Начните консультацию с юристом онлайн
Земельный пай находится в зоне боевых действий. Документы утерены, но есть ксерокопии(пай,полученный по наследству). Как аннулировать документы и сделать новые? И может ли этим вопросом заниматься родственник? Есть ли смысл этим заниматься? Заранее спасибо
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (7)
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
1.
Відповідно до ст. 13 Закону «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», у разі, якщо до 1 січня 2025 року власник паю або його спадкоємець не оформить право власності на цю земельну ділянку, він вважатиметься таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. До цього часу ділянка буде вважатись «незатребуваною».
Після 1 січня 2025 року незатребувані ділянки будуть визнані безхазяйними. Їх передадуть у комунальну власність територіальної громади, на території якої вони розташовані.
Проте, якщо власник невитребуваної земельної ділянки або його спадкоємець пропустить строк оформлення земельної ділянки з поважної причини, він може подати позов до суду про визначення додаткового строку для оформлення.
2.
ЕСЛИ ПАЙ НАХОДИТСЯ В ЗОНЕ БОЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ.
Около 20% территории Украины остается под контролем врага. Понятно, что об урегулировании там каких-либо земельных отношений, в том числе и юридического оформления участков, речь не идет. Но законодатель пока не установил никаких исключений относительно необходимости оформления права на земельные участки владельцам невостребованных долей (паев), расположенных на оккупированных территориях или территориях ведения активных боевых действий.
В то же время реализация такой процедуры невозможна по объективным причинам, поскольку: уполномоченные на распоряжение землями органы местного самоуправления в соответствующих местностях не функционируют; доступ сертифицированных инженеров—землеустроителей к земельным участкам затруднен; функционирование Государственного земельного кадастра на таких территориях остановлено.
Сейчас для землевладельцев, по монму мнению, остается единственный выход — следить за изменениями в законодательстве, которые касаются урегулирования возможных вариантов решения данной ситуации. В случае же их отсутствия, указанный вопрос, скорее всего, станет предметом судебных споров.
3.
ВІДНОВЛЕННЯ ДОКУМЕНТІВ.
Нормативна база- Цивільний кодекс України
- Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)"
- Закон України "Про оренду землі"
- Закон України "Про звернення громадян"
- Указ Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям"
Вирішення спору в позасудовому порядкуУказом Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» повноваження видачі громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай), покладені на відповідні районні державні адміністрації.
Згідно п. 5 вищевикладеного Указу видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація проводяться відповідною районною державною адміністрацією.
Перш за все, в разі втрати оригіналу сертифікату необхідно опублікувати в пресі інформаційне повідомлення про його втрату.
Додатково, у разі відсутності даних про сертифікат на право на відповідну земельну частку (пай) потрібно звернутися до відповідного управління Держгеокадастру своєї місцевості з письмовим запитом про надання вичерпної інформації по своєму сертифікату, який видавався громадянину.
Для отримання дубліката сертифіката на право на земельну частку (пай), необхідно звернутися письмово до районної державної адміністрації, яка його видала з копією оголошення про втрату сертифікату.
Перелік необхідних документів:
У разі отримання письмової відповіді від районної державної адміністрації про неможливість видати відповідний дублікат сертифікату на право на відповідну земельну частку (пай), громадянин повинен звернутися за вирішенням зазначеного питання до суду першої інстанції - міського, районного суду за місцем знаходженням відповідача (РДА), з позовною заявою про визнання права на земельну частку (пай).
ЗАЙМАТИСЬ ЦИМ ПИТАННЯМ НЕОБХІДНО - ДАЙ БОЖЕ ДО КРАМАТОРСЬКА ОРДА НЕ ДІЙДЕ.
ВАШІ ІНТЕРЕСИ МОЖЕ ПРЕДСТАВЛЯТИ БУДЬ-ЯКА ОСОБА, НА КОТРУ ВИ ОФОРМИТЕ ДОВІРЕНІСТЬ.
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Світлана!
Звичайно, що є сенс цим займатись, це ж Ваша земля. Сьогодня є бойові дії, а завтра їх немає, тому навіть не думайте про це, а займайтесь відновленням документів на пай.
Якщо Ви не маєте змоги самостійно за'нятись даною справою, то Вам необхідно формити довіреність на свого родича, наділивни останнього відповідними повноваженнями, та він від Вашого імені зможе зайнятись оформленням нових документів.
Процес відновлення документації на земельну ділянку складається з наступних етапів:
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Втрата документа, його пошкодження чи зіпсування - явище не з приємних, однак не безвихідне.За загальним правилом, лише суб'єкт, що видавав документ, може видати його дублікат. Такими документами, які посвідчують право власності, можуть бути:
Для того, щоб його отримати дублікат Вам необхідно подати письмову заяву до нотаріуса або ОМС особисто або через представника за дорученням.
Тобто, якщо Ви не можете особисто зайнятися даним питанням, то Ви можете уповноважити свого представника отримати дублікат документа про земельний пай, для цього потрібно оформити нотаріально посвідчену довіреність із зазначенням, що представник має право представляти Ваші інтереси в органах нотаріату, в тому числі в державному нотаріальному архіві, з правом отримувати дублікати документів.
Статтею 53 Закону України “Про нотаріат” встановлено, що у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, за письмовою заявою осіб, видається дублікат втраченого документа. Видача дубліката втраченого або зіпсованого документа здійснюється державним нотаріальним архівом. До передачі в архів примірників документів, посвідчених або виданих нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, дублікат втраченого документа видається відповідно нотаріусом чи посадовою особою виконавчого комітету за місцем його зберігання.
Дублікати втрачених заповітів та довіреностей підлягають обов’язковій реєстрації у Спадковому реєстрі, Єдиному реєстрі довіреностей. Дублікат документа повинен містити весь текст посвідченого або виданого документа, оригінал якого вважається таким, що втратив чинність. У разі відсутності інформація щодо особи, яка видавала документ, необхідну інформацію можна отримати, зробивши інформаційну довідку (при наявності електронного цифрового підпису для входу до системи) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, через Кабінет електронних сервісів.
Тобто, якщо втрачено оригінал документа, що встановлював право власності на земельну ділянку, варто в першу чергу звернутися до нотаріуса, який посвідчував такий документ, або до органу місцевого самоврядування, який такий документ видавав, із заявою про видачу його дубліката.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
Підтвердити те, що людина має у власності земельну ділянку, можуть відповідні документи — державний акт встановленого зразка або витяг (свідоцтво) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно і витяг з кадастру. При цьому вся відповідальність за цілісність цих документів лежить на самому власнику.
Однак через низку причин може статися так, що документи буде втрачено: їх можуть загубити, викрасти чи просто випадково зіпсувати.
Отримати дублікат документів на землюУ разі втрати оригіналу документа на землю, доведеться послуговуватися дублікатом.
Чіткого визначення терміну «дублікат» в чинному законодавстві не існує. Але у юриспруденції дублікатом є другий примірник документа, що має таку саму юридичну силу як оригінал. Тобто, дублікат документа містить ті ж відомості, що й оригінал документа.
Фактично видача дубліката полягає у відтворенні тексту документа, дублікат якого видається, що спрямоване на відновлення такого документа у випадку неможливості використання останнього з певних причин.
Порядок дій при втраті документів на землюДля того, щоб відновити втрачені документи на землю, традиційно треба пройти кілька «бюрократичних» етапів. На це може піти не менше 1 тижня. А вартість складатимуть, в основному, обов’язкові платежі до бюджету, у випадку, коли ви самі займатися цим процесом. Якщо ж власник земельної ділянки звернеться до спеціалізованої фірми, то доведеться ще заплатити за надані послуги.
Правовстановлюючі документи, що були викрадені або загублені підлягають відновленню, але для цього треба розуміти алгоритм і діяти крок за кроком. Тож відновлення втрачених документів на земельну ділянку складається з наступних етапів:
- Перше що треба зробити — написати заяву в правоохоронні органи про викрадення чи загублення документів. Також можна подати оголошення про втрату до місцевої друкованої газети і обов’язково зберегти примірник. Такі дії підтверджують відсутність у власника документів на нерухоме майно і необхідність їх відновлення
- Отримати дублікат втраченого документу в органі, який його видав.
- Необхідно внести дані про землю чи будинок документи, на які було втрачено до Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно. Слід написати заяву до відповідного органу.
- У випадку коли був втрачений державний акт, тоді потрібно звернутися до районного управління Держгеокадастру та отримати копію державного акта чи довідку, що оригінал не зберігся. Необхідно отримати також і витяг з Державного земельного кадастру. Крім цього може знадобитися звернення до архіву місцевого органу самоврядування для отримання копії рішення про передачу вам у власність землі.
- Якщо був втрачений договір купівлі-продажу, дарування чи інший, потрібно звернутися до нотаріуса, який супроводжував земельну транзакцію для отримання дубліката.
- Зібраний пакет документів із копією паспорту, ідентифікаційного коду, квитанцією про сплату послуг та мита і заяву встановленого зразку треба подати державному реєстратору для реєстрації. А після державної реєстрації варто отримати виписку про реєстрацію документів на земельний об’єкт у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Куди звертатись у разі втрати документівЗаяву про відновлення втрачених документів слід подавати до Держгеокадастру або органів місцевого самоврядування області, де розташована земля, залежно від того, які саме документи необхідно отримати.
Залежно від типу документу, що посвідчує ваше право власності на землю та року його видачі є різні шляхи отримання дублікатів.
Варіант 1
Копію сертифікату, що був виданий до 1998 року, отримати досить складно. Такі документи видавали районні державні адміністрації (РДА), які упродовж реформи децентралізації передали все своє майно та інформацію місцевим громадам. Тобто РДА просто можуть уже не мати бланків потрібного зразка для виготовлення копії документа на землю.
Варіант 2
Отримати архівну копію державного акта, виданого до 2013 року, можливо у районному відділі Держгеокадастру наступним чином:
Варіант 3
Після 2013 року оригінал витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно видається одноразово з реєстру речових прав. Але інформацію у вигляді інформаційної довідки про речові права на земельну ділянку можна отримати безліч разів у ЦНАПі
Важливо: здійснити правочини (здати в оренду, купити або продати земельну ділянку тощо) на основі інформаційної довідки в деяких випадках буде зробити проблематично або взагалі неможливо.
При відновленні документів на право власності земельної ділянки іноді може виникнути потреба присвоїти кадастровий номер земельній ділянці (коли такого не було раніше), виконати кадастрову зйомку ділянки чи взагалі виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду або власність.
Коли отримати дублікат неможливоБувають випадки, коли оформити дублікати загублених правовстановлюючих документів не є можливим у силу різних причин.
У такому випадку варіантом розв'язання проблеми служить подача до суду позовної заяви про визнання права власності на об'єкт нерухомості або про встановлення юридичного факту. Рішення суду при цьому стає правовстановлюючим документом.
Так, згідно з ч. 1 ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Зі змісту ст. 392 Цивільного кодексу України вбачається, що власник майна може пред’явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Згідно з Цивільним процесуальним кодексом України, позови, що виникають із приводу нерухомого майна, пред’являють за місцезнаходженням майна або основної його частини. Якщо пов’язані між собою позовні вимоги пред’явлені одночасно щодо декількох об’єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об’єкта, вартість якого є найвищою.
Позов про визнання права власності є речово-правовим, вимоги якого звернені не до відповідача, а до суду, який має підтвердити наявність у позивача права власності на відповідне майно.
Позивачем у позові про визнання права власності є власник майна, який втратив документ, що засвідчує його право власності на майно.
В разі втрати правовстановлюючого документа позивач звертається до суду, як правило, у зв’язку з неможливістю реалізації ним свого права власності.
У таких випадках суб’єктивне право власності іншими особами не порушується, однак, відповідачами в таких справах є особи, які не визнають належності на праві власності майна позивачу у зв’язку з відсутністю у нього відповідного документа.
За загальним правилом судове рішення не породжує права власності, а лише підтверджує наявне право власності, набуте раніше на законних підставах, у випадках, коли це право не визнається, заперечується або оспорюється. Рішення суду при цьому стає правовстановлюючим документом.
Джерело: https://zemliak.com/konsultacii/637-dokumenti-na-z...
З повагою!
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Звичайно необхідно цим займатися в т.ч. за допомогою свого предаставника за довіреністю.
Звертаю, Вашу увагу, що 24 квітня 2024 року Верховною Радою України був прийнятий у першому читанні за основу проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» (реєстр. №11150 від 04.04.2024), поданий народним депутатом України Стернійчуком В.О. та іншими.
Законопроект включає такі положення:
продовження (з 2025 року до 2028 року) строку оформлення незатребуваних земельних ділянок, здійснення розподілу земельних ділянок між власниками паїв та їх спадкоємцями земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок.
відновлення обов’язковості підвищення кваліфікації сертифікованих інженерів-землевпорядників.
продовження до 2026 року пілотного проєкту із внесення відомостей до Державного земельного кадастру сертифікованими інженерами-землевпорядниками.
усунення неузгодженостей між законами «Про землеустрій» та «Про оцінку земель».
приведення назв глав Земельного кодексу України у відповідність до предметів їх правового регулювання.
Крім того, проектом пропонується передбачити особливості адміністративної процедури у сфері земельних відносин.
Наразі перебуває на стадії розгляду у ВР після повернення з пропозиціями Президента до закону.
https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43931
Відповідно до статті 53 Закону України «Про нотаріат» у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування за письмовою заявою осіб, за дорученням яких або щодо яких вчинялася нотаріальна дія, нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування видається дублікат втраченого або зіпсованого документа.
Дублікати документів, посвідчених або виданих нотаріусом, посадовою особою органу місцевого самоврядування, можуть бути видані за письмовою заявою правонаступників осіб, за дорученням яких або щодо яких вчинялася нотаріальна дія, а дублікат іпотечного договору - в тому числі за письмовою заявою іпотекодержателя за іпотечним договором.
Дублікати документів, посвідчених або виданих нотаріусом, посадовою особою органу місцевого самоврядування, можуть бути видані за письмовою заявою спадкоємців осіб, за дорученням яких або щодо яких вчинялася нотаріальна дія, а також виконавця заповіту та на запит нотаріуса, яким заведено спадкову справу. У такому разі нотаріусу, крім свідоцтва про смерть таких осіб, подаються документи, що підтверджують родинні відносини (свідоцтво виконавця заповіту).
Дублікат заповіту може бути виданий зазначеним у заповіті спадкоємцям, виконавцю заповіту після подання ними свідоцтва про смерть заповідача. У разі смерті спадкоємців, зазначених у заповіті, дублікат може бути виданий їхнім спадкоємцям після подання ними свідоцтва про смерть заповідача і свідоцтва про смерть померлого спадкоємця.
До заяви про видачу дубліката заповіту або про видачу дубліката іншого документа спадкоємцям осіб, за дорученням яких або щодо яких вчинялася нотаріальна дія, виконавцю заповіту нотаріус долучає засвідчену ним копію свідоцтва про смерть та засвідчені копії інших документів, що підтверджують їхні родинні відносини (копію свідоцтва виконавця заповіту).
До передачі в архів примірників документів, посвідчених або виданих нотаріусом, дублікат утраченого або зіпсованого документа видається нотаріусом за місцем його зберігання.
У разі припинення приватної нотаріальної діяльності, ліквідації державної нотаріальної контори та передачі документів нотаріального діловодства та архіву до державного нотаріального архіву, дублікат утраченого або зіпсованого документа видається нотаріусом державного нотаріального архіву.
Державний нотаріус державного нотаріального архіву видає також дублікати заповітів, які надійшли на зберігання від посадових осіб, зазначених у статті 40 Закону, та дублікати заповітів та довіреностей, посвідчених особами, які в умовах воєнного стану відповідно до законодавства мають право їх посвідчувати.
Крім того, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону у сільських населених пунктах уповноважені на це посадові особи органу місцевого самоврядування видають дублікати посвідчених ними документів.
Для отримання дубліката документа фізична особа має подати нотаріусу такі документи:
- документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»);
- довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;
- якщо за видачею дубліката документа звернувся представник заявника, на підтвердження своїх повноважень він має подати нотаріально посвідчену довіреність (із чітким зазначенням, що представник має право представляти інтереси особи в органах нотаріату з питань отримання дублікатів документів).
Якщо за видачею дубліката документа звернувся представник юридичної особи, він має надати нотаріусу установчі документи юридичної особи на підтвердження її правоздатності та дієздатності, а також документи, які підтверджують повноваження представника.
Якщо Ви вже мали Державний акт на право власності на земельну ділянку – то слід зазначити, що це документ, виданий уповноваженим державним органом, що підтверджує право власності на земельну ділянку.
Державні акти на право власності на земельну ділянку видавались до 2013 року. З січня 2013 року за підтвердження права власності на об’єкти нерухомості в тому числі і земельні ділянки відповідає єдина державна інформаційна система в Україні, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав - Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.
Якщо ви є власником земельної ділянки і ваше право власності на неї посвідчується Державним актом на право власності на землю і Ви зареєстрували своє право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в такому випадку втрата чи псування державного акту ніяким чином на вплине на вас, не потрібно буде нічого робити для відновлення акту. Право власності в такому випадку завжди можна підтвердити довідкою з Державного реєстру, яку можна отримати онлайн.
У випадку, якщо право власності на земельну ділянку, що підтверджується Державним актом на право власності на землю НЕ ЗАРЕЄСТРОВАНО в ДРРП, то при втраті цього Акту потрібно вчинити наступні дії:
Звернутись до відділу Держгеокадастру з метою отримання належним чином засвідченої копії другого примірника Державного акту на право власності на земельну ділянку та перевірити відомості про дану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Звернутись через Центр надання адміністративних послуг до державного реєстратора для реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня. Для того, щоб відновити втрачені документи на землю, традиційно треба пройти кілька «бюрократичних» етапів. На це може піти не менше 1 тижня. А вартість складатимуть, в основному, обов’язкові платежі до бюджету, у випадку, коли ви самі займатися цим процесом. Якщо ж власник земельної ділянки звернеться до спеціалізованої фірми, то доведеться ще заплатити за надані послуги.
Правовстановлюючі документи, що були викрадені або загублені підлягають відновленню, але для цього треба розуміти алгоритм і діяти крок за кроком. Тож відновлення втрачених документів на земельну ділянку складається з наступних етапів:
- Перше що треба зробити — написати заяву в правоохоронні органи про викрадення чи загублення документів. Також можна подати оголошення про втрату до місцевої друкованої газети і обов’язково зберегти примірник. Такі дії підтверджують відсутність у власника документів на нерухоме майно і необхідність їх відновлення
- Отримати дублікат втраченого документу в органі, який його видав.
- Необхідно внести дані про землю чи будинок документи, на які було втрачено до Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно. Слід написати заяву до відповідного органу.
- У випадку коли був втрачений державний акт, тоді потрібно звернутися до районного управління Держгеокадастру та отримати копію державного акта чи довідку, що оригінал не зберігся. Необхідно отримати також і витяг з Державного земельного кадастру. Крім цього може знадобитися звернення до архіву місцевого органу самоврядування для отримання копії рішення про передачу вам у власність землі.
- Якщо був втрачений договір купівлі-продажу, дарування чи інший, потрібно звернутися до нотаріуса, який супроводжував земельну транзакцію для отримання дубліката.
- Зібраний пакет документів із копією паспорту, ідентифікаційного коду, квитанцією про сплату послуг та мита і заяву встановленого зразку треба подати державному реєстратору для реєстрації. А після державної реєстрації варто отримати виписку про реєстрацію документів на земельний об’єкт у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Куди звертатись у разі втрати документівЗаяву про відновлення втрачених документів слід подавати до Держгеокадастру або органів місцевого самоврядування області, де розташована земля, залежно від того, які саме документи необхідно отримати.
Залежно від типу документу, що посвідчує ваше право власності на землю та року його видачі є різні шляхи отримання дублікатів.
Варіант 1
Копію сертифікату, що був виданий до 1998 року, отримати досить складно. Такі документи видавали районні державні адміністрації (РДА), які упродовж реформи децентралізації передали все своє майно та інформацію місцевим громадам. Тобто РДА просто можуть уже не мати бланків потрібного зразка для виготовлення копії документа на землю.
Варіант 2
Отримати архівну копію державного акта, виданого до 2013 року, можливо у районному відділі Держгеокадастру наступним чином:
Юрист, г. Мирноград, 13 лет опыта
Общаться в чатеДобрий день!
Статтею 53 Закону України “Про нотаріат” встановлено, що у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, за письмовою заявою осіб, видається дублікат втраченого документа. Видача дубліката втраченого або зіпсованого документа здійснюється державним нотаріальним архівом. До передачі в архів примірників документів, посвідчених або виданих нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, дублікат втраченого документа видається відповідно нотаріусом чи посадовою особою виконавчого комітету за місцем його зберігання.
Дублікати втрачених заповітів та довіреностей підлягають обов’язковій реєстрації у Спадковому реєстрі, Єдиному реєстрі довіреностей. Дублікат документа повинен містити весь текст посвідченого або виданого документа, оригінал якого вважається таким, що втратив чинність. У разі відсутності інформація щодо особи, яка видавала документ, необхідну інформацію можна отримати, зробивши інформаційну довідку (при наявності електронного цифрового підпису для входу до системи) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, через Кабінет електронних сервісів.
Тобто, якщо втрачено оригінал документа, що встановлював право власності на земельну ділянку, варто в першу чергу звернутися до нотаріуса, який посвідчував такий документ, або до органу місцевого самоврядування, який такий документ видавав, із заявою про видачу його дубліката.
Успіхів!