Начните консультацию с юристом онлайн
На підприємстві немає укриття. В управлінні надзвичайних ситуацій, та питань цивільного захисту стверджують, що суб'єкт господарювання має пристосувати приміщення, та зареєструвати укриття, керуючись витягом з цивільного кодексу. Чи дійсно підприємство зобов'язане облаштовувати укриття, якщо так, то на які законодавчі документи посилатись?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (4)
Юрист, г. Харьков, 14 лет опыта
Доброго дня!
Головний законодавчий документ, що спрямований на захист населення в умовах воєнного часу — це Кодекс Цивільного захисту, який був прийнятий у 2013 році та 06.08.2022 отримав нову редакцію.
Ст. 20 Кодексу “Завдання і обов’язки суб’єктів господарювання” говорить про те, що підприємства зобов’язані:
Пакет документів залежить від того, чи є ваше підприємство об’єктом підвищеної небезпеки. Щоб зрозуміти, так це чи ні, звіртеся з методичкою.
Треба перевірити:
Якщо ваше підприємство — об’єкт підвищеної небезпеки, то типовим переліком документів не обійтися. Пакет доведеться розробляти виходячи з вашої специфіки: розташування підприємства, видів речовин, кількості персоналу, структури керування компанією тощо.
Якщо ваша компанія у своїх виробничих процесах точно не використовую нічого шкідливого для навколишнього середовища, то вам підійде перелік документів нижче.
Перелік документів для такиї підприємств:
1. Положення про комісію з питань надзвичайних ситуацій
п. 11 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою КМУ від 09.01.2014 № 11 (далі — Положення № 11)
2. Положення про структурний підрозділ з питань цивільного захисту
ч. 2 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (КЦЗ)
3. Інструкція щодо дій персоналу суб’єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій
п. 1 ч. 1 ст. 130 КЦЗ
4. План цивільного захисту на особливий період
п. 3 ч. 1 ст. 130 КЦЗ
5. План евакуації населення (персоналу)
6. Карта (схема) до Плану евакуації населення (персоналу)
п. 4 розд. III Методичних рекомендацій щодо планування і порядку проведення евакуації населення (працівників) у разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, затверджених наказом МНС від 07.09.2004 № 44
7. Аварійний план
п. 3.1 Плану реагування на радіаційні аварії, затвердженого наказом Держатомрегулювання та МНС від 17.05.2004 № 87/211
8. Програма загальної підготовки працівників
п. 7 та 8 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою КМУ від 26.06.2013 № 444 (далі — Порядок № 444)
9. Програма спеціальної підготовки працівників, що входять до складу спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту
п. 7 та 8 Порядку № 444
10. Програма додаткової підготовки з техногенної безпеки працівників
п. 7 та 8 Порядку № 444
11. Програма пожежно-технічного мінімуму для працівників
п. 7 та 8 Порядку № 444
12. Програма прискореної підготовки працівників до дій в особливий період
п. 7 та 8 Порядку № 444
13. Графік проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту
п. 17 Порядку № 444
14. Інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту
п. 13 Порядку № 444
15. Номенклатура та обсяги матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
п. 4 Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою КМУ від 30.09.2015 № 775 (далі — Порядок № 775)
16. Рішення про визначення місць розміщення матеріальних резервів
п. 6 Порядку №П
Під укриттями цивільного захисту, які потребують документів нижче, маються на увазі всі укриття, що входять до Фонду захисних споруд. А це сховища, протирадіаційні укриття, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття, що внесені у Книги обліку захисних споруд цивільного захисту (повноцінні бомбосховища) та Книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (переходи, підвали, паркування).
Ці книги ведуться обласними адміністраціями, зокрема їх департаментами та управліннями цивільного захисту.
Мовою Кодексу Цивільного захисту вони визначаються так:
1) сховище – герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
2) протирадіаційне укриття – негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Перелік документів для підприємств, на території яких розташовані укриття цивільного захисту:
1. Розпорядчий акт про створення фонду захисних споруд цивільного захистуч. 4 ст. 32 КЦЗ
2. Книги обліку захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів)п. 16 ч. 1 ст. 20 КЦз
3. Паспорти захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів)дод. 18 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС від 09.07.2018 № 579 (далі — Вимоги № 579)
4. План приведення захисної споруди у готовністьдод. 18 до Вимог № 579
5. Акт технічної інвентаризації захисної споруди
6. Облікові картки захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів)п. 23 Методичних рекомендацій № 390
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Інна!
Організація укриттів та захисних споруд це обов'язок місцевих органів влади. На підприємствах, в установах та організаціях такі споруди влаштовуються з урахуванням наявних можливостей. Подібні питання регулюються законами України, в тому числі, Кодексом Цивільного захисту, прийнятим у 2013 році, та постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 р. № 253 ПОРЯДОК використання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони).
1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об’єктах суб’єкта господарювання;
2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;
3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії;
4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб’єкта господарювання;
5) створення об’єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням;
6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об’єктів підвищеної небезпеки;
7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах суб’єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків;
8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки;
{Пункт 9 частини першої статті 20 виключено на підставі Закону № 1686-IX від 15.07.2021}
10) розроблення планів локалізації та ліквідації аварій та їх наслідків на об’єктах підвищеної небезпеки;
{Пункт 10 частини першої статті 19 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1686-IX від 15.07.2021}
11) проведення об’єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту;
12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб’єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу;
13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій;
14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб’єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків на об’єктах підвищеної небезпеки, сил цивільного захисту – для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
{Пункт 14 частини першої статті 19 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1686-IX від 15.07.2021}
15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту;
16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні);
17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму;
18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання;
20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням;
21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;
{Пункт 21 частини першої статті 20 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2228-IX від 21.04.2022}
22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням;
23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики;
24) своєчасне інформування з питань цивільного захисту відповідних органів управління цивільного захисту за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту;
{Пункт 24 частини першої статті 20 в редакції Закону № 2081-IX від 17.02.2022; із змінами, внесеними згідно із Законом № 2228-IX від 21.04.2022}
25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
сховище – герметична споруда для захисту людей, у якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних чинників, які виникають унаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
протирадіаційне укриття – негерметична споруда для захисту людей, у якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення в разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження;
споруди подвійного призначення – наземні або підземні споруди чи їхні частини, що спроєктовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, зокрема для захисту населення, і в яких створені умови для тимчасового перебування людей;
швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту – споруда, що зводиться (виготовляється, монтується) в особливий період нарощування фонду захисних споруд й за короткий час зі спеціальних конструкцій (виробів), вимоги до яких встановлюються будівельними нормами, стандартами та правилами;
найпростіше укриття – це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей задля зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників та від дії засобів ураження в особливий період.
Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню) (пункт 12, стаття 32, глава 7 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text).
Для учасників освітнього процесу найбезпечніше, щоб укриття (сховище) розташовувалося безпосередньо в ЗО, а не на відстані в окремій будівлі. У випадку, коли укриття знаходиться поряд зі школою, є ризики, що не всі діти зможуть встигнути вчасно евакуюватися, оскільки під час повітряної тривоги кожна секунда переміщення до укриття може коштувати життя.
Не виключено, що в такій ситуації діти можуть запанікувати, розгубитися та злякатися, що ускладнить евакуацію. Тому є зрозумілим, що переміщення має бути прискореним, чим швидше діти та працівники ЗО зможуть діставатися до укриття, тим краще.
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ЗАХИСНИХ СПОРУД ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
Питання оснащення, утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту регулюють Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0879-18#n770).
Відповідно до них, захисні споруди мають утримуватися та експлуатуватися в стані, що дає змогу привести їх у готовність до використання за призначенням протягом 12 годин.
Водночас у Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/138-2017-%D0%BF#Text) зазначаються інші години приведення захисних споруд до готовності.
Так, відповідно до пункту 10 цього порядку, конкретний термін приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, зокрема:
не більше 12 годин – для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої зміни) суб’єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин – для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
В статті 32 КЦЗ до захисних споруд цивільного захисту належать:
1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
{Пункт 2 частини першої статті 32 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2081-IX від 17.02.2022}
{Пункт 3 частини першої статті 32 виключено на підставі Закону № 2081-IX від 17.02.2022}
2. Для укриття населення також використовуються споруди подвійного призначення - наземні або підземні будівлі/споруди чи їх окремі частини, що спроектовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, у тому числі для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.
{Абзац перший частини другої статті 32 в редакції Закону № 2486-IX від 29.07.2022}
В особливий період нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту здійснюється шляхом будівництва швидкоспоруджуваних захисних споруд цивільного захисту та створення найпростіших укриттів.
Швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту - це споруда, що зводиться (виготовляється, монтується) за короткий час із спеціальних конструкцій (виробів), вимоги до яких встановлюються будівельними нормами, стандартами та правилами.
Найпростіше укриття - це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.
Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.
1. Положення про комісію з питань надзвичайних ситуацій
2. Положення про структурний підрозділ з питань цивільного захисту (ч. 2 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (КЦЗ)
3. Інструкція щодо дій персоналу суб’єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій (п. 1 ч. 1 ст. 130 КЦЗ)
4. План цивільного захисту на особливий період (п. 3 ч. 1 ст. 130 КЦЗ).
5. План евакуації населення (персоналу)
6. Карта (схема) до Плану евакуації населення (персоналу)\ (п. 4 розд. III Методичних рекомендацій щодо планування і порядку проведення евакуації населення (працівників) у разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, затверджених наказом МНС від 07.09.2004 № 44)
7. Аварійний план )п. 3.1 Плану реагування на радіаційні аварії, затвердженого наказом Держатомрегулювання та МНС від 17.05.2004 № 87/211)
8. Програма загальної підготовки працівників (п. 7 та 8 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою КМУ від 26.06.2013 № 444 (далі — Порядок № 444)
9. Програма спеціальної підготовки працівників, що входять до складу спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту
10. Програма додаткової підготовки з техногенної безпеки працівників п. 7 та 8 Порядку № 444
11. Програма пожежно-технічного мінімуму для працівників п. 7 та 8 Порядку № 444
12. Програма прискореної підготовки працівників до дій в особливий період п. 7 та 8 Порядку № 444
13. Графік проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту п. 17 Порядку № 444
14. Інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту п. 13 Порядку № 444
15. Номенклатура та обсяги матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
п. 4 Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою КМУ від 30.09.2015 № 775 (далі — Порядок № 775)
16. Рішення про визначення місць розміщення матеріальних резервів
1. Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов’язані застосовувати санкції, визначені законом.
2. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров’ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
3. Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
4. За шкоду, заподіяну юридичним та фізичним особам внаслідок правомірного застосування санкцій, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його посадові особи відповідальності не несуть.
У разі виникнення уточнюючих питань, зверніться до мене персонально, натиснувши кнопку "звернутись" біля мого фото.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю.
Норми, яка зобов'язує всіх СГ облаштувати та зареєструвати укриття, чинне законодавство не містить. Натомість потрібно уточнення, про який саме СГ йдеться мова, та яку діяльність він здійснює.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ЯКЩО ВАШЕ ПІДПРИЄМСТВО ПРАЦЮЄ В ВОЄННИЙ ЧАС ТА ВІДНЕСЕНО ДО КАТЕГОРІЇ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ (ЦЕ Є В ПЛАНАХ) ТО ВИ ДІЙСНО ПОВИННІ ЗАЙМАТИСЯ ОБЛАШТУВАННЯМ УКРИТТІВ.
КОДЕКС ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
Стаття 2. Визначення термінів1. У цьому Кодексі терміни вживаються в такому значенні:
13) засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту;
14) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів;
Стаття 20. Завдання і обов'язки суб'єктів господарювання1. До завдань і обов'язків суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить:
1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання;
2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;
15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту;
16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні);
Стаття 32. Укриття населення у фонді захисних споруд цивільного захисту1. До захисних споруд цивільного захисту належать:
1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
3) виключено.
2. Для укриття населення також використовуються споруди подвійного призначення - наземні або підземні будівлі/споруди чи їх окремі частини, що спроектовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, у тому числі для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.
В особливий період нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту здійснюється шляхом будівництва швидкоспоруджуваних захисних споруд цивільного захисту та створення найпростіших укриттів.
Швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту - це споруда, що зводиться (виготовляється, монтується) за короткий час із спеціальних конструкцій (виробів), вимоги до яких встановлюються будівельними нормами, стандартами та правилами.
Найпростіше укриття - це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.
Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.
3. Укриттю підлягають:1) у сховищах:а) працівники найбільшої працюючої зміни суб'єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту та розташованих у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів;б) працівники найбільшої працюючої зміни атомних електростанцій, інших ядерних установок, працівники суб'єктів господарювання, які забезпечують функціонування таких станцій (установок) та перебувають у зоні можливих значних руйнувань навколо них;в) працівники найбільшої працюючої зміни суб'єктів господарювання, віднесених до категорії особливої важливості цивільного захисту та розташованих за межами зон можливих значних руйнувань населених пунктів;г) хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров'я, які не підлягають евакуації в безпечне місце і перебувають у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів;
5. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.6. Проектування, будівництво, пристосування і розміщення захисних споруд та споруд подвійного призначення здійснюються згідно з нормами, які розробляються відповідно до Закону України "Про будівельні норми".7. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.8. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
хххїї
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 10 березня 2017 р. N 138ПОРЯДОКстворення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку
Загальна частина1. Цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.
3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації);(абзац другий пункту 3 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2023 р. N 134)будівництво захисних споруд - нове будівництво, реконструкція, реставрація та капітальний ремонт захисних споруд. Будівництво захисних споруд здійснюється відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, державних будівельних норм, державних стандартів і правил щодо впровадження інженерно-технічних заходів цивільного захисту з урахуванням забезпечення їх доступності для інвалідів та інших маломобільних груп населення;утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням;фонд захисних споруд - сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України.
Створення фонду захисних споруд4. Фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.5. Потреби в захисних спорудах визначаються:
на особливий період - у планах цивільного захисту на особливий період, що розробляються у масштабі галузі, Автономної Республіки Крим, області, міста, району, району у місті, суб'єкта господарювання, який продовжує роботу у воєнний час та який віднесено до категорії цивільного захисту; розділах (схемах) інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної документації на особливий період, розділах інженерно-технічних заходів цивільного захисту проектної документації об'єктів будівництва.Під час визначення потреб враховується технічний стан наявних захисних споруд, а також наявність і технічний стан споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.6. Створення фонду захисних споруд здійснюється шляхом:реалізації положень розділів (схем) інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної та проектної документації об'єктів будівництва у частині будівництва (пристосування) захисних споруд та споруд подвійного призначення;комплексного освоєння підземного простору міст та інших населених пунктів для розміщення в ньому споруд соціально-побутового, виробничого та господарського призначення, що можуть бути використані для укриття населення як споруди подвійного призначення та найпростіші укриття;взяття на облік як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів об'єктів іншого призначення, які експлуатуються, зокрема підземних і наземних будівель і споруд, гірських та інших виробків і підземних порожнин;
будівництва в особливий період швидкоспоруджуваних захисних споруд та облаштування найпростіших укриттів;завчасного придбання (виготовлення) та утримання в мирний час спеціальних конструкцій швидкоспоруджуваних захисних споруд, зокрема блок-модульного типу, готових до монтажу та використання.
8. В особливий період нарощування фонду захисних споруд здійснюється шляхом будівництва (монтажу) швидкоспоруджуваних захисних споруд, зокрема із спеціальних конструкцій блок-модульного типу, та облаштування найпростіших укриттів відповідно до завдань цивільного захисту, передбачених у планах цивільного захисту на особливий період міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, органів місцевого самоврядування.