Задайте вопрос юристу

946 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

14 августа 2025, вопрос №140742 800₴

Чи скасують чинну відстрочку педагогу, якщо під час її дії приберуть це право із закону.

Ситуація:
надали педагогу середньої школи відстрочку на рік, до липня 2026 року, у резерві все відображає.

У випадку змін у законодавстві чи зникає або скасовується ця відстрочка до липня 2026 року? Наприклад, якщо приберуть чи звузять відстрочки для цієї категорії.

Мається на увазі саме скасування чинної відстрочки конкретному педагогу, який вже її отримав.

Хвилює у контексті твердження "закон зворотньої дії не має" та подальших тез у постанові 560 "надається строком на один рік, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений указом Президента України, чи настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави для відстрочки."

Ответы юристов (6)

    Богун Сергій Павлович
    25%

    Доброго дня.

    Стаття 58 Конституції України закріплює принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, за винятком випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Це означає, що закони зазвичай застосовуються до подій, що відбулися після їхнього набрання чинності. Проте, якщо новий закон пом'якшує покарання за правопорушення, то він може застосовуватися до правопорушень, вчинених до його набрання чинності, але не до тих, що були вчинені за часів дії закону, який вже не діє.

    Згідно п. 60 Порядку №560 відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 2 пункту 2 додатка 5, надається строком на один рік, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений указом Президента України, чи настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави для відстрочки. У разі продовження строку проведення мобілізації, встановленого указом Президента України, для продовження відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період зазначені в цьому абзаці військовозобов’язані не раніше ніж за один тиждень до завершення попереднього строку проведення мобілізації, встановленого указом Президента України, подають до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділів) довідку про займану посаду за основним місцем роботи та розмір частки ставки під час оплати праці, зазначену у додатку 5.

    Як наслідок відстрочка має залишатися чинною.

    Проте все буде залежати він викладення норми закону про скасування відстрочки якщо така буде.

    Приклад - скасування відстрочки студентам, які здобували другу вищу освіту.

    Середницький Євгеній Вікторович
    25%

    Добрий день, по-перше, хочу сказати, що стаття 58 КУ встановлює принцип, за яким закони не мають зворотної дії, окрім випадків, коли вони полегшують становище особи. Цей загальний принцип означає, що якщо вам вже надали відстрочку, нові норми, як правило, не можуть скасувати її автоматично «заднім числом», якщо тільки це прямо не зазначено в законі. По-друге, пункт 8 Постанови КМУ № 560 (у поточній редакції) визначає, що відстрочка надається на один рік, але не довше, ніж триває мобілізація, або до моменту, коли людина втрачає законні підстави для відстрочки. Саме тут криється ключовий момент: якщо зміняться закони, і ваша категорія педагогів більше не матиме права на відстрочку, це буде вважатися втратою законних підстав. У такому разі ТЦК матиме право достроково анулювати її.

    Отже, принцип «закон зворотної сили не має» не дає абсолютного захисту. Постанова 560 прямо дозволяє припиняти відстрочку, якщо змінюється законодавство, яке є її основою. Ми вже спостерігали подібну ситуацію, коли у 2024 році студентам другої вищої освіти скасували право на відстрочку, і їхні чинні «річні» відстрочки були достроково анульовані.

    Тому, якщо ви викладач і маєте відстрочку, наприклад, до липня 2026 року, вона буде дійсна, доки закон передбачає вашу категорію. Якщо цю норму скасують, вашу відстрочку можуть анулювати, навіть якщо термін її дії ще не закінчився. Це не буде суперечити принципу зворотної сили закону, оскільки це прямо передбачено умовами її надання. Однак хочу сказати, що на даний момент ніяких змін до законодавства прийнято не було, тому зараз ваші підстави для відстрочки залишаються дійсними, а що буде далі важко прогнозувати. Ваша відстрочка є дійсною до 2026 року.

    З Повагою, адвокат Середницький Є.В.

    Айвазян Юрій Климентійович
    25%

    Доброго дня, Олена!

    Очевидно, Ви маєте на увазі законопроект, який погодив Кабмін 13 серпня цього року, і який найближчим часом буде внесений на розгляд парламенту.

    Цей законопроект є аналогом попереднього законопроекту КМУ №13193 "Про внесення змін до статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти. Попередній законопроект, нагадаємо, був відкликаний після відставки Кабміну в липні. Разом з тим, законопроект зазнав суттєвих змін, наприклад, пропонована раніше урядом відстрочка працівникам позашкільних закладів освіти зникла з нової версії. Втім, як можна бачити з його змісту для викладачів закладів загальної середньої освіти нічого принципово не змінююється.

    Станом на зараз педагогічний працівник закладу загальної середньої освіти має право на відстрочку без наявності наукового ступеня. Як також педагогічний працівник закладу середньої загальної освіти матиме право на відстрочку без наукового ступеня і у разі прийняття ВР законопроекту, який збирається внести Кабмін на розгляд.

    Наразі ж відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    2) наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    для наукових і науково-педагогічних працівників закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій - довідка закладу освіти або наукової установи (організації) про займану посаду за основним місцем роботи та розмір частки ставки під час оплати праці, диплом про науковий ступінь;

    для педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти - довідка закладу освіти про займану посаду за основним місцем роботи та розмір частки ставки під час оплати праці

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 2 пункту 2 додатка 5, надається до завершення навчального року, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

    Тепер щодо запитуваного Вами постулату про незворотність дії закону у часі, яка передбачена статтею 58 Конституції України, та принципу правової визначенності.

    Закон, що має зворотну силу є законом, який заднім числом змінює юридичні наслідки (чи статус) дій, які були вчинені, або стосунки, які існували перед прийняттям закону. Закон, який встановлює нові обов’язки, скасовує або звужує права чи обмежує їх використання не має зворотної дії в часі.

    Закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп).

    Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії, за винятком випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Це означає, що нові норми застосовуються лише до подій, що відбуваються після їх набрання чинності, якщо закон явно не передбачає зворотній ефект.

    Для безперешкодної реалізації прав людини кожен повинен бути впевнений в тому, що гарантовані йому права є непорушними та підлягають належному захисту. Даний принцип закріплений на рівні Основного Закону та є основоположним для правової держави.

    Відповідно до положень статті 21 Конституції України права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

    Згідно із статтею 22 Конституції України конституційні права і свободи людини не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані.

    Статтею 64 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи людини не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

    У відповідності зі статтею 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

    У Рішенні Конституційного Суду України по справі №1-25/201 від 29 червня 2010 року зазначено, що одним з елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

    Закон має бути сформульований з достатньою мірою чіткості, аби особа мала можливість скерувати свою поведінку. Згідно висновку Європейського Суду у рішенні по справі «Ольссон проти Швеції», норма національного закону не може розглядатися як право, якщо її не сформульовано з достатньою точністю так, щоб громадянин мав змогу, якщо потрібно, з відповідними рекомендаціями, до певної міри передбачити наслідки своєї поведінки.

    Національне законодавство повинне бути доступним і передбачуваним, тобто визначати достатньо чіткі положення, аби дати людям адекватну вказівку щодо обставин і умов, за яких державні органи мають право вживати заходів, що вплинуть на права осіб (рішення у справах «Олександр Волков проти України», «C.G. та інші проти Болгарії»).

    Отже, з огляду на зазначене у випадку, якщо законотворці все ж таки внесуть зміни щодо відстрочки Вашої категорії військовозобов'язаних у майбутньому, то стаття 58 КУ цілком може бути використана для захисту Ваших інтересів в суді.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Згідно абзацу двадцять п'ятого пункту 60 постанови КМУ 560

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 2 пункту 2 додатка 5, надається строком на один рік, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений указом Президента України, чи настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави для відстрочки. У разі продовження строку проведення мобілізації, встановленого указом Президента України, для продовження відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період зазначені в цьому абзаці військовозобов’язані не раніше ніж за один тиждень до завершення попереднього строку проведення мобілізації, встановленого указом Президента України, подають до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділів) довідку про займану посаду за основним місцем роботи та розмір частки ставки під час оплати праці, зазначену у додатку 5.

    Отже, відстрочка для педагога діє доти, доки є законні підстави для її надання. Крім того, за тиждень до закінчення строку мобілізації потрібно надавати довідку з місця роботи для продовження дії відстрочки.

    Конституція України у статті 58 говорить, що закон не має зворотної дії, крім випадків пом’якшення чи скасування відповідальності, але відстрочка - це не покарання, а право, яке напряму залежить від наявності підстав, визначених законом.

    Постанова КМУ №560 чітко зазначає, що відстрочка надається на строк до одного року, але не більш як до завершення мобілізації або до моменту, коли особа втрачає законні підстави.

    Тобто, якщо підстави зникли, то дія відстрочки припиняється навіть раніше, ніж вказано у довідці.

    Якщо в законодавстві змінять перелік категорій і приберуть педагогів, це вважатиметься втратою підстав. У такому разі ТЦК може достроково скасувати відстрочку педагогу.

    Такі ситуації вже траплялися: у 2023–2024 роках відстрочки анулювали достроково для окремих категорій військовозобов'язаних.

    Правило “закон зворотної дії не має” тут не врятує, бо мова йде про зміну умов отримання права на відстрочку.

    Це не вважається зворотною дією, а є зміною обставин, передбаченою тією ж Постановою №560. Якщо змін у законі не буде, відстрочка діятиме до липня 2026 року, але якщо під час цього періоду приймуть нові правила, дія відстрочки може бути припинена достроково.

    Гарантії “досидіти” до кінця строку без змін законодавства немає. Тому варто стежити за законопроєктами, що стосуються мобілізації та відстрочок. Це дасть змогу вчасно підготуватися до можливих змін та мати альтернативні варіанти захисту.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    НЕ ТУРБУЙТЕСЬ, ЦИХ ЗМВН НЕ БУДЕ.

    ЗАРАЗ:

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12/conv#Text

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    2) наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    ЗАКОНОПРОЕКТ 13193 (ДЕ ПРОПОНУВАЛОСЯ БЕЗГЛУЗДЯ) ЗНЯТО З РОЗГЛЯДУ:

    https://www.kmu.gov.ua/bills/proekt-zakonu-pro-vne...

    Карпенко Андрій Володимирович
    25%

    ЗАРАЗ ПРОПОНУЮТЬ НАСТУПНЕ:

    "Працівники, які мають науковий ступінь, з числа наукових,науково-педагогічних, педагогічних працівників закладів вищої освіти, наукових працівників наукових установ і організацій, науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти, а також педагогічні працівники у закладах фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, загальної середньої. Норма цього пункту поширюється на відповідних працівників, які працюють у закладах вищої освіти, наукових установах і організаціях, закладах фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки."

    ОТЖЕ ВЧИТЕЛЯ ВІДСТРОЧКУ НЕ ВТРАТЯТЬ.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України