Задайте питання юристу

859 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 07 серпня 2024, питання №117206 650₴

мобілізований військовий обмежено-придатний

Чи мають право мобілізлізованого військового з заключенням ВЛК як обмежено- придатний (до вступу ЗУ №3633) зараховувати до резервної роти з подальшою відправкою на передову? Куди звертатися у разі порушення

Відповіді юристів (9)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    12.9%

    Доброго дня, Олена!

    Редакція Наказу МОУ №402 від 25.08.2023 року передбачала наступне:

    У відповідності з підпунктом г) пункту 20.3 глави 20 розділу ІІ Наказу МОУ №402 від 14 серпня 2008 року Про затвердження Положення про військово-лікарську експфертизу в Збройних Силах України:

    "г) "Обмежено придатний до військової служби"

    Одночасно з постановою ВЛК в індивідуальному порядку з урахуванням військової спеціальності, займаної посади, віку, роботи, що фактично виконується, пристосованості до неї того, хто пройшов медичний огляд, у постанові у довільній формі вказується, які види служби та роботи протипоказані цій особі. Особи, визнані обмежено придатними до військової служби, - непридатні до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах. Військовослужбовці, визнані обмежено придатними до військової служби, придатні до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах."

    Проте, з 04.05.2024 року статус "обмежено придатний" скасовано, а отже чоловіка повинні направити на переогляд ВЛК для встановлення ступеня придатності до проходження військової служби згідно з чинним законодавством.

    Відповідно до Закону України № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист», який набрав чинності 04.05.2024 року:

    ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

    «2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби».

    Згідно Наказу МОУ №402 в останній редакції:

    20.3. При медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту:

    а) "Придатний":

    до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони;

    Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах".

    Отже, Положення про ВЛЕ, як станом на зараз, так і станом на 2023 рік зазначало, що дана категоря громадян придатна до служби:

    у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.

    у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони.

    обмежено придатні - непридатні до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах. Військовослужбовці, визнані обмежено придатними до військової служби, придатні до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.

    придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони - непридатні до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах.

    Тобто, обмежено придатних (придатних до ТЦК) у будь якому випадку не мають права направити на передову для участі у бойових діях. Проте, за умови, якщо ВЛК визнає чоловіка "придатним до ТЦК" при переогляді.

    З приводу звернень, то Ви можете подати скаргу до Оперативного командування, Генштабу та МОУ. Крім того, у випадку направлення до зони бойових дій необхідно подати до командира частини рапорт на роз'яснення наказу.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    12.9%

    Вітаю Вас!

    Чи мають право мобілізлізованого військового з заключенням ВЛК як обмежено- придатний (до вступу ЗУ №3633) зараховувати до резервної роти з подальшою відправкою на передову? Куди звертатися у разі порушення

    Юридично - не мають права, але на практиці таких прикладів більш ніж достатньо. Для початку мушу сказати, що Ви повинні пройти переогляд, оскільки статусу "обмежено придатний до військової служби" станом на сьогодні не існує. Деякі військові частини умисно цим оперують та пояснюють, що оскільки такого статусу немає, ми можемо Вас направляти на позиції. Тому у будь-якому випадку треба пройти переогляд. Зразок рапорту про направлення на ВЛК додаю.

    Якщо щодо Вас будуть відбуватися незаконні дії - їх треба оскаржувати.

    ОСКАРЖЕННЯ ДІЙ (БЕЗДІЯЛЬНОСТІ) КОМАНДИРІВ, ВИЩОГО КОМАНДУВАННЯ ВІЙСЬКОВОЇ ЧАСТИНИ. ЗАХИСТ ПРАВ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ.

    Статтею 110 Закону України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України» передбачено, що усі військовослужбовці мають право надсилати заяви чи скарги або особисто звертатися до посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку, органів, які проводять досудове слідство, та інших державних органів у разі:

    - прийняття незаконних рішень, дій (бездіяльності) стосовно них командирами (начальниками) або іншими військовослужбовцями, порушення їх прав, законних інтересів та свобод;

    - незаконного покладення на них обов’язків або незаконного притягнення до відповідальності.

    Заява чи скарга з інших питань службової діяльності подається БЕЗПОСЕРЕДНЬОМУ КОМАНДИРОВІ (НАЧАЛЬНИКОВІ) ТІЄЇ ОСОБИ, дії якої він оскаржує, а в разі, якщо особи, які подають скаргу, не знають, з чиєї вини порушені їх права, заява чи скарга подається в порядку підпорядкованості. У такому самому порядку подаються пропозиції.

    Права військовослужбовців, які подали заяву чи скаргу:

    - особисто викласти свої аргументи особі, яка перевіряє заяву чи скаргу, звернутися з вимогою залучити до розгляду свідків;

    - подати додаткові матеріали, що стосуються справи, або клопотати, щоб їх вимагав командир (начальник) або орган, який розглядає заяву чи скаргу;

    - бути присутнім під час розгляду заяви чи скарги;

    - одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги; ► ознайомитися з матеріалами перевірки заяви чи скарги;

    - оскаржити прийняте за їх заявою чи скаргою рішення в суді;

    - вимагати відшкодування завданих їм збитків у встановленому законом порядку.

    Важливо! У зверненні має бути зазначено:

    - найменування органу або посада, прізвище, ініціали посадової особи, якій подається звернення, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань;

    - прізвище, ім’я, по батькові, посада, звання, місце проживання (знаходження) військовослужбовця;

    - викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

    Письмове звернення повинно бути підписано автором із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається (ст. 5 Закону України «Про звернення громадян»)

    Важливо! Подання скарги на наказ командира не зупиняє його виконання. Зупинення виконання рішення командира поки що можливе лише в порядку забезпечення позову відповідно до правил Кодексу адміністративного судочинства України.

    Заборона подання скарги Скаргу заборонено подавати:

    - під час бойового чергування;

    - перебування у строю (крім скарг, поданих під час опитування військовослужбовців);

    - на варті (вахті);

    - у добовому наряді;

    - під час занять.

    Отже, кожен військовослужбовець має про це знати та за потреби використовувати своє право на звернення для захисту інших порушених прав.

    З повагою!

    Карпенко Андрій Володимирович
    12.9%

    Вітаю!

    ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ВЛК ПРО СТУПІНЬ ВАШОЇ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ, НАПРАВЛЕННЯ ВАС В ШТУРМОВИЙ ПІДРОЗДІЛ - ПРОТИПРАВНЕ.

    ЯКЩО ВАС ПЕРЕВОДЯТЬ В ПІДРОЗДІЛ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НА ФРОНТІ - ЦЕ ВІДПОВІДАЄ ЗАКОНОДАВСТВУ УКРАЇНИ.

    4 травня 2024 року, набрав чинності закон про забезпечення прав військових на соціальний захист. Серед іншого він передбачає скасування статусу "обмежено придатних" до служби та зобов'язує пройти повторну медкомісію.

    ВИ НЕ МОЖЕТЕ ВІДМОВИТИСЯ ВИКОНУВАТИ НАКАЗ - ЗА ЦЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.

    В січні 2023 року Президент Володимир Зеленський підписав закон щодо посилення відповідальності для військовослужбовців за самовільне залишення поля бою, військової частини чи іншого місця служби, невиконання наказів та інші порушення військової дисципліни.

    За цим законом, зокрема, судам заборонять пом'якшувати покарання чи давати умовні терміни для військових, засуджених за окремі види злочинів:

    - непокора (ст. 402)

    невиконання наказу (ст.403)

    погрози або насильство щодо начальника (ст.405)

    самовільне залишення військової частини (ст.407)

    дезертирство (ст.408)

    самовільне залишення поля бою (ст. 429)

    Також зростають терміни покарання за військові злочини.

    НЕ ТРЕБА ОФІЙЦІЙНО ВІДМОВЛЯТИСЯ І ТИМ БІЛЬШЕ ПОДАВАТИ РАПОРТ ПРО ВІДМОВУ І ТОДІ НЕ БУДЕ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ:

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141):

    Конституція України | від 28.06.1996 № 254к/96-ВР (rada.gov.ua)

    "Стаття 62. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

    Ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.

    Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь".

    КРИМІНАЛЬНИЙ ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2013, № 9-10, № 11-12, № 13, ст.88):

    Кримінальний процесуальний к... | від 13.04.2012 № 4651-VI (rada.gov.ua)

    "Стаття 17. Презумпція невинуватості та забезпечення доведеності вини

    1. Особа вважається невинуватою у вчиненні кримінального правопорушення і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено у порядку, передбаченому цим Кодексом, і встановлено обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили.

    2. Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні кримінального правопорушення і має бути виправданим, якщо сторона обвинувачення не доведе винуватість особи поза розумним сумнівом.

    3. Підозра, обвинувачення не можуть ґрунтуватися на доказах, отриманих незаконним шляхом.

    4. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на користь такої особи.

    5. Поводження з особою, вина якої у вчиненні кримінального правопорушення не встановлена обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, має відповідати поводженню з невинуватою особою.

    Стаття 18. Свобода від самовикриття та право не свідчити проти близьких родичів та членів сім’ї

    1. Жодна особа не може бути примушена визнати свою винуватість у вчиненні кримінального правопорушення або примушена давати пояснення, показання, які можуть стати підставою для підозри, обвинувачення у вчиненні нею кримінального правопорушення.

    2. Кожна особа має право не говорити нічого з приводу підозри чи обвинувачення проти неї, у будь-який момент відмовитися відповідати на запитання, а також бути негайно повідомленою про ці права.

    3. Жодна особа не може бути примушена давати пояснення, показання, які можуть стати підставою для підозри, обвинувачення у вчиненні її близькими родичами чи членами її сім’ї кримінального правопорушення".

    Написання рапорту про відмову виконувати наказ - буде доказом вашої вини у провадженні про невиконання наказу, тобто визнанням вини.

    Я РАДЖУ ПИСАТИ РАПОРТ НА ПРОВЕДЕННЯ МЕДИЧНОГО ОБСТЕЖЕННЯ, З МЕТОЮ ВИЯВЛЕННЯ У ВАС РОЗЛАДІВ ЗДОРОВ'Я ТА ВИРІШЕННЯ ПИТАННЯ ПРО МОЖЛИВІСТЬ ПОДАЛЬШОГО ПРОХОДЖЕННЯ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ.

    Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"

    (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2011-12/conv#n...):

    Стаття 11. Право військовослужбовців на охорону здоров'я та медичну допомогу

    1. Охорона здоров'я військовослужбовців забезпечується створенням сприятливих санітарно-гігієнічних умов проходження військової служби, побуту та системою заходів з обмеження дії небезпечних факторів військової служби, з урахуванням її специфіки та екологічної обстановки, які здійснюються командирами (начальниками) у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

    Турбота про збереження та зміцнення здоров'я військовослужбовців - обов'язок командирів (начальників). На них покладається забезпечення вимог безпеки при проведенні навчань, інших заходів бойової підготовки, під час експлуатації озброєння і військової техніки, проведення робіт та виконання інших обов'язків військової служби.

    Військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, мають право на безоплатну кваліфіковану медичну допомогу у військово-медичних закладах охорони здоров'я. Військовослужбовці щорічно проходять медичний огляд, щодо них проводяться лікувально-профілактичні заходи.

    За відсутності за місцем проходження військової служби, навчальних (або перевірочних) і спеціальних зборів або за місцем проживання військовослужбовців військово-медичних закладів охорони здоров'я чи відповідних відділень або спеціального медичного обладнання, а також у невідкладних випадках медична допомога надається державними або комунальними закладами охорони здоров'я за рахунок Міністерства оборони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.

    СТАТУТ ВНУТРІШНЬОЇ СЛУЖБИ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ

    (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/548-14#Text):

    Лікувально-профілактичні заходи

    254. Військовослужбовці зобов’язані негайно повідомити про захворювання безпосередньому начальникові, який зобов’язаний направити хворого до медичного пункту частини.

    255. Амбулаторний прийом проводиться в медичному пункті військової частини лікарем (фельдшером) у години, встановлені розпорядком дня військової частини.

    Військовослужбовці, які захворіли раптово або дістали травму, направляються до медичного пункту частини негайно, у будь-який час доби.

    260. На стаціонарне лікування поза розташуванням військової частини військовослужбовці направляються за висновком лікаря військової частини, а для подання невідкладної допомоги за відсутності лікаря - черговим фельдшером (санітарним інструктором) медичного пункту з одночасним доповіданням про це начальникові медичної служби і черговому військової частини. До лікувальних закладів хворі доставляються у супроводі фельдшера (санітарного інструктора).

    ТАКОЖ ПАРАЛЕЛЬНО ДРУГИМ РАПОРТОМ ЗВЕРНІТЬСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ.

    Військовий психолог — це фахівець, який вміє розпізнавати негативні психічні стани військовослужбовців та може надати кваліфіковану допомогу щодо збереженням психічного здоров’я особового складу. Вміє розпізнати проблеми у військовому колективі та забезпечити шляхи їх вирішення.

    Головне завдання військового психолога — допомогти таким чином, щоб той виконував своє завдання на високому рівні. Військовий психолог оцінює морально-психологічний стан колективу та забезпечує його якісне функціонування для виконання завдань за призначенням.

    З важливого — військовий психолог розуміється у розпізнаванні бойових психічних травм, впливові на морально-психологічний стан колективу та шляхах відновлення боєздатності особового складу.

    Для будь-якого військовослужбовця морально-психологічна підтримка потрібна на всіх етапах його військової служби, адже зазвичай військова служба — це професія, яка несе в собі велике навантаження: як моральне, так і фізичне.

    Досвідчений, компетентний психолог може провести якісну психологічну діагностику на наявність психологічної травми та її наслідків. Після цього він проводить психологічну роботу відповідно до Протоколу надання психологічної допомоги військовослужбовцям Збройних сил України в бойових умовах. Якщо військовослужбовцю не достатньо допомоги психолога, то його направляють на лікування у медико-реабілітаційні заклади.

    ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЕЦЬ може звернутися самостійно у центр морально-психологічного забезпечення. Але у кожній військовій частині є групи контролю бойового стресу. У кожному підрозділі, батальйоні та загоні є свій психолог. Є заступник командира роти з морально-психологічного забезпечення.

    Координати центру: https://web.facebook.com/CMASua/?_rdc=1&_rdr

    Телефон центру: +380 44 454 7429

    НІ В ЯКОМУ РАЗІ ВІДКРИТО (ПИСЬМОВО АБО УСНО) НЕ ВІДМОВЛЯЙТЕСЬ ВІД ВИКОНАННЯ НАКАЗУ.

    Якщо на рапорт командування не реагує, а Ви рахуєте, що Ваші права попушені, тоді вступає в дію положення Розділу V Дисциплінарного статуту ЗСУ.

    В такому разі він може скаржитися на дії командування.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/551-14#Text

    РОЗДІЛ V.

    110. Усі військовослужбовці мають право надсилати заяви чи скарги або особисто звертатися до посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку, органів, які проводять досудове слідство, та інших державних органів у разі:

    прийняття незаконних рішень, дій (бездіяльності) стосовно них командирами (начальниками) або іншими військовослужбовцями, порушення їх прав, законних інтересів та свобод;

    незаконного покладення на них обов’язків або незаконного притягнення до відповідальності.

    111. Заява чи скарга з інших питань службової діяльності подається безпосередньому командирові (начальникові) тієї особи, дії якої він оскаржує, а в разі, якщо особи, які подають скаргу, не знають, з чиєї вини порушені їх права, заява чи скарга подається в порядку підпорядкованості. У такому самому порядку подаються пропозиції.

    ххх

    У випадку позасудового оскарження військовослужбовець залежно від випадку може звернутися зі скаргою до старшого командира, командира військової частини, оперативного командування, ВСП, ДБР та інших державних органів. Окрім цього, якщо відбулося порушення прав людини, скаргу також можна подати до Уповноваженого з прав людини.

    Подача скарги до одного з органів чи посадових осіб не забороняє йому звернутися одночасно до іншого. Важливо використовувати усі механізми захисту своїх прав та робити це якомога швидше.

    Для цього військовослужбовцю необхідно письмово оформити скаргу, де вказати:

    - ПІБ, звання, посаду, ваші контакти;

    - назва органу або посада, прізвище, ініціали посадової особи, кому подається скарга;

    - усі обставини та деталі оскаржуваної ситуації;

    - ваші вимоги;

    - долучити докази за наявності (копія рішення командира, витяг з наказу тощо).

    Підготуйте скаргу у двох екземплярах. При подачі скарги командиру військової частини вона обовʼязково повинна бути зареєстрована - зазначено дату прийняття скарги та номер реєстрації. Другий примірник з відміткою про отримання залишається у військовослужбовця як доказ подачі скарги. За можливості вимагайте вказати на вашому примірнику посадову особу, яка прийняла скаргу, та її підпис. Скарга в день її надходження заноситься до журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян.

    У разі якщо військовослужбовець не має змоги подати скаргу особисто або його скаргу не приймають чи не реєструють, варто подати її поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення на орган чи посадову особу, кому адресована скарга. Такий спосіб подачі скарги є офіційним та зобовʼязує відповідний орган чи посадову особу її розглянути.

    Строк розгляду скарги становить 15 днів, у певних випадках 1 місяць. Важливо, що строк рахується з дня офіційної реєстрації скарги, тому важливо проконтролювати, щоб ваша скарга не “загубилася” та була належним чином зареєстрована. Особливо це стосується скарг, які подавалися особисто.

    Результатом розгляду скарги є її задоволення або відмова в її задоволенні. Відмова обовʼязково має бути письмовою та обґрунтованою, із зазначенням конкретних причин та посиланнями на норми закону. Таку відмову можна оскаржити до суду, тому важливо мати саме письмовий варіант відмови.

    Скарга з інших питань службової діяльності (яка не повʼязана з оскарженням незаконного рішення, дій (бездіяльності) командира, незаконного покладення на військовослужбовця обовʼязків або незаконного притягнення до відповідальності) подається безпосередньому командирові тієї особи, дії якої він оскаржує.

    Турчин Ярослав
    12.9%
    Турчин Ярослав місяць тому

    Юрист, м. Харків, 16 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, пані ОЛЕНО!

    Хотів би сказати, що все добре. Не можуть мобілізувати, в окопи на нуль не відправлять, можна оскаржити. Але це лише з точки зору теорії та нормативно-правового регулювання і емоцій людей, які розуміють, що обмежено придатним у бойових підрозділах та взагалі в армії - не місце.

    По факту, на жаль, непоодинокі випадки і мобілізації, і направлення, і ігнорування статусу обмежено придатний навіть у військах, коли солдати і офіцери, які мали рішення гарнізонної ВЛК про обмежену придатність - не могли перевестись та звільнитись із бойових та штурмових підрозділів ЗСУ, вислуховуючи від свої командирів, що для них висновок ВЛК не закон і має лише рекомендаційний характер.

    4 травня набуває чинності Закон № 3621-IX, який, серед іншого, скасовує статус "обмежено придатний" та передбачає, що ТЦК відносно громадян, визнаниї раніше обмежено придатними, мають забезпечити проходження повторного медичного огляду протягом 9 місяців з дня набрання чинності цим Законом з метою визначення придатності до військової служби. Міноборони вже затвердило наказом від 27.04.2024 № 262 зміни до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, які також набудуть чинності 4 травня 2024 року.

    Тобто шляхи два:

    • переогляд на ВЛК за повісткою від ТЦК. Ризик - мобілізація та визнання придатним повністю чи до служби в окремих підрозділах.
    • ухилення від переогляду та повісток ТЦК. Ризик - штрафи від ТЦК та проблеми з державною виконавчою службою.

    Щоб говорити чи є шанси не бути визнаним:

    • НЕПРИДАНИМ з виключенням з військового обліку,
    • повністю "ПРИДАТНИМ" або
    • ПРИДАТНИМ до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв'язку, оперативного забезпечення, охорони

    - треба знати діагноз та аналізувати медичну документацію станом на момент визнання обмежено придатним та на теперішній час.

    Вимоги до осіб значно зменшили. Дихаєщ, ходиш, усвідомлюєш - придатний. "1 рік залишилось жити? - А нам більше і не треба".

    Тому може бути в реаліях сьогодення щозавгодно.

    Щоб убезпечити себе від порушення прав на Військово-лікарській експертизі (ВЛК) - треба, щоб усі діагнози були в амбулаторній карті, яку видає для проходження ВЛК дільничний (сімейний) лікар, а також щоб усі діагнози були внесені в систему ЕСОЗ (Електронна система охорони здоров"я) - яку, як правило, називають в народі HELSI за назвою харківської фірми - розробника програмового забезпечення, яка займає значну частину ринку послуг доступу до ЕСОЗ медичних закладів державної, комунальної та приватної форм власності.

    Якщо у Вас будуть наявні на руках медичні документи від державних клінік про лікування та хворобу, яка має постійний (хронічний) характер, консультативних поліклінік та клінічних відділень науково-дослідних інститутів сфери управління Нац.академії медичних наук України або вищих медичних закладів МОЗ України.

    В кожному конкретному випадку є специфіка. Треба детально аналізувати кожен випадок. Інакше це буде не фахова консультація, а карти таро або гадання на кавовій гущі.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Дерій Владислав Олегович
    12.9%

    Вітаю Вас!

    4 травня набув чинності Закон 3621-IX про повторний медичний огляд обмежено придатних https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно даного закону термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX:

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Якщо згідно довідки ВЛК військовий є обмежено придатним до військової служби то згідноабзацу другого підпункту "г" пункту 20.3 глави 20 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (редакція від 29.04.2024)) - він був придатним до служби лише у частинах (підрозділах) забезпечення, ТЦК та СП, установах, організаціях, навчальних закладах.

    Відповідно до закону військовослужбовці мають право звертатись до свого командування з рапортом по різним питанням: звільнення з військової служби, направлення на ВЛК, отримання лікування, надання відпустки тощо.

    Військовому потрібно подати рапорт про направлення на ВЛК у зв'язку з різким погіршення стану здоров'я, що унеможливлює його проходження військової служби та виконання покладених на нього обов'язків.

    Якщо він відмовиться від виконання наказу - то скоріш за все командування розціне даний поступок як непокору і в такому випадку йому доведеться відстоювати свої право у судовому порядку.

    Проте, згідно статті 37 розділу І, частини І «Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України» підлеглий має право звернутися до командира з проханням уточнити наказ.

    Про виконання або невиконання наказу військовослужбовець зобов’язаний доповісти командирові (начальникові), який віддав наказ, і своєму безпосередньому командирові (начальникові), а також вказати причини невиконання наказу або його несвоєчасного (неповного) виконання. Якщо військовослужбовець розуміє, що він неспроможний виконати наказ своєчасно та у повному обсязі, він про це зобов’язаний доповісти вищезазначеним особам негайно.

    Саме тому у випадках невпевненості у можливості виконати наказ раджу писати рапорт про уточнення наказу, обов’язково в ньому зазначаючи про те, що військовослужбовець НЕ відмовляється виконувати наказ, а просто по стану здоров'я не в змозі виконувати покладені на нього обов'язки.

    Стаття 41 Кримінального кодексу України визначає, що наказ або розпорядження є законними, якщо вони віддані відповідною особою в належному порядку та в межах її повноважень і за змістом не суперечать чинному законодавству та не пов'язані з порушенням конституційних прав та свобод людини і громадянина. Тобто виконанню підлягає тільки законний наказ.

    Явно злочинним слід вважати наказ, злочинний характер якого очевидний, зрозумілий як для того, хто його віддає, так і для того, кому він адресований, а також для інших осіб. Тобто злочинність такого наказу повинна бути очевидною і не викликати сумнівів.

    Не підлягає кримінальній відповідальності особа, яка відмовилася виконувати явно кримінально протиправний наказ або розпорядження. Також зауважу, що виконавець наказу може бути звільнений від відповідальності, якщо він не усвідомлював і не міг усвідомлювати злочинність наказу. У такому випадку відповідальності підлягає тільки особа, що віддала кримінально протиправний наказ.

    Крім того, Ви можете подати скаргу на командира за перевищення службових повноважень до вищестоящого командування.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Середницький Євгеній Вікторович
    10%

    Вітаю,

    Чи можуть мобілізувати обмежено придатного військового?

    Ні, зазвичай, не мають права.

    Згідно з українським законодавством, зокрема Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", військовослужбовці, визнані обмежено придатними до військової служби військово-лікарською комісією (ВЛК), не підлягають призову на військову службу за мобілізацією.

    Що робити, якщо вас все ж таки направили до резервної роти?

    Якщо вас, як обмежено придатного військового, направляють до резервної роти з подальшою відправкою на передову, це є прямим порушенням ваших прав.

    Куди звертатися:

    1. Безпосередній командир: Спочатку спробуйте вирішити питання мирним шляхом, звернувшись до вашого безпосереднього командира з письмовою заявою, в якій ви вкажете на порушення ваших прав та вимагаєте усунути їх.
    2. Військово-лікарська комісія: Зверніться до ВЛК для повторного огляду та підтвердження вашого статусу обмежено придатного.
    3. Військова прокуратура: Якщо ви не отримали задовільної відповіді від командира або ВЛК, зверніться до військової прокуратури. Вони зобов'язані розглянути вашу скаргу та вжити необхідних заходів.
    4. Уповноважений Верховної Ради з прав людини: Можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Цей орган займається захистом прав громадян і може надати вам юридичну допомогу.
    5. Громадські організації: Існують різні громадські організації, які займаються захистом прав військовослужбовців. Вони можуть надати вам консультацію та допомогу в вирішенні вашої проблеми.

    Які документи потрібно мати при собі:

    • Висновок ВЛК про обмежену придатність
    • Копію наказу про мобілізацію
    • Копію наказу про направлення до резервної роти
    • Інші документи, які можуть підтвердити ваше право на відстрочку від мобілізації

    Важливо:

    • Збережіть всі докази: Зберігайте всі документи, пов'язані з цією ситуацією. Це може знадобитися вам у подальшому.
    • Не соромтеся звертатися за допомогою: Не залишайтеся наодинці зі своєю проблемою. Існує багато людей, які готові вам допомогти.
    • Дотримуйтесь законних шляхів вирішення проблеми: Не вдавайтеся до самовільних дій, оскільки це може призвести до негативних наслідків.

    Пам'ятайте: Ви маєте право на захист своїх прав. Не дозволяйте нікому порушувати закон.

    Корнійчук Євген Іванович
    13.1%

    Доброго дня, Мобілізований військовослужбовець, який має висновок військово-лікарської комісії (ВЛК) про обмежену придатність, повинен виконувати свої обов'язки згідно з цим висновком. Згідно із законодавством, обмежено придатні військовослужбовці зазвичай призначаються на посади або виконують завдання, які не пов'язані з активною участю в бойових діях.

    1. Права обмежено придатних військових
    • Обмежено придатні військовослужбовці зазвичай призначаються на тилові, адміністративні або інші посади, які не передбачають значних фізичних навантажень та безпосередньої участі в бойових діях.
    • Якщо військовослужбовця з висновком про обмежену придатність направляють на передову, це може бути порушенням його прав.
    2. Куди звертатися у разі порушення
    • Командування частини: Спочатку варто звернутися до безпосереднього командування з проханням переглянути рішення щодо вашого призначення або відправки на передову, посилаючись на висновок ВЛК.
    • Військова служба правопорядку (ВСП): Якщо командування ігнорує ваше звернення або відмовляється змінювати рішення, можна звернутися до ВСП з відповідною скаргою.
    • Військова прокуратура: Якщо ситуація не вирішується на рівні командування чи ВСП, ви маєте право звернутися до військової прокуратури зі скаргою про порушення ваших прав.
    • Омбудсмен: Ви також можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини (омбудсмена), який може втрутитися в ситуацію і допомогти захистити ваші права.
    3. Документи для звернення
    • Копія висновку ВЛК, що підтверджує ваш статус обмежено придатного.
    • Письмове звернення або скарга, де чітко викладено ситуацію і прохання про її перегляд.
    • Можливі свідчення або інші документи, які підтверджують, що вас намагаються відправити на передову всупереч висновку ВЛК.

    Важливо діяти швидко і рішуче, щоб захистити свої права та уникнути неправомірного направлення на передову.

    Токмач Галина Миколаївна
    12.3%

    Добрий день!

    4 травня набуває чинності Закон № 3621-IX, який, серед іншого, скасовує статус "обмежено придатний" та передбачає, що громадяни, визнані раніше обмежено придатними, мають пройти повторний медичний огляд протягом 9 місяців з дня набрання чинності цим Законом з метою визначення придатності до військової служби. Міноборони вже затвердило наказом від 27.04.2024 № 262 зміни до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, які також набудуть чинності 4 травня 2024 року.

    Це Положення визначає процедуру проведення військово-лікарської експертизи ВЛК та поширюється на військовослужбовців ЗСУ, Державної спеціальної служби транспорту, членів їх сімей, призовників, військовозобов'язаних та резервістів.

    ВЛК визначає придатність за станом здоров'я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів, установлює причинний зв'язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

    Як і раніше діятимуть штатні та позаштатні ВЛК, їх постанови обов'язкові до виконання. В оновленій редакції Положення уточнюється, що постанови ВЛК можуть бути відмінені або скасовані штатними ВЛК:

    • скасовується у випадках, коли попередня постанова на дату її прийняття не відповідала законодавству та/або була прийнята на підставі недійсних документів;
    • відміняється у випадках, коли необхідно привести зміст попередньої постанови ВЛК (яка була прийнята правильно) у відповідність до чинного законодавства.

    Також в оновленому Положенні визначено, що члени ВЛК діють на принципах верховенства права, законності, поваги та дотримання прав людини і громадянина, доброчесності, колегіальності, рівноправності членів комісії, вільного обговорення і вирішення питань, об'єктивності, неупередженості та обґрунтованості прийнятих рішень, висновків і пропозицій.

    При цьому доброчесність є одним з визначальних принципів військовослужбовців, державних службовців, працівників, які є членами ВЛК.

    До доброчесної поведінки відноситься: пріоритет службових інтересів, компетентність, прозорість, нерозголошення конфіденційної інформації (конфіденційність), коректність та ввічливість.

    Також уточнюється, що ЦВЛК має право запитувати (раніше було "витребувати") документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв'язок. Також ЦВЛК матиме право направляти у заклади охорони здоров'я в системі Міноборони на повторний медичний огляд.

    Головою позаштатної постійно діючої ВЛК тепер може призначатися лікар, який має досвід виконання обов'язків у складі ВЛК не менше одного року (раніше було - трьох років).

    Строки проведення медичних оглядів, а також лабораторних та інструментальних досліджень, включно з необхідністю направлення на додаткові методи дослідження, лабораторні обстеження, визначаються з урахуванням необхідності отримання повної та об'єктивної інформації про стан здоров'я людини, та не можуть становити більше 14 днів.

    Щодо медичного огляду, уточнюється, що при встановленні діагнозу насамперед враховуються результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами актуального обстеження, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматись рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.

    Відомості про результати проходження медичного огляду (військово-лікарської експертизи) призовниками, військовозобов'язаними та резервістами вносяться до Єдиного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів у встановленому законодавством порядку.

    Також ВЛК прийматиме нові види постанов:

    "Придатний до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв'язку, оперативного забезпечення, охорони. Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах".

    "Непридатний до військової служби з переоглядом через 6 - 12 місяців" приймається під час дії воєнного стану на підставі статей 2б, 7, 11, 12г, 13г, 24, 32, 37, 44, 48, 56, 59, 65, 72, 76б, 77б, 81 Розкладу хвороб у випадках, коли для відновлення придатності до військової служби необхідний строк від 6 до 12 календарних місяців.

    "Непридатний у мирний час та під час дії особливого періоду (за винятком періоду дії воєнного стану)". У таких випадках приймається постанова "Непридатний до військової служби".

    "Потребує звільнення від виконання службових обов'язків на ___ календарних днів (на строк, необхідний для оформлення та затвердження свідоцтва про хворобу, але не більше 30 календарних днів)".

    "Не потребує тривалого лікування".

    Постанови про визначення "обмежено придатний до військової служби", "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час" більше не прийматимуться.

    Додаток 1 "Розклад хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві" викладено у новій редакції. Тепер визначатимуться наступні категорії:

    • Непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку;
    • Придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв'язку, оперативного забезпечення, охорони;
    • Тимчасово непридатні. Потребують лікування, відпустки, звільнення від виконання службових обов'язків;
    • Придатні.

    Всього найкращого!

    Токмач Галина Миколаївна

    ДИСЦИПЛІНАРНИЙ СТАТУТ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/551-14/conv#n5...):

    110. Усі військовослужбовці мають право надсилати заяви чи скарги або особисто звертатися до посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку, органів, які проводять досудове слідство, та інших державних органів у разі:

    прийняття незаконних рішень, дій (бездіяльності) стосовно них командирами (начальниками) або іншими військовослужбовцями, порушення їх прав, законних інтересів та свобод;

    незаконного покладення на них обов’язків або незаконного притягнення до відповідальності.

    111. Заява чи скарга з інших питань службової діяльності подається безпосередньому командирові (начальникові) тієї особи, дії якої він оскаржує, а в разі, якщо особи, які подають скаргу, не знають, з чиєї вини порушені їх права, заява чи скарга подається в порядку підпорядкованості. У такому самому порядку подаються пропозиції.

    112. Військовослужбовці, які подали заяву чи скаргу, мають право:

    особисто викласти свої аргументи особі, яка перевіряє заяву чи скаргу, звернутися з вимогою залучити до розгляду свідків;

    подати додаткові матеріали, що стосуються справи, або клопотати, щоб їх вимагав командир (начальник) або орган, який розглядає заяву чи скаргу;

    бути присутнім під час розгляду заяви чи скарги;

    одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;

    ознайомитися з матеріалами перевірки заяви чи скарги;

    оскаржити прийняте за їх заявою чи скаргою рішення в суді;

    вимагати відшкодування завданих їм збитків у встановленому законом порядку.

    113. Ніхто не може бути скривджений на службі чи притягнутий до відповідальності за те, що він подав пропозицію, заяву чи скаргу.

    Подання скарги військовослужбовцями не звільняє їх від виконання своїх службових обов’язків і наказів командирів (начальників).

    Заборонено подавати скаргу під час бойового чергування, перебування у строю (крім скарг, поданих під час опитування військовослужбовців), на варті (вахті), а також у добовому наряді, під час занять.

    114. У разі якщо військовослужбовець виявив факти розкрадання чи псування військового майна, незаконного витрачання коштів, зловживання у забезпеченні військовим майном, недоліки у стані озброєння та бойової техніки чи інші факти, які заподіють шкоду Збройним Силам України, він повинен доповісти про це безпосередньому командирові (начальникові), а також може надіслати письмову заяву старшому командирові (начальникові) до начальника Генерального штабу - Головнокомандувача Збройних Сил України включно або до органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу, який проводить досудове слідство, та іншого державного органу.

    115. Вимоги до звернення військовослужбовця, порядок розгляду пропозицій, заяв та скарг, строки розгляду, права військовослужбовця під час розгляду заяви чи скарги, обов’язки командирів, органів військового управління щодо розгляду звернень військовослужбовців регулюються законодавством України про звернення громадян, нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, Міністерства оборони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України.

    116. Під час опитування військовослужбовців пропозиція, заява чи скарга може бути подана усно або в письмовій формі безпосередньо на ім’я командира (начальника), який проводив опитування.

    117. Пропозиція, заява чи скарга вважаються вирішеними, якщо розглянуто всі порушені в них питання, вжито необхідних заходів або надано вичерпні відповіді.

    Відмова у вирішенні питань, викладених у пропозиції, заяві чи скарзі, доводиться до відома військовослужбовців, які їх подали, у письмовій формі з посиланням на акти законодавства із зазначенням причин відмови та роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

    118. Командири військових частин, начальники органів військового управління зобов’язані проводити особистий прийом військовослужбовців, членів їх сімей, а також інших громадян з питань, що стосуються діяльності військової частини.

    Прийом проводиться регулярно у встановлені дні та години.

    Звернення на особистому прийомі реєструються. Питання, які неможливо вирішити безпосередньо під час особистого прийому, розглядаються в такому самому порядку, що і письмові звернення.

    119. Інформація щодо пропозицій, заяв і скарг в день їх надходження вноситься до журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян (додаток 4 до цього Статуту), який ведеться і зберігається в кожній військовій частині, закладі та установі.

    Командири (начальники) зобов’язані не рідше одного разу на квартал проводити аналіз та перевірку стану роботи з розгляду та прийняття рішень щодо пропозицій, заяв і скарг.

    Журнал реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян повинен бути пронумерований, прошнурований, скріплений мастиковою печаткою та завірений командиром військової частини.

    Інформація про скарги і заяви військовослужбовців, висловлені під час інспектування (перевірки), до журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян не вноситься.

    120. У журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян робиться запис про рішення, прийняте щодо кожної пропозиції, заяви чи скарги.

    Для перевірки своєчасності та правильності виконання прийнятих рішень журнал реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян подається щомісяця командирові (начальникові), а також на вимогу особи, яка проводить інспектування.

    ЩОДО ПОДАЧІ СКАРГИ - https://www.mil.gov.ua/zvernennya-gromadyan/forma-...


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA