Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Трудовое право, 16 августа 2022, вопрос №71403 300₴

Податкове резиденство ФОП у іншій країні

До війни виїхав у відпустку за кордон, вимушений був залишитися у Європі через початок бойових дій в Україні. Працюю віддалено ФОП 3 група. Знаю про правило 183 днів перебування в країні (я так розумію майже всі європейскі країни мають це правило). Виникають питання щодо сплати податків, як в контексті теперишньої ситуації залишатися податковим резидентом України? Планую повертатися в Україну через деякий час.
- Чи можно перебувати у різних країнах до 183 днів, а потім переїздити до іншої, чи можно роглядати це як надійний варіант щодо нерозглядання мене як потенційного платника податків у країні тимчасового перебування? Чи рахуеється у суммі усі дні перебування в єврозоні незалежно у яких країнах та скільки часу там перебував? Тобото чи можно перебувати у Португалії, потім у Німеччині, потім в Іспанії по 3 місяці та все також залишатися податковим резидентом України? Чи не буде питань у цьому разі?
- Чи є якісь розьяснення щодо подактового резиденства у єврозонці під час війни в Україні з боку українського чи європейського керівницвтва? Де їх можно знайти або відстежувати?
- Читав, що Польща відминила правило 183 днів для українців на час війни, чи це так?

Дякую

Ответы юристов (8)

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович
    16.7%

    Доброго дня.

    - Чи можно перебувати у різних країнах до 183 днів, а потім переїздити до іншої, чи можно роглядати це як надійний варіант щодо нерозглядання мене як потенційного платника податків у країні тимчасового перебування? Чи рахуеється у суммі усі дні перебування в єврозоні незалежно у яких країнах та скільки часу там перебував? Тобото чи можно перебувати у Португалії, потім у Німеччині, потім в Іспанії по 3 місяці та все також залишатися податковим резидентом України? Чи не буде питань у цьому разі?

    Податкове резидентство визначається щодо кожної країни окремо. Тому, для уникнення виникнення податового обов'язку цей варіант є прийнятним.

    - Чи є якісь розьяснення щодо подактового резиденства у єврозонці під час війни в Україні з боку українського чи європейського керівницвтва? Де їх можно знайти або відстежувати?

    Ні, на сьогодні офіційних роз'яснень з цього приводу не має.

    - Читав, що Польща відминила правило 183 днів для українців на час війни, чи це так?

    Ні це не так, у випадку мешкання в Польщі більш 183 днів, у вас виникає обов'язок декларування та сплати податків.

    Якщо Ви бажаєте отримання повної консультації та надання алгоритму всіх можливих дій в Вашій ситуації, Ви можете звернутися до мене персонально, натиснувши кнопку "Звернутись" вгорі.

    Савченко Олександр
    26.7%
    Савченко Олександр год назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Тарас!

    Почну з того, що питання визначення статусу податкового резидента врегульовано:

    • Податковим кодексом України (далі - ПКУ) та
    • Чинними в Україні міжнародними конвенціями про уникнення подвійного оподаткування.

    Згідно з п. 3.2 ПКУ міжнародні конвенції про уникнення подвійного оподаткування мають перевагу над чинним законодавством України. Тому спочатку треба ознайомитися з правилами, які визначені у відповідній конвенції про уникнення подвійного оподаткування з тією країною, де ви зупинилися та отримали право на тимчасовий захист.

    Більшість чинних конвенцій про уникнення подвійного оподаткування розроблені за модельною конвенцією ОЕСР та мають дуже схожі правила. Зокрема, статтею 4 «Резиденція» конвенцій передбачено:

    По-перше, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є. Простими словами, якщо ви є громадянином України та тимчасово переїхали до Польщі і тимчасово там проживаєте, ви не отримуєте автоматично статус податкового резидента Польщі. Навіть якщо під час реєстрації в країні, з метою отримання права тимчасового захисту, вам видали місцевий податковий номер. Ви залишаєтеся податковим резидентом України.

    По-друге, в разі, якщо неможливо чітко визначити, податковим резидентом якої країни є фізична особа, компетентні органи обох держав вирішують питання оподаткування такого резидента за взаємною згодою. Простими словами, ДПС України вирішуватиме це питання не з вами, а з податковим органом країни вашого тимчасового перебування.

    По-третє, чинними конвенціями передбачена процедура взаємного узгодження, яка передбачає прагнення компетентних органів позбавитися за взаємною згодою будь-яких труднощів або сумнівів, що виникають при тлумаченні або застосуванні угоди. До речі, аналогічна процедура передбачена статтею 1081 ПКУ. Тобто саме компетентні органи мають консультуватися один з одним з метою уникнення подвійного оподаткування.

    Згідно з п. 14.1.213 в ПКУ, загальне правило визначення статусу податкового резидента визначено наступним чином: фізична особа-резидент — це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    Податковим кодексом також передбачено наступне:

    По-перше, у разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні.

    По-друге, якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні.

    По-третє, у разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    По-четверте, якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    І найголовніше — достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території Україниу порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    Тобто, з точки зору українського законодавства, ви маєте право самостійно визначити основне місце проживання на території України та залишитися податковим резидентом України. На додаток до цього, ви маєте право звернутися до ДПС України із запитом та протягом 10-ти робочих днів отримати довідку — підтвердження статусу податкового резидента України.

    Якщо навіть тимчасове проживання в іншій країні перевищуватиме 183 дні, фізичні особи, які проживали в Україні на постійній основі та виїхали з країни, рятуючись від війни, отримали право на тимчасовий захист у країні реєстрації, у тому числі дозвіл на проживання, мають право залишатися податковими резидентами України. Мої аргументи на користь цієї позиції наступні:

    По-перше, українці отримують статус тимчасового захисту за спеціальною процедурою згідно Директиви ЄС 2001/55/ЄС, яка була вперше активована Рішенням Ради ЄС 2022/382 від 04.03.2022 року саме для українців. Тобто, українці не отримують право на постійне проживання в країні реєстрації, процедурою передбачено надання тимчасового захисту громадян України на період військових дій в т. ч. дозвіл на проживання.

    По-друге, вимушене проживання громадян України в іншій країні за процедурою тимчасового захисту не можна вважати центром життєвих інтересів, оскільки ми маємо більш тісні особисті й економічні зв’язки саме в України, де знаходиться наше постійне житло та перебувають члени наших родин, які мужньо боронять кордони України.

    По-третє, конвенцією передбачено, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є — тобто України.

    По-четверте, ви маєте право отримати довідку про підтвердження статусу податкового резидента України та надати її за місцем витребування. Ви не можете вважатися одночасно податковим резидентом України та іншої країни, в якій ви тимчасово проживаєте. В кінці кінців саме компетентні органи за процедурою взаємного узгодження проведуть консультації один з одним та приймуть рішення.

    Мені зрозуміло, чому іноземні податкові консультанти рекомендують вам отримувати статус податкового резидента та подавати податкові декларації, сплачувати податки в країні реєстрації та отримання статусу тимчасового захисту, в разі вашого перебування там понад 183 дні. Нічого особистого, це ж бізнес.

    Навіть якщо ви погодитеся на це та сплачуватиме податки в іноземній країні, за правилом статті конвенції «Усунення подвійного оподаткування», ви зможете врахувати сплачені в іноземній країні податки під час декларування доходів в Україні.

    Фізичним особам — приватним підприємцям України:

    Якщо ви — фізична особа, яка зареєстрована приватним підприємцем в Україні, отримуєте доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності, декларуєте та сплачуєте податки в Україні, ви беззаперечно є податковим резидентом України.

    На підтвердження статусу податкового резидента України ви також маєте право звернутися до податкових органів за місцем своєї реєстрації із запитом про надання довідки — підтвердження статусу податкового резидента фізичної особи — приватного підприємця. На жаль, поки не передбачено надання такої довідки в електронній формі, лише в паперовій. Сподіваюся, наша податкова це питання швидко врегулює.

    Закордонні рахунки громадян України — це власні банківські рахунки фізичних осіб, а не приватних підприємців. Тому отримання доходів на закордонні рахунки слід розглядати як іноземні доходи фізичної особи (не приватного підприємця) та оподатковуватимуться вони залежно від того, податковим резидентом якої країни ви є.

    Сподіваюся, Міністерство фінансів України разом з Державною податковою службою України незабаром розпочнуть консультації з компетентними органами країн, до яких тимчасово виїхали громадяни України аби уникнути війни, та захистять інтереси громадян України та нашої державної скарбниці.

    Припинення діяльності ФОП можливе або в добровільному порядку (за власним рішенням шляхом подання заяви) або в примусовому:

    • визнання банкрутом (за рішенням суду);
    • смерть фізичної особи;
    • визнання фізичної особи безвісно відсутньою або померлою (за рішенням суду);
    • обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання її недієздатною (за рішенням суду).

    Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для анулювання реєстрації ФОП платником єдиного податку.

    Так п. 299.10 ПК України передбачає, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

    1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

    2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

    3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

    4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

    5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

    Вказаний перелік є вичерпним та розширенню на розсуд контролюючого органу не підлягає. Як бачите в переліку такої підстави для анулювання реєстрації платника ЄП як проживання ФОП в іншій країні протягом тривалого часу ПК не передбачено.

    ВИСНОВОК: якщо ви ведете діяльність та звітність у відповідності до ПК, вчасно сплачуєте податки, не порушуюєте вимог які ставляться до ФОП 3 група ЄП (ліміт, форма розрахунків) то в контролючого органу відсутні підстави для анулювання реєстрації платником ЄП. Ви надалі можете вести діяльність свого ФОП на ЄП в Україні та проживати за її межами без періодичного відвідування країни.

    Ознайомтеся:

    1) https://journal.ostapp.com.ua/articles/post/valutn...

    2) https://journal.ostapp.com.ua/articles/post/predpr...

    Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    При зверненні вказуйте свій e-mail, по якому з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!

    Карпенко Андрей Владимирович
    16.7%

    Здравствуйте!

    Инструкции по выяснению «налогового подданства» содержатся в 14-й статье Налогового Кодекса (в пунктах 14.1.213 и. 14.1).

    В них сказано, что обязанность выплачивать налоги в Украине (то есть резидентство) получают:

    а) Созданные и работающие в Украине юридические лица, даже если в данный момент они не находятся на украинской территории;

    б) Налоговыми резидентами определяются дипломатические представительства, консульства и иные зарубежные представительства Украины, которым предоставляется дипломатический иммунитет и привилегии;

    в) Также резидентом Украины считается физическое лицо, имеющее здесь постоянное место жительства.

    Эти три пункта не дают исчерпывающий ответ на вопрос «Кто является налоговым резидентом Украины». Кодекс содержит «дополнительные» факторы для определения резидентов.

    Так, физлицо, проживающее за границей, остается резидентом Украины, если:

    • Его постоянное место жительства лица находится в Украине.
    • Если в Украине у физлица есть «центр жизненных интересов» (под центром жизненных интересов имеются в виду тесные личные и экономические связи со страной). К примеру, признаками «ЦЖИ» считаются проживающие на территории Украины родственники или регистрация физлица как предпринимателя в Украине. При этом, как сказано в Налоговом Кодексе, эти два фактора важные, но не определяющие в выяснении юрисдикции с ЦЖИ человека.
    • Если невозможно определить юрисдикцию с местом постоянного проживания и центром жизненных интересов, тогда лицо считается резидентом Украины, если проживает здесь 183 дня в году.
    • Если и это не поддается выяснению, тогда резидентство определяется гражданством.

    Вы являетесь НАЛОГОВЫМ РЕЗИДЕНТОМ УКРАИНЫ, Т.К.:

    - ВАШЕ ПОСТОЯННОЕ МЕСТО ЖИТЕЛЬСТВА В УКРАИНЕ (БЕЖЕНСТВО НЕ ВЛИЯЕТ НА ВАШЕ ПОСТОЯННОЕ МЕСТО ЖИТЕЛЬСТВА);

    - ВАШИ ЭКОНОМИЧЕСКИЕ ИНТЕРЕСЫ В УКРАИНЕ;

    - ВЫ ГРАЖДАНИН УКРАИНЫ.

    Промський Євгеній Сергійович

    Добрий день!

    Податковий кодекс https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text

    Стаття 14.1.213.

    в) фізична особа - резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності.

    Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    Якщо всупереч закону фізична особа - громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого цим Кодексом або нормами міжнародних угод України.

    Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого - четвертого цього підпункту, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права.

    Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    У разі якщо у розділі IV цього Кодексу використовується термін "резидент" у відповідних відмінках, під цим терміном розуміється "фізична особа - резидент.

    Таким чином, незважаючи на проживання в Польщі, Ви все одно будете резидентом України. Так як ваш прибуток юридично отриманий від діяльності в Україні як ФОП, то всі податки з цієї діяльності ви сплачуєте в Україні.

    Офіс ефективного регулювання BRDO повідомляє, що в травні разом з IT-асоціацією України звернувся до уряду України та Міністерств фінансів Болгарії, Німеччини, Чехії, Угорщини, Польщі, Румунії та Словаччини з проханням не змінювати податкове резиденство біженців-підприємців, які опинилися в цих країнах.

    Як констатує BRDO, в отриманому від Міністерства фінансів Польщі офіційному листі (https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2022/07/MF-...) зазначається, що українці можуть зберегти податкову резидентність України та не сплачувати податки в країні перебування (мова не йде про доходи з джерел у Польщі).

    “Як основне правило, ми не виключаємо можливість збереження центру життєвих інтересів українців в Україні протягом війни”, – йдеться в заяві Департаменту подоходного податку Міністерства фінансів Польщі.

    "Таким роз’ясненням країна-сусід знову проявляє солідарність з українським народом та не намагається тлумачити на свою користь питання визначення “центру життєвих інтересів” українців, навіть якщо вони будуть знаходиться у Польщі більше 183 днів", - коментує BRDO.

    Нагадаємо, що саме перебування в Європі строком більше 183 днів може створити юридичну невизначеність в статусі податкової резидентності українських біженців та може призвести до необхідності сплати податків в країні тимчасового перебування.

    «Сьогодні особливо важливо зберегти людський капітал і податки таким чином, щоб українці, які тимчасово виїхали, продовжували підтримувати економіку України. Це стосується всіх галузей, але найбільше — креативної економіки», — зазначає Ігор Самоходський, керівник сектору «ІТ і Телеком» Офісу ефективного регулювання BRDO.

    BRDO висловлює подяку польському народові та польській державі, а також сподівається, що й інші європейські країни, де перебуває більшість українців зі статусом тимчасового захисту, послідують її прикладу.

    "Команда BRDO і надалі адвокуватиме питання збереження податкової резидентності та сплати податків в Україні щодо наших громадян, які працюють в країнах Європи віддалено, та як ФОПи", - зауважує BRDO.

    Контекст

    11 липня 2022 року на сайті Міністерства фінансів Польщі було опубліковано таке повідомлення:

    "Як стати резидентом

    Ви можете отримати статус податкового резидента в Польщі, якщо ви є фізичною особою та:

    - у вас є центр особистих або економічних інтересів у Польщі (центр життєвих інтересів) або

    - Ви перебуваєте в Польщі більше 183 днів у податковому році.

    Зазначене застосовується з урахуванням договорів про уникнення подвійного оподаткування.

    Якщо вас оголосили податковим резидентом двох країн, до вас застосовуються колізійні норми, викладені у відповідній угоді "Про уникнення подвійного оподаткування".

    Як обліковувати дохід

    Статус резидента дозволяє вирішувати, куди потрібно платити податки, і як уникнути подвійного оподаткування – у двох різних країнах.

    Статус податкового резидента в Польщі означає, що всі доходи, незалежно від країни, в якій вони були отримані, повинні розраховуватися в Польщі. Ви підлягаєте так званій необмеженій податковій відповідальності.

    Якщо у вас не має статусу резидента в Польщі, ви є т. зв. нерезидент. Як нерезидент, ви розраховуєтеся з податковою інспекцією лише за свої доходи в Польщі. Ви підлягаєте так званій обмеженій податковій відповідальності.

    Як підтвердити свій статус резидента

    Ви можете підтвердити своє податкове резидентство в Польщі, отримавши свідоцтво про податкове резидентство.

    Це довідка про місце проживання для цілей оподаткування в Польщі, яку видає податкова служба за формою CFR-1".

    При виникненні додаткових питань натискайте кнопку "Звернутися". Буду радий допомогти.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    26.7%
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Тарасе!

    Тривале перебування в іноземній країні може зробити Вас її податковим резидентом. У більшості випадків це означає, що ця країна захоче оподаткувати весь ваш дохід, де б ви його не отримали: в цій країні або в будь-якій іншій (зокрема в Україні).

    Але давайте по порядку:

    Питання перше: хто такий податковий резиден?

    Податковий кодекс України надає наступне визначення цьому терміну: фізична особа-резидент — це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    Також ПКУ передбачено, що фізична особа вважається податковим резидентом України, якщо вона:

    має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні;

    має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні;

    якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року, у разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав;

    якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    Питання друге: після якого терміну перебування у країні можна стати її резидентом?

    Багато країн орієнтуються на термін 183 дні. Тобто, якщо особа перебуває в країні більше 183 днів, вона стаєте її податковим резидентом. Однак деякі країни застосовують більш складні тести. У ЄС враховується кількість зв’язків з країною (житло, сім'я, робота тощо). Чим більше їх, тим менше днів потрібно перебувати в країні, щоб стати її резидентом.

    Наразі немає офіційної інформації чи буде братися до уваги вимушеність перебування українців у інших країнах унаслідок війни в Україні. Два роки тому світ стикався з подібною проблемою, коли багато людей були змушені залишатись за кордоном у зв’язку з пандемією COVID-19. Тоді деякі країни визнали, що час вимушеного перебування не повинен враховуватися при обчисленні строків, достатніх для набуття статусу податкового резидента. Тому, ймовірно, цей чинник може бути взято до уваги.

    Питання третє: як залишитися податковим резидентом України, проживаючи у іншій країні?

    Щоб продовжувати платити податки в Україну, перебуваючи за кордоном, потрібно залишатися податковим резидентом України.

    Визначення статусу податкового резидента регулюється не тільки ПКУ, але і чинними в Україні міжнародними конвенціями про уникнення подвійного оподаткування. Згідно з п. 3.2 ПКУ, міжнародні конвенції про уникнення подвійного оподаткування мають перевагу над чинним законодавством України. Отже, спочатку треба ознайомитися з правилами, які визначені у відповідній конвенції про уникнення подвійного оподаткування з тією країною, де ви зупинилися та отримали право на тимчасовий захист.

    Більшість конвенцій про уникнення подвійного оподаткування розроблені за модельною конвенцією ОЕСР та мають подібні правила. Статтею 4 «Резиденція» конвенцій передбачено:

    «…якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є…»

    (порівняйте з подібним дописом в угоді, наприклад, з Великобританією: «(a) особа вважається резидентом ДоговірноїДержави,девона має усвоємурозпорядженніпостійнежитло;якщовонамаєу своєму розпорядженні постійне житло в обох ДоговірнихДержавах, вона вважається резидентом тієї ДоговірноїДержави,де вонамає найбільштісніособистійекономічнізв'язки(центр життєвих інтересів);»)

    Але є і різниці!

    В більшості випадків «якщо неможливо чітко визначити, податковим резидентом якої країни є фізична особа, компетентні органи обох держав вирішують питання оподаткування такого резидента за взаємною згодою (це вирішується між ДПС України та податковим органом країни перебування особи);»

    В угоді з ВБ цей же самий пункт записаний інакше:

    «(b) у разі,коли Договірна Держава,в якій особа маєцентр

    життєвихінтересів,неможе бути визначена або коли вона не має

    постійного житла в жодній зДоговірнихДержав,вонавважається

    резидентом тієї Договірної Держави, де вона звичайно проживає;»

    Україні недостатньо перебувати за межами країни понад 183 дні, щоб втратити податкове резидентство. Більшість людей, які вимушено виїхали за кордон внаслідок війни, не оформлювали виїзд на постійне місце проживання, а отже формально надалі проживають та вважаються резидентами в Україні.

    З точки зору українського законодавства, українці мають право самостійно визначити основне місце проживання на території України та залишитися податковим резидентом України. Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    Беззаперечно податковим резидентом України є фізична особа підприємець, яка:

    зареєстрована приватним підприємцем в Україні;

    отримує доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності;

    декларує та сплачує податки в Україні.

    При цьому, якщо особа зареєстрована як ФОП в Україні, це не заважає їй бути резидентом також і в іншій країні.

    Щоб отримати підтвердження статусу податкового резидента України, українці мають право:

    звернутися до ДПС України із запитом та протягом 10-ти робочих днів отримати довідку — підтвердження статусу податкового резидента України;

    звернутися до податкових органів за місцем своєї реєстрації із запитом про надання довідки — підтвердження статусу податкового резидента фізичної особи — приватного підприємця. Станом на березень 2022 така довідка була доступна лише у паперовому форматі (для ФОП).

    Тепер щодо ризику подвійного оподаткування українського ФОПу за кордоном:

    Саме у такому випадку на допомогу можуть прийти угода про уникнення подвійного оподаткування. Угоди з різними країнами можуть відрізнятися, а також вони застосовують досить суб'єктивні критерії, які можуть по-різному тлумачитись в різних державах. Застосування угоди — це завжди індивідуальний випадок, який залежить від конкретних обставин і того, наскільки розвиненою є юрисдикція.

    Важливо те, що податкові обов’язки в новій країні можуть виникнути навіть якщо особа не стає резидентом. Наприклад, це можливо у наступних випадках:

    Особа надає послуги як незалежний підрядник чи консультант або підприємець (зокрема, як ФОП) і продовжує отримувати дохід від замовників. Тобто, якщо людина надає послуги, фізично знаходячись в іншій країні, ця країна може оподатковувати її підприємницькі доходи. Правило «183 днів» у такому разі не діє. Окрім того, на особу може бути покладено обов’язок реєстрації для цілей ПДВ в тій країні та нарахування такого ПДВ та інших реєстрацій. У тому числі це стосується ФОПів, які за кордоном продовжили займатися консультаційною або IT-діяльністю. В Україні їм потрібно сплачувати єдиний податок, а за кордоном існують інші податки.

    Особа є директором компанії. Якщо особа є директором компанії, яка є іноземною по відношенню до нової країни перебування, і продовжує виконувати свої функції, вона може утворити для цієї компанії постійне представництво чи то взагалі створити умови для визнання податковим резидентом країни перебування не лише себе, а й компанії. Це дасть змогу країні перебування оподаткувати прибуток компанії.

    Особа працює у шоу-бізнесі, спорті або сфері розваг. Це специфічна сфера, яка має власні особливості з точки зору податкового структурування. Якщо особа виступає за межами України, то дохід від виступів може оподатковуватися в країні, де проводяться заходи. Особи, що працюють у цій сфері, можуть бути особисто зобов’язані задекларувати дохід і сплатити податок.

    Якщо особа є власником бізнесу, до неї можуть застосовувати місцеві правила КІК (коли країна оподатковує нерозподілений прибуток іноземних компаній, власником яких є резидент цієї країни). Це стосується, у тому числі, осіб, які тимчасово не мають доходів, але володіють значними частками в юридичних особах, які є іноземними по відношенню до країни тимчасового перебування. Тож якщо ви є власником бізнесу, варто завчасно дізнатися, чи існують правила КІК у країні, в якій ви стаєте резидентом, та чи впливають вони на вас.

    ВАЖЛИВЕ УТОЧНЕННЯ! Закордонні рахунки громадян України — це власні банківські рахунки фізичних осіб, а не приватних підприємців, тому отримання доходів на закордонні рахунки слід розглядати як іноземні доходи фізичної особи (не приватного підприємця) та оподатковуватимуться вони залежно від того, податковим резидентом якої країни ви є.

    Також у деяких країнах, якщо у особи є великі активи, вони можуть оподатковуватися податком на статки. Податки на статки можуть застосовуватися як до резидентів (на вартість активів по всьому світу), так і до нерезидентів (на вартість активів, розташованих в цій країні). Переважно це стосується заможних громадян, вартість активів яких перевищує певну межу.

    ВИСНОВОК, В ЯКОМУ ЗАЛИШАЄТЬСЯ НА ЖАЛЬ БАГАТО ПИТАНЬ:

    Щоби правильно звітувати про доходи ФОП перед українськими податковими органами, треба враховувати багато додаткових чинників, які у Вашому питанні не зазначені. Наприклад, багато що залежить від того, на якій території Ви плануєте проводити свій бізнес: це тільки країна, де Ви перебуваєте Україна чи ця територія включає і першу, і другу країну? Або, якщо це надходження у гривні, отримувати їх лише на рахунок ФОПу і з нього вже сплачувати податки, залишаючись повноцінним резидентом України?

    Якщо Ви твердо вирішили дотримуватись зазначеної Вами фінансової схеми, то можливо краще буде підписувати угоди на виконання певних послуг між ФОП та дружнім підприємством. В такому випадку доцільно буде перейти загальну форму оподаткування (більш кокретно можна сказати, знаючи (хоча б приблизно!) Ваш щомісячний дохід, співмірність можливих витрат і доходів тощо), де враховуються всі дозволеніпоточні витрати, а після цього вже сплачуються податки.

    ТЕПЕР ЩОДО ВАШИХ ПИТАНЬ...

    - Чи можно перебувати у різних країнах до 183 днів, а потім переїздити до іншої, чи можно роглядати це як надійний варіант щодо нерозглядання мене як потенційного платника податків у країні тимчасового перебування?

    Так. подібний запобіжник може спрацювати у Вашому випадку, але чи буде Вам зручно так працювати?!

    Чи рахуеється у суммі усі дні перебування в єврозоні незалежно у яких країнах та скільки часу там перебував?

    В контексті визнання резидентства рахуються сумарні дні перебування в конкретній країні.

    Тобото чи можно перебувати у Португалії, потім у Німеччині, потім в Іспанії по 3 місяці та все також залишатися податковим резидентом України? Чи не буде питань у цьому разі?

    З боку ДПС Україгни питань точно не буде! Решта проблем вирішується в площині угод про подвійне оподаткування в кожній країні перебування.

    - Чи є якісь розьяснення щодо подактового резиденства у єврозонці під час війни в Україні з боку українського чи європейського керівницвтва? Де їх можно знайти або відстежувати?

    З кожною країною ЄС Україна підписала окрему Конвенцію, на яку в контексті резидентства і треба орієнтуватись.

    - Читав, що Польща відминила правило 183 днів для українців на час війни, чи це так?

    З Конвенцією про подвійне оподаткування Україна-Польща можете ознайомитись тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/616_168#Text

    Якщо у Вас виникнуть до мене питання, тисніть кнопку «звернутись» біля мого профілю. Буду радий допомогти!

    Гончаренко Константин
    13.3%

    Доброго дня.

    Податковий кодекс України надає визначення понять резидент/нерезидент.

    Згідно з п. 14.1.213 Кодексу, резиденти - це:

    в) фізична особа - резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності.

    Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    Якщо всупереч закону фізична особа - громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого цим Кодексом або нормами міжнародних угод України.

    Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    Не зважаючи на те, що Ви є громадянином України, але враховуючи те, що Ви:

    1. Не прописані в Україні (тобто не маєте місце реєстрації проживання- цю ознаку щодо резидентства можна розглядати як основну)

    2. Перебуваєте в Україні менше 183 днів протягом податкового року ( тобто з 01.01. по 31.12).

    3. Не маєте центр життевих інтересів в Україні, тобто, нерухомості, місця роботи, ФОП, джерел доходів в Україні, тому з позиції оподаткування Ви НЕ є резидентами України.

    Доходи, які Ви можливо отримуєте за межами України, або на території України іноземного походження, не підлягають оподаткуванню за українським законодавством у зв'язку з тим, що по ознакам згідно п. 14.1.213 Податкового кодексу, Ви не є резидентами з точки зору оподаткування.

    Що стосується Вашого другого питання :

    "2. Якщо так, як я можу вибути з податкового резидентства України?"

    Процедури набуття або припинення резидентства України не передбачено діючим законодавством, адже його наявність або відсутність визначається виходячи з ознаків, передбачен п. 14.1.213 Податкового кодексу України.

    Поки Ваш Фоп зареєстровано в Україні і Ви сплачуєте податки тут ви є податковим резидентом України.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    - Чи можно перебувати у різних країнах до 183 днів, а потім переїздити до іншої, чи можно роглядати це як надійний варіант щодо нерозглядання мене як потенційного платника податків у країні тимчасового перебування?

    За загальним правилом, особа має сплачувати податок на свій загальносвітовий дохід в країні, податковим резидентом якої вона визнається. Тому отримати статус податкового резидента в кожній країні легко, а втратити його важко, і країни змагаються за право визнати особу своїм податковим резидентом. Наприклад, Польща вважає своїми резидентами осіб, які перебувають на її території понад 183 дні в календарному році (як і більшість країн ЄС) або чий центр життєвих інтересів знаходиться в Польщі (особистих - сім`я, та економічних - джерело доходу). Якщо особа вважається резидентом двох країн, то застосовуються положення Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування доходів для визначення країни податкової резиденції особи. Україна уклала Конвенції з країнами ЄС, що здебільшого дозволяє уникати подвійного оподаткування.

    Чи рахуеється у суммі усі дні перебування в єврозоні незалежно у яких країнах та скільки часу там перебував?

    Більшість країн вимагає сплати податку на такі доходи, але за наявності Конвенції про уникнення подвійного оподаткування доходів українська зарплата особи не підлягає оподаткуванню в країні перебування, якщо людина живе в ній не більш ніж 183 дні протягом календарного року чи будь-якого 12-місячного періоду, залежно від положень застосовуваної Конвенції. Дні перебування рахують у кожній країні окремо.

    Тобото чи можно перебувати у Португалії, потім у Німеччині, потім в Іспанії по 3 місяці та все також залишатися податковим резидентом України? Чи не буде питань у цьому разі?

    Дні перебування рахуються по кожній країні окремо.

    - Чи є якісь розьяснення щодо подактового резиденства у єврозонці під час війни в Україні з боку українського чи європейського керівницвтва? Де їх можно знайти або відстежувати?

    Є розяснення Керівник відділу податкового консультування BDO в Україні https://eba.com.ua/splata-podatkiv-rezydentamy-ukr...

    Але українським ФОП, навіть тим, хто сплачує податки в країні перебування, не слід забувати, що треба продовжувати сплачувати єдиний податок (це особливо стосується третьої групи) та подавати квартальну (для платників 5%) або щомісячну (для тих, хто перейшов на спеціальну ставку на 2%) декларацію.

    - Читав, що Польща відминила правило 183 днів для українців на час війни, чи це так?

    Міністерство фінансів Польщі у своєму листі https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2022/07/MF-...зазначило, що українці можуть зберегти податкове резидентство України та не сплачувати податки в країні перебування (якщо джерело доходів не в Польщі), навіть якщо перебувають у Польщі понад 183 дні.

    Успіхів

    Рибінцев Сергій Сергійович

    Доброго дня, Тарас!

    Ваше питання необхідно розділити на легальність перебування та питання сплати податків та уникнення подвійного оподаткування.

    Стосовно перебування в країні ЄС. Правило 90 днів за останні 180 днів перебування не скасовується автоматично для громадян України. В залежності від країни ви отримуєте або тимчасовий захист, або іншу форму перебування оформлюєте, не пов'язану зі звичайним туризмом. І це важливо зробити у строки 90 днів за останні 180 днів.

    Стосовно оподаткування. Важливо знати та розуміти вашу систему оподаткування, код КВЕД та вашого "замовника-роботодавця".

    Звертайтесь.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України