Задайте питання юристу

866 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Податкове право, 16 жовтня 2024, питання №121303 500₴

Где оформиться и как платить налоги если работаю фрилансером (музыкантом) в Европе ?

В Украине уже не живу с начала войны. Работаю музыкантом на свадьбах. Испанская защита. Но беру заказы по Европе . Как правильно и где оформиться чтобы легально выставлять счет на официальных мероприятиях? Интересует фоп 3

Відповіді юристів (2)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ МОЖЕТЕ БУТИ ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ ДВОХ КРАЇН.

    ПРОСТІШЕ - ДОХОДИ В УКРАЇНІ ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ, ДОХОДИ В ІСПАНІЇ, ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ ІСПАНІЇ.

    АЛЕ МОЖУТЬ ВИНИКНУТИ СПІРНІ ПИТАННЯ МІЖ ПОДАТКОВИМИ ДВОХ КРАЇН.

    Кожна країна виборює своє право на утримання податків з осіб, що в ній проживають незалежно від їх громадянства. Для цього застосовується термін “податковий резидентський статус”. Громадянство особи і його резидентський статус для цілей оподаткування не тотожні поняття. Так, особа може бути громадянином України, а податки сплачувати в іншій державі - в країні проживання.

    Тому, аби попередити подвійне оподаткування необхідно визначити резидентський статус фізособи.

    Фізична особа має сплачувати податки в Україні, якщо підпадає хоча б під один із критеріїв ( згідно пп.14.1.213.

    - наявність тісних особистих чи економічних зв'язків (центр життєвих інтересів) в Україні;

    - перебування в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом податкового року;

    - місце постійного проживання в Україні членів сім'ї;

    - місце реєстрації фізособи, як суб'єкта підприємницької діяльності (ФОП).

    Отже, невідповідність цим критеріям дозволяє змінити податковий резидентський статус та розглянути іншу країну як місце сплати податків.

    ПІСЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН, ВИ ЗАЛИШИТИСЬ ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ, ЯКЩО БУДЕТЕ ПРАЦЮВАТИ ФОП.

    Разом з тим локальне податкове законодавство іншої країни може визнати українців резидентами країни перебування.

    Міжнародні двосторонні договори про уникнення подвійного оподаткування передбачають правила розподілу прав оподаткування певних видів доходів між країною – резиденцією платника податків та країною перебування.

    Якщо обидві країни вважають особу своїм податковим резидентом згідно з локальним законодавством, а сама особа вважає, що це не відповідає положенням міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування, вона може подати заяву про розгляд своєї справи до компетентного органу України або іншої країни, яка буде вирішуватись за процедурою взаємного узгодження.

    Відповідно до міжнародного договору буде проведено відповідний тест (на визначення центру життєвих інтересів), за підсумками якого компетентні органи двох країн повинні прийняти рішення, податковим резидентом якої з двох країн буде вважатися зазначена особа.

    При цьому кожен окремий випадок буде розглядатися компетентними органами на основі наданих документів та підтверджень з урахуванням усіх обставин та підстав.

    ВАМ КРАЩЕ ВІДКРИТИ ІП В ІСПАНІЇ.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич день тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Дброго дня, Аліна!

    Звичайно, це мудре і вигідне для Вас рішення - оформити в Україні ФОП 3 групи, я би додав - на спрощеній системі оподаткування, бо ніде у Європі таких низких податків, як у зазначених обставинах Ви не знайдете.

    Дуже важливим в цьому випадку є уникнення подвійного оподаткування, і разом із тим водночас виникає питання податкового резидентства.

    Простими словами, податкове резидентство – це статус особи, яка проживає у певній країні, що передбачає обов’язок саме у цій країні сплачувати податки з усіх доходів.

    Загальний принцип податкового резидентства передбачає, що всі резиденти країни підлягають у ній оподаткуванню стосовно абсолютно всіх своїх доходів – як тих, що отримуються на території цієї країни, так і за її межами.

    Отже, отримавши статус податкового резидента, українці за кордоном повинні сплачувати податки до бюджету приймаючої сторони навіть зі своїх зарплат, навіть якщо, з них вже сплачено податки в Україні.

    Це ж саме стосується доходів ФОПів та самозайнятих осіб: якщо джерело їхнього доходу в Україні, а самі вони проживають за кордоном, то крім сплаченого єдиного податку вони повинні заплатити податок на дохід у країні проживання.

    Коли особа отримує статус податкового резидента?

    У різних країнах світу статус податкового резидента настає за різних умов. Найпоширеніша з них – проживання у приймаючій країні протягом тривалого періоду. Як правило, пів року або 183 дні.

    У більшості країн першою підставою для набуття податкового резидентства є наявність власного або орендованого житла, в якому особа зазвичай проживає.

    Якщо таке житло є у двох країнах, тоді визначення податкового резидентства особи проводиться на основі інших критеріїв, і до них відносяться тісні сімейні та економічні зв’язки, знаходження в країні понад 183 календарних дні, громадянство та інше.

    Визначальним критерієм, за яким особа отримує статус податкового резидента, є наявність так званого "центру життєвих чи економічних інтересів" у певній країні. Забігаючи наперед, якщо центр ваших економічних інтересів знаходиться в Україні, то, як правило, це є достатньою підставою для того, аби не платити податки з доходів за кордоном.

    Центр життєвих інтересів може охоплювати різноманітні аспекти – від кількості днів перебування в країні, володіння майном, наявності роботи до відвідування школи чи дитсадка дітьми, чи відвідування спортивного залу. Де центр життєвих інтересів, там і сплата податків.

    Центр економічних інтересів у особи виникає у тій країні, до якої вона найбільш тісно прив’язана як економічно, так і соціально.

    Як правило, центр економічних інтересів особи знаходиться у тій країні, де вона має:

    ⇒ постійне місце проживання;

    ⇒ офіційне місце роботи;

    ⇒ зареєстрований бізнес (чи ФОП);

    ⇒ відкриті банківські рахунки;

    ⇒ регулярну сплату податків та комунальних платежів;

    ⇒ тісні родинні зв’язки;

    ⇒ місце, у якому постійно навчається неповнолітня дитина цієї особи (садочок, школа чи ВНЗ);

    ⇒ абонементи до спортзалів, басейнів, секцій тощо.

    Доходи, про які іноземні податківці точно матимуть повну інформацію та на які нарахують податки, як правило, включають доходи від продажу українцями свого майна за кордоном.

    Якщо, наприклад, українець продає автомобіль в країні перебування, інформацію про угоду податкові органи можуть отримати від реєстраційних центрів, де проходить оформлення. Або від нотаріуса, якщо угода підлягає нотаріальному посвідченню.

    Інформація щодо зарплат, які біженці отримують від українських роботодавців на рахунки у вітчизняних банках для іноземних податкових органів не доступна. Щоб нарахувати на ці доходи свої податки їм потрібно отримати таку інформацію з України. І на цьому напрямку нещодавно відбулися важливі зміни, які можуть ускладнити життя переселенцям.

    Як відомо, Україна приєдналася до багатосторонньої угоди про автоматичний обмін податковою інформацією (CRS). Цей крок призвів до того, що українська податкова в автоматичному режимі надсилає всю інформацію про українців, які є податковими резидентами інших країн.

    Уряд та Рада фактично завершили імплементацію низки документів та законодавства у цій сфері.

    CRS в Україні дає можливість обмінюватись податковою інформацією автоматично, а не по запиту.

    Проте навіть коли запрацює CRS, Україна не буде видавати інформацію по тих особах, кого вона вважає податковими резидентами України, а вона вважає такими всіх українців, крім тих, хто виїхав за кордон раніше (до війни) і пройшов процедури виходу з податкового резидентства України.

    Перейдемо до важливого питання: як же уникнути подвійного оподаткування своїх доходів за кордоном?

    Аби двічі не сплачувати податки рекомендую спочатку визначитися для себе, де Ви плануєте надалі жити. Виходячи з цього й потрібно буде відстоювати своє податкове резидентство у тій чи іншій країні.

    Якщо вибір впаде на приймаючу країну, то найпростішим способом не сплачувати податки в Україні є працевлаштування на новому місці роботи у новій країні чи переоформлення там свого бізнесу. Під час останнього не варто забувати, що український ФОП чи підприємство потрібно офіційно закрити, погасивши всі борги зі сплати ЄСВ та єдиного податку, та подавши відповідні декларації.

    Якщо ж вибір впаде на користь податкового резидентства України, то найпростішим способом не потрапити під податковий контроль іншої країни є переїзд. Так, якщо змінювати країну свого тимчасового перебування кожні пів року, то іноземні податкові органи не зможуть претендувати на стягнення з неї податків.

    Але варіант з переїздами підходить далеко не всім. Відтак, для того, аби відстояти своє українське податкове резидентство потрібно вступати у суперечку з податковими органами приймаючої країни. Для цього рекомендую підготуватися заздалегідь та вже збирати докази наявності центру економічних інтересів в Україні.

    Серед них можуть бути:

    ⇒ довідка про сплату податків в Україні;

    ⇒ сертифікат податкового резидента України (невдовзі буде доступна в електронному вигляді);

    ⇒ актуальне місце реєстрації (прописка) в Україні;

    ⇒ докази про наявність працюючого ФОПа, зареєстрованого в Україні (документи щодо реєстрації ФОПа та податкові декларації);

    ⇒ довідки про наявність актуальних рахунків в українських банках;

    ⇒ довідки щодо відвідування дитиною особи навчальних закладів в Україні;

    ⇒ квитанції про сплату комунальних платежів тощо.

    Залежно від приймаючої країни, пакета цих документів може бути достатньо для того, аби не сплачувати податки за підсумками 2024 року. Однак надалі уникати сплати податків у країні свого проживання буде складніше.

    Тепер щодо питання оформлення ФОП 3 групи на спрощеній системі оподаткування та сплати податків.

    Алгоритм реєстрації фізичної особи-підприємця в Україні й отримання витягу з реєстру і раніше був не дуже складним, але останніми роками він став іще простішим завдяки послугам різних державних онлайн-сервісів. Сьогодні його можна пройти самостійно, без залучення третіх сторін. Коротко процес реєстрації виглядає так:

    • Обрати КВЕДи та групу єдиного податку (ЄП) для ведення бізнес-діяльності.
    • Подати заяву на реєстрацію та перехід на єдиний податок (за необхідності).
    • Отримати виписку в Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) в Україні чи за допомогою послуг онлайн-сервісу.
    • Подати в державну податкову службу (ДПС) заяву на витяг із реєстру платників ЄП протягом 10 днів після отримання виписки із ЦНАП.
    • Через 10 днів після подання отримати в ДПС готовий витяг.
    • Згенерувати електронний цифровий підпис (ЕЦП) онлайн або отримати в акредитованому центрі сертифікації ключів.
    • Відкрити рахунок у будь-якому зручному для вас банку.

    Ось і всі кроки, які потрібно пройти у процесі реєстрації.

    Що потрібно враховувати при виборі КВЕД для власної діяльності
    1. Точно визначте вид своєї діяльності. Наприклад, для оптової торгівлі госптоварами вкажіть КВЕД 46.4 (Оптова торгівля товарами господарського призначення), а для роздрібної торгівлі аналогічним видом продукції – КВЕД 47.5 (Роздрібна торгівля іншими товарами господарського призначення у спеціалізованих магазинах) або КВЕД 47.1 (Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах). До речі, оптова торгівля – це не продаж клієнту великих партій товару, а саме перепродаж нових або вживаних товарів іншим торговцям, які безпосередньо продають їх роздрібному клієнту. Якщо ви плануєте займатися й оптовою торгівлею, і роздрібною, вкажіть обидва КВЕДи. Також для торгівлі в інтернеті обов’язково додайте види економічної діяльності 47.91 (Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет) і 46.19 (Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту).
    2. Визначте всі КВЕДи, які можуть вам знадобитися в майбутньому. Проаналізуйте всі види, які можуть бути корисними для вас у майбутньому, і обов’язково вкажіть їх, навіть якщо зараз вони для вас неактуальні. Наприклад, зараз ви спеціалізуєтеся тільки на госптоварах, але в майбутньому, можливо, займетеся продажем будь-яких інших нішевих товарів. Тоді доцільно вказати КВЕД 47.78 (Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах). Крім того, корисним може бути КВЕД 63.12 (Веб-портали), якщо в майбутньому ви бачите свій сайт як великий маркетплейс для широкого кола клієнтів. Для кожного виду економічної діяльності на сайті є детальне пояснення, прочитайте його уважно.

    Закон ніяк не регламентує максимальну кількість КВЕДів, тож що більше видів ви зазначите – то краще, адже через некоректний вибір вас можуть оштрафувати. Водночас немає потреби вказувати види діяльності, за якими ви не плануєте отримувати прибуток. Наприклад, ви збираєтеся проводити маркетингові дослідження для розвитку бізнесу, але не маєте наміру продавати їхні результати іншим підприємцям – тоді і вписувати КВЕДи, пов’язані з подібними послугами, не потрібно.

    Втім, якщо ви забули вписати якийсь КВЕД, це можна зробити в будь-який момент пізніше через додаток або портал «Дія». Щойно новий КВЕД буде зареєстрований для вашого ФОП, можна починати вести по ньому діяльність, продавати послуги чи товари та приймати платежі.

    Доречи Ваш КВЕД-2010: клас 90.01

    Театральна та концертна діяльність

    Цей клас включає:
    • постановку театральних вистав, концертів і оперних або балетних спектаклів, танцювальних та інших сценічних виступів:
      • діяльність груп, цирків або труп, оркестрів і ансамблів
      • діяльність самостійних артистів, таких як актори, танцюристи, музиканти, лектори або оратори
    Цей клас не включає:
    • діяльність персональних театральних або художніх агентів чи агентств, див. 74.90
    • діяльність із підбору акторів, див. 78.10
    Найбільш комфортний і сучасний спосіб реєстрації ФОП – через сайт або мобільний додаток «Дія».

    Щоб зареєструватися, потрібно відкрити сайт «Дія» і зайти в особистий кабінет. Для цього зіскануйте QR-код в однойменному мобільному додатку або увійдіть за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП). Його можна створити швидко, безкоштовно та у віддаленому режимі в деяких банках, наприклад у ПриватБанку. Про те, що таке електронний підпис і як його створити, читайте в нашій окремій статті.

    Далі перейдіть на сторінку, де здійснюється реєстрація ФОП. Натисніть кнопку «Подати заяву», внесіть у форму всю запитану інформацію та вкажіть тип оподаткування. Надішліть заяву на перевірку. Якщо вся інформація вказана коректно, то через певний час ви отримаєте відповідне повідомлення про реєстрацію ФОП в особистому кабінеті «Дія» та у скриньці електронної пошти. Крім того, в особистому кабінеті вам буде доступний витяг із Єдиного держреєстру (ЄДР). Цей витяг має однакову юридичну силу й у друкованому, і в електронному вигляді.

    Причини відмови у реєстрації можуть бути такими:

    • документи подані неуповноваженою особою
    • реєстрація заборонена судовим рішенням, про що є запис у Єдиному державному реєстрі
    • ця фізична особа вже зареєстрована як ФОП, про що є запис у ЄДР
    • ви намагаєтесь оформити підприємницьку діяльність, яка заборонена законом

    У разі відмови у реєстрації документи надсилають заявнику з детальним поясненням причини. Після усунення проблем документи на відкриття ФОП можна подати повторно.

    Тепер про спрощене оподаткування

    Третя група оподаткування є самою чисельною, бо має суцільні переваги. Це високий ліміт річного доходу та невелика кількість обмежень якщо рівняти з іншими групами.

    Підходить як для фізичних осіб – підприємців, так і для юридичних осіб. Дозволено працювати у таких галузях як торгівля, виробництво, перевезення( вантажні та пасажирські), ресторанний бізнес тощо. Податок вираховується саме з суми доходу, а не прибутку, та можливість самостійно визначати розмір ставки податку. Спрощена система оподаткування третьої групи не обмежує підприємця працювати самостійно або наймати будь-яку кількість виробників.

    Протягом календарного року обсяг доходу на рік не повинен перевищувати 1167 розмірів мінімальної заробітної плати. Тобто межа становить 8 285 700 грн.

    Максимальна ставка єдиного податку ФОП 3 групи у 2024 році складає:

    • 5% від отриманого доходу для підприємців-неплатників ПДВ;
    • 3% від отриманого доходу для підприємців – платників ПДВ;

    Тимчасові 2% для неплатників ПДВ на період воєнного стану були скасовані з 1 серпня 2023 року. А тому платників, які стали платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою 2% з першого дня державної реєстрації автоматично переведуть на третю групу зі ставкою 5%.

    Платників, які були платниками єдиного податку до переходу на третю групу зі ставкою 2% автоматично переведуть на ту групу і ставку єдиного податку, на який були до переходу на третю групу зі ставкою 2%, якщо вони не надавали ніяких заяв. Платників, які до переходу на третю групу зі ставкою 2% були на загальній системі оподаткування автоматично переведуть на загальну систему оподаткування.

    Коли подавати звітність для

    Згідно з податковим законодавством платити єдиний податок платникам третьої групи треба впродовж 10 днів після кінцевого терміну подання декларації за звітний квартал.

    Декларація з єдиного податку платників третьої групи подається кожен квартал (чотири рази на рік). Термін подання – протягом 40 днів після закінчення звітного кварталу.

    Раз на квартал обов’язково треба сплатити єдиний страховий внесок 4686 грн.

    Мінімальний розмір ставки для сплати єдиного страхового внеску становить 1562 грн. на місяць.

    Звіт щодо ЄСВ, у ньому ви звітуєте про сплачені суми за ЄСВ. Подаєте щорічно до 9 лютого, за минулий рік відзвітувати потрібно в поточному.

    Ви питаєте також як виставляти рахунок на офіційних заходах?

    Це у Вашому виді діяльності не складно. Достатньо мати свій сайт, а на ньому - публічний договір оферти, який складається один раз для усіх випадків Вашої ділової активності. Далі достатньо просто виставляти рахунки замовниками і отримувати гроші на валютний рахунок ФОП. Оплата буде розцінюватись як згода з усіма пунктами договору. Принаймні для української податкової цього буде цілком достатньо.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України