Начните консультацию с юристом онлайн
Доброго дня, мій син був строковиком призваний в 2020 році, і в квітні 2024 року згідно указу президента України був звільнений , з наданням відстрочки на рік( відпустка)
Зараз йому 22 роки, маючи освіту ПТУ, вирішив навчатись далі , вступив до коледжу на молодшого бакалавра. 22.03.25 звернувся до тцк сп на надання відстрочки зг ст 23 ч3 п1 3.
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
Відстрочка йому була надана (є копія заяви, завірена та зареєстрована в тцк ), також підтягнуло відстрочку в Резерві. Також сказали що відвідувати тцк не потрібно він підпадає під категорію , що може самостійно через Резерв продовжувати собі відстрочку
15.04.2025 син отримав дзвінок на телефон з вимогою прибути в тцк сп , бо буде поданий в розшук. Прибувши був , його запевнили що все добре, в нього відстрочка і йому не потрібно з'являтися до тцк, сам через резерв може продовжувати автоматично
30.04 знову отримав дзвінок, прибути в тцк сп 2.05.2025, прибув і був повідомлений що знаходиться в оперативному резерві і не має права на відстрочку
Прошу допомогти в даному питанні
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (9)
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, пані Жанно!
В Резерв+ відстрочка зникла?
Якщо сина зарахували в оперативний резерв, то він є РЕЗЕРВІСТОМ. І у зв'язку з правовою колізією, йому скоріш за все доведеться відстоювати право на відстрочку у судовому порядку.
ПРОТЕ, якщо домогтися ВИКЛЮЧЕННЯ з оперативного резерву та зарахування в ЗАПАС, то Ваш син буде вважатися військовозобов'язаним, а не резервістом.
Згідно ч.9 статті 1 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:
А підстава для відстрочки від мобілізації у зв'язку з навчанням - це пункт 1 частини 3 статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
Тобто, законодавці прийнявши зміни до статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не прийняли відповідних змін до статті 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу", що унеможливлює резервісту отримати відтрочку у зв'язку з навчанням.
На жаль, якщо у сина не буде оформленої відстрочки та він явиться до ТЦК по мобілізаційному розпорядженню - його мобілізують.
Неявка без поважної причини по мобілізаційному розпорядженню буде розцінена як ухилення від мобілізації і резервіста спробуть притягнути до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ
Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:
У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізнішеТРЬОХ діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує СІМ календарних днів.
Відповідно до Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України
107-1. Резервіст, зарахований до військового оперативного резерву, підлягає виключенню з військового оперативного резерву та звільненню зі служби у військовому резерві:
1) у зв’язку з прийняттям (призовом) на військову службу;
2) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до служби у військовому резерві;
3) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування у військовому резерві;
4) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначено частиною дванадцятою статті 26 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" для військовослужбовців;
5) через службову невідповідність;
6) у зв’язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання чи права займати певні посади;
7) у зв’язку з набранням законної сили судовим рішенням, відповідно до якого резервіста притягнуто до кримінальної, адміністративної та/або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
8) у зв’язку з виникненням обставин, передбачених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", внаслідок яких резервіст не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на підставі рапорту резервіста;
9) у разі невиконання під час мобілізації обов’язків, передбачених частинами першою та третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - якщо резервіст добровільно протягом десяти календарних днів з дня вручення вимоги, визначеної статтею 27 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", не виконав зазначеного в ній обов’язку (обов’язків);
10) у разі неможливості встановлення місця перебування резервіста протягом 60 днів з дня набрання чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, якщо це не пов’язано з виконанням ним обов’язків служби у військовому резерві;
11) у разі припинення громадянства України;
12) у зв’язку з виїздом на строк більше трьох місяців за межі України;
13) у зв’язку з невиконанням обов’язків служби у військовому резерві.
107-2. Виключення резервіста з військового оперативного резерву та його звільнення із служби у військовому резерві здійснюється у порядку, визначеному пунктом 108 цього Положення.
108. Звільнення резервіста зі служби у військовому резерві на підставах, передбачених пунктом 28, пунктом 107-1, абзацом другим пункту 120-1 цього Положення, здійснюється командиром (начальником) військової частини (установи) шляхом видання відповідного наказу.
Командир (начальник) військової частини (установи) у триденний строк після видання наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві надсилає витяг з наказу та особову справу резервіста до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.
Датою звільнення зі служби у військовому резерві є день видання командиром (начальником) військової частини (установи) відповідного наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві.
109. Резервіст, який бажає звільнитися зі служби у військовому резерві, подає за наявності підстав, передбачених цим Положенням, рапорт та документи, які підтверджують підставу звільнення. У рапорті зазначаються підстави звільнення зі служби у військовому резерві та територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.
110. Перед звільненням резервіста уточнюються дані про проходження ним служби у військовому резерві, документально підтверджуються періоди служби.
111. Резервіст за три місяці до досягнення граничного віку перебування у військовому резерві направляється на медичний огляд до військово-лікарської комісії, висновки якої враховуються під час визначення підстав звільнення зі служби у військовому резерві.
112. Днем звільнення резервіста зі служби у військовому резерві є день, визначений у пункті 30 цього Положення, про що зазначається в наказі про звільнення зі служби у військовому резерві. Такий наказ видається на підставі затвердженого акта про прийняття-здавання посади, яку займав резервіст, та (або) рапорту безпосереднього начальника.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Так, відстрочка з Резерв+ зникла
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеНа жаль, ситуація складна, адже поки син є резервістом - йому відстрочку не нададуть.
Згідно частини 3 статті 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:
У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізнішеТРЬОХ діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує СІМ календарних днів.
Адвокат, г. Чернигов, 7 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
На жаль, але це проблема наразі.
Загалом Ви 100% маєте право на відстрочку, але вирішити питання зі статусом резервіста буде не так просто.
Відповідно до чинного законодавства, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (стаття 39-1 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").
Але якщо перейти на текст статті 39-1 на сайті ВРУ, то гіперпосилання, що створено на частину другу, перекидає на частину третю, де і зазначено про відстрочку на підставі навчання. Проблема вся в тому, що коли вносилися зміни до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", було доповнено частину другу статті 23 такого змісту "...Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання...", а в статті 39-1 зміни не внесли, на жаль... Тому це поки що велика проблема для оформлення відстрочки, а також бронювання.
На жаль, але це популярна проблема серед строковиків. Вирішуйте питання з ТЦК та СП, без них тут точно не обійшлося.
Що рекомендую ще?
Подавайте до ТЦК та СП заяву про оформлення відстрочки від мобілізації поштовим зв'зком. Далі - очікуйте результат та від цього відштовхуйтеся.
З повагою!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Жанна!
На жаль, всіх строковиків, які були звільненні зі служби у минулому році зарахували до ОР-1 та видали мобілізаційні розпорядження на весну-літо цього року. Тож, станом на зараз Ваш син є резервістом, а не військовозобов'язаним.
Згідно частини шостої статті 1 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу":
9. Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:
допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
призовники - особи, які взяті на військовий облік;
військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період".
1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.
3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.
4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).
5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:
1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;
2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.
6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.
1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;
2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;
3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;
4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.
Справа в тім, що Ваш син має право на відстрочку, навіть з урахуванням того, що зарахований до ОР-1 та є резервістом. Вся проблема полягає тільки в тому, що законотворці не внесли необхідні зміни у статтю 39-1 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу", а саме: не змінили частину другу на частину третю.
У редакції від 20.05.2014 стаття 23 Закону "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" мала наступний вигляд:
«Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:
У 2014 році статтю 23 було доповнено новою частиною, а саме частиною другою, яка передбачала, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також студенти та аспіранти, які навчаються на денній формі навчання.
У 2022 році у статтю 23 знову були внесені зміни, а саме:
«після частини першої доповнити новою частиною такого змісту:
"Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання".
Отже, з 21.03.2022 року частина друга статті 23, яка передбачала відстрочку для здобувачів освіти, стала частиною третьою статті 23.
У подальшому стаття 23 Закону в цілому зазнала ще декількох змін, проте частина третя статті 23, так і залишилась частиною третьою відповідно до якої право на відстрочку мають здобувачі освіти.
Незважаючи на багаточисельні редакції статті 23,зокрема, зміни частини другої, відповідно до якої надавалося право на відстрочку здобувачам освіти до 21.03.2022 року, на частину третю, якою надається право на відстрочку здобувачам освіти, починаючи із 21.03.2022 року і по цей час, до статті 39-1 суб’єктом правотворчої діяльності відповідні належні зміни внесені не були.
Ви отримали письмову відмову у наданні відстрочки від ТЦК? На коли в сина бойова повістка?
З повагою, адвокат Айвазян.
Письмово нічого від ТЦК відмов не отримували , повістка на 5.05.2025
Так розумію що до цього замовчували нам про ОР щоб ми нічого не встигли зробити, тільки сьогодні 2.05 повідомили що не має права на відстрочку
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеЄ підтвердження того, що відстрочка була надана? Додаток 6? е-ВОД із зазначенням оформленної відстрочки? Коли запис про відстрочку зник?
Адвокат, г. Чернигов, 7 лет опыта
Общаться в чатеДа, ситуація складна. Треба витребовувати від ТЦК та СП письмову відмову у наданні відстрочки та оскаржувати її до суду.
Юрист, г. Харьков, 17 лет опыта
Общаться в чатеДОБРОГО ДНЯ, пані ЖАННА! НА ЖАЛЬ У ЗВ"ЯЗКУ З НЕДОЛУГІСТЮ ЗАКОНОДАВСТВА і НЕСПІВВІДНОСНИМИ ЗМІНАМИ в ЗАКОНИ УКРАЇНИ "Про військовий обов"язок і військову службу" (ч. 8 ст. 39-1) та "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (ч. 2 ст. 23) Ваш син дійсно не має права на відстрочку та може бути мобілізований. Закон дійсно передбачає випадки відстрочки для резервістів, але проблема в тому, що в ст. 39-1 згадуваного Закону про в/о та в/с йде мова про ч. 2 ст. 23 Закону про мобілізацію... а у 2022 - 2024 рр. законодавці вносили ряд змін в цей закон і фактично ч. 2 ст. 23 - стала за своїм текстуальним змістом - частиною ТРЕТЬОЮ. Хоча всі все розуміють, але бюрократія і цинізм не дають застосовувати відсильну норму зі здоровим глуздом та МЕТОЮ, з якій має відповідати норма права.
В силу ч. 9 ст. 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" (далі в тексті - Закон) щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:
Призовникам, військовозобов’язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців - відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.
Відповідно до ч. 9 - 11 ст. 2 Закону, Громадяни України можуть проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань. Порядок відбору та прийняття на службу у військовому резерві, строки, умови та порядок її проходження, а також підстави та порядок звільнення із служби визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження громадянами України служби у військовому резерві, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
{Частина дев'ята статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}
На військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.
{Статтю 2 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}
Структура військового резерву людських ресурсів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так відповідно до пункту 2 частини першої статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", Взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідних підрозділах розвідувальних органів України підлягають громадяни України:
2) на військовий облік військовозобов’язаних:
3) на військовий облік резервістів:
Громадянам України, взятим на військовий облік, роз’яснюються права та обов’язки, правила військового обліку та відповідальність за порушення цих правил.
На жаль примусове зарахування без згоди в ОР-1 демобілізованих з військової служби (і прирівняних до них випускників військової кафедри) - законне, бо закон надає таке право під час так званого "особливого періоду".
Це прямо передбачено ч. 1, 2 ст. 26-2 Закону України "Про військовий обов"язок і військов службу" (в редакції від 17.01.2025 р.):
В особливий період на службу у військовому оперативному резерві в обов’язковому порядку зараховуються особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам проходження служби у військовому резерві.
{Частина перша статті 26-2 в редакції Закону № 1769-VIII від 06.12.2016}
Контракт про проходження громадянином України служби у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань не може бути припиненим (розірваним) в особливий період, а громадянин, який його уклав та зарахований до військового оперативного резерву, продовжує службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань на умовах, визначених законодавством, до завершення особливого періоду.
Особливий період формально діє в Україні з 17 березня 2014 року, коли була оголошена перша хвиля часткової мобілізації так званим виконуючим обов"язки Президента України - головою Верховної Ради паном Турчиновим.
Особливості комплектування та ведення військового обліку резервістів оперативного резерву першої черги під час особливого періоду затверджені в Додатку 1 до Директиви Генерального штабу ЗСУ від 10.07.2013 № 9 "Про уточнення порядку комплектування та підготовки резервістів у Збройних Силах України".
Однак, директива Генштабу не має статусу нормативно-правового акту, а є рекомендацією ЗСУ по організації своєї роботи.
Питання призову резервістів визначає Закон України "Про військовий обов"язок і військову службу" (стаття 39-1).
1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.
3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.
4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).
5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:
1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;
2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.
6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.
7. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:
1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;
2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;
3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;
4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.
8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
{Частина восьма статті 39-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2169-IX від 01.04.2022}
ЯК БАЧИМО, ця норма має редакцію від 2022 року, але наш дуже "компетентний" законотворчий орган Верховна Рада разом з Міноборони та Урядом навносили до Закону про мобілізацію у 2024 році ряд правок та змінили відсильні норми. ТОМУ, фактично ці посилання не відповідають тим, які мали місце в 2022 році. І фактично частина друга статті 23 взагалі не регулює питання відстрочок...
А у частині першій якщо слідувати посиланням на чинну редакцію закону - відстрочку резервіст може оформити лише по наступним підставам:
3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;
4) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
6) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
7) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
8) усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;
9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, чи рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи потребують постійного догляду;
{Пункт 9 частини першої статті 23 в редакції Закону № 4170-IX від 19.12.2024}
10) опікун особи, визнаної судом недієздатною;
11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;
13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
ЧАСТИНА ДРУГА СТАТТІ 23 в чинній редакції взагалі не стосується категорій осіб, яким може надаватися відстрочка.
Але за такою підставою на жаль резервістам НЕ МОЖЕ бути надана відстрочка без звернення до суду. Адже ТЦК 99 % із 100 відмовить, бо шахраї.
Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
{Абзац другий частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}
{Абзац третій частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}
{Частину другу доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}
{Частину другу доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}
{Частину другу доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}
{Частину другу доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}
{Частину другу доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}
{Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1575-VII від 03.07.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом № 277-VIII від 07.04.2015; в редакції Закону № 570-VIII від 01.07.2015}
Можливо є інші підстави для відстрочки. Або дійсно ризик мобілізації більш ніж реальний, а відстрочку не факт що нададуть в таких реаліях.
Порядні керівники і працівники ТЦК знають, що це лише проблема неправильного зазначення частин статті 23 Закону, однак не всі працюють належним чином та порядні, тож можуть і зловживати цим спірним питанням і відмовити у відстрочці.
На період до вирішення цього питання з відстрочкою щиро рекомендую мінімізувати ризики перетинання з ТЦК, адже мобілізують і вже потім нічого не допоможе. Раніше розумники - адвокати розповідали, що їдіть до ТЦК, не бійтеся... якщо що оскаржимо незаконну мобілізацію. Цікаво, що зараз скажуть ці "оскаржуни", коли я вже 2 роки кажу - не потрапляйте до ТЦК, бо при протиправній мобілізації ніхто Вас з військової частини не витягне вже. Рапорти викидаються у смітник та ігноруються командирами. Бо там армія і вбити людину в умовах бойових дій взагалі не ставить проблеми для командирів.
Процитую: Верховний Суд наголосив, що процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу.
Отже, обраний позивачем спосіб захисту не відповідає суті порушеного права позивача, а задоволення цієї вимоги не приведе до поновлення такого права, тому висновки судів обох інстанцій про задоволення позовних вимог у цій частині є помилковими.
Сам факт непроходження медичного огляду під час призову не є свідченням непридатності позивача до військової служби та не є підставою для звільнення з військової служби відповідно до ст. 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».
Таке роз"яснення і обов"язкову для врахування правову позицію містить скандальна в юридичній спільноті Постанова Верховного Суду від 5 лютого 2025 року у справі № 160/2592/23 (провадження № К/990/35899/24) – https://reyestr.court.gov.ua/Review/124951202.
https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/ne...
Коли вже людина потрапляє у військову частину - лише по процедурі звільнення її можна наразі витягнути. А Вам її ніхто не зробить швидше ніж через пів року - рік, навіть якщо адекватне і законослухняне командування буде, яке значна рідкість - бо недокомплект частин значний і командир уже сам вирішує - або він піде на нуль, або буде порушувати закон і забезпечувати утримування особового складу в частині, незважаючи на право звільнитися за сімейними обставинами.
На жаль виходить ось така юридична проблема, яку ніхто не вирішує. І цим користуються ТЦК для виконання планів по мобілізації.
Шанси звісно на відстрочку є, але не абсолютні і можуть бути пов"язані з існуючою проблемою неналежного співвідношення частин статей законів України одне з одним у різних редакціях.
Щасти Вам!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин