Задайте питання юристу

897 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 01 березня 2025, питання №128022 350₴

Питання щодо можливості накладення штрафу 17 000 грн за неоновлення даних через лікування

Наприкінці листопада я пройшов військово-лікарську комісію (ВЛК). Через проблеми зі здоров’ям мою медичну картку направили до 20-ї регіональної лікарні міста Дніпро. На ВЛК мені сказали, що військкомат сам мене викличе, але минуло вже 4 місяці – дзвінка досі не було. Влітку я не оновив свої військово-облікові дані щодо стану здоров’я, оскільки у травні, серпні та жовтні перебував на лікуванні в лікарні.

Тепер планую самостійно звернутися до ТЦК, але хвилююся: чи не накладуть на мене штраф у розмірі 17 000 грн за те, що я вчасно не оновив дані? Адже невідомо, чи врахують у військкоматі мої медичні документи (довідки з лікарень) як поважну причину відсутності.
Питання:
Чи можуть на мене накласти штраф 17 000 грн у цій ситуації? Наскільки мені відомо, штрафують лише якщо людина не з’явилася без поважних причин​
. Чи визнають мої обставини (лікарняні довідки про хворобу) поважною причиною, тобто чи мають право мене штрафувати в цьому випадку?

На яку норму закону можна посилатися у разі спору щодо штрафу? Який саме нормативний акт або стаття (наприклад, ст. 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення) передбачає відповідальність за порушення правил військового обліку і водночас звільнення від неї за наявності поважних причин (таких як хвороба)? Хотілося б отримати посилання на конкретну норму закону, яка захищає від необґрунтованого штрафу у моєму випадку.

Як діяти, якщо штраф все-таки випишуть? Чи потрібно одразу сплачувати 17 000 грн, чи можна не погодитися та оскаржити постанову?
. Чи означає це, що я маю право не платити негайно, а спочатку подати скаргу (до суду) на постанову ТЦК про накладення штрафу? Який правильний алгоритм дій: спочатку сплатити чи одразу оскаржувати?

Чому у додатку “Резерв” відображається червона смуга? Чи пов’язана вона з тим, що я несвоєчасно оновив свої дані (не з’явився до ТЦК в установлений термін)?

Що означає статус “на обліку” в додатку “Резерв Плюс”? Як його правильно розуміти?Адже я не обривам відповіді по ВЛК.

Відповіді юристів (9)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Сергію!

    Чи можуть на мене накласти штраф 17 000 грн у цій ситуації? Наскільки мені відомо, штрафують лише якщо людина не з’явилася без поважних причин

    Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня 2024 року Ви мали можливість оновити дані у наступний спосіб:

    • шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання,
    • або до центру надання адміністративних послуг,
    • або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).
    .Чи визнають мої обставини (лікарняні довідки про хворобу) поважною причиною, тобто чи мають право мене штрафувати в цьому випадку?

    На жаль, Вас можуть спробувати притягнути до адміністративної відповідальності за несвоєчасне оновлення даних, оскільки Ви не використали моєливість оновлення даних через Резерв+ і лікарняний цьому не заважав.

    Чи Ви не мади встановленого додатку на той час?

    На яку норму закону можна посилатися у разі спору щодо штрафу? Який саме нормативний акт або стаття (наприклад, ст. 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення) передбачає відповідальність за порушення правил військового обліку і водночас звільнення від неї за наявності поважних причин (таких як хвороба)?

    Хвороба є поважною причиною неявки до ТЦК за повісткою, проте, навіть за наявності поважної причини військовозобов'язаний повинен з'явитись у ТЦК протягом тижня після того, як така поважна причина зникає, тобто, закриття лікарняного або ж виписка із лікарні.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    24. У разі неприбуття у строк, визначений у повістці, громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше ніж протягом трьох днів від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ), повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ) або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.

    Хотілося б отримати посилання на конкретну норму закону, яка захищає від необґрунтованого штрафу у моєму випадку.

    Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    Як діяти, якщо штраф все-таки випишуть? Чи потрібно одразу сплачувати 17 000 грн, чи можна не погодитися та оскаржити постанову?

    Після винесення постанови Ви повинні або оскаржити таку постанову упродовж 10 днів до районного суду, або ж упродовж 15 днів сплатити штраф.

    Чи означає це, що я маю право не платити негайно, а спочатку подати скаргу (до суду) на постанову ТЦК про накладення штрафу? Який правильний алгоритм дій: спочатку сплатити чи одразу оскаржувати?

    Якщо Ви сплатите штраф, то в принципі погодитись із накладанням останнього. Отже, якщо Ви не згодні із притягненням Вас до адміністративної відповідальності, то раджу одразу подавати позовну заяву до суду про скасування постанови керівника ТЦК та СП.

    Чому у додатку “Резерв” відображається червона смуга? Чи пов’язана вона з тим, що я несвоєчасно оновив свої дані (не з’явився до ТЦК в установлений термін)?

    Якщо у додатку Резерв+ є "" червона стрічка", то це означає, що Ви знаходитесь у розшуку ТЦК.

    Подання Вас у розшук може бути пов'язане із порушеннями Вами правил військового обліку або ж мобілізаційного законодавства.

    Що означає статус “на обліку” в додатку “Резерв Плюс”? Як його правильно розуміти?Адже я не обривам відповіді по ВЛК.

    Статус "на обліку" означає, що Ви знаходитесь на обліку військовозобов'язаних в ТЦК. До того моменту, допоки штатна ВЛК не затвердить постанову ВЛК ТЦК про Вашу непридатність, Вас не виключать з військового обліку військовозобов'язаних.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Сергій Клієнт 2 дні тому
      23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

      Ви зазначили, що поважною причиною неприбуття може бути стан здоров’я. Проте моя хвороба є хронічною і триває вже з 2014 року. З того часу я регулярно проходжу обстеження у лікарнях. Моє захворювання не зникає, а перебуває як в активній, так і в ремісійній фазі.

      У 2024 році я тричі перебував на лікуванні, що підтверджується відповідними медичними документами. І навіть у 2025 році моя хвороба залишається, і я продовжую жити з нею. Чи не є це поважною причиною ?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Поважною причиною є не сама хвороба, а лікарняний або довідка зі стаціонару, які це підтверджує. Втім, це правило, визначене у законі, не стосується вимоги про оновлення даних, оскільки Ви мали змогу оновити останні через Резерв+ й для того було не обов'язково прибувати до ТЦК.

        Відповідно до статті 235 КУпАП:

        «Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

        Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки».

        Проте, в той самий час, згідно статті 280 КУпАП:

        «Орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи».

        Отже, керівник ТЦК має право, як накласти штраф при розгляді постанови, так і визначити, що особа не підлягає адміністративній відповідальності й такі випадки є у моїй практиці. Тобто, керівник ТЦК не накаладає стягнення у тому разі, якщо у військовозобов'язаного є поважні причини для неоновлення дани.

        Тому, незважаючи на те, що Ви не оновили дані, можливо, з урахуванням Вашого тяжкого стану здоров'я, керівник ТЦК визнає поважною причиною Ваше лікування. При тому, залишається також вищенаведена примітка 210 КУпАП щодо незастосування положень статтей 210, та 210-1 КУпАП, якщо Ваші дані є у реєстрі.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, пане Сергію!

    Цілком можливо, що за неоновлення даних вас спробують притягнути до адміністративної відповідальності, але згідно ПРИМІТКИ до статті 210 КУпАП - положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, всі Ваші дані повинні були міститись в реєстрах (ДМС, ДРАЦС, ДПС, МВС, реєстрі територіальної громади) і Ви зможете оскаржити штраф за неповідомлення даних .

    Крім того, вже є позитивне рішення суду, де вказано, що взагалі ні в кого немає обов’язку оновлювати дані, адже на даний час президент видає укази про продовження мобілізації, а оновити дані потрібно після видачі указу про оголошення мобілізації. - https://reyestr.court.gov.ua/Review/124171619

    Тому, якщо Ви не отримували повісток по яких не з'явилися –Вам не повинні виписати штраф.

    Якщо Вас захочуть оштрафувати, то повинен відбутися розгляд справи, де Ви маєте право надавати пояснення та користуватися послугами правозахисника.

    Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки відповідно до статті 283 КУпАП виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення (додаток 4) Постанова може бути оскаржена в судовому порядку, визначеному статтями 287-289 КУпАП.

    Цей процес краще не затягувати, адже штраф Ви можете оскаржити протягом 10 днів з моменту вручення постанови про накладення штрафу.

    Також раджу ознайоимитись з корисною статтею за посиланням https://sud.ua/uk/news/publication/304961-begat-do...

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, штраф за не поновлення даних можно буде з легкістю скасувати у судовому порядку.

    З таких підстав:

    1. Нормою прийнятого закону зазначається , що всі військово'язані повинні оновити свої дані протягом 60 днів з моменту отримання мобілізації. Указом президента оголошення мобілізації було у 2022 році, всі інші укази мають іншу назву а саме "продовження мобілізації" тому це вже різні речі і тут вступаю в силу норма ст. 58 Конституції України. Стаття 58.Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
    2. Особа не може бути притягнена до відповідальності, тому що термін 60 днів для оновлення даних вже давно сплив. Штрафи,додаток Резерв, це є пряма маніпуляція свідомістю людини примушення до цивільних відносин, які можно охарактеризувати як шахрайство зі сторони держави.
    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    - у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Як наслідок вам необхідно було оновити облікові дані.

    Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.

    Відповідальність за Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку визначена ст. 210 КУпАП:

    «Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.»

    Як інформація про Вас відображена в реєстрах - зазначне вище може бути аргументом в суді.

    • Сергій Клієнт 2 дні тому

      Ви зазначили, що поважною причиною неприбуття може бути стан здоров’я. Проте моя хвороба є хронічною і триває вже з 2014 року. З того часу я регулярно проходжу обстеження у лікарнях. Моє захворювання не зникає, а перебуває як в активній, так і в ремісійній фазі.

      У 2024 році я тричі перебував на лікуванні, що підтверджується відповідними медичними документами. І навіть у 2025 році моя хвороба залишається, і я продовжую жити з нею. Чи не є це поважною причиною ?

      • Богун Сергій Павлович

        Так. Є. Надайте їх до ТЦК. Я не думаю, що при їх наданні Вас будуть штрафувати.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Питання:Чи можуть на мене накласти штраф 17 000 грн у цій ситуації? Наскільки мені відомо, штрафують лише якщо людина не з’явилася без поважних причин

    Так, теоретично можуть накласти адміністративне стягнення у розмірі 17-25,5 тис грн. Втім, якщо Ви не будете піднімати дане питання в ТЦК до 16.07.2025, на Вас не зможуть накласти стягнення у зв'язку з тим, що відповідні строки вийдуть.

    Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення

    ...

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Чи визнають мої обставини (лікарняні довідки про хворобу) поважною причиною, тобто чи мають право мене штрафувати в цьому випадку?

    Все на розсуд ТЦК. Уточнити дані можна було і через Резерв+, думаю ці аргументи можуть бути відхилені.

    На яку норму закону можна посилатися у разі спору щодо штрафу? Який саме нормативний акт або стаття (наприклад, ст. 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення) передбачає відповідальність за порушення правил військового обліку і водночас звільнення від неї за наявності поважних причин (таких як хвороба)? Хотілося б отримати посилання на конкретну норму закону, яка захищає від необґрунтованого штрафу у моєму випадку.

    На мій погляд, штраф може бути цілком обгрунтований. Але поки не бачу сенсу звертатися до ТЦК самостійно.

    Як діяти, якщо штраф все-таки випишуть? Чи потрібно одразу сплачувати 17 000 грн, чи можна не погодитися та оскаржити постанову?

    Що робити у разі винесення постанови або оголошення в розшук? Які варіанти я можу запропонувати.

    1. Оскаржити постанову – якщо винесено штраф чи інше рішення, варто подати скаргу до суду, посилаючись на неналежне повідомлення та порушення процедури.

    2. Сплатити штраф на вказані реквізити.

    Чи означає це, що я маю право не платити негайно, а спочатку подати скаргу (до суду) на постанову ТЦК про накладення штрафу? Який правильний алгоритм дій: спочатку сплатити чи одразу оскаржувати?

    Якщо сплатите, не буде чого оскаржувати. Потрібно зупинитися на чомусь одному.

    Чому у додатку “Резерв” відображається червона смуга? Чи пов’язана вона з тим, що я несвоєчасно оновив свої дані (не з’явився до ТЦК в установлений термін)?

    Скоріше за все, Ви перебуваєте в адміністративному розшуку. А ось чому - треба розбиратися детальніше.

    Що означає статус “на обліку” в додатку “Резерв Плюс”? Як його правильно розуміти?Адже я не обривам відповіді по ВЛК.

    Це означає, що по Реєстру "Оберіг" на даний момент Ви перебуваєте на військовому обліку.

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA