Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Земельне право, 01 жовтня 2023, питання №93912 950₴

Заборона мешканцями прибудинкового тротуару між дворами. Готують будівництво торг площі

Посеред двору між двома будинками будують тротуар в зеленій зоні.
Дозвіл виданий виконкомом компанії, основний вид діяльності якої

Основний:
47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами

Інші:
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна

Зрозуміло, що тротуар будують, щоб з часом поставити МАФ а пізніше обнести парканом частину території з боку одного дома і щоб мешканцям потрапити до себе додому.

Є дуже активний збір підписів мешканців обох будинків щодо заборони будівництва.

Потрібна ПЛАТНА консультація і СУПРОВІД з текстами запитів щодо рішень, які приймались за адресами двох будинків та заява на заборону "проведення робіт з благоустрою території з облаштування тротуару ФЕМ за адресою будинку".

Відповіді юристів (11)

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Олександре!

    Для того аби відповісти повно і предметно на Ваші питання треба відповідно з'ясувати наступні речі:

    • що саме включає закон в поняття прибудинкової території?
    • хто може бути власником такої території?
    • як також хто має право на проведення робіт на прибудинковій території?
    Почнемо з того, що саме уявляє з себе прибудинкова територія. Вона включає:
    • територію під житловим будинком (житловими будинками);
    • проїзди та тротуари;
    • озеленені території;
    • ігрові майданчики для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку;
    • майданчики для відпочинку дорослого населення;
    • майданчики для занять фізичною культурою;
    • майданчики для тимчасового зберігання автомобілів;
    • майданчики для господарських цілей;
    • майданчики для вигулювання собак;
    • інші території, пов'язані з утриманням та експлуатацією будинків та інших пов'язаних з ними об'єктів.

    Згідно з Земельним кодексом України прибудинкові території багатоквартирних будинків відносяться до земель житлової та громадської забудови і в даному випадку така прибудинкова територія (території) повинна (повинні) знаходитись у власності об'єднання співвлісників двох багатоповерхових будинків, тобто ОСББ.

    Суб'єктами права власності на прибудинкову територію можуть бути:
    • територіальні громади - на землі комунальної власності;
    • держава - на землі державної власності;
    • об'єднання власників багатоквартирного будинку.

    Це дуже важливе питання, оскільки від нього залежить, хто насправді має право на ту частину території між двома будинками, яку Ви називаєте прибудинковою, і з ким насправді виконавець робіт повинен узгоджувати проект майбутнього благоустрою чи іншого об'єкту та початок виконання робіт.

    Право власності/користування прибудинковою територією:
    • Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
    • Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Однак, варто зауважити, що станом на сьогоднішній день Кабінетом Міністрів України так і не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, тому така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства.

    Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.

    Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.

    У спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки співвласників багатоквартирного будинку (частина друга статті 89 Земельного кодексу України).

    Володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою спільної сумісної власності здійснюються за договором або законом. Співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власності, мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки, крім випадків, установлених законом.Прибудинкова територія може перебувати у власності, у постійному або тимчасовому користуванні певних суб'єктів.

    Тепер звернемося до питання хто має право на роботи на прибудинковій територій. Цей процес доволі складний, а генпідрядники, як правило, стараються пройти його швидко, часом вдаючись до незаконих методів. Тому в документації суб'єкта виконання робіт завжди можна знайти помилки, а ще частіше звичайні порушення закону. Втім, тут треба серйозно розбиратись. Порядок отримання дозволу на виконання будівельно-ремонтних робіт такий:

    Перш за все Ви повинні знати, що без дозволу співвласників обох будинків ніхто не має права проводити роботи на прибудинковій території!

    Крім того для проведення будь яких робіт - чи то будівельних, чи то ремонтних - підрядник повинен мати проект затверджений виконавчим органом місцевої Ради та погодження з міською архітектурно-будівельною інспекцією (ДАБІ).

    Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо їх не було виконано раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на вказаних вище об’єктах надано замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконують без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

    Для подання відповідного повідомлення замовнику (його уповноваженій особі) потрібно:

    • Отримати вихідні дані. Порядок отримання вихідних даних регламентовано ст. ст. 29, 30 Закону, положеннями наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 р. № 289, яким затверджено Перелік об’єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, а також іншими нормативно-правовими актами.
    • Розробити проектну документацію на будівництво; у випадках, передбачених законодавством, провести її експертизу; затвердити вказану документацію. Порядок реалізації зазначених дій регламентовано ст. 31 Закону, положеннями Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 р. № 45, ДБН А.2.2-3-2014 “Склад та зміст проектної документації на будівництво”, Порядком затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 р. № 560, та іншими нормативно-правовими актами.
    • Оформити належним чином повідомлення про початок виконання підготовчих/будівельних робіт за формою згідно з відповідним додатком до Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, унісши до нього визначені законодавством відомості.
    • Не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих/будівельних робіт подати вказане повідомлення особисто або надіслати рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних і дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об’єкта. Саме з цього моменту можна розпочинати будівельні роботи на об’єкті.

    Порядок подання повідомлення про початок виконання підготовчих/будівельних робіт урегульовано ст. ст. 35, 36 Закону, Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт.

    Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

    • копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
    • копія документа, що посвідчує право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об’єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
    • викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

    Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України "Про адміністративні послуги".

    Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об’єкта будівництва.

    Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

    Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

    Перелік об’єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

    Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

    • 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
    • 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
    • 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
    • Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
    ВИСНОВОК:

    Для більш предметної розмови з приводу Вашого домашнього завдання для адвоката, який буде надалі обійматися Вашою справою, треба обов'язково вивчити усі наявні у Вас документи, в яких йдеться про такі роботи на прибудинковій території. Можливо, прийдеться зробити ряд адвокатських запитів для отримання додаткової інформації до відповідних органів влади чи уповноваженних організацій, що дотичні до надання дозволів та погоджень щодо згаданих будівельно-ремонтних робіт.

    Тільки після ознайомлення з усім необхідним обсягом інформації можна буде розробити більш меньш ефективний алгоритм дій по можливому призупиненню робіт та скасуванню дозволу місцевої влади на виконання таких робіт. Не виключається також вирішення питання в судовому порядку.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Олександр Клієнт 7 місяців тому

      Двір не ОСББ

      • Айвазян Юрий Климентьевич
        100%

        Тоді складніше... Є питання і залежно від відповіді на них - різні варіанти алгоритму дій. Треба вивчати документацію, і перш за все волів би бачити формулювання в рішенні виконкому місцевої Ради.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Спочатку Вам потрібно дізнатись кому належить прибудинкова територія - власникам будинків (ОСББ) чи міській раді.

    Якщо міській раді - то вона вправі розпоряджатися даною територією та надавати дозвіл на порушення об’єктів благоустрою та дозвіл на розміщення тимчасової споруди. Заборонити будівництво Ви зможете якщо порушується ЗУ "Про благоустрій населених пунктів" або Правила благоустрою міста Києва.

    Якщо прибудинкова територія належить ОСББ - то без дозволу власників будь-яке будівництво являється незаконним, а міська рада не має відношення до даної території, тому і рішення виконкому є протиправним.

    Статтею 13 ЗУ "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що співвласникам багатоквартирного будинку передаються безоплатно у власність або в постійне користування прибудинкова територія та ділянка землі, на якій розташований будинок. Якщо на прибудинковій території стоїть незаконний кіоск чи інша мала архітектурна форма (МАФ) чи відбувається незаконне будівництво, то співвласники самостійно вирішують долю цього об'єкта..

    Перш за все зверніться до голови міської ради зі скаргою на рішення виконкому.

    Потім необхідно звернутися зі скаргою до відділу контролю за благоустроєм Вашого району та Департаменту архітектури та містобудування м.Києва.

    Якщо скарги не дали необхідного результату - потрібно звертатись до суду з вимогою визнання рішення виконавчого комітету недійсним та відновлення стану земельної ділянки, який існував до початку будівництва.

    Згідно з п.п.4, 6 ч.1 ст.1 Закону України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” (надалі Закон), прибудинкова територія це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку).

    Прибудинкова територія багатоквартирного будинку є спільним майном.

    Частиною першою статті 5 Закону визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

    Як зазначено в статті 42 Земельного кодексу України,

    1. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

    2. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    3. Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.

    Отже, земельна ділянка належить співвласникам житлового будинку на праві спільної сумісної власності, яка разом з загальним майном і неподільною часткою житлового комплексу (допоміжні приміщення, конструктивні елементи будинку, його технічне обладнання) є майном співвласників, які визначають порядок його використання.

    Згідно з ч.1 ст.391 Цивільного кодексу України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

    Відповідно до статті 152 Земельного кодексу України,

    1. Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

    2. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

    3. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

    а) визнання прав;

    б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

    в) визнання угоди недійсною;

    г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

    ґ) відшкодування заподіяних збитків;

    д) застосування інших, передбачених законом, способів.

    ВИСНОВОК

    Якщо прибудинкова територія належить ОСББ, то рішення виконкому про надання дозволу на будівельні роботи є незаконним та може бути визнаним недійсним у судовому порядку.

    Скарга на дії чи рішення органу місцевого самоврядування подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.

    З повагою, Дерій В.О.!

    Всього доброго!

    • Олександр Клієнт 7 місяців тому

      Двір не ОСББ

      • Дерій Владислав Олегович

        Алгоритм дій для з'ясування чи будівництво проводиться на законних підставах:

        • Отримати інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в якій зазначається власник земельної ділянки, її кадастровий номер.
        • Замовити Витяг про земельну ділянку або отримати інформацію про право власності або речові права з Державного земельного кадастру з метою з'ясування цільового призначення земельної ділянки.
        • З'ясувати в органі місцевого самоврядування чи надавали вони дозвіл на порушення об’єктів благоустрою та на який саме вид земляних та/або ремонтних робіт
        • Чи має відповідний квед підприємство, яке здійснює роботи
        • Якщо там буде розміщена тимчасова споруда (МАФ) - необхідно дізнатися чи видавався паспорт прив'язки на ТС

      • Дерій Владислав Олегович

        Додатково зверніться до відділу контролю за благоустроєм Вашого району, інспектор з благоустрою повинен перевірити чи не порушуються правила благоустрою.

        • Олександр Клієнт 7 місяців тому

          Дуже дякую, Владислав!

          Ваші відповіді були найбільш корисними.

          Хочу з вами співпрацювати по цій справі.

          Га цьому сервісі я вперше, хоча дуже давно знайомий з сервісами фрилансу по IT.

          Як ми можемо розпочати співпрацю?

    Олександр Клієнт 7 місяців тому

    Двір не ОСББ

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 7 місяців тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    ТИПОВІ ПРАВИЛА благоустрою території населеного пункту (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1529-17?lang=ru#Text):

    1. Утримання прибудинкової території здійснюється з дотриманням вимог Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17 травня 2005 року № 76, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 серпня 2005 року за № 927/11207, та ДБН 360-92** «Містобудування. Планування та забудова міських і сільських поселень».

    Для визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків застосовується Національний стандарт України ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 «Настанова щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови», затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 лютого 2014 року № 56.

    2. Благоустрій присадибної ділянки та прилеглої до присадибної ділянки території здійснюється власником або користувачем цієї ділянки. Власник або користувач присадибної ділянки може на умовах договору, укладеного з органом місцевого самоврядування, забезпечувати належне утримання території загального користування, прилеглої до його присадибної ділянки.

    3. Організація благоустрою присадибної ділянки, на якій розміщені житлові будинки, господарські будівлі та споруди, що в порядку, визначеному законодавством, взяті на облік як безхазяйне майно або передані в комунальну власність як безхазяйне майно, здійснюється органом місцевого самоврядування.

    4. Забороняється складати опале листя на прибудинкових територіях, а також поряд з контейнерними майданчиками.

    5. Забороняється викидати трупи собак, котів та інших тварин або захоронювати їх у не відведених для цього місцях (контейнерах для сміття, газонах тощо).

    6. Дороги, проїзди та проходи до будівель, споруд, пожежних вододжерел, підступи до зовнішніх стаціонарних пожежних драбин, обладнання та засобів пожежогасіння мають бути у вільному доступі, утримуватися справними, взимку очищатися від снігу. Забороняється довільно зменшувати нормативну ширину доріг та проїздів.

    согласно ЗУ О жилищно- комунальных услугах , придомовая территория это те об екты которые расположены в 10 квадратных метрах от дома ( включая дорогу во дворе).

    Согласно статье 42 Земельного кодекса Украины земельные участки, на которых расположены многоквартирные дома, а также относящиеся к ним здания, сооружения и придомовая территория, находящихся в общей совместной собственности владельцев квартир и нежилых помещений в доме, передаются безвозмездно в собственность или в постоянное пользование совладельцам многоквартирного дома в порядке, установленном Кабинетом Министров Украины.

    Якщо немає можливості створити ОСББ , або співласники не визначилися з формою управління будинком, то такий будинок є комунальною власністю територіальної громади міста , села чи ОТГ він перебуває на балансі міста , села чи ОТГ , ОПЕРАТИВНЕ УПРАВЛІННЯ ТА КОНТРОЛЬ стану будинку організовує місцева адміністрація у особі її виконавчого органу Департаменту Житлово-комунального господарства , департаменту інфраструктури та подібних органів створених місцевою адміністрацією вказаний орган ( департамент ЖКГ) Є БАЛАНСОУТРИМУВАЧЕМ Вашого будинку він має зробити подання до місцевої адміністрації про залучення керуючої компанії ЖЄКу, для подальшого управління будинком та прибудинковою територією мешканці якого не створили ОСББ.

    Все, що знаходиться в 10 метрах від будинку є прибудинковою територією та є спільною сумісною власністю співмешканців. Ви спільно можете користуватися вказаною територією

    Відповідальна особа по будинку або один з мешканців -власників може звернутися до міського голови міста з письмовою заявою про призначення управителя (ЖЕК) для обслуговування території та будинку. Міська , обласна, сільська чи ОТГ адміністрація має провести тендер та визначити управителя вашого будинку з яким укладає договір на надання послуг та оплатою за них згідно квитанцій які управитель буде щомісяця направляти мешканцям будинку до сплати.

    Наразі Вам необхідно звернутися до органу МС (МІСЬКОГО ,сільского , або голови ОТГ з зверненням , щодо призначення Вашому будинку управителя)

    Вам мають надати письмову відповідь у 30 -ти денний термін ЗУ Про звернення громадян.

    ---

    Придомовая территория - это общая совместная собственность жильцов дома , а если ОСМД( ОСББ) НЕ СОЗДАНО территория находится в коммунальной собственности города.

    . Дом стоит на земле коммунальной собственности, по этому все договора регистрируются в местном совете, в том числе магазины, кафе и т.д. Вам необходимо написать заявление к мэру ( к председателю сельсовета, смотря где живёте) с требованием предоставить информацию об обслуживании дома и назначение управителя.

    необходимо создать иницыативную группу и собрав подписи обраться к главе города , с требованием не утверждать строительство на территории вашего дома.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Промський Євгеній Сергійович
    Промський Євгеній Сергійович 7 місяців тому

    Адвокат, м. Київ, 4 роки досвіду

    Добрий день!

    Потрібно у місцевих органів влади з приводу прийняття рішень по передачі цієї частини земельно ділянки у користування (якщо таке існує), а також аналізувати технічну документацію (якщо така існує).

    Цю інформацію простіше за все отримати адвокатськими запитами.

    Після цього можна буде розробити подальший план дій.

    Наша компанія знаходиться у Києві та займалась захистом прав мешканців багатоквартирних будинків у подібних спорах.

    Ваш юрист,

    Євгеній Промський


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України