Задайте питання юристу

954 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 29 жовтня 2025, питання №143470 340₴

Відмова з боку ТЦК у наданні відстрочки

Доброго вечора. Раніше звертався сюди з питанням щодо підтвердження неможливості моєї мобілізації у зв'язку з статусом обвинуваченого у вчиненні тяжкого корупційного злочину - https://uristy.ua/ua/question/142149?emailId=2369#comment-305502 Отримав відповіді від юристів, зібрав документи і звернувся з заявою до ТЦК щодо надання відстрочки.

Сьогодні отримав на e-mail відповідь від ТЦК (додав у вкладенні). У відповіді зазначено, що я дійсно не підлягаю мобілізації з підстав, які я виклав у заяві, і в той же час мені не можна надавати відстрочку, бо я не можу бути мобілізований. Чи достатньо мені цього листа у випадку спроб мене мобілізувати (блокпости, бусифікація і т.п.)? Чи можу витребувати у ТЦК ще якісь документи?

Крім того, зараз через неявку по повістці на початку цього року знаходжусь у розшуку, штрафу нема, терміни притягнення до адміністративної відповідальності спливли. Як краще знятись з розшуку в моїй ситуації?

Відповіді юристів (4)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Андрію!

    Сьогодні отримав на e-mail відповідь від ТЦК (додав у вкладенні). У відповіді зазначено, що я дійсно не підлягаю мобілізації з підстав, які я виклав у заяві, і в той же час мені не можна надавати відстрочку, бо я не можу бути мобілізований. Чи достатньо мені цього листа у випадку спроб мене мобілізувати (блокпости, бусифікація і т.п.)? Чи можу витребувати у ТЦК ще якісь документи?

    Так, ТЦК правий, відповідно до законодавства Вас не можуть мобілізувати, але й при тому не мають права надати відстрочку, оскільки остання не передбачена статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Навряд чи Вам вдасться витребувати з ТЦК ще якісь документи, яки б могли допомогти у варіанті зустрічі із групами оповіщення. Додатково можна мати при собі ухвалу про відкриття провадження по кримінальній справі та окрім ТЦК звернутися також до МОУ, аби мати офіційні роз'яснення від останнього.

    Крім того, зараз через неявку по повістці на початку цього року знаходжусь у розшуку, штрафу нема, терміни притягнення до адміністративної відповідальності спливли. Як краще знятись з розшуку в моїй ситуації?

    Є кілька варіантів вирішення питання про зняття з розшуку.

    Варіант перший - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К. Проте, вже сплинули строки щодо притягнення Вас до відповідальності й тому не бачу сенсу сплачувати штраф.

    Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з наступних причин:

    1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.

    2. У багатьох чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу може з'явитися запис вже про інше правопорушення.

    3. В деяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.

    Варіант другий - не передбачає сплату штрафу на відміну від першого.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.

    Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.

    Варіант третій - також передбачає подання заяви до ТЦК.

    Проте у разі відмови, замість подання позову до адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.

    4. Варіант четвертий передбачає Вашу персональну явку до ТЦК задля вирішення цього питання, оскільки Ви отримали відповідь про неможливу мобілізацію. Проте, на мою думку, такий варіант є все ж таки ризикованим.

    Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, Андрію!

    Загалом, це дуже добре, що Ви отримали даний лист і він Вам допоможе не бути мобілізованим в місцевому ТЦК, але аргументація відмови у відстрочці досить неоднозначна, адже відстрочка надається військовозобов'язаним, ким Ви і являєтесь, так як перебуваєте в запасі.

    Те, що Ви не можете бути зарахованим до складу ЗСУ, то це дійсно так, адже поки Ви маєте статус обвинуваченого, то Вас не можуть призвати на військову службу.

    Водночас існує правова невизначеність щодо Вашого статусу, адже Ви зобов'язані перебувати на військовому обліку, хоча офіційного статусу "військовозобов'язаний не маєте", адже не підлягаєте зарахуванню до складу Збройних Сил України.

    Відповідно до ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу"

    Стаття 1. Військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі ДЛЯ комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави

    Стаття 4. Збройні Сили України та інші військові формування НЕ можуть комплектуватися особами, які обвинувачуються у вчиненні тяжкого та/або особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення та кримінальне провадження стосовно яких перебуває на стадії судового провадження.

    Тому, якщо ТЦК буде і надалі слідувати закону, то вони не будуть вчиняти до Вас ніяких мобілізаційних заходів (для цього Вам потрібно при зустірчі з ТЦК надати даний лист, військово-обліковий документ та витяг з ЄРДР). Водночас Ви можете подати заяву до Міноборони з проханням повливати на ТЦК або надати роз'яснення чи повинні Вам оформити відстрочку.

    ЩОДО РОЗШУКУ, то Ви можете ініціювати закриття справи у зв'зку зі сплином строків давності. Для цього протрібно подати до ТЦК заяву про закриття справи через сплин строків давності. Заяву можете подати особисто явившись до ТЦК або відправивши її укрпоштою рекомендованим листом з описом вкладеного.

    Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо отримаєте відмову, то її можете оскаржити у судовому порядку.

    Бажаю Вам успіхів у вирішенні Вашого питання!

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, пане АНДРІЙ! НА ЖАЛЬ ТАК. ЗАБОРОНА МОБІЛІЗАЦІЇ не ДОРІВНЮЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ. ПОДІБНА СИТУАЦІЯ БУЛА З ТИМИ, КОГО ДЕМОБІЛІЗУВАЛИ ЗІ СТРОКОВОЇ СЛУЖБИ В МИНУЛОМУ РОЦІ. Формально їх до 25 було заборонено мобілізувати, але це була не відстрочка, а окрема норма окремого закону. А у Вашому випадку Ви ще й не засуджені, а лише маєте статус обвинуваченого. Тобто провадження ще триває.

    Адже заборона мобілізації встановлена статтями 4, 39 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу".

    А підстави для відстрочки - статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Тобто звісно ніхто Вам відстрочку надати не може... немає такої підстави в законодавстві для відстрочки, але в той же час і мобілізувати по закону не можуть. Якщо звісно будуть його дотримуватися.

    Зокрема, відповідно до абз. 1, 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» (в чинній редакції від 22.09.2025 р.), Збройні Сили України та інші військові формування не можуть комплектуватися особами, які мають судимість за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засудженими службовими особами, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

    Збройні Сили України та інші військові формування не можуть комплектуватися особами, які обвинувачуються у вчиненні тяжкого та/або особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення та кримінальне провадження стосовно яких перебуває на стадії судового провадження.

    {Частину другу статті 4 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 4496-IX від 17.06.2025}

    {Статтю 4 доповнено новою частиною згідно із Законом № 2107-IX від 03.03.2022; в редакції Закону № 3687-IX від 08.05.2024}

    Згідно з абз. 1 ч. 4 ст. 39 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», На військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засуджені службові особи, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище.

    ТОБТО ЯК БАЧИМО у статті 39 немає посилання на відміну від статті 4 наведеного Закону на обставину, що ТАКА СУДИМІСТЬ НЕ ПОГАШЕНА або НЕ ЗНЯТА В УСТАНОВЛЕНОМУ ЗАКОНОМ ПОРЯДКУ.

    Як встановлено у п. 7 ст. 89 КК України, Такими, що не мають судимості, визнаються:

    1) особи, засуджені відповідно до статті 75 цього Кодексу, якщо протягом іспитового строку вони не вчинять нового кримінального правопорушення і якщо протягом зазначеного строку рішення про звільнення від відбування покарання з випробуванням не буде скасоване з інших підстав, передбачених законом. Якщо строк додаткового покарання перевищує тривалість іспитового строку, особа визнається такою, що не має судимості, після відбуття цього додаткового покарання;

    2) жінки, засуджені відповідно до статті 79 цього Кодексу, якщо протягом іспитового строку вони не вчинять нового кримінального правопорушення і якщо після закінчення цього строку не буде прийняте рішення про направлення для відбування покарання, призначеного вироком суду. Якщо засуджена не була звільнена від додаткового покарання і його строк перевищує тривалість іспитового строку, то жінка визнається такою, що не має судимості, після відбуття цього додаткового покарання;

    2 - 1 ) особи, засуджені за вчинення кримінального проступку, після відбуття покарання;

    4) особи, які відбули покарання у виді службового обмеження для військовослужбовців або тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців чи достроково звільнені від цих покарань, а також військовослужбовці, які відбули покарання на гауптвахті замість арешту;

    5) особи, засуджені за вчинення злочину до основного покарання у виді штрафу в розмірі не більше трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, громадських робіт, виправних робіт, пробаційного нагляду або арешту, якщо вони протягом року з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового кримінального правопорушення;

    6) особи, засуджені за вчинення злочину до обмеження волі, якщо вони протягом двох років з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового кримінального правопорушення;

    7) особи, засуджені до позбавлення волі або основного покарання у виді штрафу за нетяжкий злочин, якщо вони протягом трьох років з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового кримінального правопорушення;

    8) особи, засуджені до позбавлення волі або основного покарання у виді штрафу за тяжкий злочин, якщо вони протягом шести років з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового кримінального правопорушення;

    9) особи, засуджені до позбавлення волі або основного покарання у виді штрафу за особливо тяжкий злочин, якщо вони протягом восьми років з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового кримінального правопорушення.

    У ст. 89 КК України встановлено диференційовані строки погашення судимості залежно від виду і строку покарання, яке відбуте винним, а також від категорії злочинів, до якої відноситься злочин, вчинений особою. Передбачено погашення судимості перебігом певного строку з дня відбуття особою основного і додаткового покарання. Тривалість цих строків залежить від виду покарання або від категорії злочинів у їх класифікації за тяжкістю.

    На цьому можна спекулювати та подвійно тлумачити ці норми. ТЦК дуже любе це робити.

    Вам власне пощастило, що ТЦК обрало адекватну позицію і не почало писати ахінею, що у них є таємні директиви Генштабу чи Командування Сухопутних військ ЗСУ щодо альтернаивного тлумачення норм кримінального права... Бо іноді здається нішу бездіяльного та неповноважного Конституційного Суду України вирішило зайняти ТЦК, призначивши себе тлумачами Конституції, законів і підзаконних актів.

    ТОБТО ФОРМАЛЬНО ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВА У РАЗІ ВІДПОВІДНОСТІ НАВЕДЕНИМ СТАТТЯМ МОБІЛІЗУВАТИ.

    ДОКАЗАМИ ЦЬОГО НА РУКАХ У ЗАСУДЖЕНОГО МАЮТЬ БУТИ (НА МІЙ ПОГЛЯД):

    1. Копія вироку суду з мокрою гербовою печаткою суду та з відміткою про набрання вироком законної сили.

    2. Витяг з баз МВС щодо несудимості / судимості (Витяг МВС з ДІЇ або замовлений витяг паперовий з апостилем або без). На мій погляд печатка гербова МВС України для проставлення Апостиля є додатковим підтвердженням законності документа і там ціна не така, щоб економити.

    https://diia.gov.ua/services/vityag-pro-nesudimist

    3. Лист відповідного ТЦК (на території юрисдикції цього ТЦК), інші ТЦК можуть не визнавати. Незважаючи на те. що ТЦК як орган військового управління мав би слідувати принципами єдиноначальності та субординації... по факту в їх діяльності простежується відверта махновщина... Хто в ліс, хто по дрова...

    ДОКАЗАМИ ЦЬОГО НА РУКАХ У ОБВИНУВАЧЕНОГО МАЮТЬ БУТИ (НА МІЙ ПОГЛЯД):

    1. Лист ТЦК, наведений Вами.

    2. Підозра, ухвала суду про обрання запобіжного заходу, ухвала суду про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду (в першій інстанції). Ваш захисник може отримати належним чином засвідчені копії таких судових ухвал з мокрою печаткою суду. Також повістка на наступне судове засідання. Як правило повістки не засвідчують в суді, але на прохання захисника чи обвинуваченого - повістка також може бути засвідчена печаткою суду, якщо це треба для її офіційного пред"явлення органам державної влади.

    На жаль поки що в Реєстрі "Оберіг" та у Резерв+ при отриманні повних даних про особу, що містяться в Реєстрі військовозобов"язаних відсутня графа СУДИМОСТІ... хоча міститься графа "ПРАВОПОРУШЕННЯ" (можливо ТЦК туди мають вносити і адміністративні, і кримінальні правопорушення) дані про судимість не підтягуються аватоматично, але мають бути внесені вручну ТЦК на підставі Вашого повідомлення. Це на етапі, коли буде вирок суду.

    Зокрема обгрунтовую це наступним.

    Відповідно до пункту 20 частини 1 статті 7 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервісті" (в чинній редакції від 09.07.2025 р.), До персональних даних призовника, військовозобов’язаного та резервіста належать:

    20) відомості про наявність судимості (зняття чи погашення судимості);

    {Статтю 7 доповнено пунктом 20 згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021; в редакції Закону № 3783-IX від 05.06.2024}

    20-1) відомості про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (дата, номер, короткий зміст протоколу та/або постанови про адміністративне правопорушення);

    {Частину першу статті 7 доповнено пунктом 20-1 згідно із Законом № 3783-IX від 05.06.2024}

    Реєстр сирий і автоматично дані про особу до Реєстру не підтягує. Лише вручну, якщо Вами цікавиться оператор ТЦК з доступом до Реєстру "Оберіг".

    Чи підтягне автоматично з баз МВС дані про судимість - гарантії не дам. Сам з "Оберігом" з правами органу адміністрування реєстру не працював, тому не можу стверджувати на 100 %. А інструкція користувача Реєстру має гриф і не підлягає розголошенню.

    Одразу попереджаю, що враховуючи реалії сьогодення не завжди від "людоловів" з Азова чи "тітуханів" ТЦК чи навіть поліцейських рятує навіть посвідчення офіцера чи військовослужбовця ЗСУ, СБУ, ГУР, прокурора чи інших структур... не кажу вже про відмітку про відстрочку чи бронювання... а тим більше норма щодо заборони мобілізації засуджених за окремими статтями чи категоріями злочинів та ін. кримінальних правопорушень. Мабуть рятує супровід військовослужбовцями УДО або підрозділом Корд, Альфа, ГУР у повному озброєнні, хоча ексцеси виконавців та розбірки бувають досить часто.

    Тому жодної гарантії немає, що інший ТЦК чи той самий не позиче очі у сірка і не відмовиться від своїх слів.

    На жаль були у мене клієнти, які не послухали і пішли в ТЦК, а потім ледь ноги унесли звідти, адже ТЦК почало замість Верховної Ради України тлумачити закон та проводити свою альтернативну кодифікацію статей Кримінального кодексу України щодо того які злочини є злочинами проти основ нацбезпеки, які особливо тяжкими кримінальними правопорушеннями тощо.

    Іноді як у дитячому садочку таке вигадують в ТЦК, що на вуха не натягнеш... Але їм власне закон не писаний і до кримінальної відповідальності їх не притягають, тому можуть гратися в дитячий садочок з недитячими питаннями життя та здоров"я цивільних громадян України.

    ОТЖЕ, якщо в теорії та по закону - Вас не можуть мобілізувати, бо Ви засуджені за відповідною статтею... Але якщо Ви будете пересуватися в іншому населенному пункті та на території іншого ТЦК, не дам жодної гарантії, що там не буде спокуси Вас нахабно та без оформлення мобілізувати... на жаль дуже часто засуджені люди чули від ТЦК, що вони не люди, а м"ясо і пил на підошвах працівників ТЦК... і з ними можна робити що завгодно, бо вони не люди і ніяких прав не мають... Тобто фактично влаштовується таким чином позасудова розправа та повторне притягнення без суду особи до відповідальності за кримінальне правопорушення. Це прямо заборонено Контстуцією України, адже саме Суди України, які ухвалюють рішення і вироки ІМЕНЕМ УКРАЇНИ є мірилом справедливості покарання від імені держави та народу... а не ТЦК, МВС, інші силові структури, яким може рішення суду подобатися або ні. Але не вони вирішують... Хоча й відчули себе в умовах воєнного стану царьками та божками на відповідних територіях... маючи в руках зброю, право на примус і індульгенцію від центральної влади з метою забезпечення фронту моб.ресурсом...

    Так само неможливість мобілізувати не дає особі право виїзду за кордон.

    Вибачте, можливо це не та відповідь, яку б Ви хотіли побачити. Але я не маю морального права знаючи правду і реалії як буває, займатися теоретичними роздумами у відповіді про закон і право... Право річ умовна і залежить від практики його визнання та дотримання. Тож саме про практичні аспекти вважав за необхідне Вас попередити.

    ЩОДО ШТРАФУ.

    В залежності від обставин та конкретної ситуації - справа про адмін.правопорушення може бути закрита по строкам або за відсутністю складу / події адмінправопорушення.

    Сказати точно як діяти у Вашому випадку в форматі публічної консультації неможливо. Бо треба аналізувати інформацію з Резерв+, Повний витяг з даними з реєстру Оберіг., який треба завантажувати з Резерв+, інші обставини. Адже наявність кримінального провадження не звільняє особу, що перебуває на військовому обліку - від обов"язку з"являтися в ТЦК на виклик.

    Водночас все частіше ТЦК послуговуються схемами про те, що справа не може бути закрита по строкам, знаходячи те чи інше обгрунтування.

    В таких випадках вихід лише - звернення до суду з тим чи іншим позовом. Як правило, якщо постанову не складено, то це позов до окружного адміністративного суду щодо визнання дій ТЦК протиправними та зобов"язання вчинити певні дії - подати до поліції інформацію про припинення доставки особи до ТЦК з метою складання протополу по ст. 210, 210-1 КУпАП... тобто зняти так званий нічим не передбачений у відповідній термінології - "РОЗШУК ТЦК".

    В будь-якому разі першим етапом має бути звернення до ТЦК з мотивованою заявою щодо припинення розшуку та закриття справи про адміністративне правопорушення з підстав, передбачених статтею 247 КУпАП, в тому числі але не виключно:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу;

    З повагою та розумінням, Ярослав ТУРЧИН

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Ви не маєте офіційного права на відстрочку від мобілізації, адже дана підстава відсутня в статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    З 18 травня 2024 року частина шоста статті 37 Закону України "Про ВОіВС" виглядає наступним чином:

    "...6. Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України – у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України – у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:

    1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;

    2) припинили громадянство України;

    3) визнані непридатними до військової служби;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі..."

    Про що це свідчить?

    Влада дає чіткий сигнал, що виключення з військового обліку за наявністю засудження за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину більше не здійснюватиметься. Відповідно - очевидним є курс на мобілізацію, хоч і поступову, таких осіб.

    Зокрема, постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає:

    "...4. На військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані:

    особи, звільнені з військової служби у зв’язку із застосуванням заборони, передбаченої частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”. Такі особи, призвані на військову службу під час мобілізації, призначаються на військові посади, крім посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі, обмеження волі, арешту чи виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання, тяжкого злочину, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі за особливо тяжкий злочин, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи призиваються на військову службу під час мобілізації за рішенням Генерального штабу Збройних Сил, відповідних підрозділів розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ;

    засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин..."

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    Стаття 39. Призов на військову службу під час мобілізації. Демобілізація

    ...

    4. На військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засуджені службові особи, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище.

    Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин.

    ВИСНОВОК: Вас не мають права мобілізувати, ні в якому разі. Але, на жаль, Ваша категорія є проблемною, адже Ви по факту залишаєтеся перебувати на військовому обліку, але не можете оформити офіційну відстрочку.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України