Задайте питання юристу

885 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Земельне право, 05 липня 2021, питання №44504 300₴

передача землі на фонд ОСББ, немає технічної документації на будинок

Забудовник хоче подарувати землю, на якому знаходиться будинок ОСББ.
Робила запит за публічною інформацією (файли нижче відповідь) - технічного паспорту на будинок та правовстановлюючих документів на земельну ділянку в управлінні земельних ресурсів відсутні.
Чи це законно? Що робити в такій ситуації?

Відповіді юристів (11)

    Бондарь Владимир Борисович
    8.3%
    Бондарь Владимир Борисович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 27 років досвіду

    Лілія, добрий день! З Вашого питання та наданих файлів не зовсім зрозуміло, хто є забудовником та як він хоче подарувати землю. Мабуть, для більш детальної відповіді від вас потрібно більш точна інформація, стсовно статусу забудовника в першу чергу.

    Карпенко Андрій Володимирович
    11.7%

    передача землі на фонд ОСББ, немає технічної документації на будинок

    Забудовник хоче подарувати землю, на якому знаходиться будинок ОСББ.Робила запит за публічною інформацією (файли нижче відповідь) - технічного паспорту на будинок та правовстановлюючих документів на земельну ділянку в управлінні земельних ресурсів відсутні.Чи це законно? Що робити в такій ситуації?

    Ххххх

    Добрий день!

    Для відповіді на Ваше питання недостатньо інформації.

    Треба подивитись всі документи забудовника.

    Частиною 1 ст. 42 Земельного Кодексу україни (далі – ЗКУ) визначено, що земельні ділянки багатоквартирних жилих будинків надаються в постійне користування підприємствам, установам й організаціям, що здійснюють управління такими будинками. До земельних ділянок багатоквартирного житлового будинку належать: землі, на яких розташований жилий будинок; землі, на яких розташовані належні до такого будинку будівлі, споруди; прибудинкова територія.

    Прибудинкова територія — це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку (ст. 1 Закону № 417).

    Згідно ч. 2 ст. 42 Закону № 417 Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України..Прибудинкова територія — це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку, згідно ч.1 ст.1 Закону України "Про особливості здійснення право власності у багатоквартирному будинку". Таким чином до прибудинкової території можна віднести не тільки земельну ділянку на якій розташовано сам будинок, а й тротуари та проїзди, ігрові майданчики, озеленені території, майданчики для тимчасового зберігання автомобілів тощо.

    Розміри і конфігурація земельної ділянки, на якій розміщений багатоквартирний будинок, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

    Наявність оформленого права на землю є обов’язковою умовою для початку будівельних робіт.

    Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, мешканці багатоквартирних будинків мають право відвести земельну ділянку в постійне користування незалежно від створення ОСББ. Проте, якщо ОСББ не створено, відведення земельної ділянки можливе лише при згоді всіх без виключення власників житлових і нежитлових приміщень будинку, а на практиці такої згоди досягти майже неможливо.

    Якщо створено ОСББ, то рішення про оформлення земельної ділянки необхідно прийняти на зборах співвласників і скласти відповідний протокол. Такий документ, безперечно, знадобиться при оформленні земельної ділянки.

    На зборах також слід визначити представника від ОСББ, який буде діяти від імені об'єднання, а саме:

    • оформлювати документи;
    • підписувати договори;
    • подавати клопотання.

    Повноваження представника ОСББ повинні бути вказані в протоколі зборів співвласників. Також функції представника об'єднання мають право виконувати члени правління ОСББ.

    Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що: «земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України»

    Тобто земля може передаватись безоплатно у власність, або у постійне користування. Для того, щоб отримати у власність земельну ділянку перш за все необхідно провести загальні збори співвласників багатоквартирного будинку та прийняти відповідне рішення й оформити його протоколом, у якому також зазначити відповідальну за цю процедуру особу. Як правило, це голова правління ОСББ (управдом).

    Порядок передачі земельної ділянки

    Так як кабінетом Міністрів України не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, то така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства:

    Для отримання земельної ділянки у власність чи користування потрібно звернутися із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки «до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки» (ч. 2 ст. 123 ЗКУ). Оскільки житлові будинки розташовані в межах населеного пункту (ст. 38 ЗКУ), таким органом буде місцева (міська, селищна, сільська) рада (ч. 1 ст. 122 ЗКУ). У клопотанні слід зазначити:

    • орієнтовний розмір земельної ділянки (точний буде визначено самим проектом землеустрою);
    • цільове призначення земельної ділянки (рекомендуємо вказати його згідно з КВЦПЗ: «код 02.03. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку»;
    • вид права на землю (для передання у власність або постійне користування);
    • місцезнаходження земельної ділянки (адресу будинка). До клопотання потрібно додати:
    • графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Такими матеріалами можуть бути: (черговий) кадастровий план, викопіювання з генерального плану чи детального плану територій або будь-які інші графічні матеріали. Але при цьому бажано використовувати матеріали, які дозволяють чітко визначити місце розташування земельної ділянки, бажано з прив’язкою до існуючого кадастрового поділу. Доволі зручним варіантом у цьому плані є роздруківка відповідного фрагмента з публічної кадастрової карти;
    • письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Така згода зокрема потрібна, якщо земельна ділянка перебуває в користуванні замовника будівництва (не сплив строк договору оренди).

    Отримавши клопотання, відповідна рада зобов’язана розглянути його в місячний строк і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи мотивовану відмову в його наданні (ч. 3 ст. 123 ЗКУ). Підставою відмови може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою та техніко-економічних обґрунтувань використання й охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Відповідно до ч. 3 ст. 24 Містобудівного закону: «У разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється». Утім на практиці трапляються і немотивовані відмови, і незаконно мотивовані (безпідставні), і (частіше) банальне порушення строку розгляду клопотання. На цей випадок законодавець передбачив додатковий варіант захисту прав: «У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання … відповідний … орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки … комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель … комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє … відповідний орган … орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Отже, не дочекавшись дозволу, можна сміливо користуватися принципом мовчазної згоди.

    Після отримання дозволу здійснюється розроблення проекту землеустрою. Розробити проект землеустрою можуть:
    • юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням і в складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
    • фізичні особи — підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою (ст. 26 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 р. № 858-IV). При укладенні договору на розробку проекту землеустрою варто скористатися типовим договором, затвердженим постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 266. Водночас особливу увагу рекомендуємо звернути на строк виконання робіт і відповідальність виконавця за порушення договору.
    • Наступний крок - погодження проекту землеустрою. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1861 ЗКУ, проект землеустрою підлягає погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин (нині це відповідний підрозділ Держгеокадастру України), і структурним підрозділом районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, — виконавчого органу міської ради у сфері містобудування й архітектури. Розробник подає на погодження до органу, визначеного в ч. 1 ст. 1861 ЗКУ, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у ч.ч. 2 і 3 згаданої статті, — завірені ним копії проекту. Відповідний орган зобов’язаний протягом 10 робочих днів із дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом із повідомленням розробнику свої висновки про його погодження чи про відмову в такому погодженні з обов’язковим посиланням на закони та прийняті згідно з ними нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови в погодженні може бути лише невідповідність положень проекту вимогам законів і прийнятих згідно з ними нормативно-правових актів, документації із повідомленням розробнику свої висновки про його погодження чи про відмову в такому погодженні з обов’язковим посиланням на закони та прийняті згідно з ними нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови в погодженні може бути лише невідповідність положень проекту вимогам законів і прийнятих згідно з ними нормативно-правових актів, документації із землеустрою чи містобудівній документації. У разі відмови в погодженні у відповідному висновку має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути подовжений). Повторна відмова допускається, лише якщо не було усунено недоліки, на яких наголошувалося в попередньому висновку. Сформована внаслідок розробки проекту землеустрою земельна ділянка має бути зареєстрована як об’єкт права в державному земельному кадастрі. Наслідком такої реєстрації будуть:
    • присвоєння земельній ділянці унікального кадастрового номера;
    • поява земельної ділянки на публічній кадастровій карті;
    • отримання замовником витягу з державного земельного кадастру.

    • Протягом двох тижнів із дня отримання погодженого проекту землеустрою відповідна рада приймає рішення про його затвердження та надання земельної ділянки у власність або постійне користування (ч. 6 ст. 123 ЗКУ). Зважаючи на специфіку діяльності місцевих рад (зокрема, періодичність чергових пленарних засідань), зазначений строк на практиці є істотно довшим.

    • Реєстрація речового права на земельну ділянку врегульована Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі – Закон про реєстрацію) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 р. № 868. Вона аналогічна і для права власності, і для права постійного користування. Єдина відмінність полягає в тому, що в разі виникнення права власності власник отримає додатковий документ — свідоцтво про право власності на нерухоме майно. Для проведення реєстрації державному реєстратору (безпосередньо або через центр надання адміністративних послуг) необхідно подати:
    • заяву;
    • витяг із державного земельного кадастру;
      1. рішення відповідної ради про надання земельної ділянки у власність або постійне користування;
      2. витяг або виписку з ЄДР (для підтвердження статусу юридичної особи заявника);
      3. документ, що підтверджує повноваження представника заявника, і документ, що посвідчує особу представника;
      4. документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
      5. документ про сплату адміністративного збору. Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує п’яти робочих днів (ч. 5 ст. 15 Закону про реєстрацію). За результатами реєстрації замовник отримує витяг із державного реєстру прав, який і підтверджуватиме набуте право на землю.
    Ліля Клієнт 3 роки тому

    Забудовник ЖК Kaiser Comfort, будинок зданий в експлуатацію

    https://lun.ua/uk/%D0%B6%D0%BA-kaiser-comfort-%D0%...

    ОСББ створено 2 роки тому, жодного документа немає на будинок

    Карпенко Андрій Володимирович

    Забудовник ЖК Kaiser Comfort, будинок зданий в експлуатацію

    https://lun.ua/uk/%D0%B6%D0%BA-kaiser-comfort-%D0%...

    ОСББ створено 2 роки тому, жодного документа немає на будинок

    Хххххххх

    Не зрозуміло питання землі.

    Земля надана зовсім по іншій адресі, зовсім на іншого забудовника.

    А що Вам пояснює забудовник?

    Рибінцев Сергій Сергійович
    Рибінцев Сергій Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду

    Доброго дня!

    Але зем.ресурсі і не є тією організацією, яка повинна зберігати правоустановчі документи.

    Знову ж таки при створенні все вищеописане мало бути в ОСББ.

    Що ви маєте на увазі - під жодним документом на будинок у ОСББ?

    Певно є рішення про створення, до створення документи від забудовника були передані?

    Звертайтесь за детальним вивченням питання, залищаючи лід за мною.

    Костромина Виктория
    Костромина Виктория 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 20 років досвіду

    если застройщик сдал дом в эксплуатацию - то по-любому документы должны быть - минимум договор аренды

    а для дарение - у застройщика должен быть акт на землю

    ОСББ створено 2 роки тому, жодного документа немає на будинок - такого быть не может

    Пуха Наталія ТендерОк
    15%

    Доброго Дня

    По вашому питанню

    Вам необхідно ретельно перевірити наявні у вас установчі документи на ОСББ а також документи забудовника, повторно звернутися до забудовника з письмовими запитом, і залежності від наявних у вас двох документів виділити бюджет, та найняти людину, яка приведе документи у відповідність, щоб ОСББ змогло облікувати у себе на балансі земельну ділянку.

    Успіхів

    Гончаренко Константин
    16.7%
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Здравствуйте.

    Согласно Закону Украины № 417 "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", п. 4 ч. 1 ст. 1, придомовая территория - территория вокруг многоквартирного дома, определенная на основании соответствующей градостроительной и землеустроительной документации, в пределах земельного участка, на котором расположены многоквартирный дом и относящиеся к нему здания и сооружения, необходимая для обслуживания многоквартирного дома и удовлетворения жилищных, социальных и бытовых нужд владельцев.

    Если исходить из «обеспечение удовлетворения жилищных, социальных и бытовых потребностей собственников», придомовая территория должна включать:

    - территорию под жилым домом; проезды и тротуары;

    - озелененные территории; игровые площадки для детей дошкольного и младшего школьного возраста;

    - площадки для отдыха взрослого населения;

    - площадки для занятий физической культурой;

    - площадки для временного хранения автомобилей;

    - площадки для хозяйственных целей;

    - площадки для выгула собак;

    - другие территории, связанные с содержанием и эксплуатацией зданий и других связанных с ними объектов.

    В данной ситуации Вам необходимо обратиться с запросом в органы местного самоуправления, чтобы выяснить - сколько земли при планировании будущей постройки многоквартирного дома было отведено под придомовую территорию. но при этом не должны быть ущемлены права совладельцев дома - в соответствии с п.4 ч.1 ст.1 ЗУ № 417.

    Документи на будинок мали бути передані в розпорядження ОСББ, Якщо цього не сталося технічна документація на будинок має бути у ЖЕКУ чи керуючої компаніїз управління будинком.

    Голові ОСББ необхідно письмово звернутись до забудовника, ЖЕКУ , Органу МС У особі департаменту інфраструктури(ЖКХ) З заявою про передання документів та прав на землю під будинком і 10 м від нього.

    Для передачі прав на землю необхідно мати державний акт про право власності на землю - забудовнику.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Мєньков Андрій Васильович
    15%

    Доброго дня Ліля!

    Згідно з наданою Вами інформацією забудовником є Товариство з обмеженою відповідальністю "ДКС", а власником земельної ділянки з кадастровим номером 4610136300:04:012:0034 є Скречко Володимир Григорович, а земельної ділянки 4610136300:04:012:0037 Мицик Ніна Степанівна. Саме ці особи, як власники, мають повноваження розпоряджатись вищевказаними земельними ділянками, у т.ч. дарувати іншим особам і це законно. У забудовника такого права немає. Щодо інших земельних ділянок,то власником залишається міська рада і дарувати їх не можна.

    Крикун Сергій  Павлович
    16.7%
    Крикун Сергій Павлович 3 роки тому

    Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

    Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/417-19#Text):

    "Стаття 1. Визначення термінів

    1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:...

    6) спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія;...

    Стаття 5. Спільне майно багатоквартирного будинку

    1. Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

    2. Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку...

    4. Співвласник має право вільного доступу до технічної документації на багатоквартирний будинок.

    5. Замовник будівництва або попередній власник будинку зобов’язаний передати паспорт об’єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об’єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об’єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об’єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону...

    Стаття 13. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності з 1 липня 2015 року.

    2. Внести зміни до таких законодавчих актів України:...

    1) у Земельному кодексі України:

    а) у статті 42:

    у назві слово "жилих" виключити;

    у частинах першій, третій і четвертій слово "жилі" виключити;

    частину другу викласти в такій редакції:

    "2. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України";

    доповнити частиною п’ятою такого змісту:

    "5. У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку";...

    2) у Цивільному кодексі України ...

    в) частину другу статті 382 викласти в такій редакції:

    "2. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав"...

    3) у Законі України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" ...

    г) у статті 6:...

    доповнити частинами шістнадцятою - дев’ятнадцятою такого змісту:...

    Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об’єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об’єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

    У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об’єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об’єднання відновлює її за власний рахунок"...".

    Цивільний кодекс України (ЦК; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n1872):

    "Стаття 346. Підстави припинення права власності

    1. Право власності припиняється у разі:...

    6) примусового відчуження земельних ділянок приватної власності, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону;...".

    Резюме: 1) земельні ділянки під багатоповерховим будиноком на прибудинковій території є спільною сумісною власністю власників квартир - співвласників ОСББ; ці ділянки не можуть бути поділені між співвласниками, виділені в натурі або відчуджені в інший спосіб; 2) земельні ділянки на користь фізичних осіб Скречка В.Г. та Мицик Н.С. вирішені ухвалою Льмівської міськради від 14.07.2016р., а будинок зданий в експлуатацію в 3-му кв. 2019р. - тобто будинок фактично збудований на чужих земельних ділянках; 3) за таких обставин вважаю за належне зверення правління ОСББ до Львівської міськради із заявою в порядку наведеної ст.346 ЦК про примусовне відчудження земельних ділянок зазначених громадян, припинення (розірвання договорів аренди інших земельних ділянок та передачу земельної ділянки під будинком та на прибудноків території у спільну власність ОСББ в порядку наведеної вище ч.2 ст.42 Земельного кодексу України (у власність або в постійне користування); 4) ОСББ має право звернутись до колишнього балансоутримувача про відновлення протягом півроку технічної документації на будинок (за його рахунок) та передачі документації ОСББ.

    Савченко Олександр
    16.7%
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Добрий вечір, Ліля!

    Згідно статті 42 Земельного кодексу України – земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Тобто, земля може передаватись безоплатно у власність або у постійне користування.

    Для того, щоб отримати у власність земельну ділянку перш за все необхідно провести:

    - загальні збори співвласників багатоквартирного будинку;

    - прийняте рішення оформити протоколом, у якому також зазначити відповідальну за цю процедуру особу. Як правило, це голова правління ОСББ .

    Стосовно решти земельної ділянки (понаднормової), вона може бути поділена в натурі між співвласниками будинку, та кожен із них має право окремо приватизувати ці земельні ділянки, але за іншим цільовим призначенням.

    За можливості поділу будинку в натурі з виділенням кожної частини в окреме домоволодіння (присвоєння окремої адреси та реєстрація в БТІ як окремого домоволодіння) можливий і поділ земельної ділянки з виділенням відповідної її частини в окрему земельну ділянку.

    У такому разі приватизація здійснюється вже окремо кожної земельної ділянки для кожного окремого домоволодіння. Кожен із колишніх співвласників будинку буде індивідуальним власником окремого будинку зі спільною стіною й окремою адресою, а отже, кожен зможе приватизувати по 0,15 га для будівництва й обслуговування свого будинку.

    Процедура передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку:

    1. Уповноважена особа ОСББ повинна подати до місцевої (сільської, селищної, міської) ради клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких указано бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.
    2. Місцева рада в місячний строк розглядає клопотання й надає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні(таку відмову можна оскаржити в судовому порядку). Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою та техніко-економічних обґрунтувань використання й охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
    3. Після отримання дозволу здійснюється розроблення проекту землеустрою. Це можна здійснити у будь-якій землевпорядній організації.
    4. Наступний крок – погодження проекту землеустрою з територіальним органом Держгеокадастру й місцевим органом містобудування та архітектури, а також з суміжними землекористувачами.
    5. Державна реєстрація земельної ділянки в державному земельному кадастрі.
    6. Затвердження проекту землеустрою місцевою радою. Рішенням про надання земельної ділянки в користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються не лише затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, але й надання її в постійне користування. Підставою відмови в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих згідно з ними нормативно-правових актів.
    7. Реєстрація права постійного користування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. За результатами буде отриманий витяг із Державного реєстру, який і підтверджуватиме наявність права постійного користування. Здійснюється у відповідного державного реєстратора).

    Корисна інформація - https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%92%D1%9...

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України