Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
893 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
сусід по суміжній ділянці веде будівництво 3-х поверхового будинку впритул межі між нашими ділянками. Я неодноразово подавал скарги в ДАБК . Був комісійний виїзд ДАБК, за результатами якого є акт, протокол порушень норм ДБН забудовником. Але як мені стало відомо незважаючи на мої скарги і їх комісійний виїзд ДАБК зареєстрував Декларацію про початок будівельних робіт. Чи можу я подати позов до ДАБК про скасування Декларації? І в який суд цей позов треба подавати?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня,
Вимоги до законного будівництваЖитловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил (частина перша статті 376 Цивільного кодексу України).
Недотримання будь-якої з цих вимог може призвести до визнання будівництва самочинним та його знесення за рахунок забудовника.
Алгоритм дій для з'ясування чи будівництво проводиться на законних підставах:ᗌ Звернутися до забудовника з проханням надати документи, що посвідчують право на земельну ділянку, будівельний паспорт тощо.
ᗌ Отримати інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в якій зазначається власник земельної ділянки, її кадастровий номер, наявність / відсутність обтяження.
ᗌ Замовити Витяг про земельну ділянку або отримати інформацію про право власності або речові права з Державного земельного кадастру з метою з'ясування цільового призначення земельної ділянки.
ᗌ Перевірити чи цільове призначення земельної ділянки відповідає Генеральному плану міста та плану зонування території (з даними документами можна ознайомитися на офіційному сайті міської/районної ради або звернутися до зазначених органів з запитом на інформацію). Якщо земельна ділянка знаходиться поруч з територією історичних забудов, пам'яток чи об'єктів культурної спадщини необхідно додатково перевірити наявність у Генеральному плану міста історико-архітектурного опорного плану, де зазначені планувально-просторові обмеження для забудови (пункт 13.1 розділу 13 Державних будівельних норм України Б.2.2-12:2018 "Планування і забудова територій").
ᗌ Звернутися з запитом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів для отримання інформації про наявність повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, будівельного паспорта. Відповідну інформацію можна також переглянути в Реєстрі дозвільних документів.
ᗌ Звернутися із заявою до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів з проханням провести перевірку щодо дотримання забудовником будівельних норм та виконання умов будівельного папорту.
ᗌ З'ясувати в органі місцевого самоврядування чи проводилися громадські обговорення щодо будівництва на відповідній земельній ділянці. У випадку, якщо громадські обговорення не проводилися, вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів.
Вчинення додаткових дій у випадку виявлення незаконного будівництва♦ Об'єкт будівництва знаходиться в зоні охорони пам'яток та може загрожувати їх цілісності: звернутися до Міністерства культури України або до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування для отримання копій охоронного договору та дозволу на виконання будівельних робіт на території пам'ятки (Закон України "Про охорону культурної спадщини").
♦ Будівництво супроводжується виробкою дерев, кущів та інших зелених насаджень: з метою перевірки законності вирубки необхідно ознайомитися в організації, що здійснює безпосередньо такі дії, з рішення про видалення зелених насаджень, що має відповідати вимогам Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2006 року № 1045. Додатково особа може здійснити фотофіксацію вирубки. Якщо рішення про видалення зелених насаджень відсутнє, особа має право звернутися з заявою про виявлене порушення до Державної екологічної інспекції України, її територіального органу, а також до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування.
Будівництво знаходиться у прибережній захисній смузі або порушує окремий порядок надання та використання таких земель: необхідно звернутися із заявою до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування, територіального органу Державної екологічної інспекції, Басейнового управління водних ресурсів та землевпорядної організації з проханням провести перевірку законності вчинення таких дій (статті 88-90 Водного кодексу України).
Оскарження незаконного будівництваУ випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді..
Якщо за захистом своїх прав то до цивільного.
Якщо ви будете оскаржувати рішення, дозвіл інше тоді до адміністративного суду, з визнанням рішення не законного, та забов'язати вчинити певні дії. (Знести не законну побудовану будівлю)
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, пані РОЗА! Скоріш за все документ зареєстрований внаслідок корупційного фактору. Банально працівники даного органу не планують своє життя в Україні і беруть гроші від усіх, що дають. На жаль така ганьба дуже часта у різних органах зараз. Звісно Ви маєте повне право звернутися з позовом до ДАБК, подавши його до Полтавського окружного адміністративного суду, але це не зупинить будівництво і не дасть змоги домогтися результату саме по собі.
Тобто зауважте, що це не буде мати практичного результату, адже Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», зокрема ст. 39-1 Закону, встановлено єдину підставу для скасування реєстрації декларації, а саме: подання замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об’єкт самочинним будівництвом.
При цьому недостовірні дані мають відповідати одній із таких умов, які дають підстави вважити об’єкт самочинним будівництвом: об’єкт збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети; об’єкт збудований або будується без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи; об’єкт збудований або будується без належно затвердженого проєкту або будівельного паспорта.
Наявність інших недостовірних даних, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування реєстрації декларації.
Після реєстрації права власності на збудований об’єкт нерухомості на підставі зареєстрованої декларації про готовність об’єкта до експлуатації остання вичерпує свою дію фактом виконання та виключає можливість віднесення такого об’єкта до самочинного.
Постанова Верховного Суду від 11 листопада 2020 року у справі № 640/10134/19 (адміністративне провадження № К/9901/24307/20) – https://reyestr.court.gov.ua/Review/92787264.
Вам треба подавати позов до місцевого суду в порядку цивільного судочинства за місцем самочинного будівництва.
Предмет позову - усунення перешкод у реалізації права володіння, користування та розпорядження власним майном, внаслідок порушення сусідом правил добросусідства та Державних будівельних норм щодо забудови приватних будинків.
В рамках такого позову треба подавати заяву про забезпечення позову - щодо заборони здійснення будівельних робіт до ухвалення судом рішення по справі та набрання ним законної сили.
А так Ви можете триста разів оскаржити дії хабарників з ДАБК, але сусід всеодно буде будуватися, бо таким закон не писаний.
Власник земельної ділянки вільно обирає, як її використовувати. Але трапляється, що його спосіб використання землі має негативний вплив на сусідні (суміжні) земельні ділянки. Тому у Земельному кодексі чітко визначено обов'язок дотримання добросусідських відносин.
Зміст добросусідства розкривається у статті 103 Земельного кодексу України (і полягає у тому, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо).
Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов'язані не використовувати земельні ділянки способами, які заважають сусідам використовувати їх земельні ділянки за цільовим призначенням. Це називається неприпустимим впливом.
Сусіди зобов'язані здійснювати будь-яку дозволену діяльність на своїх ділянках, не порушуючи права на землю один одного, та дотримуватись при цьому принципу співпраці в напрямку покращення загальних якісних характеристик землі.
Зведення занадто високої споруди чи такої, що дуже близько розташована до межі із сусідньою земельною ділянкою, і перешкоджає доступу сонячного світла, внаслідок чого пригнічується ріст овочів, фруктів, ягід, що ростуть у сусідів; неприємні запахи, які поширюються на сусідні земельні ділянки в зв'язку з утриманням худоби чи птиці; спалювання листя, сміття, яке призводить до забруднення повітря на сусідній ділянці; використання технічних засобів (магнітофонів, пилорам, верстатів тощо), які через високу гучність спричиняють шумове забруднення - це типові приклади порушення правил добросусідства. Проте, варіантів таких порушень - безліч.
Земельним кодексом України встановлено, що спори щодо дотримання правил добросусідства вважаються земельними спорами. Так, відповідно до статті 158 ЗК України органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори, що стосуються додержання громадянами правил добросусідства.
Тому, якщо ваші сусіди в добровільному порядку не дотримуються правил добросусідства, ви маєте право подати заяву до сільської, селищної або міської ради аби примусити їх виконувати зазначені вимоги. Така заява розглядається у тижневий строк з дня її подання за участю зацікавлених сторін. За наслідками розгляду заяви приймається рішення, де і зазначається порядок його виконання.
Якщо ж ви не згодні з рішенням органу місцевого самоврядування, то його можна оскаржити у судовому порядку
Для того, щоб звернутися до суду, необхідно зафіксувати порушення вашого земельного права. Це здійснюється органами Державної екологічної інспекції України, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, експертами. В свою чергу, залежно від видів порушення, доказами будуть акти перевірок, висновки експертів, показання свідків тощо. Ці та інші докази, а також документи, які посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, разом із позовною заявою подаються до суду за місцезнаходженням земельної ділянки.
Не кожне звернення до державного органу, наприклад, у Державну інспекцію архітектури та містобудування (ДІАМ), досягне свого результату, оскільки у зверненні особі, чиї права чи законні інтереси порушуються, обов'язково необхідно ці порушення обґрунтувати письмовими доказами в т.ч.: письмовими поясненнями, звітами уповноважених експертів або висновками судових експертиз, в окремих випадках поясненнями свідків. Тому необгрунтоване звернення на самобуд отримає лише один результат - формальний відповідь чи відписку.
Отже, будь-яка людина не може звернутися зі зверненням (скаргою) на самобуд.
Тоді у сусіда одразу виникає додаткове питання: Як зупинити незаконне будівництво сусіда?
Відповідь: скористатися позасудовим шляхом (описаний вище) та судовим оскарженням, про який йтиметься далі.
Зі своєї судової практики скажу, що не кожне звернення до суду на самобуд досягне свого результату,оскільки у поданому до суду позові та подальшому судовому розгляді, особі, чиї права чи законні інтереси якої порушуються, необхідно ці порушення обґрунтувати письмовими доказами у т.ч.: письмовими поясненнями, звітами (висновками) уповноважених експертів (експертиз, технічних досліджень) або висновками судових експертиз, в окремих випадках поясненнями свідків. Без цього суд скаже, що права позивача не порушуються та у позові відмовить. Тому будь-яка людина не може звернутися до суду на самобуд.
Ось алгоритм дій для судового оскарження:
Потрібно виходити з того:
Згідно до аналізу наведеного, можна просити у суду:
При цьому, із позовом про зобов'язання особи до проведення перебудови може звернутися відповідний орган державної влади чи орган місцевого самоврядування. Таке рішення суд може ухвалити і за позовом про знесення самовільного будівництва, якщо за результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що можливість перебудови та усунення наслідків самочинного будівництва та відповідач (забудовник, замовник, правопорушник) згоден виконати перебудову. У разі невиконання особою судового рішення щодо здійснення перебудови суд може винести рішення про знесення самовільного будівництва.
В інших випадках самовільне будівництво, зокрема, якщо нерухоме майно збудовано або будується на земельній ділянці, яка не відведена для цієї мети, або без відповідного документа, що дає право виконувати будівельні роботи або належно затвердженого проекту, стаття 376 цивільного кодексу не ставить можливість знесення об'єкта самочинного будівництва залежно від можливостей його перебудови. Правове значення має позиція власника (користувача) земельної ділянки, а також дотримання прав інших осіб. Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самовільне будівництво на її земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самовільне будівництво, або за її рахунок (частина четверта статті 376 Цивільного кодексу України). У цьому випадку знесення самовільного будівництва можливе без попереднього рішення суду про зобов'язання особи, яка здійснила будівництво, провести відповідну перебудову. Це логічно і виправдано, оскільки такі види самовільного будівництва безумовно не можуть бути приведені в легітимний стан шляхом перебудови.
За обставин, коли належний власник земельної ділянки не давав згоди на будівництво на його земельній ділянці об'єкта нерухомого майна, він має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав як власника земельної ділянки шляхом знесення всіх об'єктів, у тому числі самочинного будівництва, навіть у разі її державної реєстрації. , скоєного не власником чи його згоди.
Слід мати на увазі, що знесення самочинного об'єкта нерухомості відповідно до статті 376 ЦК України є крайнім заходом впливу на забудовника і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи з метою усунення порушень щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності та коли неможлива перебудова об'єкта нерухомості чи особа відмовляється від здійснення такої перебудови.
Що розуміється під істотним порушенням будівельних норм і правил?
Під істотним порушенням будівельних норм і правил з огляду на положення Законів України «Про основи містобудування»; «Про архітектурну діяльність»; «Про регулювання містобудівної діяльності»; постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» від 13.04.2011 № 466 необхідно розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність (така правова позиція, висловлена у Постановах Верховного Суду від 26.06.2019 по справі № 388/314/15, від 12.08.2020 р. по справі 569/1666/16).
Не поможе, оскільки поліція, прокуратура скаже, що це цивільно – правові відносини, тому до суду треба звертатися, а не до поліції чи інших органів колективної імпотенції. Навіть якщо поліція відкриє кримінальне провадження – це не є підставою для зупинення будівництва. У тому числі, кримінальне провадження може тривати кілька років. А ти це час будеш сподіватись на таке провадження. Крім того - поліцію теж можна купити як дозвільний орган у сфері будівництва та архітектури.
Отже, ефективно та необхідно звертатись саме до суду для розв'язання питання по суті.
У будь якому випадку рішення суду можна виконати у добровільному порядку або у примусовому порядку через приватного чи державного виконавця.
При цьому, за невиконання або перешкоджання у виконанні судового рішення є кримінальна відповідальність, згідно до статті 382 Кримінального кодексу України.
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0104858-19#Te...
Цей норматив регулює:
При плануванні забудови земельної ділянки або здійсненні реконструкції садибного/ садового / дачного будинку, слід орієнтуватися на затверджені нормами відстані.
З 01.10.2019 року прийняті нові правила, що регламентують відстані до кордонів ділянки, сусідніх будівель та інших споруд. Основні вимоги:
Норматив відстані між будинками і спорудами в Україні бере до уваги проміжок між зовнішніми стінами або іншими виступаючими на стінах конструкціями. Якщо будинок або споруда мають конструкції, що виступають більше, ніж на метр, при цьому вони виготовлені з пожежонебезпечних матеріалів, тоді за нормативний проміжок береться відстань між цими конструкціями.
На протипожежні відстані між приватними будинками і спорудами впливає ступінь вогнестійкості об'єктів:
Передбачені протипожежні інтервали від будівельних об'єктів сільських населених пунктів, граничних ліній ділянок дачних / садових будівель до таких лісових насаджень:
Проте, норматив допускає 15 метрів - мінімальна дистанція для протипожежної відстані від межі присадибних ділянок до території лісу, які розташовані в містах і селищах з одно- і двоповерховими будівлями.
Додатково відео від колеги, який спеціалізується саме на питаннях будівництва та розглядав цю тему більш детально і конкретно.
Щасти Вам у захисті свого права власності та права на добросусідство!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Так, Ви можете оскаржити реєстрацію Декларації про початок будівельних робіт у судовому порядку.
Якщо ДАБК зареєструвала декларацію, попри виявлені порушення будівельних норм (ДБН), це є підставою для її скасування. Ви можете вимагати скасування декларації, оскільки:
Оскільки ДАБК є органом державної влади, позов подається до Окружного адміністративного суду за місцем реєстрації відповідача (ДАБК) або за місцем розташування спірного об'єкта (будівництва).
Позовна заява має містити:
Альтернативні дії
Зміст добросусідства розкривається у статті 103 Земельного кодексу і полягає у тому, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо).
Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов'язані не використовувати земельні ділянки способами, які заважають сусідам використовувати їх земельні ділянки за цільовим призначенням. Це називається неприпустимим впливом.
Сусіди зобов'язані здійснювати будь-яку дозволену діяльність на своїх ділянках, не порушуючи права на землю один одного, та дотримуватись при цьому принципу співпраці в напрямку покращення загальних якісних характеристик землі.
Зведення занадто високої споруди чи такої, що дуже близько розташована до межі із сусідньою земельною ділянкою, і перешкоджає доступу сонячного світла, внаслідок чого пригнічується ріст овочів, фруктів, ягід, що ростуть у сусідів - це типовий приклад порушення правил добросусідства.
ЗК встановлено, що спори щодо дотримання правил добросусідства вважаються земельними спорами. Так, відповідно до статті 158 ЗК України органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори, що стосуються додержання громадянами правил добросусідства.
Тому, якщо ваші сусіди в добровільному порядку не дотримуються правил добросусідства, ви маєте право подати заяву до сільської, селищної або міської ради аби примусити їх виконувати зазначені вимоги. Така заява розглядається у тижневий строк з дня її подання за участю зацікавлених сторін. За наслідками розгляду заяви приймається рішення, де і зазначається порядок його виконання.
Якщо ж ви не згодні з рішенням органу місцевого самоврядування, то його можна оскаржити у судовому порядку
Для того, щоб звернутися до суду, необхідно зафіксувати порушення вашого земельного права. Це здійснюється органами ДАБІ, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, експертами. В свою чергу, залежно від видів порушення, доказами будуть акти перевірок, висновки експертів, показання свідків тощо. Ці та інші докази, а також документи, які посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, разом із позовною заявою подаються до суду за місцезнаходженням земельної ділянки.
В такому випадку Вам треба подавати позов до місцевого суду в рамках цивільного судового провадження.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Роза!
Можете подати такий позов до адміністративного окружного суду, проте врахуйте, що підставою для звернення з позовом до суду про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про введення об`єкта до експлуатації є встановлений факт здійснення самочинного будівництва.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові від 07.03.2023 року по справі №420/9217/21 щодо про припинення права на виконання будівельних робіт та скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації, прийшов до наступних висновків:
Колегія суддів звертає увагу на те, що виключною підставою для звернення з позовом до суду про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про введення об`єкта до експлуатації є встановлений факт здійснення самочинного будівництва. Ознаками самочинного будівництва, зокрема, є: 1) будівництво здійснюється на земельній ділянці, що невідведена для цієї мети; 2) будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проєкту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження. Такий висновок щодо застосування норм права наведено у постанові Верховного Суду від 24.11.2021 у справі №420/998/21.
При цьому наявність порушень, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування реєстрації декларацій, однак може бути підставою для притягнення до відповідальності іншого характеру.
(Аналогічний висновок сформульований Верховним Судом, зокрема, у постановах від 14.03.2018 у справі №814/1914/16, від 26.06.2018 у справі №826/20445/16, від 18.10.2018 у справі №695/3442/17, від 23.10.2018 у справі №826/9275/17, від 13.12.2018 у справі №522/6212/17, від 22.01.2019 у справі №826/17907/17).
Частиною четвертою цієї статті передбачено, що якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
Частиною сьомою цієї статті встановлено, що у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов’язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.
Зведення занадто високої споруди чи такої, що дуже близько розташована до межі із сусідньою земельною ділянкою – це типовий приклад порушення правил добросусідства.
Отже, Ви маєте право спочатку подати заяву до міської ради аби примусити сусідів виконувати вимоги добросусідства. Така заява розглядається у тижневий строк з дня її подання за участю зацікавлених сторін. За наслідками розгляду заяви приймається рішення, де і зазначається порядок його виконання.
Маю великі сумніви, що міська рада допоможе Вам у вирішинні питання, проте, Вам потрібна письмова відповідь від останньої для подальшого звернення до суду.
При тому, Вам необхідно зафіксувати порушення вашого земельного права. Це здійснюється органами Державної екологічної інспекції України, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, експертами. В свою чергу, залежно від видів порушення, доказами будуть акти перевірок, висновки експертів, показання свідків тощо (які, доречи Ви вже маєте).
Ці та інші докази, а також документи, які посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, Вам разом із позовною заявою потрібно буде подати до районного суду.
Частиною 1 статті 317 Цивільного кодексу України унормовано, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно з положеннями ст. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Відповідно до приписів ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до пункту "г" частини 1 статті 96 Земельного Кодексу України, землекористувачі зобов`язані не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.
Статтею 152 Земельного Кодексу України визначено способи захисту прав на земельні ділянки та встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ВАМ ТРЕБА В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ ВИМАГАТИ ПРИПИНЕННЯ БУДІВНИЦТВА, ЯКЩО ВИ ВВАЖАЄТЕ ЩО ВАШІ ПРАВА ПОРУШЕНІ.
Вітаю!
Державою на найвищому рівні гарантується право на повагу людини до приватного і сімейного життя, житла. ЄСПЛ неодноразово визначалось, що порушення права на повагу до житла не обмежується конкретними фізичними порушеннями, такими як несанкціоноване проникнення в будинок особи, а також включає такі посягання, які не є конкретними чи фізичними, наприклад, шум, запахи або інші форми втручання. Серйозне порушення може призвести до порушення права людини на повагу до житла, якщо це заважає користуватися зручностями свого житла. Такі порушення слід розглядати не лише в аспекті права особи на матеріальний об’єкт/простір, а і як право на отримання задоволення від користування таким об’єктом.
ЄСПЛ указав: якщо такі незручності перевищують звичайні труднощі співмешкання з сусідами (рішення у справі «Apanasewich v. Poland», п.98), вони можуть перешкоджати мирному користуванню житлом, незалежно від того, спричинені вони приватними особами, промисловою діяльністю чи державними установами (рішення у справі «Martinez v. Spain», пп.42 і 51).
Відповідно до ст.13 ЦКУ, при здійсненні своїх прав особа зобов’язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб. Тобто, право однієї особи закінчується там, де починається право іншої. Зловживання правами не допускається.
Крім того, земельним кодексом передбачено, що власники ділянок повинні обирати такі способи використання ділянок, при яких власникам сусідніх ділянок завдається найменше незручностей (ст.103 ЗК України). Це стосується затінення, задимлення, неприємних запахів, шумового забруднення тощо.
Із положень ст.319 ЦК вбачається, що власник зобов’язаний дотримуватися вимог закону, моральних засад суспільства і не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Відповідно до положень ст.391 ЦК, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Відповідно до положень статті 391 ЦК України позов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню у разі, якщо позивач доведе, що він є власником або особою, яка володіє майном (має речове право) з підстави, передбаченої законом або договором, і що діями відповідача, не пов`язаними з позбавленням володіння, порушується його право власності чи законного володіння.
Позов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню незалежно від того, на своїй чи на чужій земельній ділянці або іншому об`єкті нерухомості відповідач вчиняє дії (бездіяльність), що порушують право позивача.
Відповідно до частини другої, третьої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Відстань має бути не менше 1 метру до початку Вашої земельної ділянки. Окрім того, він повинен був отримати дозвільні документи для початку будівництва.
Вам потрібно звернутись з письмовою заявою до сільської (селищної, міської) ради, отримати їхні висновки щодо порушення права.
Однак рішення органу місцевого самоврядування не є остаточним, не має механізму його примусового виконання, а тому відновлення порушених прав може затягнутись.
А тому якщо розгляд земельного спору відповідним органом місцевого самоврядування не приніс позитивного результату, Вам потрібно буде звернутись до суду із позовом про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою.
Щодо стосується звернень до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю міської ради, потрібно аналізувати їх відповіді, якщо вони в наявності.
Не виключено, що питання не буде вирішено без позовної заяви до суду, як показує практика.
З повагою!