Задайте вопрос юристу

885 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Судебная практика, 03 ноября 2024, вопрос №122218 350₴

Зняття перешкод на приватній ділянці

За Рішенням міської ради у 1960р. бюро технічної інвентаризації розробило план на закріплену для користування площу 2186 кв.м. під садівництво (є документ), яка межувала із земельною ділянкою площею 600 кв.м, виділеною під обслуговування житлового будинку №156. Статусом користувача мешканці буд. №156 користуються до сьогодні при відсутності будь-яких актів державної влади чи органів самоврядування на дану землю. При забудові території на початку 1970-их років повз будинок планувалося прокладання дороги (план забудови розшукується, рішення міськвиконкому розшукується). У цьому місці сформувалася стежка-прохід, якою користувалися жителі двох вулиць для виходу в центр міста. Дорога так і не була побудована, а в діючому плані місто-забудови за 2015р. її не вказано.
У 2023р. Рішенням Дрогобицької міської ради під обслуговування будинку №156 було виділено 1000 кв.м і дану ділянку приватизовано (на двох власників будинку) разом із сформованою стежкою-проходом. Про це рішення мешканці не знали і вільно користувалися стежкою- проходом.
У 2024р. після смерті одного із власників у право власності на всю землю вступила його дружина (Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 74164770 від 17.07.2024р.) з обтяженням на основі договору довічного утримання (догляду), серія та номер: 487, виданий 17.07.2024р.; видавник: Момот М.О.). На правах власності вона перекрила для мешканців прохід, встановивши металеве перекриття.
Яким чином жителі можуть відновити своє право користуватися стежкою-проходом?

Ответы юристов (16)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Недостатньо інформації для повної відповіді на Ваше питання.

    Бажаєте користуватись чужою земельною ділянкою: здійснювати прохід (проїзд) через чужу земельну ділянку, прокласти чи експлуатувати лінії електропередач чи зв'язку або трубопроводу для забезпечення водопостачання чи меліорації? Тоді вам потрібно встановити земельний сервітут.

    Земельний сервітут - це право користування чужою земельною ділянкою. Таке право може бути як платним, так і повністю безкоштовним. Може виникнути питання: а навіщо потрібен сервітут, якщо є звичайна та всім знайома оренда, і яка ж між ними різниця? Адже і те, і інше надає можливість користуватися земельною ділянкою.

    Так, земельний сервітут потрібен тоді, коли людина не збирається використовувати всю земельну ділянку в повному обсязі, він потрібен з метою отримання однієї-двох конкретних можливостей зробити щось на земельній ділянці або її частині. У багатьох випадках право сервітуту оформляють сусіди, яким потрібно через ділянку іншого сусіда проїхати, пройти або провести водопровід тощо. Але при цьому просто вимагати у сусіда зробити дорогу посеред його городу не можна. Необхідно навести достатні обґрунтування, що в інших місцях або іншими способами зробити дорогу або провести трубопровід неможливо або дуже складно. Крім цього, частина 4 статті 98 Земельного кодексу визначає, що сервітут повинен бути найменш обтяжливим для власника земельної ділянки.

    Зміст та підстави для встановлення земельного сервітуту

    Існує чотири можливих підстави для встановлення земельного сервітуту:

    • договір;

    • закон;

    • заповіт;

    • рішення суду.

    Найбільш поширеним є встановлення сервітуту на підставі договору між особою, яка вимагає його встановлення, та власником земельної ділянки.

    Типова форма договору земельного сервітуту законом не визначена, тому він може укладатися в довільній формі відповідно до вимог цивільного законодавства. Щодо змісту такого договору про встановлення земельного сервітуту, то, виходячи з його спрямованості, слід чітко викласти всі права, що надаватимуться особі, в інтересах якої встановлено сервітут.

    Оскільки сервітутне користування може бути як платним, так і безкоштовним, тому в договорі потрібно встановити ціну за користування земельною ділянкою, зазначити порядок розрахунків, відповідальність за невиконання обов'язків особою, на користь якої встановлено земельний сервітут, порядок внесення плати за сервітут та термін його дії. Якщо термін не буде зазначено, то право, що виникає на підставі такого договору, матиме безстроковий характер.

    Право земельного сервітуту виникає після його державної реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на земельну ділянку відповідно до Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

    У разі недосягнення домовленості щодо встановлення сервітуту в цілому або щодо окремих його умов сервітутне право може виникнути на підставі відповідного судового рішення. Особа, зацікавлена у встановленні сервітуту, має право звернутися до суду з позовом до власника сусідньої земельної ділянки. Позивач повинен буде довести суду, що нормальне використання його земельної ділянки неможливе без обтяження сервітутом чужої сусідньої земельної ділянки, а також те, що потреби особи, в інтересах якої встановлено сервітут, не можуть бути задоволені будь-яким іншим способом.

    Щодо встановлення земельного сервітуту за законом, то на сьогодні подібна можливість залишається теоретичною. Чинне законодавство України не передбачає випадків, коли земельний сервітут виникав би безпосередньо на підставі закону.

    Встановлення сервітуту заповітом по суті є різновидом його встановлення у формі договору. Після смерті заповідача особа, на користь якої передбачено встановлення сервітуту, також має вчинити певний правочин - погодитися на встановлення сервітуту, прийнявши спадщину та вчинивши дії по її реєстрації. Положення про сервітут повинні бути сформульовані у заповіті з урахуванням тих самих вимог, що і стосовно договору.

    Правові наслідки встановлення земельного сервітуту

    Відповідно до ч. 2 ст. 101 Земельного кодексу земельний сервітут не підлягає відчуженню, зокрема, він не може бути предметом купівлі-продажу, застави та не може передаватися будь-яким способом особою, в інтересах якої цей сервітут встановлено, іншим фізичним та юридичним особам.

    Одним із правових наслідків встановлення земельного сервітуту є обтяження обслуговуючої земельної ділянки, тобто певне обмеження прав її власника. Адже встановлення будь-якого земельного сервітуту призводить до певного зменшення кількості можливих варіантів використання обслуговуючої земельної ділянки її власником та користувачем. Разом з тим встановлення земельного сервітуту не має привести до позбавлення власника обслуговуючої ділянки жодної з його можливостей щодо користування чи розпорядження землею в повному обсязі.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Якщо Ви доведете, що стежка-прохід відносилася до земель загального користування, то можете в судовому порядку визнати Рішення Дрогобицької міської ради незаконним.

    Згідно частини 4 статті 83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:

    а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);

    б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об'єктами повітряного і трубопровідного транспорту;

    в) землі під об'єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом;

    г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом;

    ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом;

    д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування;

    е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об'єктів, або на земельних ділянках дна водних об'єктів;

    є) землі під об’єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.

    Згідно частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

    Згідно частини 10 статті 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

    Інший варіант - це вимагати від власника земельної ділянки встановлення земельного сервітуту.

    Згідно статті 99 Земельного кодексу України Власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів:

    а) право проходу та проїзду на велосипеді;

    б) право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху;

    ...

    з) інші земельні сервітути.

    Стаття 100. Порядок встановлення земельних сервітутів

    1. Сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

    2. Земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (землекористувачем) земельної ділянки.

    За домовленістю сторін договір про встановлення земельного сервітуту може бути посвідчений нотаріально.

    Власник земельної ділянки також може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору про встановлення земельного сервітуту та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

    Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

    3. У разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, не сформованих у земельну ділянку, допускається формування земельної ділянки в межах території, на яку буде поширюватися право земельного сервітуту.

    Стаття 101. Дія земельного сервітуту

    1. Дія земельного сервітуту зберігається у разі переходу прав на земельну ділянку, щодо якої встановлений земельний сервітут, до іншої особи.

    У разі переходу права власності на об’єкт нафтогазовидобування, об’єкт трубопровідного транспорту, об’єкт енергетики, передачі електричної енергії, для розміщення якого встановлений земельний сервітут, право земельного сервітуту (права та обов’язки особи, на користь якої встановлений земельний сервітут) переходить до нового власника такого об’єкта на тих самих умовах. У такому разі волевиявлення землевласника (землекористувача) та внесення змін до договору про встановлення земельного сервітуту не вимагаються. Документи, що підтверджують набуття права власності на об’єкт, для розміщення якого встановлений земельний сервітут, є підставою для державної реєстрації переходу права земельного сервітуту.

    2. Земельний сервітут може переходити до інших осіб разом з об’єктом, для розміщення якого він встановлений, або у випадках, визначених пунктами "а", "б", "г", "ґ", "д", "е" статті 99 цього Кодексу, – у разі переходу права власності, користування земельною ділянкою, для доступу, обслуговування та провадження іншої діяльності, щодо якої він був встановлений.

    3. Земельний сервітут не може бути предметом купівлі-продажу, застави та не може передаватися будь-яким способом особою, в інтересах якої цей сервітут встановлено, іншим фізичним та юридичним особам.

    4. Власник, землекористувач земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, має право вимагати від осіб, в інтересах яких встановлено земельний сервітут, плату за його встановлення, якщо інше не передбачено законом.

    5. Власник земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, має право на відшкодування збитків, завданих встановленням земельного сервітуту.

    Стаття 102. Припинення дії земельного сервітуту

    1. Дія земельного сервітуту підлягає припиненню у випадках:

    а) поєднання в одній особі суб'єкта права земельного сервітуту, в інтересах якого він встановлений, та власника земельної ділянки;

    б) відмови особи, в інтересах якої встановлено земельний сервітут;

    в) рішення суду про скасування земельного сервітуту;

    г) закінчення терміну, на який було встановлено земельний сервітут;

    ґ) невикористання земельного сервітуту протягом трьох років;

    д) порушення власником сервітуту умов користування сервітутом.

    2. На вимогу власника земельної ділянки, щодо якої встановлено земельний сервітут, дія цього сервітуту може бути припинена в судовому порядку у випадках:

    а) припинення підстав його встановлення;

    б) коли встановлення земельного сервітуту унеможливлює використання земельної ділянки, щодо якої встановлено земельний сервітут, за її цільовим призначенням.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Леся Клиент месяц назад

      Добрий день. Дякую за розгорнуту відповідь.

      Чи можна уточнити: мешканці користувалися стежкою-проходом, підсипали її гравієм, наявність стежки підтверджена при візуальному огляді членами комісії міської ради на території, але користування не зафіксоване ніякими правовими документами. Цього достатньо для визнання стежки землею загального користування? У зверненнях до міської влади наявні підписи 25 пенсіонерів (з них 11 з різною групою інвалідності), вагітних дінок, жінок з малолітніми дітьми.

      Сьогодні намагаємося знайти документальне підтвердження проектів прокладання в цьому місці дороги. Але місцевий архів вже третій місяць переїзджає в інше приміщення і не видає ніякої інформації.

      Чи можна оскаржувати документ на права власності, у якому вид обтяження (заборона на нерухоме майно) сформована на основі договору довічного утримування (догляду)?

      Дякую за відповідь.

      • Дерій Владислав Олегович

        Якщо з новим власником неможливо домовитись, то Вам потрібно звернутись до міської ради та отримати копію містобудівної документації.

        Якщо на генеральному плані забудови стежка-прохід відноситься до земель загального користування, то її не мали права приватизовувати і це є підставою для звернення до суду.

        Згідно частини 10 статті 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

        Чи можна оскаржувати документ на права власності, у якому вид обтяження (заборона на нерухоме майно) сформована на основі договору довічного утримування (догляду)?

        Якщо земельну ділянку приватизували за рахунок будинку, який був отриманий на підставі договору утримання, то це питання потрібно більш детально дослідити.

        Згідно статті 378 ЦКУ Право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.

        Згідно статті 140 Земельного кодексу України підставами припинення права власності на земельну ділянку є:

        а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку;

        б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця;

        в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника;

        г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора;

        ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;

        д) конфіскація за рішенням суду;

        е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом;

        є) примусове вилучення земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності.

        • Леся Клиент месяц назад

          Уточнення: Договір довічного утримування і вступ у права власності на будинок та землю оформлені тою самою датою.

          • Дерій Владислав Олегович

            Це законодавчо правильно, адже разом з укладанням договору довічного утримання переходить право власності на нерухомість, але розпоряджатися нерухомістю (продавати, дарувати чи іншим способом відчужувати) можна лише після смерті особи, за якою здійнюється догляд, тому і було встановлено обтяження.

            • Леся Клиент месяц назад

              Дякую за роз"яснення.

          • Дерій Владислав Олегович

            Будь ласка! Успіхів Вам!

    Леся Клиент месяц назад

    Запитання не про сервітут.

    Мешканці не оформляли прав на стежку-прохід, бо в усному порядку була домовленість між користувачем, який помер, і мешканцями про їх право переходу через ділянку, оскільки було рішення про прокладання в цьому місці дороги. А коли почали займатися оформленням своїх прав, то виявили, що у 2023р. цю ділянку приватизували (при оформленні технічної документації розробником не було на ділянці вказано наявності стежки). У цьому ж документі ("Технічна документація") наявний підробний підпис людини, яка на цей час була мертвою. Запитання: чи можна через суд мешканцям відновити своє право проходу через тепер вже приватизовану ділянку? За яких умов можна скасувати акти приватизації?

    Айвазян Юрій Климентійович
    75.1%

    Доброго дня, Леся!

    Відповідно до ст. 158 Земельного кодексу України органами, уповноваженими вирішувати земельні спори, є органи місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів,додержання громадянами правил добросусідства.Земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви.

    Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладення розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.

    Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення. У рішенні органу місцевого самоврядування визначається порядок його виконання. Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття.

    Зазвичай при сільських, селищних, міських радах створюються постійні комісії з розгляду земельних спорів.У разі необхідності можливим є дослідження ситуації на місці, для чого постійна комісія із земельних питань оголошує перерву в розгляді спору, визначає дату та час виходу на місце, повідомляє про це всіх присутніх. Під час виходу на місце визначається дата та час продовження розгляду земельного спору, про що повідомляються члени комісії та сторони спору.

    Сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.

    Земельні спори розглядаються на підставі заяви однієї із сторін. Така заява повинна містити:

    • найменування органу, до якого вона подається;
    • ім’я сторін, які беруть участь у земельному спорі, а також ім’я представника заявника, якщо заява подається представником, їх місце проживання або місцезнаходження, поштовий індекс, номер засобів зв’язку;
    • зміст вимог і виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги;
    • зазначення доказів, що підтверджують кожну обставину;
    • перелік документів, що додаються до заяви.

    Заява про вирішення земельного спору підписується заявником або його представником із зазначенням дати її подання. Якщо заява про вирішення земельного спору подається представником заявника, до заяви додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження.

    При поданні заяви про вирішення земельного спору надаються такі документи:

    • копія паспорта заявника та його представника або іншого документу, що посвідчує особу, завірена особистим підписом заявника та його представника (відповідно);
    • копія документу, який підтверджує повноваження представника заявника, завірена особистим підписом представника заявника;
    • копія документу, що посвідчує право на земельну ділянку, завірена особистим підписом заявника;
    • кадастровий план земельної ділянки із відображенням зон обмежень (обтяжень) прав на земельну ділянку та наявних земельних сервітутів (за наявності);
    • порівняльний план із відображенням меж, кількісних характеристик земельної ділянки;
    • копії документів, що підтверджують зміни, які відбулися у правовому режимі земельної ділянки;
    • копія витягу із Реєстру прав власності на нерухоме майно, завірена особистим підписом заявника;
    • копії правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомого майна, завірені особистим підписом заявника;
    • копії матеріалів з технічної інвентаризації нерухомого майна (копії технічних паспортів) завірені особистим підписом заявника;
    • копії рішень органів місцевого самоврядування або судових органів щодо вирішення земельних спорів, якщо такі мали місце.

    Для надання консультацій (висновків) під час розгляду та вирішення земельного спору з питань, що потребують спеціальних знань, постійна депутатська комісія з земельних питань може заслуховувати спеціалістів та експертів, залучених зацікавленими сторонами. Витрати, пов’язані із залученням спеціалістів та експертів, покладаються на ініціатора такого залучення.

    Заява про вирішення земельного спору повертається заявнику у таких випадках:

    • не додержано вимог, встановлених для змісту заяви, або не надано необхідних документів;
    • заява про вирішення земельного спору від імені заявника подана особою, яка не має відповідних повноважень;
    • земельний спір не підвідомчий відповідній раді.

    Особа, яка не згідна з рішенням за результатами розгляду земельного спору, має право оскаржити це рішення у судовому порядку. Оскарження зазначених рішень у суді призупиняє їх виконання.

    Відповідно до ст. 158-1 Земельного кодексу України, земельний спір може бути врегульовано шляхом медіації відповідно до Закону України "Про медіацію" з урахуванням особливостей, передбачених Земельним кодексом України.

    Органи, передбачені статтею 158 Земельного кодексу України, сприяють примиренню сторін земельного спору.

    Договір про проведення медіації та угода за результатами медіації у земельних спорах укладаються в письмовій формі.

    У разі невиконання чи неналежного виконання угоди за результатами медіації сторони медіації мають право звернутися для розгляду земельного спору до органів, що вирішують земельні спори.

    У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування спір вирішується судом.

    Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

    Згідно ч. 1 ст. 391 Цивільного кодексу України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

    Відповідно до ч. 3 ст. 212 ЗК України повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

    Розгляд питань про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки, усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, а також вирішення інших земельних спорів, що відповідно до визначеної ЗК компетенції розглядалися органом місцевого самоврядування здійснюється судами в порядку цивільного судочинства.

    Власник майна вправі звернутися до суду з позовом про усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном (негаторний позов). Із зазначеним позовом може звернутися також особа, яка відповідно до закону або договору має право володіння та користування майном, у тому числі у випадку, коли зазначені перешкоди чиняться власником такого майна.

    Позовна давність до вимог про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном не застосовується, оскільки порушення прав триває у часі. Якщо ж на момент подання негаторного позову воно припинилося, то підстав для його задоволення немає.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Леся Клиент месяц назад

      Дякую, п.Юрію за детальне пояснення.

      З квітня місяця 2024р. три рази зверталися до Дрогобицької міської ради з колективними проханнями надати офіційний дозвіл на облаштування стежки-проходу. Нам відповідали безграмотними відписками (переписка збережена), призначали різні комісії, замовчуючи факт приватизації ділянки стежки у 2023р. І лише у жовтні відписали, що частина стежки проходу у власності на правах вступу у спадщину, рекомендуючи для відновлення своїх прав звернутися до суду.

      Чи за таких обставин доцільно оформляти земельний спір?

      • Айвазян Юрій Климентійович
        24.9%

        Так, я вважаю, що Вам потрібно звертатись до суду. Звичайно, що потрібно більш детально розбиратись із документацією, проте, виходячи з наданої Вами інформації про небажання міської ради займатись цим питанням та замовчуванням факту приватизації, можна вже дійти до висновку, що щось в цій ситуації було зроблено не у законий спосіб.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Статус ПЕНСІОНЕРА АБО ІНВАЛІДА НІЯК НЕ ВПЛИВАЄ НА ПРАВО ТРЕТЬОЇ ОСОБИ (ВЛАСНИКА ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ) КОРИСТІВАТИСЯ СВОЄЮ ВЛАСНІСТЮ.

    ТІЛЬКИ СЕРВЕТУТ НАДАЄ МОЖЛИВІСТЬ КОРИСТУВАТИСЯ СТЕЖКОЮ.

    • Леся Клиент месяц назад

      Чи можна оспорювати неправомірність передачі землі громадської власності у приватну власність за зазначених обставин?

      • Карпенко Андрій Володимирович

        Для відповіді на Ваше питання недостатньо інформації.

        Треба бачити наявні документи.

        Ще раз - статус пенсіонерів та інвалідів НІЯК НЕ ВПЛИВАЄ НА ПРАВО ТРЕТЬОЇ ОСОБИ (ВЛАСНИКА ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ) КОРИСТІВАТИСЯ СВОЄЮ ВЛАСНІСТЮ.

        Скоріше за все цю ситуацію треба буде вирішувати в судовому порядку.

        Я свої відповіді завжди роблю виходячи з реальної ситуації, незважаючи на очікування клієнта.

        • Леся Клиент месяц назад

          Щиро дякую за чіткі пояснення. Знаходимося у стадії пошуку документів.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA