Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
884 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день.
- мені більше 25 років;
- на руках тимчасовий вод 2013 року, з яким я був зарахований до університету;
- в Резерв+ дані оновив, стою на обліку;
- є сформована довідка з ЄДЕБО про зарахування на магістратуру, яка не порушує черговість отримання освіти.
- прийшла повістка на пошту за оновленною адресою (14 жовтня) і я за нею не з'явився;
Я і так планував оновити ВОД після вступу і оформити відстрочку(по послідовністі, яка викладена у першому коментарі у цьому питанні - https://uristy.ua/ua/question/119591), а тут ще й прийшла повістка. Теперь, виходить, затягнув з цим.
Питання:
1. Чи маю я саме з'явитись за повісткою чи відправка рекомендованим листом, а потім прихід для оформлення заяви на відстрочку, як описано у посиланні вище буде альтернативою цьому? Чи ці процеси паралельні і не пов'язані? Чи можу я відправити заяву на відстрочку, потім з'явитись по ній, проігнорувавши явку за повісткою?
2. Які мене чекають наслідки за своєчасну неявку за повісткою і чи є моя відстрочка у зв'язку з вступом обставиною, яка може мене вберегти від цих наслідків? Який термін, за який треба встигнути прийти за повісткою, що прийшла за адесою?
3. Яка актуальна послідовність дій для отримання нового ВОД є актуальною на сьогодні і буде коректною в моїй ситуації, щоб отримати оновлені документи та відстрочку без ризиків бути мобілізованим?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олександре!
Ось вичерпні відповіді на всі Ваші питання.
Формально і за часом ці два процеси - явка за повісткою та отримання відстрочки - у Вашому випадку є відокремленими, тобто жодним чином не пов'язаними.
До прикладу, Ви зобов'язані були з'явитись за повісткою ще в жовтні, тому що неявка без поважних причин може спричинити притягнення Вас до адміністративної відповідальності, про що напишу нижче.
Крім того, неявка без поважних причин може створити Вам певні незручності у повсякденному житті. Наприклад, за неявку Вас могли оголосити в розшук.
Відповідно до пункту 14 Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня цього року:
14. У Законі України "Про Національну поліцію" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 40-41, ст. 379 із наступними змінами):
1) статтю 24 доповнити частиною п’ятою такого змісту:
"5. За зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
Можливо, і перше, і друге вже сталося, а Ви про це просто ще не знаєте, на жаль. Це варто було б терміново перевірити.
Для отримання ж відстрочки Ви дійсно можете скористатися послугами Украпошти, направивши в ТЦК рекомендований лист разом із документами, що підтверджуються Ваше право на відстрочку.
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу наступний:
довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.
Згідно із вищезгаданою Постановою КМУ порядок оформлення відстрочки при тому такий:
"58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період".
Строк дії відстрочки:
"Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів".
Ба більш того, при отправленні заяви на відстрочку поштою Вам зовсім не обов'язково одразу йти до ТЦК, навіть за умови підтвердження поштою отримання заяви з боку ТЦК. Останній зобов'язаний розглянути Вашу заяву протягом 7 днів та надати відповідь так само засобами зв'язку. Вже тоді Ви можете спокійно з'явитись до ТЦК та отримати довідку про відстрочку.
При цьому Ви повинні обов'язково переконатись, що ТЦК вніс дані про відстрочку у Резерв+!
Проте і на жаль проігнорувати наслідки неявки за повісткою вже напевно не вдасться...
В таких випадках, як я і відповів вище, ТЦК притягає до адміністративної відповідальності:
Стаття 210-1 КУпАП - Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію
"Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".
Виключно на майбутнє хочу проінформувати Вас, що в таких випадках неявки за повісткою все ж краще мати поважну причину неявки.
Відповідно до вже згаданої мною Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
"23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:
перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).
24. У разі неприбуття у строк, визначений у повістці, громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше ніж протягом трьох днів від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ), повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ) або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів".
Оскаржити постанову ТЦК про притягнення до адміністративної відповідальності Ви можете за формальним ознаками, як то:
неправильне оформлення повістки,
складання постанови без Вашої присутності тощо.
Наприклад, згідно пункту 29 наведеної вище Постанови КМУ:
"29. У повістці зазначаються:
прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) і дата народження громадянина, якому адресована повістка;
найменування районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділів чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіонального органу СБУ, що видав повістку;
мета виклику до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділів чи відповідних підрозділів розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ;
місце, день і час явки за викликом;
підпис (кваліфікований електронний підпис) посадової особи, яка видала (сформувала) повістку, дата підпису;
реєстраційний номер повістки;
роз’яснення про наслідки неявки і про обов’язок повідомити про причини неявки.".
Оскарження постанови ТЦК про притягнення до адмінвідповідальності відбувається шляхом звернення до суду.
Щодо Вашого питання з приводу строків отримання Вами повістки на пошті, то з моменту отримання повістки відділенням пошти та оповіщення Вас повідомленням про це вона зберігається там протягом 3 днів, а потім повертається до ТЦК. Повернення повістки є для представників військомату сигналом того, що Ви її не отримали, як також підставою для винесення штрафу.
Не зовсім зрозуміло який саме ВОД Ви маєте станом на сьогодня. Якщо це так зване приписне, і Вам його треба було б обміняти по досягненню віку мобілізації (у Вашому випадку це, очевидно, не 25 років, а 27, оскільки вік мобілізації військовозобов'язаних був зменшений зовсім нещодавно), то найкращий варіант уникнути проблем - це спочатку спробувати отримати відстрочку, використовуючи при цьому засоби поштового зв'язку, про що я Вам написав вище, або принаймні зафіксувати подання заяви на відстрочку в ТЦК.
Вже потім можна вирішувати решту питань, включно з отриманням нового ВОД, проходженням ВЛК тощо. Тим більше, що свої дані в Резерві+ Ви оновили. Доречи що саме зараз видає Вам Резерв+? Чи не могли б Ви причепити фото до відповіді на це моє питання.
Загалом я не бачу у Вас наразі великих проблем, які можуть призвести до мобілізації. Головне все правильно і послідовно зробити. А найголовнішою умовою зняття будь яких ризиків в цьому випадку є попередня реєстрація в ТЦК Вашої заяви на відстрочку разом з усіма підтверджувальними документами.
Пам'ятайте, у разі реєстрації Вашої заяви про отримання відстрочки в ТЦК і до надання належної відповіді на неї по суті, військомат точно не має ніякого права вирішувати будь які питання щодо Вашої мобілізації!
Вдачи Вам!
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Ви можете оформити відстрочку по навчанню онлайн через Резерв+ і йти до ТЦК оновлювати паперовий ВОД вже з оформленою відстрочкою.
Інший варіант зібрати пакет документів для оформлення відстрочки по начанню та спочатку направити його поштою, а потім особисто явитися до ТЦК.
Проте, є випадки коли громадяни оновлювали Резерв+ і в них автоматично світилось порушення військового обліку.
Оформлення відстрочки та явка за повісткою це два різні процеси.
Явитися по повістці Ви повинні були протягом 7 днів з моменту її надсилання на пошту.
Майже 2 місяці пройшло з того часу, коли Ви повинні були явитись по повістці, тому можете оформити відстрочку онлайн через Резерв+ або відправивши документи про відстрочку поштою, або явившись особисто до ТЦК
За неявку по повістці без поважної причини до ТЦК передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210 КУпАП (штраф).
На жаль, відстрочка не є підставою для оскарження штрафу.
Прийти за повісткою потрібно протягом трьох днів з дня інформування про її прибуття до укрпошти.
Тобто, 17-18 жовтня Вашу повістку вже відправили назад до ТЦК.
Згідно пункту 41 постанови КМУ 560 Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
Згідно постанови КМУ № 270 Про затвердження Правил надання послуг поштового зв'язку
82. ... Рекомендовані листи з позначкою “Повістка ТЦК” під час доставки за зазначеною адресою вручаються особисто адресату (одержувачу). У разі відсутності адресата (одержувача) за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об’єкта поштового зв’язку інформує адресата (одержувача) за наявним номером телефону та/або вкладає до абонентської поштової скриньки повідомлення про надходження рекомендованого листа з позначкою “Повістка ТЦК”.
Якщо протягом трьох робочих днів після інформування відділенням поштового зв’язку адресат (одержувач) не з’явився для одержання рекомендованого листа з позначкою “Повістка ТЦК”, працівник об’єкта поштового зв’язку робить позначку “адресат відсутній за зазначеною адресою”, яка засвідчується його підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв’язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до відправника.
САМ ПРОЦЕС НАКЛАДЕННЯ ШТРАФУ ВИГЛЯДАЄ ТАК:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.
2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовозобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.
ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
Якщо Ви порушили правила військового обліку та не явились по повістці – то Вас можуть спробувати притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП, але
ТОБТО, МОЖНА ВІДМІНИТИ ШТРАФ, ЯКЩО ПРОЙШЛО 3 МІСЯЦІ З МОМЕНТУ ВИЯВЛЕННЯ ПРАВОПОРУШЕННЯ. ТАКОЖ ВИ МОЖЕТЕ СПРОБУВАТИ ОСКАРЖИТИ ШТРАФ НЕЯВКУ ЗА ПОВІСТКОЮ АРГУМЕНТУЮЧИ ТИМ, ЩО ВИ НЕ МАЛИ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ТЕ, ЩО ВАМ ПРИЙШЛА ПОВІСТКА, ВАС НІХТО НЕ ІНФОРМУВАВ ТА НЕ ТЕЛЕФОНУВАВ. ТИМ БІЛЬШЕ, ВАМ НЕМАЄ НІЯКОГО СЕНСУ НЕ ПРИБУВАТИ ДО ТЦК, АДЖЕ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ.
ШТРАФ ВИ МОЖЕТЕ ОСКАРЖИТИ ПРОТЯГОМ 10 ДНІВ З МОМЕНТУ ВРУЧЕННЯ ПОСТАНОВИ ПРО НАКЛАДЕННЯ ШТРАФУ.
1. Спробуйте оформити електронний військово-обліковий та відстрочку онлайн через Резерв+
2. Згідно пункту 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
3. Якщо в Резерв+ не висвічується про порушення правил військового обліку, то поки не йдіть до ТЦК та надавайте свій е-ВОД при зустрічі з ТЦК.
4. Якщо не вдалось оформити відстрочку онлайн, то відправте документи про відстрочку поштою.
5. Якщо хочете отримати актуальний паперовий ВОД на бланку, то Вам потрібно явитися до ТЦК та взяти з собою паспорт, довідку з ЄДЕБО, Ваш військово-обліковий документ, фотокартку 35х45 мм, розрукований Е-ВОД з Резерв+, заяву про відстрочку (на випадок неоформлення відстрочки онлайн).
Згдно постанови КМУ 559
"...14. Військово-обліковий документ на бланку видається (замінюється) за письмовою заявою громадянина України районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (відповідним органом СБУ, підрозділом розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку у випадках:
17. Для отримання (заміни) військово-облікового документа на бланку громадянин зобов’язаний особисто звернутися з письмовою заявою до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (відповідного органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку та надати кольорову фотокартку встановленого розміру.
18. Військово-обліковий документ на бланку повинен бути виданий (замінений) протягом П'ЯТИ робочих днів з дати реєстрації заяви в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки або його відділі (відповідному органі СБУ, підрозділі розвідувального органу)..."
6. Якщо Вас намагатимуться притягнути до адміністративної відповідальності за неявку по повістці направленій поштою - говоріть, що Ви не знали про повістку.
7. Якщо будуть притягувати до адмінвідповідальності за те, що не оформили вчасно паперовий ВОД, то відповідно до статтей 8 та 38 Кодексу про адміністративні правопорушення можна відмінити штраф, якщо пройшли строки притягнення до адміністративної відповідальності або звести розмір штрафу до величини, яка була встановлена на момент вчинення правопорушення.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Олександре!
Питання:1. Чи маю я саме з'явитись за повісткою чи відправка рекомендованим листом, а потім прихід для оформлення заяви на відстрочку, як описано у посиланні вище буде альтернативою цьому? Чи ці процеси паралельні і не пов'язані? Чи можу я відправити заяву на відстрочку, потім з'явитись по ній, проігнорувавши явку за повісткою?
По-перше, рекомендую Вам скористатися функціоналом Резерв + та оформити відстрочку через даний застосунок. По-друге, Ви вже не з'явилися по тій повістці і найближчим часом (якщо вже не зроблено) Вас може бути оголошено в так званий адміністративний розшук Нацполіції та при зустрічі з Вами буде здійснено адміністративне затримання. Дійсно, Ви затягнули.
По-третє, рекомендую Вам найближчим часом оформити запис до ТЦК через електронну чергу за посиланням: https://q.mod.gov.ua/
По-четверте, це не означає, що Ви повинні з'явитися виключно за новою повісткою. Рекомендую Вам потрапити до ТЦК за власним бажанням якнайшвидше, але після оформлення відстрочки через Резерв+. Якщо такої можливості немає, тоді обов'язково попередньо надсилати документи до ТЦК поштою.2. Які мене чекають наслідки за своєчасну неявку за повісткою і чи є моя відстрочка у зв'язку з вступом обставиною, яка може мене вберегти від цих наслідків? Який термін, за який треба встигнути прийти за повісткою, що прийшла за адесою?
По-перше, Ви мали три робочі дні, аби отримати цю повістку.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 5 березня 2009 р. № 270 Київ
Про затвердження Правил надання послуг поштового зв'язку
82. Рекомендовані листи з позначкою “Судова повістка”, адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються особисто адресату (одержувачу), а в разі його відсутності - будь-кому з повнолітніх членів його сім’ї, який проживає разом з адресатом (одержувачем). У разі відсутності адресата (одержувача), будь-кого з повнолітніх членів його сім’ї за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об’єкта поштового зв’язку інформує адресата (одержувача) за наявним номером телефону та/або вкладає до абонентської поштової скриньки повідомлення про надходження рекомендованого листа з позначкою “Судова повістка”.
Рекомендовані листи з позначкою “Повістка ТЦК” під час доставки за зазначеною адресою вручаються особисто адресату (одержувачу). У разі відсутності адресата (одержувача) за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об’єкта поштового зв’язку інформує адресата (одержувача) за наявним номером телефону та/або вкладає до абонентської поштової скриньки повідомлення про надходження рекомендованого листа з позначкою “Повістка ТЦК”.
Якщо протягом трьох робочих днів після інформування відділенням поштового зв’язку адресат (одержувач) не з’явився для одержання рекомендованого (реєстрованого) листа з позначкою “Судова повістка”, працівник об’єкта поштового зв’язку робить позначку “адресат відсутній за зазначеною адресою”, яка засвідчується підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв’язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до суду.
Якщо протягом трьох робочих днів після інформування відділенням поштового зв’язку адресат (одержувач) не з’явився для одержання рекомендованого листа з позначкою “Повістка ТЦК”, працівник об’єкта поштового зв’язку робить позначку “адресат відсутній за зазначеною адресою”, яка засвідчується його підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв’язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до відправника.
83. Рекомендовані поштові відправлення з позначкою “Судова повістка”, адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання поштових відправлень, під розпис. У разі відсутності адресата (одержувача) за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об’єкта поштового зв’язку робить позначку “адресат відсутній за зазначеною адресою”, яка засвідчується його підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв’язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до суду.
...
По-друге, на жаль, але дана повістка все одно вважається врученою.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 560 Київ
Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.
За неявку можлива адміністративна відповідальність - штрай 17-25,5 тис грн.
Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єдн
Крім того, одне з найперших, що може відбуватися - оголошення особи у адміністративний розшук.
Як показує практика, від моменту порушення правил військового обліку, мобілізаційного законодавства (наприклад, неявка по повістці) тощо проходить різний період часу - від 1 тижня до декількох місяців. Все залежить від ТЦК, їх завантаженості тощо. Але те, що саме вони (ТЦК та СП) є ініціаторами - це точно.
До прикладу, поділюся одним із останніх моїх кейсів. Клієнт не з'явився по повістці через Укрпошту за браком часу, але пішов до ТЦК по електронній черзі добровільно через 3-4 дні після дати, вказаної у повістці. Вже у приміщенні ТЦК йому повідомили, що аби він не з'явився сьогодні або найбллижчими днями, його було б подано в розшку. Тому у конкретно даному кейсі, цей строк становив +- 1 тиждень.
А відбувається це доволі просто - ТЦК після виявлення порушення особою мобілізаційного законодавства, інколи не чекаючи складення на особу адміністративних матеріалів, інколи після складення адміністративних матеріалів, готує повідомлення до МВС (Національної поліції) про порушення особою законодавства та оголошення його в адміністративний розшук як "Ухилянта" з проханням здійснити доставку до ТЦК.
Цікавий момент, до речі, саме щодо складення адміністративних матеріалів. Аби законно особу притягти до відповідальності - спочатку її мають викликати на розгляд справи до ТЦК.
Стаття 248. Розгляд справи про адміністративне правопорушення на засадах рівності громадян
Розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.
Стаття 249. Відкритий розгляд справи про адміністративне правопорушення
Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксованих за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу та, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.
З метою підвищення виховної і запобіжної ролі провадження в справах про адміністративні правопорушення такі справи можуть розглядатися безпосередньо в трудових колективах, за місцем навчання або проживання порушника.
Про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.
І тільки після інформування особи, у випадку неявки її на розгляд справи, ТЦК може здійснити фіксацію правопорушення без присутності особи.
Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається
...
Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.
Сервіси, по яким можливо відстежувати наявність відкритого проти Вас виконавчого провадження:
https://erb.minjust.gov.ua/
https://opendatabot.ua/open/tck-fines
3. Яка актуальна послідовність дій для отримання нового ВОД є актуальною на сьогодні і буде коректною в моїй ситуації, щоб отримати оновлені документи та відстрочку без ризиків бути мобілізованим?
По-перше, як я говорив вище, спочатку оформити відстрочку через Резерв+, а потім йти до ТЦК.
По-друге, загалом у будь-якому випадку приблизний алгоритм Ваших дій за нинішньої ситуації наступний:
1. Звернення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військкомат) краще за місцем реєстрації (однак якщо за місцем реєстрації можливостей немає, можна і за місцем фактичного проживання) для постановки на військовий облік та проходження медичної комісії.
Вам потрібно подавати заяву на видачу військово-облікового документу нової форми.
Звертаю увагу:
Необхідні документи
2. Ви повинні бути готовими, що Вас притягнуть до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку - стаття 210 КУпАП.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Фактично станом на зараз строки притягнення Вас до відповідальності вийшли. Якщо ТЦК накладе на Вас адміністративне стягнення, радив би Вам його оскаржувати.
3. На медичну комісію із собою обов'зково візьміть перелік всіх необхідних документів, у першу чергу медичних, які підтверджують Вашу історію хвороби.
4. Сказати точно, яке рішення прийме медичне комісію, юристи не мають права. Адже рішення про придатність або непридатність особи приймається виключно військово-лікарською комісією, яка у своїй діяльності керується Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.
З повагою!
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
1 - 2.
ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ТА НЕОБХІДНІСТЬ З'ЯВЛЯТИСЯ ДО ТЦКСП ТО ДВА НЕ ПОВ'ЯЗАНИХ МІЖ СОБОЮ ПРОЦЕСИ.
ІГНОРУВАННЯ ПОВІСТКИ МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО ОГОЛОШЕННЯ ВАС У РОЗШУК ТА ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.
Змінами до правил поштового зв’язку Кабмін визначив, що на те, щоб забрати повістку з пошти буде надано 3 дні (якщо вона не вручена особисто). Після повернення повістки неврученою і проставлення відповідної відмітки поштою ТЦК зможе почати процедуру накладення штрафу. Таким чином, ці штрафи будуть, по суті, «заочними». При цьому постанова ТЦК є виконавчим документом. Тобто, у разі, якщо добровільно штраф, який складає від 17 тисяч грн до 25,5 тисяч грн, сплачений не буде, на ухилянтів можуть відкрити виконавчі провадження та почати стягнення з рахунків.
Відповідно до статті 308 Кодексу про адміністративні правопорушення у разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 статті 307 цього Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби (ДВС) за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.
Відповідно до КУпАП штраф має бути сплачено не пізніш як через 15 днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови – не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Виконання постанов ТЦК про накладення адміністративних стягнень, зокрема за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, здійснюється у порядку, визначеному Законом «Про виконавче провадження».
Але спочатку треба розібратись зі шляхом, який проходить штраф від ТЦК - від "виписування" до примусового стягнення. І його я умовно поділяю на 2 етапи.
1️. ТЦК та СП виносить постанову про притягнення до адміністративної відповідальності і дає строк на сплату штрафу (15 днів).
2️. Якщо за 15 днів штраф не сплачений, ТЦК та СП передає постанову до органів Державної виконавчої служби, де штраф подвоюється, відкривається виконавче провадження, накладаються арешти на майно та банківські рахунки.
І тепер "сюрприз": на першому етапі не існує реєстру, з якого ви могли б дізнатись про цей штраф - ані платного, ані безоплатного!
Тому на цьому етапі про штраф можна дізнатись лише з листа, направленого Укрпоштою (за умови, що ТЦК та СП такий лист направить, а ви його отримаєте).
А от вже на другому етапі такий реєстр є - і інформацію з нього можна отримати безкоштовно!
Достатньо ввести свої дані в полі "Дані боржника" та натиснути пошук:
https://asvpweb.minjust.gov.ua/#/search-debtors
Скажу ще раз іншими словами: якщо ви вже побачили інформацію про себе в цьому реєстрі, це означає, що справа вже перебуває у виконавчій службі, а штраф вже подвоївся.
НИЖЧЕ ПОСИЛАННЯ НА ІНФОРМАЦІЮ, ЯКА ДОПОМОЖЕ ВАМ ВИРІШИТИ ОСКАРЖУВАТИ ШТРАФ ЧИ НІ:
https://protocol.ua/ua/idti_v_sud_po_delu_s_ttsk/?...
ххх
ВАС СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ПОДАДУТЬ У РОЗШУК, ЯК ТІЛЬКИ ТЦКСП ОТРИМАЄ ВІД УКРПОШТИ ПОВІДОМЛЕННЯ, ЩО ВАС НЕМАЄ ЗА АДРЕСОЮ, АБО ВИ НЕ З'ЯВИТИСЯ ЗА ПОВІСТКОЮ.
Відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», громадяни України під час мобілізації зобов’язані з’являтися за викликом до ТЦК та СП для уточнення їх облікових даних та визначення їх призначення на особливий період. Тож повістку може отримати будь-який чоловік віком від 18 до 60 років.
Згідно зі ст. 210 Кодексу про адміністративні правопорушення України, за нез’явлення за викликом до ТЦК для визначення призначення у воєнний час встановлена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від 17000 грн до 25500 грн.
Перелік повноважень ТЦК та СП було затверджено постановою Кабінету міністрів №154 від 23 лютого 2022 року "Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки".
Деякі повноваження передбачені також:
Адміністративні заходи ТЦКПС. Йдеться, зокрема, про звернення ТЦК до органів поліції для:
Важливо, що адміністративне затримання таких осіб здійснюється незалежно від їхнього місця перебування на військовому обліку (в такому разі особа доставляється до найближчого ТЦК та СП).
Крім того, ТЦК можуть (за необхідності) виписувати постанову про притягнення військовозобов'язаного до адміністративної відповідальності без складання протоколу про адміністративне правопорушення:
У разі порушення вимог щодо військового обліку, ТЦК мають право ініціювати адміністративну відповідальність. За певні порушення військового законодавства, такі як уникнення від мобілізації, військовозобов'язані можуть притягуватися до адміністративної відповідальності без складання протоколу.
ТЦК дійсно може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку, затвердженого постановою Кабміну №1487.
ПІСЛЯ ЗВЕРНЕННЯ ТЦКСП ДО ПОЛІЦІЇ, ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВАС ВНОСЯТЬ ДО БАЗА "АРМОР ".
Поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
В Україні створені і працюють бази МВС АРМОР, "Оберіг" і "Гарпун", де зібрані певні дані про українців.
АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.
Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт. Тобто, з приводу ТЦК. Але, по суті, це і є так звана база ухилянтів, в яку ТЦК подають в поліцію про розшук.
В базу АРМОР може потрапити кожна людина, якщо вона спричинить якесь адміністративне порушення, або це буде постанови поліцейських патрульних, або це буде рішення через суд. Звичайні люди зайти і перевірити себе в базі АРМОР не можуть. Тому що це поліцейська база. Якщо у вас є адміністративні правопорушення, треба перевіряти судовий реєстр, або робити запит в поліцію, наприклад. Можна це зробити за допомогою адвоката. Робиться АДВОКАТСЬКИЙ ЗАПИТ.
Якщо від поліції надходить відповідь, що вони не можуть цього зробити, тоді громадянину мають надіслати ще один документ — "вимогу". Це вже не рекомендація, а зобов'язання прибути до ТЦК.
Якщо ж протягом 10 днів вимога не буде виконана, то представники ТЦК вимушені звернутися до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації.
ххх
Незалежно від кількості відмов від повісток, за неоновлення військово-облікових даних не може бути кримінальної відповідальності, а лише адміністративна. А от в разі відмови від проходження ВЛК або ж за відмову від мобілізаційного розпорядження (бойової повістки), тоді настає кримінальна відповідальність.
У випадку неявки військовозобов'язаного громадянина на військово-лікарську комісію після отримання відповідної повістки — його можуть притягнути до адміністративної відповідальності. А після ігнорування трьох чи більше повісток може настати навіть кримінальна відповідальність.
ххх
НА ВАШЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ АБО НА БРОНЮВАННЮ, НІЯК НЕ ВПЛИВАЮТЬ ІГНОРУВАННЯ ПОВІСТКИ, ВИКОНАВЧЕ ПРОВАДЖЕННЯ ТА СТАТУС "У РОЗШУКУ".
3.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 559
Київ
Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/559-2024-%D0%B...
1. Військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі, якщо він був виключений з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідно до пунктів 3 і 4 частини шостої статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” та не отримував такий документ до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 “Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа”.
3. Відомості, що зазначені у військово-обліковому документі громадянина України, який перебуває або був виключений з військового обліку Збройних Сил, СБУ, розвідувального органу, повинні відповідати відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі коли відомості, зазначені у графах 1-5, 13 та 14 військово-облікового документа на бланку, не відповідають відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, він вважається недійсним.
4. У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:
у паперовій формі - повинен звернутися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку;
в електронній формі - повинен скористатися засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста для звернення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку.
14. Військово-обліковий документ на бланку видається (замінюється) за письмовою заявою громадянина України районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (відповідним органом СБУ, підрозділом розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку у випадках:
втрати (зіпсування);
17. Для отримання (заміни) військово-облікового документа на бланку громадянин зобов’язаний особисто звернутися з письмовою заявою до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (відповідного органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку та надати кольорову фотокартку встановленого розміру.
18. Військово-обліковий документ на бланку повинен бути виданий (замінений) протягом п’яти робочих днів з дати реєстрації заяви в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки або його відділі (відповідному органі СБУ, підрозділі розвідувального органу).
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Ігнорування отримання повістки може привести до порушення правил військового обліку.
Відповідальність за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку визначена ст. 210 КУпАП:
«Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Також Вас можуть оголосити у розшук.
У розшук військовозобов'язаний може потрапити, якщо він порушив правила військового обліку. Приклади таких порушень:
Оскільки Ви наразі не оформили відстрочку - при наявності у Вас статусу "у розшуку" чи "порушення правил військового обліку" може ускладнить її отримання.
Якщо Резерв + такий статус не містить - подайте запит щодо відстрочки за допомогою застосунку. Протягом доби отримаєте результат. Тому не затягуйте.
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, ОЛЕКСАНДР! Вам бажано невідкладно оформити відстрочку через Резерв+ За освітою така функція вже доступна.
Для оформлення онлайн-відстрочки потрібно зайти в оновлену версію застосунку (1.4.3), надіслати запит і отримати статус відстрочки, який підвантажиться в електронний військово-обліковий документ. Також відстрочку можна подовжити після закінчення поточного терміну дії.
Неявка по повістці сама по собі не може розглядатися як адміністративне правопорушення, адже такий виклик має переслідувати певну правомірну мету втручання в особисте життя людини з боку держави.
Повістка не може бути оскаржена в будь-якому суді, тому що цей документ є лише засобом оповіщення особи про необхідність виконати військовий обов’язок відповідно до закону.
Постанова Верховного Суду від 8 вересня 2022 року у справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22) – https://reyestr.court.gov.ua/Review/106141195.
Чоловікам віком від 18 до 60 років можуть вручати повістки, навіть якщо у них є офіційно оформлена відстрочка. Це може бути наслідком недостатньої координації між відповідними структурами.
Щоб уникнути проблем, важливо повторно звернутися до ТЦК. Вас не мають права мобілізувати, якщо ви вже маєте відстрочку, за винятком випадків, коли ви самостійно висловлюєте бажання мобілізуватися.
Однак самі розумієте, що "бажання" може різко виникнути, якщо будуть тримати тиждень у підвалі ТЦК. Тож бажано не ризикувати з неблагонадійними органами військового обліку та мобілізації, бо потім буде усувати порушення дуже складно.
На жаль з 18 травня 2024 року Уряд прийняв дуже сумнівну річ, яка називається - переоформлення відстрочки кожні 3 місяці пролонгації воєнного стану та мобілізації. Одні ТЦК адекватно ставляться до ситуації і не виключають відстрочку з Резерв+ (продовжують її автоматично), якщо людина не бігає кожні 3 місяці із заявою. Інші - як бачимо по Вашому прикладу страждають надмірним формалізмом і йдуть на принцип. Яку мету вони переслідують при цьому? - Можливо хитрощі, щоб мобілізувати тих, у кого є право на відстрочку, можливо просто брак інтелекту і здорового глузду, а тому просто займаються формалізмом.
ЯКЩО ВИ НЕ ВСТИГЛИ ПРОДОВЖИТИ ВІДСТРОЧКУ ДО ЗАКІНЧЕННЯ ПОПЕРЕДНЬОЇ - ВАМ ЦІЛКОМ МОЖУТЬ ЗАЯВИТИ, ЩО ВИ ПІДЛЯГАЄТЕ МОБІЛІЗАЦІЇ. ТОДІ МОЖЛИВО ТРЕБА ПОДАВАТИ ЗАЯВУ ПРО НАДАННЯ ВІДСТРОЧКИ ЗАНОВО, а не на продовження. Але треба спробувати продовжити відстрочку спочатку.
ПОРЯДОК проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 р. № 560.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%B...
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
На жаль не всі відстрочки поки що можна оформити онлайн через Резерв+. По освіті - можна.
Акутальну адресу електронної пошти Вашого ТЦК можете взяти тут:
https://www.mil.gov.ua/content/dovidnyk.pdf
Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...
Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...
При особистій явці в ТЦК дійсно існує ризик реалізації злочинної схеми по мобілізації особи, яка має право на відстрочку. Такі випадки нажаль по усій Україні трапляються. І потім дуже довго доводиться людину діставати з учбового центру чи військової частини, куди громадян запроторюють з грубим порушенням закону.
У ТЦК і військових одна відповідь - не подобається? - Йдіть до суду, а ми поки подивимося, що з вами зробимо. У війську є 1001 спосіб людину підставити під кримінальну відповідальність або просто знищити, направивши на війну в окопи. Тому краще туди не потрапляти, маючи законне право на відстрочку.
Призов на військову службу під час мобілізації почався на підставі Указу президента України “Про загальну мобілізацію” № 69/2022 від 24.02.2022 строком на 90 днів та продовжується на підставі низки наступних Указів Президента щодо продовження строку проведення загальної мобілізації на 90 діб.
Наразі загальна мобілізація продовжена до 07 лютого 2025 року.
Право на відстрочку встановлено Законом, та не залежить від волі будь - яких окремих представників владних повноважень. Також Законом передбачено, що особи, яки мають таке право, можуть бути мобілізовані на добровільних засадах.
Враховуючи, що засади з мобілізації проводяться ТЦК та СП, а мобілізація - загальна, логічним є те, що особи, які не мають бажання бути призваними на військову службу, повинні заявити про своє право на відстрочку до ТЦК та СП.
Законодавча норма у Постанові КМУ № 560 виписана таким чином, що кожного разу під час визначення строку загальної мобілізації шляхом її продовження на 90 діб необхідно заявляти про своє право скористатися правом на відстрочку протягом такого періоду.
Виключення становлять строки відстрочки за бронюванням, які визначає Мінекономіки та які або прив'язані до строків контрактів, або визначаються до 12 місяців для критично важливих підприємств. Бронювання посадовців в органах державної влади та ОМС також триває до 90 днів як і для всіх інших військовозобовязаних громадян.
Процедура реєстрації осіб, що скористалися правом на відстрочку була розроблена та і нормально могла працювати в анансованому МОУ режимі повної взаємодії визначених державних реєстрів з ЕДРПВР (Оберіг) - після первинної реєстрації заяви на відстрочку у кожний наступний період продовження мобілізації перевірка підстав з боку ТЦК та СП відбувалася би шляхом взаємодії та отримання інформації з реєстрів.
Як приклад часткової реалізації того задуму про автоматичну взаємодію реєстрів можно навести оформлення відстрочки з підстав бронювання працівників критично важливих підприємств з використанням сервісу “Дія”, та й те, не в повній мірі.
Наразі, через 5 місяців після прийняття Урядом постанови № 560 у застосунку "Резерв+" Міноборони проводиться тестування відстрочок для студентів та аспірантів, які здобувають послідовну освіту за умови що це вони роблять вперше та які раніше заповнили форму тестування (надсилалися відповідні пуш-повідомлення в додатку та на ел.пошту).
Наступними в черзі для оформлення (продовження) відстрочки через Резерв+ є багатодітні батьки, що мають від 3 неповнолітніх дітей в одному шлюбі та люди з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення.
Всім іншим категоріям військовозобов'язаних, що мають право на відстрочку, потрібно кожні три місяця звертатися з заявою про оформлення або продовження дії відстрочки, а ТЦК та СП - здійснювати збір та обробку таких заяв в ручному режимі, фактично “ходячи по колу”.
Таким чином, якщо ви вже маєте оформлену відстрочку з терміном дії до 09.11.2024, Вам знов необхідно звернутися до ТЦК та СП з відповідною заявою для її дії у наступний період, до 08.02.2025.
У Постанові № 560 визначено, що для продовження строку дії відстрочки військовозобов'язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного, резервіста.
1. Обов'язкова форма заяви не затверджена, вона може бути складена в довільній формі. Можна взяти за приклад заяву з Додатку 4 Постанови 560, змінивши зміст тільки другого абзацу - замість оформлення довідки про відстрочку просити продовжити строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
2. Додатки до заяви про продовження дії відстрочки не передбачені. Якщо ТЦК та СП не зможе самостійно перепровірити підстави - зобов'язаний повідомити Вас про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
3. Заяву про продовження строку дії відстрочки можна подавати до спливу попередньо встановленого строку. Нагадаємо, загальний строк 09.11.2024. Якщо строк сплинув - подаєте заяву за додатком 4 з наданням засвідчених копії документів.
4. Деякі категорії військовозобовязаних вже можуть подавати заяви в електронній формі,через Резерв+.
Процедура подання заяви на продовження відстрочки має як позитивні, так негативні, неузгоджені законотворцем моменти.
- не вимагається надання засвідченої копії підтвердних документів;
- заяву можна надсилати - не обов'язково відвідувати ТЦК та СП особисто, можна направити поштою (цінний лист з описом вкладення та повідомленням про вручення);
- заяву можна подавати через електронний кабінет (наразі та нарешті деяки категорії (студенти та аспіранти) можуть подати через додаток Резерв+. Можливо, встигнуть запустити функціонал для багатодітних батьків та людей з інвалідністю;
- визначені строки подання заяви - з моменту прийняття Указу Президента України про продовження мобілізації до кінця строку дії попередньої відстрочки (зараз це період з 28.10 по 09.11.2024).
Наступні нюанси оптимизму не викликають.
- не встановлений строк розгляду такої заяви.
-не врегульовано питання продовження дії відстрочки на час розгляду заяви про її продовження.
-процедура розгляду заяви на продовження дії відстрочки до прийняття рішення відповідною комісією не містить заборону направлення для проходження ВЛК, яка існує для заяв про надання відстрочки
-процедура розгляду заяви про продовження відстрочки не містить застереження, що військовозобов'язаний не підлягає призову на військову службу до ухвалення комісією рішення, яка існує для заяв про надання відстрочки.
Наприклад, якщо заява на продовження відстрочки подана 08.11.2024, строк дії попередньої закінчився 09.11.2024, а комісія не встигла прийняти рішення про продовження (згадаємо, визначений строк її розгляду - відсутній), то з 10.11.2024 ніщо не забороняє ТЦК та СП надати вам направлення для проходження ВЛК з наступним призовом на військову службу під час мобілізації.
https://jurliga.ligazakon.net/news/231742_yak-prod...
ОТЖЕ, до 09.11.2024 можна було подавати заяву про продовження дії відстрочки в паперовій формі.
Якщо до 10.11.2024 від ТЦК та СП відповіді не отримано, а в додатку Резерв+ строк дії відстрочки не змінився на “до 07.02.2025”, подаємо заяву за формою, встановленою в Додатку 4 до Постанови № 560 з повним пакетом засвідчених належним чином документів.
Треба виконати формальності, щоб Вам продовжили відстрочку, звісно якщо ТЦК не буде наполягати, що треба заново її оформлювати.
Згідно з ч. 2, 3, 5 ст. 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу".
2. Військовий обов'язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
3. Військовий обов'язок включає:
5. Від виконання військового обов'язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.
ОТЖЕ, якщо у Вас немає обов"язку перед ТЦК ні мобілізаційного, ні військово-облікового, так як Ви перебуваєте на військовому обліку і у Вас є відстрочка, то й з"являтися по повістці у Вас в принципі немає обов"язку.
Однак, у ТЦК може на цей рахунок бути інша думка. Тому бажано все оформити по закону, щоб до Вас не було питань, або якщо вони виникнуть, Ви могли б спростувати позицію ТЦК документально.
Проте, щоб автоматично Вам не зробили клопіт шляхом розшуку або штрафу (без перевірки факту наявності відстрочки), бажано направити до ТЦК листа із прикріпленням роздруківки електронного військово-облікового документу з відміткою про відстрочку та поясненням, щоу Вас не було можливості з"явитися у зв"язку з хворобою, водночас у ТЦК мають бути усі акутальні дані щодо Вас та Ви є особою, яка має оформлену відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" у зв"язку з ___ до 07.02.2025 року (електронний ВОД у роздрукованому вигляді додається).
___
Пам"ятайте, що відстрочка діє лише до кінця чергових 3-х місяців воєнного стану (до 7 лютого 2025 року).
Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" (базового закону, який регулює комунікацію держави з громадянами) - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.
Тож, цей закон є базовим і якщо відсутні спеціальні норми, які б регулювали процедуру, форму подання, строки розгляду заяви чи іншого звернення, клопотання, то застосуванню підлягають саме норми Закону про звернення громадян.
У статті 9 Закону України "Про звернення громадян" вказано:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...
Звернення може бути усним чи письмовим.
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
{Частина сьома статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022}
Лист надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).
Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...
Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...
Також слід відзначити, що з 18.05.2024 р. діє примітка до статті 210, 210-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення, відповідно до якої :
Примітка. Положення статей 210, 210 - 1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
{Стаття 210 із змінами, внесеними згідно з Указом ПВР № 2010-11 від 03.04.86 , Законом № 55/97-ВР від 07.02.97 ; в редакції Закону № 308/97-ВР від 04.06.97 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2342-III від 05.04.2001 , № 1014-V від 11.05.2007 , № 2711-VI від 30.11.2010 ; в редакції Законів № 1357-IX від 30.03.2021 , № 3696-IX від 09.05.2024 }
ОТЖЕ, на жаль за повістками треба з"являтися або мати поважні причини для неявки, які повідомити своєчасно в ТЦК.
Вам бажано невідкладно оформити відстрочку в Резерв+ і вже тоді з"явитися до ТЦК, бо цілком реально можуть мобілізувати - заявивши, що Ви не позначили своє право на відстрочку шляхом подання відповідної заяви на відстрочку до ТЦК.
Бережіть себе та щастям Вам! Хай Бог Вас оберігає і допомагає!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)