Задайте вопрос юристу

916 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Международное право, 27 апреля 2025, вопрос №135106 650₴

Як поїхати в Україну на власному авто маючи два громадянства?

Доброго дня, маю таке питання. Маю два громадянства польське і українське. В Польщі маю авто на польських номерах. Так як маю польський паспорт, не можу в консульстві стати на тимчасовий облік, бо в мене просять дозвіл на перебування, якого в мене не має (на цьому тижні була в укр консульстві і мені відмовили). Тому хочу спитати чи дійсно не має ніякого способу як поїхати власним авто в Україну??? З відповідей в групі зрозуміла що на укр кордоні завжди маю показувати лише укр паспорт (дотепер так і робила - на польському кордоні польський паспорт, на укр український), але в тому випадку, мене не пропустять з авто так як не маю консульського обліку. Дуже дякую за будь які пропозиції.

Ответы юристов (4)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анна!

    Мова йде про тимчасове ввезення? На який строк?

    Відповідно до статті 4 Митного кодексу України:

    33) нерезиденти:

    а) юридичні особи, утворені відповідно до законодавства інших держав, які здійснюють свою діяльність за межами України, а також їх відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, які не здійснюють господарську діяльність відповідно до законодавства України;

    б) розташовані на території України дипломатичні представництва, консульські установи, інші офіційні представництва іноземних держав та міжнародних організацій, які мають дипломатичні привілеї та імунітет;

    в) фізичні особи: іноземці та особи без громадянства, громадяни України, які мають постійне місце проживання за межами України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають на території України.

    50) резиденти:

    а) юридичні особи, які утворені та провадять свою діяльність відповідно до законодавства України, з місцезнаходженням на її території, а також їх відокремлені підрозділи за кордоном, що не здійснюють господарської діяльності;

    б) дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва України за кордоном, які мають дипломатичні привілеї та імунітет;

    в) фізичні особи: громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які мають постійне місце проживання в Україні, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за кордоном.

    Отже, Ви можете ввезти авто в Україну, як резидент України, на строк до одного року під письмове зобов’язання про зворотне вивезення ТЗ за умови письмового декларування, після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.

    Як також Ви можете спробувати в'їхати, як нерезидент України по польському паспорту (аби не сплачувати митні платежі), проте, оскільки Ви також маєте й українське громадянство, та за умови виявлення наявності в Вас останнього прикордонниками і відсутності в Вас ПМП у Польщі, Вас можуть зобов'язати сплатити митні платежі, як резидента України.

    Ввезення авто громадянами резидентами.

    1.Тимчасове ввезення громадянами-резидентами транспортних засобів особистого користування, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД та причепів до них товарної позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД дозволяється на строк до одного року під письмове зобов’язання про їх зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.

    Тимчасове ввезення громадянами-резидентами на митну територію України інших транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року під письмове зобов’язання про їх зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, та наданням забезпечення сплати митних платежів.

    Тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами, які ввезли зазначені транспортні засоби в Україну, для їхніх особистих потреб.

    Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб, підлягають державній реєстрації.

    Громадяни-резиденти, які перебувають на тимчасовому консульському обліку в консульській установі України за кордоном, мають право тимчасово ввозити на митну територію України під письмове зобов’язання про зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, один транспортний засіб особистого користування та причіп до нього, (за умови ввезення разом із транспортним засобом), на строк, що не перевищує 60 днів протягом одного календарного року (який може бути як безперервним, так і з перервами), без сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів. Зазначені транспортні засоби можуть бути тимчасово ввезені на митну територію України за умови подання органу доходів і зборів документів, що підтверджують право власності громадянина на такі транспортні засоби та їх реєстрацію на території відповідної країни.

    Громадянам дозволяється поміщувати у митний режим транзиту транспортні засоби особистого користування з метою прохідного транзиту через митну територію України за умови їх письмового декларування в порядку, передбаченому для громадян, та внесення на рахунок митного органу, що здійснив пропуск таких транспортних засобів на митну територію України, грошової застави в розмірі митних платежів, що підлягають сплаті при ввезенні таких транспортних засобів на митну територію України з метою вільного обігу. Зазначені вимоги не поширюються на транспортні засоби, постійно зареєстровані у відповідних реєстраційних органах іноземної держави, що підтверджується відповідним документом, та переміщуються громадянами-нерезидентами.

    Переміщення транспортних засобів особистого користування з метою прохідного транзиту через митну територію України здійснюється у строки, встановлені статтею 95 Митного кодексу України, або встановлені митним органом країни відправлення відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту.

    3. Громадяни України (резиденти) можуть без проблем перетнути кордон на авто з іноземними номерами і легально використовувати його для особистих цілей при дотриманні строків транзитних перевезень:

    1. для автомобільного транспорту - 10 діб (у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці - 5 діб);
    2. для залізничного транспорту - 28 діб;
    3. для авіаційного транспорту - 5 діб;
    4. для морського та річкового транспорту - 20 діб;
    5. для трубопровідного транспорту - 31 доба;
    6. для трубопровідного транспорту (з перевантаженням на інші види транспорту) - 90 діб.
    Ввезення авто громадянами-нерезидентами:

    Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов’язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, АННА! ВИ МАЄТЕ ПРАВО ВВЕЗТИ АВТО НА МИТНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ НА 1 РІК НЕЗАЛЕЖНО ВІД РЕЗИДЕНТСЬКОГО СТАТУСУ, АЛЕ Є ПЕВНІ ОСОБЛИВОСТІ ОФОРМЛЕННЯ. ПРО ЦЕ РОЗПОВІМ ДАЛІ ПІСЛЯ ПОЯСНЕННЯ ЩО ТАКЕ РЕЗИДЕНТСТВО / НЕРЕЗИДЕНТСТВО.

    Питання ввезення авто не у Ваших громадянствах, а у статусі резидента або нерезидента України. Митні правила, які податкове законодавство цю річ ув"язують не зовсім із громадянством... А з фактом ПОСТІЙНОГО ПРОЖИВАННЯ в Україні, або не в Україні.

    Може бути громадянин України який проживає за кордоном і не є податковим резидентом, адже не має в Україні місця реєстрації, не сплачує податки тощо.

    А може бути іноземний громадянин, який постійно проживає в Україні (має відповідну посвідку) резидентом України.

    В будь-якому разі і громадяни України, і іноземці мають авто при ввезенні в Україну розмитнювати та ставити на облік у ТСЦ МВС. Звісно існують певні виключення. Зокрема тимчасове ввезення до 1 року або тимчасовий транзит через Україну. Оскільки наразі йде війна і більша частина кордону України не функціонує у митному плані, о транзит майже не актуальний. Крім того там треба вносити заставу. Тому розповім саме про тимчасове ввезення.

    Статус нерезидента підтверджується не лише постійним консульським обліком та залишенням на постійне місце проживання в Польші чи іншій країні.

    Довідка про податковий статус нерезидента видається компетентним (уповноваженим) органом країни нерезидента. У контексті ст. 103 ПКУ, компетентний орган визначається відповідно до положень міжнародних договорів, укладених Україною з іншими країнами. Тобто, такими компетентними (уповноваженими) органами є Міністерство фінансів/податкова служба відповідної договірної держави або уповноважений представник цих державних органів.

    Форма довідки

    Важливо відзначити, що форма довідки про податковий статус нерезидента не має універсального вигляду, в кожному випадку ця форма затверджується органом відповідної іноземної країни згідно з її законодавством. Тобто, не існує стандартизованої форми для видачі довідки про податковий статус нерезидента, проте, кожна така довідка (сертифікат, тощо) зазвичай містить наступні елементи:

    • Назву платника податку.
    • Податковий рік, за який видана довідка (сертифікат, тощо).
    • Дату видачі документа.
    • Підпис уповноваженої особи, яка уповноважена видавати довідку (сертифікат, тощо).
    • Повідомлення про те, що вказані платники податку є резидентами у змісті відповідного договору про уникнення подвійного оподаткування.

    Зверніть увагу, що ПКУ не передбачена можливість використання довідки, яка підтверджує податковий статус нерезидента, наданої у електронному вигляді з метою застосування переваг міжнародного договору у частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку.

    Також в Україні існує процедура підтвердження статусу податкового резидента. Якщо особа не відповідає критеріям - дають відмову у статусі податкового резидента. Ця відмова податкової і є відповідним доказом відсутності статусу податкового резидента України.

    https://guide.diia.gov.ua/view/pidtverdzhennia-sta...

    Відповідно до п.п. "в" п.п. 14.1.213 п. 14.1 статті 14 розділу І Податкового кодексу України, фізична особа-резидент – це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

    У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

    Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності.

    Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

    Якщо всупереч закону фізична особа-громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого ПКУ або нормами міжнародних угод України.

    Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого-четвертого цього підпункту, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права.

    Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому ПКУ, або її реєстрація як самозайнятої особи.

    Проте, як відомо, в Україні не існує законодавчо визначеної процедури визнання фізичної особи нерезидентом, як і процедури підтвердження факту втрати статусу резидента громадянином України. Повноваження ДПС України фактично обмежені лише можливістю надання підтвердження такого статусу, у формі довідки за затвердженою формою, за наявності підстав вважати особу резидентом України. Натомість, з початку 2022 року коректне встановлення актуального резидентського статусу набуло максимальної актуальності в зв’язку з початком дії в Україні КІК-правил, адже вони поширюються тільки на осіб, що зберігають статус податкового резидента України.

    очка зору податкових органів, що періодично висвітлюється на сайтах територіальних органів ДПС і лунає від представників податкових органів в телефонних консультаціях та на освітніх семінарах, тощо, часто зводиться до висновку, що «припинити податкове резидентство можна ТІЛЬКИ після отримання «ПМП» у іноземній юрисдикції та постановки на консульський облік в даній юрисдикції в установленому українським законодавством порядку, за умови відсутності реєстрації в Україні самозайнятою особою».

    Є ціла низка фахівців, що поділяють подібний підхід фіскальних органів, і вважають, що для виключення ризиків фіскальної оцінки громадянина України, що проживає та/або має право на проживання в іншій країні, податковим резидентом України, необхідно виконати певну, достатньо «жорстку» та «об'ємну» послідовність дій для «втрати» «українського» резидентства, зокрема:

    1. Обрати цільову країну переїзду та отримати там право на довготривале проживання.
    2. Врегулювати в Україні усі цивільні зобов’язання (борги, аліменти тощо).
    3. Врегулювати в Україні усі публічні зобов’язання (штрафи і т.п.).
    4. Позбавитись права власності на майно (продаж бізнесу, нерухомості і ТЗ).
    5. Обов’язково припинити реєстрацію суб’єктом підприємницької діяльності в Україні.
    6. Звільнитись із займаних посад в усіх українських роботодавців.
    7. Подати звітну «нульову» декларацію ФО про майновий стан і доходи не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду на ПМП (п.179.3 ПКУ).
    8. Отримати в ДПС довідку про відсутність податкових зобов’язань.
    9. Перерахувати всі кошти із українських рахунків на закордонні рахунки й українські рахунки закрити.
    10. Знятися з української реєстрації місця проживання («виписатись за кордон»).
    11. Отримати закордонний паспорт з відміткою «постійне проживання у …….».
    12. Встати на консульський облік у країні переїзду.

    На мій професійний погляд, згаданий набір дій надмірний, і в інтересах клієнтів краще такі питання розглядати індивідуально та вибудовувати позицію також індивідуально по кожному кейсу, виходячи із суб'єктивних факторів, у тому числі шляхом відстоювання позиціонування громадянина України як податкового резидента іншої країни, в адміністративному (на рівні податкових органів) чи судовому порядку.

    На користь точки зору, що витяг з місця проживання в Україні, отримання в закордонному паспорті позначки про виїзд на ПМП та постановка на консульський облік для підтвердження втрати статусу резидента України не є обов'язковим набором дій, свідчить і судова практика, що складалась в Україні (наприклад, № 757/15441/16-ц, № 344/768/19).

    Оскільки «місце проживання» – одна з первісних підстав для аналізу статусу резидента, слід пам'ятати, що згідно з пп. 70.2.4 та п.70.7 ПКУ всі українці та іноземці, які є платниками податків в Україні (дані яких внесені до Державного реєстру платників податків) повинні протягом місяця з дати змін подавати до податкових органів відомості про зміну тих даних, які обов'язково вносяться до облікової картки платника податків. Серед таких даних – відомості про актуальне місце проживання. Таким чином, при переїзді на тривалий термін на проживання до іноземної країни слід оперативно надати до податкової служби підтвердження нового закордонного місця проживання (незалежно від виконання імміграційних вимог щодо виїзду на ПМП, а в рамках виконання податкового обов'язку підтримувати в актуальному стані відомості платника податків у Державному реєстрі платників податків, на який орієнтується податкова служба у своїй діяльності). Це, як мінімум, без оцінки всіх інших факторів був би жирний натяк на ймовірну втрату статусу резидента України та набуття статусу нерезидента України та резидента відповідної країни проживання.\

    Отже, за відсутності законодавчо передбаченого обов’язку та процесуальної дорожньої карти дій фізичної особи щодо необхідності підтвердження актуального резидентського статусу (збереження статуту резидента України чи втрата статусу резидента України) для кожного звітного періоду, за певних обставин набуває актуальності питання – які можливі варіанти дій платника податків у разі, якщо є підстави вважати, що за актуальними податковими базами України ФО має підстави вважатись резидентом України, проте, фактичні обставини по конкретному звітному календарному року свідчать про підстави вважати таку особу нерезидентом України? Чи слід якимось чином повідомляти податковий орган про зміну фактичних обставин фізичної особи, що впливають на її статус резидента і податкові зобов’язання?

    Податкові органи вказують (наприклад, №1512/ІПК/99-00-24-03-03-06 від 28.06.2023р.), що:

    1. «нормативно–правовими актами не передбачено надання довідок, які б підтверджували статус фізичної особи, яка не є податковим резидентом України»;
    2. «положеннями ПКУ не встановлено обов'язку надання фізичною особою–підприємцем інформації до контролюючих органів щодо набуття статусу податкового резидента іншої країни».

    Таким чином, якщо фізична особа вважає себе нерезидентом України, послідовність її дій буде залежати від її намірів і фактичних обставин.

    На сьогодні, за існуючою практикою можливі чотири основні варіанти дій (жоден з них не дає гарантій, що податкові органи України не будуть наполягати на своїй «профіскальній» точці зору, що в більшості випадків апріорі не співпадає з точкою зору платників податків).

    Детальніше про це за посиланням, адже сайт обмежує кількість знаків. https://rates.fm/ua-uk/expert-opinion/yak-dovesti-...

    ОДНАК. Існує так звана процедура ТИМЧАСОВОГО ВВЕЗЕННЯ, якою і користуються.

    Дивлячись на який період Ви плануєте в"їхати в Україну на польській реєстрації Ви могли б скористатися цим порядком.

    Особливості тимчасового ввезення громадянами транспортних засобів особистого користування та транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України визначені статтею 380 Митного кодексу України. Згідно з положеннями частин першої-третьої статті 380 Митного кодексу України визначені такі умови тимчасового ввезення транспортних засобів громадянами-нерезидентами:
    • Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов’язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.
    • Транспортні засоби особистого користування, що тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами-нерезидентами, не підлягають письмовому декларуванню та звільняються від проведення заходів офіційного контролю, а також від подання документів та/або відомостей, що підтверджують дотримання встановлених заборон та/або обмежень щодо переміщення транспортних засобів особистого користування через митний кордон України. Пропуск таких транспортних засобів через митний кордон України здійснюється без надання забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу Х цього Кодексу. Пальне, що міститься у звичайних (встановлених заводом-виробником) баках зазначених транспортних засобів, не підлягає письмовому декларуванню та не є об’єктом оподаткування митними платежами.
    • Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД, та причепів до них, що класифікуються за товарною позицією 8716 згідно з УКТ ЗЕД, у кількості більше однієї одиниці на кожну товарну позицію дозволяється за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, та наданням забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу X цього Кодексу.
    Згідно з положеннями частини четвертої статті 380 Митного кодексу України визначені такі умови тимчасового ввезення транспортних засобів громадянами-резидентами:
    • Тимчасове ввезення громадянами-резидентами транспортних засобів особистого користування, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД та причепів до них товарної позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД дозволяється на строк до одного року під письмове зобов’язання про їх зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.
    • Тимчасове ввезення громадянами-резидентами на митну територію України інших транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року під письмове зобов’язання про їх зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, та наданням забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу Х цього Кодексу.
    • Транспортні засоби, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД, та причепи до них, що класифікуються за товарною позицією 8716 згідно з УКТ ЗЕД, які ввозяться громадянами-резидентами у зв’язку з виконанням своїх обов’язків за укладеними трудовими договорами з підприємствами-нерезидентами, що підтверджується документами відповідних компетентних органів країни реєстрації підприємства-нерезидента, для цілей цього Кодексу вважаються транспортними засобами особистого користування. Тимчасове ввезення громадянами-резидентами на митну територію України таких транспортних засобів дозволяється на строк до 10 діб за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, та наданням забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу X цього Кодексу.
    • Строки, передбачені абзацами першим, другим, третім та п’ятим цієї частини, можуть бути продовжені митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів.
    • Громадяни-резиденти, які перебувають на тимчасовому консульському обліку в консульській установі України за кордоном, мають право тимчасово ввозити на митну територію України під письмове зобов’язання про зворотне вивезення за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, один транспортний засіб особистого користування, що класифікується за товарною позицією 8703 (крім товарної підпозиції 8703 10) згідно з УКТ ЗЕД, та причіп до нього, що класифікується за товарною підпозицією 8716 10 згідно з УКТ ЗЕД (за умови ввезення разом із транспортним засобом), на строк, що не перевищує 60 днів протягом одного календарного року (який може бути як безперервним, так і з перервами), без сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів. Зазначені транспортні засоби можуть бути тимчасово ввезені на митну територію України за умови подання митному органу документів, що підтверджують право власності громадянина на такі транспортні засоби та їх реєстрацію на території відповідної країни.

    ТАКОЖ Є ПРОЦЕДУРА ТРАНЗИТУ. АЛЕ ЇЇ НЕ РЕКОМЕНДУЮ, БО ТАМ ТРЕБА ВНОСИТИ ЗАСТАВУ У РОЗМІРІ ВАРТОСТІ РОЗМИТНЕННЯ. Що не дуже зручно.

    Особливості переміщення громадянами транспортних засобів особистого користування в митному режимі транзиту через митну територію України визначені статтею 381 Митного кодексу України.
    • Частиною першою статті 381 Митного кодексу України встанолено, що громадянам дозволяється поміщувати у митний режим транзиту транспортні засоби особистого користування з метою прохідного транзиту через митну територію України за умови їх письмового декларування в порядку, передбаченому для громадян, та внесення на рахунок митного органу, що здійснив пропуск таких транспортних засобів на митну територію України, грошової застави в розмірі митних платежів, що підлягають сплаті при ввезенні таких транспортних засобів на митну територію України з метою вільного обігу. Зазначені вимоги не поширюються на транспортні засоби, постійно зареєстровані у відповідних реєстраційних органах іноземної держави, що підтверджується відповідним документом, та переміщуються громадянами-нерезидентами.
    • Переміщення транспортних засобів особистого користування з метою прохідного транзиту через митну територію України здійснюється у строки, встановлені статтею 95 цього Кодексу, або встановлені митним органом країни відправлення відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту.
    • У разі порушення зобов’язання про прохідний транзит через митну територію України транспортних засобів особистого користування, за винятком випадків, коли таке порушення сталося внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідними документами, внесена грошова застава використовується в порядку, визначеному статтею 309 цього Кодексу.
    • У разі знищення чи повного зіпсування поміщених у митний режим транзиту транспортних засобів особистого користування, що переміщуються з метою прохідного транзиту через митну територію України, внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили перебіг строку їх транзиту зупиняється, а внесена грошова застава повертається особі, яка внесла заставу, її спадкоємцю або уповноваженій ними особі, за умови надання такою особою митним органам достатніх доказів знищення чи повного зіпсування таких транспортних засобів.

    ОТЖЕ, Ви як резидент або нерезидент в розумінні податкового законодавства маючи громадянство України можете ввезти транспортний засіб на територію України терміном до 1 року і вивезти цей транспортний засіб у цей же строк назад до Польші. Різниця лише в оформленні цього, яка частково була наведена мною у тексті відповіді.

    Щоб не вважатися резидентом України - Вам треба проживати за кордоном більше 183 днів на рік, не мати в Україні місця реєстрації та бажано власності (нерухомого майна тощо).

    В іншому випадку Ви можете бути визнані податковим резидентом.

    У разі в"їзду в Україну по паспорту Польші існує ризик виявлення (ідентифікації) Вас за біометричними даними ()в тому числі ПІБ, датою народження, відбитками пальців тощо) у базі прикордонників "АРКАН" як громадянки України, що може мати наслідком штраф за порушення правил перетинання державного кордону України, оскільки в Україні визнається лише одне громадянство, тобто незважаючи на кілька громадянств - для України Ви лише громадянка України і не маєте права подорожувати в Україну за іноземними проїздними документами.

    Ось що я можу повідомити по Вашій ситуації виходячи з наведеної Вами інформації.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ТИМЧАСОВЕ ВВЕЗЕННЯ АВТОМОБIЛЯ З ІНОЗЕМНИМИ НОМЕРАМИ ДО УКРАЇНИ

    Громадяни України можуть перетнути кордон мiж Україною та ЄС на автомобiлi з іноземними номерами і легально використовувати його на території України для особистих цілей при дотриманні строків та умов, визначених Митним кодексом України, а саме: шляхом ввезення транспортного засобу особистого користування у митному режимi транзиту або у митному режимi тимчасового ввезення.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text

    1) Ввезення транспортних засобів особистого користування у митному режимi транзиту:

    Строки транзитних перевезень для автомобільного транспорту становлять:

    — 5 діб — у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці (тобто ввезення та вивезення автомобiля через один i той самий митний пункт пропуску);

    — 10 діб (якщо автомобiль буде вивезено з території України через інший митний пункт).

    (Ч.1 ст. 95 Митного кодексу України)

    Продовжити легальне перебування автомобiля на території України (довше 5 або 10 діб) можливо у разі документального підтвердження неможливості вчасного перетину кордону внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили. Такими документами можуть бути довідка з автосервісу про ремонт автомобiля, лікарняний лист або інші підтвердження дії обставин непереборної сили.

    Громадянам дозволяється поміщувати у митний режим транзиту транспортні засоби особистого користування за умови:

    — їх письмового декларування в порядку, передбаченому для громадян,

    — внесення грошової застави в розмірі митних платежів, що підлягають сплаті при ввезенні таких транспортних засобів на митну територію України з метою вільного обігу, на рахунок митного органу, що здійснив пропуск таких транспортних засобів.

    Зазначені вимоги не поширюються на транспортні засоби, якi переміщуються громадянами-нерезидентами та постійно зареєстровані у відповідних реєстраційних органах іноземної держави.

    Підстава: ст. 381 Митного кодексу України.

    Грошовою заставою є кошти, внесені або переказанi на рахунок митних органів, для забезпечення сплати митних платежів.

    Пiсля отримання митним органом підтвердження фактичного виконання зобов’язань, забезпечених грошою заставою, кошти, внесені як грошова застава, можуть бути повернені особі, яка їх внесла.

    У разі невиконання обов’язку, забезпеченого грошовою заставою, кошти, внесенi як грошова застава, перераховується до державного бюджету в рахунок сплати суми митних платежів.

    Підстава: ст. 309 Митного кодексу України.

    У разі знищення чи повного зіпсування поміщених у митний режим транзиту транспортних засобів внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили:

    — перебіг строку їх транзиту зупиняється;

    — внесена грошова застава повертається особі, яка внесла заставу.

    2) Тимчасове ввезення транспортних засобів особистого користування без сплати митних платежiв або грошової застави:

    ● Громадяни-резиденти, які перебувають на тимчасовому консульському обліку в консульській установі України за кордоном, можуть тимчасово ввезти на митну територію України без сплати ввізного мита та інших податків (зборів), передбачених законодавством при ввезенні автомобілів:

    — один власний транспортний засіб особистого користування та причеп до нього (причеп ввозиться разом з транспортним засобом);

    — на строк, що не перевищує 60 календарних днів протягом одного календарного року (який може бути як безперервним, так і з перервами);

    — за умови надання зобов’язання про зворотне вивезення транспортного засобу та письмового декларування;

    — за наявності документів, що підтверджують реєстрацію транспортного засобу на території іноземної країни, право власності на нього та дозволяє його експлуатацію.

    Ввезений за таких умов транспортний засіб:

    — не може використовуватись для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні;

    — не може бути розкомплектований на запасні частини;

    — не може бути переданий у володіння, користування або розпорядження іншим особам (не може надаватись в оренду або передаватися за довіреністю іншим особам, не може бути проданий або подарований);

    — може бути оформлений для вільного обігу на митній території України лише за умови попередньої сплати всiх необхiдних митних платежів.

    У разі втрати чи повного зіпсування тимчасово ввезених транспортних засобів внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили:

    — перебіг строку тимчасового ввезення зупиняється за умови надання митним органам достатніх доказів їх втрати чи зіпсування;

    — дозволяється поміщення таких транспортних засобів у митний режим знищення або руйнування.

    Громадянам-резидентам, якi не перебувають на тимчасовому консульському обліку, дозволяється тимчасове ввезення автомобiля на строк до одного року після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті транспортних засобів.

    Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб, підлягають державній реєстрації.

    Підстава: ст. 380 Митного кодексу України.

    Резиденти – це фізичні особи: громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які мають постійне місце проживання в Україні, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за кордоном (п. 50 ч. 1 ст. 4 Митного кодексу).

    Громадяни України, які планують тимчасово перебувати на законних підставах за кордоном більше, ніж три місяці, приймаються на тимчасовий консульський облік у відповідній закордонній дипломатичній установі на термін, зазначений у виданому компетентними органами іноземної держави дозволі, що дає право на проживання в цій іноземній державі (у Нiмеччинi посвiдка на тимчасове проживання — Aufenthaltstitel).

    ● Нерезиденти мають право тимчасово ввозити один транспортний засіб строком до одного року без сплати грошової застави за умови подання документів, що підтверджують право власності та реєстрацію цього транспортного засобу в уповноважених органах іноземних держав.

    Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів.

    Підстава: ст. 380 Митного кодексу України.

    Нерезиденти – фізичні особи: іноземці та особи без громадянства, громадяни України, які мають постійне місце проживання за межами України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають на території України (п. 33 ч. 1 ст. 4 Митного кодексу).

    Громадяни України, які перебувають на постійному консульському обліку за кордоном, вважаються нерезидентами України.

    На постійний консульський облік приймаються громадяни України, які відповідно до чинного законодавства України є такими, що постійно проживають за кордоном (паспорт громадянина України для виїзду за кордон містить проставлену компетентними органами України відмітку «Постійне проживання»).

    3) Відповідальність за правопорушення:

    За порушення передбачених Митним кодексом строків вивезення транспортних засобiв, які були ввезенні тимчасово на територію України, та умов користування цими транспортними засобами передбачено штраф у розмірі від 50 до 150% несплаченої суми митних платежів.

    Сплата штрафу не звiльняє особу вiд зобов’язання щодо вивезення транспортного засобу за межi України.

    Підстава: ст. 485 Митного кодексу України.

    За керування автомобiлем на iноземних реєстраційних номерах, який не було вивезено з України у передбачений законом строк, використання автомобiля для цілей підприємницької діяльності або передачу автомобiля у володіння, користування або розпорядження особі, яка не ввозила його на митну територію України, може бути накладено штраф на водія в розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    За повторне протягом року вчинення порушення — штраф в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також позбавлення права керування транспортними засобами на строк один рік з оплатним вилученням транспортного засобу.

    Пiдстава: ст.121 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    ОТЖЕ, СЕНСУ ЇХАТИ НА АВТО НЕМАЄ.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Все залежить від того на який термін ввозиться авто, по якому паспорту Ви будете в'їзжати до України та яке маєте резиденство?

    Чи оформляли Ви в ДМС України документи для виїзду за кордон на постійне проживання?

    Загалом у Вас ситуація наступна:

    Якщо буде в'їзжати по українському паспорту та у Вас є зареєстроване місце проживання в Україні, то Ви вважаєтесь резидентом Украни і до Вас застосовуються такі положення статті 380 Митного кодексу України:

    1. Ввезення транспортних засобів на іноземній реєстрації для особистого користування дозволяється на строк до 10 діб без сплати будь-яких платежів.

    2. Якби Ви перебували на консульському обліку - авто з іноземною реєстрацією могло б перебувати на території України до 60 днів протягом року.

    3. Ви можете тимчасово ввезти авто до України на строк строк до одного року під письмове зобов’язання про його зворотнє вивезення за умови письмового декларування в порядку та після сплати всіх митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів. Після виїзду з України - Вам сплачені платежі повинні повернути.

    Якщо Ви є нерезидентом - тобто, у Вас оформлене постійне місце проживання за кордоном (штамп в українському закордонному паспорті) або Ви будете в'їзжати по польському паспорту - тоді Ви можете ввезти авто на термін до 1 року. Але, є нюанси.

    Наприклад, якщо у Вас подвійне громадянство або є зареєстроване місце проживання в Україні, або Ви є ФОП, або Ваша сім'я проживає на території України та митна служба про це дізнається - то Вас можуть визнати резидентом України та зобов'язати сплатити митні платежі, якщо авто перебуватиме на території України більше 10 днів.

    Згідно статті 2 ЗУ "Про громадянство" якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України. Якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України;

    Якщо Ви будете в'їзжати та виїзжати як іноземець, відстежити наявність українського паспорта прикордонний контроль зможе шляхом подання запиту до Державної міграційної служби щодо отримання відомостей з Державного демографічного реєстру.

    Проте, посилений контроль на пунктах пропуску здійснюється лише до чоловіків 18-60 років, тому цілком можливо, що у Вас не виявлять подвійного громадянства та до Вас не буде зайвих питань.

    Згідно пункту 33 частини 1 статті 4 Митного кодексу України нерезиденти:

    а) юридичні особи, утворені відповідно до законодавства інших держав, які здійснюють свою діяльність за межами України, а також їх відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, які не здійснюють господарську діяльність відповідно до законодавства України;

    б) розташовані на території України дипломатичні представництва, консульські установи, інші офіційні представництва іноземних держав та міжнародних організацій, які мають дипломатичні привілеї та імунітет;

    в) фізичні особи: іноземці та особи без громадянства, громадяни України, які мають постійне місце проживання за межами України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають на території України.

    Згідно частини 1 статті 380 Митного кодексу України

    Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов’язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.

    2. Транспортні засоби особистого користування, що тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами-нерезидентами, не підлягають письмовому декларуванню та звільняються від проведення заходів офіційного контролю, а також від подання документів та/або відомостей, що підтверджують дотримання встановлених заборон та/або обмежень щодо переміщення транспортних засобів особистого користування через митний кордон України. Пропуск таких транспортних засобів через митний кордон України здійснюється без надання забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу Х цього Кодексу. Пальне, що міститься у звичайних (встановлених заводом-виробником) баках зазначених транспортних засобів, не підлягає письмовому декларуванню та не є об’єктом оподаткування митними платежами.

    3. Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування, що класифікуються за товарними позиціями 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД, та причепів до них, що класифікуються за товарною позицією 8716 згідно з УКТ ЗЕД, у кількості більше однієї одиниці на кожну товарну позицію дозволяється за умови письмового декларування в порядку, передбаченому законодавством України для громадян, та наданням забезпечення сплати митних платежів відповідно до розділу X цього Кодексу.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України