Задайте питання юристу

885 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 03 грудня 2024, питання №123619 340₴

Відстрочка за п.9 (догляд свого батька)

Є батько, який має висновок ЛКК за формою 080/4о. Інвалідності немає. Є я - донька (невійськовозобов'язана), є мій брат. Відповідно мій брат має право на відстрочку за п.9. Але ТЦК хоче бачити акт про підтвердження факту догляду. В управлінні соціального захисту кажуть, що братові цей акт непотрібний, тому що перший ступінь спорідненості. Але якщо він дуже наполягає, то може подавати заяву на його оформлення, вони все зроблять. При цьому висновок ЛКК по формі 080/4о їх не задовольняє, вони хочуть бачити будь-який інший з фразою "потребує постійного догляду". Сімейний лікар не розуміє (чи робить такий вигляд) про що мова: є висновок по формі, затверджній МОЗ, будь-який інший висновок ЛКК у довільній формі керівництво поліклініки не підпише. Буду дуже вдячна за практичні поради щодо вирішення нашої ситуації.

Відповіді юристів (4)

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Щоб оформити відстрочку - брат має подати до ТЦК заяву про відстрочку та документи, які її підтверджують.

    Згідно пунтку 58 постанови КМУ 560 За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    Спочатку відправте заяву та документи про відстрочку рекомендованим листом з описом вкладеного. В першу чергу це буде доказом того, що брат бажає скористатись своїм правом на відстрочку, якщо при особистому візиті до ТЦК вони не будуть реєструвати заяву про відстрочку.

    Крім того, є теоретична можливість оформити відстрочку дистанційно, адже вже є достатньо судових рішень, де Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.

    Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

    Тому, якщо брат подасть заяву про відстрочку укрпоштою існують такі варіанти розвитку подій:

    1. Йому нададуть відстрочку.

    2. Йому відмовлять у відстрочці

    3. Його заяву взагалі не розлянуть та не нададуть йому відповідь.

    В двох останніх випадках брат може оскаржити протиправну бездіяльність ТЦК в судовому порядку.

    При особистому візиті до ТЦК готуєте 2 заяви про відстрочку та такі ж самі документи, що відправили поштою.

    Прибувши до ТЦК спочатку потрібно зареєструвати заяву про відстрочку. Для цього брат повинен вимагати, щоб на його екземплярі ТЦК проставив відмітку про те, що вони отримали від брата заяву: печатку/підпис та дату прийому. Він цей екземпляр має залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку. Якщо заяву не реєструють – не хвилюйтесь, адже брат має доказ подачі документів про відстрочку поштою. Він може подати скаргу до обласного ТЦК або Міноборони.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    не підлягають призову під час мобілізації військовозобов'язані, які зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Згідно додатку 5 до Постанови КМУ № 560 для оформлення відстрочки за пунктом 9 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" потрібно подати такі документи:
    • для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;
    • для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд)
    Отже, згідно додатку 5 для оформлення відстрочки брату потрібно подати до ТЦК:

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560)

    2. Паспорт, РНОКПП, Довідку ЛКК батька

    3. Свідоцтво про народження брата

    4. Паспорт, РНОКПП та військово-обліковий документ брата

    В пункті 58 постанови КМУ 560 вказано, що потрібно подавати засвідчені копії документів.

    Способи засвідчення копій документів

    • нотаріальне засвідчення копії документа;
    • засвідчення копій документів посадовими особами органів державної влади;
    • засвідчення копії документа фізичною особою (вказати "копія вірна, згідно з оригіналом", дата, підпис, ПІП)

    Тому, якщо брат буде подавати заяву та документ про відстрочку укрпоштою, то подавайте звичайні копії докуметів, але на кожній копії напишіть "Згідно з оригіналом", дата, підпис, ініціали брата. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного рекомендованого листа.

    Відповідно до постанови КМУ 560 нотаріально засвідчені копії документів вимагаються лише для військовозобов'язаних, які оформляють відстрочку у зв'язку з навчанням в інтернатурі.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом СЕМИ днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.

    АЛЕ є один нюанс - згідно пункту 61 постанови КМУ 560

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

    Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    • відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;
    • перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОБОТИ КОМІСІЯ ІЗ ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ОСОБОЮ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ СКЛАДАЄ ТА НАДАЄ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНОМУ АКТ ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ОСОБОЮ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ (ДОДАТОК 8).

    ТОБТО, виникає ситуація, що згідно додатку 5 - брату не потрібен Акт встановлення факту здійснення догляду, але у пункті 61 постанови КМУ 560 вказано, що доглядальник повинен мати довідку про компенсацію за догляд або Акт про встановлення факту здійснення догляду. В даному випадку мова йде доглядальника за батьками дружини, але якщо є можливість брат може звернутися до соцзахисту та спробувати отримати Акт про встановлення факту здійснення догляду (додаток 8 постанови КМУ 560) або довідку про компенсацію за догляд (якщо брат офіційно не працевлаштований)

    При цьому висновок ЛКК по формі 080/4о їх не задовольняє, вони хочуть бачити будь-який інший з фразою "потребує постійного догляду"

    Це неправомірно.

    Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (форма № 080-4/о затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09 березня 2021 року № 407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2021 року за № 510/36132) є належним документом, який визначає потребу у постійному сторонньому догляді. (прикріпив відповідь МОЗ на моє звернення)

    Якщо немає можливості оформити компесацію та Акт - брату потрібно вимагати письмові відмови від соцзахисту і спробувати оформити відстрочку лише згідно додатку 5 постанови КМУ 560.

    Якщо ТЦК відмовлять у відстрочці на підставі того, що брат не має Акту встановлення догляду - дане рішення потрібно буде оскаржувати у судовому порядку.

    ВІДПОВІДНО ДО ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ ПРИЗОВУ ГРОМАДЯН НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ПІД ЧАС МОБІЛІЗАЦІЇ, НА ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    ОТЖЕ, ЗАЯВА ПРО ВІДСТРОЧКУ ПІДЛЯГАЄ ОБОВ'ЯЗКОВІЙ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ ЗАЯВИ ПРО ВІДСТРОЧКУ БРАТА НЕ МАЮТЬ ПРАВА НАПРАВЛЯТИ НА ВЛК

    З повагою, Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Ольга!

    Але ТЦК хоче бачити акт про підтвердження факту догляду. В управлінні соціального захисту кажуть, що братові цей акт непотрібний, тому що перший ступінь спорідненості. Але якщо він дуже наполягає, то може подавати заяву на його оформлення, вони все зроблять.

    Так, в управлінні соцзахисту праві стосовно видачі акту встановлення факту здійснення постійного догляду (Додаток 8) для військовозобов'язаних, які здійснюють догляд за одним із своїх батьків.

    У переліку документів (Додаток 5), які необхідно додати до заяви на відстрочку мова про отримання акту йде тільки для тих чоловіків, які здійснюють догляд за одним із батьків своєї дружини.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    «Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), у випадках, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), про відсутність інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка). Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, не зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд».

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    «для особи, яка потребує постійного догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення постійного догляду дружиною (чоловіком) або іншим працездатним членом сім’ї (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарськоконсультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді або свідоцтво про смерть такого члена сім’ї, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, або рішення суду про визнання безвісно відсутнім або рішення суду про оголошення його померлим), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8)".

    Щодо висновку ЛКК, то форма 080-4 не передбачає формулювання "потребує постійного догляду" і сімейний лікар Вашого батька звичайно правий.

    Відповідно до Постанови КМУ "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я":

    "1. Затвердити, такі що додаються:

    1) форму первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» та інструкцію щодо її заповнення.

    4. Висновок надається особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859.

    5. У пунктах 1 та 2 Висновку зазначаються: прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дата народження (число, місяць, рік) особи згідно з даними документа, що засвідчує особу (паспорт громадянина України, ID-картка), або документа, що засвідчує статус особи (посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення про взяття на облік бездомної особи).

    6. У пункті 3 Висновку зазначається місце проживання особи.

    7. У пункті 4 Висновку вказуються рекомендовані соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома; отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

    Згідно Постанови КМУ №859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі":

    "1. Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:

    • особами з інвалідністю I групи;
    • дітьми з інвалідністю;
    • громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
    • невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися".

    Крім того, відповідні роз'яснення надало й МОЗ https://www.kmu.gov.ua/news/moz-roziasniuie-khto-p...:

    "Через порушення функцій організму внаслідок хвороби чи травми деякі люди з інвалідністю не можуть пересуватися і обслуговувати себе, тож вони потребують стороннього догляду.

    Людям з інвалідністю I групи такий догляд призначають медико-соціальні експертні комісії в обов’язковому порядку через виключно високий ступінь втрати здоров’я, який спричиняє виникнення такої потреби (форма 157-1/0, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України 30.07.2012 № 577). Ця норма стосується як людей I групи інвалідності категорії А, що фактично не здатні до самообслуговування, так і людей I групи інвалідності категорії В, які частково можуть обслуговувати себе.

    У всіх інших випадках потребу у постійному сторонньому догляді визначають лікуючі лікарі та лікарсько-консультативні комісії. Їхні рішення повинні бути підтверджені відповідними висновками.

    Отже, сторонній догляд призначають у таких випадках:

    • людям з порушенням функцій організму внаслідок невиліковної хвороби, через які вона не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися (форма 080-4/о);
    • громадянам похилого віку з когнітивними порушеннями, внаслідок яких вони потребують постійного догляду (форма 080-2/о);
    • людям з інвалідністю I чи II групи, що виникла внаслідок психічного розладу (за формою, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31.07.2013 № 667)".
    Тож, "отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи" і є підтвердженням того, що Ваш батько потребує постійного догляду.

    Щодо вирішення ситуації:

    1. Якщо проблем із отриманням акту встановлення факту догляду немає, як я зрозумів із питання, то раджу оформити останній.

    2. З приводу висновку ЛКК форми 080-4 змінити нічого не вдасться, оскільки даний висновок є належним документом, який підтверджує потребу у постійному догляді Вашого батька та є документом за формою, затвердженою МОЗ.

    Тому Вашому брату потрібно подати заяву на відстрочку з усіма наявними документами (після того, як він отримає Додаток 8 або відмову у видачі останнього) та чекати на рішення комісії з надання відстрочок. Якщо брат отримає відмову у наданні відстрочки, Ви зможете оскаржити останню у судовому порядку.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Є батько, який має висновок ЛКК за формою 080/4о. Інвалідності немає. Є я - донька (невійськовозобов'язана), є мій брат. Відповідно мій брат має право на відстрочку за п.9. Але ТЦК хоче бачити акт про підтвердження факту догляду. В управлінні соціального захисту кажуть, що братові цей акт непотрібний, тому що перший ступінь спорідненості. Але якщо він дуже наполягає, то може подавати заяву на його оформлення, вони все зроблять. При цьому висновок ЛКК по формі 080/4о їх не задовольняє, вони хочуть бачити будь-який інший з фразою "потребує постійного догляду". Сімейний лікар не розуміє (чи робить такий вигляд) про що мова: є висновок по формі, затверджній МОЗ, будь-який інший висновок ЛКК у довільній формі керівництво поліклініки не підпише. Буду дуже вдячна за практичні поради щодо вирішення нашої ситуації.

    Останнім часом не вперше стикаюся з тим, що висновок 080-4/о не приймається, вимагають просту довідку з поліклініки НЕ встановленої форми. Це явно не відповідає приписам постанови, але що маємо - те маємо.

    Якщо батько потребує постійного догляду - він має право на відстрочку від мобілізації, навіть при умові наявності сестри, тобто Вас.

    ЯКЩО ГОВОРИТИ БУКВАЛЬНО, ВЗАГАЛІ ЖОДНОГО АКТУ НЕ ПОТРІБНО.

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ, НЕЗАЛЕЖНО ВІД НАЯВНОСТІ СЕСТРИ. ЦЕ СТАЛО РЕАЛЬНИМ З 21 СЕРПНЯ 2024 РОКУ. ВІДТЕПЕР ВИМОГА ПРО ДОВЕДЕННЯ ФАКТУ ВІДСУТНОСТІ ІНШИХ ОСІБ СТОСУЄТЬСЯ ЛИШЕ ВИПАДКІВ ДОГЛЯДУ ЗА БАТЬКАМИ ДРУЖИНИ (ТЕСТЬ, ТЕЩА).

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    ...

    "...9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду...".

    Постанова КМУ № 560, яка визначає перелік документів по кожній підставі для відстрочки, для Вашої підстави визначає наступні документи:

    для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    Таким чином, юридично взагалі не варто подавати ні Акт по догляду, ні довідку про відсутність компенсації. АЛЕ ЦЕ ДОВОЛІ ПРОБЛЕМА НОРМА. Я про це говорив у своєму блозі: https://uristy.ua/ua/blogs/kabinet-ministriv-ukrai... Але для уникнення проблем та однозначного погодження відстрочки, рекомендував би все таки отримати Акт по догляду, який видає ОМС за місцем проживання чоловіка.

    По висновку ЛКК 080-4/о немає чого і говорити, він затверджений рішенням МОЗ - наказ МОЗ від 09.03.2021 № 407 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я". Саме затверджений МОЗ висновок і вимагає чинне законодавство.

    Перелік документів, які додаються до заяви про оформлення відстрочки, чітко регламентований на законодавчому рівні. Зокрема, маю на увазі Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, який йде додатком 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період". По Вашій підставі даний Перелік передбачає обов'язковість подання наступних документів:

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ.

    Тому рекомендую:

    1. Отримати Акт про встоновлення здійснення особою постійного догляду.

    2. Подати заяву про оформлення відстрочки + заверені копії документів на розгляд комісії ТЦК.

    Якщо дадуть відмову, можете скористатися моїми порадами або одразу подавати позовну заяву до суду.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Конструкція даного пункту містить в собі два варіанта відстрочки для певних суб’єктів:

    1. особи зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (напр. син);

    2. особи зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка) (напр. зять).

    В Вашому випадку це пункт 1.

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” наведені у Додатку №5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період від затвердженого ПКМУ від 16 травня 2024 р. №560 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 р. № 930).

    Згідно з Переліком подаються наступні документи:

    - для особи, яка зайнята постійним доглядом за своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    - для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    Перелік документів є вичерпним.

    Згідно з п. 58-1 Порядку військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, не зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відділ за місцем перебування на військовому обліку військовозобов’язаного, який відповідно до закону зобов’язаний утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, або здійснює постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, під час прийняття рішення про надання відстрочки від призову на військову службу за призовом під час мобілізації перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаного та особи, яку відповідно до законодавства зобов’язаний утримувати військовозобов’язаний або за якою здійснює постійний догляд, наявність інших осіб, місце проживання яких задекларовано/зареєстровано за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного або особи, яка перебуває на утриманні або потребує постійного догляду, з використанням відомостей Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну.

    Тобто військовозобов'язаним, які доглядають за хворою дружиною/чоловіком, дитиною та/або своїм батьком/матір'ю більше не потрібно зазначати у заяві до ТЦКСП інформацію про відсутність інших працездатних членів сім'ї, а також подавати документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншими членами сім’ї. Таку інформацію зазначають лише військовозобов’язані, які здійснюють догляд за хворими батьками дружини. ТЦКСП перевірятимуть її за даними державних реєстрів.

    Щодо Акту (додаток №8, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 р. № 930) - мій клієнт вчора отримав його в селищній раді (хоча в контексті Порядку №560 це не потрібно). Тобто це цілком реально.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA