Задайте вопрос юристу

915 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 18 мая 2025, вопрос №137071 500₴

Самостійно подав запит на направлення на ВЛК через електронний кабінет "Резерв+". Передумав проходити.

Вітаю! Я зараз студент коледжу, маю відстрочку до 29.06.2025. Далі планую вступ до університету, але буде “вікно” без відстрочки — з моменту завершення коледжу до зарахування в ЗВО.

Декілька днів тому, сам подав запит на направлення на ВЛК через "Резерв+", отримав там направлення. Але до цього повістки не отримував. Маю статус "непридатний у мирний час, обмежено придатний у воєнний час".

На ВЛК поки вирішив не йти, бо не хочу проходити медогляд до моменту зарахування в університет — щоб уникнути ризику мобілізації в цьому “вікні”.

Розумію, що з 6 червня можу отримати штраф за не оновлення статусу у ВОД. Але зараз питання в іншому.

Питання:
Чи може наступити відповідальність за неявку на ВЛК, якщо запит був поданий добровільно і без повістки?
Чи є вже судова практика у подібних випадках?
Що саме буде після 6 чеврня, за не оновлення. Як швидко можуть виписати штраф? Чи можуть оголосити за це у розшук?

Ответы юристов (5)

    Корнійчук Євген Іванович
    25%

    Доброго дня, надаю відповіді на ваше запитання.

    Чи може наступити відповідальність за неявку на ВЛК, якщо запит був поданий добровільно і без повістки?

    Сформоване електронне направлення доповнюється повістки відповідно до постанови 560.

    Але речники міністерства оборони України, кажуть що за це притягувати до відповідальності не будуть. Тому ситуація не однозначна.

    Чи є вже судова практика у подібних випадках?

    З мого досвіду, ще ні кого не притягували за неявку по електронному направленню.

    Що саме буде після 6 чеврня, за не оновлення. Як швидко можуть виписати штраф?

    Штраф можуть накласти лише у вашій присутності або якщо вас належним чином було повідомлено про час і дату розгляду справи.

    Чи можуть оголосити за це у розшук?

    Так як штраф можуть накласти лише у вашій присутності, працівниками Тцк буде подано заяву до поліції для вашого адміністративного затримання.

    Но скоріше за все цього не буде. Аналізуйте додаток резерв+, якщо там буде зазначено "можливо є порушенням правил військового обліку" то це значить, що ви у "розшуку"

    Якщо ви обмежено придатні, явка до ТЦК лише за повісткою.

    Також враховуючи пункт 63 постанови 560, У разі наявності відстрочки, вас не мають право направляти на ВЛК.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%B...

    Тому враховуючи вищевикладене, вам по суті нічого не загрожує. Але у період відсутності відстрочки (вікна) будьте обережні. Бо вас можуть мобілізувати

    Після вступу у навчальний заклад, маючи наказ про зарахування, вже йдіть і оформлюйте відстрочку.

    • Олександр Клиент 2 часа назад

      Щиро дякую за відповідь! Підтримав всіх юристів, які долучилися до дискусії. Ціную ваш час і допомогу!

    Дерій Владислав Олегович
    25%

    Доброго дня, Олександре!

    Чи може наступити відповідальність за неявку на ВЛК, якщо запит був поданий добровільно і без повістки?

    Так, за непроходження ВЛК (незалежно від того як Ви отримали направлення через Резерв+ чи звичайною повісткою) можуть притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис. грн. , але у певних випадках його можна зменшити до 8500 грн)

    Крім того, Вас можуть внести в базу Нацполіції та оголосити в адміністративний розшук (про це буде вказано в Резерв+).

    До Вашого місця проживання можуть час від часу навідуватися правоохоронні органи, але вони не мають права проникати до нього.

    При зустрічі з групою оповіщення на вулиці - Вас можуть затримати працівники поліції та доставити до ТЦК.

    До того ж, якщо в Резерв+ буде статус про порушення військового обліку, що може ускладнити вступ до ВНЗ, адже вони часто перевіряють інформацію з е-ВОД

    Чи є вже судова практика у подібних випадках?

    На даний час є суттєва судова практика щодо оскарження незаконних штрафів ТЦК. Проте, кожний випадок індивідуальний. Що оскарження штрафу за неявку по електронному направленню, то таких судових справ ще не зустрічав.

    Що саме буде після 6 чеврня, за не оновлення. Як швидко можуть виписати штраф? Чи можуть оголосити за це у розшук?

    Проходити ВЛК до 6 червня зобов'язані лише громадяни, які були були визнані обмежено придатними.

    Згідно Пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України 3621, установлено , що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду".

    Якщо такі громадяни не пройдуть ВЛК, то на них буде чекати розшук та штраф, який може бути накладений протягом трьох місяців після виявлення правопорушення, проте розгляд справи відбувається за особистою присутності військовозобов'язаного в ТЦК. Є ще варіант, коли громадянин визнає штраф (для цього потрібно подати відповідну заяву) та сплачує лише 8500 грн, а не 17 тис. В такому випадку протокол не складається і особиста присутність в ТЦК не потрібна.

    Крім того, нНа даний час існують терміни притягнення до адміністративної відповідальності і вони передбачені статтею 38 Кодексу про адміністративні правопорушення, згідно якої адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Тобто, якщо Ви будете перебувати в розшуку більше 3 місяців, то Вам вже не можуть виписати штраф, а справу про притягнення до адміністративної відповідальності не можуть відкривати, адже спливуть строки притягнення до адміністративної відповідальності.

    Щодо зняття з розшуку, то це можливо:

    • після закриття справи про адміністративне правопорушення або
    • сплати грошового штрафу за порушення правил військового обліку, або
    • оскарження розшуку в судовому порядку.

    Для зняття з розшуку керівник ТЦК повинен подати клопотання до Національної поліції. Тому, поки не відбудеться розгляд справи та закриття адміністративного провадження розшук висітиме в Резерв+ ще довго. Щоб прискорити цей процес - потрібно подати клопотаня до ТЦК, але в такому випадку Вам можуть повторно направити повістку.

    Майте на увазі, що поки ТЦК не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для Вашого адміністративного затримання та доставлення (якщо надсилалося звернення відповідно до вимог абзацу третього пункту 56 пстанови КМ У 1487), то Ви можете бути затримані поліцейськими та доставлені до ТЦК.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    25%

    Доброго дня, Олександре!

    Декілька днів тому, сам подав запит на направлення на ВЛК через "Резерв+", отримав там направлення. Але до цього повістки не отримував. Маю статус "непридатний у мирний час, обмежено придатний у воєнний час".

    На ВЛК поки вирішив не йти, бо не хочу проходити медогляд до моменту зарахування в університет — щоб уникнути ризику мобілізації в цьому “вікні”.

    Розумію, що з 6 червня можу отримати штраф за не оновлення статусу у ВОД. Але зараз питання в іншому.

    Вірно розумієте, якщо Вам більше 25 років та Ви не є особою з інвалідністю, то повинні пройти переогляд до 5 червня 2025 року.

    Відповідно до Закону України № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист»:

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    2. Установити, що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    Міноборони закликає обмежено придатних своєчасно пройти повторний медогляд, щоб уникнути санкцій.

    Якщо військовозобов’язаний не пройде ВЛК до 5 червня:

    • ТЦК та СП звертатимуться до Нацполіції щодо адміністративного правопорушення.
    • Поліція здійснюватиме адміністративне затримання та доставлення до ТЦК та СП.
    • Громадянина притягатимуть до адмінвідповідальності (штраф 17 000–25 500 грн за ст. 210 КУпАП) та направлятимуть на ВЛК, навіть після встановленого терміну.

    Міноборони закликає обмежено придатних своєчасно пройти повторний медогляд, щоб уникнути санкцій.

    Чи може наступити відповідальність за неявку на ВЛК, якщо запит був поданий добровільно і без повістки?

    МОУ у своїх роз'ясненнях зазначає, що відповідальності жодної не буде. Проте, в наші часи вже ж таки я би був обережним, з урахуванням наступного:

    Відповідно до Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    "74-3. У разі коли військовозобов’язані та резервісти самостійно виявили бажання пройти медичний огляд, вони можуть подати запит засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    За наявності підстав для проходження медичного огляду направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі формується з використанням відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, протягом одного календарного дня з дня подання військовозобов’язаним або резервістом такого запиту.

    Сформоване за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів направлення надсилається до електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    Сформоване на запит військовозобов’язаного або резервіста направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду вважається отриманим таким військовозобов’язаним або резервістом у день надсилання цього направлення в електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    У сформованому направленні на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду зазначаються інформація згідно з вимогами законодавства щодо відповідальності громадян за ухилення від військової служби під час мобілізації, у тому числі за ухилення від проходження медичного огляду за направленням районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та строк завершення медичного огляду".

    Щодо неможливості направлення Вас на ВЛК під час діючої відстрочки, то відповідно до пункту 63 вищезазначеної Постанови КМУ №560:

    "Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд".

    Чи є вже судова практика у подібних випадках?

    Відповідної судової практики поки що немає.

    Що саме буде після 6 чеврня, за не оновлення. Як швидко можуть виписати штраф? Чи можуть оголосити за це у розшук?

    Про це я написав Вам вище: Ваш оголосять у розшук, притягнуть до адміністративної відповідальності та направлять на проходження ВЛК. Щодо строків, то все залежатиме від завантаженності ТЦК.

    Станом на зараз виявлення правопорушення в ТЦК займає від тижня до місяця. При тому звернення до поліції формується автоматично після того, як ТЦК вносить дані до Єдиного реєстру про порушення правил військового обліку.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олексійович
    25%

    ДОБРОГО ДНЯ, ОЛЕКСАНДР!

    Якщо ви самостійно згенерували направлення на ВЛК через систему "Резерв+" і не з'явилися на медичний огляд протягом 15 днів, направлення анулюється. У такому випадку, вам потрібно повторно згенерувати направлення. Якщо у вас є повістка, то ви не несете відповідальності за неявку на ВЛК, якщо це було за вашою ініціативою.

    Відповідальності за це не передбачено, адже Ви не порушуєте правила військового обліку та законодавство про мобілізацію, в тому числі приписи Постанови № 560 від 16.05.2024 р.

    Але, ТЦК може вислати Вам повістку, розуміючи, що Ви є і Вам треба пройти ВЛК. І далі схема стандартна - розшук, плажка порушення правил обліку.

    І я не певен, що "дуже сильні патріоти" в приймальній комісії пропустять Вас на вступ за наявності військово-облікового документу з відміткою "Порушення правил обліку". Деякі взагалі вимагають паперовий військово-обліковий документ.

    ОТЖЕ, відповідальності у Вас не буде до 5 червня 2025 року включно.

    Якщо у Вас є відстрочка ,ТЦК знає де Вас шукати. У навчальному закладі.

    А потім можлива відповідальність за ст. 210 КУпАП, тобто штраф і розшук для бусифікації в ТЦК.

    Штраф 34 тисячі гривень скоріш за все буде. Якщо визнати вину та сплатити штраф до примусового стягнення - можна навіть знижку 50 % отримати, тобто сплатити 8500 грн.

    Але проблема в тому, що сплата штрафу не звільнить від проходження ВЛК, а так само від розшуку, бо ТЦК дуже неохоче їх скасовують у взаємодії з поліцією.

    Поки Ви маєте відстрочку - Ви у безпеці. А потім у вікно не факт, що зможете щось зробити.

    В той же час зауважте, що зарахованим Ви будете вважатися не з дати подання документів до університету, а з дати початку навчального року. Тобто це як правило 1 вересня. До цього часу та до часу формування даних в ЄДЕБО для оформлення відстрочки онлайн - у Вас можуть бути значні проблеми з ТЦК, включаючи розшук та бусифікацію.

    ТОЖ можливо подумайте над проходженням ВЛК поки ще маєте відстрочку. ТЦК наразі Вас шукати не буде. А потім може їм і не до того буде. Все ж якщо Ви виконаєте закон - Вам буде набагато легше потім захищатися в судах від переслідування ТЦК.

    Та й проблем зі вступом не виникне.

    Хоча це звісно Ваше життя і Ваше рішення.

    Щодо судової практики, то практика зараз така. ТЦК усіх регіонів увімкнули конвеєр по створенню постанов про штрафи в обхід офіційної процедури розгляду справ. Усі виписують штрафи навіть тим, хто 5-10 років як знявся з обліку в такому ТЦК / військкоматі.

    Розрахунок, що 3/4 терпеливих людей похилять голову і підуть платити... А хто не терпить і подає до суду, то майже 100 % скасувань таких постанов, прийнятих в порушення процедури.

    Звісно за порушення процедури прийняття без повідомлення про розгляд справи і Ви можете скасувати свою постанову після 6 червня 2025 року, але по-перше Ви дізнаєтесь про постанову лише через пів року можливо, бо ТЦК не одразу шлють їх на виконавчу. Останньому клієнту в Києві направили на виконавчу на початку травня постанову, виписану 30 січня 2025 року за порушення, вчинене в листопаді 2024 р.

    Зрозуміло, що людина дізналася про штраф лише по факту блокування карток.

    Такі постанови оскаржуються звісно.

    АЛЕ, факт скасування судом постанови - не означає, що злочинці у ТЦК прям виконають судове рішення і самі приберуть розшук та порушення правил обліку.

    Їх цікавить в цьому житті дві речі - мобілізувати Вас або змусити заплатити... штраф або хабар - не принципово. ТомуТЦК зацікавлене у явці людини, бо за гратами приміщення ТЦК вони себе почувають всевладними Богами, які можуть все і ніякого захисту у громадянина немає на їх думку. Тому головне туди не потрапляти... бо навіть виключені з обліку та заброньовані чи з відстрочкою виявляти під тортурами та катуванням або погрозами зброєю - бажання бути добровольцями на мобілізації.

    Саме маючи розрахунок на позаправовий тиск та вплив на людину, ТЦК дуже часто ігнорують законодавство про звернення громадян та не розглядають заяви і листи, надіслані поштою, електронною поштою, хоча як державні органи - вони ЗОБОВ"ЯЗАНІ належним чином здійснювати діловодство та розглядати звернення громадян.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України