Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
У мене рішення суду що син проживає з батьком. Які ще додаткові документи потрібно щоб доказати що я сам виховую сина. І як це правильно оформити?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (9)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Вадиме!
Не зовсім зрозуміло звідки Ви хочете звільнитись. Якщо з війська, то рішення про розірвання шлюбу між Вами та дружиною і факту проживання одним з неповнолітніх дітей з Вами недостатньо, аби Ви мали підставу для звільнення із ЗСУ.
Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності 18 травня цього року, згадана Вами підстава для звільнення виглядає наступним чином:
"Стаття 26. Звільнення з військової служби
12. Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:
3) під час дії воєнного стану:
військовослужбовці, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;"
При тому згідно Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (пункт 12.11 розділу XII) перелік документів, що подаються з Поданням до звільнення військовослужбовця з військової служби у Вашому випадку повинен бути наступним:
"5. Через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», подаються:
14) військовослужбовцями, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, зник безвісти, визнаний безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України:
Тобто для Вашого звільнення Ви повинні мати рішення суду саме про самостійне виховання та утримання неповнолітньої дитини, а ні лише рішення суду про розлучення.
Для того треба мати конкретні фактичні обставини, як також подавати окремий позов до суду. Всі інші варіанти отримання права на звільнення, передбачені згаданою вище статею 26, у Вашому випадку наврядчи можливі.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
Ви плануєте звільнитися з військової служби чи отримати відстрочку від мобілізації?
На жаль, такого судового рішення недостатньо і щоб оформити відстрочку, і щоб звільнись з військової служби.
Вам додатково потрібно отримати рішення суду про самостійне виховання та утримання дитини.
військовослужбовці, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України.
1. Заява про відстрочку (додаток 4 до Порядку )
2. Свідоцтво про народження дитини
3. Один із документів:
Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
ОТЖЕ, ДЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ АБО ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ У ЗВ'ЯЗКУ З САМОСТІЙНИМ ВИХОВАННЯМ ДИТИНИ ВАМ ПОТРІБНО ВСТАНОВИТИ ФАКТ САМОСТІЙНОГО ВИХОВАННЯ ДИТИНИ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ, А ТАКОЖ БАЖАНО ОКРЕМО, АЛЬТЕРНАТИВНО — РІШЕННЯ СУДУ ПРО ПОЗБАВЛЕННЯ МАТЕРІ БАТЬКІВСЬКИХ ПРАВ.
Є офіційно опублікована постанова Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2024 року по справі №201/5972/22. У цій справі заявник звернувся до суду в порядку окремого провадження із заявою про встановлення юридичного факту — «встановлення факту самостійного виховання дитини». Верховний Суд залишив цю заяву без розгляду, посилаючись на те, що даний факт не підлягає встановленню в окремому порядку, проте варто брати до уваги той факт, що у цій справі заявник звернувся до суду у серпні 2022 року. Водночас ст. 23 ЗУ «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку» станом на серпень 2022 року мала редакцію, відповідно до якої право на відстрочку мали визначені особи, зокрема — жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років.
Надважливо, що на той час норма закону не містила окремого положення щодо встановлення переліку документів, якими необхідно підтверджувати факт самостійного виховання дитини. В зміненій редакції ця норма почала діяти з 18 травня 2024 року: «жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України.
До того ж була прийнята Постанова КМУ №560, якою встановлюється перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»: «рішення суду про позбавлення одного з батьків батьківських прав, або рішення суду про визнання одного із батьків безвісти відсутнім, або вирок суду, за яким особа відбуває покарання у місцях позбавлення волі, або документи, які підтверджують, що особа самостійно виховує та утримує дитину (рішення суду про встановлення факту самостійного виховання дитини…)».
З наведеного вбачається, що з 18 травня 2024 року (!) Закон прямо передбачає можливість отримання рішення суду про встановлення певного юридичного факту — самостійного виховання дитини в судовому порядку.
Підсумовуючи викладене, хочу зазначити, що для встановлення факту самостійного виховання дитини, необхідно у заяві до суду чітко та відкрито зазначити, що це потрібно для отримання відстрочки АБО звільнення з військової служби.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Рівне, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіДобрий день.
Ваша підстава для звільнення з військової служби звучить так:
"військовослужбовці, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей)
-помер,
- позбавлений батьківських прав,
- визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим,
- відбуває покарання у місцях позбавлення волі,
- а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду
- або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України".
Ви долучили до запитання рішення суду про розірвання шлюбу, навіть не про визначення місця проживання дитини з вами. Цього точно недостатньо для звільнення.
Там написано що син проживає з відповідачем
Адвокат, м. Рівне, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВиховання та проживання це різні речі. Зараз звільнитися за цією підствою як і отримати відстрочку не так вже й просто, якщо є мама, то дитина все одна виховується вами обома.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ЦЬОГО РІШЕННЯ СУДУ ДЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ НЕДОСТАТНЬО.
НЕОБХІДНО В МЕЖАХ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ ДО КОЛИШНЬОЇ ДРУЖИН ВСТАНОВИТИ ФАКТ ОДНООСІБНОГО ВИХОВАННЯ ДИТИНИ.
Сімейні обов`язки особистого або майнового характеру є обов`язками конкретної особи (дружини, матері, батька тощо) і не можуть бути передані добровільно іншому за договором або перекладені на іншого за законом.
Оскільки в СК чітко встановлено, що сімейні права та обов`язки є такими, що тісно пов`язані з особою, а тому не можуть бути передані іншій особі, можна констатувати, що в силу настання певних юридичних фактів (дій чи подій), які мають бути підтверджені виключно актами цивільного стану (свідоцтво про смерть) чи рішенням суду (про позбавлення батьківських прав, визнання недієздатним, померлим, безвісно відсутнім) та позбавляють особу користуватися батьківською правосуб`єктністю, такі права та обов`язки припиняються та не потребують додаткового підтвердження того, що один із батьків самостійно виконує їх.
СК не встановлено підстав припинення батьківських обов`язків щодо виховання дитини. Так само як визначена частиною першою статті 15 СК України «невідчужуваність» сімейних обов`язків свідчить про неможливість відмови від сімейних обов`язків, якими є, зокрема, обов`язки щодо виховання дитини.
Факт одноосібного виховання дитини одним із батьків не може встановлюватись у безспірному порядку або за домовленістю батьків дитини, в тому числі на підставі укладеного між ними договору або на підставі судового рішення, ухваленого за правилами окремого провадження, оскільки в такому питанні завжди існуватиме загроза порушення принципу дотримання найкращих інтересів дитини.
Факт, про встановлення якого просить батько, не підлягає з`ясуванню в порядку окремого провадження, оскільки існує спір про право, який не може розглядатися в судовому порядку безвідносно до дій заінтересованих осіб щодо конкретних прав, свобод та інтересів заявника.
Оскільки сімейним законодавством не передбачено підстав припинення батьківських обов`язків щодо виховання дитини, а визначена частиною першою статті 15 СК України «невідчужуваність» сімейних обов`язків свідчить про неможливість відмови від них, зокрема від обов`язків щодо виховання дитини, то факт одноосібного виховання дитини одним із батьків може бути встановлений судом як одна з обставин, що складає предмет доказування у спорі між батьками дитини щодо виконання ними обов`язків з виховання дитини.
Інститут окремого провадження не може використовуватися для створення преюдиційних фактів з метою подальшого вирішення будь-якого спору про право.
ПРИКЛАД:
Постанова від 11 вересня 2024 року по справі №201/5972/22, де ВП ВС вказала, що факт одноосібного виховання дитини одним із батьків не може встановлюватись у безспірному порядку або за домовленістю батьків дитини, в тому числі на підставі укладеного між ними договору або на підставі судового рішення, ухваленого за правилами окремого провадження, «оскільки в такому питанні завжди існуватиме загроза порушення принципу дотримання найкращих інтересів дитини».
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Ви проходите військову службу та бажаєте звільнитися? Чи мова йде про оформлення відстрочки?
У будь-якому випадку, цього судового рішення може бути замало, на жаль. Потрібно встановити через суд факт того, що Ви самостійно виховуєте та утримуєте дитину.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про військовий обов'язок і військову службу
Стаття 26. Звільнення з військової служби
...
3) під час дії воєнного стану:
військовослужбовці, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України.
З повагою!
Що потрібно щоб встановити факт що я сам виховую дитину? Які документи потрібно подати в суд?
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіНа жаль, доволі не проста справа. В двух словах не поясню, що конкретно Вам потрібно. Потрібно довести, у першу чергу, той факт, що мати дитини взагалі не приймає участі у вихованні та утриманні дитини. Не проста історія, погодьтеся.
Треба аналізувати Вашу ситуацію, а далі думати щодо алгоритму дій.
З повагою!