та не можуть розраховувати на підтримку, яку надає "тимчасовий захист", про який поговоримо далі. Не виключено, що особи, які виїхали з території України незадовго до 24.02.2022 та перебувають зараз у статусі туриста, також зможуть отримати тимчасовий захист або статус біженця, але це залежатиме від політичної волі кожної окремої держави ЄС.
Більш детально зупинимось на долі тих 2,5 млн. українців, які вже виїхали до Європи з 24.02.2022. Саме таку цифру станом на 11.03.2022 називає Верховний комісар ООН у справах біженців - Філіппо Гранді і очевидно, що цифра росте щодня. Отже особи, які виїхали з України 24.02.2022 та пізніше можуть отримати в державах ЄС тимчасовий захист або статус біженця.
Визначення понять "тимчасового захисту" та "біженства"
Перш за все, тим хто залишає територію України варто знати, що тимчасовий захист та статус біженця є різними правовими категоріями, які мають різні юридичні наслідки. Особи, які перетинають кордон часто плутаються в термінах, здебільшого оперуючи поняттями "біженець" і тому, при зверненні за допомогою, можуть неправильно визначитись з категорією захисту, яку насправді хотіли б отримати в ЄС. Тимчасовий захист та біженство мають різне нормативне регулювання, різний порядок отримання та позбавлення, різне коло осіб і сфери застосування та в певній мірі схожі права, які надає кожен статус. Головна різниця в тому, що статус біженця - це індивідуальне, гарантоване міжнародними конвенціями право, тоді як право на тимчасовий захист є колективним, не передбачає звернення з індивідуальними заявами та проходження адміністративної процедури її розгляду.
Тимчасовий захист. Головним документом, який регулює питання надання тимчасового захисту є Директива ЄС 2001/55/ЕС про тимчасовий захист, яка була прийнята в ЄС ще 20.07.2001 для забезпечення мінімальних стандартів надання тимчасового захисту у випадках масового напливу переміщених осіб. Проте вперше Директиву було активовано Рішенням Ради ЄС 2022/382 від 04.03.2022 саме для українців. І таке рішення беззаперечно можна назвати безпрецедентним в історії ЄС.
Головна мета Директиви полягає у послабленні тиску на національні системи надання прихистку та забезпечення переміщених осіб на території держав-членів ЄС такими гармонізованими правами як право на проживання, медичну допомогу і освіту, доступ до ринку праці та житла та ін.
Але надання тимчасового захисту не означає автоматичне отримання статусу біженця. В той же час особа, яка отримала тимчасовий захист не позбавлена права отримати статус біженця в порядку, встановленому законодавством держави її перебування.
Статус біженця. Головними міжнародними документами, які регулюють питання біженства є Женевська конвенція про статус біженців 1951 р.,Нью - Йоркський протокол 1967 р. та Дублінська конвенція 1990 р. Відповідно до положень Конвенції про статус біженців 1951 р., біженцем є особа, яка через обґрунтовані побоювання стати жертвою переслідувань за ознакою расової належності, релігії, громадянства, належності до певної соціальної групи чи політичних поглядів знаходиться за межами країни своєї національної належності і не в змозі користуватися захистом цієї країни або не бажає користуватися таким захистом внаслідок таких побоювань; або, не маючи визначеного громадянства і знаходячись за межами країни свого колишнього місця проживання в результаті подібних подій, не може чи не бажає повернутися до неї внаслідок таких побоювань.
Дублінська конвенція 1990 р. в свою чергу закріпила, що особа, може клопотати про отримання статусу біженця виключно в першій безпечній країні, кордони якої вона перетнула. Враховуючи, закрите авіасполучення на території України, просити притулку особа може виключно в тих державах, які межують з Україною. Якщо ж особа перетне кордони кількох країн і попросить притулку у країні, яка не межує з Україною, її буде депортовано до держави, кордони якої з Україною вона перетнула вперше.
Тож, головна принципова різниця між тимчасовим захистом та статусом біженця полягає в тому, що статус біженця - це індивідуальне право особи на міжнародний захист, яке надається після проходження тривалої адміністративної процедури, яка має свої особливості. При цьому поняття тимчасового захисту не є категорією міжнародного права, а є винятковими тимчасовими та негайними мірами, які застосовуються при масовому напливі людей, які тікають з зони збройного конфлікту, направленими на забезпечення швидкого та відносно спрощеного механізму колективного захисту осіб, які потребують такого захисту, гарантуючи їм дозвіл на проживання та інші соціальні права.
До кого застосовується?
Тимчасовий захист. Право на отримання тимчасового захисту мають (1) громадяни України та члени їх сімей, переміщені 24.02.2022 та пізніше; (2) особи без громадянства, громадяни третіх країн, які мали в Україні статус біженця, або еквівалентний захист та члени їх сімей, переміщені 24.02.2022 та пізніше; (3) громадяни третіх країн, які на законних підставах проживали в Україні до 24.02.2022, зокрема на підставі чинного дозволу на постійне проживання, та наразі не можуть повернутись до країни свого громадянства (наприклад, білоруси).
Кожна держава-член ЄС на свій розсуд може надавати тимчасовий захист особам, які не підпадають під вказані категорії. Зокрема, в першу чергу мова йде про громадян України, які виїхали до ЄС до 24.02.2022 з різних причин (відпустка, відрядження, або ж тікаючи від можливої війни).
Статус біженця. За отриманням статусу біженця може звернутись особа, яка: (1) має обґрунтовані побоювання стати жертвою переслідувань за ознаками раси, релігії, громадянства, політичних поглядів; (2) знаходиться за межами країни своєї національної належності; (3) не в змозі, або не бажає користуватися захистом своєї країни; або особа, яка (1) не має громадянства; (2) знаходиться за межами країни свого колишнього місця проживання в результаті подібних подій; (3) не може чи не бажає повернутися до неї внаслідок побоювань переслідування.
Отже, хоч і критерії для надання тимчасового захисту та статусу біженця відрізняються, громадяни України та особи без громадянства, які відповідають описаним критеріям, можуть розраховувати на отримання в ЄС тимчасового захисту або статусу біженця.
Строк дії статусу
Тимчасовий захист. Згідно з Директивою 2001/55/ЕС термін тимчасового захисту становить один рік (до 04.03.2023) та двічі може бути автоматично подовжений на шість місяців, якщо не зникнуть причини надання такого захисту, але максимум до одного року (до 04.03.2024). При цьому Єврокомісія може запропонувати або продовження терміну ще на рік (до 04.03.2025), або ж припинення тимчасового захисту у разі покращення ситуації в Україні, що означитиме можливість безпечного повернення її громадян.
Статус біженця гарантує право безстрокового проживання на території відповідної держави, а строк на який видається посвідчення біженця відрізняється в різних країнах, хоча передбачає право поновлення на аналогічний строк. Статус біженця може бути відкликаний одразу, коли з'являються докази, які вказують на те, що є підстави для його перегляду.
Оскільки тимчасовий захист є негайною і тимчасовою мірою, строк його дії є обмеженим, а захист буде припиненим по завершенню війни в Україні. При цьому строк, на який надається статус біженця є більш тривалим, а припинення війни в Україні не буде автоматичною підставою для його позбавлення.
Який порядок отримання відповідного статусу?
Тимчасовий захист. При перетині кордону держави-члена ЄС, державні органи відповідної країни повинні повідомити особу про її право на отримання тимчасового захисту. Процес отримання такого статусу є досить швидким та максимально спрощеним. Зокрема в Польщі цей процес включає подачу запиту на отримання дозволу на проживання та реєстрацію даних особи, яка звернулась за відповідним захистом, а в Німеччині - реєстрацію особи в управлінні у справах біженців, отримання дозволу на проживання та реєстрацію в службах соціального захисту В різних державах ЄС питаннями тимчасового захисту займаються різні органи (наприклад, адміністрації гмінни у Польщі, органи поліції в Італії, державне управління у справах біженців - в Німеччині, міграційна служба - в Португалії).
Статус біженця. Кожна держава самостійно встановлює на законодавчому рівні адміністративну процедуру отримання статусу біженця та систему органів, відповідальних за прийняття рішення про надання статусу біженця (наприклад, у Польщі така заява подається через прикордонну службу). Отримання статусу біженця передбачає проходження досить тривалої адміністративної процедури (від 6-ти місяців), яка розпочинається зі звернення особи з заявою про отримання статусу біженця до компетентного органу виключно тієї держави, кордон якої вона вперше перетнула. В кожній державі ЄС процедура розгляду заяви має свої особливості, як то, наприклад, вилучення паспорту особи до закінчення 6-ти місячного строку розгляду заяви, заборона працевлаштування протягом цього строку, заборона покидати державу перебування, а інколи і зовсім - тримання під вартою, якщо неможливо встановити достовірну інформацію про особу.
Тож беззаперечно, якщо особа, яка перетинає кордон, має намір повернутись в Україну по закінченню військових дій, оптимальним варіантом для такої особи буде отримання тимчасового захисту, адже сама процедура є швидкою, а права, які вона гарантує надаються особі одразу з моменту звернення, на відміну від тривалої процедури оформлення статусу біженця.
На які міри захисту можна розраховувати?
Тимчасовий захист. Згідно з Директивою 2001/55/ЕС в рамках тимчасового захисту особа отримує:
- Право на проживання в країні, в якій вона звернулась за тимчасовим захистом;
- Доступ до праці, який можна отримати одразу з моменту звернення за отриманням захисту;
- Доступ до житла;
- Медичну допомогу;
- Соціальна допомогу;
- Доступ до освіти дітям та підліткам;
Важливо знати, що перелічені права надаються особі хоч і на весь період дії тимчасового статусу, але тільки на території держави-члена ЄС, в якому отримано такий статус.
Статус біженця передбачає досить схоже коло прав, але головна різниця в тому, що не всі права стають доступними особі, яка перетнула кордон з моменту звернення з заявою про отримання статусу біженця. Так особі з відповідним статусом надається:
- житло (як правило, це спальне місце в центрі для біженців);
- безкоштовне харчування
- медична допомога (обмежена);
- безкоштовний проїзд у громадському транспорті;
Але головною особливістю при зверненні за отриманням статусу біженця є те, що протягом 6 місяців особа не може працевлаштовуватись, поки йде розгляд її заяви про надання статусу біженця, навіть, якщо до цього часу особа жила та працювала в цій державі.
Тож з метою отримання доступу до всіх соціальних прав, які пропонують держави ЄС, краще звернутись за отриманням тимчасового захисту. В такому разі всі права та міри захисту будуть надані особі негайно, на відміну від заявника на отримання статусу біженця, який зможе скористатись більшою частиною прав тільки після отримання відповідного статусу, а отже - не раніше ніж через кілька місяців.
Як не стати заручником власного статусу?
При перетині кордону держави-члена ЄС, державні органи відповідної країни повинні повідомити особу про її право на отримання тимчасового захисту. Головне, в поспіху та паніці на переплутати, та замість тимчасового захисту не попросити статус біженця (якщо звісно особа не має такого наміру). Так в Польщі (яка наразі є найбільшим осередком наших громадян) заява про статус біженця подається через прикордонну службу. Тож є ризик, що при перетині особою кордону, у поспіху можна попросити не тимчасовий захист, а статус біженця, який має свої, не зовсім "приємні" особливості, на відміну від тимчасового захисту. Головне, потрібно пам'ятати:
1) Тимчасовий захист можна отримати в будь-якій державі ЄС (крім Данії), тоді як статус біженця - тільки в тій державі, кордон якої особа перетнула вперше. Тобто на сьогодні - це сусідні з Україною держави.
2) Працевлаштування для осіб, які попросили тимчасового захисту можливе з моменту звернення з відповідним запитом, тоді як для осіб, які звернулись за отриманням статусу біженця, недоступною є опція працевлаштування протягом 6 місяців з моменту подання заяви.
3) Отримавші тимчасовий захист особи можуть безперешкодно в будь-який час повернутись до держави громадянства, а також подорожувати державами ЄС протягом 90 днів. Особі, яка звернулась за отриманням статусу біженця заборонено протягом 6-ти місяців, поки розглядається її заява перетинати кордон держави перебування.
4) При зверненні за отриманням статусу біженця, особа вимушена бути здати свій паспорт допоки не буде прийнято рішення про отримання статусу біженця. При тимчасовому захисті - паспорт не вилучається.
Щоб визначитись, який саме статус в державі перебування особа планує отримати, необхідно дати відповідь на запитання: яка мета отримання такого статусу? Якщо особа зацікавлена в негайному отриманні всіх соціальних прав та в терміновому поверненні на територію України по закінченню воєнних дій, при цьому не має наміру залишатись в ЄС, то оптимальним буде саме отримання тимчасового захисту. Якщо ж особа переслідує більш далекоглядні цілі, як то отримання права безстрокового проживання та доступ до інтеграційної системи ЄС, тоді є сенс звернутись з заявою про отримання статусу біженця.
https://jurliga.ligazakon.net/ru/news/210033_timch...
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Доброго дня, Яно!
Чи можна отримати тимчасовий захист по 24 параграфу - так, можна. Для отримання тимчасового захисту необхідно:
⇒ звернутися за отриманням тимчасового захисту до органів влади відповідної країни ЄС, які займаються такими питаннями;
⇒ за результатами розгляду звернення особі мають видати відповідний документ, який підтверджує статус особи у країні та містить перелік прав, які цей статус передбачає.
Українцям з 04 березня 2022 року на підставі рішення Ради ЄС і статті 5 Директиви надано можливість отримати дозвіл на проживання на території Європейського Союзу на 1 рік.
За загальним правилом тривалість тимчасового захисту становить 1 рік, який може бути автоматично подовжений кожні 6 місяців ще на 1 рік. Однак, якщо підстави для тимчасового захисту зберігаються і після цього строку, Європейська комісія може запропонувати продовження дії такого захисту ще до 1 року. При цьому кожна країна-член ЄС самостійно визначає тривалість надання тимчасового захисту. Таким чином, загалом тимчасовий захист без попереднього подання заявки на притулок (отримання статусу біженця) надає громадянам дозвіл на проживання в країнах ЄС до 3 років.
Водночас, якщо ситуація в Україні покращиться та дозволятиме переміщеним людям безпечно повернутися додому, то Єврокомісія може запропонувати припинити дію Директиви.
Важливо! Перебувати за кордоном безвіз, тобто без отримання відповідного дозволу на проживання можна загалом не більше 90 днів протягом 180 днів на рікОсоби, на яких поширюється тимчасовий захист:Тимчасовий захист не застосовується в країнах Шенгенської зони, які не є членами ЄС, а саме в Швейцарії, Норвегії, Ліхтенштейні, Ісландії. Директива діє у всіх країнах-членах ЄС, крім Данії.
Особи, на яких не поширюється тимчасовий захист:
Права осіб, які користуються тимчасовим захистом:
Звісно конкретні права особи, яка звернулась за наданням тимчасового захисту визначаються внутрішнім законодавстовм конкретної країни Європейського Союзу. Тому для того, щоб ними скористатися, потрібно звернутися за дозволом на проживання до органів влади відповідної країни, які займаються питаннями тимчасового захисту та отримати документ, в якому також зазначається перелік прав.
Тимчасовий захист не означає автоматично, що особа отримує притулок (статус біженця/додаткового захисту) в країні ЄС, але особи, що прибувають з України, та отримали статус тимчасового захисту можуть подати заяву про надання притулку (міжнародного захисту) в будь-який час свого перебування
Від липня 2022 року особам, які отримали в ЄС статус тимчасового захисту, офіційно дозволено:
Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".
При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.
ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!