Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Сімейне право, 16 червня 2022, питання №66953 150₴

Оформление опекунства либо попечительства

Можно ли переоформить опекунство(попечительство) парня со статусом сироты, 15 лет, с одного человека на другого удаленно(временно проживая в разных городах)? Действующий опекун - его дедушка(после инсульта, малоподвижен), дает согласие. Новый опекун - не родственник, юноша с ним в хороших отношениях и так же дает добро.
Еще интересует возможность временно выезжать за границу. Нужно всегда брать с собой подопечного или есть возможность выезжать без него?
p.s. если это возможно, к каким специалистам обращаться за помощью в осуществлении данной процедуры.

Відповіді юристів (6)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    33.3%

    Вітаю!

    Переофрмити піклування, а в даному випадку мова може йти тільки про піклування, адже хлопцю вже 15 років, з однієї особи на іншу НЕМОЖЛИВО.

    Це має бути окрема процедура по призначенню піклувальника для неповнолітнього!

    ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

    Стаття 59. Фізичні особи, над якими встановлюється піклування

    1. Піклування встановлюється над неповнолітніми особами, які є сиротами або позбавлені батьківського піклування, та фізичними особами, цивільна дієздатність яких обмежена.

    {Частина перша статті 59 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2825-VI від 21.12.2010}

    Стаття 60. Встановлення опіки та піклування судом

    1. Суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

    2. Суд встановлює піклування над фізичною особою у разі обмеження її цивільної дієздатності і призначає піклувальника за поданням органу опіки та піклування.

    3. Суд встановлює опіку над малолітньою особою, якщо при розгляді справи буде встановлено, що вона позбавлена батьківського піклування, і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

    4. Суд встановлює піклування над неповнолітньою особою, якщо при розгляді справи буде встановлено, що вона позбавлена батьківського піклування, і призначає піклувальника за поданням органу опіки та піклування.

    {Стаття 60 в редакції Закону № 2450-IV від 03.03.2005}

    Стаття 61. Встановлення опіки та піклування органом опіки та піклування

    1. Орган опіки та піклування встановлює опіку над малолітньою особою та піклування над неповнолітньою особою, крім випадків, встановлених частинами першою та другою статті 60 цього Кодексу.

    ...

    Стаття 63. Призначення опікуна або піклувальника

    1. Опікуна або піклувальника призначає орган опіки та піклування, крім випадків, встановлених статтею 60 цього Кодексу.

    2. Опікуном або піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю.

    3. Фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її письмовою заявою.

    4. Опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов'язки опікуна чи піклувальника.

    При призначенні опікуна для малолітньої особи та при призначенні піклувальника для неповнолітньої особи враховується бажання підопічного.

    5. Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників.

    ТАКИМ ЧИНОМ, НЕЗВАЖАЮЧИ НА НАЯВНІСТЬ ДІДУСЯ-ПІКЛУВАЛЬНИКА, ПЕРЕДАТИ ЙОГО ПРАВА ІНШІЙ ОСОБІ НЕМОЖЛИВО.

    ПОТРІБНО ПРОХОДИТИ ПРОЦЕДУРУ ОФОРМЛЕННЯ ПІКЛУВАННЯ СПОЧАТКУ.

    ЗА УМОВИ ОФОРМЛЕННЯ ПІКЛУВАННЯ БУДЕ МОЖЛИВІСТЬ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН, АЛЕ ВИКЛЮЧНО РАЗОМ.

    Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною.Якщо є додаткові питання, звертайтесь індивідуально, натиснувши зелену кнопку «Звернутися»!

    Карпенко Андрей Владимирович
    33.3%
    Карпенко Андрей Владимирович рік тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    Здравствуйте!

    Вопросами оформления попечительства занимается орган опеки и попечительства при местных органах власти. Вам необходимо обратиться к ним.

    Опека устанавливается над малолетними детьми (в возрасте до 14 лет), которые являются сиротами или лишены родительской заботы, а также над недееспособными лицами.

    Попечитель назначается несовершеннолетним (от 14 до 18 лет), которые являются сиротами или лишены родительской заботы и физическим лицам, признанням ограниченно дееспособными.

    Опекуна малолетнему ребенку и попечителя несовершеннолетнему может назначить орган опеки и попечительства, действующий при местной государственной администрации, по месту жительства ребенка или опекуна и попечителя.

    В остальных случаях опекуна и попечителя назначает суд, по представлению органов опеки и попечительства.

    Опекуном или попечителем может быть только физическое лицо с полной гражданской дееспособностью.

    Физическое лицо может быть назначено опекуном или попечителем только по его письменному заявлению. Опекун или попечитель назначаються преимущественно из лиц, которые находятся в семейных, родственных отношениях с подопечным, с учетом личных отношений между ними, возможности лица исполнять обязанности опекуна или попечителя.

    При назначении опекуна для малолетнего лица и при назначении попечителя для несовершеннолетнего лица учитывается желание подопечного.

    Физическому лицу может бать назначен один или несколько опекунов или попечителей.

    Не может бать опекуном или попечителем лицо:

    1. Лишенное родительских прав, если эти права не были восстановлены;
    2. поведение и интересы котрого противоречат интересам физического лица, нуждающегося в опеке или попечительстве.

    Не могут быть опекунами, попечителями ребенка лица, которые:

    1) ограничены в дееспособности;

    2) признаны недееспособными;

    3) лишены родительских прав, если эти права не были восстановлены;

    4) были усыновителями (опекунами, попечителями, приемными родителями, родителями-воспитателями) другого ребенка, но усыновление было отменено или признано недействительным (была прекращена опека, попечительство или деятельность приемной семьи или детского дома семейного типа) по их вине;

    5) находятся на учете или на лечении в психоневрологическом или наркологическом диспансере;

    6) злоупотребляют спиртными напитками или наркотическими средствами;

    7) не имеют постоянного места жительства и постоянного заработка (дохода);

    8) страдают болезнями, перечень которых утвержден Министерством здравоохранения;

    9) являются иностранцами, которые не состоят в браке, кроме случаев, когда иностранец является родственником ребенка;

    10) были осуждены за преступления против жизни и здоровья, свободы, чести и достоинства, половой свободы и половой неприкосновенности личности, против общественной безопасности, общественного порядка и нравственности, в сфере оборота наркотических средств, психотропных веществ, их аналогов или прекурсоров, а также за преступления, предусмотренные статьями 148, 150, 150-1, 164, 166, 167, 169, 181, 187, 324, 442 Уголовного кодекса Украины, или имеют непогашенную или не снятую в установленном законом порядке судимость за совершение других преступлений;

    11) по состоянию здоровья нуждаются в постоянном постороннем уходе;

    12) являются лицами без гражданства;

    13) находятся в браке с лицом, которое в соответствии с пунктами 3-6, 8 и 10 не может быть опекуном.

    ВЫЕХАТЬ ЗА ГРАНИЦУ МОЖНО ОДИН РАЗ ДЛЯ СОПРОВОЖДЕНИЯ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНЕГО.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич рік тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 32 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Романе!

    В цілому процедура оформлення опіки чи піклування така:

    У зв'язку із військовою агресією російської федерації проти України, воєнний стан в країні був продовжений на підставі Указу Президента України № 133/2022. (https://www.president.gov.ua/documents/1332022-41737).

    Проте особливого порядку для встановлення опіки або піклування під час воєнного стану не запроваджено, процедура здійснюється відповідно до загальних правил.

    Окрім цього, варто пам'ятати про відмінність понять "опіка" та "піклування".

    Відтак, у ч. 1 ст. 58 Цивільного кодексу України (далі – "ЦК України") закріплено, що опіка встановлюється над малолітніми особами (віком до 14 років, які є сиротами або позбавлені батьківського піклування), та фізичними особами, які визнані недієздатними.

    Ч. 1 ст. 59 ЦК України передбачено, що піклування встановлюється над неповнолітніми особами (віком від 14 до 18 років, які є сиротами або позбавлені батьківського піклування), та фізичними особами, цивільна дієздатність яких обмежена.

    Опіка або піклування встановлюються за місцем проживання фізичної особи, яка потребує опіки чи піклування, або за місцем проживання опікуна чи піклувальника (ч. 1 ст. 62 ЦК України).

    Органами, які приймають рішення щодо опіки і піклування, є районні,районнівмістахКиєвітаСевастополідержавні адміністрації,виконавчікомітетиміських,районниху містах, сільських, селищних рад (п. 1.3 наказу Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства праці та соціальної політики України № 387/3680 від 26.05.1999 (далі – "Наказ № 387/3680 від 26.05.1999")

    1. Щодо питання оформлення опіки.

    Хто може оформити опіку над літніми людьми?

    На роль опікунів і піклувальників можуть претендувати повнолітні громадяни, які є дієздатними. Також відповідно до п. 3.2 Наказу № 387/3680 від 26.05.1999 не можуть бути опікунами / піклувальниками особи, які:

    перебувають на обліку або лікуються в психоневрологічних та наркологічних закладах;

    раніше були опікунами чи піклувальниками та з їх вини опіку чи піклування було припинено;

    інтереси яких суперечать інтересам осіб, що підлягають опіці чи піклуванню;

    засуджені за скоєння тяжкого злочину.

    Окрім цього, бажаючим встановити опіку над літньою людиною необхідно пройти медичний огляд і спеціальні підготовчі курси.

    Документи,які необхідні для призначення опікуна (передбачені п. 3.3 Наказу № 387/3680 від 26.05.1999), серед них:

    повідомленнядержавних,громадськихорганізаційабо заява громадянина (громадян);

    копіясвідоцтва про народження особи, що потребує опіки, або іншого документа, який підтверджує її вік (копія паспорту);

    рішення суду про визнання даної особи недієздатною;

    акт обстеження умов життя особи, що потребує опіки, і опис її майна;

    довідки про стан здоров'я особи, що потребує опіки (якщо вона раніше проживала окремо), та майбутнього опікуна (піклувальника);

    довідка про місце проживання майбутнього опікуна і його заява про прийняття на себе обов'язків про опіку;

    акт перевірки умов життя майбутнього опікуна та висновок від органів опіки тапіклування за місцемпроживанняопікунапро можливість виконувати опікунські обов'язки;

    довідка лікувальної установи про відсутність в сім'ї майбутнього опікуна (піклувальника) захворювань,що перешкоджають влаштуванню до нього особи, що потребує опіки.

    Як бачимо, для оформлення опікунства над людиною похилого віку необхідно, зокрема,рішення суду про визнання такої особи недієздатною.

    Статтею 39 ЦК України передбачено, що фізична особа може бути визнана судом недієздатною, якщо вона внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними. Порядок визнання фізичної особи недієздатною встановлюється Цивільним процесуальним кодексом України (далі – "ЦПК України").

    Заява про визнання фізичної особи недієздатною подається до суду за місцем проживання цієї особи (ч. 1 ст. 295 ЦПК України). Заяву про визнання фізичної особи недієздатною може бути подано членами її сім’ї, близькими родичами, незалежно від їх спільного проживання, органом опіки та піклування, психіатричним закладом (ч. 3 ст. 296 ЦПК України). Окрім цього, варто пам'ятати, що до заяви мають бути додані докази на підтвердження психічного стану: довідка про стан здоров’я та виписка з історії хвороби.

    Порядок розгляду справ про визнання фізичної особи недієздатною регулюється главою 2 ЦПК України.

    2. Щодо питання оформлення піклування.

    Зазначимо, що піклувальник повинен відповідати таким самим вимогам, що і опікун.

    Що стосується документів, за наявності яких органи опіки і піклування призначають піклувальника, то мають бути відповідно до п. 3.4 Наказу № 387/3680 від 26.05.1999:

    повідомлення державних, громадських організацій або заява громадянина (громадян);

    рішення суду про визнання особи обмежено дієздатною;

    медичний висновок про стан здоров'я особи, що потребує піклування;

    довідка про місце проживання особи, що потребує піклування;

    заява майбутнього піклувальника про прийняття на себе обов'язків щодо піклування.

    Тобто, для оформлення піклування над людиною похилого віку необхідно, зокрема, рішення суду про визнання особи обмежено дієздатною. Суд може обмежити цивільну дієздатність фізичної особи, якщо вона страждає на психічний розлад, який істотно впливає на її здатність усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними, якщо вона зловживає спиртними напоями, наркотичними засобами, токсичними речовинами, азартними іграми тощо і тим ставить себе чи свою сім'ю, а також інших осіб, яких вона за законом зобов'язана утримувати, у скрутне матеріальне становище (стаття 36 ЦК України).

    Заява про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, у тому числі неповнолітньої особи подається до суду за місцем проживання цієї особи, а якщо вона перебуває на лікуванні у наркологічному або психіатричному закладі - за місцезнаходженням цього закладу (ч. 1 ст. 295 ЦПК України).

    Порядок розгляду справ про визнання фізичної особи обмежено дієздатною також регулюється главою 2 ЦПК України.

    ВИСНОВОК: В будь-якому разі Вам потрібно проходити процедуру оформлення піклування з нуля. Пам'ятайте, Вам не вдастся оформити піклування, якщо Ви збираєтесь проживати з дитиною в різних містах! Виїзд за кордон можливий тільки у супроводі і один раз.

    Будуть питання, тисніть кнопку "звернутись" біля мого профілю.

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин рік тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    законодавством визначено два органи, які уповноваженні встановлювати опіку та піклування (призначати опікуна або піклувальника) – це суд та орган опіки та піклування (відповідно до ст. 56 ЦК України органами опіки та піклування є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад). Стаття 60 ЦК України визначає випадки, у яких суд здійснює встановлення опіки та піклування (у разі визнання особи недієздатною; у разі обмеження цивільної дієздатності особи; над малолітньою особою, неповнолітньою особою якщо при розгляді справи буде встановлено, що вони позбавлені батьківського піклування). А стаття 63 ЦК України визначає призначення опікуна або піклувальника органом опіки та піклування.З ВИЩЕВИКЛАДЕНОГО ВИПЛИВАЮТЬ НАСТУПНІ ВИСНОВКИ, СТАТУС ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА ОСОБА НАБУВАЄ ПІСЛЯ НАБРАННЯ ЗАКОННОЇ СИЛИ РІШЕННЯМ СУДУ ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ ОПІКИ АБО ПІКЛУВАННЯ; АБО ПІСЛЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ОРГАНОМ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ОПІКУНОМ АБО ПІКЛУВАЛЬНИКОМ, ВІДПОВІДНО ДО ЯКИХ ТАКУ ОСОБУ І ВИЗНАЧЕНО ЯК ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА. ТА, ВІДПОВІДНО, ВКАЗАНИЙ СТАТУС ПІДТВЕРДЖУЄТЬСЯ РІШЕННЯМ СУДУ, ЯКЕ НАБРАЛО ЗАКОННОЇ СИЛИ, АБО РІШЕННЯМ ОРГАНУ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ. ДАЛІ ПІДЛЯГАЄ ДОСЛІДЖЕННЮ ПИТАННЯ СТРОКУ ІСНУВАННЯ ТАКОГО СТАТУСУ. ВІДПОВІДНО ДО СТАТЕЙ 75-77 ЦК УКРАЇНИ, СТ. 251 СК УКРАЇНИ, П. 49, 50 ПОРЯДКУ № 866 СТАТУС ОСОБИ ЯК ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА МОЖЕ БУТИ ПРИПИНЕНИЙ РІШЕННЯМ СУДУ АБО ОРГАНУ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ ПРО ЗВІЛЬНЕННЯ ОСОБИ ВІД ПОВНОВАЖЕНЬ ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА; АБО В СИЛУ НАСТАННЯ ВИЗНАЧЕНИХ ЗАКОНОМ ОБСТАВИН. Особа виконує повноваження опікуна або піклувальника до винесення рішення про звільнення її від повноважень опікуна або піклувальника чи до закінчення місячного строку від дня подання заяви, якщо вона не була розглянута протягом цього строку. ОТЖЕ, У ВИПАДКУ ЗВІЛЬНЕННЯ ОСОБИ ВІД ПОВНОВАЖЕНЬ ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА СУДОМ СТАТУС ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА ОСОБА ВТРАЧАЄ З МОМЕНТУ НАБРАННЯ ЗАКОННОЇ РІШЕННЯМ СУДУ ПРО ЗВІЛЬНЕННЯ ОСОБИ ВІД ПОВНОВАЖЕНЬ ОПІКУНА АБО ПІКЛУВАЛЬНИКА; АБО, У РАЗІ ПРИЙНЯТТЯ ТАКОГО РІШЕННЯ ОРГАНОМ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ, – З МОМЕНТУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ОРГАНОМ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ; ЗА ВИНЯТКОМ ВИПАДКІВ КОЛИ ТАКУ ЗАЯВУ ДО СУДУ АБО ОРГАНУ ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ БУЛО САМОСТІЙНО ПОДАНО ОПІКУНОМ АБО ПІКЛУВАЛЬНИКОМ І ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЗАЯВУ НЕ БУЛО РОЗГЛЯНУТО, У ТАКОМУ ВИПАДКУ ОСОБА ВТРАЧАЄ СВІЙ СТАТУС ПІСЛЯ СПЛИВУ МІСЯЧНОГО СТРОКУ З ДНЯ ПОДАННЯ ЗАЯВИ. ДЛЯ ДРУГОГО ВИПАДКУ СТАТТЕЮ 76 ЦК УКРАЇНИ, П. 50 ПОРЯДКУ № 866 ВИЗНАЧЕНО ОБСТАВИНИ З НАСТАННЯМ ЯКИХ ОПІКА ПРИПИНЯЄТЬСЯ, А САМЕ: передача малолітньої особи батькам (усиновлювачам). досягнення підопічним чотирнадцяти років. У цьому разі особа, яка здійснювала обов’язки опікуна, стає піклувальником без спеціального рішення щодо цього. поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, яка була визнана недієздатною. смерті опікуна або підопічного. А СТАТТЕЮ 77 ЦКУ ВИЗНАЧЕНО ОБСТАВИНИ З НАСТАННЯМ ЯКИХ ПРИПИНЯЄТЬСЯ ПІКЛУВАННЯ, А САМЕ: – досягнення фізичною особою повноліття; – реєстрації шлюбу неповнолітньої особи; – надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності; – поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, цивільна дієздатність якої була обмежена; – смерті піклувальника або підопічного. З вищевикладеного випливає наступний висновок – законодавством чітко визначенні умови та момент набуття особою статусу опікуна або піклувальника та момент втрати цього статусу, отже лише протягом чинності статусу опікуна або піклувальника на особу поширюються додаткові гарантії, визначені нормами трудового законодавства. ОПІКА ВСТАНОВЛЮЄТЬСЯ НАД ПОВНОЛІТНЬОЮ НЕДІЄЗДАТНОЮ ОСОБОЮ. ---

    В любом случаи для получения опеки/попечительства Вам и будущему опекуну/попечителю , нужно обратиться в отдел опеки и попечительства в местном совете.

    Кроме того есть еще много вопросов которые нужно Вам задать в процессе консультации .

    Я могу Вам предоставить общую консультацию

    Ознакомьтесь с этими документами и для Вас должно быть все понятно

    1. https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/162001537 - ПОРЯДОК провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини

    2. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0387-99 - Правила опіки та піклування

    3. https://ursambo.com/ukr/zahist-prav-simyi/yak-proh...

    В каких случаях устанавливается опека (попечительство)?Опека, попечительство устанавливается над детьми-сиротами и детьми, лишенными родительской опеки. Опеке подлежит ребенок, не достигший 14 лет, а заботе - от 14 до 18 лет.Опека (попечительство) над несовершеннолетними (малолетними) детьми, устанавливается, если родители: умерли, неизвестно их местонахождение, признаны в судебном порядке безвестно отсутствующими или умершими.Опека также устанавливается над совершеннолетним лицом, признанным в судебном порядке недееспособным из-за неспособности осознавать значение своих действий или руководить ими вследствие хронического стойкого психического расстройства.Возможно ли установление опеки (попечительства) при жизни родителей несовершеннолетних?Опеку (попечительство) может быть установлено и при жизни родителей несовершеннолетних (малолетних) детей в случаях, когда родители:- судом лишены и родительских прав или принято решение об отобрании ребенка и передаче его под опеку, независимо от того, лишены они родительских прав или нет, поскольку пребывание с ними опасно для жизни ребенка;- признанные в судебном порядке недееспособными или ограниченно дееспособными (психически больные, умственно отсталые или находятся в частном стационарном лечении в лечебно-профилактическом учреждении или на государственном содержании и домах-интернатах)- более 6 месяцев не могут заниматься воспитанием своих детей (осуждены к лишению свободы на длительное время, по состоянию здоровья и инвалиды I-II групп;- более 6 месяцев не проживают совместно с ребенком и без уважительных причин не принимают участия в его воспитании и содержании, не проявляют в отношении ребенка родительского внимания и заботы или подбросили (оставили) ребенка и это подтверждено соответствующими актами, составленными органами внутренних дел;- отказались от детей в установленном законом порядке;- выехали на постоянное место жительства или постоянное место работы за границу или находящихся в длительном командировке;- находятся под следствием.Кто ответственен за осуществление опеки и попечительства?Согласно ст. 56 Гражданского кодекса Украины органы, на которые возложено осуществление опеки и попечительства, их права и обязанности по обеспечению прав и интересов физических лиц, нуждающихся в опеке и попечительства, устанавливаются законом.Непосредственное ведение дел по опеке и попечительству возлагается в пределах их компетенции в соответствующие отделы и управления местной государственной администрации районов, районов городов Киева и Севастополя, исполнительных комитетов городских или районных в городах советов. В поселках и селах делами опеки и попечительства непосредственно ведающие исполнительные комитеты сельских и поселковых советов.

    Процедура установления и прекращения опеки и попечительства над несовершеннолетним лицомОб установлении опеки над малолетним ребенком и попечительства над несовершеннолетним ребенком, судебная процедура установления опеки или попечительства возможна только в случае, если основанием для установления опеки и попечительства является дело в производстве суда, в процессе рассмотрения которой стало известно о наличии ребенка, который остался без родительской попечительства. В таких случаях установления опеки или попечительства осуществляется в том же производстве. Во всех остальных случаях опека и попечительство устанавливаются органами опеки и попечительства.Основанием для прекращения опеки является передача малолетнего ребенка к компетенции органа, а именно органа опеки и попечительства. который принимает соответствующее решение о прекращении опеки или суда.важно знатьОснованием для прекращения опеки является достижение ребенком 15 лет. В этом случае опека автоматически превращается в заботы, и опекун без дополнительного решения становится попечителем с соответствующими правами и обязанностями.Попечительство прекращается в соответствии с оснований, определенных в ст. 77 Гражданского кодекса Украины. В частности такими основаниями являются:достижения физическим лицом совершеннолетия;регистрация брака несовершеннолетнего лица;предоставлении несовершеннолетнему лицу полной гражданской дееспособности;- возобновление гражданской дееспособности физического лица, гражданская дееспособность которого была ограничена.Дополнительными основаниями для прекращения опеки является смерть опекуна или подопечного.

    ---

    Піклувальник поважного віку має вчинити деякі організаційно-розпорядчі дії звернувшись із заявою

    в даному випаку слід письмово звертатися до органів опіки та піклування з заявою , що опікун відмовляється виконувати покладені на нього обов'язки з причини тяжкої хвороби , надавши копіїї паспорту та висновків лікарів про стан здоров'я.

    "Орган опіки та піклування, який призначив опікуна чи піклувальника, за заявою особи звільняє її від повноважень опікуна або піклувальника. Особа виконує повноваження опікуна або піклувальника до винесення рішення про звільнення її від повноважень опікуна або піклувальника чи до закінчення місячного строку від дня подання заяви, якщо її не було розглянуто протягом цього строку."

    відповідна комісія органів опіки та піклування має розглянути дане звернення та прийняти по ньому рішення.

    В усній формі дане питання не вирішіться.

    Якщо піклувальник втратив мобільність необхідно запросити нотаріуса за місцем перебування піклувальника, він укладає довіреність на іншу особу з правом подання та підписання документів і інша особа подає заяву до органу опіки, також треба вирішити питання оплати послуг нотаріуса, та витрати на його транспортні послуги за домовленістю.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання

    Опіка та піклування над дітьми в Україні — влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в сім'ї громадян України, які перебувають переважно в сімейних, родинних відносинах із цими дітьми з метою забезпечення їх виховання, освіти, розвитку, захисту їх прав та інтересів (глава 19 Сімейного кодексу України).

    Опікуни, піклувальники є законними представниками інтересів дитини без спеціальних на те повноважень, несуть відповідальність за життя, здоров'я, фізичний і психічний розвиток дитини, яка знаходиться під їх опікою, піклуванням.

    Згідно зі ст. 250 Сімейного кодексу України опіка, піклування над дитиною припиняється у випадках, встановлених Цивільним кодексом України (статті 76, 77).

    Опіка припиняється у разі:

    передачі малолітньої особи батькам (усиновлювачам);

    досягнення підопічним 14 років У цьому разі особа, яка здійснювала обов'язки опікуна, стає піклувальником без спеціального рішення щодо цього.

    смерті опікуна або підопічного.

    Піклування припиняється у разі:

    досягнення фізичною особою повноліття;

    реєстрації шлюбу неповнолітньої особи;

    надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.

    смерті піклувальника або підопічного.

    Опікуном (піклувальником) може бути особа

    За згодою дитини повнолітня дієздатна особа.

    Переважне право серед кількох людей, які бажають стати опікунами або піклувальниками над дитиною, надається:

    родичам дитини незалежно від місця їхнього проживання,

    особам, у сім’ї яких проживає дитина під час виникнення підстав щодо встановлення опіки або піклування.

    Опікуном (піклувальником) не можуть бути особи

    • не досягли 18 років,
    • визнані у встановленому порядку недієздатними або обмежено дієздатними,
    • перебувають на обліку або лікуються в психоневрологічних і наркологічних установах,
    • раніше були опікунами або піклувальниками й з їхньої вини опіка (піклування) були припинені,
    • позбавлені батьківських прав,
    • інтереси яких суперечать інтересам осіб, які підлягають опіці або піклуванню,
    • засуджені за здійснення тяжкого злочину

    Успіхів

    Савченко Олександр
    33.3%
    Савченко Олександр рік тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n3...):

    Стаття 57. Обов'язок повідомляти про фізичних осіб, які потребують опіки або піклування

    1. Особа, якій стало відомо про фізичну особу, яка потребує опіки або піклування, зобов'язана негайно повідомити про це орган опіки та піклування.

    Стаття 58. Фізичні особи, над якими встановлюється опіка

    1. Опіка встановлюється над малолітніми особами, які є сиротами або позбавлені батьківського піклування, та фізичними особами, які визнані недієздатними.

    Стаття 60. Встановлення опіки та піклування судом

    1. Суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

    2. Суд встановлює піклування над фізичною особою у разі обмеження її цивільної дієздатності і призначає піклувальника за поданням органу опіки та піклування.

    3. Суд встановлює опіку над малолітньою особою, якщо при розгляді справи буде встановлено, що вона позбавлена батьківського піклування, і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

    4. Суд встановлює піклування над неповнолітньою особою, якщо при розгляді справи буде встановлено, що вона позбавлена батьківського піклування, і призначає піклувальника за поданням органу опіки та піклування.

    Стаття 61. Встановлення опіки та піклування органом опіки та піклування

    1. Орган опіки та піклування встановлює опіку над малолітньою особою та піклування над неповнолітньою особою, крім випадків, встановлених частинами першою та другою статті 60 цього Кодексу.

    Стаття 62. Місце встановлення опіки або піклування

    1. Опіка або піклування встановлюються за місцем проживання фізичної особи, яка потребує опіки чи піклування, або за місцем проживання опікуна чи піклувальника.

    Стаття 63. Призначення опікуна або піклувальника

    1. Опікуна або піклувальника призначає орган опіки та піклування, крім випадків, встановлених статтею 60 цього Кодексу.

    2. Опікуном або піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю.

    3. Фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її письмовою заявою.

    4. Опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов'язки опікуна чи піклувальника.

    При призначенні опікуна для малолітньої особи та при призначенні піклувальника для неповнолітньої особи враховується бажання підопічного.

    5. Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників.

    Стаття 64. Фізична особа, яка не може бути опікуном або піклувальником

    1. Опікуном або піклувальником не може бути фізична особа:

    1) яка позбавлена батьківських прав, якщо ці права не були поновлені;

    2) поведінка та інтереси якої суперечать інтересам фізичної особи, яка потребує опіки або піклування.

    Правила опіки та піклування (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0387-99#Text):

    1.3. Органами, які приймають рішення щодо опіки і піклування, є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі комітети міських, районних у містах, сільських, селищних рад.

    1.4. Безпосереднє ведення справ щодо опіки і піклування покладається у межах їх компетенції на відповідні відділи й управління місцевої державної адміністрації районів, районів міст Києва і Севастополя, виконавчих комітетів міських чи районних у містах рад.

    У селищах і селах справами опіки і піклування безпосередньо відають виконавчі комітети сільських і селищних рад.

    2. Установлення опіки (піклування)

    2.1. Опіка установлюється над неповнолітніми, які не досягли п'ятнадцяти років і залишились без піклування батьків, а також над громадянами, визнаними судом недієздатними внаслідок психічних захворювань.

    2.4. Опіка (піклування) встановлюється за місцем проживання особи, яка підлягає опіці (піклуванню), або за місцем проживання опікуна (піклувальника).

    Рішення про встановлення опіки (піклування) повинно бути прийняте не пізніше як у місячний термін з моменту, коли відповідному органові опіки та піклування стане відомо про потребу встановлення опіки чи піклування.

    3. Призначення опікунів (піклувальників)

    3.1. Для безпосереднього здійснення опіки та піклування органами опіки та піклування призначається опікун чи піклувальник.

    При призначенні опікуна (піклувальника) беруться до уваги його можливості виконувати опікунські обов'язки, стосунки між ним та підопічним. Опікун чи піклувальник призначається лише за його згодою і, як правило, з числа родичів чи близьких підопічному осіб.

    Призначеному опікуну або піклувальнику видається посвідчення установленого зразка (додаток 3).

    3.3. Документи, за наявності яких органи опіки і піклування призначають опікуна:

    - повідомлення державних, громадських організацій або заяви громадянина (громадян);

    - копії свідоцтва про народження особи, що потребує опіки, або іншого документа, який підтверджує її вік;

    - копія свідоцтва про смерть батьків або рішення суду про визнання громадянина безвісно відсутнім або оголошення їх померлими чи інших матеріалів, які підтверджують неможливість виховання дитини. Якщо опіка призначається над повнолітньою особою,

    - рішення суду про визнання даної особи недієздатною;

    - акт обстеження умов життя особи, що потребує опіки, і опис її майна;

    - довідки про стан здоров'я особи, що потребує опіки (якщо вона раніше проживала окремо), та майбутнього опікуна (піклувальника);

    - довідка про місце проживання майбутнього опікуна і його заява про прийняття на себе обов'язків про опіку;

    - акт перевірки умов життя майбутнього опікуна та висновок від органів опіки та піклування за місцем проживання опікуна про можливість виконувати опікунські обов'язки;довідка лікувальної установи про відсутність в сім'ї майбутнього опікуна (піклувальника) захворювань, що перешкоджають влаштуванню до нього особи, що потребує опіки;

    - документ про закріплення за дитиною житлової площі.

    ТАКОЖ РАДЖУ ОЗНАЙОМИТИСЯ З ІНФОРМАЦІЮ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 560 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання соціальних послуг у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях» урегульовано питання надання соціальних послуг особам, які опинились у складних життєвих обставинах, екстрено (кризово) в умовах воєнного стану.

    Громадяни, які опинились у складних життєвих обставинах, під час воєнного стану зможуть отримати життєво необхідні соціальні послуги, в тому числі притулку або стаціонарного догляду, лише за заявою, а відповідні рішення уповноважені органи або надавачі послуг прийматимуть протягом 1 доби.

    Під час воєнного або надзвичайного стану екстрено (кризово) можуть надаватися наступні соціальні послуги:

    • інформування, консультування, консультативний кризовий телефон,
    • надання притулку, нічний притулок, короткотермінове проживання,
    • екстрене (кризове) втручання,
    • представництво інтересів,
    • підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, бездомних осіб,
    • соціальний супровід сімей або осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах,
    • догляд вдома, догляд стаціонарний, денний догляд, денний догляд дітей з інвалідністю, паліативний догляд,
    • соціально-психологічна реабілітація,
    • натуральна допомога,
    • переклад жестовою мовою,
    • транспортні послуги.

    При відсутності необхідних документів для їх отримання достатньо лише одного документа:

    • заяви від людини (для дієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
    • заяви від законного представника (для недієздатних осіб, яким призначено опікунів);
    • повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника).

    Заяву про надання соціальних послуг можна подати до:

    • уповноваженого органу соцзахисту за місцем звернення, незалежно від задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи, що потребує соціальної послуги,
    • безпосередньо до надавача соціальних послуг.

    Рішення про надання послуг екстрено (кризово) приймається уповноваженим органом або надавачем соціальних послуг невідкладно та протягом однієї доби забезпечується їх надання.

    При цьому надавач соціальних послуг вживає заходів із відновлення паспорта або іншого документу, що підтверджує особу людини.

    Після завершення воєнного стану особа, яка подала заяву, протягом місяця надає уповноваженому органу документи, необхідні для прийняття рішення про надання соціальних послуг, які не було подано раніше.

    Для того, щоб під час війни розширити можливості для людей отримувати соціальні послуги, спрощено критерії діяльності надавачів соціальних послуг на час воєнного або надзвичайного стану. Зокрема, вони зможуть залучати до надання послуг працівників і волонтерів, які не мають документів, що підтверджують їхній фаховий рівень. Також не буде братися до уваги наявність або відсутність фінансової заборгованості. Натомість надавачі окремих соціальних послуг, які мають відповідати спеціальним критеріям, повинні підготувати та облаштувати укриття для отримувачів послуг та персоналу.

    До кола суб’єктів, які можуть виявляти осіб у складних життєвих обставинах, включено волонтерів, адже здійснюючи волонтерську діяльність, роздаючи гуманітарну допомогу, волонтери можуть виявляти осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, які залишились вдома і потребують сторонньої допомоги.

    Якщо у зв’язку з введенням в Україні або окремих її місцевостях надзвичайного або воєнного стану фізична особа, яка надає соціальні послуги, та особа, якій вона надає соціальні послуги з догляду, стали внутрішньо переміщеними особами, компенсація призначається і виплачується за новим місцем їх проживання/перебування.

    Надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

    Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім’ї, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права і обов’язки та є:

    1. особами з інвалідністю I групи;
    2. дітьми з інвалідністю;
    3. громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
    4. невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
    5. дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1161.

    Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуг:

    Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд (абзац перший частини сьомої статті 13 Закону).

    Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

    Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи, яка надає соціальні послуги, визначається із застосуванням автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім’ї цієї особи на кількість осіб, які входять до складу сім’ї, згідно з Методикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї для надання соціальних послуг, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16 червня 2020 року № 419.

    Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць. Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні та відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об’єднаних територіальних громад (далі - орган соціального захисту населення).

    Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

    У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях компенсація за догляд особам із числа внутрішньо переміщених осіб за новим місцем їх проживання/перебування разом із особами, за якими вони здійснюють догляд, призначається і виплачується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    Зарахування до страхового стажу:

    Відповідно до пункту 9 частини першої статті 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, зокрема підлягають:

    • один із непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, один із прийомних батьків, батьків-вихователів, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, тяжко хворою дитиною, якій не встановлено інвалідність,
    • непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", та за висновком закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства.

    Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".

    При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України