Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 07 вересня 2021, питання №48410 350₴

как обжаловать действия сотрудников Горгаза.

Добрый день. Если возможно проконсультируйте, пожалуйста, по такому вопросу. Горгаз в Николаевской области в отсутствие потребителя газа (собственника дома), который в это время прибывал в другой области страны, провёл демонтаж счётчика, выписал акт о выявленных нарушениях - стекло на счётчику отходит от основы - регламентируя это как вмешательство в работу счётчика со стороны потребителя. при этом передал акты о выявленных нарушениях и демонтажа - соседке. Передать документы и информацию о случившемся собственнику не было возможности. Гор газ временный счётчик не установил. Спустя несколько месяцев владелец дома, приехав из другой области, обнаруживает счёт на оплату стоимости "необлікованих об'ємів газу" в сумме больше 18 тыс. грн. Правомерные ли действия сотрудников горгаза? и дальнейшие действия потребителя газа при условии, что все счета всегда оплачивались вовремя.

Відповіді юристів (9)

    Рибінцев Сергій Сергійович
    11.4%
    Рибінцев Сергій Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду

    Добрый день, Юлия!

    Правомерность действий сотрудника газопоставщика стоит оценивать все же в комплексте с теми актами, что они составили, и вероятно о которых вы не знали.

    По описанию, явно не все действия осуществлялись согласно закона, но сейчас акцент на сумме ущерба, которую вам направили как оплату за неучтенное потребление.

    Эту сумму обжаловать возможно в досудебном или судебном порядке, согласно данного нормативного акта:

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#Text

    Если остались вопросы, набирайте.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    11.4%

    Доброго дня, Юліє!

    Цікавить питання, у присутності кого відбувався демонтаж лічильника газу, адже згідно із законодавством, це має відбуватися у присутності споживача.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    Наказ Міністерства палива

    та енергетики України

    27.12.2005 N 619

    Зареєстровано в Міністерстві

    юстиції України

    20 січня 2006 р.

    за N 53/11927

    ПОЛОЖЕННЯ

    про проведення експертизи лічильників газу,

    установлених у споживачів і призначених

    для обліку природного газу в побуті

    3.2.4. Демонтаж лічильника газу проводиться у присутності

    споживача представником газопостачальної (газотранспортної)

    організації, якому в установленому порядку надано право виконувати

    монтажні роботи.

    На вхідний та вихідний патрубки демонтованого лічильника газу

    ставляться заглушки, які пломбуються представником

    газопостачальної (газотранспортної) організації.

    Під час пломбування лічильника газу використовуються пломби

    газопостачальної (газотранспортної) організації. За необхідності

    пломба може додатково встановлюватись у місці, де міститься

    повірче тавро.

    У присутності споживача лічильник пакується представником

    газопостачальної (газотранспортної) організації в пакет з

    поліетилену або з іншого цупкого матеріалу, який опломбовується

    пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації.

    Газопостачальна (газотранспортна) організація веде журнал

    обліку видачі пломб, що прошивається і скріплюється печаткою цієї

    організації. Термін зберігання журналу - три роки від дати

    останнього запису.

    Представник газопостачальної (газотранспортної) організації

    відповідає за ведення журналу.

    2.1. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:

    газопостачальна організація - підприємство (організація), яке

    здійснює постачання газу споживачеві на підставі договору та

    відповідної ліцензії;

    газотранспортна організація - підприємство (організація) з

    експлуатації споруд систем газопостачання і газопроводів, яке

    транспортує газ газопостачальної організації до споживача та надає

    йому послуги з технічного обслуговування та ремонту газопроводів і

    внутрішньобудинкових систем газопостачання на підставі відповідної

    ліцензії;

    лічильник газу - прилад обліку газу, що встановлюється на

    внутрішньому газопроводі в окремій квартирі або іншому

    ізольованому житловому приміщенні, чи на відводі до газового

    приладу споживача, або на ввідних газопроводах у багатоквартирний

    будинок (або на групу будинків);

    споживач - фізична особа, яка використовує природний газ у

    побуті відповідно до договору та застосовує лічильник газу для

    його обліку;

    експертиза лічильника газу - комплекс дій, які проводяться з

    метою установлення придатності лічильника газу до застосування у

    разі сумніву в цьому споживача або постачальника газу.

    Отже, демонтаж мав відбуватися виключно в присутності особи, з якою газотранспортна організація заключала договір!

    Якщо Ви не згодні, одразу раджу звертатись до суду, адже досудовий метод врегулювання спору скоріше за все не допоможе!

    Гончаренко Константин
    12.9%
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Доброго дня!

    Повідомляю наступне:

    Періодична повірка проводиться для встановлення придатності до застосування лічильників газу, які перебувають в експлуатації. Міжповірочний інтервал становить 2 або 8 років. Це залежить від типу лічильника і виробника. Цей інтервал зазначений у паспорті вашого приладу.

    Як має відбуватись повідомлення споживача про повірку лічильника?

    Виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем. Звернення газової компанії має бути подане не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати повірки.

    Якими мають бути дії споживача?

    Споживач забезпечує у зазначений в повідомленні строк доступ представника виконавця до засобу вимірювальної техніки.

    Якщо з якихось причин споживач не може забезпечити доступ у квартиру, то він не пізніше ніж за 10 календарних днів до настання такого строку інформує про це виконавця шляхом надсилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання виконавцем відповідної інформації.

    Інший строк доступу до засобу вимірювальної техніки споживач та виконавець узгоджують, зокрема шляхом обміну листами.

    Побутовий споживач, на території та/або в приміщенні якого встановлений лічильник газу, зобов’язаний забезпечити доступ представникам Оператора ГРМ після пред’явлення ними службових посвідчень для проведення робіт з демонтажу лічильника на повірку (або його повірки на місці встановлення).

    На кого покладається відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту побутового лічильника газу?

    Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) ЗВТ (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну енергію і газ), що є власністю фізичних осіб, спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку, покладається на суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання.

    У разі пропущення терміну періодичної повірки лічильника газу з вини Оператора ГРМ об’єм спожитого природного газу по об’єкту побутового споживача за відповідний період визначається за фактичними даними лічильника газу, за яким пропущений термін повірки.

    За чий рахунок має відбуватись повірка та ремонт лічильників газу?

    Відповідно до Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка, обслуговування та ремонт лічильників газу здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання.

    Це стосується навіть тих лічильників, що є власністю фізичних осіб або спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку.

    Як відбувається нарахування на період повірки?

    На період зняття лічильника газу для проведення періодичної повірки Оператор ГРМ встановлює лічильники газу з обмінного фонду.

    При цьому:

    ☑ якщо знятий лічильник газу належав Оператору ГРМ: встановлений на його місце лічильник газу з обмінного фонду стає розрахунковим, що оформлюється відповідним актом, та надалі розрахунки зі споживачем здійснюються згідно з його показаннями;

    ☑ якщо на період зняття лічильника газу на періодичну повірку неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем здійснюються залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше 6 місяців.

    Якими можуть бути результати повірки?

    Якщо лічильник пройшов повірку:

    ☑ лічильник у власності газової компанії – газовики зобов’язані протягом 2 місяців з дати зняття лічильника за власний рахунок забезпечити встановлення розрахункового лічильника газу на місце знятого лічильника газу;

    ☑ лічильник у власності споживача – газовики зобов’язані протягом 2 місяців з дати зняття лічильника за власний рахунок забезпечити встановлення розрахункового лічильника газу на місце знятого лічильника газу.

    Лічильник визнано непридатним: що робити?

    Дуже часто після повірки представники “Вінницягаз” повідомляють про те, що лічильник не пройшов повірку і наголошують на тому, що споживач має сам придбати новий лічильник або оплатити його вартість.

    У такій ситуації нагадуємо про те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 року № 63 “Деякі питання споживання природного газу побутовими споживачами” рекомендовано операторам газорозподільних систем забезпечити встановлення індивідуальних лічильників природного газу за заявами побутових споживачів. Ключове – за заявами! Це означає, що споживач може написати заяву щодо встановлення індивідуального лічильника газу за кошти суб’єкта господарювання, того ж Вінницягаз.

    Звертаємо увагу і на Постанову НКРЕКП – Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та житлово-комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494. Це Кодекс газорозподільних систем. Розділ 8 містить наступну норму:

    «У разі прийняття Оператором ГРМ рішення про недоцільність проведення ремонту лічильника газу Оператор ГРМ зобов’язаний протягом 15 робочих днів після результатів проведення періодичної повірки (але не пізніше двомісячного строку після зняття лічильника газу на періодичну повірку) безкоштовно встановити власний розрахунковий лічильник газу (аналогічного типорозміру) для подальших комерційних розрахунків і в цей самий строк повернути побутовому споживачу його лічильник газу та письмово повідомити споживача про результати проведення періодичної повірки і прийняте рішення щодо недоцільності ремонту лічильника газу. У такому разі побутовий споживач не може відмовитись від встановлення лічильника газу Оператора ГРМ».

    Якими мають бути дії газовиків, якщо лічильник не пройшов повірку?

    Якщо лічильник газу, який перебував у власності побутового споживача, визнаний непридатним:

    ☑ газорозподільна компанія приймає рішення про доцільність його ремонту – встановлює відремонтований протягом 2-х місяців з дня зняття;

    ☑ газорозподільна компанія приймає рішення про недоцільність ремонту:

    1. повертає споживачу його власний лічильник;

    2. письмово повідомляє споживача про результати повірки і прийняте рішення щодо недоцільності ремонту;

    3. безкоштовно встановлює новий (власний розрахунковий лічильник газу) – 15 робочих днів, але не пізніше 2 місяців з дати зняття лічильника.

    Після повірки лічильника і виявлення несправностей представники Вінницягаз мають прийняти рішення про необхідність/можливість ремонту лічильника. Сплачувати за ремонт має підприємство. Якщо визнано, що ремонт проводити недоцільно, то про це має бути повідомлений споживач. У такому випадку газовики мають безкоштовно встановити власний розрахунковий прилад для подальших комерційних розрахунків і… повернути споживачу його прилад (якщо він належав споживачу). Терміни таких дій – 15 робочих днів після результатів повірки але не пізніше 2 місяців після зняття лічильника на повірку. У такому разі побутовий споживач не може відмовитись від встановлення лічильника газу Оператора ГРМ.

    Якими мають бути дії споживача?

    Якщо вас не повідомили про недоцільність ремонту лічильника, а вимагають встановити за власний кошт новий:

    ☑ зафіксуйте, хто саме (попросіть посвідчення, це варто робити при будь-яких діях працівників у вашому житлі або спитайте прізвище оператора);

    ☑ напишіть письмове звернення до газорозподільної компанії (АТ “Миколаївгаз”) і повідомте про те, що з вас вимагають гроші;

    ☑ посилаючись на Закон «Про метрологію та метрологічну діяльність» попросіть забезпечити виконання ремонту вашого газового лічильника за рахунок суб’єкта господарювання, а отже – газопостачальної компанії АТ «Вінницягаз» або встановити індивідуальний лічильник;

    ☑ звернення передайте або особисто, отримавши дату і номер вхідного документа, або рекомендованим листом поштою.

    Частина 1 статті 3 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» містить норму щодо того, що фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок:

    ● коштів суб’єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

    ● коштів відповідного бюджету, крім коштів місцевих бюджетів;

    ● інших джерел, не заборонених законодавством.

    Якщо вам пропонують встановити лічильник за власний рахунок, знайте, фізичні особи (населення) можуть (А НЕ МАЮТЬ) самостійно забезпечити встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу (індивідуальних лічильників) з подальшою компенсацією таких витрат за рахунок коштів, які ними сплачуються за тарифом на розподіл природного газу.

    Порядок і розміри компенсації витрат на придбання та встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу для споживачів природного газу – фізичних осіб (населення) мають встановлюватись Кабінетом Міністрів України. АЛЕ станом на жовтень 2020 року окремого Порядку про порядок і розміри компенсації на придбання індивідуальних лічильників газу Кабінетом Міністрів не прийнято.

    ПОРАДА:

    Тож вам писати письмове звернення на адресу АТ «Збутгаз» та просити встановити новий лічильник за кошти суб’єкта господарювання, як це передбачено розділом 8 Кодексу газорозподільних систем.

    Лист направляйте поштою з повідомленням про вручення

    На що потрібно звернути увагу споживачу?

    Потурбуйтесь, щоб у момент відвідування представниками газорозподільної компанії ви були вдома не одні.Перевіряйте посвідчення представників газорозподільної компанії перед тим, як запустити в квартиру (будинок).Зняття лічильника газу на періодичну повірку здійснюється у присутності споживача.

    За необхідності розпломбування лічильника газу представник газовики складають акт розпломбування, який підписується споживачем.До демонтажу лічильника газу на періодичну повірку представник газової компанії має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу. У такому разі споживач зобов’язаний забезпечити газовикам (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.

    Будьте уважні при всіх діях газовиків та фіксуйте виявлені за їхніми словами порушення.Після встановлення повіреного лічильника газу газовики здійснюють пломбування повіреного лічильника газу, про що складається акт про пломбування, який має підписати споживач.Якщо після виконаних робіт ви відчуваєте запах газу в квартирі, не лінуйтесь перестрахуватись і набирайте 104!

    До кого звертатись у разі порушень з боку газовиків?

    НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг): 03057, м.Київ, вул. Смоленська, 19, 044-204-48-27, електронна пошта box@nerc.gov.ua.

    Держпродспоживслужба – м.Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, електронна адреса: head@consumer.gov.ua.

    ). Також Держпродспожив службу Миколаївської області.

    Нормативно-правова база щодо проведення повірки лічильників газу

    ● Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність»,

    ● Порядок подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 № 474

    ● Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494

    Втручання в систему лічильника:

    статья админ. кодекса Украины:Стаття 103/1. Порушення правил користування енергією чи газом

    Самовільне використання з корисливою метою електричної та теплової енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов'язкове) або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, а так само інші порушення правил користування електричною або тепловою енергією, а також самовільне використання з корисливою метою газу, порушення правил користування газом у побуті, що не завдало значної шкоди, - тягнуть за собою попередження або накладення штрафу на громадян від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і попередження або накладення штрафу на посадових осіб - від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    (Доповнено статтею 103і згідно з Указом Президії Верховної Ради Української PCP від 27.06.86 р. № 2444-ХІ; із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.02.97 р. № 55/97-ВР; у редакції Закону України від 31.05.2005 p. № 2598-ІV)

    Об'єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері забезпечення ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів.

    Безпосередній об'єкт- встановлений порядок користування електричною та тепловою енергією і природним газом.

    Предмет посягання - електрична і теплова енергія, природний газ.

    Об'єктивна сторона правопорушення виражається у самовільному використанні з корисливою метою електричної та теплової енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов'язкове) або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, а так само інших порушеннях правил користування електричною або тепловою енергією, а також самовільному використанні з корисливою метою газу, порушенні правил користування газом у побуті, що не завдало значної шкоди (матеріальний склад).

    Суб'єкт адміністративного проступку - як громадяни, так і посадові особи.

    Суб'єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі прямого умислу (крім порушень правил користування газом у побуті та інших порушень правил користування електричної та тепловою енергією, що можуть бути вчинені як з умислом, так і з необережності

    Всі складені належним чином акти обстежень ,висновки ,можна оскаржити у суді.

    Знімати лічильник без власника квартири неможливо.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Юсько Іван Михайлович
    Юсько Іван Михайлович 3 роки тому

    Юрист, м. Рівне, 8 років досвіду

    Доброго дня, пані Юлія!

    У Вашому випадку, якщо не пройшли строки, власник має право звернутись з позовом до суду про скасування рішення комісії про донарахування об'ємів спожитого газу. З описаної Вами ситуації - шанси скасувати заборгованість є.

    Для цього варто забезпечитись фахівцем у галузі права, який допоможе з підготовкою позову.

    У разі потреби додаткових консультацій чи оформлення документів - звертайтесь.

    Карпенко Андрій Володимирович
    14.3%
    Карпенко Андрій Володимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду

    Добрый день!

    Порядок выполнения работ прописан в «Кодексе газораспределительных систем».

    Поверка приборов учета бывает плановой или внеочередной.

    Плановая поверка проводится, чтобы определить пригодность счетчика для достоверного учета газа. Она должна осуществляться раз в 5 или 8 лет в зависимости от типа счетчика и производителя. Для роторных счетчиков установлен межповерочный срок — пять лет, а счетчики мембранного типа поверяются каждые восемь лет.

    Плановая поверка проводится за счет газораспределяющего предприятия. То есть демонтаж счетчика, транспортировка, поверка, ремонт (в случае необходимости), установка поверенного прибора оплачивается поставляющей газ компанией. На время поверки взамен снятого счетчика устанавливается временный прибор учета (из обменного фонда) или, если по каким-то причинам это невозможно, перемычка. Прибор, признанный по результатам поверки пригодным для дальнейшей эксплуатации, представители компании должны возвратить потребителю, установить и опломбировать, составив соответствующий акт. Если же счетчик признан негодным к дальнейшей работе (не по вине потребителя) или в ходе поверки обнаружена неисправность, в доме остается счетчик из обменного фонда или устанавливается новый. Сроки проведения работ не должны превышать двух месяцев с даты демонтажа оборудования для поверки.

    Как платить за газ в период, когда счетчик проходит поверку.

    Если в доме(квартире) установлен временный счетчик, то потребитель оплачивает использованное топливо по его показаниям. В случае, если вместо него установлена перемычка, платить придется по среднемесячным показателям потребленного газа за аналогичный — отопительный или межотопительный — сезон предыдущего года. Если хозяин жилого помещения отказывается от поверки прибора учета, это является основанием для начисления стоимости газа по предельным нормам потребления, как при отсутствии счетчика.

    Что касается внеочередной поверки — по заявлению потребителя, когда, например, он не согласен с объемами потребления или сомневается в показаниях счетчика, то она проводится за его счет.

    Если же внеочередную поверку требует произвести газораспределяющее предприятие (например, есть подозрение, что потребитель вмешивался в работу прибора), то в таком случае оно и оплачивает соответствующие расходы. Но если посторонее вмешательство будет доказано, потребителю придется оплатить поверку.

    Снятия счетчика газа на периодическую поверку (или его поверку на месте установки) осуществляется в присутствии потребителя (собственника или нанимателя объекта бытового потребителя). При необходимости распломбирования счетчика газа представитель Оператора ГРС составляет акт распломбирования, который подписывается потребителем (собственником или нанимателем объекта бытового потребителя).

    До демонтажа счетчика газа на периодическую поверку или до/во время его периодической поверки на месте установки Оператор ГРС имеет право проводить контрольный осмотр узла учета и/или его проверку в порядке, определенном главой 9 Кодекса, а также инициировать проведение экспертизы или экспертной или внеочередной поверки счетчика газа в порядке, определенном главой 10 или 11 Кодекса. В таком случае потребитель обязан обеспечить представителям Оператора ГРС (вместе с их средствами и материалами) соответствующий доступ к счетчику газа.

    Специалисты, планирующие поверку, должны уведомить о ней владельца счетчика не позднее чем за неделю до установленной даты диагностики. Они также должны удостовериться о получении этого уведомления.

    Результаты диагностики находят отражение в акте поверки газового счетчика. В нем прописывается следующая информация:

    • дата и место диагностики;
    • информация о владельце проверяемого устройства;
    • информация о лицах, которые присутствовали при поверке, их паспортные данные
    • показания счетчика на момент диагностики;
    • описание технического состояния пломб на счетчике и в месте его крепления к газопроводу;
    • описание нарушений с указанием определенного пункта договора или запись об отсутствии таких нарушений.

    Если эти правила будут нарушены, поверка газовых счетчиков не будет являться законной.

    Если владелец счетчика будет уклоняться от проведения очередной поверки, не будет соблюдать график диагностики, или будет выявлена непригодность счетчика к использованию, оплата за потребленный газ будет рассчитываться по принятым тарифам. Также могут быть пересчитаны и суммы оплаты, начисленные ранее, возможны до начисления.

    Рекомендация:

    Вам необходимо документально доказать, что Вы не уклонялись от проверки счетчика, а о сутствовали по уважительной причине.

    На основании того, что проверка и составление акта происходили без Вашего участия, признавать акт, штрафные санкции и доначисления незаконными.

    Адвокат  Євген Олександрович
    15.7%
    Адвокат Євген Олександрович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Добрий день, Юлія!

    "Правомерные ли действия сотрудников горгаза? и дальнейшие действия потребителя газа при условии, что все счета всегда оплачивались вовремя"?

    - Дії працівників горгазу є незаконними.

    Відповідно до положень ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування; безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону; звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

    Згідно з положеннями ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено законом.

    Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

    Відповідно до ст. 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

    Згідно зі ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач газу зобов`язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу, у разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

    Згідно з положеннями ч.1 ст.18 «Про ринок природного газу» приладовий облік природного газу здійснюється з метою отримання та реєстрації достовірної інформації про обсяги і якість природного газу під час його транспортування, розподілу, постачання, зберігання та споживання.

    Відповідно до підпункту 6 пункту 1 глави 7 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, зокрема, у випадку несанкціонованого відбору природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ.

    Згідно з положеннями п.5.7 гл.5 Правил безпеки систем газопостачання, підлягає відключенню від системи газопостачання обладнання житлових і громадських будинків із встановленням заглушки за умови не забезпечення власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) технічного обслуговування згідно з вимогами пункту 5.4 цієї глави.

    У пункті 6 Розділу 8 Кодексу газорозподільних систем зазначено, що зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірку на місці встановлення) здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об`єкта побутового споживача). За необхідності розпломбування лічильника газу представник Оператора ГРМ складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об`єкта побутового споживача).

    У разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації ознак порушень, зазначених у підпункті 3.1.3 цього Положення, складається акт про виявлені порушення.

    Акт про виявлені порушення складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 1. Один примірник акта про виявлені порушення залишається у споживача, а другий - залишається у представника газопостачальної (газотранспортної) організації.

    Акт про виявлені порушення підписується представником газопостачальної (газотранспортної) організації та споживачем, що є підставою для проведення експертизи лічильника газу та відшкодування збитків.

    Демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи.

    Демонтований лічильник газу доставляється на місце проведення експертизи представником газопостачальної (газотранспортної) організації або споживачем (на його бажання), про що робиться відповідний запис в акті про демонтаж лічильника газу.

    Особа (споживач або представник газопостачальної (газотранспортної) організації), якій довірено транспортування лічильника до місця проведення експертизи, відповідає за цілісність пломб на лічильнику газу та на пакувальному пакеті та за цілісність самого пакета.

    Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті також визначено, щоекспертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.

    Споживач має право бути присутнім під час проведення експертизи лічильника газу.

    При неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач має право дати письмову згоду на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.

    У разі відсутності споживача або вповноваженої ним особи при проведенні експертизи (у визначених в акті про демонтаж лічильника газу місці, даті та часі) така експертиза проводиться без присутності споживача або вповноваженої ним особи.

    Згідно положень Кодексу Газорозподільних систем, споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.

    Таким чином, має місце порушення вимог чинного законодавства, а саме п. 6 Розділу 8 Кодексу газорозподільних систем відповідно до якого, що зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірку на місці встановлення) здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об`єкта побутового споживача). За необхідності розпломбування лічильника газу представник Оператора ГРМ складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об`єкта побутового споживача), п. 3.1.3 Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого наказом Мінпаливенерго № 619 від 27 грудня 2005 року відповідно до якого демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи.

    Рекомендую подати:

    1. Претензію у адресу Газопостачальної (газотранспортній) організації (горгазу); про усунення порушень закону.

    2) Скарги у адресу керівництва:

    - Газопостачальної (газотранспортній) організації (горгазу);

    -Територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології - ДП "Укрметртестстандарт":

    https://www.ukrcsm.kiev.ua/index.php/en/contacts-u...

    - у Головне Управління Держпродспоживслужби в м. Києві:

    http://kyiv-dpss.gov.ua/index.php?p=content&id=7&n...

    для проведения перевірки та вжиття заходів реагування.

    3) У разі відсутності реагування на скарги, треба подавати позовну заяву до суду про захист прав споживачів та у разі потреби ще про відшкодування матеріальної та моральної шкоди.

    Нормативне посилання для подання скарг:

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141):

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...

    "Стаття 40. Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк".

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про звернення громадян

    від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР

    (Витяг)

    Стаття 1. Звернення громадян. Громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

    Стаття 4.Рішення, дії (бездіяльність), які можуть бути оскаржені

    До рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких:

    – порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян);

    – створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод;

    – незаконно покладено на громадянина які-небудь обов’язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.

    Стаття 5.Вимоги до звернення

    Звернення адресуються органам державної влади до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

    Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне). Звернення може бути усним чи письмовим.

    Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні “гарячі лінії” та записується (реєструється) посадовою особою.

    Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства.

    Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

    У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання. Письмове звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь.

    Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження.

    Стаття 8. Звернення, які не підлягають розгляду та вирішенню

    Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

    Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено статтею 17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

    Рішення про припинення розгляду такого звернення приймає керівник органу, про що повідомляється особі, яка подала звернення.

    Стаття 20. Термін розгляду звернень громадян

    Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.

    Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.

    Стаття 18. Права громадянина при розгляді заяви чи скарги

    Громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право:

    • особисто викласти аргументи особі, що перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у перевірці поданої скарги чи заяви;
    • знайомитися з матеріалами перевірки;
    • подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу;
    • бути присутнім при розгляді заяви чи скарги;
    • користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, яка здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
    • одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.

    Стаття 19. Обов’язки органів державної влади, їх керівників та інших посадових осіб щодо розгляду заяв чи скарг

    Органи державної влади їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов’язані:

    • об’єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;
    • на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;
    • забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв’язку з заявою чи скаргою рішень;
    • письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
    • вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об’єднання громадян за місцем проживання громадянина;
    • у разі визнання заяви чи скарги необгрунтованою роз’яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;
    • не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;
    • особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

    Нормативне обгрунтування позовної заяви до суду про захист прав споживачів та у разі потреби ще про відшкодування матеріальної та моральної шкоди:

    ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, №№ 40-44, ст.356):

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

    "Стаття 15. Право на захист цивільних прав та інтересів

    1. Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

    2. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства".

    "Стаття 16. Захист цивільних прав та інтересів судом

    1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

    2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

    1) визнання права;

    2) визнання правочину недійсним;

    3) припинення дії, яка порушує право;

    4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

    5) примусове виконання обов'язку в натурі;

    6) зміна правовідношення;

    7) припинення правовідношення;

    8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;

    9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

    10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

    Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

    3. Суд може відмовити у захисті цивільного права та інтересу особи в разі порушення нею положень частин другої - п'ятої статті 13 цього Кодексу".

    ЦИВІЛЬНИЙ ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 40-41, 42, ст.492):

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text

    "Стаття 4. Право на звернення до суду за захистом

    1. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

    2. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.

    3. Відмова від права на звернення до суду за захистом є недійсною.

    4. Угода сторін про передачу спору на розгляд третейського суду допускається. До третейського суду за угодою сторін може бути переданий будь-який спір, який виникає з цивільних правовідносин, крім випадків, передбачених законом.

    5. Жодна особа не може бути позбавлена права на участь у розгляді своєї справи у визначеному цим Кодексом порядку".

    "Стаття 175. Позовна заява

    1. У позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.

    2. Позовна заява подається до суду в письмовій формі і підписується позивачем або його представником, або іншою особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

    3. Позовна заява повинна містити:

    1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;

    2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості позивачу відомі), відомі номери засобів зв’язку, офіційної електронної адреси та адреси електронної пошти;

    3) зазначення ціни позову, якщо позов підлягає грошовій оцінці; обґрунтований розрахунок сум, що стягуються чи оспорюються;

    4) зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; якщо позов подано до кількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з них;

    5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;

    6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору, якщо такі проводилися, в тому числі, якщо законом визначений обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору;

    7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися;

    8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності); зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;

    9) попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв’язку із розглядом справи;

    10) підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього ж відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав.

    4. Якщо позовна заява подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення позивача від сплати судового збору.

    5. У разі пред'явлення позову особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, в заяві повинні бути зазначені підстави такого звернення.

    6. У позовній заяві можуть бути вказані й інші відомості, необхідні для правильного вирішення спору".

    Згідно до вимог ст.10 Закону України «Про захист прав сроживачів» - Права споживача у разі порушення умов договору про виконання робіт (надання послуг).1. Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов'язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим. Якщо значну частину обсягу послуги чи робіт (понад сімдесят відсотків загального обсягу) вже було виконано, споживач має право розірвати договір лише стосовно частини послуги або робіт, що залишилася. 2. Якщо під час виконання робіт (надання послуг) стане очевидним, що їх не буде виконано з вини виконавця згідно з умовами договору, споживач має право призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги у визначений строк - розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця. 3. У разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право на свій вибір вимагати: 1) безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) у розумний строк; 2) відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги); 3) безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи; 4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи; 5) реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору. Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання), а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) - протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги) у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором. 4. За наявності у роботі (послузі) істотних недоліків споживач має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків. Якщо істотні недоліки було виявлено в роботі (послузі), виконаній з матеріалу споживача, споживач має право вимагати на свій вибір або виконання її з такого ж матеріалу виконавця, або розірвання договору і відшкодування збитків. Зазначені вимоги можуть бути пред'явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та нормативними документами, умовами договору, а в разі відсутності таких строків - протягом десяти років. 5. У разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) роботу (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством. У разі коли вартість роботи (послуги) не визначено, виконавець сплачує споживачеві неустойку в розмірі трьох відсотків загальної вартості замовлення. Сплата виконавцем неустойки (пені), встановленої в разі невиконання, прострочення виконання або іншого неналежного виконання зобов'язання, не звільняє його від виконання зобов'язання в натурі. 6. Виконавець не несе відповідальності за невиконання, прострочення виконання або інше неналежне виконання зобов'язання та недоліки у виконаних роботах або наданих послугах, якщо доведе, що вони виникли з вини самого споживача чи внаслідок дії непереборної сили. 7. Про відступи від умов договору та інші недоліки в роботі (послузі), що не могли бути виявлені при звичайному способі її прийняття, споживач зобов'язаний повідомити виконавцеві не пізніше трьох діб після їх виявлення 8. Виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги), або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти. 9. Виконавець зобов'язаний протягом місяця відшкодувати збитки, що виникли у зв'язку з втратою, псуванням чи пошкодженням речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг). Виконавець не звільняється від відповідальності, якщо рівень його наукових і технічних знань не дав змоги виявити особливі властивості речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг). Якщо виконання робіт (надання послуг) вимагає використання додаткових матеріалів, такі матеріали повинні відповідати вимогам безпеки, встановленим законодавством до таких матеріалів. 10. Виконавець несе відповідальність за шкоду, завдану життю, здоров'ю або майну споживача, що виникла у зв'язку з використанням речей, матеріалів, обладнання, приладів, інструментів, пристосувань чи інших засобів, необхідних для виконання ним робіт (надання послуг), незалежно від рівня його наукових і технічних знань, що дає змогу виявити їх властивості, згідно із законодавством. 11. Якщо під час виконання робіт (надання послуг) виникає необхідність у додаткових роботах (послугах), що не були передбачені умовами договору, виконавець зобов'язаний одержати від споживача дозвіл на виконання таких робіт (надання послуг). Будь-які додаткові роботи (послуги), виконані (надані) виконавцем без згоди споживача, не створюють для споживача будь-яких зобов'язань щодо їх оплати. 12. Якщо після укладення договору стане очевидним, що роботи (послуги), зважаючи на їх ціну (вартість) та характеристики або інші обставини, явно не задовольнятимуть інтереси або вимоги споживача, виконавець зобов'язаний негайно повідомити про це споживача. Виконавець зобов'язаний таким же чином повідомити споживача, якщо вартість робіт (послуг) може істотно зрости, ніж можна було очікувати під час укладення договору. Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) без штрафних санкцій з боку виконавця у разі виникнення обставин, передбачених в абзацах першому та другому цієї частини. 13. Вимоги цієї статті не поширюються на виконання робіт з гарантійного ремонту».

    За вимогами ч.ч.1, 2 ст.22 Закону України «Про захист прав сроживачів» - «Судовий захист прав споживачів. 1. Захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. 2. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди».

    Всього доброго, успіхів Вам!

    Пуха Наталія ТендерОк
    8.6%

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання

    Відповідно до ч. 1 ст. 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечувати безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

    Відповідно до ст. 12 ЗУ «Про ринок природного газу» постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується постачати споживачеві природний газ належної якості у кількості та порядку. Передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленим стандартами та нормативно-правовими актами.

    Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується регулятором та регулюється в установленому порядку.

    Права та обов`язки постачальників та споживачів визначаються цим законом, Цивільним та Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами. А також договором постачання природного газу.

    Пунктом 2 розділу УІ КГС передбачено, що доступ споживачів, в тому числі і побутових споживачів до ГРМ для споживання (постачання) природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об`єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу.

    Відповідно до п. 1 гл. 7 розділу 6 Кодексу ГРС - Оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, у таких випадках:

    1) несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;

    2) відсутність споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді;

    3) подання споживачем або його постачальником (який уклав з Оператором ГРМ договір на виконання робіт, пов`язаних з припиненням/обмеженням газопостачання споживачам) письмової заяви про припинення газопостачання;

    4) відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»;

    5) розірвання договору розподілу природного газу;

    6) несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ;

    7) несанкціоноване відновлення газоспоживання;

    8) визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт;

    9) наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з ГРМ;

    10) необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об`єкту споживача, що не є побутовим);

    11) відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об`єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проектній документації, обстеження газових мереж до ВОГ та/або газоспоживаючого обладнання;

    12) в інших випадках, передбачених законодавством.

    Якщо припинення газопостачання (розподілу природного газу) на об`єкт побутового споживача буде здійснюватися у випадках, визначених у підпунктах 1 - 5 (крім випадку подання споживачем письмової заяви про припинення газопостачання), 9 цього пункту, Оператор ГРМ має надіслати рекомендованим поштовим відправленням або надати з позначкою про вручення повідомлення про припинення газопостачання/розподілу природного газу побутовому споживачу не менше ніж за три доби до запланованої дати припинення газопостачання (розподілу природного газу). При цьому в повідомленні мають бути зазначені підстави та дата припинення газопостачання (розподілу природного газу) Оператором ГРМ.

    Нормою Кодексу ГРС не передбачено обов`язкового підтвердження отримання споживачем повідомлення про припинення газопостачання у випадку направлення його поштовим відправленням, проте суд вважає, що про таке повідомлення споживач повинен знати для того, щоб скористатись наданим йому правом усунути порушення, які стали підставою для припинення газопостачання.

    Крім того пп.1 п. 1 гл. 7 розділу 6 Кодексу ГРС Оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, у таких випадку несвоєчасної та/або неповної оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;

    Неправомірності дій щодо демонтажу лічильника газу проведення експертизи лічильника, суди зазвичай не вбачають підстав для стягнення грошових коштів на відшкодування спричиненої йому моральної шкоди, тому зазвичай суди по стягненню моральної шкоди, відмовяють, а інша частина позову при наявності у вас достатніх доказів потенційно може бути задоволено.

    Успіхів

    Крикун Сергій  Павлович
    12.9%
    Крикун Сергій Павлович 3 роки тому

    Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

    "КОДЕКС газорозподільних систем" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#Text):

    "I. Загальні положення

    1. Визначення основних термінів та понять...

    "4. У цьому Кодексі терміни вживаються у таких значеннях:...

    вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ – сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об’єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством;...

    засіб вимірювальної техніки/ЗВТ – технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;...

    X. Особливості приладового обліку природного газу...

    9. Порядок перевірки вузлів обліку та їх складових...

    2. Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб’єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом...

    7. У разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про:...

    2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);...

    5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;...

    При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб’єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об’єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється....

    10. Порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб...

    2...Під час складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу сторона, яка ініціювала експертизу, визначає, ким буде здійснюватися така експертиза (комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб’єктом судово-експертної діяльності, діяльність якого регулюється Законом України «Про судову експертизу»)...

    4. Споживач (суміжний суб’єкт ринку природного газу) зобов’язаний бути присутнім під час проведення експертизи.

    За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб’єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи...".

    Надлежащим, как я считаю, является подача Вами заявления (под регистрацию его вручения на Вашем єкземпляре) о проведении экспертизы счетчика на предмет причины повреждения стекла счетчика.

    Савченко Олександр
    12.9%
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Доброго вечора, Юлія!

    Правомерные ли действия сотрудников горгаза? и дальнейшие действия потребителя - такі дії є незаконними, а для забезпечення захисту ваших прав потрібно ознайомитися з актами та іншими документами, що були складені представниками Горгазу. Взаємовідносини оператора газорозподільної системи із суб`єктами ринку природного газу визначаються Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП № 2494 від 30 вересня 2015 року. Так, зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірку на місці встановлення) здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об’єкта побутового споживача). За необхідності розпломбування лічильника газу представник оператора газорозподільної системи складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об’єкта побутового споживача) (Пункт 6 глави 8 розділу X Кодексу газорозподільних систем). Демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи (Пункт 3.2.4 ПОЛОЖЕННЯ про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті газорозподільних систем).

    У разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації ознак порушень, зазначених у підпункті 3.1.3 цього Положення, складається акт про виявлені порушення.

    Акт про виявлені порушення складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 1. Один примірник акта про виявлені порушення залишається у споживача, а другий - залишається у представника газопостачальної (газотранспортної) організації.

    Акт про виявлені порушення підписується представником газопостачальної (газотранспортної) організації та споживачем, що є підставою для проведення експертизи лічильника газу та відшкодування збитків.

    Демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи.

    Демонтований лічильник газу доставляється на місце проведення експертизи представником газопостачальної (газотранспортної) організації або споживачем (на його бажання), про що робиться відповідний запис в акті про демонтаж лічильника газу.

    Особа (споживач або представник газопостачальної (газотранспортної) організації), якій довірено транспортування лічильника до місця проведення експертизи, відповідає за цілісність пломб на лічильнику газу та на пакувальному пакеті та за цілісність самого пакета.

    ВИСНОВОК: у вашому випадку лічильники газу був знятий з порушенням вимог чинного законодавства, а саме пункту 6 Розділу 8 Кодексу газорозподільних систем відповідно до якого, зняття лічильника газу на періодичну повірку (або його повірку на місці встановлення) здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об`єкта побутового споживача).

    За необхідності розпломбування лічильника газу представник Оператора ГРМ складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об`єкта побутового споживача).Споживач має право бути присутнім під час проведення експертизи лічильника газу. При неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач має право дати письмову згоду на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі відсутності споживача або вповноваженої ним особи при проведенні експертизи (у визначених в акті про демонтаж лічильника газу місці, даті та часі) така експертиза проводиться без присутності споживача або вповноваженої ним особи.

    Вас також не було повідомлено про дату та час проведення експертизи лічильника, а тому було порушено порядок її проведення. Адже, за умови повідомлення позивача, як споживача послуг, про проведення експертизи він мав би можливість скористатися своїм правом бути присутнім під час її проведення або ж правом надати письмову згоду на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.

    Таким чином, у ващому випадку демонтаж лічильників газу для проведення експертизи та проведення самої експертизи було здійснено з порушенням встановленої законом процедури, без участі споживача.

    А тому необхідно звертатися до суду з позовом та просити визнати незаконними дії Горгазу щодо складання актів та виставлення рахунку за необліковане використання газу у сумі 18 тис. грн. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону "Про захист прав споживачів" споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав.

    Якщо буде потрібна допомога у підготовці позовної заяви, звертайтеся через кнопку "Звернутися" біля фото.

    Всього доброго!

    Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України