Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 10 вересня 2025, питання №141861 350₴

обов'язковість ВЛК при бронюванні

Якщо я останній раз проходив ВЛК у 16 років при постановці на облік, чи потрібно буде мені проходити ВЛК повторно після подачі мене на бронювання? Я не проти ВЛК, проте мене хвилює ризик отримання бойовоі повістки поштою і кримінальної відповідальності в разі неявки у випадку якщо з якихось причин я втрачу бронь, адже ВЛК у мене в такому разі буде вже пройдене.

Відповіді юристів (7)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Денисе!

    Після того, як Ви оформите бронювання, то обов'язку самостійно проходити ВЛК у Вас немає, а ТЦК не повинні направляти на ВЛК, адже згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    Водночас якщо роботодавець попросить Вас пройти медичний огляд та акуалізувати дані про придатність, то краще це зробити, адже роботодавець веде списки персонального обліку і саме роботодавець має право анулювати бронювання через ДІЮ.

    Відповідно до пункту 31 Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

    Надана відстрочка підлягає анулюванню в разі:

    1) закінчення строку її дії;

    2) завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;

    3) позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого підприємства, критично важливої установи державним органом, який прийняв рішення про визначення їх критично важливою установою;

    4) ліквідації органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи;

    5) звільнення військовозобов’язаного з органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи);

    6) тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    7) обґрунтованого подання керівника органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування засобами Порталу Дія;

    8) обґрунтованого подання керівника критично важливого підприємства, критично важливої установи, але не частіше ніж один раз на місяць засобами Порталу Дія;

    9) надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;

    10) припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення - для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;

    11) невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності;

    12) невідповідності військовозобов’язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку;

    13) звільнення з посади священнослужителя (за заявою ДЕСС в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника, що формується на основі інформації, поданої юридичною особою - релігійною організацією).

    14) виключення суб’єкта господарювання з переліку, зазначеного в абзаці шістнадцятому пункту 5 цього Порядку, або працівника суб’єкта господарювання із складу бригади, зазначеної в абзаці шістнадцятому пункту 5 цього Порядку.

    На жаль, в будь-якому випадку є певні ризики:

    1. Якщо пройдете ВЛК, то можуть прислати поштою бойову повістку після анулювання бронювання

    2. Якщо не пройдете ВЛК, то керівник підприємства за бажанням може анулювати бронювання і Вам будуть приходити на роботу повістки на уточнення даних.

    На даний час, поки ніхто Вас не чіпає самостіно проходити ВЛК не потрібно.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Денисе!

    Якщо я останній раз проходив ВЛК у 16 років при постановці на облік, чи потрібно буде мені проходити ВЛК повторно після подачі мене на бронювання?

    При поставновці на облік в ТЦК у 16 років Ви були визнані придатним до проходження військової служби? Тобто, отримали приписне свідоцтво? Якщо так, то ТЦК не має права направляти Вас на проходження ВЛК, оскільки Ви маєте діючу відстрочку.

    Відповідно до Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    "63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії, за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд".

    Я не проти ВЛК,

    Проходити ВЛК Ви повинні тільки за умови отримання повістки або направлення від ТЦК. Як я і зазначив вище, згідно Постанови КМУ №560 Вас не мають права направити на медичний огляд.

    Згідно із Постановою КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".

    Статтею 22 Закону України "Про мобіліаційну підготовку та мобілізацію" визначено наступне:

    1. Громадяни зобов’язані:

    "з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду".

    Проте на практиці трапляються різні випадки, й, на жаль, чоловіки, у яких оформлена відстрочка отримують повістки на ВЛК, наприклад, рекомендованим листом

    У разі ж отримання повістки (направлення) та Вашої неявки за останньою, ТЦК внесе дані про порушення правил ВО до реєстру, що автоматично потягне за собою подання Вас у розшук. Вже в такому варіанті снує загроза при Вашому перебронюванні на підприємстві отримати відмову у бронюванні. Як Вам відомо, останнє не можливе, якщо військовозобов'язаний знаходиться у розшуку.

    проте мене хвилює ризик отримання бойовоі повістки поштою і кримінальної відповідальності в разі неявки у випадку якщо з якихось причин я втрачу бронь, адже ВЛК у мене в такому разі буде вже пройдене.

    Я Вас розумію... Дане питання станом на зараз хвилює багатьох чоловіків, оскільки зміни до законодавства вже дозволяють надсилати бойову повістку поштою. Дана норма Постанови КМУ №560, звісно, порушує всі межі розуміння, оскільки неявка за МБ тягне вже не адміністративну відповідальність, а кримінальну. Знаючи про те, як працівники Укрпошти повідомляють військовозобов'язаних чоловіків про надходження повістки, можна тільки уявити, що з цього всього вийде...

    Отже, Ви не маєте обов'язку самостійно ініціювати проходження ВЛК. Проте, якщо отримаєте повістку, то тут вже Вам прийдеться приймати рішення: або проходити ВЛК, або не проходити й займатись оскарженням дій ТЦК та зняттям з розшку, або визнавати правопорушення та сплачувати 50% штрафу.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Денис Клієнт 5 годин тому

      а якщо я мав повістку на ВЛК, не явився, був поданий у розшук, але заплатив штраф та розшук зняли(до бронювання), я все ще маю право не проходиди ВЛК якщо мене забронюють?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Так, все ще маєте таке право, допоки не отримаєте нову повістку на проходження ВЛК.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ОФІЦІЙНЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...

    Військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням не направляються на проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.

    Це визначено Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.

    Винятками є випадки, коли військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням:

    • приймаються на військову службу за контрактом;
    • були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд (за винятком осіб з інвалідністю, визнаних у встановленому порядку);
    • самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Якщо я останній раз проходив ВЛК у 16 років при постановці на облік, чи потрібно буде мені проходити ВЛК повторно після подачі мене на бронювання? Я не проти ВЛК, проте мене хвилює ризик отримання бойовоі повістки поштою і кримінальної відповідальності в разі неявки у випадку якщо з якихось причин я втрачу бронь, адже ВЛК у мене в такому разі буде вже пройдене.

    На мій погляд, краще пройти, але звісно після отримання бронювання. До речі, Ви можете згенерувати направлення на ВЛК через застосунок Резерв+. На мій погляд, ВЛК краще пройти, адже все ж таки строк дії довідки ВЛК в умовах воєнного стану - 1 рік.

    МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ

    НАКАЗ

    14.08.2008 № 402

    Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України

    3.8. Постанови ВЛК при ТЦК та СП щодо військовозобов’язаних приймаються згідно з главою 20 цього розділу.

    ...

    Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про придатність військовозобов’язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період та/або під час дії правового режиму воєнного стану дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду.

    Крім того, такою може бути позиція Вашого роботодавця. Аби не мати проблем у майбутньому, дійсно краще зробити ВЛК та закрити всі питання зі своїм військово-обліковим статусом допоки Ви матимете бронювання.

    З повагою! Щасти Вам!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, ДЕНИСЕ! Якщо ТЦК виконає встановлені з серпня 2025 року правила та переведе Вас автоматично з обліку призовників на облік військовозобов"язаних, то без повістки на ВЛК Ви не зобов"язані САМОСТІЙНО ініціювати його проходження. На ВЛК направляє саме ТЦК та СП.

    Для бронювання у Вас має в Резерв+ бути статус обліку - "Військовозобов"язаний", а не "Призовник" і чистий військово-обліковий документ без "Порушення правил обліку" та "Розшуку".

    Це пряма вимога Постанови КМУ № 76 про бронювання через ДІЮ. І бронювання осіб з розшуком заблоковано на технологічному рівні.

    Закон України "Про військовий обов"язок і військову службу" (частина 10 статті 1) та Правила військового обліку передбачають наступні обов"язки

    Громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов’язані:

    • уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки;
    • прибувати за викликом районного (об’єднаного районного), міського (районного у місті, об’єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу розвідувальних органів України для оформлення військово-облікових документів, взяття на військовий облік, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов’язаних та резервістів;
    • проходити медичний огляд згідно з рішеннями комісії з питань взяття на військовий облік, комісії з питань направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров’я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України, розвідувальному органі Міністерства оборони України чи розвідувальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України чи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, відповідно;
    • проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов’язок у запасі;
    • виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

    Тобто Ви не зобов"язані самостійно ініціювати ці речі.

    Відповідно до абзацу 19 пункту 79 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУвід 30 грудня 2022 р. № 1487 (в редакції від 31.07.2025 р.)

    Районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки:

    • організовують внесення інформації до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів у тридцятиденний строк після досягнення призовниками 25-річного віку без їх виклику до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки про зняття їх з військового обліку призовників та взяття на облік військовозобов’язаних з одночасним присвоєнням військового звання “солдат (матрос) запасу” та зазначенням другої категорії запасу;

    {Пункт 79 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 916 від 30.07.2025}

    ЩОДО БОЙОВИХ ПОВІСТОК

    Бойової повістки по пошті також не слід боятися, бо на відміну від звичайних повісток про уточнення даних або на ВЛК, які розсилає ТЦК - повістка бойова має бути саме ВРУЧЕНА, а не направлена.

    Перш за все – ЖОДНИХ ЗАКОНІВ Верховна Рада України не приймала на цей рахунок і законопроектів також немає.

    При цьому увесь ажіотаж і істерія в непрофесійній пресі, в тому числі на жаль у таких виданнях як «Українська правда» ґрунтується на інформації про те, що Уряд 30 липня 2025 року ухвалив Постанову КМУ № 916, в якій вніс певні корективи до сумнозвісної Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період».

    Адекватні фахівці з вищою юридичною освітою та науковим ступенем чітко вже вказали, що це фейкова інформація і ніякі бойові повістки не можуть вручатися засобами поштового зв’язку.

    А тим більше не може йти мова про кримінальне переслідування без факту ВРУЧЕННЯ особі повістки на відправку до ЗСУ, адже це суперечить основним принципам кримінального права, таким як «Вина» та «Умисел» (ст.ст. 23, 24 Розділу V Кримінального кодексу України).

    Тобто заочної мобілізації бути не може апріорі, бо це суперечить здоровому глузду та принципам вітчизняного права.

    Особа не може нести юридичну відповідальність будь-якого виду, якщо належним чином не була повідомлена про необхідність виконати певний обов’язок, передбачений законом.

    Підкреслюю, що обов’язки громадян визначаються лише Конституцією і законами України. Не постановами КМУ, не наказами міністерств і міністрів, навіть не указами Президента України.

    Так згідно з ч. 1 ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

    Термін «законодавство» досить широко використовується у правовій системі держави, в основному, у значенні як сукупності законів та інших нормативно-правових актів, які регламентують ту чи іншу сферу суспільних відносин і є джерелами певної галузі права. Цей термін, без визначення його змісту, використовує і Конституція України (статті 9, 19, 118, пункт 12 Перехідних положень). У законах залежно від важливості і специфіки суспільних відносин, що регулюються, цей термін вживається в різних значеннях: в одних маються на увазі лише закони; в інших, передусім кодифікованих, в поняття «законодавство» включаються як закони та інші акти (абзац третій пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 9 липня 1998 року № 12-рп/1998).

    Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 92 Конституції України, Виключно законами України визначаються: права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина.

    «…» згідно з вимогами принципу правовладдя для захисту учасників суспільних відносин від свавільних рішень та дій органів публічної влади приписами права має бути чітко та зрозуміло визначено обсяг будь-якого з дискреційних повноважень, наданого цим органам (абзац третій підпункту 5.5 пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 18 грудня 2024 року № 11-р(ІІ)/2024)

    ТЕПЕР ЩОДО ПОСТАНОВИ УРЯДУ № 916 від 30.07.2025 р., ЯКА НАРОБИЛА СТІЛЬКИ АЖІОТАЖУ, а саме зміни до пункту 88 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р.

    Пункт 88. На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору (у разі потреби) резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місця проходження військової служби вручається під особистий підпис або надсилається районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу їх місця проживання.

    {Пункт 88 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1558 від 31.12.2024; в редакції Постанови КМ № 916 від 30.07.2025}

    Це питання більш детально розібрала моя колега – юрист, кандидат юридичних наук Вікторія Драпайло у своєму відео місяць тому.

    https://youtu.be/O0D6lcT7Ii4

    Із ключових моментів на яких хотів би акцентувати Вашу увагу – бойова повістка не може бути вручена АБО надіслана військовозобов’язаним, які не пройшли медичний огляд, тобто не мають чинного протягом 1 (одного) року висновку ВЛК.

    В той же час зміни не передбачають, що надіслана бойова повістка вважається автоматично отриманою.

    Жоден суд в Україні не візьметься тлумачити, що особа несе кримінальну відповідальність за неотриману по пошті бойову повістку.

    З небойовими повістками така норма існує у постанові КМУ № 560.

    Зокрема, згідно з пунктом 41 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції), Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу «…» є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Але дію цього положення на пункт 88 не розповсюдили.

    Тому «бойові повістки» не можуть вважатися врученими за наведеними у пункті 41 правилами.

    ВОДНОЧАС, ЯКЩО У ВАС БУЛА ПОВІСТКА І ВИ НЕ ПРОЙШЛИ ВЛК, ТО НІХТО З ВАС ЦЕЙ ОБОВ"ЯЗОК НЕ ЗНІМАЄ. І МОЖНА ХОЧ 10 РАЗІВ ОПЛАТИТИ ШТРАФ, АЛЕ ТЦК МАЄ ПОВНЕ ПРАВО НЕ ЗНІМАТИ РОЗШУК АБО КВАЛІФІКУВАТИ ЦЕ ЯК ТРИВАЮЧЕ ПОРУШЕННЯ ТА ОГОЛОСИТИ РОЗШУК ЗНОВУ НА НАСТУПНИЙ ЖЕ ДЕНЬ, ВНАСЛІДОК НЕВИКОНАННЯ ОБОВ"ЯЗКУ ПРОЙТИ ВЛК. Такі справи вже неодноразово розглядалися судами і позиція суддів неоднозачна.

    З повагою та розуміння, Я.О. Турчин


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 217 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 233 0 10 серп. 2025
Поради юристів 440 0 10 серп. 2025
Поради юристів 279 0 10 серп. 2025