Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 12 травня 2025, питання №136706 340₴

Відстрочка від мобілізації і можливість доставки до ТЦК.

Доброго дня.

Я є студентом ВУЗа і маю чинну відстрочку від мобілізації на підставі навчання до 07.08.2025 року.

Приблизно пів року тому в системі "Резерв+" щодо мене відображався статус "у розшуку", однак згодом цей статус зник. Станом на сьогодні я не проходив військово-лікарську комісію (ВЛК).

У зв’язку з цим маю кілька запитань:

1.Якщо я потраплю на блокпост або до групи оповіщення, чи можуть мене доставити до ТЦК для проходження ВЛК, навіть за наявності чинної відстрочки?

2.Чи можуть у представників ТЦК виникнути питання щодо попереднього статусу "в розшуку", якщо наразі цей статус зник?

3.У разі, якщо мене мобілізують із порушенням мого права на відстрочку, чи є сенс оскаржувати таку мобілізацію, якщо фактична демобілізація в подібних випадках неможлива?

4.Чи можуть доставити до ТЦК, якщо мої персональні дані були оновлені несвоєчасно, і це могло вплинути на відображення інформації в базах?

5. Також бачив новини про скасування відстрочки для студентів, чи це правда і на скільки це можливо в майбутньому?

Буду вдячний за роз’яснення.

Відповіді юристів (6)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олександре!

    1.Якщо я потраплю на блокпост або до групи оповіщення, чи можуть мене доставити до ТЦК для проходження ВЛК, навіть за наявності чинної відстрочки?

    Для доставлення Вас до ТЦК потрібна підстава, тобто, непройдена Вами ВЛК не є такою підставою. Якщо Ви не в розшуку, то максимум, що можливо - це видача повістки у найближчий ТЦК.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.

    49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    2.Чи можуть у представників ТЦК виникнути питання щодо попереднього статусу "в розшуку", якщо наразі цей статус зник?

    Залежить від того чи знаходитесь Ви у розшуку поліції зараз. Той факт, що статус "порушення ВО" зник із Резерв+, ще не зазначає, що звернення ТЦК до поліції про Ваше доставлення відкликано. Отже, якщо запис відсутній у Резерв+ та у базі поліції, то ніяких питань до Вас не виникне.

    3.У разі, якщо мене мобілізують із порушенням мого права на відстрочку, чи є сенс оскаржувати таку мобілізацію, якщо фактична демобілізація в подібних випадках неможлива?

    Вирішувати Вам в кінцевому варіанті, проте, оскарження незаконної мобілізації у судовому порядку - це Ваш єдиний шанс, якщо Ви, звісно, не маєте підстав для звільнення із ЗСУ.

    Визнання процедури призову протиправною не спричиняє звільнення незаконно мобілізованого з військової служби, тобто, не відновлює попереднього становища особи, призваної на військову службу. Про це зазначив Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 5 лютого 2025 року по справі 160/2592/23 за позовом військовослужбовця до районного ТЦК і військової частини про визнання протиправними дій щодо призову і зобов’язання прийняти рішення про звільнення зі служби.

    Як зазначив КАС ВС, «процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною».

    Однак з такою позицією не погодився суд першої інстанції – Дніпропетровський окружний адміністративний суд, який 20 березня 2025 року розглянув подібну справу №160/33452/24.

    У цій справі відповідними доказами було встановлено факт визнання придатним та мобілізації хворого на хронічний вірусний гепатит С (ХВГС), РНК HCV, стійка вірусологічна відповідь, який отримував лікування з 2022 року. При цьому ВЛК відбулася з порушенням процедури.

    Головуюча у цій справі суддя Дніпропетровського ОАС Анна Сластьон вказала, що за відсутності доведення факту придатності призов та подальше направлення для проходження військової служби є протиправними.

    «Суд дотримується позиції, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків, а обов`язок доведення придатності особи до військової служби лежить на суб`єкті владних повноважень. Інший підхід суперечив би принципам, які відрізняють суди адміністративної юрисдикції від інших видів юрисдикцій», зазначила вона.

    4.Чи можуть доставити до ТЦК, якщо мої персональні дані були оновлені несвоєчасно, і це могло вплинути на відображення інформації в базах?

    Як я і зазначив вище, Вас не мають права доставити до ТЦК, якщо Ви не перебуваєте у розшуку та маєте при собі військово-обліковий документ (паперовий або електроний).

    5. Також бачив новини про скасування відстрочки для студентів, чи це правда і на скільки це можливо в майбутньому?

    Про які саме новини йде мова? Про законопроект 13193 "Проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти"?

    Якщо так, то станом на зараз відповідний законопроект наданий для ознайомлення ВР. В якому саме вигляді він буде прийнятий та чи буде взагалі, поки що невідомо. Якщо текст законопроекту не зміниться та закон підпише Президент України, то:

    • Студенти закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, які почали навчання після досягнення 25-річного віку, втратять право на відстрочку від мобілізації. Таке обмеження спрямоване на запобігання використанню освіти як способу ухилення від мобілізації.
    • Відстрочка надаватиметься лише тим студентам, які вперше здобувають освіту за рівнем, що є вищим за попередній (вже не "здобутий", а "той, який здобувався"), у межах стандартного строку навчання та за денною або дуальною формою.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, Олександре!

    1.Якщо я потраплю на блокпост або до групи оповіщення, чи можуть мене доставити до ТЦК для проходження ВЛК, навіть за наявності чинної відстрочки?

    Якщо Ви раніше не були визнані обмежено придатними, то Вас не мають права направляти на ВЛК, адже згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    Якщо представники ТЦК перевищують службові повноваження - викликайте поліцію та фіксуйте правопорушення.

    Затримувати та доставляти громадян до ТЦК можуть лише працівники поліції, які входять до групи оповіщення в таких випадках:

    1. В разі перебування даних громадян в адміністративному розшуку.

    2. При відмові від повістки

    2.Чи можуть у представників ТЦК виникнути питання щодо попереднього статусу "в розшуку", якщо наразі цей статус зник?

    Все залежить від того, яка інформація міститься в самому Реєстрі Оберіг. Ви можете сформувати повний Витяг з Резерв+ або звернутись до поліції із запитом чи не зверталось до них ТЦК з повідомленням про Ваше затримання.

    На даних час, якщо в Резерв+ порушень немає - то цілком можливо, що до Вас не буде зайвих питань.

    Проте, якщо Ви натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облкових документів виявиться, що Ви порушуєте правила військового обліку та перебуваєте у розшуку - працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до ТЦК.

    Якщо з працівниками ТЦК немає поліцейських, то максимально, що Вам можуть зробити - це вручити повістку.

    Згідно пункту 54 постанови КМУ 560

    Під час перевірки військово-облікового документа:

    • уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком) ;
    • поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку , визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення.

    Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Отже, тепер за відмову від повістки або за відмову прослідувати до РТЦК поліцейські можуть затримати громадянина та доставити його до ТЦК.

    Але, згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та Вашого правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги)

    3.У разі, якщо мене мобілізують із порушенням мого права на відстрочку, чи є сенс оскаржувати таку мобілізацію, якщо фактична демобілізація в подібних випадках неможлива?

    Так, якщо Ви маєте оформлену відстрочку, то сенс оскаржувати мобілізацію є, незважаючи на спрірну позицію українських судів https://sud.ua/uk/news/publication/328051-sud-vyra...

    При незаконному затриманні Ви або Ваші родичі повинні телефонувати та писати заяви-скарги в Генеральну прокуратуру, Державне бюро розслідувань, Національну поліцію та повідомити про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).

    4.Чи можуть доставити до ТЦК, якщо мої персональні дані були оновлені несвоєчасно, і це могло вплинути на відображення інформації в базах?

    Як я повідомив раніше, доставити до ТЦК можуть лише у двох випадках:

    1. Якщо Ви порушили правила військового обліку та перебуваєте у розшуку

    2. Якщо Ви відмовляєтесь від повістки.

    При цьому , затримувати Вас можуть виключно працівники поліції зі складенням протоколу. Працівники ТЦК таких повноважень не мають

    5. Також бачив новини про скасування відстрочки для студентів, чи це правда і на скільки це можливо в майбутньому?

    Якщо Ви є студентом ВНЗ, то Ваша відстрочка повинна зберегтися.

    На даний час законопроект https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56242 , який передбачає зміни для здобувачів освіти поки що переданий на ознайомлення в комітет і в майбутньому його взагалі можуть не прийняти або він зазнає значних змін.

    Якщо ж приймуть - то він набере чинність після підписання Президентом.

    Щодо відстрочки, то вона анулюється лише після того, як працівники ТЦК встановлять факт того, що військовозобов'язаний вже не має законних підстав для відстрочки.

    Згідно п.60 постанови КМУ 560 У разі продовження строку проведення мобілізації відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаному продовжується, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

    У разі виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки скасовує таку відстрочку протягом семи днів з дати виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки.

    Згідно законопроекту https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56242 Пункт 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами) буде викладений в такій редакції:

    "1) учні закладів професійної (професійно-технічної) освіти і здобувачі фахової передвищої освіти, які розпочали навчання не пізніше року досягнення граничного віку направлення для проходження базової військової служби, визначеного статтею 15 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу", та які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти, та здобувачі вищої освіти в межах розрахункового строку виконання освітньої програми, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти, а також докторанти та лікарі (фармацевти) — інтерни, лікарі — резиденти.

    ТОБТО, МАЄТЬСЯ ЯКЩО ЛЮДИНА ВСТУПИЛА ДО КОЛЕДЖУ ПІСЛЯ 25 РОКІВ - ВОНА ВТРАЧАЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ.

    ЩОДО ВНЗ, ТО ВІДСТРОЧКА ЗБЕРІГАЄТЬСЯ В МЕЖАХ РОЗРАХУНКОВОГО СТРОКУ ВИКОНАННЯ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ, ПРИ ЦЬОМУ НЕ ВАЖЛИВО В ЯКОМУ ВІЦІ ГРОМАДЯНИН ВСТУПИВ НА НАВЧАННЯ.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Олександр Клієнт 12 годин тому

      Перевірив розширені дані в Резерв+, дані про правопорушення відсутні. Чи можливо що є ще якісь реєстри в МВС де є розшук? дякую

      • Дерій Владислав Олегович

        Онлайн більш ніде інформації немає.

        Ви ще можете звернутись до Нацполіції з проханням повідомити чи подавали ТЦК ЗВЕРНЕННЯ щодо доставлення Вас до РТЦК

    • Олександр Клієнт 12 годин тому

      Ось додаю скріншот з Резерв+:

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    1.Якщо я потраплю на блокпост або до групи оповіщення, чи можуть мене доставити до ТЦК для проходження ВЛК, навіть за наявності чинної відстрочки?

    Для затримання мають бути підстави, зокрема, порушення правил військового обліку, як одна з них.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    54. Під час перевірки військово-облікового документа:

    уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком);

    поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку, визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.

    Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    2.Чи можуть у представників ТЦК виникнути питання щодо попереднього статусу "в розшуку", якщо наразі цей статус зник?

    Теоретично - так, вони будуть бачити цю інформацію. Навіть скоріше за все не вони, а поліцейські. Але відсутність активного розшуку - тут ключове. Те, що було раніше, не грає ролі.

    3.У разі, якщо мене мобілізують із порушенням мого права на відстрочку, чи є сенс оскаржувати таку мобілізацію, якщо фактична демобілізація в подібних випадках неможлива?

    Варто, але навряд чи це станеться (мобілізація при наявності відстрочки). У будь-якому випадку, рекомендую не допускати до такого. В ідеалі - пройти ВЛК та привести свій обліковий статус в повний порядок.

    4.Чи можуть доставити до ТЦК, якщо мої персональні дані були оновлені несвоєчасно, і це могло вплинути на відображення інформації в базах?

    Для затримання повинні бути порушення.

    ТЦК взагалі не мають права затримувати. Але от чи будуть це робити працівники НПУ - питання. Все ж як показує практика, поліцейські затримують виключно тих, хто перебуває в Розшуку по так званій базі "Армор".

    5. Також бачив новини про скасування відстрочки для студентів, чи це правда і на скільки це можливо в майбутньому?

    Складно взагалі сказати, чи буде він ухвалений. На мій погляд, багато чого вирішуватиметься зараз в переговорному процесі. Якщо домовитися не вдасться, скоріше за все мобілізація буде йти і далі. За таких умов думаю даний законопроєкт приймуть орієнтовно на 1 місяць, можливо раніше. Якщо дуже потрібно, можуть за пару тижнів, також багато чого залежатиме від оперативності підписання його Президентом України.

    Перше читання законопроєкту 13193 передбачає наступну умову для відстрочки.

    "...Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    "1) учні закладів професійної (професійно-технічної) освіти і здобувачі фахової передвищої освіти, які розпочали навчання не пізніше року досягнення граничного віку направлення для проходження базової військової служби, визначеного статтею 15 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" , та які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти, та здобувачі вищої освіти в межах розрахункового строку виконання освітньої програми, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти, а також докторанти та лікарі (фармацевти) - інтерни, лікарі - резиденти. Норма цього пункту поширюється на здобувачів освіти в закладах освіти (наукових установах) України, які вперше здобувають освіту за рівнем, що є вищим за той рівень, що здобувався раніше у послідовності, визначеній статтею 10 Закону України "Про освіту";

    2) наукові, науково-педагогічні, педагогічні працівники закладів вищої освіти, наукові працівники наукових установ і організацій, науковопедагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, які мають науковий ступінь, та педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, загальної середньої та позашкільної освіти. Норма цього пункту поширюється на відповідних працівників, які працюють у закладах вищої освіти, наукових установах і організаціях, закладах фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менше ніж на 0,75 ставки, а також на педагогічних працівників державних та комунальних закладів позашкільної освіти, які станом на 1 січня 2025 року працювали та продовжують працювати за основним місцем роботи у закладах позашкільної освіти, що організовують роботу за мистецьким, еколого-натуралістичним, науково-технічним, дослідницько-експериментальним, спортивним, військово-патріотичним напрямами з навантаженням не менше ніж 0,75 ставки.

    Але на даний момент зміни ще не прийняті. Все на рівні законопроєкту Верховної Ради України. Яких буде остаточний Закон - невідомо.

    Фактично законопроєкт 13193 передбачає наступні умови:

    1. Учні закладів професійної (професійно-технічної) освіти і здобувачі фахової передвищої освіти отримують відстрочку лише у випадку, якщо початок навчання відбувся не пізніше року, коли особі виповнилося 25 років. Тобто якщо 01.09. особа мала 25-річний вік, відстрочка має надаватися.

    2. Вікові обмеження не стосуються здобувачів вищої освіти рівнів бакалавр, магістр, доктора філософії.

    3. І на тих, і на інших поширюється наступна умова:

    вперше здобувають освіту за рівнем, що є вищим за той рівень, що здобувався раніше у послідовності, визначеній статтею 10 Закону України "Про освіту".

    Звертаю увагу, раніше вживали слово "здобули", наразі перейшли до формулювання "...що здобувався раініше...".

    Багато питань щодо значення слів "розрахункового строку виконання освітньої програми". Кажучи простими словами, розрахунковий строк виконання освітньої програми - це час, за який студент офіційно має пройти всю програму навчання й отримати диплом. Інакше кажучи, це скільки років (або місяців) передбачено на навчання за цією програмою. Наприклад: якщо бакалаврат триває 4 роки - це і є розрахунковий строк виконання програми бакалавра; магістратура може тривати 1,5 або 2 роки - це теж її розрахунковий строк.

    Цей строк прописується в навчальному плані і використовується для того, щоб:

    • планувати навчальний процес;
    • визначати, коли студент повинен завершити навчання;
    • розраховувати академічне навантаження.

    Але якщо студент не вкладається в цей строк - є можливість продовжити навчання (наприклад, через академвідпустку чи інші обставини). Але академчна відпувстка, що вже офіційно, не надаватиме права на відстрочку від мобілізації.

    Якщо даний законопроєкт буде прийнятйи, надалі постає питання щодо внесення змін до листа МОН від 03.06.2024 № 1/9758 "ПРО ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО ДОВІДКИ ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ", яким розбролено алгоритм для визначення інформації про здобувача освіти за денною або дуальною формою стосовно того, порушує чи не порушує на підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України