Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Медичне право, 16 липня 2024, питання №115692 350₴

Якщо жінка медик не працює за спеціальністю і не планує працювати, чи потрібно оновлювати дані ?

Працювала за спеціальністю, на облік поставлена, не працюю вже 6 років в медицині і не планую, чи потрібно оновлювати дані ?

Відповіді юристів (6)

    Богун Сергій Павлович
    16.6%

    Доброго дня.

    Необхідно оновлювати.

    Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    - у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Дерій Владислав Олегович
    16.6%

    Доброго дня!

    Згідно законодавства - потрібно.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    У разі перебування на території України уточнити дані можливо:

    • шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або
    • до центру надання адміністративних послуг, або
    • через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    За неоновлення даних можливий штраф.

    Проте, положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо ТЦК отримає необхідну інформацію з інших реєстрів (податкова, реєстр територіальної громади) - Вас не повинні притягнути до відповідальності за неуточнення даних. Поки що судової практики по цьому питанню немає, тому яку позицію займе ТЦК невідомо.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    16.6%

    Доброго дня, Марія!

    Незважаючи на те, що Ви не працюєте у сфері медицини, Вам необхідно оновити дані, оскільки Ви стоїте на обліку в ТЦК і є військовозобов'язанною.

    Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня цього року:

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    2. Установити, що:

    громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності)".

    Відповідно до Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу":

    11. Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних.

    Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, крім зазначених в абзаці першому цієї частини, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їхнім бажанням.

    12. Жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час у добровільному порядку. У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом).

    Жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками (за винятком випадків, передбачених законодавством з питань охорони материнства та дитинства, а також заборони дискримінації за ознакою статі), що включає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку".

    Проте, зверніть увагу на наступне:

    Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    16.6%

    Вітаю Вас.

    Так, на жаль, дані Ви повинні уточнити, як і перебувати на військовому обліку. Відсутність працевлаштування за фахом не звільняє від цього обов'язку.

    Короткий ланцюжок можливий дій уповноважених органів у випадку неоновлення даних виглядає +- наступним чином:

    1. Адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП. Наразі штраф 3400-5100 грн, але планується підняття штрафу до 17-25 тис грн. Це влада трактуватиме як порушення законодавства у сфері оборони, мобілізації і так далі.

    2. ТЦК звертається до Нацполіції про Вашу доставку до них.

    3. Нацполіція, якщо не може доставити, повідмоляє ТЦК про неможливість доставки.

    4. Далі ТЦК направляє на Вашу адресу ВИМОГУ - це новий документ. Це та вимога, яка вважатиметься врученою, навіть якщо вона не буде вручена.

    5. Якщо протягом 10 кал. днів з дня отримання вимоги Ви не зв'яляєтеся, ТЦК подає до суду позов про обмеження у праві керування ТЗ.

    Ось коротко такий алгоритм дій. Особа не може бути притягнути до відповідальності двічі за одне і те ж правопорушення. Тому не оновили - понесли відповідальність і по суті все. Обмеження у праві керування ТЗ - це інше, але також не критичне, як на мою точку зору. Найгірший сценарій розвитку подій за новим законодавством - обмеження у праві керування ТЗ.

    Щодо блокування рахунків, це можливо виключно в рамках виконавчого провадження, якщо особа не сплачує протягом певного часу штраф, але жодного відношення до мобілізаційного процесу це не має. Це виключно виконавче провадження та процес стягнення штрафу або іншої заборгованості. Не думаю, що при наявності штрафу Ви умисно не будете його сплачувати протягом довгого часу.

    Не думаю, що це все може стосуватися безпосередньо Вас, але облікові дані Ви повинні уточнити.

    З повагою!

    Турчин Ярослав Олександрович
    16.6%

    ВІТАЮ ВАС, пані МАРІЯ!

    На жаль, про бажання як у чоловіків, так і у військовозобов"язаних жінок, кому не пощастило зв"язати себе з медичною освітою, не питають. Обов"язок намалювали і усе тут.

    По при тезу про те, що в законодавстві жінкам дали можливість добровільно служити - частина 12 статті 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" виписана таким чином, що дозволяє двоякі тлумачення.

    Жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час у добровільному порядку. У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом).

    Жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками (за винятком випадків, передбачених законодавством з питань охорони материнства та дитинства, а також заборони дискримінації за ознакою статі), що включає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку.

    Лінгвістичний аналіз тексту дає змогу стверджувати, що словосполучення "у добровільному порядку" стосується лише слів "залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час".

    Саме тому, ТЦК може спокійно мобілізувати жінок, як вже робив до 18.05.2024 р. Для цього лише потрібна політична воля та відсутність достатньої кількості осіб з медичною освітою для військово-медичних цілей та медичного забезпечення бойових дій.

    Тобто, формально Ви мали б оновити військово-облікові дані. Але існує реальний ризик отримання повістки на ВЛК. При чому що при оновленні, що при неоновленні даних, якщо Ви маєте зареєстроване місце проживання (у разі неоновлення), а бо фактичне (може збігатися з зареєстрованим) - у разі оновлення.

    Як Ви розумієте, ТЦК - це не статистична організація, а орган забезпечення примусової мобілізації в армію.

    Тобто - оновлення даних- це лише інструмент для легалізації направлення в подальшому повісток поштою.

    Оновите дані - пришлють повістку на ВЛК поштою на адресу, вказану в Резерв+ при оновленні.

    Не оновите - пришлють повістку на ВЛК поштою на адресу, вказану в Єдиному державному демографічному реєстрі, в який входить Реєстр територілаьної громади.

    Шанси на отримання повістки - однакові. Якщо це буде масова акція, то усі отримають. Якщо вибірково, то тут пощастить / не пощастить.

    Щодо відповідальності за неоновлення даних. Формально, Ви мали їх оновити:

    - "громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані".

    Тобто, не чоловіки, не чоловіки від 18 до 60, а військовозобов"язані, які перебувають на обліку.

    Отже, мова йде і про військовозобво"язаних жінок.

    Проте, до відповідальності за неоновлення Вас притягнути буде дуже складно.

    Якщо звернути увагу на чинну редакцію статей 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, які і вводять штрафи за порушення мобілізаційного та військово-облікового законодавства, вона містить наступну примітку:

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Виходячи з цього, ТЦК має доказати, що у них немає можливості отримати дані про особу шляхом обміну інформацією з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    У разі ж направлення Вам повістки на мобілізацію. То тут теж варіант - штраф, а також - оголошення в розшук для доставки в ТЦК, вихід поліції за місцем реєстрації.

    При небажанні бути мобілізованою - у жінок, на відміну від чоловіків, є поки що можливість виїхати в напрямку ЄС.

    Чи заборонять виїзд жінкам та чи підключать прикордонників до бази "Оберіг" щодо перевірки і жінок при виїзді - поки що невідомо. Наразі виїздити можна вільно.

    Хай Вам щастить!

    З повагою та розуміння, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Корнійчук Євген Іванович
    17.1%

    Доброго дня. Згідно з частиною 11 ст. 1 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII взяттю на військовий облік підлягають:

    • жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність,
    • жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, крім зазначених в абзаці першому цієї частини, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їхнім бажанням.

    Визначати спеціальності роботодавець має відповідно до наказу Міноборони від 11.10.2021 № 313, яким затверджені два переліки:

    • Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних
    • Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями

    До переліку спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних, включені медичні спеціальності:

    • фізична терапія, ерготерапія, медична та психологічна реабілітація, громадське здоров’я, фізична реабілітація, промислова фармація, санітарія і експертиза
    • стоматологія, медицина, медсестринство, фармація, технології медичної діагностики та лікування
    • біомедична інженерія, біотехнології та біоінженерія
    • професіонали в галузі наук про життя та медичних наук, професіонали в галузі медицини (крім медичних сестер), професіонали в галузі лікувальної справи, професіонали в галузі стоматології, наукові співробітники (стоматологія), стоматологи, професіонали в галузі фармації, провізори, професіонали в галузі медико-профілактичної справи, наукові співробітники в галузі медико-профілактичної справи, інші професіонали в галузі медицини (крім сестринської справи та акушерства), допоміжний персонал у галузі сучасної медицини, фізіотерапії, фармації (крім медичних сестер), медичні асистенти, дантисти-асистенти, фізіотерапевти та масажисти, фармацевти, інші асистенти професіоналів в галузі сучасної медицини (крім медичних сестер)
    • професіонали в галузі патології, токсикології, фармакології, фізіології та епідеміології, патологи, токсикологи, фармакологи, фізіологи та епідеміологи, наукові співробітники (лікувальна справа), лікарі, фахівці в галузі медико-профілактичної справи, професійні медичні сестри та акушерки, професіонали в галузі сестринської справи та акушерства, медичні сестри та акушерки, гігієністи, окулісти та оптики, медичні сестри та акушерки, що асистують професіоналам, помічники професіоналів-акушерів
    • оператори медичного устаткування, робітники, що обслуговують устаткування з виробництва фармацевтичних продуктів та косметичних засобів, керівники підрозділів в охороні здоров’я

    Увага! КМУ постановою від 16.05.2024 № 563 виключив з Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487 (далі — Порядок № 1487) норму, яка дозволяла жінкам, що здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю та не перебували на військовому обліку у відповідних районних (міських) ТЦК та СП до затвердження Порядку № 1487 працевлаштовуватися як невійськовозобов'язаним до кінця 2026 року.

    Тож, від 18.05.2024 всі жінки-медики, які ще не перебували на військовому обліку, мають звернутися до ТЦК та СП та отримати військово-обліковий документ.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України