Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Фінансове право, 05 березня 2024, питання №103200 250₴

Фінансування робіт з благоустрою

Мигіївська сільська рада (ОМС) хоче провести поточний ремонт пішохідної зони громадського користування ( центр) с. Мигія, чи правомірно проводити такі роботи якщо даний участок не знаходиться на балансі сільської ради, які чекають юридичні наслідки , якщо роботи будуть проплачені.

Відповіді юристів (5)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    20%

    Доброго дня, Віта!

    Віповідно до Наказу МІНІСТЕРСТВА РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ № 310 "Про затвердження Типових правил благоустрою території населеного пункту":

    "15. Утримання та ремонт об’єктів благоустрою вулично-дорожньої мережі населених пунктів здійснюється з дотриманням вимог:

    Закону України «Про дорожній рух»;

    Закону України «Про автомобільні дороги»;

    Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198;

    Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14 лютого 2012 року № 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2012 року за № 365/20678;

    Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697;

    ДСТУ 3090-95 «Безпека дорожнього руху. Організація робіт з експлуатації міських вулиць та доріг. Загальні положення»;

    ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану»;

    ДБН В.2.3-5-2017 «Вулиці та дороги населених пунктів».

    16. Власник або балансоутримувач об’єкта благоустрою вулично-дорожньої мережі населеного пункту забезпечує утримання такого об’єкта з необхідною кількістю машин, механізмів, спеціалізованої техніки, посипних матеріалів та реагентів".

    Ремонт доріг, які знаходяться у державній власності (тобто у віданні Укравтодору), можна фінансувати не лише з державного бюджету, але й за рахунок місцевих бюджетів. Підставою є Закон України від 02.06.15 р. № 491-VIII «Про внесення зміни до статті 91 Бюджетного кодексу України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення», яким розширені можливі напрями здійснення видатків місцевими бюджетами.

    Тепер до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення(як співфінансування на договірних засадах).

    У відповідність до такої «дорожньої» зміни приведені й Закон № 2862 та Закон України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

    Відповідно до Закону України від 02.06.15 р. № 490-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення»:

    У частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право здійснювати капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення, за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів (як співфінансування на договірних засадах).

    Мають такі повноваження, зокрема: виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва здійснюють організацію за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництво, реконструкцію і ремонт об’єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, шляхів місцевого значення, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).

    Районні та обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям такі повноваження як об’єднання на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, і населення, а також бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання на пайових засадах об’єктів соціальної і виробничої інфраструктури, шляхів місцевого значення, на капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах), та на заходи щодо охорони праці та охорони навколишнього природного середовища.

    Якщо сільська (селищна) рада збирається проводити поточний ремонт дороги, що перебуває у державній власності, спільно із Службою автомобільних доріг (тобто як співфінансування на договорних засадах), то механізм такого співфінансування з місцевого та державного бюджетів має бути прописаний в рішенні сільської (селищної) ради про співфінансування проекту.

    Отже, відповідна місцева рада, яка має бажання та кошти на проведення поточного ремонту такої дороги, має звернутись в Службу автомобільних доріг з проханням включити дорогу, що потребує ремонту, в регіональну програму ремонту доріг на основі співфінансування на відповідний рік. Таким чином місцева рада зможе провести ремонт доріг, балансоутримувачем яких виступає Служба автомобільних доріг, за рахунок свого бюджету. У свою чергу, це дозволить Службі автомобільних доріг скласти власні «ремонтні» плани, враховуючи передусім інтенсивність руху транспортних засобів по тій чи іншій дорозі державного значення для визначення обсягу необхідних робіт з поточного ремонту.

    Для проведення ремонту доріг комунальної власності сільська рада затверджує своїм рішенням відповідну бюджетну програму. Для виконання поточного ремонту доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення, сільській (селищній) раді треба діяти аналогічно. Рада має затвердити окрему бюджетну програму для виконання цієї мети або спільну. Наприклад, програму «Про фінансування робіт, пов’язаних з будівництвом, реконструкцією та ремонтом автомобільних доріг місцевого та державного значення».

    Метою такої програми може стати забезпечення належних умов для пересування людей, переїзду транспортних засобів вулицями сіл (селища) тощо.

    Послідовність дій фінансового органу у випадку виділення коштів з місцевого бюджету на ремонт дороги, що перебуває у державній власності, має бути такою:

    • рішення ради про затвердження програми на утримання та ремонт доріг, а також рішення ради про місцевий бюджет в частині фінансування ремонту доріг державного значення
    • внесення до мережі розпорядників та одержувачів коштів Служби автомобільних доріг

    Якщо сільська (селищна) рада вирішила визначити себе замовником робіт (розпорядником коштів), їй необхідно мати дозвіл/договір (угоду) від балансоутримувача дороги державного значення (Служби автомобільних доріг).

    Більш детально можете ознайомитись за посиланням https://silrada.org/yak-remontuvati-derzhavni-doro...

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович
    18%

    1. Балансоутримувачем об'єкта благоустрою може бути:

    Власник об'єкта;

    Уповноважена ним особа;

    Орган місцевого самоврядування (у випадку безхазяйного майна).

    Якщо дана ділянка пішохідної зони не знаходиться на балансі сільської ради, то вона не має права проводити будь-які роботи з її ремонту.

    Винятком може бути лише ситуація, коли сільська рада визнала цю ділянку безхазяйною та прийняла рішення про її прийняття на баланс.

    Відсутність цільового фінансування:

    Згідно з ч. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України, бюджетні кошти використовуються виключно на виконання програм та заходів, передбачених бюджетними призначеннями.

    Якщо у бюджеті сільської ради не передбачено коштів на поточний ремонт пішохідної зони, то їх виділення буде неправомірним.

    Сільська рада може використовувати кошти на поточний ремонт лише за умови, якщо:

    Ці кошти передбачені у бюджеті;

    Ділянка пішохідної зони знаходиться на балансі сільської ради.

    2. Можливі юридичні наслідки:

    Визнання витрат неправомірними:

    Контролюючими органами (Держаудитслужба, Рахункова палата) може бути визнано витрати на поточний ремонт неправомірними.

    Це може призвести до:

    Повернення коштів до бюджету;

    Накладення штрафних санкцій на посадових осіб сільської ради.

    Скасування рішення про виділення коштів:

    Рішення про виділення коштів на поточний ремонт може бути оскаржене в суді.

    У разі визнання судом рішення недійсним, сільська рада буде зобов'язана повернути кошти до бюджету.

    3. Рекомендації:

    Встановлення балансоутримувача:

    Слід з'ясувати, хто є балансоутримувачем даної ділянки пішохідної зони.

    Якщо балансоутримувач відсутній, сільська рада може визнати цю ділянку безхазяйною та прийняти її на баланс.

    Передбачення коштів у бюджеті:

    Перед проведенням будь-яких робіт з поточного ремонту пішохідної зони, необхідно передбачити відповідні кошти у бюджеті сільської ради.

    Корнійчук Євген Іванович
    12%

    Доброго дня, ви не маєте право виділяти кошти на об'єкти які не перебувають на вашому балансі.

    Це може вважатися корупцією. Якщо ви плануєте ремонт, повідомте про це власника. Підприємці повинні підтримувати благоустрій прилеглої території.

    Турчин Ярослав Александрович
    26%

    ВІТАЮ ВАС, пані ВІТА!

    Треба для початку зрозуміти хто власник такої землі? - Громада, приватний власник, є орендар чи користувач, землі державної форми власності тощо. Раніше це було простіше зробити, адже Кадастрова карта була відкрита. Зараз це можна вирішити лише шляхом запиту до адміністратора Держгеокадастру.

    Без цього фінансування витрат без заявки власника / орендаря / користувача - проблематичне і може вилитись у звинувачення в корупції та вирішенні приватних питань за рахунок бюджетних коштів.

    Якщо ж це земля громади, але у неї немає відповідного кадастрового номеру і реєстрації в Поземельній книзі - то для виконання робіт треба для початку виготовити проектну документацію із землеустрою, а вже потім проектно-кошторисну документацію для фінансування робіт з благоустрою шляхом укладення асфальту та ін.

    Якщо у землі є власник, орендар, користувач, то питання благоустрою цієї ділянки / її відрізку треба вирішувати шляхом переговорів з власником / орендарем / користувачем.

    Можна укласти відповідний договір про співпрацю, в якому передбачити це.

    Формально, місцева рада має право використовувати кошти фонду розвитку (власні надходження, а не державні) на власний розсуд за відповідною бюджетною програмою з благоустрою наприклад, яку попередньо схвалить виконком і внесе на затвердження міської ради.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Пономаренко Наталія
    24%

    Доброго вечора, шановна Вікторія!

    ВІдповідно до п. 5, 10 ч. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України в чинній редакції,До видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на:

    • місцеві програми розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів;
    • транспорт, дорожнє господарство:

    а) регулювання цін (тарифів) на перевезення пасажирів у пасажирському транспорті за рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування відповідно до наданих повноважень;

    б) експлуатацію дорожньої системи місцевого значення (у тому числі роботи, що проводяться спеціалізованими монтажно-експлуатаційними підрозділами);

    в) будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах);

    Отже, для того аби з місцевого бюджету можливо було здійснити такі видатки - відповідний орган місцевого самоврядування має попередньо узгодити та укласти договір про співфінансування з балансоутримувачем, тобто з відповідним територіальним підрозділом Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України (який є правонаступником Укравтодору та Державної служби автомобільних доріг України).

    Контакти
    Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України54029, м.Миколаїв, вул. Галини Петрової, 2Аinfo.mk@restoration.gov.uaТел, факс: +38 (0512) 53-61-40E-mail: sadmk@ukravtodor.gov.uaГрафік роботи:8.00-17.00 пн-чт8.00-15.45 птВихідні: субота, неділя

    Начальник Служби АНТОЩУК Олександр Леонідович, (0512)53-61-40

    Заступник начальника з розвитку доріг КОНДРАТЕНКО Михайло Юрійович, (0512)53-61-60

    Заступник начальника з фінансово-економічних питань ЛЬВОВА Світлана Костянтинівна (0512)53-41-15

    Заступник начальника з відновлення та реалізації інфраструктурних проєктів ОНІКСІМОВА Євгенія Йосипівна, (0512)53-61-60

    Заступник начальника з експлуатаційного утримання та безпеки автомобільних доріг ЧАУСЕНКО Іван Леонідович (0512)56-41-27

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України