Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Податкове право, 07 вересня 2025, питання №141744 1400₴

Оплата реклами онлайн сервисів без ПДВ для ФОП.

Доброго дня. Хочу отримати консультацію з питання оплати реклами способом, що допомагає не платити ПДВ для ФОП.

1. Оплата з особистої картки

- Чи має право ФОП оплачувати бізнес-видатки (наприклад, рекламу у Google/Meta/Apple Ads) з особистої гривневої або валютної картки фізичної особи?
- Якщо ні — на підставі яких норм це прямо заборонено (інструкції НБУ, Податковий кодекс)?
- Які ризики у разі перевірки банком або податковою?


2. Оплата з рахунку ФОП

- Якщо оплата з особистої картки заборонена, як тоді оплачувати закордонні рекламні послуги з рахунку ФОП, враховуючи ліміти НБУ (100 000 грн/міс. на закордонні операції)?
- Чи поширюється цей ліміт саме на рахунки ФОП, чи лише на фізичних осіб?
- Чи існують законні способи здійснити оплату без таких обмежень (наприклад, валютний рахунок ФОП, SWIFT-платежі, агентські послуги)?


3. ПДВ з реклами

- Якщо перейти на систему 3% (або 4%) + ПДВ, чи можна списувати сплачений ПДВ при оплаті іноземної реклами (Google, Meta, Apple)?
- Для того, щоб сформувати податковий кредит по ПДВ, чи обов’язково здійснювати оплату саме з рахунку ФОП, а не з особистої картки?
- Як практично правильно організувати оплату з ФОП-рахунку, щоб не було лімітів, і щоб ПДВ потрапляв до податкового кредиту?

Очікуваний результат:
Офіційні посилання на нормативні акти + практичні поради для ФОПа.

Відповіді юристів (9)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, ДМИТРО! На жаль офіційно не має права оплачувати на думку окремих податківців. Хоча прямих заборон в законодавстві немає. А оскільки ФОП на єдиному податку, то йому не треба витрати відмінусовувати від чистого доходу як загальносистемникам ФОП, які платять податок 18 %, а не 5 % як спрощенці.

    Саме тому податкова не має права контролювати те, куди особа після сплати податків витрачає свої кошти - виведені з рахунків ФОП на особисті банківські рахунки (картки). Ніхто не знає напрям Ваших замовлень реклами чи інших послуг Google, Youtube, Facebook тощо.

    Може Ви окрім ФОП-підприємництва займаєтесь іншою діяльністю як блогер наприклад, чи інші напрями діяльності, які не заборонені.

    Водночас ФОП має можливість витрачати кошти через картку ФОП "Ключ до рахунку". Таку картку віртуальну чи фізичну надає можливість оформити майже кожен банк в Україні.

    Картку можна підключити до ApplePAY або GoogelPAY і оплачувати таким чином.

    КРІМ ТОГО, ФОРМАЛЬНО З РАХУНКУ ОПЛАЧУВАТИ МОЖНА, а не з картки.

    Щоб оплачувати послуги Google, Facebook і YouTube з рахунку ФОП, а не карткою, вам потрібно спочатку додати банківський рахунок як спосіб оплати, що дозволяє використовувати послуги, такі як Google Pay, з фізичної особи-підприємця. Після додавання банківського рахунку ви можете здійснювати оплату за допомогою банківських реквізитів, переказуючи кошти з рахунку ФОП.

    https://support.google.com/google-ads/answer/24726...

    Для тих, хто давав рекламу в Google, використовуючи бізнес-акаунти, нічого не зміниться. Вони й так сплачують 20% ПДВ від імені зареєстрованої ФОП чи юридичної особи. А ось тим, хто платить за Facebook, TikTok та інші сервіси з особистих карток фізичних осіб - вартість реклами збільшилася на 20%. Це відбулося тому, що з 1 січня 2022 року рахунки на рекламу у Facebook, TikTok, Youtube, Google тощо для фізичних осіб, ФОП або юридичних осіб НЕплатників ПДВ виставлятимуться з урахуванням 20% ПДВ.

    Тобто якщо до 2022 року було вигідніше платити з фіз.осіб послуги, то після 2022 року - немає принципової різниці.

    Якщо надаєте послуги ФОП клієнтам дистанційно, то можуть бути проблемні моменти щодо документального оформлення відносин з клієнтами та іноземними компаніями - надавачами рекламних послуг, бо податкова змагається за кожну копійку при перевірках, аби не визнати документальне підтвердження витрат на підприємницьку діяльність.

    Саме тому притримуюся думки, що іноді краще переплатити іноземцям, ніж мати справу з державним рекетом у особі податкової, яка в намаганні довести свою потрібність в державі - діє як ТЦК, але у фінансовій сфері.

    Знову-таки ФОП на єдиному податку не зобов"язаний звітувати податковій на які видатки він витрачає свої кошти отримані від клієнтів. Можна просто виводити на власну картку фіз.особи та оплачувати вже як фіз.особа НА БУДЬ-ЯКІ ВИДАТКИ, в тому числі на рекламу. Податкова відстежувати не буде куди Ви витратили кошти зі своїх акаунтів, з яких замовляєте рекламу.

    Треба більш детально аналізувати Ваші відносини з контрагентами та що Ви відображаєте у договорах.

    Так само і Ви маєте право не давати пояснення куди Ви витрачаєте гроші з власних карток... хоч на рекламу, хоч на гру в казино чи інтернет-ігри, чи в крипту вкладаєте або інвестуєте в інші активи за кордоном... це особисто Ваші справи.

    Фізособи-«єдинники» І, ІІ та ІІІ груп (неплатники ПДВ) не повинні підтверджувати первинними документами витрати на придбання товарів/послуг, а повинні вести лише облік доходів.

    Фізособи-«єдинники» І, ІІ та ІІІ груп (неплатники ПДВ) не повинні підтверджувати первинними документами витрати на придбання товарів/послуг, а повинні вести лише облік доходів.

    Податківці у підкатегорії 107.01.06 ЗІР зазначили, що фізособи-«єдинники» першої і другої груп та «єдинники» третьої групи, які не є платниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.

    Це означає, що такі ФОПи не повинні підтверджувати документами (в тому числі первинними документами) витрати на придбання товарів/послуг, а повинні вести лише облік доходів з урахуванням вимог п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України. Водночас, такі ФОП повинні підтверджувати факт включення або не включення певних доходів до загального складу доходу.

    Документами, які підтверджують дохід ФОП є документи, що підтверджують надходження коштів на поточний рахунок в банку або надходження готівкових коштів.

    ФОП, які не застосовують РРО/ПРРО (наприклад ФОП-платники єдиного податку першої групи) оприбутковують готівку шляхом ведення помісячного обліку доходів відповідно до абзацу першого п. 296.1 статті 296 Податкового кодексу України без заповнення касових книжок.

    У разі застосування РРО доходи, вказані ФОП – платником єдиного податку згідно абзацу першого п. 296.1 ПКУ підтверджуються звітами РРО/ПРРО та виписками про рух коштів на рахунках, відкритих в установах банків.

    У разі незастосування РРО/ПРРО згідно постанови КМУ від 23.08.2000 р. №1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» підтвердженням доходів будуть записи в книзі КОРО (здійснені на підставі розрахункових квитанцій) та виписки про рух коштів на рахунках, відкритих в установах банків.

    ОТЖЕ, Ви не зобов"язані звітувати за послуги, які надаєте та підтверджувати факт їх надання шляхом оплати реклами на відповідних іноземних ресурсах.

    Залишається єдина проблема - ОБМЕЖЕННЯ на видатки та витрати.

    Але цю проблему частково можна обходити шляхом відкриття рахунків у кількох банках, адже банки між собою не комунікують і ліміт обмежувальний діє по кожному банку свій.

    Національний банк України з 10 травня 2025 року посилив обмеження для карткових розрахунків фізичних осіб за кордоном. Регулятор встановив для валютних карток ліміт у 500 тисяч гривень на місяць ще на 8 напрямків платежів, що передбачено новою постановою НБУ №53.

    Обмеження стосуються таких сфер:

    1. Рекламні послуги (платіжний або MCC-код продавця 7311).
    2. Менеджмент, консалтинг та зв’язки з громадськістю (7392).
    3. Бізнес-послуги, не визначені в інших категоріях (7399).
    4. Юридичні послуги та адвокати (8111).
    5. Бухгалтерські та аудиторські послуги (8931).
    6. Професійні послуги, що не визначені в інших категоріях (8999).
    7. Державні послуги, що не визначені в інших категоріях (9399).
    8. Різні індивідуальні послуги, не визначені в інших категоріях (7299).

    Вперше Нацбанк запровадив ліміт у 500 тисяч гривень на карткові розрахунки населення з валютних рахунків при сплаті за кордоном ще 10 вересня 2024 року, і він стосувався лише оплати послуг агентів та менеджерів нерухомості. Наразі ж дію цього ліміту поширили ще на 8 перерахованих напрямків платежів. І банк вважає їх сукупно: тобто по 500 тисяч гривень на місяць не на кожен вид платежу окремо, а на всі напрямки взяті разом.

    Також НБУ з вересня 2024 року ввів ліміт у 100 тисяч гривень на місяць на купівлю дорогоцінного каміння, металів (платіжний код 5094), ювелірних виробів, годинників, срібних виробів (5944), монет та марок (5972). Уточнимо: ліміт стосується закордонних розрахунків саме валютними картками, якими до вересня 2024 року можна було оплачувати покупки вільно у будь-яких обсягах. Обмеження почали з’являтися пізніше.

    З початку великої війни Нацбанк жорстко обмежував закордонні розрахунки українців із гривневих карток. А ось валютні довго не чіпав. Зокрема, українцям було повністю заборонено Р2Р-перекази з гривневих карток на рахунки в іноземних банках та введено інші обмеження:

    • розрахунки на товари та послуги за кордоном з гривневих карток – не більше 100 тисяч гривень на місяць;
    • зняття за кордоном готівки з гривневих карток – не більше 12,5 тисяч гривень на тиждень та 50 тисяч гривень на місяць;
    • Р2Р-перекази з карток в іноземній валюті — не більше 100 тисяч гривень на місяць.

    Наведене стосується карток фізичних осіб, але не ФОП та підприємств, установ та організацій.

    Якщо ви закуповуєте сировину, матеріали, орендуєте офіс, оплачуєте послуги зв’язку, реклами чи будь-які інші витрати, що безпосередньо стосуються вашої підприємницької діяльності, розрахунки з рахунку ФОП є абсолютно легітимними.

    Головна умова - наявність первинних документів (договори, акти виконаних робіт, накладні), що підтверджують зв’язок цих витрат з вашим бізнесом. Навіть для ФОП на єдиному податку належне документальне оформлення критично важливе для уникнення штрафів та підтвердження цільового використання коштів.

    Після сплати всіх податків та зборів, чистий дохід ФОП є його власністю. Ви маєте повне право переказати ці гроші ФОП зі свого підприємницького рахунку на свою особисту банківську картку. Це найбезпечніший спосіб використання заробленого прибутку на особисті потреби.

    Національний банк України у 2020–2025 роках вносив зміни до регулювання використання коштів ФОП, скасувавши вимогу попереднього підтвердження сплати податків перед переказом на особисту картку.

    Однак загальний принцип розмежування підприємницьких та особистих коштів залишається найкращою практикою для уникнення питань з боку податкової.

    Переказ коштів між юридичними особами або підприємцями з різних країн регулюється як національним законодавством, так і міжнародними угодами. Щодо переказів з українського ФОП на європейський ФОП, варто врахувати кілька ключових аспектів. Згідно з чинним законодавством України, підприємці можуть переказувати кошти за кордон з певними обмеженнями. Зокрема, згідно з Правилами Національного банку України (НБУ), є ліміти на міжнародні операції для фізичних осіб та підприємців, що залежать від виду операції. Для здійснення переказу необхідно мати обґрунтовану підставу - наприклад, оплату послуг чи товарів, договір або іншу форму співпраці, яка підтверджує законність транзакції. Якщо український підприємець бажає перевести кошти за кордон для інвестицій чи інших великих фінансових операцій, може виникнути потреба у спеціальній ліцензії від НБУ, однак, якщо це звичайна оплата послуг, ліцензія зазвичай не потрібна, хоча варто консультуватися з банком для уникнення непорозумінь.

    Згідно пп. 2 п.14 Постанови Правління Національного Банку України від 24.02.2022 року №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (в редакції від 06.08.2025 р.) уповноваженим установам забороняється здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей з України/переказ коштів на кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях/іноземній валюті, відкриті в банках-резидентах, уключаючи перекази, що здійснюються за дорученням клієнтів, крім випадків здійснення переказів резидентами за операціями з імпорту товарів (включаючи сплату штрафів, пені, бонусів, відшкодування супутніх витрат у зв’язку з виконанням зовнішньоекономічного договору, відшкодування збитків у зв’язку з невиконанням зовнішньоекономічного договору) за умови, що поставка товарів за такими операціями здійснена/здійснюється після 23 лютого 2021 року.

    При цьому на жаль автори обмежень умисно або з некомпетентності не передбачили долю ПОСЛУГ, які можуть закуповуватися за кордоном, в тому числі рекламних послуг.

    Тому щодо послуг діють загальні обмеження. Для оплати послуг за кордон ФОП повинен керуватися загальними валютними обмеженнями НБУ для бізнесу, що включають вимоги до граничних термінів розрахунків за операціями з нерезидентами та правила щодо використання коштів на валютному рахунку. Хоча обмеження для фізичних осіб (100 тис. євро на рік) та для особистих потреб (100 тис. грн на місяць за карткою) не стосуються прямих бізнес-операцій, вони показують загальний курс НБУ на регулювання валютних переказів.

    Перш за все треба звернутися із письмовим запитом до банку, який Вас обслуговує. Бо операції проводить саме банк, а не НБУ. І рішення про проведення операції приймає також банк. У Вас як у підприємця має бути закріплений за Вами менеджер, який сприяє банківському обслуговуванню. Як в конкретний банк краще звернутися за роз"ясненнями - краще уточнити у нього.

    На жаль більшість платежів підприємців за кордон наразі проводяться в умовно кажучи "ручному режимі".

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю.

    Слід зазначити, що ФОП нажаль не не може оплачувати бізнес-витрати з особистої картки рахунку фізичної особи. Це правило є ключовим для правильного ведення бізнесу в Україні. Використання особистих рахунків для підприємницької діяльності заборонено, що підтверджується позиціями державних органів і судовою практикою. Чому не можна використовувати особисту картку для бізнес-витрат. Використання особистої картки для оплати бізнес-витрат це порушення принципу розділення коштів фізичної особи та фізичної особи-підприємця. Державні контролюючі органи та суди чітко розрізняють ці статуси. Згідно з Інструкцією про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків-резидентів і нерезидентів, затвердженою Постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492 (у редакції, що діяла до 2020 року), заборонялося використовувати поточні рахунки фізичних осіб для проведення операцій, пов'язаних з підприємницькою діяльністю. Хоча згодом ця норма була змінена, а в Постанові Правління НБУ від 29.07.2022 р. № 162 вона відсутня, суди продовжують підтримувати позицію податкової. У рішенні Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі № 813/461/17 підкреслено, що кошти, які зараховуються на особисту картку фізособи, не вважаються коштами, отриманими від підприємницької діяльності. Це означає, що податкова може визнати такі доходи як доходи фізичної особи та донарахувати ПДФО (18%) і військовий збір (1,5%).

    Як правильно оплачувати іноземну рекламу - ліміти та валютний контроль Єдиний правильний спосіб оплати бізнес витрат, зокрема іноземної реклами Meta, Google це використання рахунку ФОП. Проте варто також пам'ятати про обмеження Національного банку України щодо переказів за кордон.На даний час діють ліміти - 100 000 грн. на місяць для переказів з гривневих карткових рахунків фізичних осіб та ФОП. Проте цей ліміт не поширюється на перекази з валютних рахунків. Тому, щоб оплачувати великі суми за іноземну рекламу, найефективніший спосіб відкрити валюний рахунок і здійснювати SWIFT-перекази. Це повністю легально та не має жодних обмежень за сумою платежу. Оплата за іноземну рекламу таку як Google чи Meta нажаль не дає права на податковий кредит з ПДВ бо ця послуга надається нерезидентом. Це правило діє незалежно від того з якого рахунку було здійснено оплату особистого чи ФОП. Однак для правильного ведення обліку та підтвердження витрат, важливо треба здійснювати оплату лише з рахунку ФОП. Це дозволяє податковій чітко бачити, що витрати пов'язані саме з підприємницькою діяльністю. Зберігати документи бо необхідно мати рахунок, акт виконаних робіт або інший документ, що підтверджує надання послуги. Крім того, обов'язковою є банківська виписка з рахунку ФОП. Наявність цих документів є критично важливою у разі податкової перевірки, адже вони слугують доказом реальності господарської операції.

    З повагою, адвокат Є.В.Середницький.

    Корнійчук Євген
    Корнійчук Євген день тому

    Юрист, м. Київ, 10 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Кошти з рахунку ФОП на особисту картку можна переказувати, коли всі необхідні податки та збори за відповідний період сплачено. Після сплати всіх податків чистий дохід є власністю ФОП, і ви маєте право перерахувати ці кошти на особистий рахунок для використання на будь-які потреби.

    Тому отримавши прибуток, оплачуйте податки, виводьте собі на особистий рахунок, та замовляйте рекламу оплачуючи її з особистого рахунку.

    Зеленько Юрій Васильович
    Зеленько Юрій Васильович день тому

    Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Добрий вечір.

    По-перше, яким чином ви можете (або плануєте) заощадити на ПДВ при придбанні товарів та послуг у платників ПДВ?

    Якщо продавець(виконавець) не є платником ПДВ - так, він виставляє вам рахунок без ПДВ,

    Але продавець(виконавець), зареєстрований як Платник ПДВ, не може реалізовувати товари та послуги як захоче: з ПДВ або без ПДВ - все підряд реалізується з ПДВ.

    Ви ж в АТБ або Сільпо сплачуєте і як фізособа, і як ФОП на касі по чеку все поспіль з ПДВ.

    По-друге: як ФОП ви можете заощадити тільки після реєстрації платником ПДВ і будете сплачувати єдиний податок за ставкою 3% (а не 5%).

    Купуючи рекламні послуги Гугл, ФОП сплачує ПДВ до бюджету (не Гуглу), але може включити цю суму до податкового кредиту, фактично компенсуючи її при продажу своїх товарів та послуг з ПДВ ("вихідний" ПДВ списуючи за рахунок "вхідного" ПДВ).

    По-третє: (з практики) ДПС елементарно вирахує використання реклами в господарських цілях і прив'яже її до діяльності ФОП.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Наразі мова про оплату зі свого розрахункового рахунку ФОП – іноземним компаніям за будь-які послуги.Найпоширеніший приклад такої оплати – ФОП платить за рекламу у FACEBOOK.На жаль, тепер за це необхідно сплатити податки у розмірі 40% суми, сплаченої за рекламу. І так не лише у разі оплати за рекламу, а й у багатьох інших випадках.

    Ця тема не нова. Вже протягом багатьох років, а точніше – починаючи з 2011 року, ФОП при оплаті послуг іноземних контрагентів мають сплачувати за них податок на додану вартість (далі – ПДВ). І так, навіть у випадках, коли самі підприємці є платниками єдиного податку, а також неплатниками ПДВ.Проте, згідно із Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466), який набрав чинності з 25 травня 2020 року всі підприємці, у тому числі платники єдиного податку, тепер зобов’язані платити ще й податок на репатріацію доходів!Однак про все – по порядку.Податок на репатріацію доходів

    «Податок на репатріацію доходів» – це загальноприйнята назва податку, що сплачується до бюджету з доходів, одержаних в Україні іноземними компаніями (нерезидентами), а їхнє оподаткування врегульоване п. 141.4 ст. 141 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).Раніше цей податок сплачували виключно юридичні особи – платники податку на прибуток.Проте з 25 травня 2020 року перелік платників податку на репатріацію доходів доповнили – та включили до нього:1) фізичних осіб – підприємців;2) фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність;3) суб’єктів господарювання (юридичних осіб чи фізичних осіб – підприємців), які обрали спрощену систему оподаткування.

    Випадків, коли підприємці, у тому числі і ФОП – платники єдиного податку, повинні сплачувати податок на репатріацію доходів – безліч, але зупинимося ми на найпоширеніших, з якими стикається більшість ФОП.

    Оплата вартості реклами

    Це, мабуть, найпоширеніший випадок, із яким стикається майже кожен підприємець. А офіційно у ПКУ цей пункт виглядає так (пп. 141.4.6. п. 141.4 ст. 141 ПКУ):

    «…виплати нерезидентам за виробництво та/або розповсюдження реклами…»Під таке визначення добре підпадає оплата іноземним компаніям за рекламу у соціальних мережах та/або на іноземних сайтах. Наприклад, коли ви платите за рекламу у Facebook, то робите це саме іноземної компанії.Таким чином, сплативши іноземній компанії за рекламу в соцмережах, ви зобов’язані перерахувати до держбюджету податок на репатріацію у розмірі 20% від суми, сплаченої за рекламу. Сплата цього податку в цьому випадку здійснюється за ваш рахунок (і ніяк не за рахунок іноземної компанії).Розважальні заходи, роялті, “агентські”Підприємець зобов’язаний утримати з доходів нерезидента та перерахувати до бюджету податок на репатріацію доходів у розмірі 15 %, коли це:

    – Доходи від інжинірингу;

    – Роялті;

    – комісійну чи агентську винагороду з комісійних чи агентських послуг, наданих нерезидентом на території України на користь резидентів;

    – винагорода за провадження нерезидентами або уповноваженими ними особами культурної, освітньої, релігійної, спортивної, розважальної діяльності на території України;

    – доходи, одержані від діяльності у сфері розваг (крім діяльності з проведення лотереї);

    – доходи у вигляді благодійних внесків та пожертв на користь нерезидентів.Перераховані вище доходи виплачуються нерезиденту – за мінусом 15% податку на репатріацію доходів, які утримуються з доходів іноземної компанії та перераховуються до бюджету.Водночас із цього пункту (на відміну від попередніх) є виняток. У разі виплати вищезгаданих доходів податок на репатріацію може бути меншим за 15 % (або його взагалі може не бути) – у разі, якщо таке зменшення/звільнення передбачено договором про уникнення подвійного оподаткування, укладеного між Україною та країною реєстрації (як платника податків) нерезидента.Інші доходиВище наведено найпоширеніші випадки, з якими стикаються підприємці, але видів доходів, у разі виплати яких потрібно сплачувати податок на репатріацію (за власний рахунок або за рахунок одержувача доходу), набагато більше.Їх повний перелік наведено у пп.141.4.1., 141.4.4-141.4.6 та 141.4.11 п. 141.4 ст. 141 ПКУ, проте більшість із них або не мають жодного відношення до підприємців (виплата дивідендів, придбання корпоративних прав чи нерухомого майна у нерезидента тощо), або настільки унікальні та специфічні, що більшість ФОП жодного разу за своє життя з ними не зіткнуться.


    Податок на додану вартість

    Необхідність сплати ПДВ при оплаті послуг, отриманих від іноземних компаній (компаній-нерезидентів), — це ще одна пастка, до якої можуть потрапити підприємці, а особливо — платники єдиного податку. Адже вони зазвичай на 120 % впевнені, що не повинні платити нічого, крім єдиного податку, а особливо ПДВ, від сплати якого вони безпосередньо звільнені відповідно до положень ПКУ.Однак у разі оплати послуг нерезидента такий підприємець сплачує ПДВ не «за себе», а виступає у ролі «податкового агента» — і фактично сплачує ПДВ замість іноземної компанії, яка надає послуги на території України, але не має свого представництва.Так, згідно з положеннями пп. 208.1. та 208.2 ст. 208 ПКУ208.1.Цією статтею встановлюються правила оподаткування в разі постачання особою-нерезидентом, яку не зареєстровано як платника податку, послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, особі, яку зареєстровано як платника податку, чи будь-якій іншій юридичній особі — резиденту;208.2. Отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку на базу оподаткування, визначену згідно з пунктом 190.2 статті 190 цього Кодексу.

    Как видите, для того чтобы возникла обязанность уплатить НДС, вместо нерезидента, место поставки услуг должно быть на территории Украины — и в этом как раз и кроется сюрприз.Почему?Дело в том, что НКУ непосредственно определяет случаи, когда местом поставки услуг считается именно территория Украины — независимо от того, как и где вы эту услугу получали.Так, согласно положениям п. 186.3 ст. 186 НКУМісцем постачання зазначених у цьому пункті послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб’єкт господарювання, або — у разі відсутності такого місця — місце постійного чи переважного його проживання.До таких послуг належать:а) надання майнових прав інтелектуальної власності, створення за замовленням та використання об’єктів права інтелектуальної власності, у тому числі — за ліцензійними договорами, а також надання (передача) права на скорочення викидів парникових газів (вуглецевих одиниць);б) рекламні послуги;в) консультаційні, інжинірингові, інженерні, юридичні (у тому числі — адвокатські), бухгалтерські, аудиторські, актуарні, а також послуги з розроблення, постачання та тестування програмного забезпечення, з оброблення даних та надання консультацій із питань інформатизації, надання інформації та інших послуг у сфері інформатизації, у тому числі — з використанням комп’ютерних систем;г) надання персоналу, у тому числі — якщо персонал працює за місцем здійснення діяльності покупця;ґ) надання в оренду (лізинг) рухомого майна, крім транспортних засобів та банківських сейфів;д) телекомунікаційні послуги, а саме: послуги, пов’язані з передаванням, поширенням або прийманням сигналів, слів, зображень та звуків або інформації будь-якого характеру за допомогою дротових, супутникових, стільникових, радіотехнічних, оптичних або інших електромагнітних систем зв’язку, включно із відповідним наданням або переданням права на використання можливостей такого передавання, поширення або приймання, у тому числі — надання доступу до глобальних інформаційних мереж;е) послуги радіомовлення та телевізійного мовлення;є) надання посередницьких послуг від імені та коштом іншої особи або від свого імені, але коштом іншої особи, якщо забезпечується надання покупцю послуг, перерахованих у цьому підпункті;

    ж) надання транспортно-експедиторських послуг.Ну, а оскільки ви як суб’єкт господарювання зареєстровані саме в Україні, сплачуючи нерезиденту (іноземній компанії) за всі ці перераховані вище послуги, ви зобов’язані сплатити (за свій рахунок) ще й податок на додану вартість у розмірі 20 % від вартості оплачених послуг!І у всіх цих випадках, заплативши за таку послугу зі свого підприємницького рахунку, слід нараховувати та сплачувати ПДВ за ставкою 20%.Крім цього, ви зобов’язані не лише сплатити ПДВ, а й подати відповідний звіт (точніше спеціальний розрахунок).Про необхідність сплати ПДВ підприємцями — платниками єдиного податку у разі оплати послуг іноземних компаній податкова неодноразово наголошувала у своїх листах та консультаціях.Так, зокрема, ДФС України у своєму листі від 28.03.2017 р. № 6312/6/99-99-15-02-02-15 зазначає:Враховуючи викладене, якщо особою-резидентом, що перебуває на спрощеній системі оподаткування третьої групи зі сплатою єдиного податку за ставкою в розмірі 5 відс., здійснюються операції з придбання у нерезидента послуг, місцем постачання яких визначено митну територію України, зокрема послуг з оренди частини дискового простору на сервері в мережі Інтернет, то у такої особи як отримувача зазначених послуг виникає обов’язок щодо нарахування та сплати ПДВ до бюджету та подання податкової звітності з ПДВ, а саме Розрахунку засобами електронної зв’язку в електронній формі.

    Ще конкретніше ДФС України висловилася в індивідуальній податковій консультації від 14.08.2017 р.№ 1587/С/99-99-13-01 −02-14/ИПКВраховуючи викладене, будь-яка фізична особа — підприємець, у тому числі — та, яка перебуває на спрощеній системі оподаткування та не зареєстрована як платник ПДВ, що отримує послуги від нерезидента, місце постачання яких визначено на митній території України, є податковим агентом такого нерезидента в частині нарахування та сплати ПДВ до бюджету за такими операціями — незалежно від суми здійснюваних операцій.

    У результаті виникає логічне питання — як цього уникнути?Рішення є!Існує єдиний спосіб уникнути цього оподаткування. Цей спосіб – оплата всіх вищеназваних послуг не зі свого підприємницького рахунку, а з особистого рахунку фізособи (особистої картки).Ну, а якщо, в силу специфіки вашої діяльності, це зробити неможливо (оплата послуги має надійти лише від ФОП), у такому разі не забувайте сплачувати перераховані вище податки).

    Зеленько Юрій Васильович
    Зеленько Юрій Васильович день тому

    Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Гугл же зареєстрований як платник ПДВ в Україні. Тому Ви не повинні виступати його податковим агентом та нічого не вигадаєте зі сплатою з особистої картки.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, Дмитре!

    1. Оплата з особистої картки - Чи має право ФОП оплачувати бізнес-видатки (наприклад, рекламу у Google/Meta/Apple Ads) з особистої гривневої або валютної картки фізичної особи? - Якщо ні — на підставі яких норм це прямо заборонено (інструкції НБУ, Податковий кодекс)? - Які ризики у разі перевірки банком або податковою?

    На жаль, немає права.

    В пункті 24 Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків , затвердженої постановою НБУ від 29.07.2022 №162 зазначено наступне:

    Забороняється використовувати поточні, платіжні рахунки фізичних осіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов'язаних із здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності. За поточними, платіжними рахунками в національній валюті фізичних осіб-резидентів здійснюються платіжні операції відповідно до умов договору та вимог законодавства України, які не пов'язані зі здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності.

    Банк може розцінити регулярні бізнес-платежі з особистої картки як схему і заблокувати рахунок на підставі фінмоніторингу (ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації доходів») та повідомити податківців про підозрілі операції.

    Податківці у своєму роз'ясненні (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=3...) також повідомляють, що для проведення операцій, пов’язаних із здійсненням підприємницької діяльності, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої – третьої груп не можуть використовувати поточні рахунки фізичних осіб, що відкриваються ними для власних потреб.

    2. Оплата з рахунку ФОП - Якщо оплата з особистої картки заборонена, як тоді оплачувати закордонні рекламні послуги з рахунку ФОП, враховуючи ліміти НБУ (100 000 грн/міс. на закордонні операції)? - Чи поширюється цей ліміт саме на рахунки ФОП, чи лише на фізичних осіб? - Чи існують законні способи здійснити оплату без таких обмежень (наприклад, валютний рахунок ФОП, SWIFT-платежі, агентські послуги)?

    Якщо Вам потрібно сплачувати більше 100 тисяч це можна зробити з картки іншого банку. Українське законодавство дозволяє підприємцям відкривати скільки завгодно рахунків у різних банках, якщо це потрібно для бізнесу.

    Якщо є можливість - використовуйте для оплати міжнародні платіжні системи (наприклад, PayPal).

    Також є можливість здійснювати SWIFT-платіж на рахунок одержувача.

    3. ПДВ з реклами - Якщо перейти на систему 3% (або 4%) + ПДВ, чи можна списувати сплачений ПДВ при оплаті іноземної реклами (Google, Meta, Apple)? - Для того, щоб сформувати податковий кредит по ПДВ, чи обов’язково здійснювати оплату саме з рахунку ФОП, а не з особистої картки? - Як практично правильно організувати оплату з ФОП-рахунку, щоб не було лімітів, і щоб ПДВ потрапляв до податкового кредиту?

    Якщо Ви плануєте стати платником ПДВ лише через рекламу в Google Ads Вам потрібно співставити всі плюси та мінуси. Якщо Ви раніше працювали на спрощеній системі без бухгалтера, то на ПДВ без фахівця з ведення обліку Вам не обійтися. Це ціла система зі своїми нюансами та розрахунками.

    ПДВ — це надбавка до ціни товару/роботи/послуги: покупець сплачує ПДВ, коли купує у вас продукцію, товари, замовляє послуги, а обов'язок вести облік з податку і сплатити його в бюджет буде лежати на Вас.

    Стандартно ставка ПДВ 20%

    Платником ПДФ може бути ФОП на загальній системі оподаткування або ФОП на 3 групі єдиного податку.

    Процедура реєстрації для всіх платників однакова, у податкову, де перебуваєте на обліку, подаєте форму 1-ПДВ.

    Подати 1-ПДВ можна тільки в електронному вигляді. Зробити це можна через кабінет платника: у меню «Ведення звітності» вибираєте форму F1310108.

    Якщо у податківців немає причин відмовити в реєстрації, до реєстру платників ПДВ ваш ФОП внесуть протягом 3 днів з моменту подання заяви (п. 183.9 ПКУ). Присвоять індивідуальний податковий номер (ІПН), це 12-значний код, за яким ваше підприємство будуть ідентифікувати в податковій звітності.

    Статус платника передбачає наявність спеціального банківського рахунку. Облік усіх взаєморозрахунків по ПДВ між сторонами ФОП повинен виконуватися через нього. Звичайні рахунки для цього не застосовуються. Спецрахунок відкривають в системі Державного казначейства. Особливості спецрахунку ПДВ:

    • Фінанси на рахунку не можна використати по іншому призначенню окрім обслуговування ПДВ.
    • Стан рахунку впливає на реєстрацію податкових накладних в ЕРПН.

    З моменту реєстрації ПДВшником ви зобов'язані виділяти у вартості вашого товару/роботи/послуги ПДВ і оформляти всі операції податковими накладними.

    Ключові поняття для обліку ПДВ.

    • Податкове зобов'язання — загальна сума ПДВ, яка міститься у вартості проданих вами товарів/робіт/послуг за місяць. Часто називають ще «вихідний ПДВ».
    • Податковий кредит — загальна сума ПДВ, яка міститься в складі вартості придбаних вами товарів/робіт/послуг за період. Часто називають ще «вхідний ПДВ». На цю суму ви зменшуєте своє зобов'язання з ПДВ.

    Різниця між цими величинами — це сума ПДВ, яку потрібно буде сплатити до бюджету, якщо податкове зобов'язання більше кредиту і значення додатне.

    А от якщо податковий кредит вище зобов'язання, ця сума підлягає відшкодуванню вам із бюджету держави.

    Як виглядає процес обліку протягом місяця:

    1. Формуєте податкове зобов'язання. всі вихідні первинні документи оформляєте з виділенням суми ПДВ у вартості товару. За першою подією (п. 187.1 ПКУ) — продали товар або отримали передоплату від покупця — виписується і реєструється податкова накладна клієнту. Якщо припустилися помилки або товар вам покупець повернув, проводиться коригування накладних.
    2. Податковий кредит. Коли купуєте протягом місяця товари/роботи/послуги у платників ПДВ, вам постачальники реєструють податкові накладні. Важливо: якщо постачальник — неплатник ПДВ, вартість таких товарів включити до податкового кредиту ви не можете.
    3. За результатами місяця підраховуються суми податкового зобов'язання і податкового кредиту й відображаються в податковій декларації з ПДВ. Якщо зобов'язання більше за кредит, різницю потрібно сплатити в бюджет, якщо менше — платити нічого не потрібно, цю різницю вам може компенсувати бюджет. На включення податкової накладної до податкового кредиту відводиться 1095 днів (ст. 198.6 ПКУ). Тож, якщо постачальник не вчасно зареєстрував вам податкову накладну, можете включити її в кредит у наступних періодах. Буває і так: у вас більшість постачальників ПДВшники і загальна сума вхідного ПДВ перевищує вихідний. Тоді різницю можна подати на бюджетне відшкодування. Або перенести на наступний період.
    4. Заповнюєте і подаєте податкову декларацію і, якщо є ПДВ до сплати, платите.

    Облік ПДВ автоматизований, через кабінет платника або програму M.E.Doc можна вести і контролювати облік ПДВ. Можна вивантажувати і надсилати документи контрагентам, контролювати своєчасну реєстрацію накладних з їхнього боку, подавати звітність, поповнювати свій спецрахунок із ПДВ.

    Подавати декларацію з ПДВ потрібно раз на місяць, тільки в електронному вигляді.

    Тому, якщо плануєте ставати платником ПДВ, то без бухгалтера Вам не обійтись.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Дмитро!

    - Чи має право ФОП оплачувати бізнес-видатки (наприклад, рекламу у Google/Meta/Apple Ads) з особистої гривневої або валютної картки фізичної особи?- Якщо ні — на підставі яких норм це прямо заборонено (інструкції НБУ, Податковий кодекс)?- Які ризики у разі перевірки банком або податковою?

    Абзацом першим п. 10 розд.1 Інструкції про порядок відкриття та про порядок закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої Постановою Правління НБУ №162 від 29.07.22. із змінами « Про затвердження Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків» (Інструкція №162), встановлено, що фізична особа відкриває окремі рахунки для здійснення підприємницької, незалежної професійної діяльності та для власних потреб.

    Відповідно до абзацу третього п. 24 розд. 1 Інструкції № 162 забороняється використовувати поточні, платіжні рахунки фізичних осіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов’язаних із здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності.

    Водночас, джерелами самостійної сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема, корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених ст. 87 ПКУ, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів (абзац перший п. 87.1 ст.

    Отже, джерелами сплати грошових зобов’язань або податкового боргу платників податків фізичної особи – підприємця є будь-які власні кошти. При цьому сплату грошового зобов’язання або погашення податкового боргу фізична особа – підприємець може здійснювати як власними коштами, так і з банківської картки фізичної особи.

    Так, відповідно до п. 177.4 ПКУ, до витрат, безпосередньо пов’язаних із отриманням доходів, належать:

    1. витрати на придбання сировини, матеріалів, товарів, готової продукції, напівфабрикатів, комплектуючих, пального, енергоресурсів, будматеріалів, запасних частин, тари тощо – тобто всього, що безпосередньо використовується для виготовлення продукції, виконання робіт чи надання послуг;
    2. витрати на оплату праці працівників, з якими укладено трудові договори, включаючи основну та додаткову зарплату, премії, компенсації, а також виплати за договорами цивільно-правового характеру (крім неоподатковуваної матеріальної допомоги);
    3. обов’язкові платежі (внески, компенсації послуг), передбачені законодавством, у тому числі внески на обов’язкове страхування життя чи здоров’я працівників;
    4. податки і збори, пов’язані з господарською діяльністю, за винятком ПДВ (для платників ПДВ), роздрібного акцизу, ПДФО з доходів підприємця та податку на житлову нерухомість;
    5. суми ЄСВ, сплачені відповідно до законодавчих вимог;
    6. витрати на отримання ліцензій, дозволів, роялті на користь правовласників, а також інші витрати, пов’язані з отриманням права на ведення певної діяльності згідно з чинним законодавством;
    7. інші витрати, пов’язані з господарською діяльністю: на відрядження працівників, зв'язок, рекламу, банківське обслуговування, оренду, утримання майна, транспортування продукції, логістику, оплату професійних послуг тощо;
    8. також підприємець має право за власним рішенням включити амортизаційні відрахування, за умови ведення окремого обліку таких витрат.

    При цьому, як передбачено п. 177.4.5 ПКУ, не враховуються у складі витрат:

    1. витрати, не пов’язані з підприємницькою діяльністю;
    2. витрати на придбання або самостійне виготовлення основних засобів та нематеріальних активів, що підлягають амортизації;
    3. витрати на купівлю чи утримання земельних ділянок, житлової нерухомості або легкових автомобілів;
    4. витрати, що не підтверджені документально.

    Якщо Іи ФОП на спрощеній групі оподаткування, то ризиків для Вас я не бачу, оскільки Ви зобов'язані звітувати перед податкової тільки щодо отриманного доходу.

    Стаття 44.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлює фундаментальне правило: всі платники податків зобов’язані вести облік доходів на підставі первинних документів для цілей оподаткування.

    Стаття 296.1 ПКУ конкретизує вимоги для ФОП на спрощеній системі: облік ведеться у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.

    Якщо ж Ви ФОП на загальній ситемі оподаткування, то є ризик того, що Ви не зможете підтвердити витрати, оскільки здійснили оплату з особистого рахунку.

    Від провадження господарської діяльності ФОП на ЗСО платить до бюджету податок на доходи фізосіб ( далі - ПДФО) за ставкою 18%.

    Загальним оподатковуваним доходом ФОПа, який обрав ЗСО, визначено дохід (виручку у грошовій та негрошовій формі), який він отримує від здійснення господарської діяльності.

    Не включаються до складу оподатковуваного доходу лише суми:

    1. Податку на додану вартість (далі - ПДВ) у складі ціни реалізованих товарів, виконаних робіт та наданих послуг, якщо ФОП зареєстрований платником ПДВ;
    2. Акцизного податку з реалізації підакцизних товарів, якщо ФОП здійснює роздрібну торгівлю підакцизними товарами;
    3. Бюджетних грантів.

    Проте, на відміну від ФОПів на спрощеній системі, для яких з погляду оподаткування має значення лише фактор отриманого доходу, для ФОПів на загальній системі оподаткування концептуальним фактором є також витрати, адже чистий оподатковуваний дохід (а по суті - прибуток), з якого ФОП платить ПДФО - це РІЗНИЦЯ між доходами та витратами. Тому ФОП зацікавлений зібрати докупи всі витрати, щоб зменшити розмір чистого оподатковуваного доходу. У цьому контексті підприємець має виконати дві обов'язкові умови. Витрати мають бути:

    1. документально підтверджені;
    2. пов'язані з господарською діяльністю ФОПа.

    Якщо підприємець не виконав зазначені умови, він не має права зменшити свій чистий оподатковуваний дохід на суму цих витрат.

    Додатково (згідно з пп. 177.4.5 ПКУ) ФОП не може включити до складу витрат, що зменшують його чистий оподатковуваний дохід, витрати на:

    • придбання, самостійне виготовлення основних засобів та нематеріальних активів, які підлягають амортизації;
    • придбання та утримання земельних ділянок; об'єктів житлової нерухомості; легкових автомобілів.

    Також не включаються до витрат суми ПДВ, що входять до ціни придбаних товарів, робіт та послуг, якщо ФОП зареєстрований платником ПДВ (п. 177.3 ПКУ).

    - Якщо оплата з особистої картки заборонена, як тоді оплачувати закордонні рекламні послуги з рахунку ФОП, враховуючи ліміти НБУ (100 000 грн/міс. на закордонні операції)?- Чи поширюється цей ліміт саме на рахунки ФОП, чи лише на фізичних осіб?- Чи існують законні способи здійснити оплату без таких обмежень (наприклад, валютний рахунок ФОП, SWIFT-платежі, агентські послуги)?

    Мова йде про транскордонні перекази фізичних осіб-резидентів на користь нерезидентів.

    - Якщо перейти на систему 3% (або 4%) + ПДВ, чи можна списувати сплачений ПДВ при оплаті іноземної реклами (Google, Meta, Apple)?- Для того, щоб сформувати податковий кредит по ПДВ, чи обов’язково здійснювати оплату саме з рахунку ФОП, а не з особистої картки?- Як практично правильно організувати оплату з ФОП-рахунку, щоб не було лімітів, і щоб ПДВ потрапляв до податкового кредиту?

    Для того, аби сформувати податковий кредит по ПДВ обов’язково здійснювати оплату саме з рахунку ФОП.

    Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із суми податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ПКУ, протягом такого звітного періоду, у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротній капітальні активи); ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Відповідно до ст. 198 ПКУ не належать до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними чи розрахунками коригування, не підтверджений митними деклараціями (тимчасовими, додатковими або іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України) і іншими документами, передбаченими п. 201.11 ПКУ.

    Є відмінності між двома групами рекламодавців: платниками ПДВ (ФОПами та компаніями на загальній системі оподаткування, платниками єдиного податку та ПДВ) і неплатниками ПДВ (ФОПами та компаніями, які є платниками єдиного податку, та звичайними користувачами).

    Платникам ПДВ компанія Meta рекомендує на сторінці «Налаштування платежів» додати номер платника ПДВ і поставити прапорець, щоб підтвердити, що ви — юридична особа чи приватний підприємець, і несете відповідальність за самостійне визначення і сплату ПДВ відповідно до Податкового кодексу України. Такі клієнти, замовляючи рекламу в соціальної мережі, отримають рахунок від Meta без ПДВ, але муситимуть самі сплатити 20% від цієї суми до бюджету.

    Якщо ж ви належите до другої групи рекламодавців, то компанія Meta буде нараховувати ПДВ щоразу, коли ви будете сплачувати за рекламу. Тобто рахунок буде виставлятися автоматично вже на етапі формування рекламного оголошення. У цьому випадку зобов’язання щодо адміністрування покладається на Меtа.

    Для отримання права на податковий кредит з ПДВ, основним документом є податкова накладна, зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), як це визначено пунктами 198.1, 198.2 та 208.2 Податкового кодексу України. Якщо накладна зареєстрована вчасно, то податкове зобов’язання та податковий кредит можна відобразити в одному звітному періоді.

    Чутки про те, що за податковою накладною типу “14” не можна включати ПДВ до податкового кредиту, не відповідають дійсності за умови дотримання наступних умов:

    • Наявність правильно складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної з типом причини “14”. У ній ви вказуєте себе як покупця і одночасно як особу, що склала накладну.
    • Послуги, за які нараховується ПДВ, повинні використовуватися у вашій господарській діяльності для здійснення оподатковуваних операцій.
    • Сума ПДВ була фактично сплачена до бюджету.

    Таким чином, після того, як ви нарахували ПДВ, склали та зареєстрували податкову накладну типу “14” і сплатили відповідну суму ПДВ до бюджету, ви можете включити цю суму до свого податкового кредиту у тому ж звітному періоді, в якому були нараховані податкові зобов’язання.

    ВИСНОВОК:

    1. Якщо Ви ФОП без ПДВ на спрощеній системі, то, в принципі, сплачувати кошти за рекламу з особистого рахунку Ви можете, оскільки немає необхідності підтверджувати витрати, як, наприклад, ФОПу на загальній системі. В такому варіанті сума ПДВ вже буде включена платформою в рахунок на сплату послуг + проблема із обмеженнями НБУ.

    1. Якщо Ви ФОП з ПДВ, то сплачувати кошти можете тільки з рахунку ФОП, при тому самостійно нараховуєте ПДВ, реєструєте податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), сплачуєте ПДВ, а вже потім включаєте суму ПДВ до податкового кредиту.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Дмитро!

    1. Оплата з особистої картки

    ФОП формально не може оплачувати господарські витрати з особистої картки, оскільки це розцінюється як витрати фізичної особи, а не підприємця. Прямої заборони в НБУ чи ПКУ немає, але Податковий кодекс вимагає підтвердження витрат саме документами, пов’язаними з діяльністю ФОП. Тобто оплата з особистої картки створює ризик: при перевірці податкова може визнати витрату «непов’язаною з діяльністю», а банк - трактувати регулярні платежі як порушення правил фінмоніторингу. Особисто я не думаю, що буде саме так, але теоретично це може бути.

    2. Оплата з рахунку ФОП. Ліміти НБУ у 100 000 грн на місяць стосуються саме фізичних осіб, а не підприємницьких рахунків. ФОП має право відкривати валютні рахунки і здійснювати оплату закордонних послуг напряму (SWIFT), без цих обмежень. Для зручності часто використовують агентські компанії-резиденти, які приймають оплату у гривні, а далі самі перераховують кошти Google чи Meta, але це дорожче. Найчистіший спосіб - валютний рахунок ФОП + SWIFT-платежі.

    3. ПДВ з реклами. Якщо ви на 3% (або 5%) + ПДВ, то послуги від нерезидента (Google, Meta) вважаються імпортом послуг, і Ви зобов’язані самостійно нарахувати ПДВ за місцем реєстрації. Тобто Ви сплачуєте цей ПДВ до бюджету, і одночасно маєте право включити його в податковий кредит, але тільки за умови, що оплата проведена з підприємницького рахунку ФОП і належно задекларована. Оплата з особистої картки не дає права формувати податковий кредит, бо не буде зв’язку з господарською діяльністю.

    У підсумку, головне правило просте: ділові витрати - тільки з рахунку ФОП, рекомендую робити саме так. Оплата реклами з особистих карток може здатися зручнішою, але фактично залишає Вас без права на податковий кредит і створює ризики при фінмоніторингу. Натомість відкриття валютного рахунку ФОП і проведення SWIFT-платежів напряму знімає обмеження НБУ та дає юридично чистий інструмент для роботи з Google чи Meta.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 217 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 233 0 10 серп. 2025
Поради юристів 440 0 10 серп. 2025
Поради юристів 279 0 10 серп. 2025