Начните консультацию с юристом онлайн
Чи можливо розділити приватний будинок з реконструкцією на окремі квартири і отримати поштову адресу, цікавить послідовність дій.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (4)
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Для визначення наявності технічної можливості поділу нерухомого майна необхідно звернутися до місцевого бюро технічної інвентаризації або інших суб’єктів господарювання, які мають атестованих спеціалістів для отримання відповідного висновку.Що стосується належного оформлення прав на об’єкти нерухомого майна, то відповідно до статей 3-4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції від 26.11.2015 р.) будь-які дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав (в т.ч. права власності) на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації, можуть вчинятися, якщо такі права зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, тобто зареєстровані в державному реєстрі прав. Винятками з цього права є випадки, коли права на нерухоме майно виникли до 1 січня 2013 року та державна реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло до 2013 року, або ж державної реєстрації таких прав закон не вимагав.Отже, якщо поділ будинку технічно можливий, право власності на нього та на земельну ділянку, на якій він розташований, належним чином оформлені, поділ такого будинку здійснюється в порядку, визначеному Інструкцією щодо проведення поділу, виділу та розрахунку часток об’єктів нерухомого майна, яка затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №55 від 18.06.2007., а саме:
Порядок державної реєстрації права власності на нерухоме майно регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України» №1127 від 25.12.2015р.Після проведення державної реєстрації права власності на поділене нерухоме майно власник отримує у власність два окремі будинки, якими може розпоряджатися незалежно один від одного, тобто подарувати, продати або заповідати.
https://ldn.org.ua/consultations/yak-rozdilyty-ody...
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Ірина!
Так, це можливо.
- Розділ будинку на кілька квартир. Такий спосіб оформлення застосовується для утворення кількох квартир, якщо не планується втручання в несучі конструкції будинку.
- Розділ приватного будинку на кілька будинків. Такий спосіб оформлення використовується, коли відбувається поділ будинку на кілька будинків без втручання в його несучі конструкції.
- Оформлення дозвільної документації на реконструкцію будинку з його поділом на два і з подальшим введенням в експлуатацію. Такий спосіб оформлення документів використовується, якщо є технічна можливість розділити будинок на два окремих. У цьому випадку передбачається втручання в несучі конструкції будинку.
Розділ будинку на двох власників можливий в тому випадку, якщо будуть виконані наступні умови:
- всі співвласники будинку дають згоду і беруть участь в процедурі розділу. При виникненні суперечок, вирішити їх можна буде тільки в судовому порядку;
- існує реальна технічна можливість розділити будинок. Це важлива умова, так як поділ будинку не завжди можливий, особливо при наявності на земельній ділянці різних господарських будівель. Право власності на них також підлягає розподілу;
- між власниками повинна бути розділена земельна ділянка з окремо присвоєними кадастровими номерами, а також новостворені ділянки повинні бути внесені до реєстру майнових прав на нерухоме майно;
- при наявності неоформленої реконструкції будинку, прибудови до нього або господарської будівлі, яка знаходиться поруч з будинком, розділити будинок не можна до тих пір, поки не буде оформлено право власності на всі зміни або споруди. З тієї ж причини не можна виконати розділ недобудованого будинку, у зв'язку з відсутністю дозвільної документації. Винятком з правил може стати тільки поділ недобудованого будинку в судовому порядку.
Розділити приватний будинок можливо трьома способами:
1. Процедура оформлення розділу будинку на кілька квартир виглядає наступним чином:
3. Якщо поділ будинку відбувається з втручанням в його несучі конструкції, процедура оформлення включає в себе:
https://dozvil.ua/uk/kak-razdelit-dom
Присвоєння, зміна, коригування, анулювання адреси об’єкта будівництва, об’єкта нерухомого майна здійснюються виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності.
Перелік документів, що подаються для присвоєння, зміни, коригування, анулювання адреси, строки їх розгляду, підстави для відмови у присвоєнні адреси визначаються відповідно до положень статей 26-3, 26-4 і 26-5 Закону (пункт 3 Порядку присвоєння адрес).
Документи для присвоєння, зміни, коригування, анулювання адреси подаються:
Документи, що необхідно надати для отримання присвоєння поштової адреси об'єктам нерухомого майна:
Присвоєння або зміна адреси не потребує подання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, у разі присвоєння адреси об’єктам, у випадках:
Присвоєння, зміна, коригування адреси здійснюються з обов’язковим дотриманням тотожності адреси об’єкта та місця розташування земельної ділянки з застосуванням реквізитів, визначених пунктами 1-8 частини четвертої статті 26-3 Закону для:
Виконавчий орган сільської, селищної, міської та районної у місті ради, місцева державна адміністрація або районна у місті Києві державна адміністрація протягом п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення про необхідність присвоєння адреси об’єкту нового будівництва, визначеного частиною дев’ятою статті 36 та частиною третьою статті 37 цього Закону:
1) приймає рішення про присвоєння адреси, що повинно містити відомості про ідентифікатор об’єкта будівництва;
2) оприлюднює рішення про присвоєння адреси на своєму офіційному веб-сайті (у разі наявності);
3) вносить інформацію про присвоєння адреси (у тому числі копію рішення про присвоєння адреси) до Реєстру будівельної діяльності.
Адреса вважається присвоєною з дня внесення до Реєстру будівельної діяльності інформації про її присвоєння.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Поділ майна можливий лише у тому випадку, коли є технічна можливість поділити житло. Тобто власник може виділити 2 відокремлені частини будинку з самостійним виходом. У такому разі створюється два окремих об’єкта нерухомості з наданням кожному об’єкту поштової адреси, оформленням окремих рахунків по сплаті комунальних платежів.
Поділ на самостійні об’єкти нерухомого майна повинен відповідати умовам, що передбачені чинними будівельними нормами. Поділ частки в натурі, здійснюється після надання суб’єктами господарювання, які здійснюють технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна (БТІ) висновку щодо технічної можливості поділу об’єкта нерухомого майна.
У разі поділу Ви станете власником двох об'єктів нерухомості.
Не підлягають поділу об’єкти нерухомого майна, до складу яких входять самочинно збудовані (реконструйовані, переплановані) об’єкти нерухомого майна. Питання щодо поділу таких об’єктів нерухомого майна може розглядатись лише після визнання права власності на них відповідно до закону.
Поділ майна є достатньо складною процедурою, яка має безліч нюансів, та насамперед потребує багато зусиль та часу.
Якщо будинок буде підлягати поділу, відповідно і земельна ділянка також буде розділена.
Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта подаються:
1) документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що поділяється, частка з якого виділяється чи об’єднується (крім випадків, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли для державної реєстрації права власності подається документ, передбачений підпунктом 2 цього пункту);
2) договір про поділ спільного майна або договір про виділ у натурі частки із спільного майна, або відповідне рішення суду (у разі належності земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта, що поділяється або частка з якого виділяється, на праві спільної власності та прийняття співвласниками рішення щодо поділу спільного майна або виділу в натурі частки із спільного майна, що має наслідком припинення права спільної власності для всіх або одного із співвласників, що здійснює виділ у натурі частки).
Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки проводиться за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про сформовані (сформовану) земельні ділянки (земельну ділянку) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання.
Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням закінченого будівництвом об’єкта проводиться за наявності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відомостей про технічні характеристики закінчених будівництвом об’єктів (закінченого будівництвом об’єкта), утворених (утвореного) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання, про прийняття їх (його) в експлуатацію (крім випадку, коли поділ, виділ частки або об’єднання здійснено не у зв’язку з реконструкцією, реставрацією або капітальним ремонтом (далі - реконструкція) закінченого будівництвом об’єкта) та про присвоєння їм (йому) адреси.
Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта одночасно подається відповідна кількість заяв, що відповідає кількості всіх земельних ділянок, закінчених будівництвом об’єктів, утворених у результаті такого поділу, крім випадку, коли відбувається припинення права спільної власності у зв’язку з поділом спільного майна на підставі відповідного договору або рішення суду.
Під час проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що залишається у спільній власності після виділу в натурі частки одного із співвласників, державний реєстратор здійснює перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно виходячи із принципу їх рівності, крім випадків, коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток або коли співвласники за домовленістю між собою встановили інший розмір часток у праві спільної власності чи інший розмір часток у праві спільної власності встановлено на підставі рішення суду. На підтвердження домовленості співвласників може бути надана письмова заява співвласників про визначення розміру часток, справжність підписів на якій засвідчується відповідно до Закону України “Про нотаріат”, або договір, укладений такими співвласниками відповідно до законодавства. У разі коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток, перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно здійснюється з урахуванням принципу їх пропорційності.
Підставою для відмови у проведенні державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням закінченого будівництвом об’єкта є відсутність однієї і більше відомостей, передбачених цим пунктом.”
Розділ будинку повинен відповідати чинним будівельним нормам. Згідно із законодавством, повинна бути технічна можливість поділу об'єкта на окремі і самостійні частини (з облаштуванням свого входу і наявності технічних приміщень). Для розділу будинку необхідно підготувати всі документи на землю і будинок.
Процес оформлення розділу одного будинку на два різних об'єкта відбувається через оформлення дозвільної документації на реконструкцію будинку з поділом на два і подальшим введенням в експлуатацію. Цей варіант оформлення використовується при наявності технічної можливості поділу будинку на два окремих, з втручанням в несучі конструкції будинку.
Отже, якщо Ви бажаєте розділити будинок на два окремі об'єкти з різними адресами, необхідно отримати дозвільні документи на реконструкцію, технічний паспорт, ввести в експлуатацію та здійснити реєстрацію права власності на кожен окремий об'єкт.
На вартість поділу будинку впливають такі чинники:
Загалом процес поділу приватного будинку на окремі квартири в Україні складається з таких етапів:
1. Для початку необхідно провести технічне обстеження будинку та розробити проект поділу будинку на квартири (поділ на окремі одиниці власності). Це може включати перепланування, розподіл комунікацій, підключення окремих лічильників на воду, газ, електрику..
2. Потрібно отримати дозвіл на перепланування у місцевому органі архітектури та містобудування. Якщо перепланування впливає на фасад будинку або несучі конструкції, це потребує додаткових узгоджень.
3. Після перепланування потрібно отримати нові технічні паспорти для кожної квартири. Це робиться через БТІ (Бюро технічної інвентаризації), де зафіксують всі зміни та вкажуть площу кожної квартири.
4. Після виготовлення технічних паспортів кожну квартиру необхідно зареєструвати як окремий об’єкт нерухомості в реєстрі прав власності. Цей процес включає подачу документів до державного реєстратора для оформлення прав власності на кожну частину будинку.
5. Для кожної квартири повинні бути встановлені окремі лічильники на електрику, воду, газ. Це потрібно для правильного обліку споживання комунальних послуг.
6. Після того як будинок буде поділений на квартири і зареєстровані права власності, можна подати заяву до місцевого органу влади (міська або сільська рада) для присвоєння поштових адрес кожній з них.
Поштову адресу надає місцева рада, зазвичай на основі затверджених проектів поділу на квартири. Для цього подаються документи, які підтверджують правовласність, технічний паспорт, перепланування будинку тощо.
7. Після отримання окремих адрес можна укладати договори на комунальні послуги для кожної квартири окремо. Важливо, щоб для кожної квартири були оформлені індивідуальні договори на електрику, воду, газ, тепло тощо.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
Так, але не до кожного домоволодіння. Має бути, у першу чергу, технічна можливість поділу будинку.
У постанові Верховного Суду від 28 жовтня 2020 року у справі № 2114/2-3819/11 (провадження № 61-1070св19) наголошено на необхідності забезпечення дійсного вирішення у дієвий спосіб спору, що виник та існує між сторонами та існування якого позбавляє їх можливості спільно використовувати єдиний об`єкт нерухомості без його поділу (виділу частки) в натурі.
Отже, визначальним для виділу частки або поділу будинку в натурі, який перебуває у спільній частковій власності, є не порядок користування будинком, а розмір часток співвласників та технічна можливість виділу частки або поділу будинку відповідно до часток співвласників.
Для визначення можливості виділення в натурі частки нерухомого майна необхідно звернутися до суб’єкта господарювання, який здійснює технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна (суб’єкти господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію та отримали кваліфікаційний сертифікат для отримання висновку щодо технічної можливості виділу в натурі частки об’єкта нерухомого майна) та укласти договір про проведення технічної інвентаризації.
Після отримання вище зазначеного висновку співвласникам необхідно звернутись до нотаріуса для укладення договору про виділення в натурі частки з об’єкта нерухомого майна та його нотаріального посвідчення. Договори про виділ частки в натурі майна, право власності на яке підлягає реєстрації, посвідчуються нотаріусом на підставі документів, що посвідчують право власності на таке майно, або на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, якщо державну реєстрацію права власності на нерухоме майно проведено без видачі документа, що посвідчує таке право.
Одночасно з посвідченням договору про виділ частки в натурі (поділ) житлового будинку, будівлі або споруди нотаріусом посвідчується договір про виділ частки в натурі на місцевості земельної ділянки. Для посвідчення останнього разом з іншими документами нотаріусу подається нотаріально посвідчений договір про спільну часткову власність на земельну ділянку.
До недавнього часу в Україні діяла Інструкція щодо проведення поділу, виділу та розрахунку часток об'єктів нерухомого майна, яка в цілому і наразі досить детально визначає порядок поділу майна. Рекомендую з нею ознайомитися. Не зважайте, що вона втратила чинність.
З повагою!