Задайте питання юристу

910 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Ліцензування, 15 квітня 2025, питання №134573 350₴

Сертифікати про підвищення кваліфікації

Проводжу навчання по коучингу та психології, що потрібно зробити щоб видавати студентам сертифікати про підвищення кваліфікації?

Відповіді юристів (6)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Діана!

    Якщо Ви проводите навчання, яке не дає офіційну освіту, тобто курси, тренінги, семінари тощо, то ліцензія не потрібна, оскільки Ваша діяльність може підпадати під визначення "неформальна освіта".

    Відповідно до статті 8 Закону України "Про освіту":

    "1. Особа реалізує своє право на освіту впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти. Держава визнає ці види освіти, створює умови для розвитку суб’єктів освітньої діяльності, що надають відповідні освітні послуги, а також заохочує до здобуття освіти всіх видів.

    2. Формальна освіта - це освіта, яка здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою.

    3. Неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.

    4. Інформальна освіта (самоосвіта) - це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.

    5. Результати навчання, здобуті шляхом неформальної та/або інформальної освіти, визнаються в системі формальної освіти в порядку, визначеному законодавством".

    При організації курсів конче важливо, аби у переліку видів діяльності, зазначених серед Ваших КВЕДів були:

    • 85.59 — Інші види освіти, н.в.і.у.
    • 85.60 — Допоміжна діяльність у сфері освіти.

    Крім того, розробляючи форму сертифікатів для слухачів Ваших курсів, Ви повинні врахувати наступне:

    1. У сертифікаті необхідно зазначити інформацію про навчальну програму та кількість навчальних годин.

    2. Бажано також мати повну програму курсів або навчальний план і та відповідний учбово-методичний посібник.

    3. Сертифікат повинен містити:

    • Відомості про ФОП (назва, код ЄДРПОУ)
    • ПІБ студента
    • Повну назву навчальної програми/курсів
    • Кількість академічних годин
    • Дати початку та закінчення курсів
    • Номер сертифіката (для обліку)
    • Допис на кшталт:Влпсник цього сертифікату пройшов курс підвищення кваліфікації відповідно до навчальної програми...”

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, ДІАНО!

    Щоб видавати сертифікати треба обрати одну з двох моделей, або бути зареєстрованою як ФОП, або зареєструвати громадську організацію і плату за навчання брати у вигляді благодійних внесків на розвиток громадської організації.

    У обох варіантів є свої плюси і мінуси. Робота через громадську організацію більш складна, адже фактично ГО після реєстрації в реєстрі неприбуткових організацій позбавлені тягаря оподаткування коштів, що надходять як благодійна допомога. Це в свою чергу змушує вирішувати питання розподілу прибутку та його виведення з ГО.

    В той же час ГО може мати гарну назву, яка дозволятиме видавати сертифікати з яскравою символікою.

    В принципі і ФОП може діяти так само креативно, якщо до цього підійти не шаблонно.

    На моє переконання ФОП так само може діяти під якимсь брендом - Центр коучингу та психології наприклад.

    Приведу приклад - існує наприклад магазин "Олена"... це не означає, що існує ТОВ Магазин Олена... під цим брендом може діяти ФОП Іванченко І.І.

    Так і у Вашому випадку, щоб не мати мороки з ГО та податковою - простіше зробити ФОП.

    Але зауважте, що зараз посилюються податки. Повернули Єдиний соціальний внесок у ПФУ 5280 грн./квартал незалежно від наявності прибутку.

    В залежності від того з ким Ви плануєте співпрацювати, Вам слід обрати 2 або 3 групу спрощеної системи оподаткування. 3 група - дає змогу працювати також з юридичними особами - замовниками, а так само приймати платежі через платіжні сервіси онлайн.

    Щодо видів діяльності, які можна обрати при реєстрації що ФОП, що ГО.

    85.59

    Інші види освіти, н.в.і.у.

    Цей клас включає:

    • освіту, не обумовлену будь-якими рівнями
    • академічне навчання
    • діяльність навчальних центрів, які пропонують курси з корекції (додаткової підготовки з певної дисципліни)
    • діяльність курсів з підвищення професійної кваліфікації
    • навчання мовам і навичкам спілкування
    • навчання комп'ютерній грамоті
    • релігійне навчання

    Водночас, Вам треба видвати саме сертифікати і піти від позначення таких курсів підвищенням кваліфікації, бо відповідно до законодавства можуть вимагати отримання ліцензії на освітню діяльність. А це річ довга та корупціогенна.

    Відповідно до пункту 3 Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (в редакції від 04.01.2024 р.).

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%...

    Ліцензуванню підлягають такі види освітньої діяльності:

    • на рівні вищої освіти - за певним рівнем вищої освіти (початковий (короткий цикл), перший (бакалаврський), другий (магістерський), третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий), за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання на певному рівні вищої освіти.

    Ліцензування діяльності закладів вищої освіти (за винятком наукових установ), що провадиться з метою забезпечення здобуття вищої освіти за третім (освітньо-науковим/освітньо-творчим) рівнем, здійснюється за умови наявності у закладу освіти ліцензії на провадження освітньої діяльності за другим (магістерським) рівнем вищої освіти;

    • у сфері післядипломної освіти - підвищення кваліфікації або підготовка в інтернатурі за відповідною спеціальністю.

    Ліцензуванню підлягає освітня діяльність з підвищення кваліфікації працівників, обов’язковість якої передбачена законом, з підготовки в інтернатурі;

    • на рівні фахової передвищої освіти - за відповідною спеціальністю, з підготовки іноземців та осіб без громадянства за акредитованими спеціальностями;
    • на рівні професійної (професійно-технічної) освіти - за професіями або класом класифікаційного угруповання Національного класифікатора професій ДК 003:2010 (у разі ліцензування освітньої діяльності, що провадиться на виробництві) з первинної професійної підготовки, професійно-технічного навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації на першому (початковому), другому (базовому), третьому (вищому) рівні професійної (професійно-технічної) освіти;
    • на рівні повної загальної середньої освіти - за певним рівнем повної загальної середньої освіти (початкова освіта, базова середня освіта, профільна середня освіта);
    • на рівні дошкільної освіти - за рівнем дошкільної освіти;
    • у сфері позашкільної освіти.

    Ліцензування провадження освітньої діяльності у сфері позашкільної освіти може здійснюватися за рішенням засновника (засновників) закладу позашкільної освіти, засновника (засновників) іншої юридичної особи, що забезпечує (забезпечуватиме) здобуття позашкільної освіти, фізичної особи - підприємця, яка забезпечує (забезпечуватиме) здобуття позашкільної освіти.

    В принципі, щоб не зматися всією цією морокою, якщо Вас влаштовує існуюча схема Вашої діяльності - можете просто замовити у будь-якій гравюрній майстерні печатку з яскравою назвою, зареєструвати право інтелектуальної власності як фізична особа на торгівельний бренд (або без цього, проте є ризик роботи під Вас когось іншого), розробіть зразок красивого сертифікату з дизайнером та видвайте сертифікати. Це в будь-якому разі лише папірець, який нічого формально не підтверджує. Значення в таких речах має лише ім"я особи, яка навчає і сприймається на ринку відповідних послуг та говорить репутацією за себе, а не сертифікатом.

    Ці всі формальності ні на що не впливають і більшого значення диплом / сертифікат від того чи видасть його фізична особа, чи ФОП або ГО чи інший суб"єкт господарювання - не буде. Все інше впливає лише на Ваші взаємовідносини з державою, тобто на сплату податків від доходів.

    Відповідно до ч. 2- 5 ст. 8 Закону України "Про освіту", Формальна освіта - це освіта, яка здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою.

    Неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.

    Інформальна освіта (самоосвіта) - це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.

    Результати навчання, здобуті шляхом неформальної та/або інформальної освіти, визнаються в системі формальної освіти в порядку, визначеному законодавством.

    Частинами 1 - 3, 6, 8 - 11 ст. 18 цього ж Закону передбачено, що Освіта дорослих, що є складовою освіти впродовж життя, спрямована на реалізацію права кожної повнолітньої особи на безперервне навчання з урахуванням її особистісних потреб, пріоритетів суспільного розвитку та потреб економіки.

    2. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для формальної, неформальної та інформальної освіти дорослих.

    3. Складниками освіти дорослих є:

    • післядипломна освіта;
    • професійне навчання працівників;
    • курси перепідготовки та/або підвищення кваліфікації;
    • безперервний професійний розвиток;
    • будь-які інші складники, що передбачені законодавством, запропоновані суб’єктом освітньої діяльності або самостійно визначені особою.

    Післядипломна освіта включає:

    • спеціалізацію - профільну спеціалізовану підготовку з метою набуття особою здатності виконувати завдання та обов’язки, що мають особливості в межах спеціальності;
    • перепідготовку - освіту дорослих, спрямовану на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями);
    • підвищення кваліфікації - набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань;
    • стажування - набуття особою практичного досвіду виконання завдань та обов’язків у певній професійній діяльності або галузі знань.

    Засади професійного навчання працівників визначаються законом.

    Курси підвищення кваліфікації проводяться для набуття здобувачем освіти нових компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань.

    Безперервний професійний розвиток - це безперервний процес навчання та вдосконалення професійних компетентностей фахівців після здобуття вищої та/або післядипломної освіти, що дає змогу фахівцю підтримувати або покращувати стандарти професійної діяльності і триває впродовж усього періоду його професійної діяльності.

    Заклади освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників, обов’язковість якої передбачена законом, з підготовки в інтернатурі мають отримати ліцензію на відповідну діяльність та/або акредитувати відповідні освітні програми.

    {Абзац перший частини одинадцятої статті 18 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1369-IX від 30.03.2021}

    Працівниками закладів післядипломної освіти, які мають ліцензію на освітню діяльність, є педагогічні, науково-педагогічні та/або наукові та інші працівники.

    Порядок визнання результатів неформального та/або інформального навчання, визначено Наказом Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 130.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0328-22#Text

    Щасти Вам у діяльності!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Сьогодні в Україні працюють здебільшого наступні моделі:

    - надання платного доступу до контенту, що розміщений в мережі Інтернет (відео-лекцій, онлайн-вебінарів тощо);

    - створення платформ для взаємодії продавців (надавачів послуг) та покупців (споживачів) освітніх послуг та отримання комісії з укладених договорів;

    - дистанційна освіта, що надається суб'єктами освітньої діяльності з видачею відповідного документу про освіту;

    - надання безкоштовного доступу до частини курсів як інструмент залучення клієнтів до платних послуг, що надаються ресурсом чи платформою.

    Тобто, говорячи про освітню онлайн-діяльність в більшості випадків термін "освітня онлайн діяльність" використовується в більш широкому значенні, ніж освітня діяльність в розумінні законодавства про освіту. Тож для початку необхідно визначитися з термінами та поняттями.

    Освітня діяльність в України регулюється низкою законів та підзаконних актів. Це Закони України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про повну загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту". "Про вищу освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту", "Про професійний розвиток працівників", Положення про дистанційне навчання.

    Закон України "Про освіту" визначає термін освітня діяльність як діяльність суб'єкта освітньої діяльності, спрямовану на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті.

    Суб'єктами освітньої діяльності, згідно цього Закону є фізичні або юридичні особи (заклад освіти, підприємство, установа, організація), що провадить освітню діяльність.

    Юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Права та обов'язки закладу освіти, передбачені цим Законом та іншими законами України, має також фізична особа-підприємець або структурний підрозділ юридичної особи приватного чи публічного права, основним видом діяльності якого є освітня діяльність.

    Освітня діяльність в Україні ліцензується з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами у сфері освіти. Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1187. Тобто, для здійснення освітньої діяльності необхідно отримання ліцензії.

    Будь-яка діяльність в Україні має бути офіційною. Це стосується і цифрового навчання. Тому юридичні аспекти запуску онлайн-школи обов’язково включають реєстрацію платформи та її власника в одній із правових форм, зокрема:

    • ТОВ – товариство з обмеженою відповідальністю. Зазвичай це група осіб, яка і здійснює ту чи іншу діяльність в юрисдикції.
    • ФОП – фізична особа-підприємець, яка одноосібно надає послуги напряму або через цифровий інструментарій.

    Таким чином для початку роботи слід визначитися з форматом діяльності та підготуватися до реєстрації в одній з організаційно-правових форм.

    Правові аспекти онлайн-школи для ФОП також вимагають діяльності у межах визначених КВЕДів, зокрема:

    • 85.59 Інші види освіти, н.в.і.у.
    • 85.60 Допоміжна діяльність у сфері освіти.
    • 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.

    Слід правильно визначити групу для цього формату діяльності. Зазвичай обирають ІІ або ІІІ, оскільки вони мають оптимальні ставки податків.

    В юридичні аспекти запуску онлайн-школи входить і ліцензування освітнього центру. Щоб отримати можливість працювати в Україні, слід виконати кілька умов:

    • Визначення типу закладу. Це може бути як приватна школа, так і репетиторський центр чи курсова платформа. Відповідно, кожен з зазначених типів матиме власні вимоги.
    • Вимоги до закладу. Це освітня програма, що відповідає держстандартам, штат педагогів, технічне забезпечення, реєстрація юридичної особи.
    • Подача заявки до МОНУ. Також сюди слід включити документи, як-от статут школи, навчальна програма, сертифікати, фінансова інформація тощо.

    Водночас знадобиться акредитація закладу, яка в підсумку дозволить видавати сертифікати державного або міжнародного рівнів. Процес акредитації може тривати до року, однак є необхідною умовою для здійснення профільної діяльності.

    Правові аспекти онлайн-школи встановлюють вимоги до викладачів. Педагоги повинні мати дійсні сертифікати, що підтверджують їхню експертність, та документи, що дозволяють викладати.

    Це стосується не лише ТОВ, де має бути штат викладачів, але і ФОП, знання та досвід якого мають підтверджуватися документально.

    Дистанційна освіта і пов’язана з нею підприємницька діяльність мають проводитися згідно з законодавством. Тобто юридичні нюанси онлайн-школи передбачають також розробку правил і положень щодо нормування відносин між учнями й викладачами. Вони включатимуть такі аспекти, як:

    • Обсяг і глибина викладення інформації.
    • Затверджена кількість годин навчання.
    • Гарантія результатів з видачею сертифіката тощо.

    Отже, це договір між сторонами, що укладають угоду на надання та отримання навчальних послуг.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Проводжу навчання по коучингу та психології, що потрібно зробити щоб видавати студентам сертифікати про підвищення кваліфікації?

    Не все так просто, на жаль...Що потрібно для легальної видачі сертифікатів?

    1. Ви маєте зареєструватися як ФОП (або ТОВ) з відповідним видом діяльності (наприклад, проведення тренінгів, освітніх послуг).
    2. Якщо Ви плануєте видавати сертифікати, які визнаються державними чи офіційними структурами, потрібно отримати ліцензію на освітню діяльність у сфері післядипломної освіти. Але для приватних навчальних центрів чи тренінгів без державного зразка ліцензія не обов'язкова - достатньо внутрішнього сертифіката.
    3. Оформити програму курсу, описати його мету, зміст, кількість годин (теорія/практика), компетентності, які здобуде студент.
    4. Підготувати внутрішній зразок сертифіката.
    5. Якщо хочете підстрахувати себе юридично - укладайте договір на надання освітніх послуг.

    З повагою! Щасти Вам!

    Дерій Владислав Олегович
    100%

    Доброго дня!

    Сертифікат про підвищення кваліфікації - це офіційний документ, що підтверджує проходження навчання у сфері професійної діяльності. Якщо його видає суб’єкт освітньої діяльності, такий документ може бути врахований при атестації, ліцензуванні, отриманні балів НСЗУ, тощо.

    Якщо ж Ви — не маєте ліцензії, Ви можете видавати власні сертифікати без офіційної акредитації, але вони будуть документом про участь або завершення курсу, а не "офіційним підвищенням кваліфікації".

    Загалом у Вас є такі варіанти:

    Варіант 1: Стати суб’єктом освітньої діяльності (офіційно)

    Для цього:

    • Зареєструвати ТОВ або ФОП з відповідними КВЕДами (наприклад, 85.59 — інші види освіти, 85.60 — допоміжна діяльність у сфері освіти);
    • Отримати ліцензію на освітню діяльність (якщо плануєте видавати документи державного зразка);
    • Розробити освітні програми, затвердити навчальні плани;
    • Вести документацію (журнали, протоколи, тощо).

    Цей варіант — складний, але дозволяє видавати офіційні документи про підвищення кваліфікації, які мають вагу при атестаціях і в державному секторі.

    Варіант 2: Співпраця з ліцензованим ЗВО чи навчальним центром

    • Ви укладаєте договір з уже ліцензованим закладом, і Ваш курс проходить під їхньою егідою;
    • Сертифікати видаються з печаткою ЗВО/ліцензованого центру, Ваш логотип може бути як партнерський.

    Це спрощений спосіб надавати вагомі сертифікати без повної бюрократії.

    Варіант 3: Власні сертифікати (без офіційної ліцензії)

    • Ви можете як ФОП чи ТОВ проводити навчання (онлайн чи офлайн), створювати навчальні програми;
    • Після завершення курсу видаєте іменний сертифікат, наприклад: "сертифікат ідтверджує, що [ПІБ] успішно пройшов курс “Основи коучингу” в обсязі 40 академічних годин".
    • Додаєте підпис, печатку, QR-код для перевірки тощо.

    Такі сертифікати визнаються на ринку приватних послуг, але не мають юридичної сили як "документ про підвищення кваліфікації" у держустановах чи офіційних конкурсах.

    Ваша діяльність повинна бути офіційно оформленою:

    • Ви повинні бути зареєстрованою як ФОП (група 3, КВЕД 85.59 або 85.60);
    • Мати договір оферти або індивідуальні договори з клієнтами;
    • Якщо працюєте онлайн — публічна угода та політика конфіденційності.

    Щоб сертифікат виглядав професійно в ньому повинна міститись така інформація:

    • Назва програми
    • ПІБ слухача
    • Тривалість (в академічних годинах)
    • Форма навчання (очно/дистанційно)
    • Дати початку і завершення
    • ПІБ викладача/коуча
    • Реквізити ФОП/ТОВ
    • Підпис, печатка (якщо є)
    • Можна додати QR-код для верифікації

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти (його структурний підрозділ), наукова установа, інша юридична чи фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, що провадить освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних та/або науково-педагогічних працівників.

    Суб’єкт підвищення кваліфікації може організовувати освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації за місцем провадження власної освітньої діяльності та/або за місцем роботи педагогічних та/або науково-педагогічних працівників, за іншим місцем (місцями) та/або дистанційно, якщо це передбачено договором та/або відповідною програмою.

    Для того, щоб видавати студентам сертифікати про підвищення кваліфікації після завершення ваших навчальних курсів з коучингу та психології, Вам необхідно зареєструвати свою діяльність як:

    • Фізична особа-підприємець (ФОП): Якщо ви проводите навчання як приватна особа, вам необхідно зареєструватися як ФОП з відповідними КВЕДами (наприклад, 85.59 "Інші види освіти, н.в.і.у.", 85.60 "Допоміжна діяльність у сфері освіти").
    • Юридична особа (ТОВ тощо): Якщо ви плануєте розширювати свою діяльність або залучати інших викладачів, можливо, доцільніше створити юридичну особу.

    Окрім того необхідно розробити навчальні програми:

    • Ретельно продумайте зміст ваших курсів, їх тривалість, методи навчання та критерії оцінювання знань студентів.
    • Програми повинні відповідати заявленому рівню підвищення кваліфікації та мати чіткі навчальні цілі та результати.

    Результати підвищення кваліфікації у суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потребують окремого визнання чи підтвердження.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України