Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 13 липня 2024, питання №115313 340₴

Наслідки неоновлення даних якшо знят з обліку, невійськовозобовязаний за 342 наказом

Маю на руках обліково-послужну картку (форма 6) у якій вказано: стаття 16б, невійськовозобовязаний, знятий з військового обліку за наказом 342 у 2008 році. (Довідки ВЛК не маю на руках).

Як наказ МОУ № 684 від 20.12.2017р. впливає на те шо по статтям з розладами неврової системи, психіки і поведінки громадяни знімаються з військового обліку? Ци цей наказ 684 якось робить мою військово-облікову карту дійсною?

Як можна скористатися наказом 684 в моєму випадку?
Чи потрібно мені оновлювати дані?
Які будуть наслідки за неоновлення даних?

Відповіді юристів (7)

    Богун Сергій Павлович
    14.4%

    Доброго дня.

    Ви зняті з військового обліку.

    Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    До даної категорії осіб Ви не відноситесь, як наслідок оновлювати облікові дані не потрібно.

    Згідно Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №559:

    Військово-обліковий документ на бланку повинен бути виданий (замінений) протягом п’яти робочих днів з дати реєстрації заяви в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки або його відділі (відповідному органі СБУ).

    Також Ви можете оформити Е -ВОД.

    Дерій Владислав Олегович
    14.4%

    Вітаю Вас!

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) лише громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    У разі перебування на території України уточнити дані можливо:

    • шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або
    • до центру надання адміністративних послуг, або
    • через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Тому, якщо Вам належним чином не вручать повістку - йти до ТЦК або уточнювати дані іншим шляхом не потрібно, адже Ви не перебуваєте на військовому обліку.

    Згідно Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3633-IX військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Отже, у Вас на руках чинний військово-обліковий документ, тому Вас не притягнуть до адміністративної відповідальності за відсутність ВОД чи неуточнення даних.

    Але при перевірці ВОД представники ТЦК можуть Вам вручити повістку. В ТЦК Вас направлять на ВЛК та замінять картку на належний військово-обліковий документ, адже згідно пункту 14 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів військово-обліковий документ на бланку видається (замінюється) за письмовою заявою громадянина України районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (відповідним органом СБУ, підрозділом розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку у випадках:

    • взяття громадянина на військовий облік як призовника, військовозобов’язаного або резервіста;
    • якщо призовник, який перебував на військовому обліку до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559, не отримував посвідчення призовника, а військовозобов’язаний та резервіст - військового квитка осіб рядового, сержантського і старшинського складу, військового квитка офіцера запасу або тимчасового посвідчення військовозобов’язаного.

    Так як Ви згідно картки є ЗНЯТИМ з військового обліку, а НЕ ВИКЛЮЧЕНИМ, то при потраплянні до приміщення ТЦК Вас можуть поновити на військовому обліку.

    Адже, згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які були зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    14.4%

    Доброго дня, Євгене!

    Маю на руках обліково-послужну картку (форма 6) у якій вказано: стаття 16б, невійськовозобовязаний, знятий з військового обліку за наказом 342 у 2008 році. (Довідки ВЛК не маю на руках).

    Перше за все, Ви повинні знати, що облікова послужна картка не є належним військово-обліковим документом і при зустрічі з ТЦК Вам стовідсотково вручать повістку на уточнення даних. Направлять на проходження ВЛК та видадуть ВОД нового зразка.

    Чи маєте Ви підставу для відстрочки?

    Щодо Наказу МОУ №342, то 9 червня 2006 року Наказом Міністра оборони України №342 були внесені зміни до настанови з військового обліку в ЗСУ, затвердженої Наказом Міноборони №35 від 22.01.2002 року, щодо зняття з військового обліку громадян, які визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби в мирний час та обмежено придатними у воєнний час.

    15 січня 2015 року Наказом МОУ №24 «Про внесення змін до Настанови з військового обліку ...» до тієї ж настанови від 2002 р. були внесені нові зміни – щодо скасування положення про зняття з військового обліку громадян, які визнані ВЛК непридатними до військової служби в мирний час та обмежено придатними у воєнний час.

    Отже, станом на зараз Ви є військовозобов'язанною особою яка підлягає поновленню на військовому обліку та переогляду ВЛК до лютого 2025 року.

    Як наказ МОУ № 684 від 20.12.2017р. впливає на те шо по статтям з розладами неврової системи, психіки і поведінки громадяни знімаються з військового обліку? Ци цей наказ 684 якось робить мою військово-облікову карту дійсною?

    Ні, цей Наказ не робить Вашу обліково-ослужну картку належним ВОД. Крім того Ви були зняті не за Наказом МОУ №684, а за Наказом МОУ №342.

    Як можна скористатися наказом 684 в моєму випадку?

    У Вашому випадку, на жаль, ніяк, оскільки Вас зняли з обліку за Наказом 342. Крім того Наказ №684 так само, як і Наказ №342 передбачає лише зняття з обліку обмежено придатних із психічними захворюваннями, що не робить Вас виключеним з обліку та невійськовозобов'язаним.

    Наказ Міністерства оборони України 20.12.2017 № 684

    ПЕРЕЛІК випадків, за яких громадяни України знімаються з військового обліку військовозобов’язаних

    Зняттю з військового обліку військовозобов’язаних у військових комісаріатах, відповідних підрозділах Служби безпеки України підлягають громадяни України, які:

    були засуджені до позбавлення волі за злочини середньої тяжкості та відбували покарання в установах відбування покарань;

    за рішенням військово-лікарських комісій (призовних комісій) визнані за станом здоров’я непридатними в мирний час, обмежено придатними у воєнний час через хвороби, які пов’язані з розладами психіки і поведінки, нервової системи, та їх наслідки.

    Чи потрібно мені оновлювати дані?

    Дані потрібно оновити громадянам України, які перебувають на обліку в ТЦК. Отже, Ви можете не оновлювати дані, проте все одно рано чи пізно отримаєте повістку до ТЦК або рекомендованим листом, або при зустрічі з групою оповіщення.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.

    49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    Які будуть наслідки за неоновлення даних?

    Можлива адмінистративна відповідальність за порушення правил військового обліку, проте, Ви зможете оскаржити постанову ТЦК у судовому порядку.

    Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    Отже, постанова ТЦК повинна бути винесена за Вашої присутності.

    \З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    14.4%

    Вітаю!

    ВСЯ ПРОБЛЕМА В ТОМУ, ЩО У ВАС СТОЇТЬ ПОЗНАЧКА ПРО ЗНЯТТЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ, А НЕ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ.

    ВИ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ І ВАМ ТРЕБА ОНОВИТИ ОБЛІКОВІ ДАНІ, ЩОБ НЕ БУТИ ПРИТЯГНУТИМ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    Є велика різниця між цими поняттями, а також наслідками для військовозобов’язаного щодо відмітки знятий з обліку та виключений з військового обліку на підставі норм Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» зі змінами від 18.05.2024 року та Постанови Верховної ради України № 560 від 16.05.2024 року.

    «Виключений з військового обліку» означає, що особа втрачає статус військовозобов’язаного та на неї не поширюються обовʼязки з військового обліку. Зокрема така особа не може бути призвана під час мобілізації, після виключення з обліку не зобов’язана проходити ВЛК, оновлювати облікові дані, такій особі не можна вручати повістку. Це поняття є постійним і особа не повинна знову ставати на військовий облік.

    «Знятий з військового обліку» це тимчасове поняття та воно не означає звільнення від статусу військовозобов’язаного. Після зняття з військового обліку військовозобов’язаний продовжує виконувати обовʼязки військового обліку (проходження ВЛК, оновлення військово-облікових даних, повідомлення ТЦК та СП про зміну місця проживання тощо) та повинен стати на військовий облік в іншому органі, до прикладу в ТЦК та СП іншої області або ж в консульстві України в іншій країні.

    ВСІ ХТО БУВ ЗНЯТИЙ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТАКИМ ЧИНОМ ЯК ВИ, ПОВИННІ БУТИ ПОНОВЛЕНІ НА ОБЛІКУ.

    Додаток №2 до мобілізаційної директиви Генерального штабу Збройних Сил України від 22 червня 2015 року №322/2/2180дск «Організаційно-методичні вказівки щодо порядку проведення призову військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації, в особливий період та його документального оформлення».

    Пункт 11. Поновлення громадян на військовому обліку військовозобов`язаних, які були виключені (зняті) з нього за старим законодавством, проводяться у такому порядку:

    на підставі отриманої інформації про місце реєстрації (перебування) громадянина на території яку обслуговує Р(М)ВК і який повинен за віком перебувати на військовому обліку, військовий комісар Р(М)ВК здійснює його виклик за допомогою повідомлення до Р(М)ВК;

    перевіряє наявність військово-облікових документів, вилучає з архіву особову справу та обліково-послужну картку офіцера запасу (облікову картку рядового, сержанта, старшини запасу) та уточнює підстави виключення з військового обліку (якщо під час уточнення військово-облікових ознак буде встановлено, що громадянин був виключений з військового обліку за діючим законодавством, він на військовому обліку не поновлюється) і робить запис у військово-облікових документах про постановку громадянина на військовий облік військовозобов`язаних;

    направляє громадянина для проходження військово-лікарської комісії для встановлення його придатності до військової служби за станом здоров`я;

    за умови встановлення придатності громадянина за станом здоров`я до військової служби здійснюється оформлення військового квитка та облікових документів. Після оформлення військово-облікових документів військовий квиток повертається його власникові, а особову справу офіцера запасу та обліково-послужну картку або облікову картку рядового, сержанта, старшини запасу долучається до відповідних діючих картотек Р(М)ВК;

    якщо за результатами військово-лікарської комісії було встановлено, що громадянин визнаний непридатним для проходження військової служби зі зняттям з військового облік, у військово-облікових документах робляться відповідні записи стосовно виключення даного громадянина з військового обліку за станом здоров`я.

    НАКАЗ МОУ 342 ВІДМІНЕНИЙ.

    ОСЬ РІШЕННЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ З ЦЬОГО ПРИВОДУ:

    https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/87...

    Стаття 18"б" Наказу МОУ 402 (2008) каже:

    "Непридатні до військової служби у мирний час, обмежено здатні у воєнний час".

    В Україні скасували статус "обмежено придатний". З середини травня і протягом дев'яти місяців вони мають пройти повторну військово-лікарську комісію. Це передбачає Законом про забезпечення прав військових на соціальний захист, який набув чинності 4 травня. Після перекомісії обмежено придатні отримають новий статус.

    Відповідно до закону, для військовозобов'язаних тепер є лише два статуси – «придатний» чи «непридатний». Але скасування «обмеженої придатності» не означає автоматичного присвоєння іншого статусу – рішення прийматиметься за підсумками повторного проходження військово-лікарської комісії.

    У законі йдеться, що обмежено придатні громадяни мають пройти повторну ВЛК протягом дев'яти місяців після набуття ним чинності – тобто до 4 лютого 2025 року.

    Повторна ВЛК може визнати обмежено придатних військовозобов'язаних або непридатними з виключенням з військового обліку або придатними (тоді вони зможуть проходити службу).

    Турчин Ярослав Олександрович
    14.4%

    ВІТАЮ ВАС, ЄВГЕНЕ!

    Звісно, що не потрібно оновлювати дані, адже Ви не перебуваєте на військовому обліку що саме по собі виключає обов"язок уточнювати дані.

    Нааразі вимагають оновити дані на підставі абзацу 4 пункту1 частини 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення"Закону № 3633-IX (більш відомого як законопроект № 10449), який набув чинності з 18.05.2024 р., де зазначено: «громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані».

    Як бачимо, обов"язок оновлення законом встановлено не для військовозобов"язаних громадян у віці від 18 до 60, а саме для тих, хто перебуває на військовому обліку.

    Жодної відповідальності за неоновлення даних не буде навіть у тих, хто перебуває на обліку в ТЦК. Юристи вже розклали законодавство на молекули і встановили, що Міністерство оборони розробляючи санкції – допустили фатальну помилку і тепер не можна притягнути до відповідальності будь-кого за неоновлення даних.

    Юристи Міноборони допустили фатальну помилку, яка не дозволить ТЦК на законних підставах притягати людей до будь-якої відповідальності за неоновлення даних, адже в законі (ст. 27 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію") чітко прописано, що відповідальності підлягають люди, які неоновлять (не уточнять) дані відповідно до ч. 10 статті 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", ч. 3 ст. 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    При цьому там йде мова, що дані мають бути оновлені протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України.

    Указ про мобілізацію набув чинності ще в лютому 2022 року, а закон про обов"язок уточнити дані - набув чинності 18 травня 2024 року.

    Тобто такий обов"язок не виникає у громадян України на підставі ч. 3 ст. 22 Закону, адже після його прийняття Верховна Рада мобілізацію не затверджувала, а президент її не оголошував.

    Нааразі ж вимагають оновити дані на підставі абзацу 4 пункту1 частини 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення"Закону № 3633-IX (більш відомого як законопроект № 10449), який набув чинності з 18.05.2024 р., де зазначено: «громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані».

    За це порушення законом відповідальності не передбачено взагалі.

    Тож у Вашому випадку - оновити дані, навпаки Ви створите собі проблеми і потенціальні можливості для штрафування з порушенням закону.

    Живіть спокійно і не знаходьте пригод на власну долю з тим оновленням.

    Не думайте. що оновлення даних звільняє від мобілізації. Навпаки - наближає її.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14.4%

    Вітаю Вас.

    Короткий ланцюжок можливий дій уповноважених органів у випадку неоновлення даних виглядає +- наступним чином:

    1. Адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП. Наразі штраф 3400-5100 грн, але планується підняття штрафу до 17-25 тис грн. Це влада трактуватиме як порушення законодавства у сфері оборони, мобілізації і так далі.

    2. ТЦК звертається до Нацполіції про Вашу доставку до них.

    3. Нацполіція, якщо не може доставити, повідмоляє ТЦК про неможливість доставки.

    4. Далі ТЦК направляє на Вашу адресу ВИМОГУ - це новий документ. Це та вимога, яка вважатиметься врученою, навіть якщо вона не буде вручена.

    5. Якщо протягом 10 кал. днів з дня отримання вимоги Ви не зв'яляєтеся, ТЦК подає до суду позов про обмеження у праві керування ТЗ.

    Ось коротко такий алгоритм дій. Особа не може бути притягнути до відповідальності двічі за одне і те ж правопорушення. Тому не оновили - понесли відповідальність і по суті все. Обмеження у праві керування ТЗ - це інше, але також не критичне, як на мою точку зору. Найгірший сценарій розвитку подій за новим законодавством - обмеження у праві керування ТЗ.

    Щодо блокування рахунків, це можливо виключно в рамках виконавчого провадження, якщо особа не сплачує протягом певного часу штраф, але жодного відношення до мобілізаційного процесу це не має. Це виключно виконавче провадження та процес стягнення штрафу або іншої заборгованості. Не думаю, що при наявності штрафу Ви умисно не будете його сплачувати протягом довгого часу.

    З повагою!

    Корнійчук Євген Іванович
    13.5%

    Доброго дня,

    Маю на руках обліково-послужну картку (форма 6) у якій вказано: стаття 16б, невійськовозобовязаний, знятий з військового обліку за наказом 342 у 2008 році. (Довідки ВЛК не маю на руках).

    Як наказ МОУ № 684 від 20.12.2017р. впливає на те шо по статтям з розладами неврової системи, психіки і поведінки громадяни знімаються з військового обліку? Ци цей наказ 684 якось робить мою військово-облікову карту дійсною?

    Як можна скористатися наказом 684 в моєму випадку?Чи потрібно мені оновлювати дані?Які будуть наслідки за неоновлення даних?

    Відповідно до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    Враховуючи, що ви виключені з військового обліку у вас такого обов'язку не виникає, і взагалі, якщо ви виключені з військового обліку, ви вже не військовозабов язаний і взагалі не підпорядковуєтесь ТЦк, ви маєте право відмовлятись від отримання повістки, у такому разі буде слкадено акт відмови в якому ви можете зазначити причину своєї відмови, у вашому випадку, це що ви виключені з обліку. Будь яка відповідальність відстуня.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України