Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Финансовое право, 27 октября 2023, вопрос №95678 240₴

перекази на картку/банківський рахунок з картки щоб не потрапити під фінмон

цікавить які саме суми та кількість транзакцій в день/місяць можна здійснити щоб не потрапити під фінмоніторинг, а саме який ліміт коштів можна отримати на картку і який ліміт(сума) переказів на iban з цієї ж картки. в мене монобанк

Ответы юристов (21)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    13.8%

    Вітаю, Тетяно!

    цікавить які саме суми та кількість транзакцій в день/місяць можна здійснити щоб не потрапити під фінмоніторинг, а саме який ліміт коштів можна отримати на картку і який ліміт переказів на iban з цієї ж картки

    Точну відповідь на дане питання надати НЕМОЖЛИВО. Все залежить від специфіки банківської установи, кількості транзакцій, сум, а можливо і настрою працівника банку в певний момент, коли особі буде зарахована транзакція, що може попасти в перелік ризикових.

    В мережі є популярною думка, що транзакції до 30 тис грн на одну карту (рахунок) майже ніколи не підпадають під фінансовий моніторинг банку. Транзакції на суму від 30 тис до 400 тис - інколи, а більше 400 тис - завжди.

    Я і погоджуюсь, і не погоджуюсь із таким твердженням. оскільки все індивідуально.

    А взагалі порада - здійснювати свою діяльність, яка може містити ознаки підприємницької, в легальний спосіб, наприклад, через відкриття ФОП, та сплачувати, наприклад, 5 % від податку.

    Таким чином Ви зможете легалізувати свою діяльність та допомогти державі у такий складний час.

    Успіхів. Всього доброго! З повагою.

    Карпенко Андрей Владимирович
    13.8%
    Карпенко Андрей Владимирович 6 месяцев назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    Вітаю!

    Фінансовий моніторинг - комплекс заходів, спрямований на виявлення та перешкоджання незаконному грошовому обігу. Закони створені для боротьби з корупцією, протиправною підприємницькою діяльністю, відмиванням грошей.

    Органом державного фінансового моніторингу в Україні є Національний банк України. А банківські та фінансові установи належать до суб’єктів первинного фінансового моніторингу, які можуть першими виявити та не допустити проведення незаконного грошового обігу.

    Тобто якщо банк запідозрить незаконний грошовий обіг на картці свого клієнта, ця особа підлягатиме фінансовому моніторингу.

    В Україні є закон про фінансовий моніторинг, який передбачає, що фінансові перевірки можуть здійснюватися під час переказу на картку понад 400 тис. грн. Тобто якщо на картці відбуваються операції з сумами, більшими за 400 тис. грн, банк може заблокувати кошти до з’ясування їх походження.

    Національний банк України встановлює загальні правила та обмеження щодо перерахування коштів. У 2023 році – це 400 тис. грн. Це встановлений ліміт, який надає банкам право здійснювати контроль, але у кожної фінустанови є свої обмеження.

    В законі є один нюанс – систематичні або підозрілі перекази так само можуть підпадати під фінмоніторинг, навіть якщо їх сума менша за 400 тис. грн.

    Крім того, з 1 серпня 2023 року почали контролювати всі перекази, здійснені через термінали самообслуговування. Сьогодні можна перерахувати на картку до 5 тис. грн без ідентифікації особи, проте в серпні правила дещо зміняться.

    Є операції, на які інспекція не звертає увагу, незалежно від суми, сплаченої з вашої картки:

    • погашення комунальних послуг;
    • сплата штрафів та пені;
    • аліменти, податки тощо;
    • оплата карткою або електронним гаманцем в магазинах.

    Також існують види транзакцій, які є безконтрольними до певної грошової межі:

    • погашення кредитів до 30 000 гривень;
    • перекази між картками, що перебувають у певних межах.

    З 2020 року можна переказати лише до 5000 грн без ідентифікації.

    Проте всі платежі в інтернеті є авторизованими. Під час оформлення картки банк отримує вичерпну інформацію про кожного клієнта. Здійснити анонімну транзакцію за допомогою свого карткового рахунку практично неможливо.

    Державні органи регулювання звертають увагу на нетипові випадки, серед яких:

    1. Велика кількість переказів з і на картку – понад 30 на день.
    2. Багато контрагентів, тобто учасників взаємодії.
    3. Операції з сумами, більшими за 400 000 гривень. Банк має право заблокувати гроші до з’ясування їх походження.

    Онлайн-ліміти вбудовані в операційні системи застосунків різних банків і універсальних платіжних сервісів:

    1. У ПриватБанку можна переказати до 29 999 гривень на картку цього ж банку.
    2. Monobank не лімітує взаєморозрахунки між картками mono.
    3. Універсальні сервіси обмежують одноразову суму на рівні 25 000 грн, незалежно від банків, які випустили платіжні засоби.

    Також є добові та місячні межі. Їх встановлено для запобігання шахрайству. За 1 добу можливо переказати до 110 000 гривень, поділених до 25 разів. На місяць дозволяється 100 переказів до 220 000 грн.

    Підозру можуть викликати перекази з крайніх точок України. Тобто з міст і сіл, які розташовані на самому кордоні України зі Словаччиною, Польщею чи Угорщиною. Перекази з прикордонних територій України вважаються суттєвою підставою для перевірки.

    Державні органи регулювання також звертають увагу на нетипові випадки. Вас можуть перевірити, якщо:

    • На вашу картку надходять схожі за розміром суми, які є регулярними. Наприклад, щодня вам надходить по 500, 700 грн або по 10-15 разів одна й та сама сума (можуть виникнути підозри, що людина займається незаконною підприємницькою діяльністю, тому може під’єднатися і податкова).
    • Велика кількість переказів на картку та з неї – понад 30 транзакцій на день.
    • Багато контрагентів (людей, які надсилають кошти), наприклад, коли вам щодня надходить по 100 грн від різних користувачів.
    • Перекази від громадян РФ чи Білорусі чи коли ви надсилаєте гроші в країну-агресора (сюди можуть під’єднатися навіть стаття Кримінального кодексу Фінансування тероризму).
    • Операції з сумами понад 400 тис. грн. Банк має право заблокувати гроші до з’ясування їх походження.

    Проте кожен банк самостійно визначає критерії для перевірки, тому немає чіткого розуміння того, в яких випадках банк зацікавиться вашими операціями

    Промський Євгеній Сергійович
    16.7%
    Промський Євгеній Сергійович 6 месяцев назад

    Адвокат, г. Киев, 4 года опыта

    Добрий день!

    Фінансова операція підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу у разі, якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює або перевищує 400 000 гривень на місяць, а також у випадках:

    зарахування або переказ коштів, надання чи отримання кредиту (позики), здійснення інших фінансових операцій у разі, якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції має відповідну реєстрацію, місце проживання або місцезнаходження в державі (юрисдикції), яке не виконує або неналежне виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму або фінансуванням поширення зброї масового знищення (у тому числі дипломатичне представництво, посольство, консульство такої іноземної держави) або однієї зі сторін – учасників фінансової операції є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому у зазначеній державі (юрисдикції);

    фінансові операції політично значимих осіб, членів їхньої сім'ї та/або осіб, пов'язаних з політично значущими особами;

    фінансові операції з переказу коштів за кордон (у тому числі до держав, що віднесені Кабінетом Міністрів України до офшорних зон);

    фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів).

    Фінансова операція підлягає внутрішньому (не обов'язковому, на розсуд банку) фінансовому моніторингу, якщо суб'єкт первинного фінансового моніторингу (у нашому випадку банку) має підозри, засновані, зокрема, на:

    критеріях ризиків, визначених самостійно суб'єктом первинного фінансового моніторингу з урахуванням критеріїв ризиків, встановлених центральним органом виконавчої влади щодо формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;

    встановлення за результатами проведеного аналізу факту (фактів) невідповідності фінансової (фінансової) операції (операцій) фінансовому стану та/або змісту діяльності клієнта;

    типологічних дослідженнях у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму або фінансуванню поширення зброї масової поразки, підготовлених та оприлюднених спеціально уповноваженим органом.

    Таким чином, все залежить від політики та внутрішніх правил банку. Наприклад, мої клієнти використали для такої торгівлі Монобанк. Там процеси фінансового моніторингу автоматизовані: програмні алгоритми відстежують перекази та бачачи підозрілий за внутрішніми правилами банку можуть заблокувати рахунок або скасувати переказ.

    Через певний період Монобанк зробив для моїх клієнтів ліміт у 250 тис. грн. зарахувань на картку на місяць. Або сказав відкривайте ФОП і проблем не буде. Тому все залежить від банку, його політики.

    Бажано при проходженні анкети у банку вказувати дохід вище. Наприклад, якщо у вас коштує дохід 10 тис. грн. на місяць, то регулярні нарахування по 50 тис. грн. в рамках тижня або дня можуть викликати підозри.

    Краще робити більше платежів меншими сумами: одну більшу розбивати на кілька дрібних. Якщо є можливість переклади робити з різних карт. Карти можна відкривати на різних облич у різних банках – оптимальний варіант.

    Ваш юрист,

    Євгеній Промський

    Айвазян Юрий Климентьевич
    13.8%

    Доброго дня, Тетяна!

    Якщо Ви отримуєте дохід на свою картку, як фізособа, то повинні сплатити з нього податок раз на рік у розмірі 18% ПДФО та 1,5% військового збору.

    Тому для провадження підприємницької діяльності рекомендував би Вам відкрити ФОП на спрощеній системі опадаткування 2 чи 3 группи та працювати у законий спосіб, отримуючи кошти на рахунок ФОП з ІВАN на ІВАN, що вбереже Вас від РРО. Таким чином Ваша діяльність буде узаконена й навіть при великих оборотах і питаннях від банківської установи, Ви завжди зможете надати банку підтверджувальні документи щодо руху коштів по Вашому рахунку.

    Щодо фінмоніторінгу:

    Законодавчою основою фінансового моніторингу є Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 р. № 361.

    Пороговими цифрами обсягу готівкових і безготівкових операцій у фінансовому моніторингу є 5 тис. грн, 30 тис. грн, 55 тис. грн, 400 тис. грн, а також значна сума при операції з готівкою. Вони впливають на обрання тих чи інших заходів фінансового моніторингу. Однак банк за своїми внутрішніми правилами визнати підозрілою будь-яку операцію незалежно від суми, а також визначати значимість суми тих чи інших операцій з готівкою.

    Під фінансовий моніторинг, у першу чергу, потрапляють видаткові операції (перекази коштів) у безготівковій формі, готівкою в залежності від суми платежу. Ідентифікація клієнта здійснюється зокрема за допомогою банківської картки чи кваліфікованого електронного підпису. Верифікація операції потребує додаткових підтверджень, зокрема можливий дзвінок з банку, сканування обличчя, перевірка даних платежу, підтвердження особи платника, чи дійсно саме власник картки її використовує, з’ясування мети операції та походження коштів тощо.

    Вартісні межі фінансового моніторингу 2023 такі:

    1. Для переказу безготівкових коштів для зарахування на рахунок отримувача в оплату вартості товарів, робіт, послуг, погашення зобов’язання за кредитом (пп «5» ч. 18 ст. 14 Закону № 361)

    Коли банки не зобов'язані реагувати - менше 3000 грн.

    Коли можлива перевірка - від 30 тис. грн до 400 тис. грн.

    Повідомлення до органу фінмоніторингу - більше 400 тис. грн.

    2. Для переказу готівкових коштів (пп. «8» ч. 18 ст. 14 Закону № 361) - 5 тис. грн та менше (можна без ідентифікації особи платника, у т.ч. при переказі без відкриття рахунка).

    Коли банки не зобов'язані реагувати - 5000 грн. та менше.*

    Коли можлива перевірка - більше 5 тис. грн до 400 тис. грн.

    Повідомлення до органу фінмоніторингу - більше 400 тис. грн.

    *(можна без ідентифікації особи платника, у т.ч. при переказі без відкриття рахунка)

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Тетяна Клиент 6 месяцев назад

    справа в тому, що я хочу здійснити покупку квартири. гроші я збирала на протязі довгого часу і частково допомагають батьки, тому мені потрібно знати як правильно оплатити зараз цю квартиру. термін на оплату - один місяць

    • Промський Євгеній Сергійович
      Промський Євгеній Сергійович 6 месяцев назад

      Адвокат, г. Киев, 4 года опыта

      Варіант оплати готівкою не розглядаєте?

      • Тетяна Клиент 6 месяцев назад

        розглядаю, але для цього мені потрібно переказати кошти зі своєї валютної картки на гривневу щоб зняті ці гроші через банкомат. тут я теж не знаю, скільки в день я можу скинути на свою гривневу картку з валютної

        • Промський Євгеній Сергійович
          Промський Євгеній Сергійович 6 месяцев назад

          Адвокат, г. Киев, 4 года опыта

          Зрозумів. Зняти кошти краще всього, попередньо замовивши, через касу банку. При оплаті готівкою у нотаріуса проблем з фінмоніторингом не буде.

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Тетяно!

      Який спосіб оплати обраний між сторонами (готівковий, безготівковий)? Багато чого залежить від Вашого нотаріуса, оскільки він є суб'єктом первинного фінансового моніторингу!

      Міністерство юстиції роз'яснює, що нотаріус повідомляє Держфінмоніторинг України про фінансові операції з посвідчення договору купівлі-продажу нерухомості на суму, що дорівнює чи перевищує 400 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті еквівалентну 400 000 гривень, лише у випадку, якщо у нього виникають підозри, що такі операції пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом або якщо вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму.

      Відповідно до частини 2 статті 12 Закону рішення про подання або неподання Держфінмоніторингу України інформації про фінансову операцію, що підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, приймається суб’єктом первинного фінансового моніторингу. У разі прийняття рішення про подання Держфінмоніторингу України інформації про фінансову операцію така інформація подається не пізніше 10 робочих днів з дня її реєстрації.

      У таких випадках, згідно з частиною четвертою статті 12 Закону, подання нотаріусом інформації до Держфінмоніторингу України в установленому порядку не є порушенням професійної таємниці.

      Згідно з пунктом 15 частини другої статті 6 Закону суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний зберігати документи щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно з Законом підлягає фінансовому моніторингу, а також усі документи, що стосуються ділових відносин з клієнтом, не менше п’яти років після завершення ділових відносин, а всі необхідні дані про операції - не менше п’яти років після завершення операції (при цьому строки зберігання документів можуть бути продовжені відповідним суб’єктом державного фінансового моніторингу у порядку, встановленому законодавством).

      Згідно з пунктом 4.12 розділу IV Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2010 № 2339/5, документи щодо ідентифікації осіб, які є учасниками фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, зберігаються нотаріусом не менше п'яти років після завершення ділових відносин з клієнтом, а вся документація про здійснення такої фінансової операції - не менше п'яти років після її проведення.

      У разі необхідності продовження встановленого строку зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які є учасниками окремих фінансових операцій, та документації про здійснення окремих фінансових операцій Держфінмоніторинг інформує про це суб'єкта шляхом надсилання відповідного листа із зазначенням переліку осіб та/або фінансових операцій, документи щодо яких підлягають подальшому зберіганню суб'єктом, та строку продовження зберігання суб'єктом зазначеної інформації.

      Всього доброго! Успіхів.

      • Тетяна Клиент 6 месяцев назад

        безготівковий, але гроші зберігаються на валютній картці. з нотаріусом не співпрацювала, маю лише рахунок на який потрібно внести суму. права на власність будуть коли забудовник замінчить будівництво і здасть ЖК

        • Кирда Вячеслав Володимирович

          Тетяно!

          Зрозумів. За 1 місяць буде складно внести суму на гривневу карту, необхідну для купівлі-квартири. Сума більше 400 тис грн точно підпаде під фінансовий моніторинг.

          Натомість можете спробувати зняти готівку з валютної картки, наприклад, Приватбанку, в касі його відділень. При цьому зняття з «Універсальної» коштуватиме 1% від суми. Зняття з «Картки для виплат» буде безкоштовним, але при зарахуванні на неї коштів банк бере 0,5% від суми.

          • Тетяна Клиент 6 месяцев назад

            в мене лише монобанк :) як краще мені зняти гроші якщо в них немає відділення? бо з банкоматів можна зняти лише 20.000 в день

            • Кирда Вячеслав Володимирович

              Тетяно!

              Наскліьки я знаю, із валютної картки Монобанку можливо зняти кошти у відділеннях Універсал Банку з комісією в 0,9%.

              Ліміти з боку Монобанк не передбачені, але вони можуть вводитися банком, через банкомат якого і відбувається валютна операція.

    • Айвазян Юрий Климентьевич
      0.8%

      Тетяна! Ви можете звернутись до Монобанку за послугою із замовленням валюти для Вас в касі Універсал банку або А-банку. При цьому максимально за одинь день зможете отримати кошти у еквіваленті ста тисячам грн.

    Тетяна Клиент 6 месяцев назад

    дякую всім за відповіді, багато корисної інформації від кожного юриста :)

    • Промський Євгеній Сергійович
      Промський Євгеній Сергійович 6 месяцев назад

      Адвокат, г. Киев, 4 года опыта

      Будь ласка! Успіхів.

    • Айвазян Юрий Климентьевич

      Прошу! Був радий допомогти.

    Карпенко Андрей Владимирович
    Карпенко Андрей Владимирович 6 месяцев назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    1.

    Відповідно до підпункту «г» пункту 8 частини другої статті 5 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» (далі - Закон) спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу є, зокрема, нотаріуси, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.

    Частиною першою статті 8 Закону встановлено, що нотаріуси виконують обов’язки суб’єкта первинного фінансового моніторингу, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо: купівлі-продажу нерухомості; управління активами клієнта; управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах; залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними; утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.

    Пунктом 3 частини другої статті 6 Закону встановлено обов’язок суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечувати виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, у процесі, в день виникнення підозр, після їх проведення або при спробі їх проведення чи відмови клієнта від їх проведення.

    Слід зауважити, що відповідно до пункту 5.1 Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України від 29.09.2010 № 2339/5, виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, в тому числі тих, які можуть бути пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, здійснюється суб’єктом (відокремленим підрозділом) на підставі:

    ознак операцій, які відповідно до Закону підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;

    типологій міжнародних організацій, що здійснюють діяльність у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, опублікованих на офіційних веб - сайтах Держфінмоніторингу України та Мін’юсту;

    критеріїв ризику, визначених Держфінмоніторингом України;

    рекомендацій Мін’юсту.

    Відповідно до частини першої статті 16 Закону фінансова операція підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, якщо вона, зокрема, має одну або більше наступних ознак:

    заплутаний або незвичний характер фінансової операції чи сукупності пов’язаних між собою фінансових операцій, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети;

    невідповідність фінансової операції характеру та змісту діяльності клієнта;

    виявлення фактів неодноразового проведення фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення процедур обов’язкового фінансового моніторингу або ідентифікації, передбачених цим Законом (зокрема дві чи більше фінансові операції, що проводяться клієнтом протягом одного робочого дня з однією особою та можуть бути пов’язані між собою, за умови, що їх загальна сума дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті 15 цього Закону).

    Водночас, відповідно до пункту 6 частини другої статті 6 Закону спеціально визначені суб’єкти первинного фінансового моніторингу - нотаріуси зобов’язані повідомляти Держфінмоніторинг України, зокрема про:

    фінансові операції, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, якщо є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, - у день виникнення підозр, а не пізніше ніж через десять робочих днів з дня реєстрації таких операцій або спроби їх проведення;

    виявлені фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, - в день їх виявлення або спроби їх проведення, а також інформувати про це визначені законом правоохоронні органи.

    В той же час, відповідно до частини шостої статті 8 Закону нотаріуси як суб’єкти первинного фінансового моніторингу не повідомляють Держфінмоніторинг України про свої підозри щодо фінансових операцій, у разі, якщо відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом таємниці вчинюваних нотаріальних дій, крім випадків посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна, за умови, що сума такої операції дорівнює чи перевищує 4000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 4000 гривень.

    Таким чином, нотаріус повідомляє Держфінмоніторинг України про фінансові операції з посвідчення договору купівлі-продажу нерухомості на суму, що дорівнює чи перевищує 4000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті еквівалентну 4000 гривень, лише у випадку, якщо у нього виникають підозри, що такі операції пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом або якщо вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму.

    У таких випадках, згідно з частиною четвертою статті 12 Закону, подання нотаріусом інформації до Держфінмоніторингу України в установленому порядку не є порушенням професійної таємниці.

    Водночас, сам по собі факт посвідчення нотаріусом договору купівлі-продажу нерухомого майна, за умови, що сума такої операції дорівнює чи перевищує 4000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 4000 гривень не є безпосередньою підставою для повідомлення Держфінмоніторингу України про зазначену фінансову операцію як таку, що пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму.

    2.

    ВАМ КРАЩЕ ГРОШИ ВІД БАТЬКІВ ОФОРМИТИ ДОГОВОРОМ ДАОУВАННЯ.

    Согласно ст. 192 Гражданского кодекса Украины (далее по тексту — ГКУ) под деньгами понимаются как гривны, так и другая иностранная валюта. Национальная валюта — платежное средство, которое должно повсеместно применяться в стране по своему номиналу.

    Деньгами называются не только купюры и монеты, но и безналичные денежные переводы. Они объединены общими родовыми признаками и являются заменяемыми вещами. То есть добросовестного приобретателя нельзя их лишить, даже в случае, если будет установлено, что находящиеся в его владении денежные средства (определенные серии купюр) были ранее украдены у другого лица.

    Запрета на использование иностранной валюты в Украине нет, поэтому она может фигурировать в сделках при условии соблюдения валютного законодательства.

    Могут ли деньги быть подарены? Да, согласно ст. 718 ГКУ деньги могу быть предметом дарения, как и все иные движимые вещи.

    Договор о дарении денег может пригодиться в том случае, если одаренному потребуется подтвердить источник получения средств в собственность. Также может возникнуть ситуация, когда необходимо будет доказать, что деньги были получены легальным, а не преступным путем.

    Не стоит забывать, что договор дарения денег между родственниками поможет избежать необходимости уплачивать налог с доходов. Налог на договор дарения денег такой же как и при оформлении наследства. А это означает, что согласно ст. 174 Налогового кодекса подаренное имущество не будет облагаться налогом, если оно было получено от близких родственников (родителей, детей, братьев/сестер, супругов, бабушек/дедушек или внуков).

    По нормам гражданского законодательства строго не оговорена форма договора дарения денег. Он может быть заключен:

    • устно;
    • письменно;
    • письменно с заверением нотариуса.
    1. Когда может быть заключен устный договор дарения денег? Когда желание дарителя высказывается прямо и осуществляется сразу же после этого. Если в момент передачи дара присутствовали свидетели, то факт заключения договора может быть подтвержден в суде, если в этом возникнет необходимость.
    2. Письменный договор дарения должен быть заключен, если даритель выражает свое желание подарить определенную сумму денег в будущем.
    3. Нотариальное заверение договора дарения денег необходимо, если сумма сделки превышает 50 необлагаемых налогом минимумов, т.е. 850 грн.

    Какие договора не могут быть заключены? Договор дарения денег задним числом не может признаваться законным. Если этот факт подтвердится, то сделка может быть признана ничтожной в суде.

    Дерій Владислав Олегович
    13.8%

    Доброго дня!

    Обсяг критеріїв, за якими банк має право ініціювати перевірку клієнта досить обширний, але можна виділити основні з них, які беззаперечно стануть підставою для фінмоніторингу:

    • Клієнт здійснює постійні перекази за кордон або отримує перекази з-за кордону, отримує кредити чи позики з-за кордону.
    • Здійснення транзакцій з азартними іграми та лотереями.
    • Клієнт має відношення або зв’язки з Російською Федерацією або Республікою Білорусь.
    • Клієнт зареєстрований за адресою масової реєстрації або його адреса реєстрації є вигаданою.
    • Розмір витрат клієнта перевищує розмір надходжень на рахунок.
    • Клієнт отримує кошти від віртуальних активів (криптовалюти) на суму понад 30 000 гривень.
    • Клієнт регулярно здійснює або отримує значну кількість переказів (це може бути будь-яка кількість переказів та на будь-які суми, банк зіставляє інформацію про доходи клієнта та звичні обороти по рахунку, при їх невідповідності клієнт є ризиковим).
    • Якщо у клієнта відбулись значні зміни в розмірах фінансових операцій.
    • Новостворений суб’єкт господарювання переказує та /або отримує значні суми коштів.
    • Клієнт регулярно отримує перекази та одразу переводить їх у готівку.
    • Клієнт переказує чи отримує кошти, розмір яких перевищує 400 000 гривень.

    У зв’язку з тим, що у Вас хоч і є належні докази про походження коштів, але у випадку блокування рахунку Монобанк може розглядати Ваше звернення про розблокування до місяця, тому краще перестрахуватися і зняти кошти готівкою та через касу іншого банку здійснити оплату за квартиру на розрахунковий рахунок забудовника.

    Згідно положень НБУ максимальна сума готівки для зняття в один день — 100 000 грн з одного рахунку. В касі банку це можна зробити за одну операцію. У залежності від суми можна попередньо замовити готівку, щоб вона точно була у касі.

    В банкоматах/POS-терміналах можна зняти гроші залежно від встановленого ліміту банком за раз не більше 10 000-20 000 грн.

    Деякі банки дозволяють через 3 години знову знімати кошти в банкоматі, а деякі встановлюють обмеження на видачу коштів з чужих карток.

    Слід враховувати: якщо ви у цей день знімаєте кошти через банкомат, у касі згодом можна бути зняти гроші у межах ліміта за мінусом цієї суми.

    Ви також можете зателефонувати до служби підтримки Монобанк та проконсультуватись на рахунок зняття готівкових коштів або щодо переказів на карту.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Александрович
    13.8%

    ВІтаю Вас! Первинний фінмоніторинг покладений на банківські установи, які надають банківські послуги.

    Для встановлення правомірності переказу Банк, за результатами моніторингу або в разі опротестування переказу, держателем, платником, емітентом або платіжною організацією платіжної системи, має право зупинити завершення переказу до дня завершення перевірки правомірності переказу, але не більше ніж на 60 календарних дні (пункт 4.3.23. Умов і правил обслуговування в АТ "УНІВЕРСАЛ БАНК” при наданні банківських послуг щодо продуктів)

    У разі якщо в результаті проведеного Банком моніторингу буде виявлено, що Клієнтом була вчинена нетипова або сумнівна (в тому числі шахрайська) операція із зарахування грошових коштів на поточний рахунок Клієнта, або емітентом картки відправника заявлена операція до Міжнародної платіжної системи як сумнівна (шахрайська) операція, то Клієнт доручає Банку обліковувати кошти в розмірі нетипової / сумнівної операції на поточному рахунку Клієнта без можливості здійснення видаткових операцій виключно в межах суми нетипової / сумнівної операції до моменту завершення процедури оскарження операції емітентом картки відправника (пункт 4.3.26. Умов і правил).

    Банківські установи використовують індивідуальний підхід до операцій зі своїми клієнтами та фінансового моніторингу таких операцій.

    Як правило у більш привілейованому становищі старі перевірені клієнти, у яких по рахункам були обороти - надходження заробітної плати, поповнення, депозити тощо.

    Проте, у будь-який момент штучний інтелект за заданими алгоритмами, може Вам повідомити - "Кошти на рахунку остаточно не зараховані до підтвердження джерел походження".

    Через кілька хвилин на Ваш контактний номер у Viber прийде лист від служби фінансового моніторингу Монобанку наступного змісту:

    «Просимо вас надати додаткову інформацію стосовно операцій: за поточний місяцьМи й самі не любимо зайву бюрократію, але за законом повинні це зробити.Надішліть нам протягом 5 днів, у відповідь на це повідомлення якийсь документ щодо даних операцій, а також документ щодо походження коштів.Це може бути один із таких документів (хоча перелік не є вичерпним):— довідка про доходи за місцем роботи або за місцем отримання соціальних виплат. Цю довідку ви можете отримати у свого бухгалтера;— виписки банків і договори, якщо ви отримали дохід за виконання робіт, послуг тощо;— документ, який би показав, що ви продали будь-яке майно (рухоме, нерухоме, авторські права тощо), або договір дарування;— документи про отримання страхової суми, дивідендів, спадщини, виграшу в лотерею;— кредитні договори, договори позики, в яких ви є позичальником;— довідка банку про наявність депозитів у минулому (за останні 3 роки);— декларація про доходи з відміткою податкової.Після отримання документів, ми встановимо індивідуальний ліміт на надходження коштів.»

    Після надання таких документів - операцію буде розблоковано, а Вам буде встановлено індивідуальний ліміт на надходження коштів в залежності від Вашого підтвердженого майнового стану.

    Крім того, в Моно на картки Mastercard встановлені за замовчуванням такі приховані ліміти на операції по р2р-переказам:

    1. Ліміт на поповнення картки Монобака з картки іншого банку за одну транзакцію 60 000 грн.

    2. Ліміт переведення з картки Монобака на картку іншого банку за одну транзакцію до 30 000 грн.

    3. Ліміт переведення з картки Монобака на картку іншого банку за місяць до 400 000 грн.

    4. Ліміт переведення з картки іншого банку на картки Монобака за місяць до 400 000 грн.

    Стверджують, що у карток VISA більші ліміти. Але чесно кажучи не перевіряв.

    Взагалі ж то фінансовий моніторинг на підставі закону врегульований Положенням про здійснення банками фінансового моніторингу (постанова НБУ від 19.05.2020 № 65).

    Маю надію, що мої роз"яснення допоможуть Вам не стати "жертвою фінмоніторингу" )))

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Гончаренко Константин
    13.8%
    Гончаренко Константин 6 месяцев назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!.

    Замовте необхідну суму у касі банку, на монобанк бажано переказувати не більш як 90 тис грн за 90 днів ( 3 місяці)

    Інакше почнуть писати листи про підтвердження походження отриманих коштів.

    Що контролюється?

    В першу чергу підприємців мають цікавити операції, які підлягають моніторингу відповідно до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – ЗУ «Про фінмоніторинг»). Тобто ті транзакції, на які буде акцент в обов’язковому порядку, в незалежності від суб’єкту моніторингу та його встановлених правил.

    Отже, викличуть занепокоєння щодо легітимності та змусять надати повідомлення від суб’єктів первинного фінансово моніторингу (СПФМ) в Держфінмоніторинг так звані порогові та підозрілі фінансові операції.

    Докладніше

    Порогові операції

    Фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує «поріг» в 400 тисяч гривень у місяць та за наявності однієї з таких ознак:

    якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, що здійснює збройну агресію проти України

    фінансові операції політично значущих осіб, членів їх сім’ї або осіб, пов’язаних з політично значущими особами

    платіжні операції з переказу коштів за кордон

    фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів)

    Підозрілі операції

    Щодо підозрілих фінансових операцій, то сума не має значення. Головний фактор – наявність підозри щодо незаконності походжень коштів або сама операція носить злочинний намір. Більше того, на державні органи та суб’єкти первинного фінансово моніторингу покладається не право, а саме обов’язок повідомити спеціально уповноваженому органу про такі операції та їх учасників.

    Якщо звернутись до пропонованого визначення, то «підозра – це припущення, що ґрунтується на результатах аналізу наявної інформації та може свідчити про те, що фінансова операція або її учасники, їх діяльність чи походження активів пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та/або фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, або із вчиненням іншого кримінального правопорушення або діяння, за яке передбачені міжнародні санкції»

    Отже, в основу підозрілості закладена саме думка про чию-небудь причетність. Не остаточне і обґрунтовано доказане рішення, а сумнів, здогад. Причому базується цей здогад не на об’єктивному дослідженні, а на наявній інформації, тобто, виключно тих даних, які попали в поле зору інспектора з моніторингу.

    В результаті маємо наступну картину: працівник первинного фінмоніторингу приймає рішення про підозрілість фінансової операції з усіма подальшими наслідками, керуючись лише наявною інформацією та припущеннями, які можуть свідчити про незаконність такої.

    Тому, в першу чергу, а особливо при наданні додаткових пояснень на вимогу, необхідно подати достатню кількість даних, які могли б розвіяти припущення про схемність операції чи походження коштів. Фактично, підприємцю потрібно захистити проведену транзакцію перед комплаєнсом банку, немов топ-менеджеру перед акціонером бюджет на наступний рік.

    Військовий стан

    Після початку вторгнення в Україну, Держфінмоніторинг, з метою посилення нагляду, виокремив індикатори, притаманні контрагентам - резидентам російської федерації, республіки білорусь, а також особам, зареєстрованим на непідконтрольних територіях. 31 березня 2022 року перелік таких індикаторів було розіслано СПФМ для використання в роботі.

    Ціль сформованих індикаторів – не допустити обхід застосованих санкцій та будь-яких транзакцій, пов’язаних з фізичним та юридичними особами рф, рб та тимчасово окупованих територій. Саме тому особлива увага була приділена зовнішньо-економічній діяльності, оскільки фінансові операції можуть здійснюватися на користь вигодонабувачів з рф/рб або осіб, які ними контролюються.

    Крім іншого, постановою НБУ № 18 від 24.02.2022 року, спрямованою на регулювання в період війни, було внесено ряд обмежень, серед яких: заборонено видачу готівкових коштів у гривнях та іноземній валюті з рахунку клієнта в обсязі, що перевищує 1000 гривень у день, крім зняття готівкових коштів у гривнях в певних випадках та заборонено видачу за межами України готівкових коштів з усіх рахунків клієнта банку, відкритих у національній валюті, в обсязі, що перевищує в еквіваленті 12500 гривень на кожні сім календарних днів.

    Всього, за період з 24 лютого і по 01 грудня 2022 року в постанову було внесено 36 (!) змін та доповнень.

    Посилені заходи перевірки: як залишитись клієнтом банку

    Щоб не стати об’єктом посиленої уваги СПФМ та Держфінмону підприємцю варто б дотримуватись базових правил. Ігнорування таких, з великою долею вірогідності, призведе до затримок в транзакціях, посилених заходів належної перевірки, запиту пояснень та додаткових документів.

    Отже, що слід врахувати:

    не уникати особистого контакту з представниками СПФМ. Розцінюється як ухилення від ідентифікації/верифікації та виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені.

    виключити надання неправдивої інформації та підроблених документів

    на вимогу надавати додаткову інформацію про себе, транзакцію чи діяльність. Не рекомендовано ігнорувати чи відмовляти.

    якщо доводиться часто змінювати місце проживання – приготуйтесь пояснити чому

    використання спільних ІР-адрес також наведе на підозри

    намагатись не використовувати рахунки як транзитні для подальшого перерахування коштів

    будучи отримувачем коштів не зазначати адресу готелю, хостелу, тощо як персональну

    увагу також приверне випадок, якщо покупець не є кінцевим отримувачем товару

    різке збільшення розміру обігових коштів на рахунках стане ще одним маркером підозрілості

    У випадку негативного підтвердження одного або декількох пунктів суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин. Тобто, наприклад, якщо банківська установа виявить, що рахунок використовується лише для подальшого перерахування коштів на інші рахунки та запросить пояснення або виписки з рахунків іншого банку і ви не надасте – банк змушений буде попрощатися. При цьому, матиме всі законні підстави, адже формально такі дії є сукупністю критеріїв, які свідчитимуть про фіктивність діяльності.

    ___

    Відмова в обслуговуванні

    В яких ще випадках очікувати від СПФМ відмови в обслуговуванні, замороженні коштів на рахунках та повідомлення регулятору про підозрілі операції компанії.

    В законодавстві та внутрішніх документах банків є такий термін як «неприйнятно високий ризик». Це максимально високий ризик, що не може бути прийнятий суб’єктом первинного фінансового моніторингу. Тобто, у випадку виявлення індикаторів такого ризику в підприємця, йому «світить» однозначна відмова в обслуговуванні і неприємності з коштами, що залишились на рахунках.

    ___

    фінансові операції, які тягнуть за собою негативні наслідки для бізнесу

    обсяг коштів не сумісні з місцезнаходженням, віком та доходами клієнта

    часті позики та фінансові допомоги з одних і тих же джерел

    зняття готівки з рахунку відразу після зарахування

    обхід порогу в 400 тис.грн. шляхом менших сум, але багаторазово

    часті зняття готівки в місцях поблизу проведення бойових дій

    обмін валюти у значних обсягах

    використання різних платіжних систем для багаторазового отримання коштів фізичною особою

    багаторазове поповнення готівкою карткових рахунків з подальшою оплатою послуг, товарів

    закупівля військових товарів, на які розповсюджуються обмеження

    зарахування коштів некомерційним організаціям на користь рф/рб або несумісне використання коштів з діяльністю неприбутковими організаціями

    благодійні внески із-за кордону без призначення платежу або тільки для обмеженої кількості осіб.

    ___

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України