Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
955 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день. Мені 36 років, я ВПО, поступив до ПТУ, бо у мене немає іншої освіти, крім середньої. Мене зарахували, і я отримав відстрочку від мобілізації, подавши запит через Резерв+. Але при зарахуванні ПТУ попросило мене підписати розписку про ознайомлення здобувача освіти з обов’язками щодо військового обліку (фото додаю). Після зарахування ПТУ почало вимагати, щоб я повідомив про місце навчання в місцевий ТЦК та встав там на облік (скрін додаю). 
ПТУ каже, що якщо я цього не зроблю, то вони почнуть процедуру відрахування + проінформують відповідні органи про мене як про особу, яка порушує правила військового обліку. Чи дійсно заклад освіти зобов'язаний інформувати відповідні органи про осіб, які порушують правила військового обліку? Чим таке інформування мені загрожує?
У мене оновлені дані через Резерв+, я стою на обліку в ТЦК по місцю прописки. Після отримання статусу ВПО я не вставав на облік в ТЦК, де зараз знаходжуся. У мене старе ВЛК, від 2014 року, зі статусом “Придатний”. Знаю, що згідно п.63 постанови КМУ 560 мене при зустрічі з ТЦК не мають відправляти на ВЛК, якщо в мене є дійсна відстрочка. Але з вашої практики, як відбувається в реальності? Якщо я зараз фізично піду у місцевий ТЦК, з дійсною відстрочкою від ПТУ, яка відображається в Резерв+, які в мене шанси звідти вийти? Враховуючи те, що всі в тому ТЦК будуть розуміти, що прийшов 36-річний ухилянт, а не реальний студент ПТУ.
Чи є механізм, як встати на облік в ТЦК, не відвідуючи його фізично? Відправити необхідні документи поштою, наприклад, як робляти з відстрочкою. Або доручити це нотаріально адвокату?
Дякую.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (13)
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Якщо Ви маєте ВПО - Ви дійсно повинні були стати на військовий облік за місцем тимчасово проживання, це чітко визначено на законодавчому рівні. При цьому, я не думаю, що ВУЗ буде офіційно ініціювати процедуру Вашого відрахування, але повідомлення до ТЦК вони можуть зробити. Як би Ви не мали ВПО - питання не було б, адже Ви не зобов'язані ставати на військовий облік. Інший варіант - скасувати ВПО і тоді вимога ВУЗу буде не дуже правомірною, відверто кажучи.
З відстрочкою Ви не ризикуєте нічим в ТЦК, а тому можете не хвилюватися і йти, якщо приймаєте рішення ставати на облік. Стати на облік без фізичного прибуття до ТЦК ніяк не вийде.
Заклади освіти справді зобов’язані контролювати військовий облік студентів і повідомляти ТЦК про тих, хто порушує правила - це їхній прямий обов’язок як суб’єкта ведення обліку. Проте таке інформування не означає автоматичного притягнення до відповідальності: ТЦК може лише перевірити Ваші дані через «Резерв+» і, якщо облік справді актуальний, жодних наслідків не буде. Важливо, що Ви маєте чинну відстрочку та відображені у системі як військовозобов’язаний.
Інший варіант (але скоріше за все не вихід) - надіслати до місцевого ТЦК письмове повідомлення поштою з копіями документів про відстрочку, студентський квиток і витяг із «Резерв+». У супровідному листі вкажіть, що Ви стоїте на обліку за місцем реєстрації і повідомляєте про навчання відповідно до вимог закону. Це буде достатньою формою повідомлення без особистої явки. За потреби таке повідомлення може надіслати адвокат за нотаріальним дорученням.
Але з ВПО цього недостатньо, адже Ви повинні були стати на облік протягом 7 днів.
З повагою! Щасти Вам!
Пане Вячеслав, дуже дякую вам за відповідь. Є кілька уточнюючих питань, якщо дозволите.
Я правильно розумію, що якщо я зараз скасую свій статус ВПО в Дії, то в мене зникне і обов’язок ставати на облік у місцевому ТЦК? І без статусу ВПО у мене, згідно пункту 34 постанови КМУ 1487, залишиться тільки обов’язок проінформувати мій ТЦК (в якому я на обліку зараз), що я вступив до ПТУ (хай цей заклад і в іншому місті), вірно? Чи можна це зробити поштою?
І мене турбує, наскільки мені може зашкодити намір ПТУ “інформувати відповідні органи про осіб, які порушують правила військового обліку” в такому випадку? Тобто, чи може їх повідомлення ініціювати штраф чи розшук з боку ТЦК, навіть якщо я скасую свій ВПО-статус і повідомлю про це ПТУ? Чи ПТУ все одно вимагатиме від мене документ, що підтверджує моє перебування на обліку в місцевому ТЦК, оскільки я маю фізично навчатися в ПТУ в їхньому районі відповідальності? Тобто, мій аргумент "я більше не ВПО" ПТУ не влаштує, бо для них я – студент денної форми, який має перебувати на обліку за місцем навчання.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, пане Іване!
Так, на мій погляд, у випадку скасування статусу ВПО - відпаде імперативний обов'язок ставати на військовий облік за місцем тимчасового проживання. У випадку відсутності ВПО - ТЦК взагалі може відмовити Вам у постановці на облік.
Для цього, як мінімум, Ви повинні мати територіальну приналежність до певної території та відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Як мінімум, договір оренди нерухомості за вказаним місцем або - оформлений ВПО. Просто так взяти Вас на облік ТЦК навряд чи захоче.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про військовий обов'язок і військову службу
Стаття 33. Загальні правила військового обліку
1. Військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
2. Загальне керівництво роботою, пов’язаною з організацією та веденням військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, контроль за станом цієї роботи в центральних та місцевих органах виконавчої влади, інших державних органах (крім Служби безпеки України та розвідувальних органів України), органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від підпорядкування і форми власності здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України. Функціонування системи військового обліку забезпечується органами (підрозділами) Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, розвідувальними органами України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, правоохоронними органами спеціального призначення, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування.
3. Військовий облік усіх призовників, військовозобов’язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.
4. Військовий облік військовозобов’язаних та резервістів за призначенням поділяється на загальний і спеціальний.
5. Військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
...
Чесно кажучи, вимоги закладу освіти, на мій погляд, перебільшені. Якщо вони обов'язково хочуть Ваш облік за місцем розташування ПТУ - Ви нічого з цим не зробите. На мій погляд, порушення не буде, підстави для розшуку також. Але тут краще діяти та будувати стратегію так, аби все таки не порушувати спокійний діалог з ПТУ, все ж таки Ви від них залежите. При цьому, я не думаю, що слова про відрахування є серйозними.
Стаття 46. Відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти
1. Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:
1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;
2) власне бажання;
3) переведення до іншого закладу освіти;
4) невиконання індивідуального навчального плану;
5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;
6) інші випадки, передбачені законом.
Яким чином вони будуть трактувати дії та підводити їх під підставу для відрахування? Уявлення не маю, як це зробити законно.
З повагою! Щасти Вам!
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
Законодавчі актиПризовники, військовозобов’язані та резервісти, які є здобувачами освіти та працівниками НЗ, зобов’язані дотримуватися Правилвійськового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістіввідповідно до Додатку 2 Порядку організації та ведення військового облікупризовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановоюКабінету Міністрів України від 30.12.2022 року № 1487.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку:за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання – у відповіднихрайонних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальноїпідтримки (військовозобов’язані СБУ – у Центральному управлінні аборегіональних органах СБУ (далі – органи СБУ), військовозобов’язанірозвідувальних органів – у відповідному підрозділі розвідувального органу).
Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають вселах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські)Їтериторіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинніперебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповіднихвиконавчих органах сільських, селищних, міських рад;за місцем роботи (навчання) – в центральних і місцевих органахвиконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевогосамоврядування, в органах військового управління (органах управління),військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповіднодо законів України військових формувань, а також правоохоронних органахспеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях,закладах освіти, закладах охорони здоров’я незалежно від підпорядкування іформи власності;за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання – у відповіднихрайонних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальноїпідтримки або інших визначених законодавством органах на персонально-первинному військовому обліку;за місцем роботи (навчання) на підприємствах, в установах, організаціях,закладах освіти, інших органах;у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців – за місцемконсульського обліку в закордонних дипломатичних установах України.Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні особистоповідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають навійськовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників,військовозобов’язаних та резервістів”, а також надавати зазначеним органамдокументи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військовуслужбу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України“Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні подавати щороку до 1 жовтня до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки документи, що підтверджують право громадян на відстрочку від призову на базову військову службу.
Військовий облік здійснюється для виявлення та накопичення людських мобілізаційних ресурсів, з метою забезпечення повного і якісного комплектування Збройних Сил України, а також інших військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, створених відповідно до законів України. Це стосується як мирного часу, так і особливого періоду.
Для ведення військового обліку громадян України використовується Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Він призначений для збору, зберігання, обробки та використання даних про цих осіб.
Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації зобов’язані виготовляти правила військового обліку друкарським способом і розміщувати їх на видному місці у загальнодоступних приміщеннях. Не виключенням є і заклади освіти.
Які документи потрібні для ведення військового обліку?
Військово-обліковими документами є:
У разі зміни місця проживання або у разі, коли в паспорті громадянина України відсутні відмітки про реєстрацію місця проживання, призовниками, військовозобов’язаними та резервістами подається інформація, яка підтверджується документами або відомостями відповідно до Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» та Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування).
Заклад освіти у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу чи звільнення з роботи зобов’язане подати до ТЦК та СП, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлення про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів. А про зміну прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади підприємство повідомляє щомісяця до 5 числа.
Прийняття на роботу, взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік.
Не рідше одного разу на рік заклад проводить звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами ТЦК та СП, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, в яких вони перебувають на військовому обліку.
ВІДРАЗУВАТИ ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВА, АЛЕ ВІДНОСНО ВАС БУДЕ ПРОІНФОРМОВАНИЙ ТЦКСП ПРО ПОРУШЕННЯ ВАМИ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.
---
ВСТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО - ЗРОБИТИ ЦЕ ДИСТАНЦІЙНО НЕМОЖЛИВО.
ЩОБ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИ ПОВИННІ МАТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ЗА НОВИМ МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів Українивід 30 грудня 2022 р. N 1487
ПОРЯДОК
організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів
81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 151 цього Порядку та підпункті 101 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 101 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.
Особиста присутність призовників, військовозобов'язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов'язкова.
Додаток 2
до Порядку
ПРАВИЛА
військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів
1. Призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні:
1) перебувати на військовому обліку:
за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов'язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов'язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов'язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;
за місцем роботи (навчання) - в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров'я незалежно від підпорядкування і форми власності;
7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;
НОВИЙ ТЦКСП ПОВИНЕН ВАС ПОСТАВИТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - ПРАВИЛА ВИМАГАЮТЬ ОСОБИСТОЇ ПРИСУТНОСТІ,
ВИ НЕ СТАЛИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.
Військовий облік в Україні та за кордоном для українців регулює Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, прийнятий постановою КМУ № 1487 від 30 грудня 2022 року.
Особи, які змінили місце проживання і отримали статус ВПО також змінюють Територіальні центри комплектування і стають на військовий облік за місцем фактичного проживання.
За п. 21 Порядку, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік ВПО та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.
За правилами маєте стати на військовий облік за новим місцем фактичного проживання. Зробити це потрібно протягом 7 днів після приїзду.
Відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з ч. 3 ст. 210-1 КУпАП вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Іване!
Згідно частини 11 статті 38 Закону України "Про військовимй обов'язок та військову службу":
Призовники, військовозобов’язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання (перебування), номерів засобів зв’язку та адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти), освіти, місця роботи, посади зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.
В той самий час відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":
"34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:
Не вбачаю підстав для відрахування. Неповідомлення Вами ТЦК про той факт, що Ви вступили до закладу освіти не може бути розцінено, як порушення правил ВО, хоча б з причини того, що сам заклад повинен надати ТЦК таку інформацію. Окрім того, навіть за умови порушення Вами правил ВО - останнє не може бути підставою для відрахування.
Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.
В реальності можуть направити на проходження ВЛК навіть за умови наявності в Вас відстрочки.
Я би не починав с того, що Ви є 36-и річним ухилянтом. Давайте розглянемо це питання з іншого боку:
1. Кожен має право на освіту.
2. Кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.
3. Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.
4. Право на освіту не може бути обмежене законом. Закон може встановлювати особливі умови доступу до певного рівня освіти, спеціальності (професії).
Тобто, Ви маєте право здобувати освіту у будь якому віці та на будь якому рівні. При тому, нікого не повинно хвилювати питання - чого це сталося саме зараз, бо нікому не відомі Ваши життєві обставини.
Отже, допоки Ви маєте оформлену відстрочку, Вас не мають права мобілізувати.
На жаль, такого механізму не існує станом на сьогодні. На облік Ви можете стати тільки особисто прибувши до ТЦК й при тому, Вам навряд чи вдасться уникнути направлення на ВЛК.
На жаль, ні. Тільки персональна явка до ТЦК. Щодо адвоката, то останній не є особою, яка може виконати за Вас військовий обов'язок, тобто це безперспективний задум.
Згідно зазначеної вище Постанови КМУ №1487:
"81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 15-1 цього Порядку та підпункті 10-1 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 10-1 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.
Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов’язкова".
З повагою, адвокат Айвазян.
Пане Юрій, дуже дякую вам за відповідь. Є кілька уточнюючих питань, якщо дозволите.
Зрозумів. ПТУ вимагає від мене встати на облік саме в місцевому ТЦК, хоча я стою на обліку в ТЦК в іншому місті. Але ситуація ускладнюється тим, що я повідомив ПТУ, що в мене є статус ВПО (але на облік я так і не встав з ним). Якщо я зараз скасую свій статус ВПО в Дії, то в мене зникне і обов’язок ставати на облік у місцевому ТЦК? І без статусу ВПО у мене, згідно постанови КМУ 1487, залишиться тільки обов’язок проінформувати мій ТЦК (в якому я на обліку зараз), що я вступив до ПТУ (хай цей заклад і в іншому місті), вірно? Чи можна це зробити поштою?
І мене турбує, наскільки мені може зашкодити намір ПТУ “інформувати відповідні органи про осіб, які порушують правила військового обліку” в такому випадку? Тобто, чи може їх повідомлення ініціювати штраф чи розшук з боку ТЦК, навіть якщо я скасую свій ВПО-статус і повідомлю про це ПТУ? Чи ПТУ все одно вимагатиме від мене документ, що підтверджує моє перебування на обліку в місцевому ТЦК, оскільки я маю фізично навчатися в ПТУ в їхньому районі відповідальності? Тобто, мій аргумент "я більше не ВПО" ПТУ не влаштує, бо для них я – студент денної форми, який має перебувати на обліку за місцем навчання.
Не зовсім розумію, як цей факт співіснує з постановою КМУ 1487, на яку всі посилаються, говорячи про те, що обов’язок у студента повідомляти ТЦК про свій статус студента все ж таки існує. Я чогось не розумію чи це юридична колізія?
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЯкщо статус ВПО Ви отримали в тому самому місті, де були зараховані в ПТУ і після оформлення не пройшло більше 1 року (це максимальний термін протягом якого особу можна притягнути до адмінвідповідальності), то штраф цілком можливий у разі надання учбовим закладом інформаціїї про Ваше зарахування. Втім те саме може статися, якщо Ви за вимогою ПТУ зараз звернетесь до нового ТЦК з метою зміни місця військового обліку, оскільки Ви зобов'язані вчасно повідомляти про зміну персональних даних, включно з місцем роботи/навчання. Проте, якщо в останньому випадку було б достатньо повідомлення поштою, то у разі зміни місця проживання (а ВПО це точно саме про це!) та, відповідно, при зміні військового обліку в іншому ТЦК, робити це треба особисто шляхом персональної явки.
Я написав, що "штраф цілком можливий", але це не означає, що він "обов'язковий". Причин тому багато, й перша ж з них бюрократична. ТЦК може просто не звернути увагу на зміни у Вашому статусі - таке іноді траплялось у моїй практиці. Як би там не сталося, але ситуація зараз в певному сенсі вже вийшла з під Вашого контролю через описані вище причини. Проте є надія, що штраф якось обмине Вас, тому може й не варто поспішати "засвічувати" себе в ТЦК.
Трошки більше додам до цього у відповіді на Ваш другий коментар.
Частково Ви праві, говорячі про "правову колізію" в даному випадку, але я би це назвав також "недбалістю законодавця", що, нажаль, в сучасних українських реаліях не таке вже рідкісне явище. Виглядає це так: з одного боку, обов'язок повідомляти ТЦК про зарахування до учбових заклададів мають як останні, так і студенти, в той самий час, з іншого боку, закон каже, що інформація, яка міститься у відкритих базах даних (наприклад, як у Вашому випадку, в ЄДЕБО) й, відповідно, доступна ТЦК, зовсім необов'язово є такою, яку військовозобов'язаний чи призовники повинні повідомляти військоматам.
В будь якому випадку погроза відрахувати Вас з ПТУ на згаданій цим закладом підставі навряд чи в реальності здійснена. Існує вичерпний перелік підстав, за яких це можливо:
- за власним бажанням;
- у зв'язку з переведенням до іншого закладу освіти;
- за станом здоров'я на підставі висновку ЛКК;
- за академічну неуспішність;
- за порушення навчальної дисципліни і правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.
Як бачите, порушення правил військового обліку серед них відсутнє.
Отже, якщо навіть учбовий заклад наважиться таке зробити, наказ керівка ПТУ про Ваше відрахування елементарно легко оскаржити.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Іване!
Як давно Ви оформили ВПО?
Відрахувати Вас не мають права!!! А от повідомити ТЦК про порушення правил військового обліку дійсно можуть, але за це передбачена лише адміністративна відповідальність (штраф), але його вже не можуть накласти, якщо Ви оформили ВПО більше 1 року назад АБО Ви можете скасувати ВПО і потім з'явитися до ТЦК протягом 7 днів після оформлення нового статусу - в такому випадку штрафувати також не мають права.
Крім того, Вам написали абсурдне повідомлення, особливо смішно звучить - " якщо Ви категорично відмовляєтесь виконувати правила ВО, то пишіть заяву про відрахування за власним бажанням". Такі погрози та ще й викладені у месенджері - це неадекватно. Порушення правил військового обліку не є підставою для відрахування з ВНЗ!!! До того ж ВНЗ, сам зобов'язаний повідомляти ТЦК про Ваше зарахування до ВНЗ, а ще плюс ТЦК через ЄДЕБО і самостійно може отримати інформацію про Ваше навчання!
Щодо правил військового обліку, то Ви дійсно зобов'язані були стати на облік до місцевого ТЦК протягом 7 днів після оформлення ВПО.
На жаль, щоб змінити ТЦК - Ви повинні звернутися до них особисто (адвокат не допоможе). Дистанційно ставлять на облік лише за місцем прописки.
В законодавстві не передбачено обов'язку проходити ВЛК при взятті на облік, крім того згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Навіть, є відповідне роз'яснення Міноборони https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...
Проте, як показує практика, ТЦК не зважають на дані норми законодавства та в 99% випадках направляють на медичний огляд.
З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:
У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).
Для цього Вам потрібно подати ТЦК письмову заяву про взяття на військовий облік, заяву про оформлення паперового ВОД (за необхідності) та документи, які підтверджують зміну місця проживання - довідка про реєстрацію ВПО.
Обов'язково зареєструйте заяву - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ Вашого бажання стати на військовий облік.
Якщо заяву не реєструють або відмовляють у взятті на облік - отримайте письмову відмову та подавайте скаргу до обласного ТЦК, Міноборони, Генштабу.
Потім Вас повинні зняти з обліку за місцем прописки без Вашої присутності!
Згідно частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.
Згідно частини 5 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" зняттю з військового обліку військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання.
Згідно пункту 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для ЗНЯТТЯ або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів НЕ ОБОВ'ЯЗКОВА.
ОТЖЕ, ТЦК за Вашим новим місцем проживання зобов'язаний взяти Вас на військовий облік. При цьому Вас повинні зняти з військового обліку за місцем прописки без Вашої особистої присутності.
Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Тобто, якщо Ви оформили ВПО більше року назад, то Вам вже не можуть виписати штраф, а справу про притягнення до адміністративної відповідальності не можуть відкривати, адже сплили строки притягнення до адміністративної відповідальності.
Інший варіант - скасувати, а потім заново оформити ВПО через ДІЮ та стати на військовий облік протягом 7 днів після оформлення нового статусу.
Стаття 247 КУпАП передбачає, що
Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:
1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бажаю успіхів у вирішенні Вашого питання!
Пане Владислав, дуже дякую вам за таку розгорнуту відповідь. Є кілька уточнюючих питань, якщо дозволите.
У квітні 2022 року.
Тобто я правильно розумію, що якщо я зараз скасую свій статус ВПО в Дії, то в мене зникне і обов’язок ставати на облік у місцевому ТЦК? І без статусу ВПО у мене, згідно пункту 34 постанови КМУ 1487, залишиться тільки обов’язок проінформувати мій ТЦК (в якому я на обліку зараз), що я вступив до ПТУ (хай цей заклад і в іншому місті), вірно? Чи можна це зробити поштою?
І мене турбує, наскільки мені може зашкодити намір ПТУ “інформувати відповідні органи про осіб, які порушують правила військового обліку” в такому випадку? Тобто, чи може їх повідомлення ініціювати штраф чи розшук з боку ТЦК, навіть якщо я скасую свій ВПО-статус і повідомлю про це ПТУ? Чи ПТУ все одно вимагатиме від мене документ, що підтверджує моє перебування на обліку в місцевому ТЦК, оскільки я маю фізично навчатися в ПТУ в їхньому районі відповідальності? Тобто, мій аргумент "я більше не ВПО" ПТУ не влаштує, бо для них я – студент денної форми, який має перебувати на обліку за місцем навчання.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго ранку, пане Іване! Завжди радий допомогти!
Рекомендую на даний час потурбуватися про працевлаштування на підприємство, яке бронює працівників або шукати іншу підставу для відстрочки, адже якщо приймуть законопроєкт 13634 https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/57085 без змін, то з 1 січня 2026 року Ваша відстрочка 100% злетить, навіть, без відрахування. А якщо Ви будете керуватися бажаннями ПТУ (в плані стати на облік до місцевого ТЦК та пройти ВЛК), то після анулювання відстрочки Вам можуть по пошті прислати бойову повістку.
Якщо Ви в квітні 2022 року оформли ВПО, то протягом 7 днів повинні були стати на облік до місцевого ТЦУ, але так як пройшло більше після вчинення правопорушення, то Вас вже не мають права штрафувати, адже пройшли строки притягнення до адмінвідповідальності.
Згідно законодавства все вірно. Проте, є випадки коли інколи в Резерв+ висвічується статус про порушення.
Вірно.
Крім того, у Вас немає обов'язку повідомляти ТЦК про те, що Ви навчаєтесь. В статті 38 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" вказано, що військовозобов’язані в разі зміни їх освіти зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.
Ви на даний час освіту не змінили, адже Ви лише вступили на навчання (диплом ще не отримали), тому Ви нічого не порушуєте.
Проте, якщо Ви оформили розписку, то можете формально відправити повідомлення до ТЦК укрпоштою або на емейл. І вимоги ПТУ виконаєте.
Водночас, навіть, якщо Ви нічого не відправите, то Вам штраф не загрожує, адже інформацію про навчання повинен був відправити до ТЦК саме ПТУ!!!, крім того ці відомості містяться в ЄДЕБО.
А згідно ПРИМІТКИ до статті 210 КУпАП - положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, всі Ваші дані повинн міститись в реєстрах (ДМС, ДРАЦС, ДПС, МВС, ЄДЕБО, реєстрі територіальної громади) і ТЦК має до них доступ.
На жаль, може бути розшук, якщо ПТУ захоче вислужитись перед ТЦК або повідомить ТЦК, щоб викликали Вас повісткою.
Вони не мають права цього вимагати. Ви можете навчатись в них, але згідно правил військового обліку Ви повинні перебувати на військовому обліку в ТЦК за зареєстрованим місцем прожаиння або ВПО.
Щодо ПТУ, то Ви вже перебуваєте в ньому на обліку, адже воно повинне вести Списки персонального військового обліку, де вказуються Ваші відомості з Реєстру Оберіг
Якщо Ви не ВПО, то на обліку Ви повинні перебувати в ТЦК за місцем реєстрації проживання (прописки). В законодавстві не вказано, що потрібно ставати на військовий облік в ТЦК, де розташований заклад освіти. Тому ПТУ не має права вимагати від Вас стати на облік в місцевому ТЦК
Вдалого Вам дня!
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, ІВАНЕ! НА ЖАЛЬ ТРЕБА УВАЖНО БУЛО ВИВЧАТИ ПИТАННЯ ОТРИМАННЯ ОФІЦІЙНОГО СТАТУСУ ВПО. ГРОШІ НАША ДЕРЖАВА НІКОМУ ПРОСТО ТАК НЕ ВИДАЄ. А ТЕПЕР ТАК, У ВАС БУВ ОБОВ"ЯЗОК З МОМЕНТУ НАБУТТЯ СТАТУСУ ВПО, або протягом 7 днів з дати набрання чинності цими змінами, тобто з 16.05.2025 р. - стати на облік за місцем ВПО. Це така вдячність від держави та підтримка за те, що не отримали паспорти ворога і не залишились жити у себе вдома... Оскільки у Вас такий вік, що зміни до законодавства в майбутньому можуть позбавити Вас права на відстрочку, то постановка на облік та проходження ВЛК буде в перспективі мати наслідком - мобілізацію шляхом повістки по пошті або наручно врученої.
У Вас в Резерв+ є запис про розшук та порушення правил обліку?
Якщо ні, то знімайте статус ВПО з себе , тоді формально ставати на облік обов"язку не виникло, якщо ТЦК не схопило за руку на момент перебування ВПО.
Без цього буде розшук та штраф за порушення правил військового обліку.
ТЦК від цього не рятує.
З приводу відрахування, то називається "дали мавпам гранату у руки, а вони взяли і за кільце...".
Немає такої підстави для відрахування. Усі ганебні заклади псевдоосвіти в Україні з ганьбою програли суди громадянам, яких свавільно відрахували, вислужуючись перед ТЦК.
У мене взагалі виникає питання доцільності існування таких закладів і чому вони можуть навчити людей, якщо вони самі злісні порушники законодавства. Це повна ганьба щиро кажучи.
Але дурням на жаль закон не писаний... а більшість ректорів та директорів таких закладів люди далекі від інтелекту, хоч і мають у своїх сферах часто ступені кандидатів чи докторів наук. Або просто мімікрують під кожну владу, вислужуючись та вибудовуючи під патріотичними гаслами корупційні схеми з власного збагачення та занесення частини виручки "на гору".
Як би там не було. А технічно Вас можуть відрахувати. Хоч це і незаконно. Але поки будете доводити правду в судах, ТЦК може намагатися бусифікувати. Ці злочинні схеми для цього і вибудовані, щоб по при право на відстрочку хапати людей і відправляти на м"ясо замість навчених та підготовлених бойовиків, які відсиджуються в тилу у владоохоронних та ТЦК-органах.
Тож питання свого обліку Вам треба вирішувати. Або шляхом постановки на облік за новим місцем проживання як ВПО - а для цього Вас 100 % відправлять на ВЛК, що потім у разі зняття відстрочки - перспектива бойової повістки поштою... Враховуючи Ваш вік та плановані зміни до статті 23 Закону про мобілізацію, відстрочка по освіті може і злетіти коли цей закон приймуть.
В Україні готуються до змін у правилах надання відстрочок від мобілізації для студентів.
Законопроектом пропонується встановити обмеження: особи, які навчаються у системі професійної або фахової передвищої освіти і яким більше ніж 25 років, не матимуть права на відстрочку від мобілізації.
Або шляхом зняття статусу ВПО і посилання на те, що немає у Вас такого обов"язку.
До речі, а звідки заклад дізнався про Ваш статус ВПО?! Ви використовували якісь пільги при вступі?!
Відповідно до ч. 4 ст. 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу"
У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).
Це стосується лише тих, хто офіційно ВПО. Хто просто проживає не за місцем реєстрації / не за пропискою - не стосується ця норма, а тому ТЦК не має права вимагати змінювати місце обліку, бо ніхто ТЦК Донбасу та Запорізької і Херсонської областей не ліквідовував і вони формально працюють.
ОТЖЕ, якщо Ви дійсно маєте статус ВПО офіційно, то частково заклад правий. Але це не їх повноваження притягати до відповідальності чи повідомляти, а тим більше відраховувати з закладу. Вони не є суб"єктом притягнення до адмін.відповідальності та процедури розгляду цього питання.
Щасти Вам у вирішенні цієї проблеми на свою користь!
З повагою та розумінням, Я.О. Турчин
Пане Ярослав, дуже дякую вам за таку розгорнуту і людяну відповідь! Є кілька уточнюючих питань, якщо дозволите:
Ні, нічого такого немає – тільки “на обліку”, “відстрочка до завершення мобілізації” та “дані уточнено вчасно”.
У закладі побачили місце моєї прописки (з паспорту) та видачі атестату і запитали, чи є в мене статус ВПО – а я необрежно сказав правду і додав до своїх документів надруковану довідку ВПО, яку носив з собою з 2022 року.Тобто я правильно розумію, що якщо я зараз скасую свій статус ВПО в Дії, то в мене зникне і обов’язок ставати на облік у місцевому ТЦК? І без статусу ВПО у мене, згідно пункту 34 постанови КМУ 1487, залишиться тільки обов’язок проінформувати мій ТЦК (в якому я на обліку зараз), що я вступив до ПТУ (хай цей заклад і в іншому місті), вірно? Скажіть, будь ласка, чи можна це зробити поштою?
Зрозумів, дякую. Мене турбує, наскільки мені може зашкодити їх намір “інформувати відповідні органи про осіб, які порушують правила військового обліку”? Наприклад, чи може їх повідомлення ініціювати штраф чи розшук з боку ТЦК навіть якщо я скасую свій ВПО-статус і повідомлю про це ПТУ?
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіПрошу. Маю надію, що мої відповіді нададуть Вам хоч якесь уявлення про це питання. Однак маю зазначити, що в голові у працівників конкретного ТЦК ніхто не знає. Кожне ТЦК "сходить з розуму" по-своєму, маючи єдину ціль - виконати вказівки керівнтицтва по мобілізаційному плану. Одне точно - обов"язок ставати на облік є лише у ВПО, щоб там не вигадували собі в закладі освіти чи в ТЦК. Далі наведу більш розгорнуто цю позицію та підкріплю її також позицією редакції профільного сайту для кадровиків "Кадроленд", яке навіть поцікавилося у Київського обласного ТЦК що вони думають про це.
Скоріш за все у обліково-мобілізаційного відділу закладу освіти Вашого - домовленість з ТЦК. Вони "здають" їм осіб, що можуть бути в майбутньому мобілізовані (у разі прийняття змін до статті 23 Закону про мобілізаційну підготовку та мобілізацію щодо обмеження права на відстрочку для осіб по віку - Маю на увазі законопроект Уряду № 13634 від 15.08.2025 https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/57085 , який наразі перебуває на розгляді у Верховній Раді), а за це у них є якісь бонуси у відносинах з ТЦК чи просто кріпацька психологія і вислужуються, "аби чого не вийшло".
Вам ставати на облік за місцем фактичного проживання не бажано, адже без ВЛК Вас на облік не поставлять, а по ВЛК визнають придатним до служби майже 100% і потім як тільки знімуть відстрочку - одразу можуть брати Вас в оборот та слати бойові повістки поштою, тощо.
Тож Якщо у Вас в Резерв+ є відмітка про перебування на обліку і відсутній розшук - інше не питання закладу освіти. Обов"язку ставати на облік за місцем навчання чи роботи - ВІДСУТНІЙ по закону. Лише у разі офіційно набутого статусу ВПО, про що має бути запис в ДІЇ. Тож хай виконують саме закон, а не злочинні забаганки ТЦК, які це все роблять щоб виконати план, вигадуючи нові і нові схеми залучення моб.ресурсу із числа заброньованих та осіб, що мають відстрочку чи право на неї.
Навіть якщо заклад щось там повідомить, то ТЦК по закону не має права щось Вам робити. Перш за все поки Ви не у них на обліку, штраф може накласти тільки Ваш ТЦК - вказаний в Резерв+. Якщо незаконно будуть інспірувати порушення правил обілку, то це доведеться оскаржувати до суду. Інших методів боротьби з ТЦК майже не існує. Скарги до обласного ТЦК чи на Урядову Гарячу Лінію не завжди допомагають. Адвокатські запити теж ігноруються. А сміливості штрафувати керівників ТЦК у адвокатського самоврядування немає на жаль.
В будь-якому разі - наявність порушення правил - не позбавляє права на відстрочку та вже оформленої відстрочки. На відміну від бронювання, наявність "розшуку ТЦК" чи порушення правил обліку в Резерв+ не перешкоджає продовженню відстрочки на нові 3 місяці продовження загальної мобілізації в Україні з 6 листопада 2025 року.
Крім того, формально поки що оголосити Вас у розшук чи встановити порушення, складати протокол та постанову має право лише ТЦК за місцем Вашого обліку (за зареєстрованим місцем проживання).
Крім того Ви маєте право повідомити про вступ свій ТЦК за місцем обліку.
Як звичайною поштою - з описом вкладення та повідомленням про вручення через УДППЗ "Укрпошта", так і продублювати через офіційну електронну пошту ТЦК.
На жаль адресу фактичного перебування Вашого ТЦК треба відшуковувати, бо вони втікли з ТОТ і зараз сидять в інших областях чи на неокупованих територіях тих же областей. Бердянський РТЦК наприклад у Запоріжжі сидів... ТЦК Донецької області - в Краматорську та частково в Дніпрі.
Актуальних поштових адрес немає. Навіть прибрали ту інформацію, яка була станом на 2022 рік до початку війни.
В будь-якому разі ел.адреси актуальні на літо 2025 року та поштові адреси актуальні на 2022 рік я Вам надаю у файлі , долученому до відповіді.
Ви на жаль не повідомили який у Вас ТЦК по місцю реєстрації... тому поцікавитись у знайомих де зараз Ваш ТЦК я поки що не можу.
Дуже часто особи без вищої юридичної освіти в закладах освіти та в ТЦК або з неякісною освітою починають тлумачити на свою користь норму ч. 3 ст. 37 Закону про військовий обов"язок та військову службу, відповідно до якої "Призовники, військовозобов’язані та резервісти після прибуття до нового місця проживання зобов’язані в семиденний строк стати на військовий облік".
Але відповідно до чинного законодавства - прибуттям до нового місця проживання є зміна реєстрації місця проживання. Без цього підстав ставати на облік не має обов"язку.
НА ПОЧАТКУ ВІЙНИ БУЛА НОРМА В ЗАКОНІ, ЯКА ЗАБОРОНЯЛА до травня 2024 року ЗМІНЮВАТИ МІСЦЕ ПРОЖИВАННЯ В МЕЖАХ СВОЄЇ ГРОМАДИ.
Після травня 2024 року цю норму прибрали і залишили обов"язок ставати на облік за місцем перебування лише для ВПО.
При цьому особа яка переїхала з зони бойових дій або з тимчасово окупованої території - не зобов"язана оформлювати ВПО. Тобто змусити це зробити Вас ніхто не може.
Також Відповідь на це питання частково розкрили фахівці з кадрових питань та військового обліку на ресурсі "Кадроленд".
В значній мірі погодждуюсь з їх роз"ясненнями.
За посиланням: https://kadroland.com/news/6258-ci-potribno-stavat...
Більш детально такі ситуації розібрано у статті на тому ж ресурсі - https://kadroland.com/news/6265-robota-v-kijevi-pr...
Відповідно до пп. 1 п. 1 Правил військового обліку (додаток 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487), призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання.
Водночас відповідно до пп. 7 п. 1 Правил, особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України й військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік.
Однак, у п. 4 Порядку декларування та реєстрації місця проживання, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2022 №265 визначено, що особа може задекларувати / зареєструвати своє місце проживання (перебування) лише за однією адресою. У разі коли особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює декларування/реєстрацію місця проживання (перебування) за однією з таких адрес за власним вибором.
Ресурс "Кадроленд" поцікавився у Київського обласного ТЦК та СП як діяти у подібній ситуації... наприклад якщо особа має реєстрацю в Ужгороді, а працює і фактично проживає в м. Києві.
Відповідь Ви можете почитати за посиланням наведеним вище на сайті Кадроленд. Я також додам її до своєї відповіді у файл, адже відсутня можливість додавати до відповіді фахівця кілька файлів, лише один.
Видання отримало досить неоднозначну відповідь.. Тобто навіть одне зі столичних ТЦК, які мають організовувати роботу РТЦК в Київській області не знають чіткої відповіді. А коли вони не знають чіткі відповіді, починають вигадувати закони і правила, яких не існує.
Тим самим до речі порушуючи статтю 19 Конституції України, Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тобто якщо якесь питання не унормовано на рівні закону, державні службовці та державні органи, в тому числі ТЦК не мають права займатися нормотворчістю та вчиняти дії, якщо хоча б один із елементів відсутній, а саме якщо відсутній передбачений законом обов"язок щодо певної поведінки у відносинах громадянина з державою, у них немає повноважень на певні дії в рамках таких правовідносин, або відсутній порядок вчинення таких дій та його реалізації.
При чому такий порядок має бути саме передбачений законом, а не підзаконними актами. Це в статті 19 Основного закону держави вказано цілком однозначно - "передбачені Конституцією і законами України"... не підзаконними актами будь-кого, будь то президент, Уряд, акти міністерств, відомств, директиви Генштабу ЗСУ чи командування Сухопутних військ ЗСУ...
Звісно все це теорія, яку на жаль більшість ТЦК не знають і не хочуть знати. Але по закону воно так.
Слід також згадати, що відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону про військовий обов"язок та військову службу, Призовники, військовозобов’язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання (перебування), номерів засобів зв’язку та адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти), освіти, місця роботи, посади зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.
{Частина одинадцята статті 38 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3633-IX від 11.04.2024}
При цьому ТЦК свавільно називає місце фактичного перебування таким, що підпадає під цю норму.
Це не так, бо існує закон, який чітко визначає ці поняття. Це Закон України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні"
До речі Україна грубо порушує цей закон згідно з позицією судді Верховного Суду України, адже обмеження в перетині кордону, запроваджене МВС України та Урядом - незаконне і неконституційне.
Так от згідно зі статтею 3 Закону про свободу персування та вільний вибір місця проживання в Україні:
місце перебування - житло або спеціалізована соціальна установа для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, у якому особа, яка отримала довідку про звернення за захистом в Україні, проживає строком менше шести місяців на рік або отримує соціальні послуги;
{Абзац четвертий статті 3 в редакції Закону № 1871-IX від 05.11.2021}
місце проживання - житло з присвоєною у встановленому законом порядку адресою, в якому особа проживає, а також апартаменти (крім апартаментів у готелях), кімнати та інші придатні для проживання об’єкти нерухомого майна, заклад для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, стаціонарна соціально-медична установа та інші заклади соціальної підтримки (догляду), в яких особа отримує соціальні послуги;
{Абзац п’ятий статті 3 в редакції Законів № 1673-VII від 02.09.2014, № 888-VIII від 10.12.2015, № 1871-IX від 05.11.2021, № 2518-IX від 15.08.2022}
Місце перебування (проживання) згідно із законом України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" підлягає декларуванню в ЦНАП або інших уповноважених підрозділах органу місцевого самоврядування.
Тобто якщо особа не зареєстрована за новим місцем проживання (перебування), то стверджувати про факт проживання (перебування) особи більше 6 місяців на рік у певному місці не можна.
А тому і правових підстав про це також немає.
Водночас, фахівці видання Кадроленд спираючись на власний досвід дають такі рекомендації.
Життєва ситуація
Спробуємо розглянути ситуацію на прикладі.
Військовозобов’язаний проживає, зареєстрований і стоїть на військовому обліку у місті Дніпро. При цьому він має роботу і має інше житло у м. Києві.
Отже, має кілька місць проживання і зареєстрований за одним з них, що цілком відповідає вимогам законодавства.
При цьому стоїть на військовому обліку за місце реєстрації, що теж відповідає вимогам закону.
Натомість військовозобов’язаний повинен особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати до ТЦК для взяття його на військовий облік.
Але чи можна вважати, що військовозобов’язаний прибув з Дніпра до Києва на нове місце проживання?
Не завжди. Адже можна мати два місця проживання, бути зареєстрованим за одним з них і при цьому перебувати на обліку за зареєстрованим місцем проживання.
До цього прикладу можна додати дружину, дітей і собаку, до яких наш військовозобов’язаний їздить кожні вихідні, і зробити висновок, що він не прибував на нове місце проживання, а просто має два місця проживання і цілком правомірно стоїть на військовому обліку в місті Дніпро.
Повідомлення про зміну місця проживанняВідповідно до п. 23 Порядку №1487 призовники, військовозобов’язані та резервісти в разі зміни адреси їх місця проживання або інших персональних даних зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідним органам, де вони перебувають на військовому обліку, зокрема у випадках, визначених у Порядку № 265, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-комунікаційні системи.
Ми вже з’ясували, що в разі прибуття до нового місця проживання, слід протягом 7 днів звернутися до ТЦК для постановки на облік.
А в разі зміни фактичного місця проживання слід просто повідомити ТЦК.
Погодьтеся, що «прибуття до нового місця проживання» і «зміна місяця проживання» – досить схожі процеси за своєю суттю і наслідками. Хоча, можливо, законодавець мав на увазі, що прибуття призводить до більш довготривалого перебування, ніж просто зміна, тому в першому випадку слід стати на військовий облік за новим місцем проживання, а в другому випадку – лише повідомити ТЦК про зміну?..
У роз"ясненнях ТЦК було зазначено, що відповідно до п. 23 Порядку №1487 призовники, військовозобов’язані та резервісти в разі зміни адреси їх місця проживання або інших персональних даних зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідним органам, де вони перебувають на військовому обліку.
Громадяни, які підлягають взяттю на військовий облік та не можуть здійснити електронну ідентифікацію в електронному кабінеті призовника, військовозобов’язаного, резервіста, зобов’язані особисто прибути до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік.
Отже. якщо у Вас є Резерв+ і там Ви на обліку та немає ніяких неточностей. то Вам прибувати особисто до ТЦК - НЕ ТРЕБА.
Відповідно до п. 34 Порядку №1487 роботодавці повинні повідомляти про зміну облікових даних працівників. Такі самі правила і для закладів освіти в яких навчаються студенти.
З огляду на наведену вище інформацію й з урахуванням відповіді ТЦК, робимо наступні висновки:
Джерело: kadroland
Держава сама має нести негадивні наслідки своєї недолугої нормотворчої політики. Держава САМА закрила громадянам України чоловічої статі можливість ЗМІНЮВАТИ місце реєстрації на тимчасово окупованих територіях за їх бажанням. Тому не можуть вимагати, щоб людина яка не втратила місце реєстрації - ставала на облік в ТЦК кожного місяця, якщо у людини зміняться обставини проживання сьгодні в одному районі, завтра в іншому чи в іншій області. Самі ввели "прописочну" систему обліку - тож мають те, що мають.Підміняти собою закон ТЦК не має права. Хоч і активно це робить. Наприклад вже 2 роки ТЦК переводили осіб з обліку призовників у військовозобов"язані автоматично, без явки таких громадян... Потім це легалізували у постанові КМУ.
Якщо Ви не будете мати статус ВПО, то повідомлення про фактичне місце перебування через РЕЗЕРВ+, шляхом уточнення адреси (Головне меню Резерв+ - ТРИ ТОЧКИ - "Уточнити контактні дані") - буде належним. Навіть не треба в цій частині повідомляти ТЦК електронною поштою чи просто поштою, бо Резерв+ є електронним кабінетом військовозобов"язаного і вважається особистим повідомленням про такі зміни.
Про вступ на навчання ж Ви не зобов"язані повідомляти з огляду на таке.
В ч. 11 ст. 37 Закону про військовий обов"язок і військову службу зазначено, що треба повідомляти про освіту, а не про вступ на навчання. Тобто після отримання диплому. І це є логічним, адже від здобутої освіти може залежати військово-облікова спеціальність та якісний облік в нормальні часи. Але ніде немає норми, що треба повідомляти про вступ на навчання. При працевлаштуванні все більш конкретизоване.
Тобто формально обов"язку повідомляти про вступ немає. Та й як повідомляти, якщо в Реєстрі Оберіг уже є інформація з ЄДЕБО про Ваше навчання. Якби не було інформації, то Ви б і відстрочку не отримали.
Повідомлення про вступ на навчання має надавати сам навчальний заклад, а не студент, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1487. Це передбачає, що керівники навчальних закладів зобов'язані передавати інформацію про вступників до ТЦК.
ТЦК за місцем обліку має цю всю інформацію, а "бабця" чи "дідусь", відповідальний за облік в закладі освіти де Ви навчаєтесь мабуть застрях десь у часах СРСР і прогледів, що зараз 21 століття та папірці вже не мають у значній частині питань переваги над електронними реєстрами та базами даних і інформацією у них, в тому числі в частині обміну інформацією, тож не треба бігати в ТЦК з похиленою головою по кожному приводу.
Може у них в селі так і прийнято, але в цивілізації електронний документообіг давно замінив папірчаний. Це не моя примха, а офіційна державна політика цифровізації та діджиталізації. Не я створив Міністерство цифрової трансформації України... не я призначив пана Федорова Першим віце-прем"єр-міністром України - міністром цифрової трансформації, визнавши важливу роль цифровізації.
А тому державні службовці та працівники державного сектору мають проявляти лояльність державній політиці, а не влаштовувати істерики, що треба кудись бігати і цифрові аналоги взаємодії з ТЦК не подобаються їм,
Кому не подобається державна політика та Резерв+ = можуть звільнитися з роботи і проявляти свою опозиційність на передовій (працівники ТЦК), або на пенсії (працівники облікових відділів закладів освіти).
На жаль навіть судді такі іноді трапляються, вимагаючи бомажки, до яких вони звикли і до яких їх привчили "в бурсі імені Дзержинського".
Намагаємося по мірі можливостей виховувати таких службовців та горе-суддів.
Тож підсумовуємо. Передбаченого законодавством бов"язку додатково повідомляти про вступ на навчання у Вас немає.
ТЦК має доступ до Єдиної державної електронної бази з питань освіти через взаємодію ЄДЕБО з Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов"язаних та резервістів.
А тому ТЦК сам може дізнатися інформацію про Ваше навчання.
Примітка до ст. 210, 210-1 КУпАП встановлює, що ця стаття не застосовується, якщо персональні дані призовника, військовозобов'язаного або резервіста можна отримати через електронну інформаційну взаємодію з іншими державними базами даних. Однак ця примітка не звільняє громадянина від обов'язку самостійно оновити свої дані в установлені законом строки.
Тобто формально за неповідомлення про вступ на навчання Вас не може бути піддано адмін.відповідальності.
На жаль ТЦК як орган військового управління дуже далекий від високого фахового рівня розуміння та застосування законодавства про мобілізацію та військовий обов"язок, а тому дуже часто очевидні речі доводиться доводити ТЦК в судовому порядку, бо по-іншому до них не доходить.
Хотів коротко відповісти на Ваші питання, але в такому питанні коротко на жаль не вийшло.
І наостанок. Якщо Ви вже повідомили ТЦК про ВПО, то якщо у Вас довідка ВПО до травня 2024 року - Ви можете цілком сказати, що забули про те, що Вас у 2024 році було знято з ВПО. А тому оскільки обов"язок ставати на облік виник лише зі змінами в Закон про військовий обов"язок і військову службу (ч. 4 ст. 37 Закону) в травні 2024 року, то перебування та зняття з обліку ВПО до цього - не породжує для таких осіб правоих наслідків. Пощастило, що Вас ще Ваше ТЦК за місцем обліку не оголосило в адмін.розшук. Бо тоді цю схему вже не вдалося б спробувати.