Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Для бізнесу, 02 жовтня 2025, питання №142609

Назва магазину на вивісці

Планую відкриття магазину і для назви, яку я хотів, вже є зареєстрована така торгова марка. Чи можна з такою назвою все ж зробити вивіску? Якщо ні, то чи можна до прикладу замість зайнятої назви Фермер, написати Фермер Шоп, Фермер.shop просто додаючи щось?

Відповіді юристів (2)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Руслане!

    Відповідно до статті 20 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» будь-яке посягання на права власника свідоцтва, в тому числі вчинення без згоди власника свідоцтва дій, що потребують його згоди, та готування до вчинення таких дій, вважається порушенням прав власника свідоцтва, що тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством України.

    Після отримання свідоцтва про реєстрацію торговельної марки власник має право захистити її від неправомірного використання або плагіату. Будь-яке використання або спроби використання вашої торговельної марки іншими особами або компаніями без надання на це дозволу, є порушенням законодавства України. Для того, щоб визначити права власника торговельної марки, що випливають із свідоцтва, необхідно звернутись до статті 16 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». В якій зазначаються способи використання торговельної марки, а саме:

    • – нанесення торговельної марки на:
        • будь-який товар, для якого торговельну марку зареєстровано;
        • упаковку, в якій цей товар утримується;
        • вивіску, пов’язану з товаром;
        • етикетку, нашивку, бирку чи інший прикріплений до товару предмет;
    • – зберігання такого товару із зазначеним нанесенням торговельної марки з метою пропозиції до продажу;
    • – пропозиція товару до продажу з нанесеною торговельною маркою;
    • – продаж, експорт, імпорт товару з нанесеною торговельною маркою;
    • – застосування торговельної марки під час пропозиції та надання послуг, для яких торговельну марку зареєстровано;
    • – застосування торговельної марки в діловій документації, у рекламі, у мережі Інтернет, у тому числі в доменних іменах.

    Тому, якщо будь-яка компанія або особа без дозволу наносить вашу торговельну марку на свій товар, використовує в рекламі, в документації або в мережі інтернет – це є грубим порушення ваших прав і таких осіб можна притягнути до відповідальності.

    За порушення прав на торговельну марку передбачена цивільно-правова, адміністративна і кримінальна відповідальність. Власник торговельної марки має право звернутись до суду для захисту своїх інтелектуальних прав.

    Під цивільно-правовою відповідальністю розуміють відшкодування збитків або компенсацію власнику торговельної марки від неправомірного її використання третіми особами (стаття 22 Цивільного кодексу України).

    Цивільно-правова процедура є найбільш поширеною. Саме ця процедура вирішує спори щодо виключних прав на торговельну марку та компенсацію власнику торговельної марки збитків.

    Також можлива адміністративно-правова процедура, яка розглядається Антимонопольним комітетом України за заявою власника торговельної марки та розглядається така заява у випадку, яка кваліфікується як порушення прав на торговельну марку та акт недобросовісної конкуренції. Після розгляду заяви Антимонопольний комітет виносить рішення, яке може бути оскаржене в суді.

    Адміністративна відповідальність плагіату торговельної марки прописана в Стаття 51-2. Порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності Кодекс України про адміністративні правопорушення:

    «Незаконне використання об’єкта права інтелектуальної власності або інше умисне порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності, що охороняються законом, – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, призначених для її виготовлення.»

    І, наостанок, кримінальна відповідальність за використання чужої торговельної марки.

    Кримінальна відповідальність регулюється ст. 229 Кримінального кодексу України в якій говориться про наступне:

    «Незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару, або інше умисне порушення права на ці об’єкти, якщо це завдало матеріальної шкоди у значному розмірі, –караються штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Ті самі дії, якщо вони вчинені повторно, або за попередньою змовою групою осіб, або завдали матеріальної шкоди у великому розмірі, – караються штрафом від трьох тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Кримінально-правова процедура передбачає притягнути до кримінальної відповідальності порушника, але, дане правопорушення має містити ознаки кримінального злочину, наприклад: нанасення матеріальних збитків у великих чи особливо великих розмірах або неодноразовість порушення прав власника торговельної марки. Кримінальна відповідальність передбачає такі види покарання, як штраф, виправні роботи, позбавлення волі, конфіскація майна.

    Підводячи підсумок, можна сказати, поважайте права один одного, не порушуйте законодавства України та не використовуйте і не копіюйте чужі торгові марки, бо такі дії можуть призвезти до відповідальності та неприємних для вас наслідків.

    Торговельною маркою є будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами.

    Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, у тому числі власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори, форма товарів або їх пакування, звуки, за умови, що такі позначення придатні для відрізнення товарів або послуг одних осіб від товарів або послуг інших осіб, придатні для відображення їх у Державному реєстрі свідоцтв України на торговельні марки таким чином, що дає змогу визначити чіткий і точний обсяг правової охорони, що надається.

    На реєстрацію можуть бути заявлені такі види позначень: словесні, зображувальні, тривимірні, комбіновані, звукові, позиційні, орнаментні, рухові, голографічні, мультимедійні позначення, а також колір як такий або комбінація кольорів без окреслення контурами.

    Основні випадки правомірного використання ТМ без згоди власника визначені в Законі України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг" та у Цивільному кодексі України.

    • Право попереднього користувача

    Суть: якщо ви добросовісно використовували певне позначення для своїх товарів/послуг в Україні до дати подання заявки на аналогічну торгову марку іншою особою (або до дати її пріоритету), ви маєте право безоплатно продовжувати таке використання. Це стосується і випадків, коли була здійснена серйозна підготовка до такого використання.

    Важливо: це право невіддільне від підприємства чи ділової практики, де воно виникло, і може бути передане лише разом з ними.

    Приклад: маленька пекарня "Сонечко" роками працювала у місті N, використовуючи цю назву. Пізніше інша компанія зареєструвала торгову марку "Сонечко" для кондитерських виробів по всій Україні. Пекарня в місті N зможе продовжувати використовувати свою назву локально як попередній користувач.

    • Вичерпання прав на торговельну марку

    Суть: після того, як товар під певною ТМ був введений в цивільний оборот в Україні самим власником або за його згодою (наприклад, проданий офіційному дистриб'ютору), власник торгової марки втрачає право контролювати подальший перепродаж саме цього конкретного товару.

    Виняток: власник може заборонити подальше використання, якщо стан товару було змінено або погіршено після введення в обіг (наприклад, перепакування, ремонт з видачею товару за новий).

    Приклад: магазин електроніки закупив партію смартфонів бренду X у офіційного дистриб'ютора в Україні і тепер продає їх. Власник торговельної марки X не може заборонити цей продаж, бо його право на торгову марку щодо цієї партії вичерпано. Але якби магазин ремонтував браковані смартфони і продавав їх як нові під маркою X, це було б порушенням.

    • Описове використання (добросовісне)

    Суть: дозволяється використовувати позначення, які описують характеристики товарів чи послуг (вид, якість, кількість, призначення, цінність, географічне походження, час виробництва тощо), навіть якщо ці слова є частиною чужої торговельної марки.

    Умова: використання має бути добросовісним і відповідати чесній підприємницькій практиці, не створюючи враження зв'язку з власником ТМ.

    Приклад: виробник соку може вказати на упаковці "100% яблучний сік" або "Виготовлено в Карпатах", навіть якщо існують ТМ "Яблучний сад" чи "Дари Карпат". Це описове використання, що інформує споживача.

    • Вказівка на призначення товару/послуги

    Суть: можна використовувати чужу ТМ, якщо це необхідно для вказівки на призначення власного товару чи послуги, особливо якщо йдеться про аксесуари, запчастини або послуги з обслуговування.

    Умова: використання має бути добросовісним і не вводити в оману щодо походження товару/послуги.

    Приклад: автомайстерня може рекламувати: "Ремонт автомобілів Audi" або "Пропонуємо запчастини, сумісні з технікою Bosch". Це інформує клієнта про спеціалізацію та сумісність.

    • Порівняльна реклама

    Суть: дозволено використовувати ТМ конкурента у порівняльній рекламі для об'єктивного висвітлення переваг власного товару/послуги.

    Умови: порівняння має бути об'єктивним, не вводити в оману, не дискредитувати конкурента, не створювати змішування брендів та відповідати законодавству про рекламу і захист від недобросовісної конкуренції.

    Приклад: виробник прального порошку Y може показати в рекламі, як його продукт краще видаляє плями порівняно з порошком Z (згадуючи ТМ Z), якщо це підтверджено тестами і реклама не є недобросовісною.

    • Некомерційне використання

    Суть: використання ТМ без комерційної мети (тобто не для отримання прибутку чи комерційної вигоди) не є порушенням.

    Приклад: фан-клуб спортивної команди використовує її логотип (ТМ) на своєму некомерційному сайті або в інформаційних бюлетенях для членів клубу.

    • Повідомлення новин та коментарі

    Суть: ЗМІ та інші особи можуть вільно використовувати ТМ при повідомленні новин або коментуванні подій.

    Приклад: інформаційне агентство публікує статтю про фінансові результати компанії Apple, використовуючи її логотип та назву.

    • Добросовісне використання власних імен та адрес

    Суть: фізичні та юридичні особи мають право добросовісно використовувати свої власні імена чи адреси, навіть якщо вони схожі на зареєстровану ТМ.

    Умова: використання не повинно створювати враження зв'язку з власником торгової марки чи імітувати його бренд.

    Приклад: підприємець Іван Коваленко відкриває магазин "Коваленко та сини". Це не буде порушенням прав на іншу ТМ "Коваленко", якщо використання є чесним і не спрямоване на використання чужої репутації.

    • Використання географічних зазначень

    Суть: якщо торговельна марка містить географічне зазначення, її реєстрація не забороняє іншим особам добросовісно використовувати цю географічну назву для позначення походження своїх товарів/послуг.

    Приклад: реєстрація ТМ "Одеські ковбаси" не заважає іншому виробнику з Одеси вказувати на своїй продукції "Вироблено в Одесі", якщо це правда.

    У всіх перерахованих випадках ключовими умовами правомірності є добросовісність використання та відсутність введення споживачів в оману щодо походження товарів/послуг чи особи виробника/надавача послуг.

    Законодавство України передбачає низку винятків, що дозволяють використовувати чужу торговельну марку без дозволу власника. Розуміння цих правил допомагає уникнути конфліктів та вести діяльність законно. Однак, межа між правомірним використанням та порушенням може бути тонкою.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Якщо Ваша вивіска тотожна на зареєстровану ТМ у тій самій сфері діяльності, то є ризик претензій від власника торгової марки, який може вимагати від Вас зняти вивіску, погрожувати судом та відшкодуванням збитків.

    Просто додати «Shop», «.shop» чи «Шоп» не завжди убезпечує, адже це схоже позначення, проте це краще ніж використовувати вивіску "фермер".

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України