Задайте питання юристу

839 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Господарське право, 28 травня 2024, питання №110746 800₴

Сплата комунальних платежів у поточний час

Вітаю, Шановні фахівці юристи!
Станом на зараз комунальники наполягають на сплаті за тарифами, мотивуючи це тим, що потім буде пеня, штрафи та суди за заборгованість(-ості).
Так як із лютого 2022 України знаходиться під активними обстрілами із боку РФ та громадські голови (Харківський голова І.О. Тєрєхов точно про це говорив\гарантував) дали гарантію, що тарифи не будуть підніматись, пені не буде нараховано та будуть відсутні відключення від централізованих послуг протягом "війни" (юридично її ж немає) та 6 місяців після її завершення. Але зараз ми маємо те, що потрібно сплачувати, харківські постачальники дзвонять часто на контактні номери та попереджають за своєчасну сплату (намагаються залякати чи ввести в оману). За їх словами у них немає розпорядження щодо не стягувати із абонентів-клієнтів гроші за тарифами. До червня 2022 якесь розпорядження було, та деякі платіжки обнулили, а потім треба платити.

1. Коли насправді настає час нарахування пені за платіжками?
2. Якщо сплачувати не 100%, а 20-30% або іншу частку, то чисто технічно ж буде важко переконати суд, що абонент ухиляється від сплати за тарифами?
3. Якщо ж у нас технічно в країні війна, а юридично є щось незрозуміле, то як краще діяти пересічному громадянину із цими платіжками?
4. Якщо Україна вже повинна більше 100 млрд дол. США, і банкрутство чи дефолт лише питання часу, то яким чином буде виконано внутрішні списання боргів (комінальні, кредити, мікрозайми тощо) українців?

У поточний час у мережі багато законів та законопроектів, що або не підписані, або вони суперечать основному закону України - Конституції України, то постає питання, а як тоді розібратись у цьому потоці вкидів, залякувань та псевдо-юридичній брехні? Або може ви, юристи, вже розібрались та знайшли все, що дійсно працює чи буде працювати. Дякую за ваш час!

Відповіді юристів (4)

    Богун Сергій Павлович
    12.5%

    Доброго дня.

    У. нас багато нормативних актів протирічать один одному та порушують права людей гарантованих Конституцією України.

    В Вашому випадку правоту необхідно буде доводити в суді.

    Інші варіанти відсутні.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    12.5%

    Вітаю Вас.

    Слова голови Харківської міської ради були підкріплені нормативними документами, зокрема рішеннями сесії, розпорядженнями голови, рішення виконкому?

    Якщо так - треба спиратися на ці рішення, якщо ні - згодний з колегою, відстоювати свої права доведеться виключно в судовому порядку.

    З повагою!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    37.5%

    Доброго дня, Олександре!

    1. Коли насправді настає час нарахування пені за платіжками?

    Постанова КМУ №1405 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати житлово-комунальних послуг":

    “1. Установити, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:

    нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням (у тому числі населенням, що проживає у будинках, де створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні (житлові) кооперативи або яким послуги надаються управителем чи іншою уповноваженою співвласниками особою за колективним договором) в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. № 285);

    припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі послуги населенням (у тому числі населенням, що проживає у будинках, де створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні (житлові) кооперативи або яким послуги надаються управителем чи іншою уповноваженою співвласниками особою за колективним договором) в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. № 285);

    стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, утвореної після 24 лютого 2022 р. з дати виникнення можливості бойових дій/початку бойових дій по дату припинення можливості бойових дій/завершення бойових дій на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, споживачів та/або членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг, управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі у паперовій або електронній формі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи згідно з додатком 2 до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 “Про облік внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312; 2016 р., № 46, ст. 1669; 2022 р., № 26, ст. 1418), або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому та/або нежитловому приміщенні, будинку, в яких вони є споживачами на підставі укладених договорів (довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби (у тому числі отримані в іноземній державі), відбування покарання тощо, документи, що підтверджують факт перетинання державного кордону України (на виїзд з України і в’їзд в Україну) у відповідний період часу), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. № 285)”.

    Пунктом 10 ч. 2 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що споживач зобов'язаний у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню в розмірах, установлених законом або договорами про надання житлово-комунальних послуг.

    У разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 % загальної суми боргу (ст. 26 ЗУ “Про житлово-комунальні послуги).

    Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги.

    2. Якщо сплачувати не 100%, а 20-30% або іншу частку, то чисто технічно ж буде важко переконати суд, що абонент ухиляється від сплати за тарифами?

    Ви можете сплачувати 20% або 30%, проте це не звільнить Вас від заборгованності по сплаті житлово-комунальних послуг, що у подальшому надасть можливість стягнути з Вас борг.

    Інша справа з процентами, штрафами та пеньою. Незалежно від "залякування" постачальників вони не мають права стягувати з Вас останні і це прямо передбачено нормативно правовими актами.

    3. Якщо ж у нас технічно в країні війна, а юридично є щось незрозуміле, то як краще діяти пересічному громадянину із цими платіжками?

    Пересічний громадянин повинен розуміти, що потрібно сплачувати за комунальні послуги, інакше прийдеться пройти через оскарження стягнення боргу у судовому порядку.

    Щодо майбутніх законпроектів та існуючих, то такі є, проте ніхто не надасть Вам відповіді, чи останні будуть винесені навіть на розгляд ВР, не говорячи про підписання Президентом.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Корнійчук Євген Іванович
    37.5%

    Доброго дня, Платити треба, нараховувати пеню або штраф не мають право.

    Чи можна на період дії воєнного стану не платити за комунальні послуги? Чи будуть нараховувати пеню та штрафи за несплачену комуналку? Кому можуть відшкодувати витрати на комунальні послуги? Відповіді на ці запитання – у консультації юристки Регіонального центру з надання БВПД Ольги Волощук та волонтера БПД Назара Шеремети.

    Насамперед зазначу, що в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України постановою від 5 березня 2022 року заборонив:– нараховувати та стягувати неустойку (штрафи, пеню), інфляційні нарахування, проценти річні, нараховані на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;– припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

    Така заборона діятиме до припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

    Торгова-промислова палата України засвідчила форс-мажорною обставиною військову агресію РФ проти України, що стало підставою введення воєнного стану 24 лютого 2022 (лист від 28 лютого 2022). Це означає, що війна – форс-мажор – обставина непереборної сили, яка звільняє особу від відповідальності у випадку несплати чи несвоєчасної сплати за комунальні послуги.

    Наголосимо: воєнний стан не звільняє громадян України від сплати за комуналку, однак пеня та штрафи не нараховуватимуться. У разі несплати або оплати не в повному обсязі відключати комунальні послуги не будуть.

    Окрім цього, Кабінет Міністрів України схвалив виплату компенсації комунальних витрат для українців, які безкоштовно прихистили у себе внутрішньо переміщених людей. Компенсацію на оплату житлово-комунальних послуг надають фізичним особам — громадянам України віком від 18 років, які є власниками жилих приміщень приватного житлового фонду. Для того, щоб отримати виплату власнику житлового приміщення необхідно:

    1.Внести відомості щодо приміщень приватного житлового фонду, доступних для безоплатного розміщення внутрішньо переміщених осіб у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, до веб-ресурсу “Прихисток”. Власник житла може зробити це самостійно, або звернувшись до виконавчого комітету сільських, селищних, міських рад.

    На підставі зазначених відомостей виконком сільської, селищної, міської ради формує реєстр жилих приміщень, доступних для безоплатного розміщення внутрішньо переміщених осіб, у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.

    2. Не пізніше наступного дня від дня розміщення внутрішньо переміщених осіб треба подати заяву до виконкому сільської, селищної, міської ради за місцем розташування жилого приміщення, у якій зазначити прізвище, ім’я та по батькові кожної з розміщених осіб і додати копії документів, що посвідчують їх особу.

    3. Не пізніше п’яти днів з дня закінчення звітного місяця подати до виконкому сільської, селищної, міської ради за місцем розташування жилого приміщення заяву на отримання компенсації.

    Таку заяву подають в паперовій формі або засобами електронного зв’язку в електронній формі із зазначенням всіх обов’язкових реквізитів та з використанням кваліфікованого електронного підпису.

    Заяву розглядають п’ять робочих днів з дня її отримання. Перебіг пʼяти робочих днів розпочинається з дня, що настає за днем отримання такої заяви. Звертаємо увагу! Протягом строку розгляду заяви уповноважені особи виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради проводять перевірку наведених у заяві власником жилого приміщення відомостей з відвідуванням (у разі потреби) місця розміщення внутрішньо переміщених осіб, зокрема з метою перевірки факту такого розміщення, його безоплатності, кількості розміщених осіб та умов їх проживання, документів, що встановлюють особу, а також перевіряють дані про відсутність або наявність у заяві інформації про осіб, які отримують щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

    За умови відсутності заборгованості за житлово-комунальні послуги власник жилого приміщення зможе отримати компенсацію виключно у безготівковій формі за зазначеними у заяві банківськими реквізитами до 20-го числа місяця з дня закінчення звітного місяця.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України