Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Підприємницьке право, 07 серпня 2025, питання №140479 500₴

Право на проверку магазина бытовой химии

Здравствуйте подскажите пожалуйста.Есть 2 магазина бытовой химия,меньше пяти лет назад была проверка держпродслужбою в одном из магазинов,сейчас пришли во 2й. Имеют ли право? Уведомления о проверки НЕ было за 10 дней до визита проверяющего. Так же есть ли мараторий в данном случае на проверки в условиях военного положения и того, что город, в котором находятся магазины - считается зоной потенциальных боевых действий?

Відповіді юристів (7)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ПЛАНОВУ ПЕРЕВІРКУ У ВАШОМУ ВИПАДКУ ПРВОДИТИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА.

    З 13 березня 2022 року в Україні було припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року.

    Постановою від 08 березня 2024 року № 261 Кабінет Міністрів України поновив проведення позапланових перевірок у сфері надання житлово-комунальних послуг та планових заходів державного ринкового нагляду.

    ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 8 березня 2024 р. N 261

    ЗМІНИ,що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. N 303 і від 3 травня 2022 р. N 550

    1. У постанові Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. N 303:

    1) доповнити постанову пунктом 41 такого змісту:

    "41. Протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.";

    2) пункт 5 викласти в такій редакції:

    "5. Припинити проведення планових заходів державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. N 64 "Про введення воєнного стану в Україні", крім здійснення заходів державного ринкового нагляду щодо:

    побутових ламп неспрямованого випромінення в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту щодо вимог до екодизайну для побутових ламп неспрямованого випромінення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. N 734 (Офіційний вісник України, 2019 р., N 66, ст. 2294), і Технічного регламенту щодо встановлення системи для визначення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. N 804 (Офіційний вісник України, 2018 р., N 80, ст. 2678);

    низьковольтного електричного обладнання в частині його відповідності вимогам Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. N 1067 (Офіційний вісник України, 2015 р., N 102, ст. 3526);

    обладнання в частині його відповідності вимогам Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. N 1077 (Офіційний вісник України, 2016 р., N 2, ст. 72);

    машин та устаткування в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. N 62 (Офіційний вісник України, 2013 р., N 9, ст. 344).".

    2. Пункт 2 втратив чинність

    (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2024 р. N 1511)

    Статтею 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначені підстави для проведення позапланових перевірок, зокрема:

    • подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
    • виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності;
    • перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
    • звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

    ОТЖЕ, ПОЗАПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ МОЖЛИВІ НА ВИЩЕНАВЕДЕНИХ В ЗАКОНІ ПІДСТАВАХ - ЯКА У ВАС СКЛАЛАСЯ СИТУАЦІЯ, Я НЕ ЗНАЮ.

    ТЕ ЩО ВИ ПРАЦЮЄТЕ В РЕГІОНІ ПОТЕНЦІЙНИХ БОЙОВИХ ДІЙ, ЗНАЧЕННЯ НЕ МАЄ.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня!

    З якою метою була проведена перевірка? Це була планова перевірка чи позапланова?

    Перевірки, які проводяться в сфері захисту споживачів

    Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), в тому числі при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) у сфері захисту прав споживачів, визначаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон).

    Відповідно до Закону діяльність органів державного нагляду (контролю) щодо виявлення порушень вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг є державним наглядом (контролем).

    При цьому, заходи державного нагляду (контролю) – планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

    Законом встановлено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

    Підстави для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) визначаються статтею 6 Закону.

    Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

    Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

    На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові і засвідчується печаткою.

    У разі проведення позапланової перевірки за зверненням фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки.

    За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт перевірки.

    У разі необхідності вжиття заходів реагування на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, орган державного нагляду (контролю) протягом п’яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

    Отже, всі перевірки Держпродспоживслужби можна поділити на планові та позапланові.

    Водночас, коли йдеться про контроль за дотриманням вимог законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, то планові заходи державного контролю здійснюються Держпродспоживслужбою відповідно до Закону № 2042 у формі інспектування та аудиту.

    Аудитом ст. 1 Закону № 2042 визначає систематичне та незалежне вивчення певної дії з метою визначення того, чи відповідає така діяльність та пов’язані з нею результати запланованим заходам і чи такі заходи впроваджені результативно та у спосіб, який дозволяє досягти поставленої мети.

    Інспектування являє собою форму державного контролю, яка полягає у здійсненні перевірки стану здоров’я та благополуччя тварин, виробництва та обігу харчових продуктів, кормів, ветеринарних препаратів, поводження з побічними продуктами тваринного походження з метою встановлення відповідності законодавству про харчові продукти, корми, ветеринарну медицину та благополуччя тварин.

    Порядок визначення періодичності проведення таких заходів а також критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження вказаної вище діяльності, затверджений постановою КМУ від 31.10.18 р. № 896. Відобразимо основні показники таких заходів схематично.

    Завчасно повідомляти про проведення планового заходу Держпродспоживслужба має тільки у випадку проведення аудиту (не пізніш, як за три дні до дня його здійснення).

    Повідомлення надсилається рекомендованим поштовим відправленням за місцезнаходженням (місцем проживання) оператора ринку, зазначеним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, та/або відправленням електронної пошти на відповідну адресу оператора ринку, зазначену у вказаному Реєстрі, або вручається особисто під розписку керівнику чи представнику оператора ринку.

    Законом № 2042 не встановлена тривалість проведення аудиту та інспектування. Проте на практиці Держпродспоживслужба у цьому питанні дотримується Закону № 877 згідно із яким строк здійснення планового заходу не може перевищувати 10 р.д., а щодо суб’єктів мікро- та малого підприємництва – 5 р.д.

    Що стосується планових перевірок Держпродспоживслужби з інших галузей/сфер, окрім харчових продуктів, кормів, здоров’я та благополуччя тварин, то вони здійснюються за загальними правилами Закону № 877, а саме:

    • відповідно до річних планів, що затверджуються Держпродспоживслужбою не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів не допускається, крім випадків зміни найменування суб’єкта господарювання та виправлення технічних помилок. План має містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.
    • планова перевірка здійснюються контролюючим органом за діяльністю суб’єктів господарювання, яка віднесена:
    • до високого ступеня ризику – не частіше одного разу на два роки;
    • до середнього ступеня ризику – не частіше одного разу на три роки;
    • до незначного ступеня ризику – не частіше одного разу на п’ять років.

    Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику, для кожного виду господарської діяльності свої. Вони затверджуються відповідною постановою КМУ (наприклад, у сфері експлуатації та технічного стану тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів – постановою від 12.02.20 р. № 92; сертифікації господарської діяльності у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції – постановою КМУ від 22.09.21 р. № 1005);

    Про проведення планової перевірки Держпродспоживслужба має повідомити не пізніш як за десять днів до її початку.

    Повідомлення повинно містити:

    • дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу;
    • найменування юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові ФОП, щодо діяльності яких здійснюється захід;
    • найменування органу державного нагляду (контролю).

    Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного зв’язку (у тому числі через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний орган державного нагляду (контролю) та суб’єкт господарювання, який ним перевіряється) або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання – юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі – підприємцю або уповноваженій ним особі.

    Неодержання такого повідомлення є підставою для недопуску до проведення перевірки.

    • Строк здійснення планової перевірки не може перевищувати 10 р.д., а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва – 5 р.д. Продовження строку здійснення планової перевірки не допускається.

    При цьому сумарна тривалість усіх планових заходів, що здійснюються органами державного нагляду (контролю) протягом календарного року щодо СГ (комплексного планового заходу), не може перевищувати 30 р.д., а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва – 15 р.д.

    Позапланові перевірки.

    Підстави для їх проведення загальні для всіх перевірок Держпродспоживслужби, включаючи і сферу дії Закону № 2042. Виключний перелік таких підстав містить ст. 6 Закону № 877. Це:

    1. Подання суб’єктом господарювання (СГ) письмової заяви про проведення перевірки за його бажанням.
    2. Виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених СГ у документі обов’язкової звітності, крім випадків, коли СГ протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності.

    У разі виявлення органом Держпродспоживслужби помилки у документі обов’язкової звітності, він упродовж 10 р.д. зобов’язаний повідомити СГ про необхідність її виправлення у строк до 5 р.д. з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

    1. Перевірка виконання СГ приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу Держпродспоживслужбою.
    2. Звернення фізособи (фізосіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

    Позапланова перевірка у такому разі здійснюється територіальним органом Держпродспоживслужби за наявності погодження самої Держпродспоживслужби (окрім перевірок дотримання вимог законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин – у цьому разі таке погодження не обов’язкове).

    https://vysitska.com/2022/02/05/перевірки-держпродспоживслужби-що-п

    ак же есть ли мараторий в данном случае на проверки в условиях военного положения и того, что город, в котором находятся магазины - считается зоной потенциальных боевых действий?

    Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022№ 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду.

    Також, зазначеним рішенням Уряду дозволено протягом періоду воєнного стану здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість.

    Попри те що діє мораторій на перевірки, є й винятки.

    Перевірки дозволені, якщо:

    • існує загроза життю чи здоров’ю людей.
    • це необхідно для захисту довкілля.
    • потрібно забезпечити безпеку держави.

    Позапланові перевірки проводяться лише за рішенням відповідних центральних органів влади.

    Протягом періоду воєнного стану державні органи мають право проводити заходи державного нагляду (контролю):

    • планові та позапланові — у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП);
    • позапланові — у сфері організації та проведення азартних ігор (зокрема фактичні перевірки методом контрольних закупок) і у лотерейній сфері (КРАІЛ);
    • у сфері медіа (Національна рада з питань телебачення та радіомовлення);
    • позапланові — за формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін, із питань захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг (Держпродспоживслужба);
    • у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК);
    • позапланові — за дотриманням вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов’язаної з розробленням, виготовленням, постачанням спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації (СБУ).

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Чи ознайомили Вас з підставою проведення позапланового заходу з наданням Вам копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю)?

    Якби це була планова перевірка, то Вас мали попередити за 10 днів. Але, якщо це позапланова перевірка, то інспектор може прийти без попередження. У такому випадку він зобов’язаний показати документи - службове посвідчення та направлення на перевірку.

    Попри війну, мораторій на перевірки діє не для всіх. Навіть, якщо Ви в зоні потенційних бойових дій, це не є причиною автоматичної заборони перевірок.

    Водночас, якщо перевірка проведена з порушеннями - Ви маєте оскаржувати такі дії.

    Найперше, вимагайте документи та уточніть підставу перевірки. І не підписуйте нічого, з чим не згодні - краще зробіть припис "з зауваженнями".

    Имеют ли право? Уведомления о проверки НЕ было за 10 дней до визита проверяющего.

    Якщо це позапланова перевірка, то Вас можуть не попереджати..

    Відповідно до частини 4 статті 5 ЗУ № 877 лише ПЛАНОВА перевірка проводиться з попередженням не менш як за 10 днів.

    Але це не стосується позапланових перевірок, які дозволені у випадках передбачених статтею 6 даного Закону, а саме:

    • подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
    • виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності, крім випадків, коли суб’єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов’язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов’язаний повідомити суб’єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
    • перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
    • звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

    У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили документи, передбачені цим абзацом;

    • неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
    • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
    • настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
    • за рішенням суду;
    • звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.

    Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

    Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

    3. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

    Так же есть ли мараторий в данном случае на проверки в условиях военного положения и того, что город, в котором находятся магазины - считается зоной потенциальных боевых действий?

    Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» діє мораторій на проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану.

    Це означає, що державні перевірки бізнесу та інших сфер на час воєнного стану припиняються. Але є винятки.

    Наприклад, перевірки дозволені, якщо:

    1. Існує загроза життю чи здоров’ю людей.
    2. Це необхідно для захисту навколишнього середовища.
    3. Потрібно забезпечити безпеку держави.

    Щодо перевірки в зоні потенційних бойових дій, то офіційної заборони немає.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Зеленько Юрій Васильович
    Зеленько Юрій Васильович 27 днів тому

    Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Проверка, которая проходила в вашем первом магазине несколько лет назад, не имеет никакого юридического отношения к текущей проверке в другом магазине. Каждый отдельный магазин (торговая точка) является самостоятельным местом ведения хозяйственной деятельности и может быть объектом отдельной проверки.

    Ключевой вопрос заключается в том, какой именно тип проверки к вам пришел. Существует два основных вида:

    1. Плановая проверка: Проводится согласно заранее утвержденному годовому плану, который публикуется на сайте Госпродпотребслужбы до 1 декабря года, предшествующего плановому.
    2. Внеплановая проверка: Проводится при наличии конкретных, определенных законом оснований и не вносится в годовые планы.

    Учитывая описанную вами ситуацию, к вам, вероятнее всего, пришли именно с внеплановой проверкой.

    Почему не было уведомления за 10 дней?

    Требование уведомлять о проверке за 10 календарных дней касается исключительно плановых мероприятий.

    Для внеплановых проверок такой обязанности у контролирующего органа нет. Инспекторы приходят без предупреждения, чтобы застать реальную картину дел на объекте.

    Самым распространенным основанием для внеплановой проверки Госпродпотребслужбы является жалоба потребителя на качество товара, нарушение правил торговли, неверное указание цен и т.п.

    Что вы должны сделать: Перед началом проверки попросите инспекторов предъявить:

    • Служебные удостоверения.
    • Направление (удостоверение) на проведение проверки.

    В направлении должно быть четко указано: наименование вашего субъекта хозяйствования (ФОП или ООО), адрес магазина и, что самое важное, основание для проведения внеплановой проверки. Если это жалоба потребителя, там должна быть ссылка на нее (без раскрытия персональных данных заявителя).

    Действует ли мораторий на проверки во время военного положения?

    Мораторий не распространяется на все виды контроля.

    1. Исключения из моратория: Постановлением Кабинета Министров № 303 от 13 марта 2022 года было приостановлено большинство плановых и внеплановых проверок, но впоследствии правительство разрешило проведение внеплановых проверок в определенных сферах.
    2. Сфера ответственности Госпродпотребслужбы: Внеплановые проверки по защите прав потребителей (на основании жалоб) разрешены.
    3. Президентский Указ (июль 2025): Недавний указ Президента о "моратории на безосновательные проверки" направлен на уменьшение давления на бизнес, но он не отменяет законодательно обоснованные внеплановые мероприятия, особенно те, что касаются безопасности и прав граждан. Проверка по жалобе считается обоснованной.

    Таким образом, несмотря на военное положение, проведение внеплановой проверки Госпродпотребслужбой на основании жалобы является законным.

    Статус "зона потенциальных боевых действий" не является основанием для недопуска к проверке, хотя вы можете указать свои возражения относительно безопасности в акте проверки, если на это есть реальные основания (например, воздушная тревога во время визита).

    Рекомендация - собирайте доказательства всех нарушений проверяющими при проведении проверки, это будет основанием для отмены Акта проверки в Судебном порядке.

    Не препятствуйте проведению проверки, так как за это предусмотрена административная ответственность.

    Внимательно читайте все, что указано в акте проверки. Если вы не согласны с выявленными нарушениями или процедурой, обязательно напишите свои замечания и возражения в соответствующем поле акта перед тем, как его подписать.

    Вы имеете право производить фото- или видеофиксацию процесса проверки.

    Пользуйтесь всеми воздушными тревогами - выгоняйте проверющих в убежище. Сопротивляются - снимайте на видео.

    Чтобы признать проверку незаконной в судебном порядке, нужно собрать доказательства именно процессуальных нарушений со стороны инспекторов.

    Суд чаще обращает внимание не на суть претензий (например, просроченный товар), а на то, был ли соблюден установленный законом порядок проведения контроля.

    Виды нарушений со стороны проверяющих:

    1.Отсутствие или отказ предъявить документы:

    2. Ошибки в направлении на проверку:

    3. Отказ расписаться в Вашем Журнале регистрации проверок:

    4. Превышение предмета (объёма вопросов) проверки:

    5. Нарушение сроков проверки:

    6. Изъятие оригиналов Ваших документов или образцов продукции без надлежащего оформления:

    7. Оказание психологического давления или создание препятствий в работе:

    8. Отказ в предоставлении второго экземпляра акта:

    9. Отказ в праве сделать замечания в акте:

    10. Неконкретные обвинения в акте.

    Собирайте доказательства нарушений, пишите (обязательно) соответствующие возражения на Акт проверки.

    Потом - в Суд отменять.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», планові заходи державного нагляду проводяться з урахуванням критеріїв ризику та з періодичністю, передбаченою для відповідної категорії суб’єктів. У період дії воєнного стану діє обмеження на проведення планових перевірок, за винятком окремих випадків, зокрема, щодо суб’єктів з високим ступенем ризику.

    Позапланові перевірки допускаються без попереднього повідомлення лише у випадках, прямо передбачених законом (наприклад, за зверненням споживача або при виявленні загроз життю/здоров’ю людей). У разі відсутності належного повідомлення за 10 днів до початку перевірки та відсутності законних підстав для позапланового заходу, дії контролюючого органу можуть бути визнані такими, що порушують процедуру. Факт розташування магазину в зоні потенційних бойових дій є додатковою підставою для обмеження втручання державного контролю за відсутності гострої загрози.

    У разі сумніву щодо законності перевірки доцільно витребувати у посадової особи направлення на перевірку, копію наказу, посвідчення та підстави перевірки, після чого зафіксувати порушення та звернутися зі скаргою до Держпродспоживслужби або оскаржити результати перевірки у судовому порядку.

    З повагою! Щасти Вам!

    Середницький Євгеній Вікторович

    Добрий день, порядок проведення державних перевірок зараз суттєво обмежений воєнним станом. Ще з березня 2022 року постановою Кабінету Міністрів № 303 було зупинено проведення як планових, так і позапланових заходів державного нагляду і ринкового нагляду, але згодом уряд поступово ввів винятки. Постановою № 261 від 8 березня 2024 року дозволили певні позапланові перевірки, зокрема у сфері формування та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів і метрологічного нагляду при наданні житлово-комунальних послуг. Планові заходи ринкового нагляду також можуть проводитись, але лише щодо окремих категорій продукції та у визначених постановою випадках. Закон «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» прямо визначає, що перевирки бувають планові та позапланові, і перелік підстав для позапланових є вичерпним. Це може бути письмова заява самого суб’єкта господарювання, підтверджена недостовірність даних у звітності, перевірка виконання раніше виданих приписів чи скарга фізичної особи про порушення, які реально завдали шкоди правам, здоров’ю, довкіллю чи безпеці держави. Водночас навіть при наявності підстав позапланові перевірки проводяться лише з дотриманням встановленої процедури і у перевіряючих органів потрібен бути наказ органу контролю, оформлене направлення із зазначенням конкретних питань, посвідчення посадової особи та, у деяких випадках, погодження центрального органу. Для планових заходів обов’язкове попереднє повідомлення не пізніше ніж за 10 днів, а для позапланових – зазвичай воно не потрібне, якщо підстава передбачає негайне реагування. Важливо, що сам факт знаходження вашого бізнесу у зоні потенційних бойових дій не є автоматичною підставою для перевірки, навпаки, за відсутності прямої загрози це обмежує втручання контролюючих органів. Якщо до вас приходять з перевіркою, раджу одразу витребувати всі документи, що підтверджують її законність, зафіксувати можливі порушення і, якщо процедура не дотримана або підстави сумнівні, звертатися зі скаргою до Держпродспоживслужби або оскаржувати результати перевірки у суді. Таким чином, під час воєнного стану більшість перевірок залишаються під забороною, а дозволені винятки мають чіткі рамки і без законних підстав та належного оформлення будь-яка перевірка вважатиметься незаконною.

    З Повагою, адвокат Середницький Є.В.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Вимагайте надання офіційної відповіді щодо підстав проведення перевірки.

    З 1 січня 2025 р. поновлено планові перевірки суб’єктів господарювання, які включають:

    1. Перевірки дотримання вимог у сфері виробництва ліків, оптової та роздрібної торгівлі препаратами, їх імпорту (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України (КМУ) від 30.11.2016 р. № 929.
    2. Контроль якості ліків.
    3. Перевірки дотримання вимог у сфері культивування рослин, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення / вивезення на/з території України, застосування, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затверджених постановою КМУ від 06.04.2016 р. № 282.

    Наказом Держлікслужби від 29.11.2024 р. № 1780 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік.

    Станом на 9 січня вже затвердили плани перевірок на 2025 рік такі держоргани:

    • Держпраці наказом від 29.11.2024 №200 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До нього включено 18747 суб'єктів господарювання.
    • Мінекономіки наказом від 21.11.2024 №26290 затвердило Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерства економіки України на 2025 рік. До нього включено 29 підприємств.
    • Держслужба судноплавства наказом від 14.11.2024 №362 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктами господарювання вимог законодавства у сфері діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, небезпечних відходів морським і річковим транспортом та безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості) на 2025 рік. Загалом до нього включено 231 суб'єкта господарювання.
    • НКРЕКП постановою від 13.11.2024 №1940 затвердила План здійснення заходів державного контролю суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2025 рік. До нього включено 207 суб'єктів господарювання.
    • Державне агентство розвитку туризму (ДАРТ) наказом від 10.10.2024 №101 затвердило План здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До нього включено 5 суб'єктів господарювання.
    • Держгеонадра наказом від 18.11.2024 №538 затвердило Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2025 рік. Загалом до нього включено 717 суб'єктів господарювання.
    • НКЕК рішенням від 20.11.2024 №696 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, на 2025 рік.
    • Укртрансбезпека наказом від 26.11.2024 №1051 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з безпеки на транспорті на 2025 рік. До нього включено 1380 СГ.
    • Держрибагентство наказом від 27.11.2024 №542 затвердило Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік.
    • Держгеокадастр наказом від 27.11.2024 №340 затвердив Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) з питань геодезії, картографії та кадастру на 2025 рік. До нього увійшло 1854 СГ.
    • ДІАМ наказом від 18.11.2024 №201 затвердила Річний план здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю Державної інспекції архітектури та містобудування України на 2025 рік. До нього включено 341 суб'єкта господарювання.
    • КРАІЛ рішенням від 19.11.2024 №552 затвердила річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2025 рік. До нього включено 33 суб'єктів господарювання.
    • Держлікслужба наказом від 29.11.2024 №1780 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До нього включено 1091 суб'єкта господарювання.
    • МОЗ наказом від 28.11.2024 №1980 затвердило річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До нього включено 78 суб'єктів господарювання.
    • Держспецзв'язку наказом від 30.11.2024 №711 затвердила річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До плану включено 13 суб'єктів господарювання.
    • МВС наказом від 28.11.2024 №795 затвердило Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерством внутрішніх справ України на 2025 рік. До плану включено 126 суб'єктів господарювання.
    • Держпродспоживслужба наказом від 25.11.2024 №817 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на 2025 рік.
    • СБУ наказом від 26.11.2024 №571 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Службою безпеки України на 2025 рік.
    • Державна служба якості освіти України наказом від 03.12.2024 №01-10/342 затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік» від 03.12.2024 №01-10/342. До Плану включили 12 суб'єктів господарювання.
    • ПФУ наказом від 26.11.2024 №150 затвердив Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До Плану включили 954 суб'єктів господарювання.
    • Міністерство освіти і науки України Наказом затвердило Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки України на 2025 рік» від 29.11.2024 №1683. До плану включили 20 СГ. (нове)
    • Аудиторська палата України Рішенням затвердила План-графік проведення перевірок з контролю якості аудиторських послуг та інших перевірок на 2025 рік» від 04.12.2024 №21/КЯ. До Плану включили 54 суб'єктів господарювання.

Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 175 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 182 0 10 серп. 2025
Поради юристів 281 0 10 серп. 2025
Поради юристів 234 0 10 серп. 2025