Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

22 лютого 2024, питання №102574 240₴

Яка відповідальність допризовнику (16 років) за відмову постановки на військовий облік ?

Яка відповідальність за неявку по розпорядженню тцк з'явитися учню школи для постановки на військовий облік (16 років, допризовник) чи його батькам?Розпорядження принесли в школу директору, який вимагає з'явитися батькам і розписатися, написати пояснювальну з яких причин батьки не ставлять на облік. Не хочемо ставати на облік з релігійних переконань, так як воєний період не беремо участь у воєних діях і не передбачено альтернативної служби ( пояснювальна записка ). І чи може прийти штраф директору школи при відмові нами підписувати розпорядження ?

Відповіді юристів (5)

    Пономаренко Наталія
    100%

    Доброго ранку, шановна Юлія!

    Думаю більшість Вам відповість, що відповідальність - адміністративна за ст. 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення, але я відповім, що відповідальності жодної, бо закон так прописаний, що відповідальності підлягає лише ПРИЗОВНИК, а не ДОПРИЗОВНИК.

    Для набуття статусу призовника недостатньо досягти віку призову на строкову службу. Закон каже, що треба бути ПРИПИСАНИМ до призовної дільниці. І лише після цього особа набуває статусу призовника. Саме тому по лінії місця проживання, місця навчання, місця лікування, місця роботи батьків - усі роки йшов і йде повний психологічний терор щодо необхідності постановки допризовника на військовий облік та приписки до призовної дільниці. Бо до цього - фактично держава нічого не може зробити.

    Тепер по пунктам.

    Кодекс України про адміністративні правопорушення

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ВІдповідно до ч. 9 ст. 1 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу":

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text

    Щодо військового обов'язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;

    призовники - особи, приписані до призовних дільниць;

    військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;

    військовозобов'язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

    резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

    ОТЖЕ, з формальної точки зору, стаття 210 КУпАП не поширюється на ДОПРИЗОВНИКІВ, адже ця категорія в КУпАП не передбачена.

    Відповідальність за ухилення від приписки до призовної дільниці законодавством також не передбачена.

    Відповідальність за статтею 335 Кримінального кодексу України за ухилення від строкової військової служби не застосовна в даному випадку, адже, по-перше - ухилення - це склад злочину, який полягає в усвідомленому та зловмисному невиконанні обов'язку за повісткою про призов на строкову службу, чому має передувати - постановка на військовий облік як призовника, медичний огляд і визнання придатним, прийняття рішення про призов та вручення повістки / мобілізаційного розпорядження про це. Лише тоді можна казати, що існує склад злочину, тобто усвідомлення особою ухилення від призову на строкову службу.

    По-друге - у воєнний час призов на строкову військову службу не відбувається. Відповідно до ч. 1 ст. 18-1 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" під час дії воєнного стану призов на строкову військову службу не проводиться.1

    По-третє - чи буде змінено строкову військову службу на військові "курси" від 3 до 6 місяців - ніхто не знає. І яким чином буде змінено законодавство щодо цього - теж ніхто не знає. Існуючий законопроект, що розглядає Верховна Рада - внесе ще більше плутанини в це питання.

    Пропонується

    Ввести потянття БАЗОВА ВІЙСЬКОВА ПІДГОТОВКА.

    Визначення ч. 9 ст. 1 Закону про військовий обов'язок і військову службу викласти в такій редакції:

    допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;

    призовники - особи, які взяті на військовий облік;

    Стаття 15. Направлення громадян України для проходження базової військової служби

    1. Для проходження базової військової служби направляються придатні для цього за станом здоров’я громадяни України чоловічої статі (жіночої статі – добровільно), яким до дня відправлення на базову військову службу виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 25-річного віку.

    Зазначені громадяни України можуть обирати рік проходження базової військової служби до досягнення ними 24 років.

    ЮРИДИЧНІ ТА НЕ ЮРИДИЧНІ МОМЕНТИ

    Але, від суддівської помилки або ж некомпетентності ніхто не застрахований і у разі спроб притягнути людину до адміністративної відповідальності за ст. 210 КУпАП - треба на це вказувати.

    Ще аспект не з галузі права, а з галузі суспільної моралі та завзятих працівників бюджетної сфери, які вважають своїм обов'язком відправляти співгромадян на війну, самі зі своїми родичами відсижуючись в тилу.

    Непоодинокі випадки неправомірної поведінки директорів та вчителів шкіл, керівників та лікарів медичних закладів, які відмовляють громадянам України у реалізації їх прав, зокрема у видачі свідоцтва про середню освіту, при наданні медичної допомоги чи довідок, наприклад для отримання посвідчення водія, тощо.

    В подальшому відсутність приписного / військово-облікового документу, якщо цей жах в країні розтягнеться на роки, буде перешкодою у прийнятті на навчання, одруженні, офіційному працевлаштуванні. Також пропонується, що відсутність базової військової підготовки чи служби в армії - буде перешкодою для доступу до державної служби. Про неконституційність цих речей говорити не приходиться, бо виконавча влада з Президентом та Парламентом - перетворилися у головного порушника Конституції України.

    У разі збереження воєнного стану в країні - особа при досягненні 17-18 років не зможе виїхати за межі України.

    Звісно - це все повне беззаконня, але дуже часто таке має місце вже зараз.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Юлія!

    В даному випадку і ТЦК, і учбовий заклад діють в межах законних вимог, які Ваш син повинен виконати.

    Для реалізації таких вимог і проведення приписки у районах (містах) при ТЦК утворюються призовні дільниці. До призовних дільниць щороку протягом січня - березня приписуються допризовники, яким у рік приписки виповнюється 17 років. Вік Вашого сину як раз відповідає зазначеній тут умові постановки на облік допризивників. Приписка проводиться відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання.

    Для приписки до призовної дільниці Ваш син зобов'язаний особисто прибути до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки в строк, зазначений у оповіщенні чи повістці, та подати необхідні документи, перелік яких установлюється Міністерством оборони України.

    Обов'язок подавати інформацію до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (військовим комісаріатам) про вищевказаних громадян покладається на всі підприємства, організації, установи освіти, їх керівників, а також, органи місцевої влади (сільські, міські та селищні ради і тд). І за недотримання цього обов'язку передбачена відповідальність.

    Згідно пункту 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 про «Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    "Взяттю на персонально-первинний та персональний військовий в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях підлягають громадяни України з числа:

    призовників у віці від 16 (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років;

    Взяття громадян на персонально-первинний та персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідк и".

    Згідно пункту 34 згаданого Порядку:

    "З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки і забезпечення їх своєчасного прибуття".

    ТЕПЕР ЩОДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОСОБИ У РАЗІ ВІДМОВИ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК.

    Зазвичай вона передбачена статтею 210. Порушення військовозобов'язаними чи призовниками законодавства про військовий обов'язок і військову службу.

    "Порушення військовозобов'язаними чи призовниками правил військового обліку, неявка їх на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасне подання в обліковий орган, де вони перебувають на військовому обліку, відомостей про зміну місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також порушення порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладів

    -- тягнуть за собою накладення штрафу від п'яти до семи неоподатковуваних мінімумів Доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті або частиною першою статті 211 цього Кодексу, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню,

    - тягне за собою накладення штрафу від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    (Із змінами, внесеними згідно з Указом Президії Верховної Ради Української PCP від

    Проте звертаю Вашу увагу на той безумовний факт, що суб'єкт даного адміністративного проступку - особливий, тобто їм може бути ВІЙСЬКОВОЗОБОВ'ЯЗАНИЙ чи ПРИЗОВНИК.

    ОТЖЕ, ХОЧА ВАШ СИН І МОЖЕ ЗА СВОЇМ ВІКОМ БУТИ ПРИТЯГНУТИЙ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ, ЯК ТАКОЇ, АЛЕ ВІН НАРАЗІ НЕ МАЄ ЖОДНОГО З НАЗВАНИХ СТАТУСІВ, А ОТЖЕ САНКЦІЇ СТАТТІ 210 КУПАП НА НЬОГО НЕ РОЗПОВСЮДЖУЮТЬСЯ!

    Проте це зовсім не означає, що і надалі Вам можна буде дотримуватись такої не зовсім правомірної з точки зору українського законодавства позиції, оскільки через 2 роки чи навіть скорше, Ваш син досягне віку призовника, й відповідно його можна буде притягнути до адміністративної відповідальності за ст. 210 КУпАП.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Згідно статті 14 ЗУ "Про військововий обов'язок та військову службу"

    1. Приписка громадян України чоловічої статі до призовних дільниць проводиться з метою взяття їх на військовий облік, визначення наявних призовних ресурсів, ступеня придатності до військової служби, встановлення освітнього рівня, здобутої спеціальності або професії, рівня фізичної підготовки, вивчення особистих якостей.

    2. Для проведення приписки громадян України у районах (містах) утворюються призовні дільниці.

    3. До призовних дільниць щороку протягом січня - березня приписуються допризовники, яким у рік приписки виповнюється 17 років.

    4. Не підлягають приписці до призовних дільниць громадяни України, які відбувають покарання в установах виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру.

    5. Органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, заклади освіти незалежно від підпорядкування і форми власності щороку у строки та в порядку, встановлені Кабінетом Міністрів України, зобов’язані подавати до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списки громадян України, які підлягають приписці до призовних дільниць.

    6. Для приписки до призовної дільниці громадяни України зобов'язані особисто прибути до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки в строк, зазначений у повістці, та подати необхідні документи, перелік яких установлюється Міністерством оборони України.

    Згідно статті 15 ЗУ "Про військововий обов'язок та військову службу"

    керівники підприємств, установ, організацій і закладів освіти незалежно від підпорядкування та форм власності на вимогу територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки забезпечують своєчасне прибуття громадян призовного віку до призовних дільниць.

    Згідно статті 42 ЗУ "Про військововий обов'язок та військову службу"

    Керівники, інші посадові особи органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ, організацій та закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності ТА громадяни України, винні в порушенні правил військового обліку громадян України, допризовної підготовки, приписки до призовних дільниць, призову на строкову військову службу, проходження служби у військовому резерві, проходження зборів, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, прибуття за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України, а також у вчиненні інших порушень законодавства про військовий обов’язок і військову службу, несуть відповідальність згідно із законом.

    Працівники ТЦК не дуже звертають увагу громадянин призовник чи допризовник, якщо вони фіксують порушення військового обліку - вони притягують особу до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП штраф 850-1700 грн. Проте,у Вас будуть всі шанси оскаржити дане правопорушення у судовому порядку.

    Щодо відповідальності директора.

    Згідно пункту 47 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів У разі отримання розпоряджень районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки керівники підприємств, установ та організацій зобов’язані:

    • видати наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, довести його до відома таких осіб під особистий підпис у частині, що стосується їх прибуття до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки у визначені ним строки, та надіслати копію наказу (розпорядження) у триденний строк до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки;
    • вручити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки про явку за викликом до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки (за наявністю);
    • письмово повідомити з наданням витягів з наказів (розпоряджень) відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки про осіб з числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні;
    • забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки.

    Як бачите, обов'язок виникає щодо призовників, а не допризовників.

    Проте, працівникам ТЦК не заважає притягувати керівників закладів освіти до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП - штраф 5100 - 8500 грн. Звичайно, даний штраф можна оскаржити суді, проте директору школи простіше скласти Акт відмови допризовника (призовника) від повістки та направити його до ТЦК.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Яка відповідальність за неявку по розпорядженню тцк з'явитися учню школи для постановки на військовий облік (16 років, допризовник) чи його батькам?

    Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

    Згідно з частиною сьомою статті 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» (далі – Закон) виконання військового обов’язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом.

    Органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, заклади освіти незалежно від підпорядкування і форми власності щороку у строки та в порядку, встановлені Кабінетом Міністрів України, зобов’язані подавати до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списки громадян України, які підлягають приписці до призовних дільниць (частина п’ята статті 14 Закону).

    Статтею 42 Закону визначено відповідальність керівників підприємств, установ, організацій та закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності у порушенні правил військового обліку громадян України, допризовної підготовки, приписки до призовних дільниць, призову на строкову військову службу, проходження служби у військовому резерві, проходження зборів, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487 затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – Порядок).

    Пунктом 34 Порядку визначено обов’язки визначених юридичних осіб щодо ведення персонального військового обліку. Відповідно до абзацу дванадцятого пункту 34 державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють зокрема складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць. Форма такого списку та зміст інформації затверджені додатком 6 до Порядку.

    Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відповідно відповідальність за непостановку призовника на військовий облік може понести як сам призовник, так і директор закладу освіти. При чому призовник може понести відповідальність, передбачену статтею 210 (штраф 850-1700 грн), а директор - 210-1 КУпАП (5100-8500 грн).

    Кодекс України про адміністративні правопорушення(статті 1 - 212-24)

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Розпорядження принесли в школу директору, який вимагає з'явитися батькам і розписатися, написати пояснювальну з яких причин батьки не ставлять на облік. Не хочемо ставати на облік з релігійних переконань, так як воєний період не беремо участь у воєних діях і не передбачено альтернативної служби ( пояснювальна записка ). І чи може прийти штраф директору школи при відмові нами підписувати розпорядження ?

    Хоч Ви маєте релігійні переконання, син все одно має стати на військовий облік призовників. Без приписного він далі навіть не зможе вступити до закладу освіти, одружитися і так далі. Ніхто його не мобілізує, не хвилюйтеся.

    Щодо директора, то теоретично його можуть притягти до відповідальності, хоча якщо зі своєї сторони від вчинить всі дії, така відповідальність виключається.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Сповістити учня про те, що він має з'явитися до ТЦК, повинні в навчальному закладі або через голів сільських, селищних рад. Учню в повістці мають призначити дату візиту. У ТЦК його очікує медогляд.

    Якщо учень не з'явиться за викликом - жодної відповідальності у директора школи не буде.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України