Начните консультацию с юристом онлайн
Добрий день. Я хотів би звернутися до Вас з наступним запитанням. Я хочу продати свою квартиру. Я раніше ніколи не займався такими питаннями, тому хотів би Вас попросити написати відповіді на такі питання:
1. Які документи потрібно оформити для продажу квартири та як і в яких установах вони оформляються.
2. Які податки та збори потрібно буде заплатити при продажі.
Буду вдячний Вам за відповідь.
З повагою, Тарас.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (15)
Адвокат, г. Ровно
Доброго Дня
Щодо Вашого питання
1. Які документи потрібно оформити для продажу квартири та як і в яких установах вони оформляються.
Документи для продавця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер.
Якщо власників є декілька: у такому випадку, потрібна присутність усіх власників при підписанні договору купівлі-продажу у нотаріуса. У випадку відсутності когось із них – нотаріально засвідчена довіреність;
Свідоцтво про зміну прізвища, імені, по- батькові (якщо мало місце)
2. Свідоцтво про шлюб.
Якщо квартира набувалась/набувається у стані подружжя, у такому випадку, дружина/чоловік дає нотаріально засвідчену згоду на продаж/купівлю даної квартири;
3. Правовстановлюючі документи.
4. Технічний паспорт на квартиру.
5. Експертна оцінка нерухомості.
6. Довідка Форми-2. Це довідка про к-сть зареєстрованих осіб у квартирі, що відчужується, видається у ЖЕКу або ОСББ;
7. Довідка про відсутність заборгованості.
Видається у ЖЕКу (за необхідностю)
Для покупця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер покупця.
2. Паспорт та ідентифікаційний номер дружини/чоловіка покупця (якщо таке має місце).
3. Свідоцтво про шлюб (якщо таке має місце).
Якщо квартира набувається у стані подружжя, у такому випадку, дружина/чоловік дає нотаріально засвідчену згоду на купівлю даної квартири.
4. Свідоцтво про зміну прізвища, імені, по- батькові (якщо таке має місце).
2. Які податки та збори потрібно буде заплатити при продажі.
При продажу нерухомості: платник податків звільняється від ПДФО, якщо уперше продав протягом року, водночас до Пенсійного фонду та держмита покупець та продавець зобов'язані сплатити по 1% від ціни об'єкта, яка зазначена у договорі купівлі-продажу;
продавець та покупець сплачують ПДФО у розмірі 5% та по 1% до Пенсійного фонду та держмита з другої та всіх наступних угод.
Продаж комерційної нерухомості, до якої відносяться офісні приміщення, паркомісця та апартаменти, оподатковується за ставкою 5% навіть за першого продажу за рік.
Також з доходів, що оподатковуються ПДФО за ставкою вище за нульову, стягується військовий збір у розмірі 1,5%.
Успіхів
Адвокат, г. Киев, 5 лет опыта
Добрий день!
1. Які документи потрібно оформити для продажу квартири та як і в яких установах вони оформляються.
Для продажу квартири необхідно мати на руках:
- документ, який підтверджує право власності на квартиру (зазвичай це може бути договір купівлі-продажу, дарування, довічного утримання, спадок тощо);
- письмову згоду дружини/чоловіка на продаж квартири (якщо нерухомість купувалася спільно). Такий документ оформлюється у нотаріуса;
- виписка з реєстру про реєстрацію права власності. Зазвичай видається при реєстрації права власності, якщо втрачений - можна замовити у ЦНАПі або зробити витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- оцінка вартості квартири. Оцінку здійснюють суб'єкти господарювання, що мають право (сертифікат) на надання відповідних послуг;
- технічний паспорт на квартиру. Оцінку здійснюють суб'єкти господарювання, що мають право (сертифікат) на розробку технічної документації;
- довідка про зареєстрованих осіб у житловому приміщенні. можна замовити у ЦНАПі.
2. Які податки та збори потрібно буде заплатити при продажі.
При продажу нерухомості продавець сплачує три податки:
У будь-якому разі продавцеві доведеться сплатити 1% держмита. Це означає, що від загальної вартості вквартири або будинку державі потрібно сплатити податок у розмірі 1% від оціночної чи заявленої вартості квартири (залежить від того, яка більше) .
Другий можливий платіж при продажу квартири - військовий збір. Він становить 1,5% від суми договору. Однак є нюанс: військовий збір доведеться сплачувати лише в тому разі, якщо вам потрібно буде платити податок на дохід фізичних осіб.
Коли потрібно платити податок на дохід фізичних осіб від продажу нерухомості в Україні
Щоб зрозуміти, коли і кому потрібно платити прибутковий податок при продажу нерухомості, важливо відповісти собі на низку питань:
Умовно кажучи, якщо для вас перепродаж квартир — бізнес, ви інвестували в більше, ніж одну квартиру, і намагаєтеся обидві продати за один податковий рік, доведеться вийняти зі своєї кишені 5% від вартості лота.
Якщо ж це перший продаж квартири за звітний рік, то податок на доходи вам не загрожує.
Якщо квартира у власності менше трьох років, і ви вирішили її продати з якихось причин, податок також доведеться сплатити.
Коли прибутковий податок від продажу квартир можна не платити
Якщо ви володієте квартирою або будинком понад 3 роки та за звітний рік це перша угода, жодних додаткових платежів до державної скарбниці для вас не буде.
Крім того, якщо нерухомість перейшла у спадок і ви захотіли її реалізувати, прибутковий податок також не стягується.
Як тільки виникнуть питання - звертайтесь! Буду радий допомогти.
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Тарасе!
Продаж квартири охоплює 5 стадій: встановлення вартості житла, інформування про його продаж, огляд клієнтом, підписання документів, розрахунок. Кожна зі стадій містить свої особливості. Готуючись до продажу нерухомості, про них не варто забувати.
Стадія 1: Як визначити ціну квартири
Адекватна ціна на нерухомість – запорука швидкого продажу. Не встановлюйте захмарних цін на помешкання. Звісно, й не занижуйте. Вартість нерухомості має відповідати ринковій ціні на таке житло.
На формування вартості квартири впливає низка чинників.
Кількість кімнат і площа житла
3-кімнатна квартира буде дорожча за 1 чи 2-кімнатну. Однак, не кожна 1-кімнатна буде дешевша від 2-кімнатної, адже за площею може бути такою ж чи навіть більшою. Щобільша площа – то вища вартість помешкання.
Стан і тип будинку
Цегляний будинок має перевагу над панельним. Чисті під’їзди й охайні сходові майданчики, а ще – справні ліфти теж додають квартирі вартості.
Планування і поверховість
Сучасне планування житла покупцям подобається більше, аніж радянське. Просторі й непрохідні кімнати, окремі ванна й туалет, балкон чи лоджія, комора – теж плюс до ціни.
Перші поверхи у будинку непопулярні: тут може бути темно і зайва вологість. Верхні – теж цікавлять не усіх. Про те, на котрому поверсі жити найліпше, читайте в статті .
Прибудинкова територія та інфраструктура
Доглянута прибудинкова зона, парковка, майданчик для дітей теж впливають на збільшення ціни на квартиру.
Розташування неподалік парку, школи, дитячого садка, лікарні, торгових центрів, а також зручна транспортна розв’язка сприяють підвищенню ціни на нерухомість. Наявність поблизу діючих промислових підприємств вважається невдалим варіантом.
Формуючи ціну за квартиру, зважайте на здоровий глузд: чи заплатили б Ви за неї стільки, скільки просите?
Стадія 2: Як написати оголошення про продаж квартири
Оформіть оголошення про продаж нерухомості так, щоб не марнувати свій і час клієнта. Не обманюйте щодо характеристик житла. Адже під час потенційних оглядин неправда, найімовірніше, «випливе». Пишіть просто і чітко, без пафосу. Це – інформаційно-рекламний текст. Він має відповідати на так звані запитання «Що?», «Де?», «Коли?».
Загалом формулювання оголошення про продаж нерухомості містить три елементи: текст, фото і місце публікації.
Опис житла – інформативний і стислий
Описуйте квартиру зрозуміло і чітко – вживайте прості слова. Текст має відображати технічні параметри житла. Не «лийте воду». Це сердить клієнта. Оголошення повинно бути корисним – містити інформацію про нерухомість.
Фото помешкання – якісні й обсяжні
Деякі фото «говорять» більше за текст. Підкріпіть оголошення про квартиру на продаж якісними світлинами: інформативний ракурс, правильне освітлення, достатня чіткість.
Місце публікації – надійні платформи
Опублікувати оголошення можна на тематичних майданчиках. Їх – безліч. Та важливо обрати той, де є змога створити кабінет користувача і залишити свої контактні дані.
Ще один критерій вибору ресурсу для публікації оголошення – формат відображення фото. Деякі сайти нерухомості знижують якість фотографій – занадто «стискають» чи обрізають. Уникайте їх, адже у пошуку клієнта візуалізація (фото) дуже важлива.
Розмістити інформацію про продаж квартири можна у соціальних мережах. А ще досі практикують оголошувати про квартиру на продаж за допомогою банерів, прикріплених на балконах.
Стадія 3: Підготовка й огляд нерухомості
Якщо на оголошення звернули увагу і Вам зателефонували для з’ясування деталей, наступний крок у справі – огляд нерухомості. До цього варто підготувати не тільки житло, а й себе.
Ретельне прибирання
Влаштуйте у квартирі генеральне прибирання, вимийте вікна і люстри. Позбудьтеся сторонніх запахів у домі. А ще – за можливості більшості меблів. Клієнтові буде легше сприйняти простір оселі, уявити у ній свій побут.
Якщо у квартирі є недопрацювання з ремонту і вони впливають на загальне враження про помешкання, скажімо, відклеїлися шпалери чи розійшовся паркет, їх треба «закрити».
Психологічне налаштування
До Вас завітають клієнти, а Ви прийміть їх як гостей. Налаштуйтеся на позитив і приємне спілкування. Зазвичай покупцям цікаво, хто живе у квартирі і чому її продає. Намагайтеся щиро відповідати на запитання, поводитися невимушено і люб’язно. Щоб клієнт відчув себе у цій домівці бажаним.
Стадія 4: Укладення договору про продаж квартири
Якщо покупець ухвалив рішення придбати житло, виконати його миттєво не вдасться. Вам потрібен час, щоб зібрати необхідні документи і виселитися (орієнтовно місяць). Покупцеві – щоб підготувати гроші. Тому оформляють попередній договір про купівлю квартири.
Підписання попереднього договору про купівлю-продаж нерухомості
Попередній договір про купівлю-продаж квартири – це офіційне підтвердження, що покупець має намір придбати конкретну нерухомість, а продавець – продати її певній особі. Такий договір посвідчує нотаріус. Документ містить узгоджену ціну, яку доведеться сплатити за житло, дані про завдаток і дату, коли буде оформлено основний договір про купівлю-продаж нерухомості. Завантажити його можна тут .
Оформлення договору про купівлю-продаж квартири
В обумовлені терміни продавець і покупець у нотаріуса підписують основний договір про купівлю-продаж житла. Ознайомитися із таким договором радимо за кліком .
Стадія 5: Передача грошей при продажу нерухомості
Передати гроші за квартиру можна готівкою або у безготівковий спосіб. Здебільшого цю процедуру виконують у нотаріуса. Покупець передає або перераховує покупцеві гроші, а натомість отримує ключі від житла.
Які документи потрібні під час продажу квартири
До підписання угоди про купівлю-продаж нерухомості продавець повинен зібрати перелік таких документів:
паспорт та ідентифікаційний код власника(ів) квартири;
свідоцтво про реєстрацію права власності на нерухомість;
документ, який слугує підставною для отримання житла;
виписку з будинкової книги;
нотаріально засвідчену згоду чоловіка чи дружини на продаж помешкання;
якщо серед власників є дитина, потрібен письмовий дозвіл на підписання угоди від органів піклування;
технічний паспорт на квартиру .
Отож, продаж квартири в Україні можна здійснювати самостійно або із залученням ріелтора.
Щоб правильно продати квартиру, потрібно визначити її адекватну ціну, написати інформативне оголошення про продаж і розмістити його на тематичних платформах. Коли знайдеться клієнт, підготувати квартиру до огляду.
Узгодивши умови продажу нерухомості, укладають попередній договір про купівлю-продаж квартири. Орієнтовно через місяць – основний. Обидва договори посвідчує нотаріус. Переважно того ж дня покупець передає продавцеві гроші і отримує ключі від житла.
Оскільки оформлювати попередній договір, як також договір купівлі продажу буде нотаріус, то це цілком безпечно.
Будуть питання, звертайтесь персонально, натиснувши кнопку "звернутись".
Юрист, 19 лет опыта
Доброго дня Тарасе.
Оскільки мова йде про нерухоме майно правочин щодо його відчуження має бути нотаріально посвідчений та речове право підлягає державній реєстрації.
В першу чергу Ви повинні мати правовстановлюючий документ на квартиру, яку збираєтесь продати, тобто документ, який підтверджує ваше право власності.
Такими документами є:
1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат;
2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
4) видані нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікати;
5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону;
6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дублікат;
7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи його дублікат, видані до 1 січня 2013 р. органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією;
8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
9) державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею;
10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
12) заповіт, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
13) закон, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;
15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Якщо квартира набувалась під час шлюбу (за винятком договору дарування чи успадкованого майна), то потрібна згода дружини на продаж (оформляється у нотаріуса.
Орієнтовний перелік інших документів, що необхідні:
Паспорт та ідентифікаційний номер.
2. Свідоцтво про шлюб.
3. Правовстановлюючі документи.
4. Технічний паспорт на квартиру.
5. Експертна оцінка нерухомості.
6. Довідка про к-сть зареєстрованих осіб у квартирі, що відчужується
7. Довідка про відсутність заборгованості.
Стосовно податків і зборів при відчуженні квартири.
Дохід платника податків від продажу або обміну об'єкта житлової нерухомості не оподатковується, якщо це перший продаж або обмін за рік.
Покупець та продавець лише сплачують по 1% від ціни об'єкта, зафіксованої в договорі купівлі-продажу, до Пенсійного фонду і державного мита.
Другий та кожен наступний продаж нерухомості оподатковується ПДФО для продавця за ставкою 5% і по 1% до Пенсійного фонду та держмита.
Якщо продається нерухомість, придбана впродовж останніх трьох років, необхідно сплатити 5% від суми угоди. Щоправда, ця вимога не поширюється на успадковане майно.
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Добрый день!
Весь процесс продажи довольно четко регламентирован законодательством:
саму продажу как часть гражданско-правовых отношений регламентирует Гражданский кодекс Украины;
выплачиваемые суммы налогов и сборов указаны в Налоговом кодексе Украины;
деятельность нотариусов прописана в инструкции Министерства финансов «Об утверждении Порядка совершения нотариальных действий нотариусами Украины» с изменениями 2017-го года, утвержденными приказом Минфина № 3851/5 от 04.12.2017.
Документы на квартиру
Какие документы должны быть у продавца
Конкретный пакет документов зависит от жизненной и семейной ситуации: количество собственников, прописанные несовершеннолетние дети и прочее. Основные обязательные бумаги, оригиналы которых сразу нужно иметь на руках, – это документ, подтверждающий право собственности, технический паспорт и заключение эксперта-оценщика. Важно, чтобы все они были действующими.
Расширенный ориентировочный список необходимых продавцу бумаг выглядит так:
правоустанавливающие документы;
техпаспорт;
выписка из Государственного реестра имущественных прав на недвижимость;
информационная выписка БТИ;
заключение о проведенной оценке квартиры;
справка о количестве зарегистрированных в квартире лиц;
паспорта продавца и других собственников;
идентификационные коды (кроме случаев, когда граждане отказались от ИНН по религиозным соображениям, что подтверждается пометкой в паспорте);
разрешение органов опеки и попечительства (если в квартире прописан ребенок/дети);
документы о семейном положении: о браке, разводе или смерти супруга.
Правоустанавливающие документы на квартиру
К ним относятся:
договор купли-продажи;
свидетельство о праве собственности;
свидетельство о праве на наследство по закону или по завещанию;
договор мены;
решение суда, признающее право собственности.
Правоустанавливающие документы на квартиру это
Для сделки нужны оригиналы, действующие по срокам и внесенные в электронный Государственный реестр имущественных прав на недвижимость. Со всех оригиналов снимаются копии.
Документы для купли-продажи дома
Для продажи доступна только приватизированная квартира. Также важно, чтобы были правильно указаны названия улиц и нумерация домов, если они менялись.
Технический паспорт
Нужен ли технический паспорт для продажи квартиры? Да, он обязателен. В техпаспорте содержатся основные данные о квартире: местонахождение, этаж, общая и жилая площадь, план. Выдается он БТИ, но с 2013 года право выдачи техпаспорта получили и коммерческие инжиниринговые компании. Главное здесь – проверить государственную лицензию у частного исполнителя, чтобы впоследствии бумагу не признали недействительной.
Если владельцем проводились перепланировки или менялось функциональное назначение помещений, это все обязательно отображается в техпаспорте. Переделка техпаспорта занимает время, поэтому лучше не откладывать этот вопрос на потом.
Выписка из Государственного реестра имущественных прав на недвижимость
С 1 января 2015 года физические лица и организации могут самостоятельно получить выписку из Государственного реестра имущественных прав на недвижимость. Заявка заполняется и оплачивается онлайн, документы приходят на электронную почту. В выписку включены данные о времени наступления права собственности и основании для него, информация о нотариусе, регистрировавшем право собственности, о владельце и совладельцах. Также там есть сведения о наличии отягощений на недвижимость: залог, ипотека, невыплаченные штрафы. Отягощения предполагают запрет на свободное распоряжение имуществом. Все проблемные вопросы нужно закрыть заранее.
Выписка из БТИ
Информационная выписка БТИ
Частый вопрос при подготовке документов, нужна ли справка из БТИ при продаже квартиры. Нет, поскольку с 2013 года вся регистрация заносится в единый электронный реестр. Исключение составляют случаи, когда право собственности было приобретено до 2013 года, а потому запись в Реестре отсутствует. Справка из БТИ выдается владельцу недвижимости или нотариусу, уполномоченному владельцем недвижимости.
Заключение о проведенной оценке квартиры
Размер обязательных налогов, уплачиваемых со сделки, высчитывается от рыночной стоимости, определяемой эксперт-оценщиком. Иногда суммы в документе об оценке не совпадают с заявленной ценой продажи – это не принципиально. Оценщик указывает рыночную стоимость, а продается недвижимость за ту сумму, которая устраивает обоих: продавца и покупателя.
Справка о количестве зарегистрированных в квартире лиц
Для заключения сделки все предыдущие жильцы должны быть сняты с регистрации по этому адресу. Подтверждением служит справка, которую выдают по запросу владельца недвижимости или уполномоченного им нотариуса в ЖЭКе или ЦНАПе.
Там же нужно получить выписку об отсутствии долгов за коммунальные услуги. Без этой справки сделка состоится, но покупатель может затребовать ее, чтобы обеспечить свою финансовую безопасность. В любом случае, она станет аргументом построения более доверительных отношений, снимет часть волнений покупателя перед предстоящей крупной покупкой.
Паспорта продавца и других собственников
В стандартный пакет всегда входят паспорта владельца и других собственников, внесенных в Госреестр. Если одним из собственников выступает ребенок – добавляется свидетельство о рождении. Все бумаги предоставляются в оригинале и копиях.
Идентификационные коды
Индивидуальный номер плательщика налогов предоставляется в бумажном виде, если у владельца недвижимости паспорт-«книжка». Владельцам ID-карт достаточно предъявить саму карту, ИНН нанесен на ее обратную сторону. Если владелец или совладелец по религиозным причинам отказались получать идентификационный код, то в их паспортах должна стоять отметка об этом. Сделка проводится только на основании сведений паспорта. Если человек впоследствии передумал отказываться от ИНН, отметка в паспорте гасится штампом «Аннулировано», и тогда он должен предоставить для сделки бумажный оригинал кода.
Разрешение органов опеки и попечительства
Государство строго контролирует соблюдение прав детей при решении имущественных вопросов. Если в квартире зарегистрированы несовершеннолетние дети (до 18 лет), в сделке примет участие Служба по делам детей. При этом дети не могут быть выписаны из квартиры без одновременной прописки в другом месте. Вопрос с регистрацией места жительства детей нужно решить до сделки, иначе органы опеки ее запретят.
Документы о семейном положении: о браке, о разводе, о смерти супруга
Если продаваемая квартира приобреталась в браке, потребуется согласие второго супруга на проведение сделки. Его заверяет нотариус. К свидетельству о разводе для такой квартиры должно прилагаться решение суда о разделе имущества, подтверждающее право продавца отчуждать квартиру либо ее часть.
Раздел имущества при разводе: кому достанется квартира
Частные случаи при продаже квартиры
Продать квартиру быстро получится, если у нее только один владелец без несовершеннолетних детей, долгов и жены/мужа, претендующих на часть имущества.
Пакеты документов будут различаться для каждого такого случая. Основные бумаги останутся неизменными: правоустанавливающие документы, оценка, выписка из электронного Госреестра имущественных прав, техпаспорт, паспорт и код. Но они будут дополняться другими нотариально заверенными документами или судебными решениями. Если продавец квартиры или совладелец не является гражданином Украины, то, кроме оригинала паспорта в пакет документов прилагается перевод документа, выполненный аккредитованной службой и легализованный нотариусом.
Какие необходимы документы для продажи квартиры по дарственной
Обязательный пакет бумаг дополняется нотариально заверенной дарственной. При этом, если квартира (или деньги на ее приобретение) была подарена до брака и подарок этот официально заверен, то согласие супруга на сделку не нужно.
Какие документы нужны для продажи 1/2 квартиры
Здесь действует понятие преимущественной покупки доли права собственности. Т.е. владельцу второй половины квартиры (или другой части) предоставляется право первым выкупить недостающую часть. Если он/они отказываются от выкупа, то такой отказ должен быть заверен нотариально. Так же точно заверяется уведомление владельцем остальных собственников о намерении продать долю в праве на объект недвижимости. Когда эти документы получены, владелец части квартиры спокойно занимается ее продажей.
Какие документы нужны при продаже квартиры если два собственника
Если оба собственника согласны, что подтверждается нотариусом, то просто предоставляются правоустанавливающие документы, два паспорт, два ИНН. Если доли собственников не определены, а один из них выступает против продажи, необходимо разделить квартиру. Делается это через суд. Решение его об определении доли права собственности, уведомление о продаже права собственности и заявление второго собственника о желании или отказе выкупить эту долю прилагаются к остальным документам.
Если вторым собственником выступает ребенок, необходимо получить официальное письменное согласие на сделку органов опеки. Оригинал и копия этого документа обязательно прикладываются к остальным бумагам.
К документы необходимы для продажи квартиры в ипотеке/в кредите
Потребуется получить согласие банка, выдавшего кредит под залог квартиры, на отчуждение имущества. После того, как будет найден покупатель, он должен будет самостоятельно обратиться в этот банк, чтобы составить договор о выкупе залогового имущества. Погашая остаток ипотечной стоимости, покупатель снимает с квартиры отягощение, она становится доступной для продажи.
Продажа квартиры по доверенности
Если по каким-либо причинам владелец/совладелец не может принимать участие в сделке купли-продажи, он предоставляет нотариально заверенную доверенность на третье лицо. Доверенность может быть на оформление документов, на представительство интересов в государственных и коммерческих учреждениях, на проведение сделки и получение денег.
Когда не нужно согласие супруги (супруга) для продажи квартиры
Квартира, приобретенная в браке, продается только с согласия супруга. Но если недвижимость была официально получена в дар, приватизирована, стала собственностью в результате вступления в наследство по закону или по завещанию до брака, то она не является совместно нажитым имуществом и продается по собственному решению владельца.
Продажа квартиры опекуном недееспособного лица
Пакет документов дополняется решением суда о признании лица недееспособным, а также о назначении опекуна. Также потребуется решение органа опеки и попечительства, который следит за соблюдением прав недееспособного лица.
Какие документы должны быть у покупателя
Пакет документов покупателя будет не таким обширным, как у продавца. От него требуется:
паспорт и ИНН (свой и супруга, если состоит в браке);
свидетельство о браке, если есть;
нотариально заверенное согласие супруга/супруги на приобретение недвижимости.
При этом согласие супруга не требуется, если он также выступает в роли покупателя квартиры. Если одним из покупателей (собственников) будет выступать ребенок, то потребуется приложить оригинал и копию свидетельства о рождении и решения органа опеки и попечительства. Кроме того, если у ребенка и родителей/родителя разные фамилии, понадобятся документы, подтверждающие родство: свидетельство о рождении, решение суда о разводе с указанием смены фамилии.
На какую недвижимость можно заключить договор купли продажи
Заключить договор купли-продажи можно на недвижимость, которая принадлежит продавцу на законных основаниях. У продавца на руках должны быть документы, подтверждающие право собственности.
На какую недвижимость нельзя заключить договор купли-продажи
Нельзя заключить сделку по продаже квартиры:
если у продавца нет на нее прав (служебные, неприватизированные, жилье социального найма);
если на нее наложен арест или запрет на продажу;
если не было дано согласие всех собственников;
если не было дано согласие органов опеки;
если была отозвана доверенность на продажу.
Что такое предварительный договор купли продажи квартиры
Предварительный договор – это сделка, на основании которой стороны обязуются в будущем заключить основной договор купли-продажи квартиры, дома, земельного участка или другой недвижимости.
Покупка новостроя: предварительный договор купли-продажи квартиры
Обратите внимание на такие моменты в предварительном договоре купли-продажи квартиры:
четкие сроки подписания основного договора;
штрафные санкции для сторон;
детальные характеристики объекта (адрес, количество комнат, площадь и прочее);
порядок возврата денежных средств и передачи недвижимости;
пункт о порядке внесения изменений в предварительный договор и фиксация цены, по которой объект будет отчуждаться по основному договору купли-продажи
Договор купли-продажи – это нотариально заверенный документ, подтверждающий переход права собственности на объект.
Оформляется договор у нотариуса при заключении сделки.
Договор купли-продажи жилья
Что должно быть в договоре купли-продажи квартиры
В договоре должны быть:
данные о покупателе и продавце, их ФИО, идентификационные коды и прочее;
адрес и технические характеристики предмета сделки;
данные о документах на право собственности продавца;
информация, подтверждающая, что квартира может быть продана (не находится под арестом и прочее);
стоимость в национальной валюте;
подтверждение получения денег продавцом;
дополнительные условия, если такие есть;
дата сделки и данные нотариуса.
Оформление договора купли продажи квартиры
Как правило, в течение месяца после подписания предварительного договора – подписывается основной договор купли-продажи. О том, как происходит оформление договора далее более подробно.
оформляется договор купли-продажи недвижимости
Договор купли-продажи обязательно оформляется у нотариуса, как и предварительный договор. Порядок оформления состоит из следующих этапов:
встреча у нотариуса;
проверка всех данных в черновике, предоставленном нотариусом;
подписание договора и передача средств.
Цена оформления договора купли продажи у нотариуса
Во время оформления договора купли-продажи недвижимости у нотариуса обе стороны или одна из них, если это было в договоренности, оплачивают обязательные платежи:
государственная пошлина (1% от суммы сделки);
пенсионный сбор (1% от суммы сделки, от уплаты освобождаются граждане, которые покупают квартиру впервые или состоят на квартирном учете);
налог на доход физических лиц (5% резидент Украины, 18% не резидент Украины, от уплаты освобождаются те, кто получил квартиру в наследство и те, кто владели недвижимостью более трех лет);
военный сбор (1,5% от суммы сделки платится в случае уплаты НДФЛ).
Стоимость услуг нотариуса чаще всего делится поровну между покупателем и продавцом.
С уважением,
Константин Гончаренко
Юрист, г. Днепр, 31 год опыта
"ПОРЯДОК вчинення нотаріальних дій нотаріусами України" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0282-12#n201):
"ІІ. Порядок вчинення окремих видів нотаріальних дій...
Глава 2. Посвідчення правочинів про відчуження та заставу майна
1. Документи, що подаються нотаріусу при вчиненні правочину про відчуження та заставу майна
1.1. Правочини щодо відчуження та застави майна, право власності на яке підлягає реєстрації, посвідчуються за умови подання документів, що посвідчують право власності (довірчої власності) на майно, що відчужується або заставляється, крім випадків, передбачених пунктом 3 глави 7 розділу І цього Порядку, та у передбачених законодавством випадках, документів, що підтверджують державну реєстрацію прав на це майно в осіб, які його відчужують. У разі посвідчення правочинів щодо відчуження та застави нерухомого майна, право власності на яке зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, документи, що підтверджують державну реєстрацію прав на це майно, не подаються.
1.2. Право власності на житловий будинок, квартиру, дачу, садовий будинок, гараж, інші будівлі і споруди, земельну ділянку, що відчужуються, може бути підтверджено, зокрема, одним з таких документів або їх дублікатів: нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу, пожертви, довічного утримання (догляду), ренти, дарування, міни, спадковим договором; свідоцтвом про придбання арештованого нерухомого майна з публічних торгів (аукціонів); свідоцтвом про придбання заставленого майна на аукціоні (публічних торгах); свідоцтвом про право власності; державним актом на право власності на земельну ділянку; свідоцтвом про право на спадщину; свідоцтвом про право власності на частку в спільному майні подружжя; договором про поділ спадкового майна; договором про припинення права на утримання за умови набуття права на нерухоме майно; договором про припинення права на аліменти для дитини у зв'язку з передачею права власності на нерухоме майно; договором про виділення частки в натурі (поділ); іпотечним договором, договором про задоволення вимог іпотекодержателя, якщо умовами таких договорів передбачено передачу іпотекодержателю права власності на предмет іпотеки; рішенням суду; договором купівлі-продажу, зареєстрованим на біржі, укладеним відповідно до вимог законодавства, тощо.
У разі коли державну реєстрацію права власності на житловий будинок, квартиру, дачу, садовий будинок, гараж, інші будівлі і споруди, земельну ділянку, що відчужуються, відповідно до закону проведено без видачі документа, що посвідчує таке право, право власності підтверджується на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до нього...
1.6. Крім документа, що посвідчує право власності на житловий будинок, квартиру, садибу та інше нерухоме майно, право власності на яке підлягало реєстрації відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, та не зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, долучається документ, що підтверджує державну реєстрацію права власності на це майно (крім випадків, коли відомості про державну реєстрацію права власності містяться в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, який є архівною складовою частиною Державного реєстру речових прав на нерухоме майно).
У разі якщо подані документи не містять усіх передбачених законодавством відомостей або в таких документах міститься суперечлива інформація, нотаріус може запитувати від відповідних суб’єктів (органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які видавали такі документи) інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для вчинення нотаріальної дії...
1.8. При посвідченні правочину щодо відчуження нерухомого майна відчужувач цього майна подає заяву про наявність/відсутність прав малолітніх та неповнолітніх дітей, недієздатних чи обмежено дієздатних осіб на користування цим майном. З метою перевірки відсутності прав малолітніх та неповнолітніх дітей, недієздатних чи обмежено дієздатних осіб на користування відчужуваним нерухомим майном нотаріус має право додатково витребовувати від підприємств, установ і організацій відомості та документи, необхідні для вчинення такого правочину.
1.9. У разі виявлення з поданих відчужувачем документів, що право власності або право користування відчужуваним житловим будинком, квартирою, кімнатою або їх частиною мають малолітні або неповнолітні діти або недієздатні чи обмежено дієздатні особи, нотаріус повинен витребувати у відчужувача дозвіл органу опіки та піклування на вчинення такого правочину у формі витягу з рішення відповідної районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, відповідного виконавчого органу міських, районних у містах, сільських, селищних рад...
1.11...Під час проведення операцій з продажу (обміну) фізичними особами об'єктів нерухомості у значеннях, наведених у Податковому кодексі України, а також в інших випадках, визначених законодавством України, нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності оціночної вартості такого нерухомого майна, яка визначена суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання приватної форми власності, виключним видом діяльності якого є оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства (у тому числі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації),...
1.18. Нотаріус посвідчує правочин, який передбачає будь-який перехід права власності на об’єкти нерухомості та об’єкти незавершеного будівництва, крім їх успадкування та дарування, за наявності документа про сплату до бюджету податку на доходи фізичних осіб, обчисленого з ціни, зазначеної у правочині, але не нижче вартості такого нерухомого майна, визначеної суб’єктом оціночної діяльності згідно з вимогами нормативно-правових актів з оцінки майна, у випадках, визначених статтею 172 Податкового кодексу України, та висновку про вартість майна.
У справах нотаріуса залишається копія висновку про вартість майна, складеного суб’єктом оціночної діяльності, на якій проставляється відмітка «згідно з оригіналом» із зазначенням дати та проставленням підпису нотаріуса. Звіт про оцінку майна повертається особам, що його подали...
1.19. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.
2. Підготовка до посвідчення правочину про відчуження та заставу майна
2.1. При посвідченні правочинів про відчуження або заставу нерухомого майна нотаріусом перевіряється відсутність податкової застави, заборони відчуження або арешту майна шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно...
2.4. При укладенні вказаних договорів нотаріус перевіряє відсутність обтяження нерухомого майна іпотекою шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно...".
Закон України " Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2658-14#Text):
"Стаття 7. Випадки проведення оцінки майна
Оцінка майна проводиться у випадках, встановлених законодавством України, міжнародними угодами, на підставі договору, а також на вимогу однієї з сторін угоди та за згодою сторін.
Проведення оцінки майна є обов'язковим у випадках:...
оподаткування майна згідно з законом, крім випадків визначення розміру податку при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою;.."
Податковий кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text_:
"РОЗДІЛ IV. ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ...
Стаття 167. Ставки податку...
167.3. Ставка податку може становити 0 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених цим розділом...
Стаття 172. Порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна
172.1. Не оподатковується один раз протягом звітного податкового року, за умови перебування такого майна у власності платника податку більше трьох років, дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну):
житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи об’єкт незавершеного будівництва таких об’єктів, земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці);...".
---
Доброго дня, Тарасе! Єдине, на що я звертаю увагу - якщо Ваш продаж квартири є першим, єдиним у звітному, податковому році, то доход від продажу підлягає до оподаткування за нульовою ставкою, не оподатковується, а отже квартира не підлягає до обов'язкової оцінки в порядку Закону про оцінку майна.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
Перелік документів для оформлення договору купівлі-продажу нерухомості.
Для продавця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер.
2. Свідоцтво про шлюб.
3. Правовстановлюючі документи.
В залежності від способу придбання бувають:
Свідоцтво про право власності (приватизація)
Свідоцтво про право власності на квартиру(видається реєстраційною службою)
Договір купівлі-продажу (завірений нотаріусом)
Договір купівлі-продажу з відстрочкою платежу (завірений нотаріусом)
Договір обміну (завірений нотаріусом)
Договір дарування (завірений нотаріусом)
Договір дарування (завірений нотаріусом)
Спадщина за законом (завірений нотаріусом)
Спадщина за заповітом (завірений нотаріусом)
Свідоцтво про придбання квартири з публічних торгів
Рішення суду(видається судом)
Договір по життєвого утримання (видається нотаріусом)
4. Технічний паспорт на квартиру.
5. Експертна оцінка нерухомості.
6. Довідка Форми 2.
7. Довідка про відсутність заборгованості.
Для покупця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер покупця.
2. Паспорт та ідентифікаційний номер дружини/чоловіка покупця (якщо таке має місце).
3. Свідоцтво про шлюб (якщо таке має місце).
4. Свідоцтво про зміну прізвища, імені, по- батькові (якщо таке має місце).
Оформлення договору купівлі-продажу, то приблизна вартість становить 1% від вартості квартирі + порядку 3000 грн. Додатково покупцем сплачується збір до Пенсійного фонду у розмірі ще 1% від вартості квартири.
Оскільки в Україні немає єдиних тарифів на оплату за вчинення нотаріальних дій, то вартість оформлення договору необхідно з`ясовувати у того конкретного нотаріуса, у якого Ви бажаєте оформлювати договір.
В ВОЄННИЙ ЧАС Є ОСОБЛИВОСТІ ПРОДАЖУ КВАРТИРИ.
Постанова № 480 встановлює, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його скасування нотаріальні дії можуть вчинятися, але з низкою особливостей та заборон.
Так, вчиняти нотаріальні дії з нерухомістю можуть тільки нотаріуси зі списку Мін'юсту. Це зареєстровані в Україні громадяни, які раніше не заплямували репутацію недобросовісними діями.
Протягом зазначеного часу нерухомість не можна буде передавати як внесок до статутного капіталу юридичної особи, отримувати у зв'язку з виходом зі складу учасників.
Вчиняти дії з нерухомістю за дорученням від імені фізичних осіб забороняється.
Нотаріальне посвідчення договору з відчуження нерухомого майна, іпотеки, про встановлення довірчої власності можливо оформити в межах області, де нерухомість розташована. Виключення становлять тільки дії з нерухомістю в Києві та Київській області.
Дії з нерухомістю в Києві та Київській області можуть здійснюватися виключно нотаріусом, робоче місце (контора) якого розташоване в місті Києві або Київській області, за місцезнаходженням такого майна, або місцезнаходженням юридичної особи, або за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи - однієї зі сторін відповідного договору.
Щоб запобігти махінаціям з житлом, його можна буде відчужувати тільки через місяць після придбання або пізніше.
Адвокат, г. Киев, 20 лет опыта
1. Які документи потрібно оформити для продажу квартири та як і в яких установах вони оформляються.
договор купли-продажи оформляется у нотариуса - какие вам нужно предоставить нотариусу - паспорт, код , техпаспорт, документы на квартиру
остальные Вам скажет нотариус - исходя из того какая у Вас ситуация - напр была смена фамилии, развод и т.д.
2. Які податки та збори потрібно буде заплатити при продажі.
зависит от того сколько у Вас в собственности эта квартира , гр. какой стран вы являетесь и многое другое
на эти вопросы вам ответит нотариус к которому вы обратитесь - после ознакомления со всеми документами
нужна детальная консультация - обращайтесь через сайт Или найдите мои контакты - проконсультирую С уважением Виктория Костромина
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Доюрий вечір, Тарас!
Нові правила купівлі-продажу нерухомості під час воєнного стану:Нотаріуси отримали право проводити такі реєстраційні дії, пов'язані з нерухомістю:
Є також обмеження:
До нотаріусів, які отримали право на роботу з Держреєстром речових прав на нерухоме майно, Мін'юст висунув суворі вимоги. Всі вони стосуються можливих порушень, які нотаріуси могли вчинити за останні півтора року. Для того, щоб укладати угоди з нерухомістю, у воєнний час нотаріуси повинні подати відповідні заяви до Нотаріальної палати, а та, своєю чергою, повинна погодити ці заяви з регіональним управлінням Мін'юсту.
Так, до кінця військового стану в Україні не рекомендую Вам укладати договори поза Держреєстру: продавати нерухомість за довіреністю, підписувати попередні договори, тощо через незахищеність таких операцій.
Продаж квартири сьогодні із дотриманням усіх юридичних вимог з юридичної сторони є неможливою.
Насамперед через те, що будь-яка угода, відповідно до ст. 233 Цивільного кодексу України, може бути визнана недійсною у зв’язку з наявністю важкої для покупця обставини, незалежно від того, хто був ініціатором такого правочину, а війна є, напевно, найважчою обставиною.
При цьому, оформлення договору купівлі-продажу об’єкту нерухомості на тимчасово окупованій території України, не визнається Україною, не має юридичної сили та є незаконним.
При наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".
Всього доброго!
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Тарас!
Перелік документів для оформлення договору купівлі-продажу нерухомості:
Документи для продавця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер.
2. Свідоцтво про шлюб.
3. Правовстановлюючі документи.
4. Технічний паспорт на квартиру.
5. Експертна оцінка нерухомості.
6. Довідка про к-сть зареєстрованих осіб у квартирі, що відчужується, видається у ЖЕКу або ОСББ;
7. Довідка про відсутність заборгованості.
Документи для покупця:
1. Паспорт та ідентифікаційний номер покупця.
2. Паспорт та ідентифікаційний номер дружини/чоловіка покупця (якщо таке має місце).
3. Свідоцтво про шлюб (якщо таке має місце).
4. Свідоцтво про зміну прізвища, імені, по- батькові (якщо таке має місце).
При наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".
Всього доброго!
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Тарас!
В 2022 році запрацювали нові закони щодо оподаткування операцій з купівлі-продажу нерухомості, змінено підходи щодо оформлення продажу будинків в комплексі з земельною ділянкою.
З 1 січня 2022 року набрав чинності Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», який змінив оподаткування операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна.
1. Розширено перелік об’єктів для оподаткування від продажу (обміну) – додано земельну ділянку сільськогосподарського призначення, безпосередньо отриманої у власність у процесі приватизації або виділеної в натурі власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину.
Поки що має місце правова колізія: одночасно згідно з пп. 165.1.40 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України до оподатковуваного доходу платника податку не включається сума доходу, отриманого внаслідок відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) за нормами безоплатної передачі, визначеними статтею 121 Земельного кодексу України залежно від їх призначення, та майнових паїв, безпосередньо отриманих ним у власність у процесі приватизації.
2. Не оподатковується один раз протягом року, за умови перебування такого майна у власності платника податку більше трьох років (крім спадщини), дохід, отриманий від продажу або обміну житла, садового (дачного) будинку, земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі.
3. Дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного (податкового) року другого об’єкта нерухомості, зазначеного у п. 172.1 Податкового кодекса України, або від продажу об’єкта нерухомості, не зазначеного у пункті 172.1 цієї статті (нежитлові приміщення, гаражі, машиномісця тощо), підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 цього Кодексу, тобто 5%.
4. Нововведенням стало підвищення ставок оподаткування для третього і наступних продажів об’єктів нерухомості (зазначених у п. 172.1 ПК України). Ставка податку з 2022 року для такого доходу становитиме 18%. Така ж ставка застосовується і для доходу, отриманого від другого та наступних об’єктів нерухомості, не зазначених у пункті 172.1 цієї статті (нежитлові приміщення, гаражі, машиномісця тощо).
Дохід, отриманий від продажу другого та наступного об’єктів нерухомості у вигляді отриманих у спадщину об’єктів нерухомості, підлягає оподаткуванню за ставкою 5%.
5. З’явилась можливість зниження доходу, що оподатковується за ставкою 18% на документально підтверджені витрати на придбання об’єкта нерухомості, розташованого на території України.
До цих витрат закон включає:
Отже знизити доходи зможуть громадяни, які зберігали документи, що підтверджують понесення таких витрат із моменту виникнення права власності.
Нотаріусам, у свою чергу, варто готуватися до видачі квитанцій, довідок на усі платежі, які здійснювалися сторонами у процесі укладення договорів щодо відчуження нерухомості.
Важливо: платник податку, який скористався правом на зарахування витрат зобов’язаний задекларувати доходи від усіх операцій з продажу, обміну об’єктів нерухомості, здійснених протягом звітного (податкового) року.
При наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".
Всього доброго!
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю, Тарасе!
Я РАДИВ БИ ПОЧАТИ З ТОГО, ЩО ПОТРІБНО ОЗНАЙОМИТИСЬ ІЗ ПЕРЕЛІКОМ НОТАРІУСІВ, ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ ПІД ЧАС ВІЙНИ.
ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ (є можливість пошуку за територіальним розташуванням):
...
ЗАКОН УКРАЇНИ "ПРО НОТАРІАТ":
Стаття 55. Посвідчення договорів про відчуження та заставу майна
{Назва статті 55 в редакції Закону № 775-IX від 14.07.2020}
Договори про відчуження та заставу майна, що підлягає реєстрації, крім випадків, встановлених статтею 38 Закону України "Про іпотеку", посвідчуються за умови подання документів, що підтверджують право власності на майно, що відчужується або заставляється, або за наявності державної реєстрації права власності на таке майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. У разі застави майбутнього майна або створення забезпечувального обтяження в майбутньому майні нотаріусу надаються документи, що підтверджують наявність прав на набуття такого майна у власність у майбутньому.
{Частина перша статті 55 в редакції Закону № 1255-IV від 18.11.2003; із змінами, внесеними згідно із Законами № 834-VIII від 26.11.2015, № 2478-VIII від 03.07.2018}
При посвідченні договорів про відчуження або заставу жилого будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна, транспортних засобів перевіряється відсутність будь-якої заборони відчуження або арешту майна.
{Частина друга статті 55 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2478-VIII від 03.07.2018}
В разі наявності заборони договір про відчуження майна, обтяженого боргом, посвідчується лише у разі згоди кредитора і набувача на укладення такого договору.
{Частина третя статті 55 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2478-VIII від 03.07.2018}
Посвідчення договорів щодо відчуження, іпотеки житлового будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна здійснюється за місцезнаходженням такого майна або за місцезнаходженням юридичної особи, або за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи - однієї із сторін відповідного договору. Посвідчення договорів щодо відчуження, застави транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації, здійснюється за місцезнаходженням юридичної особи або за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи - однієї із сторін відповідного договору.
{Частина четверта статті 55 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3201-IV від 15.12.2005; в редакції Законів № 614-VI від 01.10.2008, № 775-IX від 14.07.2020}
ТАКИМ ЧИНОМ, згідно з частиною 4 статті 55 Закону України "Про нотаріат"місце реєстрації договору купівлі-продажу нерухомого майна:
...
ВАМ ПОТРІБНО ВИЗНАЧИТИСЬ ІЗ НОТАРІУСОМ, ЯКИЙ БУДЕ ПОСВІДЧУВАТИ УГОДУ, ТА ОТРИМАТИ У НЬОГО КОНСУЛЬТАЦІЮ ЩОДО ВСІХ НЕОБХІДНИХ ДОКУМЕНТІВ.
ОДНАК, ПЕРЕД ВІЙНОЮ, НАПРИКЛАД, ДЛЯ КЛІЄНТА-ПРОДАВЦЯ НОТАРІУС ВИМАГАВ ТАКИЙ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ:
ДЛЯ ПОКУПЦЯ:
...
ЩОДО ПОДАТКІВ ТА ЗБОРІВ ЗАЗНАЧАЮ НАСТУПНЕ:
При укладенні договору купівлі-продажу квартири витрати складатимуться з податку при продажу нерухомості, державного мита, збору до Пенсійного фонду, послуг нотаріуса. А тепер розмір кожного, враховуючи ставки, встановлені нормативно:
Порядок оподаткування угоди купівлі-продажу будинку регламентується ст.172 Податкового кодексу України. У випадку здійснення подібних операцій особи повинні декларувати свої доходи, отримані в результаті угоди.
ПДФО, військовий збір сплачує продавець, держмито – за домовленістю між покупцем і продавцем, покупець – збір до Пенсійного фонду та оплата реєстрації майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Хто за що платить при укладенні договору – це «внутрішня» домовленість сторін.
Сума, від якої сплачується податок – це сума доходу, отриманого від продажу. Дохід визначається з огляду на ціну, яка зазначена в договорі купівлі-продажу, тобто суми, яку покупець передає продавцеві за нерухоме майно, але не нижче оціночної вартості. Оціночну вартість визначає експерт. Тобто, ще одна стаття витрат – це послуги експерта.
Звертаю Вашу увагу, що не обкладається податком сума, якщо протягом року особа здійснює лише одну угоду з об’єктом нерухомості, яким володіє понад три роки. Якщо особа отримала об’єкт нерухомості у спадок, умова щодо перебування майна у власності понад три роки в такому випадку не поширюється, тобто можна сміливо продавати одразу: податок при продажу нерухомості не сплачується.
Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною.Якщо є додаткові питання, звертайтесь індивідуально, натиснувши зелену кнопку «Звернутися»!
Юрист, г. Киев, 23 года опыта
Добрий день, Тарас
Продати квартиру можна як самостійно, так і звернувшись за цією послугою до ріелторського агентства, уклавши з ними договір про надання зазначених послуг.
Витрати при продажі квартири будуть складатися з податку при продажу нерухомості, державного мита, збору до Пенсійного фонду, послуг нотаріуса.
Вартість податків при продажу:
ПДФО, військовий збір сплачує продавець, держмито – за домовленістю між покупцем і продавцем, покупець сплачує збір до Пенсійного фонду.
Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі нерухомого майна не сплачується, якщо:
Якщо квартира знаходиться у вашій власності 3 або 5 років - то при продажу вперше в звітному році Ви оплачуєте лише держмито 1%. Однак, якщо Ви здійснюєте не перший продаж у звітному році, то необхідно буде платити - ПДФО + військовий збір + держмито.
У разі продажу квартири, що знаходиться у власності 1 рік необхідно буде платити - ПДФО + військовий збір + держмито.
Також необхідно визначитися з нотаріусом який буде оформлювати угоду
Зазвичай нотаріус допомагає провести розрахунок податків та перевіряє достатність документів для здійснення продажу.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Доброго дня, Тарас!
1) Які документи потрібно оформити для продажу квартири та як і в яких установах вони оформляються - згідно статті 657 ЦК України договір купівлі-продажу земельної ділянки, єдиного майнового комплексу, житлового будинку (квартири) або іншого нерухомого майна укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню, крім договорів купівлі-продажу майна, що перебуває в податковій заставі.
При посвідченні договору купівлі-продажу нерухомого майна нотаріус обов’язково:
Така договір має відповідати нижченаведеним вимогам:
Перелік документів для вчинення правочину
Для продавця:
8.1. Особа віком до 14 років:
8.2. Особа віком від 14 до 18 років:
Для законного представника:
Для покупця:
ХХХ
2) Які податки та збори потрібно буде заплатити при продажі. - якщо укладається договір купівлі-продажу квартири, витрати при цьому будуть складатися з податку при продажу нерухомості, державного мита, збору до Пенсійного фонду, послуг нотаріуса. А тепер розмір кожного, враховуючи ставки, встановлені нормативно:
Порядок оподаткування угоди купівлі-продажу будинку регламентується ст.172 Податкового кодексу України. У випадку здійснення подібних операцій особи повинні декларувати свої доходи, отримані в результаті угоди.
ПДФО, військовий збір сплачує продавець, держмито – за домовленістю між покупцем і продавцем, покупець – збір до Пенсійного фонду та оплата реєстрації майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Хто за що платить при укладенні договору – це «внутрішня» домовленість сторін. Але здійснюються такі оплати все одно від вищевказаних платників, визначених законом. Важливо! Сума, від якої сплачується податок – це сума доходу, отриманого від продажу. Дохід визначається з огляду на ціну, яка зазначена в договорі купівлі-продажу, тобто суми, яку покупець передає продавцеві за нерухоме майно, але не нижче оціночної вартості. Оціночну вартість визначає експерт. Тобто, ще одна стаття витрат – це послуги експерта. Увага! Не обкладається податком сума, якщо протягом року особа здійснює лише одну угоду з об’єктом нерухомості, яким володіє понад три роки. Якщо особа отримала об’єкт нерухомості у спадок, умова щодо перебування майна у власності понад три роки в такому випадку не поширюється, тобто можна сміливо продавати одразу: податок при продажу нерухомості не сплачується.
Те ж саме стосується і оподаткування при продажу будинку.
Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".
При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.
ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
ДОДАТКОВО:
Закон України "Про нотаріат" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3425-12/conv#n...):
Стаття 46. Витребовування відомостей і документів, необхідних для вчинення нотаріальної дії
Нотаріуси або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії, має право витребовувати від фізичних та юридичних осіб відомості та документи, необхідні для вчинення нотаріальної дії.
Відомості та документи, необхідні для вчинення нотаріальних дій, повинні бути подані в строк, визначений нотаріусом. Цей строк не може перевищувати одного місяця.
Неподання відомостей та документів на вимогу нотаріуса є підставою для відкладення, зупинення вчинення нотаріальної дії або відмови у її вчиненні.
Стаття 46-1. Використання відомостей єдиних та державних реєстрів
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій обов’язково використовує відомості єдиних та державних реєстрів шляхом безпосереднього доступу до них.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій обов’язково використовує відомості Єдиного державного демографічного реєстру, а також Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших єдиних та державних реєстрів, що функціонують у системі Міністерства юстиції України.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва обов’язково використовує також відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру, Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Інформація з єдиних та державних реєстрів, отримана нотаріусом під час вчинення нотаріальних дій, залишається у відповідній справі державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Користування єдиними та державними реєстрами здійснюється безпосередньо нотаріусом, який вчиняє відповідну нотаріальну дію.
Стаття 55. Посвідчення договорів про відчуження та заставу майна
Договори про відчуження та заставу майна, що підлягає реєстрації, крім випадків, встановлених статтею 38 Закону України "Про іпотеку", посвідчуються за умови подання документів, що підтверджують право власності на майно, що відчужується або заставляється, або за наявності державної реєстрації права власності на таке майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. У разі застави майбутнього майна або створення забезпечувального обтяження в майбутньому майні нотаріусу надаються документи, що підтверджують наявність прав на набуття такого майна у власність у майбутньому.
При посвідченні договорів про відчуження або заставу жилого будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна, транспортних засобів перевіряється відсутність будь-якої заборони відчуження або арешту майна.
В разі наявності заборони договір про відчуження майна, обтяженого боргом, посвідчується лише у разі згоди кредитора і набувача на укладення такого договору.
Посвідчення договорів щодо відчуження, іпотеки житлового будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна здійснюється за місцезнаходженням такого майна або за місцезнаходженням юридичної особи, або за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи - однієї із сторін відповідного договору. Посвідчення договорів щодо відчуження, застави транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації, здійснюється за місцезнаходженням юридичної особи або за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи - однієї із сторін відповідного договору.
ПОРЯДОК вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджений Наказом Міністерства юстиції України 22.02.2012 № 296/5 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0282-12#Text):
Глава 7. Витребування відомостей і документів, необхідних для вчинення нотаріальної дії
1. Відповідно до статті 46 Закону нотаріус має право витребувати від фізичних та юридичних осіб відомості та документи, необхідні для вчинення нотаріальних дій. Такі відомості та (або) документи повинні бути подані в строк, визначений нотаріусом. Цей строк не може перевищувати одного місяця.
2. Неподання відомостей та документів на вимогу нотаріуса є підставою для відкладення, зупинення вчинення нотаріальної дії або відмови у її вчиненні.
3. Документи, на підставі яких вчинено нотаріальну дію, та документи або копії (витяги) з них, необхідні для вчинення нотаріальної дії, обов'язково долучаються до примірника правочину, свідоцтва тощо, які залишаються у справах нотаріуса. У разі коли державну реєстрацію права власності на земельну ділянку та об’єкт нерухомого майна проведено без видачі документа, що посвідчує таке право або у зв’язку із втратою, пошкодженням чи псуванням відповідного державного акта на право власності, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, нотаріальна дія щодо такого майна вчиняється на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до нього. Така інформація долучається до примірника правочину, свідоцтва тощо, які залишаються у справах нотаріуса.
4. Оригінали документів (наприклад, відповідні свідоцтва про факт державної реєстрації актів цивільного стану - про народження, шлюб, смерть, установчі документи (статути, положення, засновницькі договори тощо)) повертаються особам, що їх подали, а у нотаріуса залишаються їх копії (фотокопії) або витяги з таких документів.
Копії (фотокопії) або витяги необхідних документів подаються заінтересованими особами або на їх прохання виготовляються нотаріусом чи іншим працівником нотаріальної контори або особою, яка перебуває у трудових відносинах з нотаріусом.
5. Документи, за якими встановлено особу, яка звернулася за вчиненням нотаріальної дії, чи уповноваженого представника, повертаються особам, що їх подали. У реєстрі для реєстрації нотаріальних дій записуються назва документа, серія, номер, дата його видачі і найменування установи, яка його видала. При посвідченні правочинів, видачі свідоцтв чи оформленні інших документів, примірники яких залишаються у справах нотаріуса, витяг з документа, за яким встановлено особу громадянина, у якому відображено усі заповнені сторінки, що стосуються реквізитів поданого документа, його дійсності та мають значення для вчинюваної нотаріальної дії, долучається до справ нотаріуса.
6. Документи, що підтверджують сплату в передбачених законом випадках, податку з доходів громадян та інших обов’язкових платежів, повертаються з відповідною відміткою про вчинену нотаріальну дію особам, які здійснили таку оплату або уповноваженим представникам цих осіб. Копія (фотокопія) платіжного документа долучається до примірника документа, що залишається у справах нотаріуса.
7. У справах нотаріуса залишаються копії (фотокопії) поданих для вчинення нотаріальних дій:
документів, які посвідчують право власності фізичних чи юридичних осіб на житловий будинок (частину будинку), будівлю, садибу, квартиру, садовий будинок, гараж, земельну ділянку чи їх частину, інше нерухоме майно, - якщо посвідчуються договори про заставу (іпотеку), оренду чи найм (позичку) житла, відчуження або оформлення спадщини на частку майна, а також якщо співвласники у спільній частковій (сумісній) власності мають один спільний документ, що посвідчує право власності на згадане майно, і один із них відчужує належну йому частку (чи частку від частки) або видається свідоцтво про право власності чи про право на спадщину на таку частку у разі смерті одного із співвласників; договорів про визначення чи зміну розміру часток у спільній частковій власності, а також договорів про порядок володіння та користування майном;
сертифікатів про право на земельну частку (пай) - при видачі свідоцтва про право на спадщину;
свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, технічних паспортів на транспортні засоби, інші самохідні машини і механізми - при посвідченні договорів про їх відчуження, заставу, оренду, позичку, при видачі свідоцтва про право власності чи свідоцтва про право на спадщину;
заяв іпотекодержателів, користувачів земельної ділянки про згоду на її поділ чи об’єднання, справжність підпису (підписів) на яких засвідчено нотаріально - у разі перебування земельної ділянки в іпотеці, користуванні.
8. При посвідченні правочинів майнового характеру нотаріусом у текстах правочинів зазначаються: для фізичних осіб - реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) за даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків; для юридичних осіб - код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер. На підтвердження наявності номера (коду) нотаріусу подається відповідна довідка чи витяг або фотокопія сторінки паспорта з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру, фотокопія якої (якого) долучається до примірника правочину, який залишається у справах нотаріуса.
Якщо особа через свої релігійні переконання у встановленому законодавством порядку відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, нотаріус перевіряє цей факт за відміткою у її паспорті.
У випадку засвідчення справжності підпису на заяві, примірник якої залишається у справах нотаріуса, копія документа, зазначеного в першому та другому абзацах цього пункту, долучається до примірника цієї заяви.
9. На копіях (фотокопіях) зазначених у пунктах 4 – 8 цієї глави документів проставляється відмітка „Згідно з оригіналом” з проставленням дати, підпису нотаріуса.
Глава 8. Вимоги до документів, що подаються для вчинення нотаріальної дії
1. Нотаріуси не приймають для вчинення нотаріальних дій документи, які не відповідають вимогам законодавства або містять відомості, що принижують честь, гідність та ділову репутацію фізичної особи або ділову репутацію юридичної особи, які мають підчистки або дописки, закреслені слова чи інші незастережені виправлення, документи, тексти яких неможливо прочитати внаслідок пошкодження, а також документи, написані олівцем.
2. Дописки, закреслені слова чи інші виправлення, які є в документах, що подаються для вчинення нотаріальних дій, повинні бути застережені підписом відповідної посадової особи і печаткою установи, підприємства або організації (у разі наявності) чи особи, яка видала документ. При цьому виправлення повинні бути зроблені таким чином, щоб можна було прочитати як виправлене, так і помилково написане, а потім виправлене чи закреслене.
3. Не приймаються порвані документи та документи, викладені на двох і більше окремих аркушах, якщо аркуші не з’єднані у спосіб, що унеможливлює їх роз'єднання без порушення цілісності, не пронумеровані і не скріплені підписом відповідної посадової особи та печаткою юридичної особи (у разі наявності), яка видала документ.
4. Нотаріус перевіряє справжність кожного аркуша документа, який викладений на спеціальних бланках нотаріальних документів та подається для вчинення нотаріальних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів згідно з Порядком ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2009 № 2053/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09.11.2009 за № 1043/17059.
5. Інформаційна довідка про перевірку спеціального бланка нотаріального документа долучається до примірника нотаріального документа (договору, довіреності, свідоцтва тощо), який зберігається у справах нотаріуса.
6. Бланки, відомості про витрачання яких були внесені до Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів безпосередньо перед вчиненням нотаріальних дій з використанням документів, викладених на цих бланках, вважаються перевіреними для вчинення наступних (за реєстровими номерами) нотаріальних дій.
7. У разі якщо документи, що посвідчуються, видаються або засвідчуються, викладені на двох і більше окремих аркушах, вони повинні бути з’єднані у спосіб, що унеможливлює їх роз'єднання без порушення їх цілісності, із зазначенням кількості прошитих (прошнурованих), пронумерованих і скріплених аркушів, з проставлянням підпису та печатки нотаріуса.
Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".
При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.
ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!