Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 23 квітня 2025, питання №134896 800₴

Розыск от ТЦК, законы

Доброго дня.
Имею следующую ситуацию, с 2000 года в паспорте стоит отметка невоеннообязанный, по причине судимости по особо тяжкой статье, на тот момент.
Согласно этой статье, я должен быть исключен с военного учета.
На текущий момент тцк подало меня в розыск, так как не явился по повестке, повестку я не получал, был у участкового, он сказал что сейчас таких ситуаций очень много, показал мне пачку запросов на розыск от тцк.

Были отправлены адвокатские запросы, сначала в районный тцк, он был проигнорирован, потом был запрос на КМТЦК, от них пришел ответ что старые законы не работают, а по новому закону я попадаю под действие закона о мобилизации.

Прикрепил ответ тцк.
Собственно вопросы.
1. Как сняться с розыска тцк ?
2. Кто прав, тцк или закон по которому я должен быть снят с военского учета без права восстановления на него ?

Відповіді юристів (7)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Чи маєте Ви військово-обліковий документ (військовий квиток або тимчасове посвідчення), де вказано, що Ви виключені з військового обліку? Чи маєте Ви право на відстрочку згідно статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”? За якою статтею були засуджені?

    1. Как сняться с розыска тцк ?

    Зняття розшуку є можливим після закриття справи про адміністративне правопорушення або сплати грошового штрафу за порушення правил військового обліку, або оскарження розшуку в судовому порядку. Процедура накладення штрафу складається з етапів: подання в розшук, складання протоколу, розгляд справи, винесення постанови про грошовий штраф, сплата штрафу та зняття розшуку.

    Для зняття з розшуку керівник ТЦК повинен подати клопотання до Національної поліції. На жаль, навіть, після оплати штрафу деякі керівники ТЦК надають перевагу залишати статус «у розшуку» , щоб військовозобов‘язаний не міг нормально пересуватись та отримувати адміністративні послуги поки не прибуде до ТЦК.

    ПРОТЕ, відповідно до нового закону https://sud.ua/uk/news/publication/328359-preziden... відбулася суттєва зміна процедури накладення грошового штрафу та зняття розшуку ТЦК. Даний закон передбачає зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема випадки, коли протокол про адміністративні правопорушення може не складатись. Також передбачається, що розгляд адміністративної справи, накладення та сплата штрафу за порушення правил військового обліку можуть відбуватись дистанційно.

    Відповідно до нових змін, протокол про адміністративне правопорушення не складається , якщо особа подала відповідну заяву, в якій вона не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності.

    Таку заяву можна буде подати особисто до ТЦК за місцем перебування на військовому обліку або через мобільний застосунок Резерв+ (в разі технічної можливості). Заяву необхідно подати ДО моменту розгляду адміністративної справи. У заяві необхідно прописати згоду на розгляд адміністративної справи дистанційно без присутності та згоду на притягнення до адміністративної відповідальності.

    2. Кто прав, тцк или закон по которому я должен быть снят с военского учета без права восстановления на него ?

    Справа в тому, що самого штампу в паспорті недостатньо для того, щоб Ви вважалися невійськовозобов'язаним. Потрібен, ще ВОД, де є печатка про виключення з обліку.

    Якщо на даний час по Реєстру Оберіг Ви перебуваєте в розшуку, то при зустрічі з групою оповіщення на вулиці поліцейські можуть Вас доставити до ТЦК, адже згідно пункту 54 постанови КМУ 560 У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує Резервісту або Військовозобов’язаному прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Якщо згідно військово-облікового документу Ви є невійськовозобов'язаним (виключеним з військового обліку), то Вас не мають права поновити на військовому обліку та направити на ВЛК, адже згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ, а поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.

    Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти ПОМ'ЯКШУЮТЬ АБО СКАСОВУЮТЬ відповідальність особи .

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Антоне!

    Имею следующую ситуацию, с 2000 года в паспорте стоит отметка невоеннообязанный, по причине судимости по особо тяжкой статье, на тот момент.

    Який військово-обліковий документ Ви маєте? Чи є в останньому відмітка про зняття або виключення з обліку в військкоматі?

    Были отправлены адвокатские запросы, сначала в районный тцк, он был проигнорирован, потом был запрос на КМТЦК, от них пришел ответ что старые законы не работают, а по новому закону я попадаю под действие закона о мобилизации.

    Так, починаючи із січня 2025 року це доволі стала практика для ТЦК. Громадяни, які були виключені або ж зняті з обліку у зв'язку із засудженням раніше за тяжкий або особливо тяжкий злочин, поновлюються на обліку.

    1. Как сняться с розыска тцк ?

    З розшуку ТЦК Ви можете знятись тільки при явці до останнього або ж Вам необхідно оскаржити таке подання у розшук у судовому порядку. Тобто, якщо Вас було подану у розшук за неявку по повістці, яку Ви не отримували, то такий розшук є незаконним, оскільки немає складу адміністративного правопорушення.

    2. Кто прав, тцк или закон по которому я должен быть снят с военского учета без права восстановления на него?

    Якщо проаналізувати судову практику, то прав ТЦК. Ось, наприклад, одне із рішень суду, яких станом на зараз дуже багато:

    "Відповідно до частини 6 статті 37 Закону № 2232-ХІІ (в редакції до 18.05.2024), виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов`язаних та резервістів Служби зовнішньої розвідки України - у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України) підлягають громадяни України, які:

    1) призвані чи прийняті на військову службу;

    2) проходять військову службу (навчання) у закладах фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;

    3) визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі;

    5) припинили громадянство України;

    6) були раніше засуджені до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину;

    7) направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;

    8) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими.

    Водночас, до Закону № 2233-XII були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-IX, який набрав чинності 18.05.2024, відповідно до яких статтю 37 Закону № 2233-XII викладено у новій редакції.

    Зокрема, частиною 6 статті 37 № 2233-XII установлено, що виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов`язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:

    1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;

    2) припинили громадянство України;

    3) визнані непридатними до військової служби;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі.

    У громадянина, якого виключено з військового обліку відповідно до пунктів 3 та 4 цієї частини, військово-обліковий документ не вилучається. До військово-облікового документа громадянина вносяться дані про виключення із військового обліку.

    Отже, підстава «громадяни України, які були раніше засуджені до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину» була виключена з переліку таких, згідно з якими відбувалось виключення з військового обліку.

    Окрім того, згідно з пунктом 4 розділу Загальні питання Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 № 560, на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані:

    особи, звільнені з військової служби у зв`язку із застосуванням заборони, передбаченої частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади». Такі особи, призвані на військову службу під час мобілізації, призначаються на військові посади, крім посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі, обмеження волі, арешту чи виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання, тяжкого злочину, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі за особливо тяжкий злочин, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи призиваються на військову службу під час мобілізації за рішенням Генерального штабу Збройних Сил, відповідних підрозділів розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ;

    засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин.

    Суд звертає увагу, що відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

    В абзацах першому і другому пункту 2 мотивувальної частини рішення від 09.02.1999 № 1-рп/99 у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів Конституційний Суд України зазначив, що в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

    За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правових актів в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

    З наведеного можна зробити висновок, що з 18.05.2024 громадяни України, які раніше перебували на військовому обліку призовників та були виключені з військового обліку військовозобов`язаних на підставі частини 6 статті 37 Закону № 2232-ХІІ (у редакції, чинній до 17.05.2024), підлягають взяттю на військовий облік військовозобов`язаних, оскільки відпала підстава, за якою їх було виключено з військового обліку.

    Отже, відповідач мав повноваження на взяття позивача на військовий облік військовозобов`язаних з 18.05.2024 на підставі поданої самим позивачем заяви про оновлення особистих даних, навіть попри те, що до цієї дати він був виключений з військового обліку військовозобов`язаних як особа, яка вчинила тяжкий злочин.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/126340214".

    Проте, я маю іншу думку. Дійсно з 18.05.2024 року частина шоста статті 37 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу» (далі - Закон №2232-ХІІ) більше не містить норми щодо виключення з військового обліку категорії громадян, які раніше були засуджені за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

    Однак, відсутність даної підстави для виключення та інші норми, викладені у статті 37 Закону №2232-ХІІ, яка регулює питання щодо взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього, не передбачають взяття на військовий облік осіб, які раніше перебували на військовому обліку та були виключені з такого обліку.

    Військовозобов’язані громадяни, які виключені з військового обліку набувають статус «невійськовозобов’язаних», а отже, таких, що є звільненими від виконання військового обов’язку.

    Пунктом 4 Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі – Постанова КМУ №560) визначено коло громадян, які були раніше засуджені за вчинення злочину та можуть бути призвані на військову службу.

    Однак, у пункті 2 Постанови КМУ №560 зазначено, що на військову службу під час мобілізації, на особливий період призиваються резервісти та військовозобов’язані, які придатні до військової служби за станом здоров’я та не мають права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

    Ви ж є невійськовозобов’язаною особою, яка не підлягає поновленню на військовому обліку, у зв’язку з тим, що були виключені з військового обліку, та на Вас, відповідно, не може поширюватись дія пункту 4 Постанови КМУ №560..

    Тож, якщо Ви бажаєте оскаржити Ваше поновлення на обліку в ТЦК, то це можливо зробити тільки у судовому порядку. Проте, як бачите прийдеться поборотися, аби отримати рішення суду на Вашу користь, оскільки практика поки що є зворотньою, на жаль. Інший варіант - шукати підставу для відстрочки, аби не бути мобілізованим.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    25%

    Вітаю!

    ОСОБА ВИКЛЮЧЕНА З ОБЛІКУ, ТОМУ НЕ Є ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНОЮ ТА НЕ ПІДЛЯГАЄ МОБІЛІЗАЦІЇ .

    18 травня 2024 року законної сили набув закон №10449, який кардинально змінив правила військового обліку та підстави для зняття або виключення з військового обліку. В тому числі змінюються умови мобілізації для осіб, які раніше були засуджені до позбавлення волі за тяжкою або особливо тяжкою статтею.До 18 травня 2024 року стаття 37 Закону “Про військовий обовʼязок та військову службу” передбачає, що особи, які були раніше засуджені до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину мають право на виключення з військового обліку. Після виключення з обліку такі особи набувають статусу невійськовозобовʼязаного та не підлягають призову на військову службу по мобілізації.При цьому право на виключення з військового обліку надавав сам факт засудження до позбавлення волі за тяжкою або особливо тяжкою статтею. Зняття або погашена судимість не має значення та не є перепоною для виключення.Ті з вйськовозобовʼязаних, які скористались правом до 18 травня 2024 року отримали статус невійськовозобовʼязаного та повторному взяттю на облік не підлягають. Проте після 18 травня 2024 року почне діяти нове законодавство, відповідно до якого засудження до позбавлення волі за тяжкою або особливо тяжкою статтею вже не буде підставою для виключення з військового обліку

    Фактично це означає, що тільки ті хто вже виключився з обліку є невійськовозобовʼязаними. Ті хто не встиг реалізувати право на виключення з обліку до 18 травня 2024 року вже не можуть це зробити та будуть перебувати на військовому обліку. Тобто фактично їх можна буде призвати на військову службу по мобілізації.

    АЛЕ ВАС ЦЕ НЕ СТОСУЄТЬСЯ, ТОМУ ЩО В 2000 РОЦІ ДІЯЛА РЕДАКЦІЯ ЗАКОНУ, ЩО ЗАСУДЖЕНІ ЗА ТЯЖКІ ЗЛОЧИНИ ВИКЛЮЧАЛИСЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

    НА МОМЕНТ НАДАННЯ ВАМ ДОВІДКИ ДІЯЛА НАСТУПНА РЕДАКЦІЯ ЗАКОНУ УКРАЇНИ

    "Про загальний військовий обов'язок і військову службу"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12/ed2000...

    Стаття 37. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього

    5. Виключенню з військового обліку у військових комісаріатах підлягають громадяни:

    г) які були засуджені до позбавлення волі за вчинення тяжких злочинів;

    Стаття 38. Обов'язки органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, посадових осіб, призовників і військовозобов'язаних щодо виконання правил військового обліку

    5...

    Посвідчення про приписку призовників, військові квитки військовозобов'язаних, засуджених до позбавлення волі, обмеження волі або арешту, надсилаються судами до відповідних районних (міських) військових комісаріатів.

    ---

    ОТЖЕ ВАС ПОВИННІ БУЛИ ВИКЛЮЧИТИ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

    ЯКЩО ВИ ВЖЕ ВИКЛЮЧЕНІ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ, ТО ВІДНОВИТИ ВАС НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ МАЮТЬ ПРАВО ТІЛЬКИ ЗА ВАШОЮ ДОБРОВІЛЬНО ПОДАНОЮ ЗАЯВОЮ.

    ---

    ЯКЩО ВАМ НЕ ТРЕБА ВИЇДЖАТИ ЗА КОРДОН - ЛИШАЙТЕ ВСЕ ЯК Є (АЛЕ ЗАВЖДИ НОСІТЬ ІЗ СОБОЮ КОПІЮ "СПРАКИ ОБ ОСВОБОЖДЕНИИ", ВИТЯГ ІЗ ЗАКОНУ В РЕДАКЦІЇ 2000 РОКУ ТА ТА ДОКУМЕНТ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ).

    ТИМ БІЛЬШЕ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ВАС НЕ ПОВИННО БУТИ В "ОБЕРІГ".

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1951-19#Text

    Стаття 13. Формування Реєстру

    2. Відомості про громадян України, які не є призовниками, військовозобов’язаними та резервістами, знищуються суб’єктами Реєстру відповідно до Порядку ведення Реєстру, затвердженого держателем Реєстру.

    ОТЖЕ:

    ВИ НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ. ПОВІСТКУ ВАМ НЕ МАЛИ ПРАВА НАПРАВЛЯТИ.

    ПОНОВИТИ ВАС НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ НЕ МАЛИ ПРАВА БЕЗ ВАШОЇ ЗГОДИ.

    ВАМ ПОТРІБНО РАЗОМ З АДВОКАТОМ ВІДВІДАТИ ТЦКСП ТА ВИРІШИТИ ПРОБЛЕМУ.

    Антон Клієнт 10 годин тому

    Андрій Володимирович , адвокат который смотрел мои документы, такого же мнения как и Вы.тцк своего мнения, что то что была ранее, это уже не работает, сейчас другие законы и работают они по текущим.С учета я не исключен, делал вытяг через дию, там у меня светится Порушення правил військового облікуОсужден я был по статьям 17, ст. 140 п.3., УК Украины от 1960 г.В справке от военкомата которая у меня на руках написано ст 37 п5 пп г, военного билета нет, военкомат перезжал, не было бланков и т.д., несколько раз приезжал, потом перестал, не было необходимости в то время в этом документе.

    Я юридически не подкован, но на сколько я знаю, закон обратной силы не имеет, и сейчас я в замешательстве как правильно поступить.

    Подавать в суд, писать еще запросы, в прокуратуру, в минобороны.

    • Карпенко Андрій Володимирович

      ВАМ ТРЕБА ЧЕРЕЗ ВСТАНОВЛЮААТИ ФАКТ, ЩО ВИ НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ, ЯКЩО ВИРІШИТИ ЦЕ ПИТАННЯ НЕ ВИЙДЕ В ПОЗАСУДОВОМУ ПОРЯДКУ.

      ПИШИТЬ ЗАПИТ В КОМАНДУВАННЯ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК - ЇМ ПІДПОРЯДКОВАНІ ТЦКСП.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Имею следующую ситуацию, с 2000 года в паспорте стоит отметка невоеннообязанный, по причине судимости по особо тяжкой статье, на тот момент.Согласно этой статье, я должен быть исключен с военного учета.На текущий момент тцк подало меня в розыск, так как не явился по повестке, повестку я не получал, был у участкового, он сказал что сейчас таких ситуаций очень много, показал мне пачку запросов на розыск от тцк.Были отправлены адвокатские запросы, сначала в районный тцк, он был проигнорирован, потом был запрос на КМТЦК, от них пришел ответ что старые законы не работают, а по новому закону я попадаю под действие закона о мобилизации.1. Как сняться с розыска тцк ?

    Знятися з розшуку доволі складно, на жаль.

    На жаль, але практично зняти відмітку про порушення правил військового обліку без відвідування ТЦК та СП дуже склдано, майже неможливо.

    Це доволі складна ситуація. Тут потрібно подавати запити і до поліції, і до ТЦК та СП, уточнювати на підставі чого Вас оголосили в розшук. Кейс доволі складний, але інших варіантів я не бачу. Варто залучити адвоката, аби це все рухалося швидше, інакше ТЦК може затягувати відповіді на питання або взагалі їх не надавати.

    Сплата адміністративного штрафу, як показує ПРАКТИКА, взагалі не гарантує того, що відмітка зникне.

    Треба подавати купу звернень, скарг, направлених на формулювання резолютивних частин щодо видалення Вас з розшукових баз, але це далеко не гарантує вирішення ситуації.

    Відповідь можливо Вас не задовольнить, але це реалії.

    Крім того, що стосується безпосередньо Вашого військово-облікового статусу. Якщо Вас було виключено з військового обліку та Ви маєте відповідну відмітку у паспорті громадянина України, можна боротися, але виключно в судовому порядку, на жаль. Всі скарги, які Ви подаєте, взагалі не працюють.

    Відверто кажучи, не думаю, що Вам вдасться комусь щось довести.

    З 18 травня частина шоста статті 37 Закону України "Про ВОіВС" виглядає наступним чином:

    "...6. Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України – у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України – у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:

    1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;

    2) припинили громадянство України;

    3) визнані непридатними до військової служби;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі..."

    Про що це свідчить?

    Влада дає чіткий сигнал, що виключення з військового обліку за наявністю засудження за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину більше не здійснюватиметься. Відповідно - очевидним є курс на мобілізацію, хоч і поступову, таких осіб.

    Зокрема, постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає:

    "...4. На військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані:

    особи, звільнені з військової служби у зв’язку із застосуванням заборони, передбаченої частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”. Такі особи, призвані на військову службу під час мобілізації, призначаються на військові посади, крім посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі, обмеження волі, арешту чи виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання, тяжкого злочину, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі за особливо тяжкий злочин, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи призиваються на військову службу під час мобілізації за рішенням Генерального штабу Збройних Сил, відповідних підрозділів розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ;

    засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин..."

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    Стаття 39. Призов на військову службу під час мобілізації. Демобілізація

    ...

    4. На військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засуджені службові особи, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище.

    Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин.

    На прикладі хотів би обговорити рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 12.01.2023 (справа № 500/4141/2). Короткий виклад суті:

    "...До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_3 ), в якій просить:

    визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_4 з взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 ;

    зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_4 виключити із військового обліку ОСОБА_1 .

    В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 07.03.2000 ОСОБА_1 було визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" відповідно до додатку №1 "Розклад хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України" Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2. У зв`язку із вищевикладеним, 06.06.2000 Київським райвійськоматом м.Харкова позивачу було видано довідку № 4/14 про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку. Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що позивач не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.

    Позивачу 29.06.2022 вручено повістку про необхідність з`явлення 30.06.2022 ІНФОРМАЦІЯ_5 (далі ІНФОРМАЦІЯ_6) та, 07.07.2022, як це підтверджується довідкою військово-лікарської комісії, було проведено медичний огляд, за результатами якого його було визнано придатним до військової служби на підставі ст.836, 42г, 74в, 62в графи II Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Міністром оборони України 14.08.2008 № 402). Відповідачем 12.07.2022, відповідно до штампу (без підпису) на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова Позивачу довідки № 4/14, було повторно взято позивача на військовий облік. Однак, оскільки ОСОБА_1 з 2000 року є невійськовозобов`язаним та не є резервістом, він не є особою, котра відповідно до ч.1 ст. 39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", та Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 "Про загальну мобілізацію" підлягає призову.

    Позивач вважає дії відповідача з взяття на військовий облік та призов на військову службу під час мобілізації протиправними, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.

    ДОВОДИ СУДУ:

    У ст. 1 Закону №3543-ХІІ визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

    Відповідно до ч.8 ст.4 Закону №3543-ХІІ, з моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

    На час особливого періоду дія будь-яких прийнятих до настання цього періоду нормативно-правових актів, що передбачають скорочення чисельності, обмеження комплектування або фінансування Збройних Сил України, інших військових формувань чи правоохоронних органів спеціального призначення, зупиняється.

    Згідно з абз.2 ч.1 ст.22 Закону №3543-ХІІ громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

    Відповідно до ч.3 ст.22 Закону №3543-ХІІ під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

    З матеріалів справи видно, що позивач у 2000 році проходив приписну призовну комісію при Київському райвійськоматі м. Харкова з метою взяття його на військовий облік та визначення придатності за станом здоров`я до військової служби.

    Згідно з довідкою №4/14 від 06.06.2000, виданою Київським райвійськоматом м. Харкова, (а.с.20-21) ОСОБА_1 18.04.2000 визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" за графою І, статтею 38 "в" Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2).

    Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що останній не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.

    Той факт, що позивач дійсно був визнаний "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" підтверджується також відповіддю ІНФОРМАЦІЯ_9 від 20.10.2022 № 2950, а також наданими зазначеним ІНФОРМАЦІЯ_14 завіреними копіями облікової картки позивача від 06.06.2000 та виписки з книги протоколів по приписці № 38 від 07.03.2000. Інші документи, за повідомленням ІНФОРМАЦІЯ_9 , відсутні у зв`язку із закінченням строків зберігання.

    Аналогічного змісту відповідь ІНФОРМАЦІЯ_9 від 05.01.2023 №70 було надано на ухвалу суду про витребовування доказів.

    Суд відзначає, що на момент призову на військову службу ІНФОРМАЦІЯ_3 мав інформацію про проходження позивачем військово-лікарської комісії та про непридатність його до військової служби з виключенням з військового обліку, проте не взяв до уваги, про що свідчить штамп, зроблений 12.07.2022 відповідачем на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова довідки № 4/14, про взяття ОСОБА_1 на військовий облік.

    Стосовно доводів позивача про наявність розбіжності у військово-облікових документах позивача, яка полягає у зазначені дати (Київським райвійськоматом м. Харкова 18.04.2000, а ІНФОРМАЦІЯ_10 07.03.2000) та номеру статті (Київським райвійськоматом м. Харкова стаття 38 "в", а ІНФОРМАЦІЯ_10 стаття 86 "а") Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2), то суд вважає за необхідне наголосити, що можливість описки щодо пункту правової норми не спростовує визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

    При цьому, за правовими висновками Верховного Суду у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на п.3.13 глави 3 розділу II Положення №402.

    До того ж із наданої завіреної копії облікової картки позивача підтверджується факт видання ОСОБА_1 взамін військового квитка довідки № 14 про непридатність від 06.06.2000. Дата видачі цієї довідки та складення облікової картки співпадає із датою проставлення 06.06.2000 штампу в паспорті позивача громадянина України Київським райвійськоматом м. Харкова про те, що він є "невійськовозобов`язаним".

    З приводу ж твердження відповідача про те, що за доцільно брати до уваги результати останньої військово-лікарської комісії, а саме довідку ВЛК за №37/5949 від 07.07.2022, то суд враховує, що відповідно до приписів п.3.3 глави 3 розділу II Положення №402, повторно оглядаються ВЛК військових комісаріатів лише військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби, яким позивач не являється.

    В контексті спірних правовідносин, що склались між сторонами, суд вважає за необхідне вказати, що у постанові Верховного Суду від 25.07.2019 у справі №826/13000/18 зазначено, що правова процедура ("fair procedure" - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.

    Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

    ВИРІШИВ:

    Позов задовольнити.

    Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 .

    Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_15 виключити із військового обліку ОСОБА_1 .

    3. Чи може він одержати якийсь свіжий витяг із військового реєстру, де було б вказано, що він виключений із обліку. Можливо через ЦНАП.

    Ось це також велика проблема. Інформацію про зняття Вас з обліку ТЦК повинен внести в "Оберіг", далі чоловік може завантажити Резерв + та отримати відповідну інформацію. Однак ТЦК точно не ВНЕСЕ цих даних без санкції суду.

    У Реєстрі буде битися Ваш статус "військовозобов'язаного". Потрібно спробувати врегулювати цей момент. Подайте письмову заяву, далі - направте адвокатський запит, за потреби - подавайте позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії - внести інформацію про Вашу непридатність з виключенням з військового обліку до системи "Оберіг".

    2. Кто прав, тцк или закон по которому я должен быть снят с военского учета без права восстановления на него ?

    Загалом праві Ви, адже ми маємо Конституцію України.

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

    Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

    АЛЕ ДОВЕСТИ ВАШУ ПРАВОТУ НАРАЗІ - ДУЖЕ СКЛАДНО, НА ЖАЛЬ...

    З повагою! Щасти Вам!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРЫЙ ДЕНЬ, АНТОН! К сожалению законы в стране не действуют... потому по закону Вы можете быть 300 раз правы, но ТЦК, чиновникам, судьям на это наплевать, т.к. закон это они и они крутят законом как хотят, потому что нет ни одного эффективного инструмента защиты от произвола и нарушения закона.

    Да, действительно в предыдущих редакциях Закона о военной обязанности и воинской службе Вы должны были быть сняты / исключены с воинского учёта. Об этом делалась отметка в паспорте и в военно-учётном документе.

    Вам как я понимаю военно-учётный документ об этом не выдали и Вы не заставили военкомат и их последыша ТЦК это сделать... и не обжаловали вовремя их бездеятельность в судах, пока еще были реально суды. а не запуганная и лишенная неприкосновенности обслуга исполнительной власти. Потому "поезд ушёл". В новой редакции обязаны служить, пребывать на воинском учёте и быть мобилизованы в период военного положения ВСЕ. Все, кто не обслуживает действующую власть или не откупился по коррупционным схемам, которые эта власть крышует через ТЦК и другие структуры.

    Отметка в паспорте, увы, не является для государства надлежащим подтверждением факта снятия / исключения с учёта.

    К сожалению восстанавливают даже комиссованных и признанных ВЛК непригодными к воинской службе. Восстанавливают на основании бумажки от следователя полиции, который якобы подозревает работников ВЛК ТЦК в неправомерных действиях... Восстанавливают без установления факта обвинительным приговором суда. И судей это не смущает при последующем обжаловании.

    Суды, увы, стают в таких вопросах на сторону ТЦК.

    Если бы Вы были сняты / исключены с учёта - были бы хоть какие-то шансы - а так шансы практически НОЛЬ.

    В существующих реалиях потребности мобилизовать по 30 тысяч человек в месяц и восполнять потери ВСУ - никому нет дела до прав граждан и иных обстоятельств. Мобилизовать буду всех, до кого дотянутся. Один из инструментов дотянуться- объявление в псевдо-розыск... т.к. это не розыск, а процедура доставки в ТЦК для оформления материалов дела об админ. правонарушении по ст. 210, 210-1 КУоАП.

    Учитывая, что люди в Украине преимущественно бедные, то для многих 17-34 тысячи это весьма существенная сумма. Еще и "розыск" якобы, которым занимается полиция и бродячие патрули ТЦК. Для законопослушных и запуганных неправоохрнатильно-карательной системой Нацполиции МВД граждан это существенный фактор.

    Собственно на то и расчёт был и законодателей, и ответственных за мобилизацию.

    Разумеется этот инструмент с якобы доставкой и якобы оформлением дела - используется ТЦК для последующего принуждения к прохождению ВЛК и мобилизации.

    Поэтому каждый решает для себя сам - что ему в жизни приоритетнее... собственно ограничение свободы и риск быть убитым в рамках насильной и не человеческой мобилизации вместо полиции, прокуроров, депутатов и иных лиц, дававших присягу Народу Украины, содержавшихся за счёт государства 34 года независимости и по факту сейчас уклоняющихся и прячущихся от выполнения воинской обязанности под несправедливой бронью... или же игнорировать действия государства сомнительной конституционности, грубо нарушающие общепринятые и неотъемлемые права человека.

    Попытка сняться с учёта, а это невозможно без ТЦК - при отсутствии права на отсрочку или брони - однозначно приведёт к мобилизации. Учитывая, что закон предусматривает очень широкий спектр обязанностей военнообязанных, то штраф 17 тысяч и более могут придумать за что угодно... от неуведомления о месте работы, вступление в брак, наличие детей, получения образования и т.д., до необновления данных в период с 18.05. по 17.07.2024 г. и неявки по повестке.

    Нужно понимать, что цель ТЦК не столько штраф навесить на гражданина, сколько выманить последнего под страхом штрафа в целях мобилизации и формального выполнения плана. При этом пригодность к выполнению обязанностей военнослужащего никого не волнует в ТЦК. Им главное поставить галочку, что план выполняется и получить свои премиальные за эффективную работу. Всё. \

    Я бы и рад Вам сказать, что шансы и варианты есть. Но их нет.

    С уважением и пониманием, юрист Ярослав Турчин


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України