Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
916 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день.
Мені 25 років. У травні 2023 я отримав паперове тимчасове військове посвідчення та висновок ВЛК про непридатність — мене виключили з обліку. У липні 2023 я без проблем виїхав за кордон з цими документами. Навіть «Дія» підтверджувала, що я за межами України.
У травні 2024 після запуску «Резерв+» я перевірив статус і з подивом побачив, що перебуваю на обліку. Незважаючи на це, оновив адресу (українську), хоча як виключений не мав обов’язку це робити. У грудні 2024 вдруге оновив дані, вже вказавши закордонну адресу. Але в березні 2025 зʼявилось «схоже, у вас порушення» та червона стрічка, хоча законно мені не мали права надсилати повістку після травня 2023. Родичі за адресою жодних повісток чи листів не отримували.
У березні я надіслав електронне звернення до ТЦК з копіями документів та вимогою пояснити, чому мене досі не виключено з обліку. Заяву підписано КЕПом, проте відповіді не отримав — термін розгляду минув.
У квітні подав два запити через додаток «Резерв+» — обидва відхилено, з помилкою. У виписці з Оберігу в графі «порушення» – «немає даних». Підтримка пише, що «розбираються», чому не видно причини, але відмови все одно надходять.
Що робити далі дистанційно?
а) Час від часу надсилати запити в «Резерв+», посилаючись на електронний лист і закон
б) Надіслати паперовий лист ТЦК з-за кордону з вимогою виключення
в) Попросити родичів звернутись до ТЦК (але чи потрібна довіреність?)
г) Надсилати скарги в обласні/центральні ТЦК
д) Спробувати адвокатський запит
е) Залишити все як є: поки штрафів немає, я працюю за кордоном, не маю майна в Україні — ризики мінімальні, а шанс щось змінити без фізичної присутності малий.
Щиро вдячний. Якщо потрібні уточнення — звертайтесь.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (3)
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Якщо Ви були виключені з військового обліку і про це є відмітка у тимчасовому посвідченні, то ТЦК зробили помилку і тепер по Реєстру Оберіг перебуваєте на обліку. Якщо в Резерв+ з'явився статус про порушення, то скоріш за все на Вашу зареєстровану адресу прийшла повістка по якій Ви, ясна річ, не з'явилися.
Щоб виправити дану ситуацію електронних звернень недостатньо.
Вам потрібно рекомендованим листом з описом вкладеного або через адвоката направити до ТЦК запит з вимогою про внесення інформації про виключення до Реєстру військовозобов'язаних. До заяви потрібно прикріпити копію військово-облікового документа та копію довідки ВЛК (за наявності).
Якщо Вам не потрібно найближчим часом отримувати консульські послуги, то такий статус не заважає Вам і далі спокійно працюювати як ФОП, проте, щоб в майбутньому уникнути накладення незаконного штрафу та блокування рахунків, то краще вирішити питання з ТЦК, тим більше, що Ви нічого не порушували.
1. Призовник, військовозобов’язаний та резервіст має право:
1) отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста;
2) звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.
Згідно пункту 4 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів
У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:
Зміни вносяться протягом П'ЯТИ робочих днів з дня реєстрації заяви.
Якщо протягом цього терміну ТЦК не внесе зміни до Реєстру, то Ви можете у судовому порядку оскаржити бездіяльність ТЦК та зобов'язати їх внести інформацію про Ваше виключення до Реєстру Оберіг.
Вже є достатньо судових рішень, де суд став на сторону громадянина та зобов'язав ТЦК розглянути заяву про внесення до Єдиного реєстру даних про його непридатність до військової служби. З ними можете ознайомитись за посиланням:
https://reyestr.court.gov.ua/Review/121032746
https://reyestr.court.gov.ua/Review/123439118
https://reyestr.court.gov.ua/Review/124339725
https://reyestr.court.gov.ua/Review/123584610
Згідно Вашого тимчасового посвідчення Ви є невійськовозобов’язаним та виключеним з військового на підставі пункту 3 частини 6 статті 37 ЗУ «Про військовий обов’язок та військову службу»
Поновити Вас на військовому обліку та направити на ВЛК не мають права, адже згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ, а Ви є ВИКЛЮЧЕНИМ з військового обліку згідно ЗАКОНУ, підтвердженням цього є відповідна відмітка у військово-обліковому документі, а згідно законодавства діючого на сьогоднішній день поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти ПОМ'ЯКШУЮТЬ АБО СКАСОВУЮТЬ відповідальність особи .
У ВАС НЕМАЄ ОБОВ’ЯЗКІВ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНОГО ТОМУ ВАС НЕ МОЖУТЬ ПРИТЯГНУТИ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НЕЯВКУ ПО ПОВІСТЦІ ПОВІСТКИ, АДЖЕ НАПРАВЛЕННЯ ТАКИХ ПОВІСТОК Є НЕЗАКОННИМ. ТАК ЯК ВИКЛИКУ ДО ТЦК ПІДЛЯГАЮТЬ ЛИШЕ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ'ЯЗАНІ ТА РЕЗЕРВІСТИ.
Якщо персональні або адвокатські запити не дадуть результату (наприклад, отримаєте відмову у виправленні статусу або Вам/адвокату взагалі не дадуть відповідь), то статус " Виявлені порушення правил військового обліку" знімуть після того, як Ви явитесь до ТЦК або якщо доведете в суді, що в розшук Вас оголосили безпідставно.
Для зняття з розшуку керівник ТЦК повинен подати клопотання до Національної поліції. На практиці, навіть, оплата штрафу не звільняє від обов‘язку прибути до ТЦК. Тому керівники ТЦК надають перевагу залишати статус «у розшуку» , щоб громадянин не міг нормально отримувати адміністративні послуги поки не прибуде до ТЦК.
Проте, можливо, Вам пощастить і ТЦК виправить статус про порушення після Ваших звернень або Вам вдасться отримати рішення суду, в якому Ви оскаржите протиправні дії ТЦК та зобов'яжете їх виправити відомості в Резерв+.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
"Червона стрічка" у Резерв+ свідчить про те, що Ви перебуваєте у розшуку ТЦК за порушення правил військового обліку. Зазвичай це відбувається у зв'язку із неявкою за повісткою.
Так, Ви праві, Вам не мали права надсилати повістку, як виключеному з обліку, тим паче, що при оновленні даних Ви вказали адресу проживання за кордоном. Проте, у Єдиному реєстрі Ви перебуваєте на обліку військовозобов'язаних і з цим потрібно розбиратись: або це просто помилка й ТЦК не вніс дані про Ваше виключення з обліку до Єдиного реєстру, або ж Вас поновили на обліку з якоїсь причини.
Відповідно до Постанови КМУ №560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі коли резервіст або військовозобов’язаний уточнив свої облікові дані після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, повістка може надсилатися на адресу місця проживання, зазначену резервістом або військовозобов’язаним під час уточнення облікових даних.
У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка може надсилатися на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку: день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання".
Можна піти й таким шляхом, проте, Ви вже направили одне звернення, яке залишилось без розгляду.
Ви повинні надіслати до ТЦК заяву про внесення даних до Єдиного реєстру щодо Вашого виключення з військового обліку. Вимога виключити Вас з обліку є трохи некоректною, оскільки Ви вже виключені з обліку у 2023 році на підтвердження чого маєте ВОД із відповідним записом.
За наявної практики ТЦК не буде розглядати відповідні питання у разі звернення Ваших родичів. Проте, якщо бажаєте, можете спробувати, звичайно за умови оформлення довіреності на представництво Ваших інтересів.
Так, починати потрібно зі скарги до Київського міського ТЦК щодо нерозгляду Вашої заяви районним ТЦК.
Статтею 3 Закону України № 1951-VIII визначено, що основними засадами ведення Реєстру є:
1) обов`язковість та своєчасність внесення до Реєстру передбачених цим Законом відомостей про призовників, військовозобов`язаних та резервістів;
2) повнота та актуалізація відомостей Реєстру про призовників, військовозобов`язаних та резервістів;
3) захищеність Реєстру та внесених до нього відомостей - держава гарантує захист бази даних Реєстру від несанкціонованого доступу та зловживання доступом, незаконного використання відомостей Реєстру, порушення цілісності бази даних Реєстру та його апаратного чи програмного забезпечення, а також гарантує дотримання законодавства щодо захисту персональних даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів, наявних у Реєстрі.
Частиною п’ятою статті 5 Закону України № 1951-VIII передбачено, що органами адміністрування Реєстру в межах своїх повноважень є: уповноважений орган адміністрування держателя Реєстру; оперативні командування; територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя; Центральне управління Служби безпеки України; відповідні підрозділи розвідувальних органів України.
Відповідно до частини восьмої та дев’ятої статті 5 Закону України № 1951-VIII органами ведення Реєстру є районні (об`єднані районні), міські (районні у місті, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України. Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних.
Статтею 9 Закону України № 1951-VIII визначено, що призовник, військовозобов`язаний та резервіст має право: отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста; звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.
Можна спробувати адвокатський запит та витребувати у ТЦК всю необхідну інформацію і щодо причини перебування Вас на обліку військовозобов'язаних і що до причини подання Вас у розшук.
Якщо Вас влаштовує такий варіант і Ви не збираєтесь повертатись у найближчий час в Україну. як також не потребуєте отримання консульських послуг, то не бачу в тому проблеми. Вирішити Ваше питання не вдасться швидко й, можливо, прийдеться звертатися до суду. Не можу з Вами погодитись, що без Вашої присутності питання вирішити не вдасться, проте, потрібно бути готовим до його тривалого вирішення.
Що стосується штрафу, то ТЦК буде не так вже й просто накласти останній, оскільки постанову про притягнення Вас до адміністративної відповідальності повинні розглянути у Вашій присутності.
Зазвичай процесс накладання на Вас штрафу за неявку по повістці починаеться із складання протоколу та подальшої винесення постанови керівником ТЦК про притягнення Вас до адміністративної відповідальності.
Після винесення постанови Ви повинні або оскаржити таку постанову упродовж 10 днів до районного суду або ж упродовж 15 днів сплатити штраф. У разі несплати Вами штрафу в зазначений термін постанова передається у виконавчу службу. Після того відкривається виконавче провадження про примусове стягнення з Вас суми штрафу. При тому сума штрафу подвоюється й до останнього додається 10% виногороди виконавця. Тобто, по суті, це вже буде не мінімальний штраф на 17К, а стягнення майже на 40К.
Першочергово виконавець накладає арешт на Ваші банківські рахунки та, якщо на останніх є кошти, стягує їх. Крім того, у разі недостатної кількості коштів, арешт накладається н а рухоме майно.
Щодо нерухомого майна, то є умова: у разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (з 01 квітня 2024 року - 160 000 грн.), звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника.
Проте, сам порядок винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності передбачає Вашу особисту присутність. Єдине виключення - належне повідомлення Вас про розгляд справи.
Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.
30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.
Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.
Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ВСЕ ЩО ВИ ПРОПОНУЄТЕ НЕ НАДАСТЬ НІЯКОГО РЕЗУЛЬТАТУ.
ОСЬ ВИМОГА МО УКРАЇНИ:
https://reserveplus.mod.gov.ua/
"Що означає повідомлення «Виявлені порушення правил військового обліку»?
Таке повідомлення у застосунку Резерв+ зазвичай відображається тим, по кому були виявлені деякі порушення правил військового обліку. Якщо при цьому стрічка для відображення статусу має червоний кольор, то це означає, що по цій особі було направлення до органів Наіональної Поліції для примусової доставки в ТЦК та СП.Радимо якнайскорше звернутися до ТЦК, де ви перебуваєте на обліку, для з'ясування обставин." - ЗВЕРНЕННЯ ТЦКСП ТРАКТУЄ, ЯК ОСОБИСТЕ ПРИБУТТЯ ДО ТЦКСП.
Законодавством чітко не визначено, за які порушення і які статуси можуть з’являтися, але для розуміння цього питання звернемося насамперед до Правил військового обліку (додаток 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2023 №1487 (далі – Правила військового обліку).
Правила військового обліку визначають обов’язки призовників, військовозобов’язаних і резервістів, невиконання яких може потягнути адміністративну або кримінальну відповідальність, а крім того, присвоєння статусу «Порушення правил військового обліку».
Наприклад, якщо особа не з’явилася за повісткою, що була вручена належним чином (особисто або через Укрпошту), в Державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних і резервістів може з’явитися статус «Порушення правил військового обліку».
Крім того, ТЦК може звернутися до поліції з вимогою доставити особу, що вчинила порушення правил військового обліку, до ТЦК для розгляду справи про адміністративне правопорушення. З цього моменту статус «Порушення правил військового обліку» може бути замінений на статус «У розшуку». Знімають і присвоюють такі статуси ТЦК.
Статус «Порушення правил військового обліку» може бути присвоєний також у випадках:
Варто зазначити, що з певних причин такі статуси з’являються випадково і безпідставно. Є два варіанти розв'язання цієї проблеми. Перший – перезавантажити (знести й завантажити знову) застосунок Резерв +. Якщо після цього статус не зникне, питання можна вирішити лише шляхом звернення до ТЦК.
ВИ ЗНАЄТЕ, ЄДИНЕ ЩО ВИ МОЖЕТЕ ЗРОБИТИ, ЦЕ ЧЕРЕЗ АДВОКАТА ЗНАЙТИ РІШЕННЯ ВЛК ПРО ВАШУ НЕПРИДАТНІСТЬ З ВИКЛЮЧЕННЯМ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ (В ТОМУ ТЦКСП ДЕ ВИ ЙОГО ОТРИМУВАЛИ) ТА НАДАТИ ЙОГО ДЛЯ ВИПРАВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ В "РЕЗЕРВ +".
ЩЕ МОЖНА СПРОБУВАТИ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ ЗМУСИТИ ТЦКСП ВНЕСТИ ЗМІНИ В РЕЄСТР - АЛЕ ВСЕ РІВНО ПОТРІБНО ОТРИМАТИ РІШЕННЯ ВЛК.
АБО ДО КІНЦЯ ВОЄННОГО СТАНУ НІЧОГО НЕ РОБИТИ, АЛЕ Й НЕ ВІДВІДУВАТИ УКРАЇНУ.