Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Таке питання, у мене була відстрочка від мобілізації (я студент вступив до університету на 1й курс і переходжу на другий) раніше я навчався в іншому університеті, але відрахувався. Прикріпив довідку з університету. Я не можу ні відновиться ні перейти на рівень у поточному університеті (що б була послідовність, яка дає право на відстрочку). Виходить, так що відстрочку я втратив. Я оновив дані в Резерв + (на обліку), як я розумію мені рекомендованим листом має прийти повістка на ВЛК.
1) Що буде якщо я не прийду за повісткою?
2) Якщо я не прийшов за повісткою і мені призначили штраф чи варто його оплачувати?
3) Якщо я не прийшов за повісткою і просто сплатив штраф які наслідки?
4) Чи є можливість відновитись чи вимагати відновлення від попереднього університету?
П.С. я в змозі оплачувати штрафи в будь-якому обсязі, але чи не понесу я відповідальність з позбавленням волі?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Антоне!
Якщо не прийдете за повісткою можливий штраф за статтею 210-1 КУпАП на суму від 17000 грн. до 25500 грн. у зв'язку із порушенням законодавства про мобілізацію.
Проте, Ви не обов'язково повинні сплачувати штрафи, оскільки маєте можливість оскаржити останні.
Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.
Якщо не сплатите штраф, останній потрапить до виконавчої служби, яка, в свою чергу, накладе арешт на Ваші рахунки у банківських установах.
Ніяких наслідків. Ви порушили законодавство та сплатили за це штраф. Очікуйте на нову повістку від ТЦК.
Відповідно до Постанови КМУ №560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ надсилається адресату не пізніше ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше чотирнадцятого дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Вимагати ні, проте, якщо ВНЗ візьме на себе відповідальність та поновить Вас на навчанні, то Ви матимете право на відстрочку.
Відповідно до Наказу МОН від 24.06.2024№ 910 «Про деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача вищої освіти у 2024 році»:
1. Тимчасово до 01 січня 2025 року призупинити:
переведення здобувачів вищої освіти (крім здобувачів вищої освіти з числа осіб, визначених частинами першою, третьою, п’ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти) на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти;
поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:
особи, визначені частинами першою, третьою, п’ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників,
військовозобов’язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти;
особи, які на дату поновлення не досягли 25-річного віку, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
здобувачі вищої освіти, які мали перерву у навчання у зв’язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);
особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;
особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями, у зв’язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв’язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.
Кримінальна відповідальність передбачена статтею 336 ККУ і Ви можете бути притягнуті до останньої за ухилення від мобілізації, тобто - неявку по мобілізаційному розпорядженню.
Неявка ж за повісткою передбачає адмінистративну відповідальність.
Проте, систематична неявка може привести до "розшуку" у базі Армор:
Стаття 24 Закону України "Про Національну поліцію" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 40-41, ст. 379 із наступними змінами):
"5. За зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
1. З ПРИВОДУ ВІДСТРОЧКИ ПО НАВЧАННЮ:
ВИ ВЖЕ СТУДЕНТ, ТОМУ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, АЛЕ СКОРІШЕ ЗА ВСЕ В ДОВІДЦІ ЄДЕБО БУДЕ ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ.
А БЕЗ ЦІЄЇ ДОВІДКИ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ НЕМОЖЛИВО.
ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.
ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.
Закон України
"Про освіту "
Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти
5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.
Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
ххх
У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.
Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України..
Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.
Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.
Лист МОН № 1/9758 від 03.06.24 року "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" :
https://ru.osvita.ua/legislation/other/92239/
Цим Листом визначено алгоритм формування Довідки.
ххх
Згідно з вимогами Закону «Про доступ до публічної інформації» відповідь на запит має бути надано не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.
Відповідно до статті 23 Закону «Про доступ до публічної інформації», рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
Запитувач має право оскаржити:
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України: «Згідно із пунктом 81 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (стаття 2123 «Порушення права на інформацію» (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»)».
2. З ПРИВОДУ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ:
Від 16 липня ТЦК буде направляти повістки на останнє відоме місце реєстрації військовозобов’язаного.
Від 16 липня уже легально ТЦК буде направляти повістки на останнє відоме місце реєстрації військовозобов’язаного, який не оновив дані. Але ця повістка буде вважатися врученою, бо вона відправлена на останню відому адресу
Такі повістки все одно будуть вважатися врученими, навіть якщо їх не отримали адресати або вони відмовилися від неї. Тож після того ТЦК знову спрямують ще одну повістку.
Після неотримання двох повісток ТЦК може звернутися до поліції з проханням здійснити адміністративне затримання. Це означає, що дільничний працівник поліції має право приїхати за останньою відомою адресою, якщо людина там знаходиться, то його можуть затримати і доставити в ТЦК з метою примусової постановки на військовий облік.
Відповідно до постанови Кабміну №560 повістка може формуватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг» та підписуватися керівником районного (міського) ТЦК або його відділу шляхом накладання на повістку його кваліфікованого електронного підпису. Також повістки можуть формуватися «по-старому» - на папері. Реєстраційний номер повістки фіксується в «Оберіг».
Тобто, процес створення повісток фактично цифровізується, що надасть можливість забезпечити масовість їх формування на осіб, які не виконали обов’язки щодо військового обліку
Далі такі сформовані в автоматичному режимі повістки можуть розсилатися поштою.
Так, повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до ТЦК може бути надіслана засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до ТЦК або його відділу надсилається адресату не пізніше, ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14-го дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Надалі вже запускається механізм заочних штрафів і, відповідно, відкриття виконавчого провадження і надалі – блокування рахунків та стягнення доходів і навіть майна у примусовому порядку.
Штраф за КУпАП може складати від 17 тисяч до 25,5 тисяч грн.
При цьому раніше передбачений законодавством протокол ТЦК відтепер вже не складається, якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК підтвердних документів про отримання особою виклику.
Вочевидь, таким підтвердним документом буде вважатися поштове відправлення з проставленням відповідної відмітки.
Далі ТЦК може розглянути справу і відразу винести постанову про накладення штрафу.
Адміністративне стягнення за статтями 210, 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Накладатися штраф може неодноразово, скажімо, за кожну неявку за повісткою.
ОТ ТАК БУДЕ ВИГЛЯДАТИ ПРОЦЕС:
Після неотримання двох повісток ТЦК може звернутися до поліції з проханням здійснити адміністративне затримання. Це означає, що дільничний працівник поліції має право приїхати за останньою відомою адресою, якщо людина там знаходиться, то його можуть затримати і доставити в ТЦК з метою примусової постановки на військовий облік.
Відповідно до постанови Кабміну №560 повістка може формуватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг» та підписуватися керівником районного (міського) ТЦК або його відділу шляхом накладання на повістку його кваліфікованого електронного підпису. Також повістки можуть формуватися «по-старому» - на папері. Реєстраційний номер повістки фіксується в «Оберіг».
Тобто, процес створення повісток фактично цифровізується, що надасть можливість забезпечити масовість їх формування на осіб, які не виконали обов’язки щодо військового обліку.
Далі такі сформовані в автоматичному режимі повістки можуть розсилатися поштою.
Так, повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до ТЦК може бути надіслана засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до ТЦК або його відділу надсилається адресату не пізніше, ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14-го дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Надалі вже запускається механізм заочних штрафів і, відповідно, відкриття виконавчого провадження і надалі – блокування рахунків та стягнення доходів і навіть майна у примусовому порядку.
Нагадаємо, що штраф за КУпАП може складати від 17 тисяч до 25,5 тисяч грн.
При цьому раніше передбачений законодавством протокол ТЦК відтепер вже не складається, якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК підтвердних документів про отримання особою виклику.
Вочевидь, таким підтвердним документом буде вважатися поштове відправлення з проставленням відповідної відмітки.
Далі ТЦК може розглянути справу і відразу винести постанову про накладення штрафу.
Адміністративне стягнення за статтями 210, 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Накладатися штраф може неодноразово, скажімо, за кожну неявку за повісткою.
Відповідно до закону про виконавче провадження підлягають примусовому виконанню рішення на підставі такого виконавчого документів, яка постанова органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом. Тобто, і постанова ТЦК є виконавчим документом.
Надалі ухилянт потрапить до Єдиного реєстру боржників. Так, відомості про боржника вносяться до Єдиного реєстру боржників одночасно з винесенням постанови про відкриття виконавчого провадження. Банки, небанківські надавачі платіжних послуг, емітенти електронних грошей у разі відкриття або закриття рахунку чи електронного гаманця фізичній або юридичній особі, внесеній до Єдиного реєстру боржників, зобов’язані у день відкриття або закриття рахунку чи електронного гаманця повідомити про це зазначений у Єдиному реєстрі боржників орган державної виконавчої служби.
Виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення зобов’язаний прийняти рішення про накладення арешту на майно або на кошти чи електронні гроші, що знаходяться на рахунках чи електронних гаманцях боржника в банках, небанківських надавачах платіжних послуг, емітентах електронних грошей.
Окрім фінансових «санкцій» ухилянтів можуть чекати і фізичні.
Так, ТЦК у разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою (неявка на виклик до ТЦК, непроходження медичного огляду), третьою (неуточнення даних) статті 22 закону про мобілізацію, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 КУпАП, керівник ТЦК звертається до поліції щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК.
При цьому ТЦК може звернутися в електронному вигляді засобами інформаційної взаємодії до Нацполіції, яка має здійснити адміністративне затримання та доставлення.
Відповідні зміни щодо прискорення процесу Кабмін вніс нещодавно.
У разі ж отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК, його керівник протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом.
Надалі невиконання вимоги може стати підставою для обмеження у праві керування авто.
Після того, як суд задовольняє позов ТЦК і рішення набуває сили, постанова про відкриття виконавчого провадження з примусового виконання рішення суду про тимчасове обмеження громадянина України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації не пізніше наступного робочого дня з дня її винесення надсилається органам Національної поліції для застосування до особи «тимчасового обмеження у праві керування транспортним засобом під час мобілізації».
Втім, досі незрозумілим залишається механізм реалізації покарання ухилянта шляхом обмеження у праві керування авто.
Так, через суд його можуть обмежити у такому праві. Але як будуть виконувати таке рішення – наприклад, чи буде це відбуватися шляхом зупинення водія, відібрання у нього прав чи конфіскації авто – цей механізм поки що нормативно не виписаний.
Розшук, кримінальна справа
Відповідальність за порушення законодавства про військовий облік передбачена не лише Кодексом про адміністративні правопорушення (КУпАП), але й Кримінальним кодексом. І у КК вже зовсім інше покарання.
Так, крім статті 336 Кримінального кодексу, яка регулює ухилення від призову на військову службу під час мобілізації і передбачає покарання у виді позбавленням волі на строк від 3 до 5 років, у КК є також стаття 337, яка передбачає окрему кримінальну відповідальність за ухилення від військового обліку або навчальних (спеціальних) зборів.
Ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником ТЦК, карається штрафом від 5100 до 8 500 грн або виправними роботами на строк до одного року.
Докладніше про кримінальну відповідальність:
Кримінальна ж відповідальність настає у разі, якщо людина оновила дані, пройшла ВЛК та була визнана придатною до служби, але відмовилась від мобілізації; або якщо людина систематично ухиляється від мобілізації. Йдеться про статтю 336 Кримінального кодексу України "Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період", яка передбачає покарання у вигляді позбавлення волі на термін від 3 до 5 років.
Ступінь кримінальної відповідальності за ухилення від служби залежить від конкретної статті ККУ:
Кримінальна відповідальність настає лише у разі, якщо людина саме умисно не з’явилася до ТЦК та СП. Тобто, якщо військовозобов’язаному вручили повістку, а він після її отримання не з’явився до військкомату і штраф за це не сплатив, а потім проігнорував ще й другий штраф.
Кримінальна відповідальність настає нешвидко:
Перед тим, як притягнути особу до кримінальної відповідальності, має відбутися досудове розслідування, а воно займе певний час – найкоротше це два місяці. Після цього обвинувальний акт надійде до суду. А вже суд буде з’ясовувати усі обставини справи та розглядати наявні докази, які має надати сторона обвинувачення.
Буде з’ясовано, через які причини особа не з’явилася до ТЦК за повісткою, і чому не сплатила штраф. Сторона захисту надаватиме суду відповідні аргументи, якщо людина у цей час хворіла або перебувала у відрядженні.
Усього цього за один день точно не буде – справа розтягнеться на місяці. А при наявності поважних причин та інших важливих доказів, справа може бути розглянута і на користь обвинувачуваного.
ххх
ЩЕ ОДНЕ:
Згідно з новим законом про мобілізацію, працівники ТЦК СП невдовзі вручатимуть військовозобов’язаним новий документ. Він отримав назву "вимога від ТЦК".
"Ввимога від ТЦК" — це попередження про можливість позову до суду про обмеження права керування автомобілем.
Процес видачі вимоги від ТЦК є наступним кроком після відправлення повістки:
Після 10 днів з моменту вручення вимоги, якщо військовозобов’язана особа не з’явиться до ТЦК, військкоми направляють справу до суду. У разі, якщо особа не з’явиться і до суду, справа розглядатиметься без її участі, а суддя протягом місяця ухвалюватиме рішення про притягнення до відповідальності та обмеження права керування транспортним засобом.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
За неоновлення даних або неявку по повістці передбачена лише адміністративна відповідальність за статтями 210 та 210-1 КУпАП. (штраф від 17 тис грн)
Теоретично, якщо Ви порушили законодавство про мобілізацію, Вас притягнули до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, Ви цей штраф не сплатили, то ТЦК може звернутись до виконавчої служби щоб арештувати Ваші рахунки чи майно. Проте, якщо штраф виписали незаконно - Ви його можете оскаржити.
Вам знову пришлють повістку і за неявку спробують притягнути до адміністративної відповідальності.
Згідно ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" Ви повинні мати право на відстрочку, якщо здобуваєте рівень освіти, який є вищим за раніше здобутий.
АЛЕ, на жаль, керівники закладів освіти керуються рекомендаційним листом МОН (не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм) розцінюють це як непослідовність здобуття освіти. В їхньому розумінні для збереження послідовності освіти - студент повинен ПОНОВЛЮВАТИСЬ у закладі освіти, а не повторно вступати.
Тому, якщо вступивши на бакалаврат у Вас буде статус поновлено - Ви матимете право на відстрочку.
Проте, ситуація ускладнюється тим, що згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://ips.ligazakon.net/document/RE42290?from=legislation&hide=true тимчасово до 01 січня 2025 року призупиняється поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти (крім певних категорій осіб).
".. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: 1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за РАНІШЕ ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."
Рівнями освіти є:
Отже, спеціальність та вік не мають значення, але щоб мати право на відстрочку Ви повинні здобувати рівень освіти, що є вищим за попередній. Тому, якщо Ви відрахувались з бакалаврату та не отримали диплом бакалавра - при повторному вступі на магістратуру - згідно закону Ви повинні мати право на відстрочку.
1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)
2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)
3. Військово-обліковий документ. Для військовозобов'язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного.
Як бачите, головним документом для оформлення відстрочки є саме довідка з ЄДБО, яка формується відповідальними особами ВНЗ. Вам потрібно звернутись до ВНЗ та отримати дану довідку.
Якщо в довідці буде зазначено, що послідовність освіти зберігається - тоді Ви можете сміливо йти до ТЦК та оформлювати відстрочку.
Якщо в довідці з ЄДБО зазначено, що Ви порушуєте послідовність освіти - Ви можете спробувати оскаржити дане рішення ВНЗ у судовому порядку
Якщо Ви не готові судитися із закладом освіти - Вам потрібно спробувати поновитися у ВНЗ або розглянути інші підстави для відстрочки передбачені статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
На жаль, згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://ips.ligazakon.net/document/RE42290?from=legislation&hide=true тимчасово до 01 січня 2025 року призупиняється поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Короткий ланцюжок можливий дій уповноважених органів у випадку неоновлення даних виглядає +- наступним чином:
1. Адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП. Наразі штраф 3400-5100 грн, але планується підняття штрафу до 17-25 тис грн. Це влада трактуватиме як порушення законодавства у сфері оборони, мобілізації і так далі.
2. ТЦК звертається до Нацполіції про Вашу доставку до них.
3. Нацполіція, якщо не може доставити, повідмоляє ТЦК про неможливість доставки.
4. Далі ТЦК направляє на Вашу адресу ВИМОГУ - це новий документ. Це та вимога, яка вважатиметься врученою, навіть якщо вона не буде вручена.
5. Якщо протягом 10 кал. днів з дня отримання вимоги Ви не зв'яляєтеся, ТЦК подає до суду позов про обмеження у праві керування ТЗ.
Ось коротко такий алгоритм дій. Особа не може бути притягнути до відповідальності двічі за одне і те ж правопорушення. Тому не оновили - понесли відповідальність і по суті все. Обмеження у праві керування ТЗ - це інше, але також не критичне, як на мою точку зору. Найгірший сценарій розвитку подій за новим законодавством - обмеження у праві керування ТЗ.
Щодо блокування рахунків, це можливо виключно в рамках виконавчого провадження, якщо особа не сплачує протягом певного часу штраф, але жодного відношення до мобілізаційного процесу це не має. Це виключно виконавче провадження та процес стягнення штрафу або іншої заборгованості. Не думаю, що при наявності штрафу Ви умисно не будете його сплачувати протягом довгого часу.
Щодо кримінальної відповідальності, на даний момент вона виключається, адже стаття 336 КК України може бути застосована лише у випадку неявки до ТЦК по "бойовій повістці". Втім, у даній частині цілком вірогідні зміни, як анонсують народні депутати.
З повагою!
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІТАЮ ВАС!
Ви намагалися отримати довідку про навчання з ЄДЕБО у закладі освіти і видає "Ні, порушує"?
Якщо ще не пробували, то маю надію, звернення до Запорізької політехніки не було фатальною помилкою...подивіться, може заклад освіти не вніс Вас у ЄДЕБО і Ви не були внесені туди раніше як відрахований.
https://info.edbo.gov.ua/check-person/
На жаль, відновлення у попередньому закладі не дасть відстрочки, бо вже є факт вступу в інший. І так само відкатають по нинішній освіті, якщо в ЄДЕБО є інформація про Ваше навчання в Запоріжжі.
Юристи Міноборони допустили фатальну помилку, яка не дозволить ТЦК на законних підставах притягати людей до будь-якої відповідальності за неоновлення даних, адже в законі (ст. 27 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію") чітко прописано, що відповідальності підлягають люди, які неоновлять (не уточнять) дані відповідно до ч. 10 статті 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", ч. 3 ст. 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
При цьому там йде мова, що дані мають бути оновлені протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України.
Указ про мобілізацію набув чинності ще в лютому 2022 року, а закон про обов"язок уточнити дані - набув чинності 18 травня 2024 року.
Тобто такий обов"язок не виникає у громадян України на підставі ч. 3 ст. 22 Закону, адже після його прийняття Верховна Рада мобілізацію не затверджувала, а президент її не оголошував.
При цьому, наразі вимагають оновити дані на підставі абзацу 4 пункту1 частини 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення"Закону № 3633-IX (більш відомого як законопроект № 10449), який набув чинності з 18.05.2024 р.
За це порушення законом відповідальності не передбачено.
На загальних підставах його застосувати неможливо, якщо персональні дані людини перебувають у державних реєстрах і держава сама здатна їх отримувати без того, щоб перекладати це на людей.
Тобто юристи Міністерства оборони - переграли самі себе і людина не несе жодної відповідальності за неоновлення даних по перехідним положенням.
Крім того, якщо звернути увагу на чинну редакцію статей 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, вона містить наступну примітку:
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Відповідальності за повторність діяння не передбачено взагалі. Тобто особа не може бути двічі притягнена за одне і те саме... згідно з Конституцією України та принципом "non bis in idem" закріпленим в ч. 1 ст. 61 Конституції України: "Ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення".
Тобто, якщо по закону, то штрафів більше одного бути не повинно. Бо підставою для штрафу є не повістка, а саме обов"язок з"явитись. Тобто це 1 правопорушення. І двічі за нього притягати до відповідальності не можна.
Дію принципу "non bis in idem" обмежували внутрішнім законодавством держави, кримінально-правовою сферою. Пізніше він піднявся до статусу міжнародно визнаного права людини, де він є невід'ємною складовою права на справедливий судовий розгляд.
Принцип було визнано в різних країнах та закріплено в таких документах :
Пункт 7 статті 14 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права (1966 р.): "Ніхто не повинен бути вдруге засуджений чи покараний за злочин, за який він уже був остаточно засуджений або виправданий, відповідно до закону і кримінально-процесуального права кожної країни";
Стаття 4 Протоколу №7 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод" (1950 р., доповнена протоколом №7 1984 р.): "Нікого не може бути вдруге притягнено до суду або покарано в порядку кримінального провадження під юрисдикцією однієї і тієї самої держави за правопорушення, за яке його вже було остаточно виправдано або засуджено відповідно до закону та кримінальної процедури цієї держави".
Відповідно до ч. 1 ст. 61 Конституції України: Ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
По факту ж, оскільки на думку експертів Ради Європи, Венеційської комісії та ЄС - більшість громадян України позбавлені права на доступ до правосуддя в Україні - через адвокатську монополію, некомпетентних суддів, яких привели численні псевдореформи, а по факту намагання завести в суди своїх лояльних людей, часто не дивлячись на кваліфікацію та моральні якості, хабарництво, що буйним цвітом цвіте... то маю сумнів, що громадяни в середині України будуть застраховані від сваволі ТЦК та довільного тлумачення положень законодавства щодо штрафів.
Штрафи звісно "по беспредєлу можуть" виписувати, але законність їх сумнівна і вони з легкістю оскаржаться в судах.
У Вашому випадку непоганий варіант був би не оновлювати дані та знятись з зареєстрованого місця проживання. Тоді штрафам не було б куди приходити, як і повісткам.
Щасти Вам вийти з ситуації не мобілізованим та з найменшими фінансовими втратами!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Відповідальність за Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку визначена ст. 210 КУпАП:
«Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.»
Штраф має бути сплачений порушником:
- не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу,
- а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення (ст. 307 КУпАП).
Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України, за винятком штрафу, що стягується на місці вчинення правопорушення, якщо інше не встановлено законодавством України.
У разі несплати правопорушником штрафу у зазначений строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом (ст. 308 КУпАП).
У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується:
-подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП та зазначеного у постанові про стягнення штрафу;
-витрати на облік зазначених правопорушень.
Примусові заходи включають звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно боржника, а також на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи. У разі відсутності у боржника достатніх коштів та цінностей для задоволення вимог стягувача, стягнення звертається на інше майно.
Якщо сума боргу перевищує 160 тисяч гривень, стягнення може бути звернено навіть на нерухомість боржника.