Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
952 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Ще у липні 2024 року (до вступу в силу постанови про уточнення даних) надіслав 2 листа до Приморського ТЦК Одеси щодо того, що знаходжусь за кордоном. Надіслав усі документи - нову адресу, штампи у закордонному паспорті щодо виїзду. Отримав навіть дві відповіді від ТЦК, але вони все одно надіслали мені повістку за адресою в Україні і потім звернулися до поліції щодо складання протоколу по причині не прибуття за повісткою.
Як чинити у даній ситуації? Адже ТЦК були проінформовані про зміну адреси. Тому повістка фізична не могла бути отримана, а це означає що складання протоколу не мало підстав.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (4)
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Сергію!
У даній ситуації необхідно оскаржувати дії ТЦК, оскільки останній був належним чином повідомлений про Ваше місцезнаходження за кордоном, а Ви мали поважну причину для неявки за повісткою.
Якого саме змісту відповіді від ТЦК Ви отримали? На кшалт того, що Вам не будуть надсилати повістки за адресою реєстрації чи якогось іншого змісту?
Так, згоден з Вами. Проблема в тому, що станом на зараз у більшості випадків повістки формуються Реєстром автоматично, а ТЦК лише розсилає останні. Тож, можливо у Вашому варіанті проблема саме в цьому?
Проте, у будь якому варіанті: чи формує повістку ТЦК чи це робиться автоматично без участі останнього, нормами постанови КМУ №560 чітко визначено за якою саме адресою Вам може бути надіслана повістка у разі своєчасного уточнення даних.
Згідно постанови КМУ №560 "Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період:"
34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі коли резервіст або військовозобов’язаний уточнив свої облікові дані після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, повістка може надсилатися на адресу місця проживання, зазначену резервістом або військовозобов’язаним під час уточнення облікових даних.
У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка може надсилатися на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
В цілому варіанти оскарження розшуку ТЦК можуть бути наступні:
Варіант перший - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К.
Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з таких причин:
1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.
2. У більшості чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу з'являється запис вже про інше правопорушення.
3. Вдеяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.
Варіант другий не передбачає сплату штрафу на відміну від першого.
Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).
Як також, у разі спливу строків притягнення Вас до адміністративної відповідальності, можна звернутись до статті 38 КУпАП, якою передбачено, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Отже, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Оскільки провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.
Плюс до вищезазначеного - Ваше проживання за кордоном та попередження про даний факт ТЦК.
Тож, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.
Якщо ТЦК відмовить, звернутися до адміністративного суду із позовноюзаявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика. Щодо строків розгляду справи у суді, то це мінімум два-три місяці у суді першої інстанції.
Варіант третій також передбачає подання заяви до ТЦК, проте, замість адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК. В деяких випадках такий алгоритм дій працює, як і судовий, та займає менше часу (залежить від ТЦК).
Щодо штрафу, то те, що Ви бачите у Резерв+ не є "реальним" накладанням стягнення. Це пропозиція для Вас визнати правопорушення й тільки після цього Ви отримаєте постанову про притягнення Вас до адміністративної відповідальності із зазначенням суми стягнення.
Якщо ж Ви не визнаєте правопорушення, то штраф можуть накласти тільки після складання протоколу (для того Ви і в розшуку) та винесення постанови безпосередньо в приміщенні ТЦК. При тому, і перше, і друге відбувається за Вашої присутності.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Сергію!
Нехвилюйтесь, розшук ніяким чином не впливає на Ваше перебування за кордоном - Вас не мають права оштрафувати чи депортувати.
Водночас у діях ТЦК дійсно вбачаються порушення, адже вони повинні були прислати повістку на уточнену адресу в Резерв+, але ясна річ за кордон її слати не будуть, тому і на правили її за місцем реєстрації в Україні. Крім того, Вас не мають права штрафувати , якщо пройшло більше 3 місяців з дати виявлення правопорушення.
У Вашому випадку оскарження або сплата штрафу користі не принесе, адже Вам в майбутньому можуть прислати повістку повторно і знову оголосити в розшук за неявку і так може тривати довгий час.
На даний час, у Вас ще штрафу немає, а в Резерв+ Вам лише надають можливість добровільно визнати правопорушення та надати згоду на притягнення Вас до адмінвідповідальності без Вашої присутності.
Проте, якщо пройшли строки пригнення до адмінвідповідальності - то Вас вже не мають права штрафувати, адже згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Тобто, так як Ви в розшуку перебуваєте більше 3 місяців, то Вам вже не можуть виписати штраф, а справу про притягнення до адміністративної відповідальності не можуть відкривати, адже сплили строки притягнення до адміністративної відповідальності. Крім того, якщо Ви взагалі не знали про повістку (у зв'язку з перебуванням за кордоном), то справу можна закрити також і через відсутність складу правопорушення.
Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:
1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
1. Якщо в майбутньому Ви плануєте отримувати консульські послуги, то сплата штрафу допоможе швидко зняти розшук.
2. Якщо Ви просто не хочете, щоб в Резерв+ висів статус про порушення, то сплата штрафу або оскарження розшуку не вбереже Вас від того, що через тиждень Вам повторно надішлють повістку по якій Ви не явитесь і всі дії, кошти та нерви будуть витрачені в пусту.
Щодо Ваших дій, то на даний час:
Кримінальна відповідальність за неявку по повістці на уточнення даних - не передбачена.
Вирок можливий лише в тому випадку, якби Ви явились по повістці направленій поштою, пройшли ВЛК, Вам вручили бойову повістку, а Ви по ній не з'явились без поважних причин.
Сам процес накладення штрафу виглядає так:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити Вас про місце та час розгляду справи (звичайно ж, якщо Ви не подасте заяву про визнання штрафу через Резерв+ або поштою)
2. Потім проходить сам розгляд справи за Вашої присутності. Відповідно до ст. 268 КУпАП, Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, а також про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279-1-279-9 цього Кодексу.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається за Вашої присутності. А так як Ви перебуваєте за кордоном, то сповістити Вас належним чином не зможуть. (Проте, якщо Ви подасте заяву про визнання правопорушення та притягнення Вас до адмінвідповідальності за Вашої відсутності - то протокол не складається, а Вам відразу надішлють постанову про штраф, який Ви будете зобов'язані сплатити.)
Якщо ж Вас взагалі не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Ще у липні 2024 року (до вступу в силу постанови про уточнення даних) надіслав 2 листа до Приморського ТЦК Одеси щодо того, що знаходжусь за кордоном. Надіслав усі документи - нову адресу, штампи у закордонному паспорті щодо виїзду. Отримав навіть дві відповіді від ТЦК, але вони все одно надіслали мені повістку за адресою в Україні і потім звернулися до поліції щодо складання протоколу по причині не прибуття за повісткою. Як чинити у даній ситуації? Адже ТЦК були проінформовані про зміну адреси. Тому повістка фізична не могла бути отримана, а це означає що складання протоколу не мало підстав.
Ви уточнювали свої дані? Із вказанням місця проживання за кордоном?
Для повного розуміння Вашої ситуації треба мати на увазі такі моменти:
1. Незаконність повістки, надісланої Вам.
На жаль, але такі ситуації чітко законодавством не врегульовані, а тому на практиці зустрічаю сотні подібних випадків. Дана повістка відповідно до чинного законодавства вважається цілком врученою, але вона не могла бути Вам надіслана.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 560 Київ
Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних.
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.
Крім того, заслуговують на увагу норми пункту 34 Порядку проведення призову, відповідно до яких повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі коли резервіст або військовозобов’язаний уточнив свої облікові дані після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, повістка може надсилатися на адресу місця проживання, зазначену резервістом або військовозобов’язаним під час уточнення облікових даних. У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка може надсилатися на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
З огляду на зазначене слідує, що відповідно до чинного законодавства, належним підтвердженням факту оповіщення військовозобов’язаного чи резервіста про виклик до ТЦК та СП є фіксація поштового повідомлення про відмову в отриманні повістки або відмітка про відсутність особи за тією адресою місця проживання, яку сама особа подала до ТЦК під час уточнення своїх облікових даних.
У контексті системного та телеологічного тлумачення, ця норма закріплює принцип персональної відповідальності військовозобов’язаного за актуальність наданої контактної інформації, зокрема адреси фактичного проживання. Якщо така особа в установленому порядку повідомила ТЦК про зміну місця проживання за кордон, то саме іноземна адреса стає юридично релевантною для цілей вручення повістки. Відтак направлення повістки на стару адресу в Україні не може вважатися належним оповіщенням, а її невручення – доказом ухилення.
Ба більше, вручення повістки (як процесуальна дія) вимагає дотримання принципу фактичної доступності адресата, що є фундаментальним у правозастосуванні. Відповідно, будь-яка спроба ігнорувати оновлену адресу проживання, офіційно подану до ТЦК, суперечить як букві, так і духу закону, та потенційно порушує право особи на справедливу процедуру.
Тому вони не могли Вам направити повістку по місці реєстрації в Україні, але зробили це, що не відповідає чинному законодавству.
2. Відсутність штрафу.
Одразу хотів би зазначити, що не лякайтеся з приводу штрафу, який надійшов у Резерв+. Це не штраф, а пропозиція його ініціювати. Те, що ви бачите в застосунку, - це лише можливість подати заяву про визнання правопорушення, щоб ТЦК виніс постанову. Поки постанови немає - жодного офіційного штрафу вам не нараховано.
Але відповідно до ст. 38 КУпАП, адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше ніж через 3 місяці з дня виявлення правопорушення. У багатьох випадках цей строк уже сплив, і ТЦК не має законних підстав накладати штраф. Сервіс у «Резерв+» фактично запускає процедуру штрафу з Вашої власної ініціативи. Наразі не бачу сенсу подавати ніякої заяви про штраф, адже юридично терміни притягнення Вас до відповідальності вже сплили.
Що робити все таки у разі винесення постанови або оголошення в розшук? Які варіанти я можу запропонувати.
1. Оскаржити постанову – якщо винесено штраф чи інше рішення, варто подати скаргу до суду, посилаючись на неналежне повідомлення та порушення процедури.
2. Зберігати докази – якщо ви оновили дані у ТЦК та повідомили про перебування за кордоном, варто мати підтвердження.
З повагою! Щасти Вам!
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
30.01.2025р. було ухвалено законопроєкт 12457, яким було внесено суттєві зміни в обов'язок проходження ЛКК обмежено придатним.
І згідно з цими змінами всі обмежено придатні до 5 червня мають з'явитися до ТЦК і СП та пройти медкомісію, незалежно від того, була вручена їм повістка чи ні. Незалежно від того, є у них відстрочка від призову чи ні. І незалежно від того, де вони перебувають.
На початку липня 2025 року у мобільному застосунку Резерв запрацював сервіс сплати штрафу.
За які порушення можна сплатити штраф в Резерв ?
Зараз у застосунку можна сплатити штраф, якщо ви:
Один сплачений штраф закриває лише те порушення, за яке він був нарахований.
Як працює алгоритм сплати штрафу?
1. Завантажте застосунок Резерв у App Store (для пристроїв iOS/Apple) або Google Play (для Android).
2. Авторизуйтесь у застосунку, перейдіть до розділу «Штрафи онлайн» та подайте заяву про визнання порушення.
3. Протягом трьох днів ТЦК та СП має розглянути заяву та надіслати постанову про порушення. Після цього зʼявляється можливість сплатити штраф у розмірі 8 500 грн — 50% від повної суми. На оплату дається 20 днів.
Якщо не сплатити вчасно — доведеться платити 17 000 грн. У разі несплати протягом наступних 20 днів сума подвоюється і становитиме 34 000 грн.
Після оплати червона стрічка з попередженням про порушення у застосунку зникає. Весь процес зазвичай триває близько 4 днів. Щоб побачити свій актуальний статус, після сплати штрафу оновіть військовий документ у Резерв .
Наголошую: обов'язок виконувати вимоги військового обліку зберігається. Тому повістки можуть надходити й надалі.
АЛЕ ВИ ЗМОЖЕТЕ ЇХ ОСКАРЖУВАТИ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ, ТОМУ ЩО ВИ ОНОВИЛИ ДАНІ ТА ВКАЗАЛИ АДРЕСУ ЗА КОРДОНОМ (ПОВІСТКИ ЗА КОРДОН НЕ НАПРАВЛЯЮТЬ).
Я не отримував повістку, але маю порушення в Резерв через неприбуття за повісткою. Що робити?
Потрібні докази, що повістка вам дійсно не приходила. Наприклад, довідка з пошти про відсутність повістки або повідомлення про неможливість її доставлення. Тоді ви можете звернутися до ТЦК та СП — і порушення знімуть.
Якщо ж повістка прийшла на пошту належним чином, але ви про це не знали — це не звільняє вас від виконання обовʼязків.
Якщо я сплачу штраф, порушення закриють?
Так, у Резерв це буде видно. Відмітка про порушення та червона стрічка зникнуть. Проте якщо штраф не сплачений, ви й надалі бачитимете червону стрічку в Резерв .
Чи перестануть надходити повістки після сплати штрафу?
Сплата штрафу дозволяє закрити одне порушення — за яке цей штраф був нарахований — і прибирає червону стрічку. Але це не скасовує вашого обов’язку виконувати вимоги військового обліку. Тому повістки можуть надходити й надалі.
Якщо людині вручили повістку належним чином — тобто поштою або особисто — вона може вважатися належним чином попередженою керівником ТЦК та СП про наслідки неявки, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також статтями 336, 337 Кримінального кодексу України.
---
Юридичною підставою для звернення до поліції для розшуку порушника є вчинення військовозобовʼязаним правопорушення, яке передбачено ст.210 або 210-1 КУпАП, тобто порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку або законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Правила військового обліку затвердженні постановою КМУ №1487, за порушення будь-якого з цих правил ТЦК та СП має право на звернення до поліції з метою розшуку порушника.
Найпоширенішими причинами розшуку є:
Після виявлення одного з таких правопорушень працівники ТЦК та СП вправі звернутись до органів поліції з повідомленням про необхідність здійснити розшук та адміністративне затримання порушника правил військового обліку з метою притягнення до адміністративної відповідальності.
ТЦКПС скеровує лист в поліцію про те, що особа не з’явилася по повістці в ТЦК. На підставі цього поліція вносить в базу даних АРМОР інформацію, що така особа перебуває в розшуку.
Дійсно, ТЦК може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку, затвердженого постановою Кабміну №1487.
В ньому вказано, що національна поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Стаття 210-1 КУпАП передбачає відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Одним з таких порушень є неявка за повісткою в ТЦК під час мобілізації.
Поліція своєю чергою не зобовʼязана перевіряти, чи дійсно людина отримала повістку. Вони просто вносять дані такої людини в базу АРМОР.
АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.
Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт.
Необхідно щоб оператор в ТЦКСП вніс інформацію в базу "Оберіг", це в автоматичному режимі передається в АРМОР і у людини має зникнути статус "У розшуку".