Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Який штраф може очікувати ФОП при перевірці податкової, якщо вона виявить неоформленного працівника у ФОП?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, штраф від 17 000 гривень до 51 000 гривень, за кожного працівника.
Відповідальність за використання найманої праці без укладення трудового договоруЮридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
Органом, уповноваженим накладати штраф є територіальні управління Державної служби України з питань праці (стаття 265 КЗпП України)
Штрафи, зазначені в абзаці другому частини другої статті 265 КЗпП України, можуть бути накладені без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, в установі, організації.
Виконання постанови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, покладається на органи державної виконавчої служби.
Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
Не вважається фактичним допуском до роботи без оформлення трудового договору (контракту) та не тягне відповідальність у вигляді штрафу, передбачену цим Кодексом, укладення гіг-контракту у порядку та на умовах, передбачених Законом України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
{У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 КЗпП України, не застосовуються згідно із Законом № 2136-IX від 15.03.2022 «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» з урахуванням змін, внесених Законом № 2352-IX від 01.07.2022}
У випадку, коли роботодавець не бажає укладати трудовий договір, та допускає працівника до роботи, ці дії також можуть підпадати під склад кримінального злочину, так зокрема:
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Іванна!
Якщо Ви є ФОПом 1-3 групи на спрощеній системі оподаткування, то на перший раз повинні отримати від податкової лише попередження.
Згідно із статтею 265 КЗпП:
Відповідальність за порушення законодавства про працю.
{У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265, не застосовуються згідно із Законом № 2136-IX від 15.03.2022 з урахуванням змін, внесених Законом № 2352-IX від 01.07.2022}
Посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження;
вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення;
порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення;
недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - у чотирикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження;
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
вчинення дій, передбачених абзацом сьомим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у шістнадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
перевищення встановленої статтею 21-1 цього Кодексу допустимої кількості трудових договорів з нефіксованим робочим часом або ведення недостовірного обліку робочого часу працівника, який працює за трудовим договором з нефіксованим робочим часом, стосовно фактично виконуваної ним роботи - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення;
порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абзацами другим - дев’ятим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення;
вчинення порушення, передбаченого абзацом десятим цієї частини, повторно протягом року з дня виявлення порушення - у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.
Штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.
Штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У разі сплати юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, яка використовує найману працю, 50 відсотків розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого цією статтею, така постанова вважається виконаною.
У разі виконання припису центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та усунення виявлених порушень, передбачених абзацами четвертим - шостим, десятим частини другої цієї статті, у визначені приписом строки заходи щодо притягнення до відповідальності не застосовуються.
Заходи щодо притягнення до відповідальності за вчинення порушення, передбаченого абзацами другим, третім, сьомим, восьмим, дев’ятим, одинадцятим частини другої цієї статті, застосовуються одночасно із винесенням припису незалежно від факту усунення виявлених при проведенні перевірки порушень.
Штрафи, зазначені в абзаці другому частини другої цієї статті, можуть бути накладені центральним органом виконавчої влади, зазначеним у частині четвертій цієї статті, без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, в установі, організації.
Виконання постанови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, покладається на органи державної виконавчої служби.
Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
Не вважається фактичним допуском до роботи без оформлення трудового договору (контракту) та не тягне відповідальність у вигляді штрафу, передбачену цим Кодексом, укладення гіг-контракту у порядку та на умовах, передбачених Законом України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Для розрахунку суми штрафу застосовується розмір мінімальної зарплати, встановлений на момент виявлення порушення. Тобто з 1 квітня 2024 -це 8000 грн.
Відповідно до роз’яснень Держпраці:
Штраф у 10-кратному розмір мінімальної зарплати, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення очікує за:
фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту),
оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, та
виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ та податків.
з 01.04.2024-80 000 грн;
До юридичних осіб та ФОП, які є платниками єдиного податку першої-третьої груп застосовується попередження.
Штраф у 16-кратному розмірі мінімальної зарплати сплачується за:
недопущення до проведення перевірки з питань виявлення вищезазначених порушень або
створення перешкод у її проведенні.
з 01.04.2024-128 000 грн.
Штраф у 3-кратному розмірі мінімальної зарплати сплачується за:
порушення встановлених строків виплати зарплати, інших виплат, більш як за один місяць,
виплата їх не в повному обсязі.
з 01.04.2024-24 000 грн.
Штраф у 2-кратному розмірі мінімальної зарплати за кожного працівника, щодо якого недотримано мінімальні державні гарантії в оплаті праці.
з 01.04.2024-16 000 грн.
Штраф у 4-кратному розмірі мінімальної зарплати, за кожного працівника, щодо якого не дотримано встановлені законом гарантії та пільги працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами про військовий обов'язок і військову службу, про альтернативну (невійськову) службу та про мобілізацію.
з 01.04.2024-32 000 грн.
попередження - до юридичних осіб та ФОП, які є платниками єдиного податку першої-третьої груп;
Штраф у 3-кратному розмірі мінімальної зарплати за:
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю,
створення перешкод у її проведенні
з 01.04.2024-24 000 грн.
Також штраф у 3-кратному розмірі мінімальної зарплати застосовується за перевищення встановленої допустимої кількості трудових договорів з нефіксованим робочим часом або ведення недостовірного обліку робочого часу працівника, який працює за трудовим договором з нефіксованим робочим часом, стосовно фактично виконуваної ним роботи.
За порушення інших вимог трудового законодавства застосовується штраф у розмірі мінімальної зарплати:
з 01.04.2024-8 000 грн.
2-кратний розмір мінімальної зарплати за вчинення порушення повторно протягом 1 року
з 01.04.2024-16 000 грн.
https://smu.dsp.gov.ua/news/iakymy-mozhut-buty-sht...
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Якщо ФОП має неофіційно працевлаштованих працівників - його можуть притягнути до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
За фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору пердбачена відповідальність за статтею 265 КЗпП та 41 КУпАП. ФОПа можуть притягнути лише за одним видом відповідальності.
Тобто, після першого такого порушення ФОПу винесуть попередження, після другого - штраф у розмірі 30 мінімальних зарплат (з квітня це становитье 240 тис грн)
тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю, від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500-17000 тис. грн)
Тому, якщо Вас притягнуть до відповідальності за статтею 265 КЗпП (попередження), то Вас уже не можуть притягнути до відповідальності за статтею 41 КУпАП (штраф)
Згідно правової позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (далі - КАС/ВС), викладеної в постанові по справі №814/2156/16 від 21.12.2018 року.
Суд дійшов висновку, що правопорушення, передбачені у частині 2 статті 265 КЗпП України так само, як і правопорушення, передбачене у частині 3 статті 41 КУпАП, належить до адміністративної відповідальності, а притягнення фізичної особи-підприємця до адміністративної відповідальності за одне і те саме правопорушення двічі суперечить ст. 61 Конституції України.
Отже, фізична особа - підприємець не може бути одночасно притягнута до відповідальності за статтею 265 Кодексу законів про працю України та частиною третьою статті 41 Кодексу України про адміністративне правопорушення в частині допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бажаю Вам успіхів!
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, пані Іванно!
Який штраф може очікувати ФОП при перевірці податкової, якщо вона виявить неоформленного працівника у ФОП?
Дане питання регулюється статтею 265 Кодексу законів про працю України. На перший раз має бути виключно попередження. Якщо протягом 2 років з дня виявлення порушення, буде штраф 30-кратний розмір мінімальнї заробітної плати, тобто наразі це більше 240 тис грн. Тому будьте обережні.
Стаття 265. Відповідальність за порушення законодавства про працю
{У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265, не застосовуються згідно із Законом № 2136-IX від 15.03.2022 з урахуванням змін, внесених Законом № 2352-IX від 01.07.2022}
Посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження;
вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.
На офіційному веб-сайті Державної служби України з питань праці міститься офіційна позиція щодо підходу до процедури накладення штрафів за порушення вимог законодавства про працю.
Так, в Держпраці вважають, що штраф за частиною другою статті 265 КЗпП України є фінансовою санкцією, яка накладається постановою уповноваженої посадової особи Держпраці, що може бути оскаржена в судовому порядку, а штраф за статтею 41 КУпАП є адміністративною відповідальністю і накладається згідно із рішенням суду за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення.
Позиція Верховного Суду:
У постанові Верховного Суду від 21.12.2018 р. у справі № 814/2156/16, який розглянуто можливість одночасного притягнення підприємця до відповідальності за ч. 2 ст. 265 КЗпП та ч. 3 ст. 41 КУпАП за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
Верховний суд дійшов висновку, що у разі притягнення до відповідальності фізособи-підприємця на підставі ч. 2 ст. 265 КЗпП і ч. 3 ст. 41 КУпАП, повністю збігаються суб'єкт відповідальності і вид порушення (допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору).
Більше того, правопорушення, передбачені у ч. 2 ст. 265 КЗпП так само, як і правопорушення, передбачене у ч. 3 ст. 41 КУпАП, належить до адміністративної відповідальності. Таким чином, фізособа-підприємець не може відповідати за одне і те саме правопорушення одночасно за КЗпП та КУпАП.
Не дивлячись на рішення Верховного Суду, позиція Держпраці не змінилася, вона як і раніше наполягає, що за порушення трудового законодавства ФОПи повинні притягуватися як до фінансової, так і до адміністративної відповідальності.
https://buh.ligazakon.net/aktualno/7792_vdpovdalns...
З повагою!
Адвокат, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіПодаткова інспекція не накладає штрафи за неоформленних працівників.
При виявленні Податковою випадків роботи неоформленого працівника, матеріали передаються до Держпраці для проведення відповідної перевірки. Штрафні санкції лише застосовуються після перевірки Держпраці з одночасним внесенням припису про усунення порушень трудового законодавства.
У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів Держпраці про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, не застосовуються (ч. 3 ст. 16 Закону №2136)
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Відповідальність наступна:
Стаття 265. КЗпП: Відповідальність за порушення законодавства про працю:
Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження;
вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.