Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
885 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрый вечер.
Муж ехал на работу. Остановили маршрутку ТЦК, посадили его в бус. Заставили пройти ВЛК.
У него была статья 8а, исключён с воинского учёта. После ВЛК стало 8б.
Он теперь военообязан?
Был исключён с службы, а сейчас его поставили на учёт?
Его могут забрать на фронт?
Возможно ли онулировать это ВЛК?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Анна!
Чоловіку вдалося піти з Рибної 1? Бо з практики такі випадки дуже рідкі, на жаль. Якщо вдалося, то чим все закінчилося? Видали повістку?
Відповідно до ВЛК Миколаївського ОТЦК - так, Ваш чоловік станом на зараз військовозобов'язаний.
Саме так, хоча не мали на те права. Чоловік був виключений з обліку, а отже мав статус "невійськовозобов'язаний". На якій підставі "бусифіцировали"? ВОД був при чоловіку?
Так, чоловіка можуть забрати, але не на нуль. Відповідно до Постанови ВЛК він тепер придатний до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах.
Можна оскаржити постанову ВЛК до 18-ї регіональної ВЛК в Одесі.
Відповідно до глави 3 розділу І Наказу МОУ №402 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», яка регулює порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК:
«3.3. Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».
Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.
Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК.
Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.
Також можна звернутись до суду з приводу протиправних дій ТЦК щодо поновлення чоловіка на обліку.
З повагою, адвокат Айвазян.
Чоловіку вдалося піти з Рибної 1?
Так. Пішов з Рибної після проходження ВЛК.
Якщо вдалося, то чим все закінчилося? Видали повістку?
Повістку не видали.
Дали висновок з ВЛК, де змінили статтю з "а" на "б".
Сказали звернутися до Центрального ТЦК для уточнення ще даних.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЯкщо піде до Центрального РТЦК, то поставлять на облік. Після того цілком імовірно - видадуть мобілізаційне розпорядження, якщо чоловік немає права на відстрочку.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
На жаль, ТЦК повели себе неправомірно та з перевищенням службових повноважень. Ваш чоловік невійськовозобов'язаний, тому його не мали право поновити на військовому обліку та направити на ВЛК, адже згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ, а чоловік є ВИКЛЮЧЕНИМ з військового обліку згідно ЗАКОНУ, підтвердженням цього є відповідна відмітка у військово-обліковому документі, а згідно законодавства діючого на сьогоднішній день поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Якщо чоловіка поновлять на військовому обліку, то він вважатиметься військовозобов'язаним
Все йде до того, що його хочуть незаконно поставити на військовий облік
Якщо не оскаржете дії ТЦК або довідку ВЛК, то це цілком можливо.
Чоловіка не мали права затримувати та доставляти до ТЦК, адже він є невійськовозобов'язаним. Вам краще заручитись підтримкою адвоката та оскаржувати бусифікацію та неправомірне направлення на ВЛК.
Так, можна. Для цього потрібно звернутися до обласної ВЛК.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
На жаль, але Вашого чоловіка просто обманули. Він вже був невійськовозобов'язаний та не підлягав мобілізації і постановці на військовий облік. Зараз, виходить, що він вже став військовозобов'язаним.
Відношення ТЦК до даної ситуації ї зрозумілим - чоловік має пройти переогляд ВЛК за новим Розклом хвороб, після чого прийматиметься рішення про його мобілізацію або НЕ мобілізацію та можливо виключення з військового обліку. Втім, з точки зору громадянина ситуація виглядає дещо інакше.
Почнемо з того, що у 1999 році поняття "виключення" з військового обліку за наказом МО від 1994 року № 2 не існувало. Наказ передбачав поняття "зняття" з військового обліку, що скоріше за все і відбулося у даній ситуації.
Якщо чоловік був знятий з військового обліку - він став невійськовозобов'язаний. Те, що на той момент поняття "виключення" з обліку не існувало, не робить незаконним або таким, що підлягає скасуванню, запис про визнання його непридатним зі зняттям з обліку.
Щодо мобілізації, то Вам не можуть і не мають ніякого права навіть вручити повістку про явку, не говорячи про мобілізацію або ВЛК. Втім, на жаль, повістку можуть вручити будь-кому, в чому не один раз пересвідчувався на своїй практиці. Думаю це і стало предметом Вашого питання та мотивуючим фактором звернутися до юристів платформи. Тим не менше, це не повинно Вас хвилювати. Ви визнані непридатним до військової служби один раз, остаточно. Жодних переглядів по неправильній процедурі чи щось на кшталт цього - порушення Конституції та законів України.
Чинне законодавство не передбачає права ставити знятих (виключених) з обліку за станом здоров'я на повторний військовий облік за бажанням окремих нешанованих українцями громадян, не хвилюйтеся. Органи державної влади, на відміну від громадян, сповідують принцип - дозволено все, що прямо передбачено законом.
Якщо Ви маєте на руках всі документи про виключення з військового обліку - Вам немає про що турбуватися. Ви не зобов'язані виконувати незаконні дії та вимоги органів влади та їх посадових осіб. Ви вже невійськовозобов'язаний!
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)
Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
2. Чи можуть його примусити повторно проходити медичну комісію
На жаль, але ТЦК буде це робити. Їх бачення ситуація вище я описав. Ви повинні бути готовими до відстоювання своїх прав у суді.
На прикладі хотів би обговорити рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 12.01.2023 (справа № 500/4141/2). Короткий виклад суті:
"...До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_3 ), в якій просить:
визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_4 з взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 ;
зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_4 виключити із військового обліку ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 07.03.2000 ОСОБА_1 було визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" відповідно до додатку №1 "Розклад хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України" Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2. У зв`язку із вищевикладеним, 06.06.2000 Київським райвійськоматом м.Харкова позивачу було видано довідку № 4/14 про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку. Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що позивач не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.
Позивачу 29.06.2022 вручено повістку про необхідність з`явлення 30.06.2022 ІНФОРМАЦІЯ_5 (далі ІНФОРМАЦІЯ_6) та, 07.07.2022, як це підтверджується довідкою військово-лікарської комісії, було проведено медичний огляд, за результатами якого його було визнано придатним до військової служби на підставі ст.836, 42г, 74в, 62в графи II Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Міністром оборони України 14.08.2008 № 402). Відповідачем 12.07.2022, відповідно до штампу (без підпису) на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова Позивачу довідки № 4/14, було повторно взято позивача на військовий облік. Однак, оскільки ОСОБА_1 з 2000 року є невійськовозобов`язаним та не є резервістом, він не є особою, котра відповідно до ч.1 ст. 39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", та Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 "Про загальну мобілізацію" підлягає призову.
Позивач вважає дії відповідача з взяття на військовий облік та призов на військову службу під час мобілізації протиправними, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.
ДОВОДИ СУДУ:
У ст. 1 Закону №3543-ХІІ визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.
Відповідно до ч.8 ст.4 Закону №3543-ХІІ, з моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.
На час особливого періоду дія будь-яких прийнятих до настання цього періоду нормативно-правових актів, що передбачають скорочення чисельності, обмеження комплектування або фінансування Збройних Сил України, інших військових формувань чи правоохоронних органів спеціального призначення, зупиняється.
Згідно з абз.2 ч.1 ст.22 Закону №3543-ХІІ громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.
Відповідно до ч.3 ст.22 Закону №3543-ХІІ під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
З матеріалів справи видно, що позивач у 2000 році проходив приписну призовну комісію при Київському райвійськоматі м. Харкова з метою взяття його на військовий облік та визначення придатності за станом здоров`я до військової служби.
Згідно з довідкою №4/14 від 06.06.2000, виданою Київським райвійськоматом м. Харкова, (а.с.20-21) ОСОБА_1 18.04.2000 визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" за графою І, статтею 38 "в" Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2).
Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що останній не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.
Той факт, що позивач дійсно був визнаний "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" підтверджується також відповіддю ІНФОРМАЦІЯ_9 від 20.10.2022 № 2950, а також наданими зазначеним ІНФОРМАЦІЯ_14 завіреними копіями облікової картки позивача від 06.06.2000 та виписки з книги протоколів по приписці № 38 від 07.03.2000. Інші документи, за повідомленням ІНФОРМАЦІЯ_9 , відсутні у зв`язку із закінченням строків зберігання.
Аналогічного змісту відповідь ІНФОРМАЦІЯ_9 від 05.01.2023 №70 було надано на ухвалу суду про витребовування доказів.
Суд відзначає, що на момент призову на військову службу ІНФОРМАЦІЯ_3 мав інформацію про проходження позивачем військово-лікарської комісії та про непридатність його до військової служби з виключенням з військового обліку, проте не взяв до уваги, про що свідчить штамп, зроблений 12.07.2022 відповідачем на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова довідки № 4/14, про взяття ОСОБА_1 на військовий облік.
Стосовно доводів позивача про наявність розбіжності у військово-облікових документах позивача, яка полягає у зазначені дати (Київським райвійськоматом м. Харкова 18.04.2000, а ІНФОРМАЦІЯ_10 07.03.2000) та номеру статті (Київським райвійськоматом м. Харкова стаття 38 "в", а ІНФОРМАЦІЯ_10 стаття 86 "а") Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2), то суд вважає за необхідне наголосити, що можливість описки щодо пункту правової норми не спростовує визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
При цьому, за правовими висновками Верховного Суду у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на п.3.13 глави 3 розділу II Положення №402.
До того ж із наданої завіреної копії облікової картки позивача підтверджується факт видання ОСОБА_1 взамін військового квитка довідки № 14 про непридатність від 06.06.2000. Дата видачі цієї довідки та складення облікової картки співпадає із датою проставлення 06.06.2000 штампу в паспорті позивача громадянина України Київським райвійськоматом м. Харкова про те, що він є "невійськовозобов`язаним".
З приводу ж твердження відповідача про те, що за доцільно брати до уваги результати останньої військово-лікарської комісії, а саме довідку ВЛК за №37/5949 від 07.07.2022, то суд враховує, що відповідно до приписів п.3.3 глави 3 розділу II Положення №402, повторно оглядаються ВЛК військових комісаріатів лише військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби, яким позивач не являється.
В контексті спірних правовідносин, що склались між сторонами, суд вважає за необхідне вказати, що у постанові Верховного Суду від 25.07.2019 у справі №826/13000/18 зазначено, що правова процедура ("fair procedure" - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.
Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 .
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_15 виключити із військового обліку ОСОБА_1 .
3. Чи може він одержати якийсь свіжий витяг із військового реєстру, де було б вказано, що він виключений із обліку. Можливо через ЦНАП.
Ось це також велика проблема. Інформацію про зняття його з обліку ТЦК повинен внести в "Оберіг", далі чоловік може завантажити Резерв + та отримати відповідну інформацію. Однак ТЦК точно не ВНЕСЕ цих даних без санкції суду.
У Реєстрі буде битися Ваш статус "військовозобов'язаного". Потрібно спробувати врегулювати цей момент. Подайте письмову заяву, далі - направте адвокатський запит, за потреби - подавайте позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії - внести інформацію про Вашу непридатність з виключенням з військового обліку до системи "Оберіг".
З повагою!
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Ступінь придатності до військової служби, перелік хвороб, розладів здоров’я та питання проведення військової лікарської експертизи військовослужбовців регулюється Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402.
Згідно Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров'я ТДВ) (додаток 3).
При встановленні ступеня придатності до військової служби ВЛК керується Поясненнями щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад (Додаток 2 до Положення № 402).
Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров’я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов’язаний, що характеризують його стан здоров’я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.
Військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року № 110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.
У воєнний час та під час мобілізації, на особливий період відстрочка від призову за станом здоров'я надається військовозобов'язаному на строк від 1 до 6 місяців залежно від захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва) та прогнозованої тривалості лікування. Після закінчення відстрочки військовозобов'язані оглядаються для вирішення питання про придатність до військової служби.
У разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров’я військовозобов’язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ. Після проведення обстеження складається Акт дослідження стану здоров’я (додаток 10 Положення № 402), який підписується керівником закладу охорони здоров’я (установи). Акт подається до ВЛК ТЦК та СП на розгляд. Якщо обстеження проводилось у закладі охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК.
Якщо військовозобов’язаний під час призову на військову службу, збір, а також чергового огляду з метою обліку визнаний таким, що потребує лікування (відстрочки від призову на військову службу, збір), то лікар - член ВЛК ТЦК та СП направляє військовозобов’язаного на отримання відповідних медичних послуг. Після закінчення лікування військовозобов’язаний оглядається ВЛК ТЦК та СП.
У разі незгоди з рішенням ВЛК Ви маєте право на його оскарження.
Варіантів оскарження є два: у досудовому порядку та через суд.