Задайте вопрос юристу

889 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

20 января 2025, вопрос №125775 340₴

Якщо є відстрочка по навчанню, колись отримав статус обмежено придатний. Чи потрібно проходити заново ВЛК по новій постанові?

Якщо є відстрочка по навчанню, колись отримав статус обмежено придатний. Чи потрібно проходити заново ВЛК по новій постанові?

Ответы юристов (21)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня!

    Законом України № 3621-IX передбачено, що до лютого 2025 року обмежено придатні військовозобов'язані повинні пройти ВЛК:

    "Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби».

    Проте, норми законодавства не визначають, що для згадано переогляду Ви повинні з'явитись до ТЦК самостійно!

    Згідно із Постановою КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".

    Статтею 22 Закону України "Про мобіліаційну підготовку та мобілізацію" визначено наступне:

    1. Громадяни зобов’язані:

    "з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду".

    Отже, Ви не маєте обов'язку йти до ТЦК та отримувати повістку або направлення на проходження ВЛК.

    Стосовно можливих наслідків з боку ТЦК, то, наприклад, притягнення Вас до адміністративної відповідальності за непроходження ВЛК в установлені строки однозначно буде неправомірним, й Ви зможете оскаржити постанову керівника ТЦК у судовому порядку.

    Чи будуть ТЦК притягати до відповідальності, побачимо після 4 лютого, але вже станом на зараз деякі з ТЦК роблять неправомірні заяви та вказують на те, що військовозобов'язані повинні з'являтись самостійно, інакше будуть оштрафовані.

    В кінцевому варіанті вирішувати тільки Вам. Ще раз наголошую на тому, що Ви не зобов'язані йти до ТЦК самостійно згідно норм законодавства, але певний ризик щодо неправомірного притягнення до адміністративної відповідальності все ж таки існує.

    Щодо нової Постанови КМУ №1558 "Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації", то в останній зазначено наступне:

    “63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.”.

    Але ж Ви не звертаєтесь до ТЦК із заявою про надання відстрочки, а продовжуєте останню. Крім того, я так розумію, що робите Ви це не персонально в ТЦК, а через Резерв+?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Тетяна Клиент 20 часов назад

      Дякую А чи збережеться відстрочка, якщо не пройти влк до 04.02 ? і чи можна буде її потім продовжити без проходження ВЛК?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Нормами законодавства не визначено, що проходження або непроходження ВЛК повинно впливати на продовження відстрочки. Тим більш, що саме ТЦК повинен подбати про те, аби обмежено придатні своєчасно пройшли переогляд й для того останній повинен надіслати повістку на проходження ВЛК.

        У новій редакції Постанови КМУ №560 після внесення змін до останньої Постановою КМУ №1558 зазначено наступне:

        “59. За наявності технічної можливості відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період може оформлятися та надаватися автоматично у разі створення запиту на її оформлення військовозобов’язаним через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

        Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаному продовжується автоматично, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

        Перевірка підстав у військовозобов’язаного щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період (крім випадків, коли відстрочка від призову оформляється та надається автоматично відповідно до пункту 59 цього Порядку) здійснюється посадовими особами територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) відповідно до їх функціональних обов’язків за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних.

        Перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період здійснюється протягом п’яти днів у разі:

        • подання військовозобов’язаним заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період;
        • видання указу Президента України про проведення мобілізації (продовження строку проведення мобілізації);
        • надходження звернення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування;
        • отримання офіційної інформації (повідомлення) про втрату особою законних підстав для відстрочки.

        У разі виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (комісія Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) скасовує таку відстрочку протягом семи днів з дати виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки.

        Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 1 пункту 2 додатка 5, надається на семестр, але не більше ніж на шість місяців.

        Як бачите, дана норма також не містить згадки про те, що автоматичне продовження відстрочки не відбувається за умови непроходження ВЛК.

        • Тетяна Клиент 20 часов назад

          тобто не можуть відмовити у продовженні відстрочки якщо не пройдеш влк добровільно до 04.02?

          • Айвазян Юрій Климентійович
            Організацією медичного огляду та уточненням інформації займаються територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання військовозобов’язаних громадян України.

            Відповідно до Правил військового обліку (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні прибути до ТЦК у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях відповідно для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів.

            На даному етапі, проходження військово-лікарської експертизи можливе лише за направленням, виданим ТЦК. Для видачі направлення ТЦК має викликати військовозобов’язаного повісткою. Якщо повістки не було, то військовозобов'язаний може особисто звернутися до ТЦК для отримання направлення на ВЛК.

            https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

            Так яким чином можно відмовити у продовженні відстрочки, якщо ТЦК, відповідно до своїх обов'язків, не надіслав повістку чоловіку на проходження ВЛК?

            Як чоловік може нести відповідальність за дії ТЦК й при тому втратити право на продовження відстрочки у зв'язку із несвоєчасним направленням на ВЛК?

            В якому саме нормативно правовому акті міститься вимога про відмову у продовженні відстрочки у зв'язку із непрохолдженням ВЛК до 4 лютого без повістки від ТЦК?

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21 березня 2024 року № 3621-IX Громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Медичний огляд військовозобов’язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров’я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.

    Отже, у разі отримання направлення Вам необхідно буде пройти ВЛК.

    Наявність бронювання не звільняє Вас від обов'язку в його проходженні.

    Я рекомендую пройти ВЛК до 04.02.2025 р.

    Ось роз'яснення МО з цього питання:

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    • Тетяна Клиент 20 часов назад

      Дякую А чи збережеться відстрочка, якщо не пройти влк до 04.02 ? і чи можна буде її потім продовжити без проходження ВЛК?

      • Богун Сергій Павлович

        Так, збережеться. Без проходження ВЛК - ні.

        • Тетяна Клиент 20 часов назад

          А якщо потрібно продовжити відстрочку, чи продовжуть її без ВЛК?

          • Богун Сергій Павлович

            Без проходження ВЛК - ні.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, пані ТЕТЯНА! Закон не встановлює ОБОВ"ЯЗКУ військовозобов"язаного змінити свій статус обмежено придатного. Тим більше ніякої зміни немає фактично. Це все фікція. Просто перейменували обмежено придатний на придатний до служби в ТЦК, охороні, тилових підрозділах та ін. Від перестановки слів - сенс не змінювався, однак це зробили умисно, щоб перекомісувати фактично непридатних до служби, але тих, хто раніше не міг заплатити військкоматам - на придатних.

    Отже, Вам треба чекати повістку від ТЦК. Інакше навіть людина з відстрочкою може потрапити до навчальної частини ЗСУ і через 2-3 місяці бути вже на фронті. А потім втомитесь разом з адвокатами оскаржувати свою мобілізацію в судах.

    На моє переконання взагалі Закон не підлягає реалізації, бо Уряд не прийняв нормативно-правову базу для його реалізації. При цьому тлумачити загальні норми як такі, що дають змогу його реалізувати - це значна натяжка та фактично порушення статті 19 Конституції України щодо діяльності посадових осіб в порядку, в межах повноважень та У СПОСІБ, що прямо передбачені законом. А тому чинною є норма Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. щодо того, що особи з відстрочкою медичні огляди не проходять та на ВЛК не направляються.

    Процитую сам Закон України від 21 березня 2024 року № 3621-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист".

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити:

    • прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
    • приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
    • приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

    Де є хоч один урядовий нормативно-правовий акт, який регламентує переогляд обмежено придатних? - ЙОГО НЕМАЄ. Тому правильно роблять ті ТЦК, які ігнорують цей закон, який не породжує правових наслідків.

    Так само в законі не написано, що громадянин ЗОБОВ"ЯЗАНИЙ як це з уточненням / оновленням даних.

    Використано нормативно-лінгвістичну форму регулювання - "ПІДЛЯГАЄ".

    Ця форма не дає змоги стверджувати, що у людини є ОБОВ"ЯЗОК самостійно це робити.

    Дійсно потрібна повістка ТЦК хоча б. А взагалі необхіднйи встановлений Урядом ПОРЯДОК повторного медичного огляду з метою визначення придатності до в/с.

    ТЦК як державний орган військового управління сфери підпорядкування ЗСУ та Міністерства оборони - має як і інші державні органи діяти на підставі, в межах повноважень та У СПОСІБ, які визначені Конституцією і законодавством України (ст. 19 Конституції, яка має пряму дію).

    Законодавством не визначено СПОСОБУ реалізації пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону від 21 березня 2024 року № 3621-IX.

    ТЦК та й навіть Міністерство оборони не є органом, компетентним самостійно визначати на підставі закону такий спосіб його реалізації. Бо ж законом чітко покладено цю функцію на Кабінет Міністрів України як колегіальний орган виконавчої влади.

    Хай подають до суду на Міністра оборони і загалом Уряд, який допустив бездіяльність. Покладати на громадян тягар негативних наслідків бездіяльності Уряду України - ТЦК не має права.

    ОТЖЕ, Виходячи з наведеного - моя позиція однозначна. Закон, який передбачає переогляд обмежено придатних не може бути реалізований, адже Уряд ухилився від реалізації вимог Закону щодо прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.

    В іншому - без повістки Ви не маєте обов"язку актуалізувати свій статус в частині придатності до військової служби, адже існує пряма норма Постанови КМУ № 560, якою заборонено проводити медичний огляд щодо осіб, які мають відстрочку.

    ТЦК може зажадати від Вас пройти ВЛК, щоб Вас ошукати та мобілізувати. Якщо Вам паперовий ВОД не треба на роботі та в інших організаціях, то електронного ВОД з Резерв+ або ДІЇ - цілком достатньо.

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    https://reserveplus.mod.gov.ua/

    АНАЛОГІЧНОЇ ДУМКИ ДОТРИМУЮТЬСЯ КОЛЕГИ З РЕСУРСУ Протокол.UA.

    Відповідний матеріал можете почитати з апосиланням:

    https://protocol.ua/ua/povtorne_vlk_vidstrochka_dl...

    https://protocol.ua/ua/vlk_ogranichenno_prigodnim_...

    Однак хто такі юристи у порівнянні з світочами юридичної науки, які працюють в Міноборони.

    Звісно ж, що Міністерство вважає по-іншому.Ось можете почитати і їх позицію

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    Звісно що вона брехлива, а Міноборони не наділений по Конституції і закону правом і повноваженням офіційно тлумачити законодавство, однак робить це і фактично тисне своїми незаконними інструкціями і на ТЦК та інших посадових осіб сфери управління ЗСУ.

    Тож вирішувати Вам звісно. По закону обов"язку немає. По практиці ТЦК може бути інший підхід.

    Відстрочка позбавляє обов"язку проходити ВЛК кожен рік. Сперечатися з Урядом України ТЦК, Генштаб та Міноборони не мають права. Якщо їм не подобається - хай позиваються до суду на Кабмін. Я б поспостерігав за таким судовим процесом.

    Однак, навіть сам ТЦК у своєму роз"яснені, яке викладене невідомо ким, адже немає ні посадової особи зазначеної, ні підпису із зазначенням посади... вказує, що ВЛК можливе лише за направленням ТЦК, яке може бути видане лише після направлення повістки.

    "На даному етапі, проходження військово-лікарської експертизи можливе лише за направленням, виданим ТЦК. Для видачі направлення ТЦК має викликати військовозобов’язаного повісткою. Якщо повістки не було, то військовозобов'язаний може особисто звернутися до ТЦК для отримання направлення на ВЛК.".

    Однак вводять в оману, що якщо повістки не буде, треба з"явитися. Фактично за рахунок брехні в інтернеті, Міноборони вирішує проблему нездатності своїх підлеглих якісно та своєчасно виконувати свої обов"язки. Але це зовсім не значить, що громадяни мають окрім волонтерської та іншої підтримки держави - ще й виконувати за державу взагалі всю їх роботу, бо вони бачте не вміють і не хочуть...

    Додатково нагадую, що відстрочку треба продовжувати кожні 3 місяці продовження воєнного стану, інакше у ТЦК буде привід зняти з Вас відстрочку.

    Продовжувати відстрочку окремим категоріям громадян можна через Резерв+.

    З 9 листопада 2024 року у застосунку "Резерв+" можна оформити відстрочку від мобілізації онлайн.

    Можливість отримати онлайн-відстрочки надали:

    • людям з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення по інвалідності;
    • студентам, аспірантам та докторантам, які здобувають освіту у послідовному порядку. Наприклад, після бакалавра здобувають ступінь магістра. Або ж після магістра навчаються на аспірантурі.

    20 листопада у "Резерв+" запрацювала можливість оформити відстрочку від мобілізації для багатодітних батьків, а саме сімей, що мають троє неповнолітніх дітей у спільному шлюбі.

    Призов на військову службу під час мобілізації почався на підставі Указу президента України “Про загальну мобілізацію” № 69/2022 від 24.02.2022 строком на 90 днів та продовжується на підставі низки наступних Указів Президента щодо продовження строку проведення загальної мобілізації на 90 діб.

    Наразі загальна мобілізація продовжена до 07 лютого 2025 року.

    Право на відстрочку встановлено Законом, та не залежить від волі будь - яких окремих представників владних повноважень. Також Законом передбачено, що особи, яки мають таке право, можуть бути мобілізовані на добровільних засадах.

    Враховуючи, що засади з мобілізації проводяться ТЦК та СП, а мобілізація - загальна, логічним є те, що особи, які не мають бажання бути призваними на військову службу, повинні заявити про своє право на відстрочку до ТЦК та СП.

    Законодавча норма у Постанові КМУ № 560 виписана таким чином, що кожного разу під час визначення строку загальної мобілізації шляхом її продовження на 90 діб необхідно заявляти про своє право скористатися правом на відстрочку протягом такого періоду.

    Виключення становлять строки відстрочки за бронюванням, які визначає Мінекономіки та які або прив'язані до строків контрактів, або визначаються до 12 місяців для критично важливих підприємств. Бронювання посадовців в органах державної влади та ОМС також триває до 90 днів як і для всіх інших військовозобовязаних громадян.

    Достроково дія відстрочки також може припинитися. Наприклад, у багатодітного батька одна дитина досягла 18-річчя, або померла особа за якою здійснюється догляд або встановлена опіка, або при переогляду стану здоров'я людини з інвалідністю група була змінена з ІІ на ІІІ, або взагалі не підтверджена, або студента відрахували з навчального закладу тощо.

    За інформацією заступниці міністра оборони Катерини Чорногоренко продовжити студентам раніше оформлену відстрочку, термін дії якої спливає 08.02.2025 у додатку Резерв+ буде можливо тільки після того, як термін її дії спливє.

    Наступними в черзі для оформлення (продовження) відстрочки через Резерв+ є багатодітні батьки, що мають від 3 неповнолітніх дітей в одному шлюбі та люди з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення.

    Всім іншим категоріям військовозобов'язаних, що мають право на відстрочку, потрібно кожні три місяця звертатися з заявою про оформлення або продовження дії відстрочки, а ТЦК та СП - здійснювати збір та обробку таких заяв в ручному режимі, фактично “ходячи по колу”.

    Таким чином, якщо ви вже маєте оформлену відстрочку з терміном дії до 08.02.2025, Вам знов необхідно звернутися до ТЦК та СП з відповідною заявою для її дії у наступний період, до 09.05.2025.

    У Постанові КМУ № 560 визначено, що для продовження строку дії відстрочки військовозобов'язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного, резервіста.

    Хай щастить!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    • Тетяна Клиент 20 часов назад

      Дякую А чи збережеться відстрочка, якщо не пройти влк до 04.02 ? і чи можна буде її потім продовжити без проходження ВЛК?

      • Турчин Ярослав Олексійович

        ВЛК жодним чином не впливає на відстрочку. Відстрочка надається за підставами, визначеними ЗАКОНОМ. І непроходження ВЛК, невиконання інших речей - не є підставою для ненадання відстрочки чи її позбавлення.

        Це неодноразово вказували суди України у своїх рішеннях.

        За порушення правил військового обліку закон встановлює достатні міри відповідальності на думку судів. А саме штраф. Обмеження громадянських прав, в тому числі права на відстрочку, законом не передбачено, а тому подібні іноді існуючі дії ТЦК - визнаються незаконними.

    • Тетяна Клиент 20 часов назад

      Тобто чи не буде відмови в продовженні відстрочки якщо не перепройти ВЛК добровільно до 04.02?

      • Турчин Ярослав Олексійович

        Ні. Не буде. Бо закон не передбачає цього. Я щиро не розумію де колеги беруть весь той маразм, який зазначають на такі питання. Ну не передбачено законом і підзаконними актами відмови у наданні відстрочки, бо: є штраф, або є інше порушення правил обліку, або неявка по повістці, або непроходження ВЛК, Ще раз. ЗА порушення на думку ТЦК правил обілку - вони мають складати постанову про притягнення до адмін.відповідальності. Якщо людина не згодна - постанову можна оскаржити.

        Але наявність між ТЦК та людиною спору щодо законності штрафу чи виконання військових обов"язків - не має бути перешкодою для надання / продовження відстрочки, адже такого права у ТЦК немає.

        У ДАІ МВС раніше і зараз у ТСЦ МВС було право не видавати водійське поки не сплатите усі штрафи... Це право було прямо прописано у законодавстві.

        У ТЦК такого права прямо прописаного у законодавстві НЕМАЄ. І ніколи не буде.

        Все інше - якась єресь, яка невідомо звідки береться. Або з некомпетентності, або з співпраці з ТЦК, від якої фахівці знаходячись всередині України - не можуть відмовитись.

        На щастя я не в Україні і маю право і можливість писати як воно по закону, а не по ТЦКшному чи по Міноборонівському. Не чув, щоб Україна з демократичної держави офіційно переходила в диктатуру як то КНДР чи інші.

        Можуть бути проблеми у людей з бронюванням, бо воно відбувається автоматично в "ДІЇ" і туди закладені алгоритми, що просто система не дасть забронювати, якщо є порушення правил обліку за даними ТЦК... Це прямо передбачено відповідною постановою КМУ.

        А з відстрочками такого немає. Постанова № 560, Закон про мобілізацію, закон про військовий обов"язок і військову службу - такого не містять. Крім того, навіть Міноборони вказує, що має бути повістка і направлення на ВЛК за ініціативою ТЦК та СП.

        ОТЖЕ, на громадян не може бути покладено тягар виконувати замість держави їх роботу. Все інше - абсолютно від лукавого та не грунтується на юридичній науці, практиці і чинному законодавстві.

        Уже вся країна слухала казочки про неоновлення даних і що усіх накажуть в один день. Ну і як? Усіх наказали. 4 мільйони як не оновлювали дані, так і не оновили. І нічого їм не зробили. А ті кого лякали і оновили, вже в окопах сидять за свою законослухняність, бо отримали повістки першими.

        Тепер вже лякають обмежено придатних... Хоч би трохи совісті мали, аніж дурити людей так відверто, нахабно і цинічно.

        Мені особисто було б соромно брехати людям, щоб сподобатися владі. На жаль для багатьох професія юриста - лише інструмент заробляння грошей. Як на ринку... одні якісним товаром торгують, а іншим аби втюхати покупцю протухлий товар, не маючи планів, щоб зверталися ще раз.

        Мою відповідь Ви прочитали. Більше мені додати немає чого. В будь-якому разі вирішувати Вам.

        Щасти Вам!

    Алієва Аліна Вадимівна

    Доброго дня, Тетяно!

    Громадяни України, які до внесення змін у законодавство про військовий обов’язок і військову службу (до 4 травня 2024 року) були визнані обмежено придатними до військової служби, підлягають повторному медичному огляду протягом 9 місяців з дня набрання чинності Законом № 3621, тобто до 4 лютого 2025 року включно.

    Відповідно до Правил військового обліку (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні прибути до ТЦК у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях відповідно для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів.

    На даному етапі, проходження військово-лікарської експертизи можливе лише за направленням, виданим ТЦК. Для видачі направлення ТЦК має викликати військовозобов’язаного повісткою. Якщо повістки не було, то військовозобов'язаний може особисто звернутися до ТЦК для отримання направлення на ВЛК.

    Звертаю увагу, що дані положення законодавства не містять виключень, тож навіть за наявності відстрочки по навчанню, якщо Вас було визначено обмежено приданим до 04 травня 2024 року, Ви зобов'язані перепройти ВЛК.

    Більше того, якщо Ви маєте відстрочку - це буде для Вас безпечно, оскільки "бойову" повістку ВИ не отримаєте.

    З повагою, юрист Алієва Аліна!

    • Тетяна Клиент 20 часов назад

      Дякую А чи збережеться відстрочка, якщо не пройти влк до 04.02 ? і чи можна буде її потім продовжити без проходження ВЛК?

      • Алієва Аліна Вадимівна

        Відстрочка збережеться до 04.02, однак потім Вам треба буде обовʼязково пройти ВЛК, оскільки переоформити відстрочку без перепроходження ВЛК буде неможливо

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Самостійного обов'язку йти до ТЦК та проходити ВЛК у Вас немає, але якщо Вас направлять на медичний огляд (наприклад, повісткою), то Ви будете зобов'язані його пройти.

    4 травня набув чинності Закон України 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно якого термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX: Установлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон має більшу юридичну силу чим постанова КМУ 560, яка у пункті 63 визначає, що на момент дії відстрочки військовозобов'язані не направляються на ВЛК.

    Проте, на даний час підстав для притягнення до адміністративної відповідальності за те, що Ви самостійно не пройшли повторний огляд - немає та невідомо чи взагалі будуть за це накладати штраф, адже згідно законодавства Вас повинні викликати повісткою та вручити направлення на ВЛК.

    В Законі 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text не вказано, що Ви зобов'язані явитися до ТЦК самостійно.

    Згідно пункту 69 постанови КМУ 560 На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою.

    Згідно підпункту 1 пункту 27 постанови КМУ 560 Під час мобілізації громадяни викликаються до Р(М)ТЦК з метою:

    • взяття на військовий облік;
    • проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби;
    • уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки);
    • призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби;

    Згідно підпункту 2 пункту 1 Правил військового обліку військовозобов'язані повинні прибувати за ВИКЛИКОМ районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    Отже, у обмежено придатних немає обов'язку самостійно явитися до ТЦК, тому якщо Вас не викличуть повісткою на проходження ВЛК, то Вас не мають права притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП.

    Проте, якщо Ви захочете самостійно пройти медичний огляд, то краще йти до ТЦК поки у Вас є право на відстрочку, адже в такому випадку Вас не мають права мобілізувати. Щоб безпечно це зробити - станьте в електронну чергу до ТЦК, де перебуваєте на обліку.

    До ТЦК потрібно прибути з військово-обліковим документом, довідкою про оформлення відстрочки або роздрукованим е-ВОД з Резерв+ (якщо відстрочку оформляли онлайн)

    В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, якщо після ВЛК Вас визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    П. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (далі – Закон 3621) встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 04.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, повинні пройти військово-лікарську комісію.

    Згідно з підпунктами 2 та 4 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:

    • прибувати для проходження медичного огляду за викликом територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках або інших офіційних документах;
    • проходити медичний огляд «…» згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження «…» військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК.

    Направлення на ВЛК від ТЦК:

    Перш ніж я ознайомлю Вас з офіційною позицією Міноборони, пропоную запам’ятати словосполучення: «прибувати для проходження ВЛК за викликом ТЦК» та «проходити ВЛК згідно з направленням ТЦК».

    Отже, ТЦК повинен викликати та направити.

    Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що ініціатором направлення на ВЛК повинен бути ТЦК. І незважаючи на обов’язок, визначений законом № 3621, ТЦК повинен викликати та направити на ВЛК військовозобов’язаних, які мають статус обмежено придатних.

    Позиція ТЦК:

    Оскільки ми розуміли, що ТЦК, який має повноваження накладати штрафи, може інакше трактувати обов’язки обмежено придатних військовозобов’язаних, тому зробили офіційний запит до Міноборони.

    Ми запитали:

    1. Який порядок направлення на ВЛК обмежено придатних?
    2. Чи повинні особи, які не досягли 25 років, але мають статус обмежено придатних, проходити ВЛК до 04.02.2025?

    Наше запитання було передане до Київського міського ТЦК та СП. У підсумку отримали такі відповіді на нього:

    1. Для направлення на ВЛК слід з’явитися до ТЦК.
    2. Законом не визначені окремі категорії громадян, які були визначені обмежено придатними та підлягають повторному медичному огляду.

    https://kadroland.com/news/3423-nove-rozyasnennya-...

    І хоча я не поділяю позицію ТЦК щодо того, що саме військовозобов’язаний повинен ініціювати проходження ВЛК, розумію, що перспектива суперечок із цим органом навряд чи здається вам привабливою. Тим часом до завершення строку для проходження ВЛК залишається зовсім небагато часу. Тож не зволікайте з прийняттям рішення - звертайтесь до ТЦК із заявою про проходження ВЛК.

    ___

    Чи настане відповідальність за непроходження ВЛК залежить від того, чи була отримана повістка / наказ про оповіщення від роботодавця.

    Якщо такої повістки / наказу не було, то відповідальності за неявку для проходження ВЛК бути не повинно, адже у військовозобов’язаного немає обов’язку ініціювати проходження військово-лікарської комісії.

    Пояснення ґрунтується на Правилах військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).

    Отже, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1. прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП «...» у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, «...» для проходження медичного огляду ...;
    2. проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або ВЛК районних (міських) ТЦК та СП...

    Тобто, саме ТЦК повинен направити військовозобов’язаного на ВЛК.

    Висновки:

    1. Військовозобов’язані, які мають статус обмежено придатних, повинні пройти ВЛК до 5 лютого 2025 року.
    2. Якщо ТЦК не направляв військовозобов’язаного на ВЛК, то відповідальності за непроходження ВЛК до 05.02.2025 не повинно бути.
    3. У разі неявки за повісткою для проходження ВЛК може бути накладений штраф від 17 000 до 25 500 грн.

    ---

    ОСЬ ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО КЕРІВНИЦТВА КРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    https://censor.net/ua/news/3530857/venislavskyyi-o...

    ОСТАННЯ ІНФОРМАЦІЯ:

    https://censor.net/ua/news/3531213/yak-proyity-vlk...

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Це дискусійне питання. Настільки дискусійне, що воно породжує виникнення різних точок думок юристів, адвокатів та інших спеціалістів.

    Я все таки прихильник тої думки, що кожна особа самостійно несе відповідальність за себе, у тому числі з питань військового обліку. А тому чекати від ТЦК повістки не варто. Повістки може не бути, але будуть представники ТЦК на блокпостах.

    Відповідно до п. 2 прикінцевих та перехідних положень закону № 3621-IX громадяни, які мають висновок про обмежену придатність протягом 9 місяців, тобто до 4 лютого 2025 року, підлягають повторному медичному огляду з метою визначення ступеню придатності до військової служби.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист

    (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 22, ст.196)

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Рекомендую ознайомитися з моїм дописом щодо ситуації з обмежено придатними: https://uristy.ua/ua/blogs/obmezeno-pridatni-pereo...

    З повагою! Щасти Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA