Задайте вопрос юристу

897 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 13 февраля 2025, вопрос №127256 800₴

ТЦК: Довідка про спільне проживання: що робити, якщо ЖЕК, ЦНАП і ОСББ відмовляють?

Ситуація:

ТЦК вимагає довідку про склад сім'ї, по відстрочці за наявності дитини з інвалідності до 18 років.
Я проживаю разом із дружиною та дитиною з інвалідністю у квартирі, власником якої є я. Прописка у нас різна:

Я прописаний у батьків у Вінницькій області (і ТЦК також там).
Дружина з дитиною прописані в Хмельницькому за іншою адресою.
Фактично проживаємо в третій квартирі, де немає прописки.
Для підтвердження факту спільного проживання необхідна довідка.

Однак:

ЖЕК, ЦНАП (по прописці дитини і дружини) і сільська рада (по моїй фактичній прописці) відмовляються видавати будь-які документи.
ОСББ (там де ми живем наразі) теж не надає довідку, але запропонували підписати акт у сусідів.
Раніше ОСББ надавало такий документ, але тепер відмовляється. Але раніше ТЦК не вимагало таку довідку, відстрочку вже оформляв два рази.
ТЦК вимагає будь-який документ, що підтверджує моє утримання дитини.

Запитання:

Який документ може офіційно підтвердити факт проживання всієї сім'ї разом?
Чи має ОСББ/ЖЕК/ЦНАП законні підстави відмовляти у видачі довідки?
Чи підходить акт, підписаний сусідами, як підтвердження проживання?
Чи варто вказувати себе у довідці як власника квартири(фактично прописка в мене в іншій області де і ТЦК)?
Якщо всі організації відмовляються, які є альтернативні варіанти отримання підтвердження?

зразок акту добавив.

Буду вдячний за юридичну консультацію!

Ответы юристов (7)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Олександре!

    Який документ може офіційно підтвердити факт проживання всієї сім'ї разом?Чи має ОСББ/ЖЕК/ЦНАП законні підстави відмовляти у видачі довідки?Чи підходить акт, підписаний сусідами, як підтвердження проживання?Чи варто вказувати себе у довідці як власника квартири(фактично прописка в мене в іншій області де і ТЦК)?Якщо всі організації відмовляються, які є альтернативні варіанти отримання підтвердження?

    Хотів би надати власний погляд на дану ситуацію, яка трошки зачіпить іншу сторону даного питання.

    ТЦК НЕ МАЄ ПРАВА ВИМАГАТИ ДОВІДКУ ПРО СКЛАД СІМ'Ї, ДАНА ВИМОГА Є НЕЗАКОННОЮ.

    Перелік документів, які додаються до заяви про оформлення відстрочки, чітко регламентований на законодавчому рівні. Зокрема, маю на увазі Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, який йде додатком 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період". По Вашій підставі даний Перелік передбачає обов'язковість подання наступних документів:

    для підтвердження інвалідності дитини - медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу;

    для підтвердження родинних стосунків з батьками (для рідних батьків) - свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного.

    ФАКТИЧНО ВСЕ, ЩО ВАМ ПОТРІБНО, ЦЕ ДОКУМЕНТИ ПРО ІНВАЛІДНІСТЬ ДИТИНИ ТА СВІДОЦТВО ПРО НАРОДЖЕННЯ, НІЯКУ ДОВІДКИ ПРО СКЛАД СІМ'Ї ВОНИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ВИМАГАТИ. ВІДПОВІДНО НЕ БУДЕ ЗАЙВИХ ПРОБЛЕМ З ОТРИМАННЯМ ТОГО, ЩО ВЗАГАЛІ ВИМАГАЄТЬСЯ НЕПРАВОМІРНО.

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, таких довідок вже не видають.

    Для отримання відстрочки вам треба мати такі документи.

    Вони передбачені постановою 560

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%B...

    для підтвердження інвалідності дитини — медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма

    реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу;

    для підтвердження родинних стосунків з батьками (для рідних батьків) — свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного;

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЦЕ МОЖНА ЗРОБИТИ ЧЕРЕЗ ДІЮ.

    https://guide.diia.gov.ua/view/vydacha-akta-obstez...

    Повна назва

    Видача акта обстеження на факт проживання особи без реєстрації місця проживання за даною адресою (на основі письмових свідчень сусідів)

    Інформація про послугу

    Послуга надається на підставі індивідуального рішення кожного органу місцевого самоврядування в межах території.

    Видачу акта обстеження на факт проживання особи без реєстрації місця проживання за даною адресою (на основі письмових свідчень сусідів) здійснює орган місцевого самоврядування.

    Акти щодо підтвердження факту проживання без реєстрації/факту непроживання при реєстрації за даною адресою складаються та видаються:

    – мешканцям сектору приватної забудови – головами органів самоорганізації населення чи інспектором/посадовою особою організаційного відділу районної у місті ради;

    – мешканцям сектору багатоквартирної забудови – уповноваженими представниками житлово-комунального підприємства, управляючої компанії, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (акт видається по формі затвердженій суб`єктом господарювання).

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Ви вже подавали заяву про відстрочку?

    ТЦК вимагає довідку про склад сім'ї, по відстрочці за наявності дитини з інвалідності до 18 років.

    АБСОЛЮТНО НЕПРАВОМІРНА ВИМОГА ТЦК.

    Ваша підстава для відстрочки - пункт 5 частини1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” , згідно якої не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані : жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років.

    Згідно додаку 5 постанови КМУ 560 Вам необхідно подати до ТЦК такі документи:

    1. Заява про відстрочку ( Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Свідоцтво про народження дитини

    3. Документ про інвалідність дитини (медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу)

    4. Військово-обліковий документ.

    5. Паспорт та РНОКПП

    Згідно пункту 58 постанови КМУ 560

    За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів - голові Комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі) за місцем перебування на військовому обліку заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, ЗАЗНАЧЕНІ У ПЕРЕЛІКУ ЗГІДНО З ДОДАТКОМ 5.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    Віддповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    ОТЖЕ, ніхто у Вас не має права вимагати довідку про склад сім'ї, адже:

    1. Це не передбачено постановою КМУ 560

    2. Форма довідки про склад сім'ї втратила чинність згідно з наказом Міністерства соціальної політики України від 17 липня 2019 року № 1106 "Про внесення Змін до Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги". А отже, чинним законодавством не передбачено отримання такої довідки, а також не визначено орган, який видає таку довідку.

    Як варіант можете оформити (проте це є обов'язковою вимогою):

    Заглаом Ваша послідовність дій виглядає наступним чином:

    1. Відправте рекомендованим листом з описом вкладеного заяву про відстрочку, копії документів , що підтверджують право на відстрочку (на кожній копії пишіть «Згідно з оригіналом», дата, підпис, Ваші ініціали). Зберігайте квитанцію та опис вкладеного.

    2. При особистому візиті до ТЦК готуєте 2 заяви про відстрочку та такі ж самі документи, що відправили поштою. Якщо бажаєте – можете зробити нотаріальні копії.

    3. Прибувши до ТЦК спочатку зареєструйте заяву про відстрочку. Для цього вимагайте, щоб на Вашому екземплярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземпляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.

    4. Якщо заяву не реєструють – не хвилюйтесь, адже Ви маєте доказ подачі документів про відстрочку поштою. Можете подати скаргу на ТЦК або просто пройти ВЛК

    5.В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, якщо після ВЛК Вас визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися. Крім того, можна телефонувати в поліцію, ДБР та Міноборони зі скаргою про перевищення службових повноважень працівниками ТЦК.

    6. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРИЙ ВЕЧІР, ОЛЕКСАНДР! Складне питання. Але немає питань, які не можна вирішити.

    Дуже прикро, що оформлення відстрочки виливається в псевдосудовий процес і людина має ТЦКшникам доводити щось, а ці щось там аналізують, не маючи для цього ні компетенції, ні статусу.

    Факт проживання у певній місцевості можна підтвердити:

    • НОТАРІАЛЬНО.

    Одним із завдань нотаріату в Україні є посвідчення фактів, що мають юридичне значення, з метою надання їм юридичної вірогідності.

    Посвідчення окремих фактів, що передбачені ст. 34 Закону України «Про нотаріат» є юридичними діями.

    Главою 12 Закону України “Про нотаріат” врегульований порядок вчинення таких юридичних дій як, посвідчення фактів на прохання осіб, зокрема:

    • про перебування громадянина у певному місці (ст. 81 Закону);

    Додатково підтвердити факт проживання також можна документами про право власнасті на житло, довідками з місця навчання (в тому числі на підтвердження того, що Ви приймаєте участь у вихованні дитини), довідками з місця роботи (копія облікової картки з обліку кадрів), банківських установ (в яких відповідна адреса вказана як адреса фактичного проживання), відмінного від зареєстрованої адреси.

    Також певні факти можна підтвердити довіреністю Вашої співмешканки, вказавши Ваші повноваження щодо участі у вихованні та утриманні дитини від її імені як вітчима.

    Таким документом дійсно також може бути і Акт обстеження на факт проживання особи без реєстрації місця проживання за даною адресою (на основі письмових свідчень сусідів)

    https://guide.diia.gov.ua/view/vydacha-akta-obstez...

    Умови і випадки надання

    Видачу акта обстеження на факт проживання особи без реєстрації місця проживання за даною адресою (на основі письмових свідчень сусідів) здійснює орган місцевого самоврядування.

    Акти щодо підтвердження факту проживання без реєстрації/факту непроживання при реєстрації за даною адресою складаються та видаються:

    – мешканцям сектору приватної забудови – головами органів самоорганізації населення чи інспектором/посадовою особою організаційного відділу районної у місті ради;

    – мешканцям сектору багатоквартирної забудови – уповноваженими представниками житлово-комунального підприємства, управляючої компанії, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (акт видається по формі затвердженій суб`єктом господарювання).

    СКЛАДНІШИЙ ШЛЯХ - ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ.

    Відповідно до частини другої статті 3 Сімейного кодексу України сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.

    Отже, ознаками фактичної сім’ї, що складає фактичний шлюб між чоловіком та жінкою є:

    • спільне проживання чоловіка і жінки;
    • спільний побут;
    • взаємні права і обов’язки.

    Конституційний суд України у своєму рішенні від 3 червня 1999 року у справі № 1-8/99 зазначив, що обов’язковою умовою для визнання осіб членами сім'ї, крім власне факту спільного проживання, є ведення спільного господарства, тобто:

    • наявність спільних витрат;
    • спільний бюджет;
    • спільне харчування;
    • купівля майна для спільного користування;
    • участі у витратах на утримання житла, його ремонт;
    • надання взаємної допомоги;
    • наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням;
    • інші обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.

    Тривалість спільного проживання чоловіка та жінки як ознака наявності сім’ї на законодавчому рівні не визначена. Водночас строк спільного проживання однією сім’єю чоловіка та жінки без шлюбу має бути достатнім для того, щоб стверджувати, що між чоловіком та жінкою склалися усталені відносини, які притаманні подружжю.

    Згідно з роз’ясненнями Верховного суду України від 01 січня 2012 року, викладеними у судовій практиці щодо розгляду справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, відповідно до пункту 5 частини першої статті 315 ЦПК України суд вправі розглядати справи про встановлення факту проживання однією сім'єю чоловіка та жінки без шлюбу за таких умов:

    • має місце спільне проживання чоловіка та жінки однією сім’єю, термін спільного проживання (не менше п’яти років);
    • мета встановлення факту (розподіл спільно набутого майна, спадкування за законом);
    • відсутній спір про право.

    Згідно з пунктом 5 частини першої статті 315 ЦПК України встановлення факту проживання однієї сім’єю чоловіка та жінки без шлюбу здійснюється судом в порядку окремого провадження. Норма статті 315 ЦПК України щодо встановлення факту проживання однією сім'єю чоловіка та жінки застосовується до правовідносин, які виникли з 01 січня 2004 року (набрання чинності Сімейним кодексом України від 10 січня 2002 року №2947-III).

    Для встановлення спільного проживання однією сім'єю до уваги беруться:

    • показання свідків про спільне проживання фактичного подружжя та ведення ними спільного побуту;
    • документи щодо місця реєстрації (фактичного проживання) чоловіка та жінки;
    • фотографії певних подій;
    • документи, що підтверджують придбання майна на користь сім'ї, витрачання коштів на спільні цілі (фіскальні чеки, договори купівлі-продажу, договори про відкриття банківського рахунку, депозитні договори та інші письмові докази) тощо.

    Заява фізичної особи про встановлення факту проживання однією сім’єю чоловіка та жінки без укладення шлюбу подається в порядку окремого провадження до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду за місцем її проживання.

    У постанові від 18 січня 2024 року у cправі № 560/17953/21, Велика Палата Верховного суду зазначила, що справи про встановлення факту проживання однією сім'єю без шлюбу із загиблим військовослужбовцем підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства незалежно від мети звернення до суду (зокрема, підтвердження соціального статусу для призначення та виплати одноразової грошової допомоги сім'ї військовослужбовця) і наявності в заявника певних цивільних прав та обов'язків чи виникнення публічно-правових спорів із суб'єктами владних повноважень.

    Справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб'єктивних прав громадян, належать до юрисдикції цивільного суду. Чинне законодавство не передбачає іншого судового порядку підтвердження факту, що має юридичне значення, окрім як розгляд відповідних справ за правилами цивільного судочинства.

    Велика Палата ВС звернула увагу, що існує два порядки встановлення фактів, що мають юридичне значення: позасудовий і судовий.

    У разі оскарження до суду відмови відповідного органу в установленні юридичного факту, який підлягає встановленню в позасудовому порядку, такий спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Справи про встановлення юридичних фактів у судовому порядку вирішуються судами цивільної юрисдикції за правилами ЦПК України. Зокрема, згідно з п. 5 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту проживання однією сім'єю чоловіка та жінки без шлюбу.

    Підсудність справ за заявою громадянина України, який проживає за її межами, про встановлення факту, що має юридичне значення, визначається за його клопотанням ухвалою судді Верховного Суду України (стаття 316 ЦПК України).

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олександре!

    Незрозуміло на якій підставі ТЦК вимагає в Вас довідку про склад сім'ї, яка, по-перше скасована ще у 2019 році, а по-друге не передбачена ані нормами статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ані нормами Постанови КМУ №560?

    Ваше право на відстрочку підтверджується не спільним місцем проживання з дитиною, а обов'язком щодо виховання останньої, який не залежить від того чи проживаєте Ви розом із дитиною, чи ні.

    Серед переліку документів, які Ви повинні подати до ТЦК задля оформлення відстрочки немає довідки про склад сім'ї.

    Згідно пункту 5 частини першої статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років.

    Відповідно до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    для підтвердження інвалідності дитини — медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарськоконсультативною комісією лікувально-профілактичного закладу;

    для підтвердження родинних стосунків з батьками (для рідних батьків) — свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного.

    ТЦК вимагає будь-який документ, що підтверджує моє утримання дитини.

    На якій підставі?

    Чи має ОСББ/ЖЕК/ЦНАП законні підстави відмовляти у видачі довідки?

    З приводу ЖЕКу та ЦНАПу, то, як останні можуть надати Вам довідку про фактичне місце проживання у іншому житлі? Тобто, ані за місцем Вашої реєстрації, ані за місцем рестрації дружини та дитини.

    Щодо ОСББ, то на законодавчому рівні не визначено, що ОСББ повинен надавати довідки про фактичне проживання, тим паче довідку про склад сім'ї, яка, як я і зазначив вище, вже давно скасована.

    Чи підходить акт, підписаний сусідами, як підтвердження проживання?

    Акт буде містити печатку ОСББ, підпис голови ОСББ?

    Чи варто вказувати себе у довідці як власника квартири(фактично прописка в мене в іншій області де і ТЦК)?

    Не бачу проблеми з цим. Поки що в нашій країні не заборонено мати житло у власності, а місце реєстрації у іншій нерухомості.

    Якщо всі організації відмовляються, які є альтернативні варіанти отримання підтвердження?

    Я не бачу сенсу взагалі щось підтверджувати. Яке відношення Ваше проживання разом із дитиною й тим більше утримання Вами дитини має до того, що Ви виховуєте дитину з інвалідністю? З чим саме пов'язано "нововведення" в ТЦК? Вам пояснили?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    У мене клієнт 03.12.2024 року надав Довідку про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні будинку осіб відповідно до наказу Мінпраці від 22.07.2003 року №204 "Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім'ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб" .

    Однак зазначу, що на сьогодні Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства соціальної політики №1106 від 17.07.2019 року.

    Однак клієнт таку довідку отримав.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України